Kształcenie zawodowe uczniów Działanie 9.2 Podniesienie atrakcyjności i jakości szkolnictwa zawodowego.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Prywatne Gimnazjum Informatyczne Szkoła pod patronatem Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania w Bielsku-Białej Nowy wymiar nauki.
Advertisements

Działania w zakresie rewitalizacji służące realizacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2014 – 2020 Urząd Marszałkowski.
Informacja na temat stanu prac nad przygotowaniem samorządu województwa do przyszłej perspektywy finansowej UE Toruń, maj 2012 r. Departament.
Postanowienie Śląskiego Kuratora Oświaty w Katowicach z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie terminów składania dokumentów i terminów rekrutacji uczniów.
PROJEKT „Doskonalenie szansą na rozwój” _____________________________________________________________________ Dorota Kamińska – Poradnia Psychologiczno.
Pomoc publiczna i pomoc de minimis w ramach konkursu RPLU IZ /15 - Programy typu outplacement Oddział Monitoringu i Ewaluacji Departament.
1 Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu EUROPEJSKI FUNDUSZ SPOŁECZNY W RAMACH WIELKOPOLSKIEGO REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO
Specyfika projektów systemowych w zakresie pomocy społecznej realizowanych w ramach PO KL na przykładzie Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w Zabrzu Informacje.
Olsztyn, 27 czerwca 2012 Propozycja zmian kryteriów merytorycznych dla Osi I Przedsiębiorczość RPO WiM w ramach Poddziałania
Projekt „Poznański Rockefeller – promocja i rozwój przedsiębiorczości na terenie Miasta Poznania” współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach.
Mazowieckie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli Wydział w Ciechanowie Ciechanów ul. Wyzwolenia 10 A Tel/fax.:
Europejski Fundusz Społeczny (EFS), to nie inwestowanie w budowę dróg, świetlic, boisk sportowych, szkół czy tworzenie linii produkcyjnych - to INWESTYCJA.
Biuro Edukacji Urzędu m.st. Warszawy Warszawa, 24 luty 2016 r. Elektroniczny system rekrutacji do gimnazjów na rok szkolny 2016/2017.
I.Efekty II.Procesy III.Funkcjonowanie szkoły IV.Zarządzanie szkołą.
1 Rozwój obszarów wiejskich przez pryzmat Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na lata 2007 – 2013 Małgorzata Bobryk DEPARTAMENT EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU.
Metodologia tworzenia strategii wg Mirosława Gębskiego Euroinvestment.
Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament Europejskiego Funduszu Społecznego Poddziałanie Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów z.
Zmiany dotyczące zasad kierowania uczniów do Młodzieżowych Ośrodków Socjoterapii (MOS) Konferencja dla dyrektorów, doradców zawodowych i pedagogów gimnazjów.
SPECYFIKA I CEL KONKURSU W RAMACH PODDZIAŁANIA RPO WP Gdańsk, r. Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata.
MAŁOPOLSKA OFERTA EDUKACYJNA 1 URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA MAŁOPOLKIEGO Kraków, 2 października 2009 r.
SAMORZĄD WOJEWÓDZTWA ŚWIĘTOKRZYSKIEGO ROLA SAMORZĄDU W KREOWANIU POLITYKI OŚWIATOWEJ W REGIONIE – ŚWIĘTOKRZYSKI PROGRAM WSPIERANIA ROZWOJU EDUKACJI Kielce,
Bariery w rozwoju edukacyjnym ucznia Wicemarszałek Województwa Małopolskiego Leszek Zegzda Kraków, 13 czerwca 2008 r.
Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi GRUPA ROBOCZA WSPIERAJĄCA PRZYGOTOWANIE KUJAWSKO – POMORSKIEGO REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO.
SOJUSZ DLA PRACY F0607 Zastosowanie metody zarządzania cyklem projektu (PCM) do przygotowania i wdrażania projektu PIW EQUAL.
Regionalny Ośrodek Europejskiego Funduszu Społecznego w Lesznie prowadzony przez: Stowarzyszenie Centrum Promocji i Rozwoju Inicjatyw.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Lubelskiego na lata Iwona Nakielska Dyrektor Departamentu Wdrażania EFS Urząd Marszałkowski Województwa.
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
SPRAWOZDANIE O STANIE REALIZACJI ZADA Ń O Ś WIATOWYCH W ROKU SZKOLNYM 2014/2015 W GMINIE NOWE SAMORZ Ą DOWA ADMINISTRACJA PLACÓWEK O Ś WIATOWYCH Załącznik.
Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament Europejskiego Funduszu Społecznego Białystok, 26 października 2011 r. „Wniosek o dofinansowanie.
SPECYFIKA KONKURSU W RAMACH PODDZIAŁANIA RPO WP Gdańsk, r. Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
Remont Przedszkola Miejskiego nr 4 w Kolnie wraz z wyposażeniem dydaktycznym i adaptacją niewykorzystanych pomieszczeń na potrzeby edukacji przedszkolnej.
