Projekt jest finansowany ze środków Komisji Europejskiej i Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów 1 Europejski Dzień Konsumenta „Zanim klikniesz poznaj.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
1 TREŚĆ UMOWY O PRACĘ : Umowa o pracę określa strony umowy, rodzaj umowy, datę jej zawarcia oraz warunki pracy i płacy, w szczególności: 1) rodzaj pracy,
Advertisements

Detaryfikacja – nadchodząca rewolucja (?) na rynku gazowym dr Jerzy Baehr, Senior Partner w WKB Wierciński Kwieciński Baehr dr hab. Jakub Pokrzywniak,
Powiatowy Urząd Pracy w Śremie Powiatowy Urząd Pracy w Śremie SFINANSUJEMY NOWE MIEJSCA PRACY Śrem, 4 listopada 2010 roku.
Znaczenie procedur celnych dla sądowej ochrony praw własności przemysłowej w szczególności przed naruszeniem patentów. Dr Ewa Skrzydło-Tefelska Katedra.
Anonimizacja danych adresowych pokrzywdzonego i świadka w procedurze wykroczeniowej w świetle ustawy z dnia 28 listopada 2014 r. o ochronie i pomocy dla.
Obowiązki pracodawcy dotyczące zapewnienia pracownikom profilaktycznej ochrony zdrowia, właściwego postępowania w sprawach wypadków przy pracy oraz chorób.
Niedozwolone postanowienia umowne we wzorach umów pośrednictwa handlu nieruchomościami ` Zygmunt Rajchemba Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów Delegatura.
1 Kobiety na rynku pracy. 2 Współczynnik aktywności zawodowej kobiet i mężczyzn w wieku w Polsce i w UE w 2013 roku.
Modele biznesowe. Podręcznik Model biznesowy to w pewnym sensie szkic strategii, która ma zostać wdrożona w ramach struktur, procesów i systemów organizacji.
Doświadczenia ośrodków EURO INFO w upowszechnianiu wśród polskich przedsiębiorców informacji na temat oznakowania CE Anna Hutyra Centrum EURO INFO w Gdańsku.
Zasady udzielania zamówień Wydział Kontroli Projektów.
Warszawa, 20 października 2009 r. Nowelizacja kodeksu spółek handlowych Znaczenie nowych regulacji dla obrotu giełdowego Agnieszka Gontarek, Dział Emitentów.
Rekrutacja Rok szkolny 2016/2017. Postanowienie Śląskiego Kuratora Oświaty Nr OP-DO z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie terminów przeprowadzania.
Projekt realizowany przy udziale środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL.
Rozwój informatyzacji Rozwój informatyzacji - cele i wyzwania Agnieszka Konkel Konferencja: bezpieczeństwo teleinformatyczne państwa,
Projekt jest finansowany ze środków Komisji Europejskiej i Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów 1 "Zakupy w sklepie za rogiem czy przez Internet -
E- learning czyli nauka przez internet. E-learning E-learning łączy w sobie nauczanie na odległość oraz elastyczność czasową, bywa też łączony z tradycyjnym.
Spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu Literatura: red. E. Gniewek, P. Machnikowski, Zarys prawa cywilnego, Warszawa 2014 Opracowała mgr Irena Krauze.
DOMY OPIEKI Badanie wzorców umownych stosowanych w placówkach świadczących usługi w zakresie zapewnienia opieki osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym.
1. 2 Sądownictwo konsumenckie przy Inspekcji Handlowej funkcjonuje od 1991 roku i na stałe wpisało się w realia rynkowe i świadomość konsumentów oraz.
„e-Gdańsk – europejska metropolia on-line” Projekt Współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Projekt jest finansowany ze środków Komisji Europejskiej i Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów 1 „Prawa Konsumenta w Unii Europejskiej” Kontrowersyjne.
Urząd Transportu Kolejowego, Al. Jerozolimskie 134, Warszawa, Polityka regulacyjna państwa w zakresie dostępu do infrastruktury na.
EFaktor S.A. Prezentacja produktowa Dla kogo faktoring?
Usługi EURES dla pracodawców Doradca EURES – Elżbieta Amulewicz Olsztyn 2010 r. Wojewódzki Urząd Pracy w Olsztynie.
Certyfikacja Sklepów Internetowych – Na przykładzie klientów Trusted Shops.
VII kampania społeczna N O PROMIL – N O PROBLEM PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY Z NOWYMI KRAJAMI.
Warszawa, 15 czerwca 2012 r. System rozliczeń OTC – strona regulacyjna.
Organizacja miejskiego transportu zbiorowego na przykładzie Komunikacyjnego Związku Komunalnego Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego Przewodniczący Zarządu.
Odpowiedzialność porządkowa pracowników Za nieprzestrzeganie przez pracownika: ustalonego porządku, regulaminu pracy, przepisów bezpieczeństwa i higieny.
BUSINESS LEX POZNAŃ, Ul. Chwaliszewo 60/62 Tel Fax
ING BANK Faktoring –Jednostkom organizacyjnym Lasów Państwowych oferujemy faktoring krajowy z przejęciem ryzyka wypłacalności odbiorcy (bez regresu, pełny).
