Zjawisko stresu w miejscu pracy i jego wpływ na efektywność przedsiębiorstwa Marta Bem Państwowa Inspekcja Pracy Project supported by European Commission's.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Systemy oceny jakości Akredytacja w ochronie zdrowia vs ISO 9000 Jerzy Hennig Andrzej Warunek.
Advertisements

Ochrona zdrowia pracowników w aspekcie stresu zawodowego: wybrane zagadnienia systemowe dr Jarosław Chmielewski.
Obowiązki pracodawcy dotyczące zapewnienia pracownikom profilaktycznej ochrony zdrowia, właściwego postępowania w sprawach wypadków przy pracy oraz chorób.
Komitet Gospodarki Miejskiej Projekt Wschodni Zenon Kiczka Przewodniczący Komitetu Gospodarki Miejskiej Krajowa Izba Gospodarcza Warszawa, maj 2014 Regiony.
Światowy Dzień Zdrowia 2016 Pokonaj cukrzycę. Światowy Dzień Zdrowia 7 kwietnia 2016.
Krajowa produkcja leków jako niezbędny warunek skutecznej polityki lekowej państwa dr Bohdan Wyżnikiewicz Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową Katowice,
Podstawy Przedsiębiorczości Wykład 4h + Ćwiczenia 4h Rafał Paśko PWSW Przemyśl.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Agresja i przemoc w środowisku szkolnym -metody postępowania w sytuacjach trudnych.
Ekonomika i projektowanie przedsięwzięć przedsiębiorstw – plan marketingowy oraz plan zarządzania Michał Suchanek Katedra Ekonomiki i Funkcjonowania Przedsiębiorstw.
Pomoc publiczna i pomoc de minimis w ramach konkursu RPLU IZ /15 - Programy typu outplacement Oddział Monitoringu i Ewaluacji Departament.
Sprawozdawczość. Podstawowe terminy Okres sprawozdawczy  3 kolejne miesiące, licząc od daty zawarcia umowy o dofinansowanie projektu Rodzaje raportów.
Umowy Partnerskie w projektach zbiór najważniejszych składników Uwaga! Poniżej znajdują się jedynie praktyczne wskazówki dotyczące tworzenia umów. Dokładne.
Przygotowanie projektu w ramach Programu Interreg V-A Polska-Słowacja Wspólny Sekretariat Techniczny Programu Interreg V-A Polska-Słowacja
Dr Magdalena Arczewska.  Fundusz Inicjatyw Obywatelskich powstał w 2005 r. w celu pobudzania oraz wspierania rozwoju inicjatyw obywatelskich. W okresie.
Olsztyn, 27 czerwca 2012 Propozycja zmian kryteriów merytorycznych dla Osi I Przedsiębiorczość RPO WiM w ramach Poddziałania
Dr Jarosław Chmielewski Ryzyko psychospołeczne a ocena ryzyka zawodowego w polskich sądach powszechnych.
Zarządzanie jakością kształcenia. Poznajmy się Imię i nazwisko Skąd przyjechałaś/-eś? Podaj 3 informacje na swój temat: 2 prawdziwe i 1 fałszywą- informacje.
Technik bezpieczeństwa i higieny pracy Czas trwania nauki: 1,5 roku.
Europejski Fundusz Społeczny (EFS), to nie inwestowanie w budowę dróg, świetlic, boisk sportowych, szkół czy tworzenie linii produkcyjnych - to INWESTYCJA.
Monitoring stresu zawodowego w sądach i jego skutków zdrowotnych mgr Katarzyna Orlak, Instytut Psychologii UKSW Warszawa, październik 2014.
Metodologia tworzenia strategii wg Mirosława Gębskiego Euroinvestment.
Sytuacje problemowe w Grupach Partnerskich na podstawie materiałów dla FPŚ.
Pracownikiem jest osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę, powołania, wyboru, mianowania lub spółdzielczej umowy o pracę. (Art. 2. k.p. ) Obowiązki.
DANUTA SZCZEPANIK Sekretarz Miasta Legionowo EWA MILNER-KOCHAŃSKA Pełnomocnik ds. Systemu Przeciwdziałania Zagrożeniom Korupcyjnym Przeciwdziałanie korupcji.
Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi GRUPA ROBOCZA WSPIERAJĄCA PRZYGOTOWANIE KUJAWSKO – POMORSKIEGO REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO.
Ryzyko a stopa zwrotu. Standardowe narzędzia inwestowania Analiza fundamentalna – ocena kondycji i perspektyw rozwoju podmiotu emitującego papiery wartościowe.
SOJUSZ DLA PRACY F0607 Zastosowanie metody zarządzania cyklem projektu (PCM) do przygotowania i wdrażania projektu PIW EQUAL.
Instytucjonalne uwarunkowania realizacji koncepcji CSR w obszarze merchandisingu – zarys problemu Dr Jarosław Plichta Katedra Handlu i Instytucji Rynkowych.
AS-QUAL Szkolenia Doradztwo Audity Usprawnienia zarządzania organizacjami (normy zarzadzania) Grażyna.
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
Bezpieczeństwo i zdrowie w pracy dotyczy każdego. Jest dobre dla ciebie. Dobre dla firmy. Partnerstwo dla prewencji Co badanie ESENER może nam powiedzieć.