Agnieszka Pidek-Klepacz Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie Lublin, 6 luty 2014 r. Wsparcie edukacji zawodowej w ramach Regionalnego.
Cyfrowa Polska szansą dla rozwoju sektora ICT 1 Agnieszka Suska Naczelnik Departament Funduszy Strukturalnych Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji Gdańsk,
Konferencja nt. „Nowy wizerunek szkół zawodowych w Lublinie i Chełmie – większe szanse na rynku pracy” w ramach projektu współfinansowanego ze środków.
Zmienione kryteria formalne dla poszczególnych działań/poddziałań EFS w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata 2014.
RAPORT Z BADAŃ opartych na analizie wyników testów kompetencyjnych przeprowadzonych wśród uczestników szkoleń w związku z realizacją.
Projekt InMoST InMoST: Wielkopolska sieć współpracy w zakresie innowacyjnych metod wytwarzania oprogramowania Termin realizacji: –
SZKOŁA ŚRODOWISKIEM ROZWOJU UCZNIA. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego PRIORYTET IX. ROZWÓJ KOMPETENCJI.
Ocena poziomu kompetencji i umiejętności administracji publicznej w zakresie zarządzania rozwojem i kreowania innowacji Urząd Marszałkowski Województwa.
„Rozwój szkolnictwa zawodowego w Białymstoku w dostosowaniu do potrzeb rynku pracy” Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
Kryteria formalne specyficzne i kryteria premiujące w ramach konkursu nr RPLU IZ /16 Ewa Pachowska – Kurzepa Departament Wdrażania EFS.
Finansowanie wybranych działań w parkach narodowych przy udziale środków funduszu leśnego - zakres merytoryczny Warszawa, 06 kwietnia 2016 r.
Dokumenty potrzebne do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata
ZAKRES I FORMY ZAANGAŻOWANIA LOKALNYCH GRUP DZIAŁANIA WE WDRAŻANIE REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO NA LATA
CAPS LOCK - CERTYFIKOWANE SZKOLENIA JĘZYKOWE I KOMPUTEROWE
Realizacja działań w sferze nauki w ramach PO KL PRIORYTET IV – komponent centralny Działania w ramach Priorytetu IV koncentrują się na podwyższaniu.
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty.
Strategia Rozwoju Powiatu Kluczborskiego planowanie strategiczne w JST Małgorzata Ziółkowska tel kom
Podsumowanie wdrażania części Osi „Przedsiębiorczość” RPO Warmia i Mazury 2007–2013 w 2008 roku.
Edukacja w badaniach - podstawowe dane Michał Sitek Warszawa,
URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA LUBELSKIEGO W LUBLINIE Departament Europejskiego Funduszu Społecznego „Możliwości pozyskania funduszy strukturalnych UE.
Departament Rozwoju Regionalnego Uwagi Komisji Europejskiej oraz autopoprawki IZ Poddziałanie Edukacja dorosłych w zakresie kompetencji cyfrowych.
BEZPIECZNA+ Jest to Rządowy program wspomagania w latach 2015–2018 organów prowadzących szkół w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i.
Departament Rozwoju Regionalnego, Wydział Zarządzania RPO Informacja sprawozdawcza w zakresie ewaluacji RPO WK-P na lata Jolanta Rudnicka Biuro.
Zasada równości szans kobiet i mężczyzn (w oparciu o standard minimum) Olsztyn, 6 czerwca 2016r.
Wkład III sektora w polską edukację po 1989 roku Raport obywatelski Podsumujmy razem debaty o oświacie Warszawa, 20 czerwca 2016 r.
CRR ČR, Společný technický sekretariát, Olomouc, ul. Jeremenkova 40B, , | tel.: | fax: +420.
Środki na szkolnictwo zawodowe w nowej perspektywie finansowej Iwona Nakielska Dyrektor Departamentu EFS Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego.
Świętokrzyscy hotelarze dla rynku pracy
Strategia RIT Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego – RIT.
„Łączą nas efekty projektów” – wymagania programowe a doświadczenia po pierwszych naborach w Programie Interreg V-A Polska – Słowacja
Informacja w zakresie stanu wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego Toruń, 3 sierpnia 2017 r.
Informacja w zakresie stanu wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego Toruń, 27 października 2016 r.
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
„Opracowanie przedmiotowego programu nauczania, ze szczególnym uwzględnieniem kształtowania kompetencji kluczowych u uczniów” Opracowanie Alina Szeloch.
odbudowa prestiżu kształcenia zawodowego
Informacja w zakresie stanu wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego Grudziądz, 11 września 2017 r.
Otwarty konkurs ofert na dofinansowanie w roku 2018 zadań własnych realizowanych przez organizacje z udziałem środków zewnętrznych Rzeszów, 8 marca 2018.
Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów – szkolenia i doradztwo dla JST w województwie lubelskim Wsparcie kadry jednostek samorządu terytorialnego w.
Zapis prezentacji:

Kształcenie zawodowe uczniów Działanie 9.2 Podniesienie atrakcyjności i jakości szkolnictwa zawodowego

Zrealizowane konkursy w ramach działania r2009 r 9.2 Alokacja Liczba wniosków złożonych w ramach konkursu 2954 Liczba wniosków podlegających ocenie merytorycznej 1647 Liczba wniosków przyjętych do dofinansowania 1220 Kwota przyznanego dofinansowania , ,12 % wykorzystania alokacji 71,3953,04

Nazwa wskaźnika Wartość docelowa wskaźnika MrMp% 9.2 Liczba szkół i placówek, które wdrożyły programy rozwojowe ,58 Liczba szkół i placówek kształcenia zawodowego, które współpracowały z przedsiębiorstwami, w zakresie wdrażania programów rozwojowych ,31 Liczba uczniów w szkołach prowadzących kształcenie zawodowe, którzy zakończyli udział w stażach i praktykach w ramach Priorytetu Osiągnięte wskaźniki w ramach działania 9.2 od początku realizacji Mr – Wartość wskaźnika osiągnięta w ostatnim roku 2009 Mp – wartość wskaźnika osiągnięta od początku realizacji działania

Typy projektów realizowanych w ramach działania 9.2 w odniesieniu do kwoty dofinansowania

Rodzaje działań w realizowanych projektach – działanie 9.2

Problemy we wdrażaniu projektów dotyczących kształcenia zawodowego  nieskuteczne aplikowanie przez beneficjentów – projekty nie spełniające wymogów merytorycznych – niewykorzystana alokacja na konkursy  brak postawienia akcentu na rozwój kompetencji kluczowych  projekty nie są kompleksowe – nie spełniają definicji programu rozwojowego  znikomy udział praktyk w realizowanych projektach  brak włączania pracodawców do procesu kształcenia  brak wdrażania modułowego systemu kształcenia w realizowanych projektach

Planowany termin ogłoszenia konkursu marzec 2010 roku Typ konkursu konkurs zamknięty Alokacja ,00 PLN 7

Typ beneficjentów  organy prowadzące szkoły zawodowe – jednostki samorządu terytorialnego i inne organy prowadzące  szkoły zawodowe (z wyłączeniem szkół dla dorosłych – dz. 9.3 pokl), tj. zasadnicze szkoły zawodowe, technika  inne podmioty – realizacja projektu na rzecz różnych szkół lub uczniów.