Konsument art. 22¹ kodeksu cywilnego: „Za konsumenta uważa się osobę fizyczną dokonującą czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością.
Dr Małgorzata Ganczar. Relacje zachodzące w społeczeństwie informacyjnym: 1) B2B – stronami są przedsiębiorstwa (e-aukcje, e-giełdy); 2) B2C – stroną.
Połączenie towarzystw budownictwa społecznego Opracowano w BNW UMP 2008.
Wnioskowanie o płatność Sektorowy Program Operacyjny TRANSPORT Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego.
PREZENTACJA Zmiany sposobu zgłaszania i organizacji wypoczynku dla dzieci i młodzieży NAJWAŻNIEJSZE PRZEPISY w oparciu o znowelizowane prawo oświatowe.
Kwalifikowalność wydatków w RPO Działanie 8.3. Materialne i niematerialne dziedzictwo kulturowe Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego.
Instytucjonalne uwarunkowania realizacji koncepcji CSR w obszarze merchandisingu – zarys problemu Dr Jarosław Plichta Katedra Handlu i Instytucji Rynkowych.
Projekt realizowany przy udziale środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL.
Prawo telekomunikacyjne Ewa Galewska CBKE. Sektor telekomunikacyjny Monopole naturalne Operatorzy zasiedziali Brak równowagi pomiędzy podmiotami Wysokie.
Prawdy oczywiste Kiedy zarejestrować działalność? - Księgowość bez tajemnic! INFOLINIA: |
Uwarunkowania prawne telepracy – praktyczne rozwiązania dla pracodawców dr Jacek Męcina.
Umowy o dofinansowanie projektów, umowy partnerskie - na co warto zwrócić szczególną uwagę Grzegorz Gołda PWT PL-SK.
JAKIE INSTRUMENTY INŻYNIERII FINANSOWEJ NA LATA ?
Kontrakty terminowe na indeks mWIG40 Prezentacja dla inwestorów Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie S.A. Dział Notowań GPW kwiecień 2005.
W YBRANE ZAGADNIENIA POSTĘPOWANIA CYWILNEGO W SPRAWACH O OCHRONĘ WŁASNOŚCI PRZEMYSŁOWEJ Prof. dr hab. Feliks Zedler Konferencja „Rynek leków a ochrona.
Porównywarki cen leków w Polsce i na świecie. Porównywarki w Polsce.
Mgr Sandra Król Zakład Prawa Gospodarczego i Handlowego Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego Umowa o kredyt konsumencki.
UŻYTKOWANIE WIECZYSTE Literatura: red. E. Gniewek, P. Machnikowski, Zarys prawa cywilnego, Warszawa 2014 red. E Gniewek, Kodeks Cywilny. Komentarz, Wydanie.
Opodatkowanie spółek Podziały Spółek. Podziały spółek Rodzaje podziałów wg KSH Przewidziane są cztery sposoby podziału: 1) podział przez przejęcie, który.
KOSZTY W UJĘCIU ZARZĄDCZYM. POJĘCIE KOSZTU Koszt stanowi wyrażone w pieniądzu celowe zużycie majątku trwałego i obrotowego, usług obcych, nakładów pracy.
Działalność konsultantów wojewódzkich zmiany w ustawie o konsultantach w ochronie zdrowia oświadczenia składane przez konsultantów kontrola podmiotów leczniczych.
Model Przejść Międzyoperatorskich (na podstawie uwag i rekomendacji izb oraz operatorów) Warszawa, 16 czerwca 2008 r.
Ocena oddziaływania na środowisko jako warunek uzyskania funduszy unijnych w ramach I i II osi priorytetowej Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
SPOTKANIE Z ORGANIZACJAMI POZARZĄDOWYMI Z TERENU POWIATU GLIWICKIEGO KONKURS OFERT – POWIAT GLIWICKI.
Procedura „NIEBIESKIE KARTY" w świetle obowiązujących przepisów prawa.
Działanie 321 „Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej” TARGOWISKA STAŁE Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich Europejski.
Tanie pożyczki na założenie lub rozwój firmy r Nowy Dwór Mazowiecki.
UŻYTKOWANIE Literatura: red. E. Gniewek, P. Machnikowski, Zarys prawa cywilnego, Warszawa 2014 red. E Gniewek, Kodeks Cywilny. Komentarz, Wydanie 4, Warszawa.
Sandra Król Zakład Prawa Handlowego i Gospodarczego Instytut Prawa Cywilnego Klauzule niedozwolone.
Ustalenia z misji audytowych przeprowadzonych przez Europejski Trybunał Obrachunkowy w ramach PROW w obszarze zamówień publicznych.
O BOWIĄZKI PRACOWNIKA I SKUTKI PRAWNE ICH NARUSZENIA Małgorzata Grześków.
„Inicjatywa JEREMIE – pozadotacyjna forma wsparcia wielkopolskich firm” Tadeusz Wojtaszak Kierownik Działu Sprzedaży Poznań, r.
Prawo telekomunikacyjne Ewa Galewska CBKE. Sektor telekomunikacyjny Monopole naturalne Operatorzy zasiedziali Brak równowagi pomiędzy podmiotami Wysokie.
Pojęcie działalności gospodarczej w prawie polskim
KREDYT KONSUMENCKI OCHRONA KONSUMENTA Barbara Denisiuk.
E- SKARGA Formalne wymogi wniesienia skargi do WSA w kontekście informatyzacji postępowania sądowoadministracyjnego- wybrane zagadnienia.
Sprzedaż produktu lub usługi
Zapis prezentacji:

Projekt jest finansowany ze środków Komisji Europejskiej i Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów 1 Europejski Dzień Konsumenta „Zanim klikniesz poznaj swoje prawa” Handel elektroniczny z perspektywy europejskiego konsumenta Małgorzata Furmańska Europejskie Centrum Konsumenckie Polska CIE, Warszawa,

Projekt jest finansowany ze środków Komisji Europejskiej i Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów 2 Statystyki   Ponad 40 % gospod. domowych w PL ma dostęp do Internetu, w UK 57 %.   51% polskich internautów nigdy nie kupiło nic w Sieci (UE – 93%).   Najbardziej popularny portal aukcyjny Allegro ma 7,5 mln użytkowników.   W PL kupują głownie młodzi mężczyźni, UE/USA kobiety letnie.   UK nowy rekord: e-klienci wydali 767,500 funtów w 60 sek.   Podobno w USA w 2005 dochody z oszust w cyberprzestrzeni. przekroczyły zyski z handlu narkotykami.   Tylko Sieć ECK rozpatrywała w 2007 ponad skarg, gdzie transakcja został zawarta transgranicznie on-line.

Projekt jest finansowany ze środków Komisji Europejskiej i Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów 3 Co kupujemy w Sieci? Na świecie:W Polsce: KsiążkiOdzież/Buty OdzieżKsiążki Bilety i rezerwacje lotniczeSprzęt RTV Filmy/gry komputeroweKomórki Sprzęt elektronicznySprzęt komputerowy

Projekt jest finansowany ze środków Komisji Europejskiej i Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów 4 Podstawy prawne   Dyrektywa 2000/31/WE z 8 czerwca 2000 r. o niektórych aspektach prawnych usług społeczeństwa informacyjnego (Dyr. o handlu elektronicznym).   Dyrektywa 97/7/WE z 20 maja 1997 r. w sprawie ochrony konsumentów w przypadku umów zawieranych na odległość.   Dyrektywa 1999/44/WE z 25 maja 1999 r. w sprawie niektórych aspektów sprzedaży towarów konsumpcyjnych i związanych z tym gwarancji.   Ustawa z 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną.   Ustawa z 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz odpowiedzialność za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny.   Kodeks cywilny z 23 kwietnia 1964 r.   Ustawa z 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego.