Miasta i gminy przyjazne starzeniu Paweł Kubicki, Instytut Gospodarstwa Społecznego SGH 1.
Projekt realizowany przy udziale środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL.
EWALUACJA JAKO ISTOTNY ELEMENT PROJEKTÓW SYSTEMOWYCH Sonia Rzeczkowska.
Metodologia opracowywania powiatowej mapy zagrożeń oraz powiatowego programu poprawy bezpieczeństwa – warsztaty Wrocław, 28 października 2010 r. Projekt.
Celem Konkursu jest wsparcie małopolskich przedsiębiorstw społecznych - firm, których działalność gospodarcza służy realizacji celów społecznych, a także.
Audyt rachunkowości w jsfp (podsumowanie) oraz audyt projektów UE Ministerstwo Finansów 25 czerwca 2015 r. 1.
Współpraca z beneficjentami, przepływ informacji w ramach projektu Grzegorz Gołda WST PWT PL-SK.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
Kryzys w przedsiębiorstwie „Najtrudniej zmienić się wtedy, kiedy nie wydaje się to jeszcze konieczne……” Jack Welch.
Departament Rozwoju Regionalnego XV Posiedzenie Podkomitetu ds. Zrównoważonego Rozwoju Pełnomocnik Zarządu ds. Zrównoważonego Rozwoju Edward Reszkowski.
Zarządzanie systemami dystrybucji
Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego, dnia 22 lutego 2012.
1 Organizacje a kontrakt psychologiczny We współczesnym świecie człowiek otoczony jest szeregiem kontraktowych zobowiązań. To pewien rodzaj powiązań, zależności,
RAPORT Z BADAŃ opartych na analizie wyników testów kompetencyjnych przeprowadzonych wśród uczestników szkoleń w związku z realizacją.
„Gdański model aktywizacji społeczności lokalnych” Gdańsk, 27 kwietnia 2009.
Ocena poziomu kompetencji i umiejętności administracji publicznej w zakresie zarządzania rozwojem i kreowania innowacji Urząd Marszałkowski Województwa.
„Wilanowski Program Aktywności Lokalnej ” Dzielnica Wilanów m. st. Warszawy.
„Rozwój szkolnictwa zawodowego w Białymstoku w dostosowaniu do potrzeb rynku pracy” Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
LIDER PROJEKTUPARTNERZY PROJEKTU Towarzystwo Wiedzy Powszechnej Oddział Regionalny w Płocku Stowarzyszenie Academia Economica Projekt współfinansowany.
Ocena oddziaływania na środowisko jako warunek uzyskania funduszy unijnych w ramach I i II osi priorytetowej Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Dokumenty potrzebne do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata
Procedura „NIEBIESKIE KARTY" w świetle obowiązujących przepisów prawa.
„Jak zwiększyć bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego?” Co nam dała realizacja projektu?
CAPS LOCK - CERTYFIKOWANE SZKOLENIA JĘZYKOWE I KOMPUTEROWE
Wytyczne do opracowania wojewódzkich, powiatowych i gminnych programów ochrony środowiska Aleksandra Malarz dyrektor Departamentu Strategii i Komunikacji.
Realizacja działań w sferze nauki w ramach PO KL PRIORYTET IV – komponent centralny Działania w ramach Priorytetu IV koncentrują się na podwyższaniu.
Strategia Rozwoju Powiatu Kluczborskiego planowanie strategiczne w JST Małgorzata Ziółkowska tel kom
Kim jesteśmy i co robimy … Polska Izba Żywności Ekologicznej to grupa przedsiębiorców będąca przedstawicielem branży żywności ekologicznej. Naszą misją.
Podsumowanie wdrażania części Osi „Przedsiębiorczość” RPO Warmia i Mazury 2007–2013 w 2008 roku.
Definiowanie i planowanie zadań typu P 1.  Planowanie zadań typu P  Zadania typu P to zadania unikalne służące zwykle dokonaniu jednorazowej, konkretnej.
Systemy oceny jakości Akredytacja w ochronie zdrowia ISO 9000 Jerzy Hennig Andrzej Warunek.
Departament Rozwoju Regionalnego, Wydział Zarządzania RPO Informacja sprawozdawcza w zakresie ewaluacji RPO WK-P na lata Jolanta Rudnicka Biuro.
INSTYTUCJE GOSPODRKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin i Dominika Milczarek Wykład 1 Wiedza o instytucjach w nauczaniu ekonomii.
Zasada równości szans kobiet i mężczyzn (w oparciu o standard minimum) Olsztyn, 6 czerwca 2016r.
Środki na szkolnictwo zawodowe w nowej perspektywie finansowej Iwona Nakielska Dyrektor Departamentu EFS Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego.
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Zgłoszenia do nagrody specjalnej Najlepszy praCCodawca
Nie byłoby problemu SMOGU,
Zapis prezentacji:

Zjawisko stresu w miejscu pracy i jego wpływ na efektywność przedsiębiorstwa Marta Bem Państwowa Inspekcja Pracy Project supported by European Commission's DG for Employment, Social Affairs & Inclusion

WHO SZACUJE, ŻE DO 2020 R. PODSTAWOWĄ PRZYCZYNĄ NIEZDOLNOŚCI DO PRACY PRACOWNIKÓW BĘDĄ PROBLEMY PSYCHICZNE (DEPRESJA) W 2005 r. w krajach UE ok. 22% zaburzeń stanu zdrowia było skutkiem stresu zawodowego W 2007 r. ponad 40 milionów pracujących cierpiało z powodu stresu w miejscu pracy – koszty związane z leczeniem chorób związanych ze stresem zawodowym szacowano na ok. 20 miliardów Euro (Cox, 2008) Project supported by European Commission's DG for Employment, Social Affairs & Inclusion

Stres w organizacji Project supported by European Commission's DG for Employment, Social Affairs & Inclusion Skutki stresuWskaźniki Absencjaliczba zwolnień lekarskich i dni nieobecności w pracy Fluktuacja kadryLiczba pracowników, którzy puścili organizacje, długość zatrudnienia nowych pracowników Efektywność pracyZakłócenia w pracy: wydłużenie czasu realizacji zadań, obciążenie pracą dodatkową innych pracownikach, liczba skarga ze strony klientów, opór prze wprowadzaniem zmian (strajki, zamieszki) Wzrost ilości wypadkówNadmierny poziom pobudzenia zwiększa prawdopodobieństwo błędu Stres pracownikówDolegliwości – radzenie sobie, ogólne poczucie stresu, stopień zadowolenia z pracy Mobbing i agresjaLiczba zgłaszanych aktów patologicznych zachowań KosztyWynagrodzenie za czas nieobecności; koszty szkolenia nowych pracowników

Czynniki psychospołeczne – czynniki, które wpływają na zdrowie i samopoczucie jednostki jak i grupy, mające swoje źródło w strukturze i funkcjonowaniu organizacji (WHO, 1979) Project supported by European Commission's DG for Employment, Social Affairs & Inclusion