Grupy docelowe  uczniowie i wychowankowie szkół i placówek oświatowych prowadzących kształcenie zawodowe (z wyłączeniem słuchaczy szkół dla dorosłych)  szkoły i placówki (instytucje i kadra pedagogiczna) prowadzące kształcenie zawodowe (z wyłączeniem szkół dla dorosłych)  pracodawcy  partnerzy społeczno-gospodarczy

Wybór projektów w ramach działania 9.2 – założenia na 2010 rok KRYTERIA DOSTĘPU 1.Projekt realizowany na terenie województwa podlaskiego. 2.Beneficjent posiada siedzibę na obszarze województwa podlaskiego. 3.W przypadku projektów obejmujących tylko 1 szkołę maksymalna wartość projektu wynosi ,00. 4.W przypadku projektów obejmujących więcej niż 1 szkołę, maksymalna wartość projektu stanowi odpowiednią wielokrotność kwoty ,00 i jednocześnie wynosi nie więcej niż ,00. 5.Maksymalny okres realizacji projektu wynosi 24 miesiące. 6.W danym konkursie ten sam podmiot (szkoła, placówka oświatowa prowadząca kształcenie zawodowe) może być objęty tylko jednym projektem. 7.Programy rozwojowe szkół zakładają współpracę z przedsiębiorstwami w formie praktyk lub staży dla co najmniej 50% grupy docelowej.

Wybór projektów w ramach działania 9.2 – założenia na 2010 rok c.d. KRYTERIA STATEGICZNE 1.Projekt jest komplementarny z inwestycjami zrealizowanymi bądź realizowanymi, finansowanymi ze źródeł wspólnotowych innych niż Europejski Fundusz Społeczny. 2.Grupę docelową projektu w co najmniej 50% stanowią uczniowie pochodzący z obszarów wiejskich. 3.Projekt zakłada wykorzystanie sprzętu ICT zakupionego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w latach

Typy projektów 1. Programy rozwojowe ukierunkowane na zmniejszanie dysproporcji w osiągnięciach uczniów oraz podnoszenie jakości nauczania procesu w szczególności obejmujące:  dodatkowe zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze oraz specjalistyczne służące wyrównywaniu dysproporcji w trakcie procesu kształcenia;  doradztwo i opiekę psychologiczno-pedagogiczną dla uczniów wykazujących problemy w nauce lub z innych przyczyn zagrożonych przedwczesnym wypadnięciem z systemu szkolnictwa (np. wsparcie dla uczniów z obszarów wiejskich, wsparcie dla uczniów niepełnosprawnych, przeciwdziałanie uzależnieniom, programy prewencyjne, przeciwdziałanie patologiom społecznym;  dodatkowe zajęcia (pozalekcyjne, pozaszkolne)ukierunkowane na rozwój kompetencji kluczowych, ze szczególnym uwzględnieniem ICT, języków obcych, przedsiębiorczości, nauk przyrodniczo- matematycznych;  efektywne programy doradztwa edukacyjno – zawodowego;  modernizację oferty kształcenia zawodowego i dostosowanie jej do potrzeb lokalnego i regionalnego rynku pracy (wprowadzanie nowych kierunków kształcenia, modyfikacja programów nauczania na kierunkach obowiązujących);

Typy projektów  współpraca z pracodawcami i instytucjami rynku pracy służąca podnoszeniu kwalifikacji zawodowych uczniów jako przyszłych absolwentów i wzmacnianie ich zdolności do zatrudnienia (w tym zwłaszcza staże i praktyki);  wyposażenie w nowoczesne materiały dydaktyczne (w tym podręczniki szkolne) zapewniające wysoką jakość kształcenia;  wdrożenie nowych, innowacyjnych form nauczania i oceniania cechujących się wyższą skutecznością niż formy tradycyjne;  wdrażanie programów i narzędzi efektywnego zarządzania placówką oświatową przyczyniających się do poprawy jakości nauczania.