Projekt jest finansowany ze środków Komisji Europejskiej i Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów 5 Definicje   Świadczenie usług droga elektroniczną - wykonanie usługi następuje przez wysyłanie i odbieranie danych za pomocą systemów teleinformat., na indywidualne żądanie usługobiorcy, bez jednoczesnej obecności stron, przy czym dane te są transmitowane za pośrednictwem sieci publicznych (art.2 pkt. 4 ust.).   Umowa dotycząca towarów lub usług zawartą między konsumentem i dostawcą w ramach systemu sprzedaży lub świadczenia usług na odległość, który do celów umowy wykorzystuje wyłącznie środki porozumiewania się na odległość (art.2 pkt 1 Dyr.).   Siedziba usługodawcy – miejsce faktycznego prowadzenia działalności gosp. przez czas nieokreślony w wykorzystaniem stałej siedziby (nie istotne miejsce: gdzie znajdują się środki techn. czy z którego witryna www jest dostępna). (pkt.19 preambuły Dyr.)

Projekt jest finansowany ze środków Komisji Europejskiej i Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów 6 Obowiązki stron  ().  Posłużenie się środkami porozumiewania na odległość w celu złożenia propozycji zawarcia umowy za uprzednią zgodą konsumenta (art. 6.3 ust. na odl., art.4 ust. św. usł.) i nie na koszt konsumenta (art.6.4 ust).   Usługodawca powinien wskazać (art. 5 Dyr., art.5 ust.): a) nazwę i adresu geograficznego siedziby (nie skrytka pocztowa), b) dane szczegółowe o usługodawcy, łącznie z em, c) numer wpisu do rejestru handlowego (np. KRS) i numery zezwoleń, numer NIP, d) ceny usług (podatki, koszty dostawy).   Przed złożeniem zamówienia usługodawca przestawia co najmniej informacje (art.10 Dyr.): a) kolejne etapy techniczne zawarcia umowy, b) w jaki sposób tekst umowy po jej zawarciu będzie dostępny dla usługobiorcy, c) środki techniczne potrzebne do określenia i usunięcia błędów popełnionych przy wpisywaniu danych przed złożeniem zamówienia; d) język, w których umowa może być zawarta, e) dostępne kodeksy postępowania.

Projekt jest finansowany ze środków Komisji Europejskiej i Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów 7 Obowiązki stron   Regulamin świadczenia usług powinien być udostępniony przed zawarciem umowy, innaczej konsument nie jest związany jego postanowieniami (art. 8 ust.). Regulamin określa w szczególności: 1)rodzaje i zakres usług, 2)warunki świadczenia usług, w tym: a) wymagania techniczne, b) zakaz dostarczania przez usługobiorcę treści o charakterze bezprawnym, 3)warunki zawierania i rozwiązywania umów, 4)tryb postępowania reklamacyjnego.

Projekt jest finansowany ze środków Komisji Europejskiej i Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów 8 Obowiązki stron   Przed zawarciem umowy konsument otrzymuje informacje (art.4 Dyr.): a) tożsamość dostawcy (zapłaty z góry – adres); b) podstawowe cechy towaru lub usługi; c) cenę (podatki i koszty dostawy); d) uzgodnienia dotyczące sposobu płatności, dostawy lub wykonania; e) istnienie prawa odstąpienia od umowy; f) koszty wykorzystania środka porozumiewania się na odległość, gdy nie są one wg. taryfy podstawowej; g) termin obowiązywania oferty;   Elektronicznie potwierdzenie przyjęcia zamówienia (art.11 Dyr.).   Realizacja zamówienia w 30 dni (art.7 pkt.1 Dyr.).

Projekt jest finansowany ze środków Komisji Europejskiej i Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów 9 Obowiązki stron   Jeśli towar jest nie dostępny należy niezwłocznie powiadomić konsumenta i dokonać zwrotu wpłaconych pieniędzy w 30 dni (art.7 pkt. 2 Dyr.). Ew. dostarczenie towaru o równorzędnej jakości i cenie, jeśli taka możliwość została przewidziana przed zawarciem umowy lub w umowie (art. 7 pkt. 3 Dyr.).   Konsument może w ciągu co najmniej 7 dni roboczych odstąpić od umowy (art.6 Dyr.); termin do odstąpienia nie przekracza 3 m-cy; - od dnia otrzymania towaru - od dnia zawarcia umowy o usługę. Zwrot pieniędzy w terminie 30 dni, konsument ponosi koszt zwrotu towarów.

