Program rozwoju turystyki w województwie śląskim Mariusz Raczek Regionalne Centrum Analiz i Planowania Strategicznego Wydział Rozwoju Regionalnego Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego Pszczyna, 10 lutego 2016 r.
Wprowadzenie
Podstawa prawna art. 14 ust. 1 pkt 11, art. 41 ust.1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (tekst jednolity: Dz. U. z 2015 r., poz. 1392) art. 4 ust. 1, art. 18 pkt 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (tekst jednolity: Dz. U. z 2014 r., poz. 1649)
Podstawa strategiczna Strategia Rozwoju Województwa Śląskiego „Śląskie 2020+” Strategia dla Rozwoju Polski Południowej do roku 2020
Lp. Wyszczególnienie zadańTermin 1. Opracowanie i przyjęcie Zasad, trybu i harmonogramu opracowania Programu rozwoju turystyki w województwie śląskim. październik Prace badawcze i analityczne. październik - listopad Prace warsztatowe i konsultacyjne. grudzień - kwiecień 2015/ Opracowanie projektu Programu rozwoju turystyki w województwie śląskim. maj - lipiec Opracowanie Prognozy oddziaływania na środowisko do projektu Programu rozwoju turystyki w województwie śląskim. sierpień - październik Konsultacje i opiniowanie projektu Programu rozwoju turystyki w województwie śląskim wraz z Prognozą oddziaływania na środowisko. listopad - grudzień Sprawozdanie i rozpatrzenie uwag zgłoszonych podczas konsultacji. styczeń Opracowanie ostatecznego projektu Programu rozwoju turystyki w województwie śląskim. luty Przyjęcie Programu rozwoju turystyki w województwie śląskim przez Zarząd Województwa Śląskiego. marzec 2017 Harmonogram prac
Plan warsztatów I warsztat z ekspertami Określenie charakteru programu (produkty czy obszary) Określenie zakresu programu Warsztaty subregionalne Określenie potencjałów i problemów Sposoby wykorzystania potencjałów i rozwiązania problemów (projekty) II warsztat z ekspertami Określenie celów programu Określenie przedsięwzięć realizujących cele Warsztat między instytucjami Województwa Śląskiego oraz Województwa Małopolskiego Określenie celów programu Określenie przedsięwzięć realizujących cele
Harmonogram warsztatów WarsztatTerminOrganizator I warsztat z ekspertami Luty 2016Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego Warsztaty w subregionach Marzec 2016Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego II warsztat z ekspertami Kwiecień 2016Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego Warsztat między instytucjami Województwa Śląskiego oraz Województwa Małopolskiego Maj 2016Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego
Część dyskusyjna
Znaczenie programu w kształtowaniu rozwoju sektora turystyki integrowanie funkcji i działalności w spójny rozwój regionalny i lokalny odkrywanie nowych funkcji decydujących o rozwoju społeczno- ekonomicznym obszarów w równych wymiarach stworzenie pola działania dla podmiotów publicznych oraz podmiotów branżowych przyciągnięcie podmiotów zewnętrznych z ich potencjałami i aktywnościami napędzającymi rozwój integrowanie aktywności samorządu województwa oraz podmiotów lokalnych określenie pozycji turystyki w gospodarce regionu ocena wizerunku i potencjału sektora w otoczeniu oraz określenie pożądanych relacji z podmiotami w otoczeniu
Strategiczna pozycja województwa przedsięwzięcia strategiczne samodzielnie realizowane przez samorząd województwa Samorząd województwa śląskiego jako realizator przedsięwzięcia strategiczne inspirowane i wspierane przez samorząd o charakterze wzorcowym lub pilotażowym (docelowe wykreowanie nowych liderów-realizatorów) Samorząd województwa śląskiego jako inicjator przedsięwzięcia strategiczne realizowane przez podmioty z regionu (osoby, organizacje, instytucje, gminy itp.) wspierane koordynacyjnie przez samorząd Samorząd województwa śląskiego publiczny jako koordynator przedsięwzięcia partnerskie, w których samorząd jest jednym z realizatorów Samorząd województwa śląskiego jako kooperant
Procedura formułowania programu rozwoju turystyki Przygotowanie metodologii. Analiza materiałów wyjściowych. Utworzenie grupy liderów rozwoju. Przeprowadzenie warsztatów: Sporządzenie diagnozy uwarunkowań i przygotowanie podstaw do nawiązania partnerstwa strategicznego. Opracowanie wizji, celów i priorytetów rozwoju. Sformułowanie kierunków rozwoju, przeprowadzenie analizy SWOT w kontekście wypracowanych celów, określenie procedury tworzenia projektów strategicznych, przygotowanie i wstępna ocena propozycji projektów. Przygotowanie podstaw do wdrażania i monitoringu. Porządkowanie materiału i przygotowanie dokumentu z załącznikami. Przygotowanie ostatecznej wersji dokumentu. konsultacje społeczne
Czym powinien być program? Jakich korzyści powinien dostarczyć proces formułowania i wdrażania programu rozwoju turystyki? Jaka powinna być relacja programu w stosunku do dokumentów regionalnych i lokalnych?
Źródła danych Statystyka publiczna Obecne raporty i analizy Badania projektowane dla programu …..???? Diagnoza
Twórca danych Samorząd regionalny Jednostki samorządu lokalnego Instytucje podległe samorządu lokalnego i regionalnego Instytucje naukowe NGO’s Operatorzy turystyczni …..???? Diagnoza
Dziękuję za uwagę Wnioski i uwagi prosimy kierować na poniższe adresy mailowe bądź