Czynniki psychospołeczne: Czynniki związane z organizacją pracy Warunki pracy Rodzaj pracy Project supported by European Commission's DG for Employment, Social Affairs & Inclusion

Zagrożenie psychospołeczne – związane ze sposobem planowania i organizacji pracy oraz zarzadzania nią, jak również wymiarem ekonomicznym i społecznym pracy Project supported by European Commission's DG for Employment, Social Affairs & Inclusion

Zagrożenia psychospołeczne wynikają z: Treść pracy Czasowe ramy Kontrola Środowisko i sprzęt Kultura i funkcje organizacji Stosunki międzyludzkie Rola w organizacji Rozwój kariery Relacja dom-praca Project supported by European Commission's DG for Employment, Social Affairs & Inclusion

Inne zagrożenia psychospołeczne : STRES Agresja Mobbing Dyskryminacja Molestowanie Molestowanie seksualne Project supported by European Commission's DG for Employment, Social Affairs & Inclusion

Identyfikacja powstających zagrożeń Wcześnie identyfikowane są powstające zagrożenia i można podjąć odpowiednie działania – Obserwatorium Ryzyka Project supported by European Commission's DG for Employment, Social Affairs & Inclusion

Powstające zagrożenia Nowe Wcześniej nie istniało Problem występował od dawna, ale obecnie jest uznawany za zagrożenie z powodu zmiany w sposobie jego postrzegania lub nowej wiedzy na jego temat Wzrastające Zwiększa się niebezpieczeństwo przyczyniające się do tego zagrożenia Wzrasta prawdopodobieństwo narażenia na dane bezpieczeństwo Zwiększa się negatywny wpływ czynnika na zdrowie pracownika Project supported by European Commission's DG for Employment, Social Affairs & Inclusion

Powstające zagrożenia psychospołeczne 1.Nowe formy umów o pracę i niepewność zatrudnienia 2.Starzenie się siły roboczej 3.Intensyfikacja pracy 4.Duże obciążenie emocjonalne pracą 5.Zaburzona równowagą między praca a zyciem prywatnym Project supported by European Commission's DG for Employment, Social Affairs & Inclusion

Stres – przypadłość XXI wieku POLSKA Project supported by European Commission's DG for Employment, Social Affairs & Inclusion

„Jak Polacy dbają o serce” Sondaż Bayer’a Grupa 1000 osób Wiek: powyżej 18 roku życia Project supported by European Commission's DG for Employment, Social Affairs & Inclusion

15% - nie odczuwa stresu 85% - odczuwanie napięcia nerwowego w życiu codziennym (rozmowa z bliską osobą; słuchanie muzyki; uprawianie sportu; praca w ogrodzie; wycieczki; zakupu; papierosy; alkohol; nadmierne objadanie się; oglądanie telewizji) Project supported by European Commission's DG for Employment, Social Affairs & Inclusion

Raport TNS OBOP z 2011 r. Project supported by European Commission's DG for Employment, Social Affairs & Inclusion

82% badanych odczuwa wpływ stresu na stan zdrowia fizycznego i psychicznego 60% stara się rozładować negatywne emocje, choć nie zawsze w zdrowy sposób (10% papierosy; 7% alkohol; 7% objadanie się; 17% oglądanie telewizji) Project supported by European Commission's DG for Employment, Social Affairs & Inclusion

Przyczyny stresu w pracy Przeciążenie pracą Niedociążenie pracą Konflikt roli Brak kontroli pracownika nad jego pracą Brak wsparcia i pomocy ze strony współpracowników, przełożonych Złe fizyczne warunki pracy Project supported by European Commission's DG for Employment, Social Affairs & Inclusion

Stres w pracy Treść Kontekst Project supported by European Commission's DG for Employment, Social Affairs & Inclusion

1.Zarzadzanie ryzykiem psychospołecznym w miejscu pracy 2.Diagnoza psychospołecznych zagrożeń w środowisku pracy 3.Tworzenie programów profilaktycznych Project supported by European Commission's DG for Employment, Social Affairs & Inclusion