Definicja programu rozwojowego Według zapisów Szczegółowego Odpisu Priorytetów PO KL programy rozwojowe szkół i placówek oświatowych realizowane w Priorytecie IX spełniają łącznie następujące cechy: 1.Kompleksowo odpowiadają na zdiagnozowane potrzeby dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze danej szkoły/placówki oświatowej i jej uczniów; 2.Kompleksowo i trwale przyczyniają się do jakościowych zmian w funkcjonowaniu szkoły/placówki oświatowej i/lub rozszerzenia oferty edukacyjnej danej szkoły/placówki oświatowej; 3.Zawierają określone cele, rezultaty i działania już na etapie aplikowania; 4.Działania określone w programie rozwojowym przyczyniają się do rozwoju kompetencji kluczowych określonych w Zaleceniach Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie (2006/962/WE); 5.Zawierają elementy zgodne z polityką edukacyjną państwa.

Cechy programu rozwojowego  wynika z indywidualnie przeprowadzonej diagnozy/odzwierciedla rzeczywiste potrzeby i problemy  jest ukierunkowany na osiągnięcie trwałej zmiany jakościowej i wynika z planu rozwoju edukacyjnego danej szkoły placówki  jest kompleksowy  jest ukierunkowany na rozwój kompetencji kluczowych  odzwierciedla logikę projektu  wynika z kierunków polityki edukacyjnej państwa – zmiany programowe, trendy zmian w kształceniu zawodowym  niesie ze sobą wartość dodaną – stanowi rozszerzenie, wyjście ponad to co szkoła i organ prowadzący mogłyby zrealizować bądź realizują

Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament Europejskiego Funduszu Społecznego cel działaniarezultaty PROBLEM OGÓLNA LOGIKA PROJEKTU

Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament Europejskiego Funduszu Społecznego KOMPETENCJE KLUCZOWE Projekt rozwojowy szkoły powinien zakładać rozwój kompetencji kluczowych.  Kompetencje kluczowe zostały zdefiniowane w zaleceniach Parlamentu Europejskiego i Rady z roku w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie (2006/962/WE)  Stanowią połączenie wiedzy, umiejętności i postaw potrzebnych wszystkim osobom do samorealizacji i rozwoju osobistego, bycia aktywnym obywatelem, integracji społecznej i zatrudnienia.

Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament Europejskiego Funduszu Społecznego KOMPETENCJE KLUCZOWE Kompetencje kluczowe Język ojczystyJęzyki obce Matematyka i kompetencje naukowo-techniczne Informatyka umiejętność uczenia się Umiejętności społeczne i obywatelskie Inicjatywność i przedsiębiorczość Świadomość i ekspresja kulturalna

Problemy szkół zawodowych  brak specjalistów do nauczania zawodu  niewystarczające znaczenie praktycznej nauki zawodu  niewystarczający udział pracodawców w procesie kształcenia  kształcenie na poziomie odbiegającym od wymogów rynku pracy  brak oferty zajęć dodatkowych  brak nowoczesnych materiałów dydaktycznych  niewystarczające korzystanie z technologii informatycznych w procesie nauczania przedmiotów innych niż informatyka (ogólnych i zawodowych)

Przykłady finansowanych działań  zatrudnienie specjalisty w danej branży (przepisy oświatowe dają możliwość zatrudnienia specjalisty nie będącego nauczycielem)  zajęcia dodatkowe poprawiające jakość kształcenia  doradztwo edukacyjno-zawodowe  zakup pomocy naukowych, sprzętu ICT jeżeli szkoła nie posiada wystarczających zasobów  zakup materiałów multimedialnych – filmy, prezentacje, muzyka, zdjęcia  praktyki poza miejscem nauczania, u przedsiębiorcy spoza miasta czy regionu  -praktyki wykraczające poza wymagany programem nauczania wymiar (wartość dodana)  finansowanie instruktorów praktycznej nauki zawodu nie będących nauczycielami  finansowanie kształcenia i doskonalenia nauczycieli

