DEBATA SZARA STREFA – PIERWSZE STARCIE?
Uczestnicy debaty: 1.Martin Durćak – Członek Zarządu Unipetrol a.s. 2.Prof. Czesław Jędrzejek – Ekspert, profesor Politechniki Poznańskiej 3.Igor Kuruc – Przedstawiciel ČAPPO (Czeska Organizacja Przemysłu i Handlu Naftowego) 4.Halina Pupacz – Prezes Polskiej Izby Paliw Płynnych 5.Jacek Skonieczny – Zastępca Dyrektora Departamentu Kontroli Skarbowej w Ministerstwie Finansów 6.Leszek Wieciech – Prezes-Dyrektor Generalny POPiHN Moderator: redaktor Justyna Golonko Przemysł i Handel Naftowy 2013 / 39 DEBATA
Od 2011 solidarna odpowiedzialność nabywcy za rozliczanie VAT Od zaostrzono przepisy: za odpowiedzialnego solidarnie uważa się nabywcę w przypadku, gdy: wpłata należności z tytułu dostawy następuje na inny rachunek bankowy niż ten znany organowi podatkowemu dostawca zostaje uznany jako nierzetelny płatnik VAT („czarna lista” prowadzona na stronach internetowych organów podatkowych) paliwo zostaje nabyte od dystrybutora paliw nieposiadającego koncesji, który sprzedaje paliwa poza stacją paliw W 2013 dalsze zaostrzenie przepisów – ustawa z 21 czerwca 2013: obowiązek wprowadzenia gwarancji finansowych dla podmiotów prowadzących obrót paliwami w wysokości 20 mln koron (ok. 3,5 mln PLN) obowiązek wpisu do rejestru – możliwy tylko pod warunkiem spełnienia szeregu wymagań (brak karalności, brak zaległości podatkowych etc.) wejście w życie nowych przepisów od 1 października 2013 DEBATA Przykład Czech Przemysł i Handel Naftowy 2013 / 40
Przyjęcie wspomnianej nowelizacji prawa już spowodowało ograniczenie zasięgu szarej strefy, pomimo, że ustawa jeszcze nie weszła w życie. Oznacza to prawdopodobnie, że osoby prowadzące dotychczas nielegalny proceder w Czechach będą próbować przenosić swój „model biznesowy" do innych krajów, np. do Polski, co jeszcze spotęguje zakres szarej strefy w naszym kraju. Jest to tym bardziej prawdopodobne, że według wiarygodnych informacji wśród grup przestępczych zaangażowanych w taką działalność w Czechach byli obywatele Polski. DEBATA Przykład Czech – ustawa z Przemysł i Handel Naftowy 2013 / 41
DEBATA Rekomendowane przez branżę zmiany legislacyjne – zmiana ustawy o podatku od towarów i usług Obniżenie wartości, od której dopuszczalne byłoby stosowanie instytucji odpowiedzialności solidarnej do PLN (art. 105 a ust. 2 pkt 1); Obniżenie wartości, od której nakazane jest miesięczne rozliczanie podatku VAT do PLN (art. 99 ust. 3a) oraz objęcie miesięcznym rozliczeniem podmiotów wchodzących na rynek; Rezygnacja z kaucji fakultatywnej na rzecz kaucji obowiązkowej wraz z podniesieniem minimalnej kwoty kaucji gwarancyjnej do 3 mln PLN (art. 105 b); Zmiana zapisu o rejestrze podmiotów, które wniosły kaucję, w ten sposób, by widoczne były również podmioty, które zostały zeń skreślone przez naczelnika urzędu skarbowego z powodu wniesienia zbyt niskiej kaucji lub też powstania zaległości podatkowych wraz z podaniem przyczyny skreślenia. Przemysł i Handel Naftowy 2013 / 42
DEBATA Rekomendowane przez branżę zmiany legislacyjne - prawo energetyczne lub ustawa o zapasach Koncesja Obowiązkowa kaucja dla podmiotów wytwarzających lub importujących paliwa (np. na poziomie 10 mln PLN) Zakaz zawierania transakcji z podmiotami, nie posiadającymi koncesji pod groźbą wysokiej kary (15% przychodu rocznego); Kilkupoziomowa „platforma paliwowa”: dostęp dla służb ścigania, podległych MF i MSW dostęp dla innych organów kontrolnych (UDT, IH etc.) otwarty dostęp dla przedsiębiorców i klientów Podatek akcyzowy Zrównanie wysokości podatku akcyzowego dla oleju napędowego i oleju opałowego – pod warunkiem jednoczesnego wprowadzenia mechanizmu szybkiego zwrotu podatku od oleju opałowego, zużywanego do celów grzewczych; Zrównanie wysokości podatku akcyzowego dla LPG do celów napędowych i grzewczych; Objęcie olejów smarowych EMCS na terenie całej UE. Przemysł i Handel Naftowy 2013 / 43
Około 20% całości dochodów podatkowych państwa pochodzi z obrotu paliwami. DEBATA Przemysł i Handel Naftowy 2013 / 44
W celu rozwiązania problemu konieczne są działania na najwyższym szczeblu, w tym powołanie międzyresortowej grupy zadaniowej kierowanej przez pełnomocnika Prezesa Rady Ministrów w celu koordynacji działań między jednostkami administracji rządowej i organami ścigania POPiHN DEKLARUJE GOTOWOŚĆ KONTYNUOWANIA I WSPARCIA DZIAŁAŃ: wspólne definiowanie i ustalanie kierunków działań oraz systematyczną ocenę osiąganych efektów prowadzenie monitoringu skali strefy wyłudzeń i przekazywanie informacji użytecznych instytucjom ścigania – podatkowym i pozapodatkowym szerzenie wiedzy na temat strefy wyłudzeń i organizowanie konferencji, debat i innych działań edukacyjnych PROPONUJEMY POWOŁANIE FORMALNEJ STRUKTURY DIALOGU MIĘDZY ADMINISTRACJĄ A ORGANIZACJAMI BRANŻOWYMI. DEBATA Przemysł i Handel Naftowy 2013 / 45