Założenia zarządzania ryzykiem psychospołecznym ochrona zdrowia pracowników przed czynnikami psychospołecznymi (przepisy prawa, element społecznej odpowiedzialności biznesu); element dobrego zarządzania organizacją (rozwój organizacji); praktyczna strategia systematycznego rozwiązywania problemów i powinno zmierzać do opracowania listy najważniejszych czynników psychospołecznych, co, do których istnieją dowody, że mogą się one przyczyniać do pogarszania stanu zdrowia pracowników; niezbędne jest dostosowanie działań do kontekstu sytuacyjnego oraz kontekstu kraju; polityka i praktyka zarządzania wymaga odpowiedniej wiedzy i dostępności odpowiednich narzędzi oraz elementów wspierających (ekspertów, instytucji naukowych); szczególny nacisk należy położyć na prewencje pierwotną i jeśli to konieczne, uwzględnić działania skierowane na jednostkę; zarządzanie tym ryzykiem powinno mieć charakter ciągły; zarządzanie wymaga zaangażowania wszystkich przedstawicieli organizacji; Project supported by European Commission's DG for Employment, Social Affairs & Inclusion

Model zarządzania ryzykiem Project supported by European Commission's DG for Employment, Social Affairs & Inclusion

Diagnoza psychospołecznych zagrożeń w środowisku pracy Project supported by European Commission's DG for Employment, Social Affairs & Inclusion

Cele Identyfikacja czynników na różnych stanowiskach pracy oraz ich skutków zdrowotnych i organizacyjnych Wyodrębnienie takich źródeł stresu, które utrudniają codzienną pracę Identyfikacja pozytywnych aspektów pracy (właściwości, które ułatwiają pracę) Stopień zadowolenia z pracy Project supported by European Commission's DG for Employment, Social Affairs & Inclusion

Źródła informacji Pracownicy zatrudniani na danych stanowiskach Dane (kwestionariusze, ankiety) Dział personalny Dział ekonomiczny Lekarz medycyny pracy Project supported by European Commission's DG for Employment, Social Affairs & Inclusion

Dane Czy w Państwa przedsiębiorstwie dokonana została ocena ryzyka psychospołecznego? Tak Nie Czy pracownicy wzięli udział w ocenie ryzyka psychospołecznego? Tak Nie Project supported by European Commission's DG for Employment, Social Affairs & Inclusion

Project supported by European Commission's DG for Employment, Social Affairs & Inclusion

1.Wytyczne dla inspektorów pracy 2.Ocena ryzyka zawodowego w aspekcie zagrożeń psychospołecznych 3.Zagrożenia psychospołeczne w miejscu pracy 4.Narzędzia do kontroli zagrożeń psychospołecznych w miejscu pracy 5.Wytyczne do kontroli zagrożeń psychospołecznych w miejscu pracy 6.Wskazówki pomocne w przeprowadzaniu wywiadu w celu oceny ryzyka związanego ze stresem psychologicznym 7.Instrukcja do przeprowadzenia wywiadu dla szpitali 8.Instrukcja do przeprowadzenia wywiadu dla hoteli i restauracji 9.Instrukcja do przeprowadzania wywiadu dla firm transportowych 10.Ankieta – Finlandia 11.Lista kontrolna - stres w pracy

Finlandia - ankieta Project supported by European Commission's DG for Employment, Social Affairs & Inclusion

Lista kontrolna – stres w pracy Project supported by European Commission's DG for Employment, Social Affairs & Inclusion

Ocena psychospołecznych zagrożeń zawodowych - ankieta  89 itemów  Mierzy czy dana cecha występuje czy nie na stanowisku pracy i w organizacji Project supported by European Commission's DG for Employment, Social Affairs & Inclusion

Ocena psychospołecznych zagrożeń zawodowych Źródła stresu: Treść i charakter pracy Technologia, narzędzia i ergonomia Obciążenie pracą. Tempo i organizacja pracy Ramy czasowe Kontrola pracy Kultura i funkcje organizacji Relacje Rozwój Relacje dom - praca Project supported by European Commission's DG for Employment, Social Affairs & Inclusion