Program rozwojowy szkoły – przydatne poradniki Kształcenie zawodowe poradnik beneficjenta – MEN, maj 2009 Jak budować programy rozwojowe szkół, by edukacja była skuteczna, przyjazna i nowoczesna – MEN, październik

Najczęściej popełniane błędy partnerstwo  Partnerstwem nie jest relacja organ prowadzący – szkoła  Partnerstwo to określony rodzaj współpracy pomiędzy podmiotami określony w Systemie Realizacji POKL  Udział partnera musi być uzasadniony  Partnerstwo polega na wspólnej realizacji projektu, partner realizuje określoną cześć projektu/określone zadanie, zadania  Partnerstwem nie jest zlecanie usług, partnerem nie jest wykonawca ZAKRES REALIZACJI PROJEKTÓW PARTNERSKICH OKREŚLONY PRZEZ INSTYTUCJĘ ZARZĄDZAJĄCĄ POKL 23 KWIETNIA 2009

Najczęściej popełniane błędy opis działań  Powinien być dokładny i konkretny, nie może być zbyt ogólny, nie ma też potrzeby aby był nadmiernie rozbudowany – powinien zawierać najistotniejsze, niezbędne informacje  Powinien zawierać informacje na czym polega dane działanie, kto i w jaki sposób je zrealizuje, dla kogo i po co jest dane działanie – opis grupy docelowej działania, liczba uczestników.  Struktura opisu zadań musi być identyczna ze strukturą zadań w budżecie projektu – nazwy i numeracja.  Opis zadań powinien by na tyle dokładny aby umożliwiał ocenę niezbędności zaplanowanych wydatków – powinien odzwierciedlać wydatki!!

Najczęściej popełniane błędy opis grupy docelowej  Powinien być zrozumiały i konkretny dla osoby z zewnątrz, która nie zna uczniów ani struktury (klas, grup, kierunków, oddziałów itp.) w danej szkole  Z opisu powinno jasno wynikać dla jakich uczniów, nauczycieli są poszczególne zadania – charakterystyka, kryteria wyboru do poszczególnych form wsparcia  Każde zadanie powinno zawierać ww. informacje z osobna tak aby nie było wątpliwości do jakich zadań przypisać poszczególne osoby/grupy/klasy

Najczęściej popełniane błędy rezultaty i produkty  Produkty to podsumowanie realizowanych zadań np. liczba godzin zajęć łącznie, liczba uczestników poszczególnych zadań; rezultaty to efekty realizowanych zadań.  Rezultaty zarówno twarde jak i miękkie są mierzalne i powinny być udokumentowane tak więc dla jednych i drugich powinny być określone zakładane wartości do osiągnięcia oraz sposób mierzenia i dokumentowania.  Często pomijane są rezultaty w znaczeniu efektów, tj. pomijanie zmiany jakościowej: Samo zrealizowanie działań, samo uczestnictwo w zajęciach, działaniach, samo skorzystanie ze wsparcia (produkty) nie oznacza zmiany jakościowej. Zmiana jakościowa dotyczy zmian w zakresie wiedzy, kompetencji, umiejętności, postaw dla których powinny być określone: sposób mierzenia (np. test, egzamin) oraz dokumentowania (zaświadczenie, świadectwo, certyfikat).

Najczęściej popełniane błędy rezultaty i produkty  POMIJANIE ZMIANY JAKOSCIOWEJ  BRAK OKREŚLENIA SPOSOBU MIERZENIA DLA KAŻDEGO Z REZULTATÓW OSOBNO (miękkich i twardych)  BRAK OKREŚLENIA ZAKŁADANEGO POZIOMU DO OSIĄGNIĘCIA REZULTATÓW MIĘKKICH I TWARDYCH (brak wartości określonej % lub liczbą)