Projekt jest finansowany ze środków Komisji Europejskiej i Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów 10 Obowiązki stron   W przypadku dostawy nie zamówionej: a) zakazane jest odpłatne dostarczanie towarów lub świadczenie usług uprzednio nie zamówionych b) brak odpowiedzi nie może zostać uznany za zgodę (art.9 Dyr.).   Nie zamówiona informacja handlowa jeśli jest dopuszczalna (art. 6 Dyr.): a) musi być rozpoznawalna jako informacja handlowa, b) wskazany jest podmiot w imieniu którego udziela się informacji, c) oferty promocyjne (rabaty, premie, prezenty) i konkursy są wyraźnie rozpoznawalne, Przedsiębiorcy muszą stosować rejestry wyłączeń, do których osoby fizyczne, które nie chcą otrzymywać tego typu informacji, mogą się wpisać (art.7 Dyr.).   W Polsce zakazane jest przesyłanie niezamówionej informacji handlowej do oznaczonego odbiorcy za pomocą środków komunikacji elektronicznej. Zamówiona - odbiorca wyraził zgodę na jej otrzymywanie np. udostępnił w tym celu (art.10 ust.).

Projekt jest finansowany ze środków Komisji Europejskiej i Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów 11 „Pośrednicy”   Nie ponoszą odpowiedzialności za treść.   Zwolnieni z obowiązku nadzoru.   Musza usuwać treści niezgodne z prawem niezwłocznie po otrzymaniu zawiadomienia (z prawem miejsca gdzie kierowana jest oferta handlowa).   Przepisy nie regulują wystarczająco ich praw i obowiązków.   Pośrednicy prowadzą politykę ochrony i współpracy w celu eliminowania oszustów

Projekt jest finansowany ze środków Komisji Europejskiej i Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów 12 Najważniejsze wyłączenia…   Umowy zawierane pomiędzy stronami będącymi: a) przedsiębiorcami bądź b) osobami fizycznymi (nie zw. z działaln. gosp. czy zawodem, art. 3 ust).   Transakcji zawartych za pośrednictwem aukcji internatowych (art.16 ust. na odl.).   Umów dot. ofert z TV sklepów (art.3 ust. św.usł.).   Wyłączenia przedmiotowe (brak prawa do odstąpienia od um.): a) umowy o zakwaterowanie, b) umowy dot. transportu, c) zakupu oprogramowania komputerowego, płyt CD – po usunięciu oryginalnego opakowania.

Projekt jest finansowany ze środków Komisji Europejskiej i Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów 13 Sposoby płatności Bezpieczne i polecane:   Escrow companies: np. PayPal,   Karta kredytowa – opcja chargeback,   Przelew bankowy – opłaty za przewalutowywanie i prowizje, blokowanie. Należy zachować ostrożność:   Przekazy pieniężne np. Western Union,   Systemy obsługi transakcji,   SMS - proporcjonalność opłat do wartości towaru.

Projekt jest finansowany ze środków Komisji Europejskiej i Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów 14 Podstawowe zasady udanych zakupów on-line   Nikt nie zadba lepiej o Twoje bezpieczeństwo i pieniądze niż Ty sam!   Warto dokładnie określić towar.   Należy sprawdzić sprzedawcę (rejestry, fora intern., rekomendowane przez os. zaufane, pisma fachowe) i wybierać sklepy certyfikowane np. EuroLabel, TrustUK.   Zapoznać się z info na stronie internetowej: - polityka przedsiębiorcy zwrotu towarów i płatności, - czy sprzedawca podał pełną cenę, - czy określono warunki i termin dostawy, - dostępność usług gwarancyjnych (dostarczenie „aktywnej” gwarancji) i pogwarancyjnych.   Wybierać witryny, które proponują bezpieczne systemy płatności.   Zadbać o ochronę prywatności (nie ujawniać danych osobowych i finansowych przez , wylogować się po dokonaniu płatności).