Skala Ryzyka Psychospołecznego  IMP  Cztery części dot. różnych aspektów funkcjonowania pracowników i środowiska pracy  Pierwsza część (A) zawiera wstęp i instrukcję dla osób badanych, oraz pytania o dane demograficzne  Druga część (B) zawiera pytania dotyczące skutków ponoszonych przez pracodawcę i pracowników  Trzecia część (C; nazwana roboczo „ankietą ogólną”) zawiera 58 pytań dotyczących cech pracy, które mogą stanowić potencjalne zagrożenie psychospołeczne  Czwarta część (D) posiada 15 wersji i zawiera pytania skierowane do pracowników z 15 sektorów Project supported by European Commission's DG for Employment, Social Affairs & Inclusion

Sektor bankowy Project supported by European Commission's DG for Employment, Social Affairs & Inclusion

Wybrane sektory Bankowy Budowlany Chemiczny Energetyka Górnictwo Handel Kultura Łączność Metalowy Nauka i oświata Ochrona zdrowia Służby komunikacji miejskiej Spożywczy Transport Turystyka Project supported by European Commission's DG for Employment, Social Affairs & Inclusion

Inne narzędzia NazwaWydawcaUwagi Psychospołeczne warunki pracy (PWP)Centralny Instytut Ochrony PracyDo nabycia na stronie Kwestionariusz ERICentralny Instytut Ochrony PracyDo nabycia za zgoda autora polskiej wersji Kwestionariusz do Pomiaru Stresu w Pracy Brytyjski Inspektorat Zdrowia i Bezpieczeństwa pracy Do pobrania ze strony Kwestionariusz do Subiektywnej Oceny Cech Pracy Instytut Medycyny Pracy w ŁodziDo pobrania na stronie Kwestionariusz Czynniki PsychospołeczneInstytut Medycyny Pracy w ŁodziDo pobrania na stronie Skala Spostrzegania Stresu (Perceived Stress Scale - PSS) Pracownia Testów Psychologicznych Krótka Skala do Mierzenia Stresu w Pracy (KSSP) Do nabycia u autorów Project supported by European Commission's DG for Employment, Social Affairs & Inclusion

Tworzenie programów profilaktycznych Project supported by European Commission's DG for Employment, Social Affairs & Inclusion

Przygotowanie planu działania 1.Cele działań 2.Sposoby osiągnięcia celu 3.Harmonogram 4.Podmioty odpowiedzialne za realizację działania 5.Potrzebne środki 6.Oczekiwane korzyści i ich miary oraz wskaźniki 7.Sposoby oceniania skuteczności działania Project supported by European Commission's DG for Employment, Social Affairs & Inclusion

Polityka organizacyjna w zakresie zarzadzania ryzykiem psychospołecznym i prewencji stresu zawodowego to przesłanie dla pracowników i partnerów społecznych, że firma docenia wagę tego zagadnienia i traktuje je poważnie. Project supported by European Commission's DG for Employment, Social Affairs & Inclusion

Polityka powinna zawierać Zobowiązanie firmy do prowadzenia działań w zakresie prewencji stresu zawodowego; Definicje ryzyka psychospołecznego i stresu związanego z praca; Jasno sformułowane: cele i kierunki polityki, jej powiązania z regulacjami prawnymi dotyczącymi zdrowia i bezpieczeństwa pracujących; Określenie powiązań polityki z działaniami w innych zakresach (np. zarządzanie zasobami ludzkimi, ochroną zdrowia) Project supported by European Commission's DG for Employment, Social Affairs & Inclusion

Polityka powinna zawierać Wyjaśnienie, w jaki sposób polityka będzie funkcjonowała, tj.: Sposób w jaki będzie dokonywana ocena Sposób opracowywania stosowanych interwencji Wskazanie beneficjentów Wskazanie głównych aktorów Opis procedur i osób kontaktowych Stosowane wskaźniki Rodzaje szkoleń opracowanych i zaproponowanych głównym aktorom Częstość przeprowadzania ocen polityki Odniesienie do problemów etycznych Project supported by European Commission's DG for Employment, Social Affairs & Inclusion

Dziękuję za uwagę Project supported by European Commission's DG for Employment, Social Affairs & Inclusion