REALIZACJA ZASADY WYNIKA Z:  Oprócz prawa wspólnotowego – Rozporządzenie (WE) nr 1083/2006 w sprawie EFRR, EFS, FS oraz Rozporządzenie (WE) nr 1081/2006 w sprawie EFS  PO KAPITAŁ LUDZKI – przyjęty przez KE, w dokumencie tym mowa jest miedzy innymi o obowiązku dokonywania w każdym projekcie analizy sytuacji kobiet i mężczyzn ANALIZA SYTUACJI KOBIET I MĘZCZYZN oznacza:  Przedstawienie danych ilościowych i jakościowych w podziale na płec oraz odniesienie się do występujących barier równości w obszarze projektu (np. Stereotypy płci, niski udział mężczyzn w sprawowaniu opieki nad dzieckiem, niewidoczność kwestii płci w prowadzeniu zajęć, doborze zajęć, niewystarczający system opieki przedszkolnej). KE zdefiniowała 10 barier płci.  Pokazanie za pomocą danych liczbowych i jakościowych w jakiej sytuacji znajdują się kobiety i mężczyźni należący do grupy docelowej projektu  Dane ilościowe powinny dotyczyć obszaru problemowego projektu, zgodnie z charakterem danego działania/poddziałania oraz dotyczyć danej grupy docelowej  Dane ilościowe zgodnie z zasadą wyboru danych najbliższych projektowi Spełnianie zasady równości szans Ki M ocenia się wg standardu minimum - Każdy z realizowanych w ramach POKL projektów musi spełniać standard minimum realizacji zasady równości szans kobiet i mężczyzn, jego niespełnienie skutkuje odrzuceniem wniosku na etapie horyzontalnym oceny wniosku.

Czym jest analiza sytuacji kobiet i mężczyzn w projektach edukacyjnych  podanie liczby uczennic/uczniów, którzy są grupą docelową projektu – wsparcie kierowane do wszystkich uczniów lub do części uczniów danej szkoły  dokonanie analizy sytuacji i potrzeb uczennic i uczniów dane szkoły/klasy/kierunku w obszarze problemowym projektu i dobór adekwatnych działań  odniesieniu się do istniejących barier równości w edukacji w ogóle - stereotypy!.

Zróżnicowana liczba kobiet i mężczyzn uczęszczających do danej szkoły/klasy nie jest nierównością płci lecz faktem demograficznym, należy podąć te dane ale jeżeli wszyscy uczniowie otrzymują tą samą ofertę edukacyjną, to celem projektodawcy nie jest zmiana istniejących proporcji. Liczby w podziale na płeć są istotne gdy wsparcie w ramach projektu kierujemy tylko do części uczniów. W takim wypadku grupa docelowa projektu powinna być podzielona proporcjonalnie do ich udziału w grupie wszystkich uczniów w szkole/klasie.

Jak likwidować bariery równości w edukacji – przykłady działań równościowych  Przygotowanie nauczycieli do prowadzenia zajęć w sposób niestereotypowy i równościowy - włącz a nie w równym stopniu dziewczynek i chłopców do każdego rodzaju zajęć (komputery, matematyka, języki obce, prace techniczne, podstawy gotowania, przedmioty humanistyczne); brak podziału na zawody dla kobiet i mężczyzn w znaczeniu otwartego dostępu  Przekazywanie dzieciom i młodzieży niestereotypowej wiedzy oraz pokazywanie szerokiego niezależnego od płci spektrum możliwych wyborów życiowych - niestereotypowy przekaz kierowany do uczennic i uczniów, dodatkowe zajęcia równościowe

 Zapewnienie, że uczennice i uczniowie mogą uczestniczyć w równym stopniu w oferowanych zajęciach i otrzymać wsparcie jednakowej jakości  Wprowadzenie dodatkowych zajęć poświęconych kwestiom równości płci, stereotypom i rozwiązywaniu problemów bez użycia przemocy (nabycie umiejętności radzenia sobie z trudnymi uczuciami, dyskryminacją, wykluczeniem, uprzedzeniami, szykanowaniem w relacjach z rówieśnikami/rówieśniczkami; poruszanie kwestii szacunku dla płci i kształtowania partnerskich relacji między płciami).  Zaangażowanie rodziców obu płci w życie szkoły (w szczególności ojców/opiekunów).