Projekt jest finansowany ze środków Komisji Europejskiej i Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów 15 Instytucje pomagające w polubownym rozwiązywaniu sporów   W przypadku sporu można zgłosić się do wyspecjalizowanych jednostek: - -po informacje do „punktów kontaktowych” (w Polsce Min. Spr. Wew. i Adm.; - -ADR (baza: - -ODR - procedura i przedmiot sporu (np. Polska, Niemcy, Francja, Irlandia), - -Internet Ombudsmana (np. Austria) oraz - -jednostek zajmujących się ochroną praw konsumenta (np. ECK w ok.35% zgłoszeń).

Projekt jest finansowany ze środków Komisji Europejskiej i Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów 16 Wybór prawa właściwego i statut jurysdykcyjny   Dyrektywa o e-commerce: - wyłączenie transakcji z konsumentami od zasady państwa pochodzenia przedsiębiorcy.   Konwencja 80/934/EWG z 19 czerwca 1980 r. o prawie właściwym dla zobowiązań umownych (Konwencja Rzymska; art.3, art.4, art.5): - wybór prawa przez strony nie uchyla przepisów bezwzględnie obowiązujących w kraju zwykłego pobytu konsumenta, - wyjazd w celu zawarcia „spornej umowy”.   Rozporządzenie Rady (WE) nr 44/2001 z 22 grudnia 2000 r. w sprawie jurysdykcji i uznawania orzeczeń sądowych oraz ich wykonywania w sprawach cywilnych i handlowych (Bruksela-I; art.13, art.15, art.16, art.17): - konsument może dochodzić roszczeń w kraju siedziby przedsiębiorcy lub we własnym kraju, ale pozwany może być tylko w kraju swojego zwykłego pobytu.   Przykładowa skarga: TunisAir – Wiedeń.

Projekt jest finansowany ze środków Komisji Europejskiej i Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów 17 Problemy: Przyczyny roszczeń konsumentów:   brak dostawy towaru albo wysyłanie substytutu o niższej wartości,   niepełne podanie elementów ceny,   odmowa serwisowania poprzez określony oddział firmy,   nielegalne wykorzystywanie kart płatniczych,   oszustwa (sprzedaż laptopa do Nigerii; poprzez mobile.de; oferowanie towaru poza aukcją, podbijanie ceny na aukcji). Powody przegranej konsumenta:   nie zachowana dokumentacja z przebiegu transakcji,   trudności nawiązaniem kontaktu z przedsiębiorcą i ustaleniem siedziby,   nie jasne metody reklamacji.

Projekt jest finansowany ze środków Komisji Europejskiej i Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów 18 Nowe trendy   Ticket.com; music.com,   Porównywarki cen,   Transgraniczne usługi bankowe on-line (Dyr. 2002/65/WE),   E-learning,   Shopping Assistance (   Kampanie informacyjne i quizy (   Kontakt przedsiębiorcy z konsumentem np. poprzez chat,   Łączenie zakupów z portalami społecznościowymi,   Europejczycy bardziej boją się przestępstw w Sieci niż włamania/kradzieży auta.

Projekt jest finansowany ze środków Komisji Europejskiej i Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów 19 Transgraniczny handel on-line Transgraniczny handel on-line Korzyści:   Sharmonizowane przepisy   Dostęp 24h, bez granic (np. produkty rynków lokalnych), dostawa do domu   Czy przepływ towarów i usług na JR jest swobodny? (projekt ECK Dania)   Konkurencja - duży wybór ofert czy więcej oszukanych?! Zagrożenia:   Problemy z komunikacją nie tylko po włosku!   Zwiększone koszty i ryzyko przy dostarczaniu towarów

Projekt jest finansowany ze środków Komisji Europejskiej i Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów 20 DZIEŃ OTWARTY ! Drodzy Konsumenci! Z okazji Europejskiego Dnia Konsumenta zapraszamy na wystawę, na debatę, po poradę 14 marca, piątek, w godz do Przedstawicielstwa Komisji Europejskiej 14 marca, piątek, w godz do Przedstawicielstwa Komisji Europejskiej przy ul. Jasnej 14/16a przy ul. Jasnej 14/16a

Projekt jest finansowany ze środków Komisji Europejskiej i Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów 21 Kontakt z ECK   Telefonicznie: (infolinia)   Elektronicznie: www:   Listownie oraz osobiste wizyty w Centrum: Europejskie Centrum Konsumenckie Plac Powstańców Warszawy Warszawa Dziękuję za uwagę! Życzę udanego serfowania!