STANDARD MINIMUM - na jego podstawie sprawdza się czy zasada równości szans kobiet i mężczyzn została zachowana w projekcie. Standard składa się z 6 pytań, aby projekt otrzymał pozytywną ocenę musi uzyskać co najmniej 2 pozytywne odpowiedzi. 1. Czy projekt zawiera analizę sytuacji kobiet i mężczyzn dotyczącą obszaru interwencji i/lub zasięgu oddziaływania projektu, która wskazuje na nierówności ze względu na płeć? – każdy wniosek o dofinansowanie musi zawierać analizę sytuacji kobiet i mężczyzn w danym obszarze projektowym. 2. Czy analiza sytuacji kobiet i mężczyzn zawiera dane ilościowe, które wskazują na brak istniejących nierówności w obszarze interwencji i/lub zasięgu oddziaływania projektu? - w przypadku wykazania przez analizę sytuacji kobiet i mężczyzn braku nierówności w obszarze projektowym nie oznacza to automatycznego zwolnienia z dalszego wypełniania standardu minimum. Brak nierówności musi zostać wykazany na podstawie danych ilościowych weryfikowalnych przez członków KOP. 3. Czy użyte w analizie sytuacji kobiet i mężczyzn dane w podziale na płeć dotyczą obszaru interwencji i zasięgu oddziaływania projektu? - dane ilościowe w podziale na płeć powinny dotyczyć zarówno zasięgu realizacji projektu a więc np. gminy, powiatu, regionu, kraju, szkoły, jak również obszaru interwencji np. adaptacyjności, rynku pracy, edukacji, danej branży czy sektora.

4. Czy działania odpowiadają na nierówności ze względu na płeć istniejące w obszarze interwencji i/lub zasięgu oddziaływania projektu i/lub różnicują działania (formy wsparcia) dla kobiet i mężczyzn? - zaplanowane działania powinny odpowiadać na nierówności i bariery zdiagnozowane w analizie sytuacji kobiet i mężczyzn i być zróżnicowane pod kątem odmiennych potrzeb kobiet i mężczyzn (projekty, w których nie zdiagnozowano barier ze względu na płeć powinny także przewidywać działania zmierzające do przestrzegania zasady, aby na żadnym etapie realizacji projektu nie pojawiły się nierówności szans kobiet i mężczyzn. 5. Czy rezultat(y) są podane w podziale na płeć i/lub wskazują jak projekt wpłynie na sytuację kobiet i mężczyzn w obszarze interwencji i/lub zasięgu oddziaływania projektu? - rezultaty mają być podane w podziale na płeć (w przypadku projektów kierujących wsparcie do osób). Powinna znaleźć się tu również informacja w jaki sposób rezultaty przyczyniają się do zmniejszenia istniejących nierówności ze względu na płeć w obszarze projektu (dotyczy to zarówno projektów skierowanych wsparciem do osób, jak i instytucji). 6. Czy projekt wskazuje w jaki sposób zostanie zapewnione równościowe zarządzanie projektem? - powinna znaleźć się informacja w jaki sposób projektodawca planuje przestrzegać zasadę równości szans kobiet i mężczyzn w ramach zarządzania projektem.

RÓWNOŚC SZANS – MATERIAŁY POTRZEBNE PRZY PISANIU WNIOSKU  KARTA OCENY MERYTORYCZNEJ – ZAŁĄCZNIK DO DOKUMENTACJI KONKURSOWEJ  INSTRUKCJA DO STANDARDU MINIMUM – WNIOSEK O DOFINANSOWANIE INSTRUKCJA  ZASADA ROWNOSCI SZANS KOBIET I MEZCZYZN – FAQ  Zasada równości szans kobiet i mężczyzn w projektach POKL poradnik - MRR

Niezbędne dokumenty przy pisaniu wniosku 1.Szczegółowy Opis Priorytetów POKL – dz Plan działania na rok Dokumentacja konkursowa na konkurs nr 1/POKL/9.1.2/10 4.Wniosek o dofinansowanie projektu - Instrukcja

Dane kontaktowe Departament Europejskiego Funduszu Społecznego Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego ul. Gen. F. Kleeberga 20 Tel Fax

Dziękuję za uwagę