Zmiany w otoczeniu sektora banków spółdzielczych

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Ryzyko walutowe Rynek walutowy
Advertisements

Związek Banków Polskich
KSZTAŁTOWANIE STRUKTURY KAPITAŁU A DŹWIGNIA FINANSOWA
Bilansowe uwarunkowania rozwoju akcji kredytowej w Polsce
Finanse przedsiębiorstwa (3)
Szwajcarsko-Polski Program Współpracy
Susza kredytowa może znacznie pogłębić czekający nas kryzys gospodarczy Wprost, 6/2009 Raporty banków – kredytów brak Jesteśmy na półmetku publikacji.
Bankowość spółdzielcza to bankowość bezpieczna
MINISTERSTWO FINANSÓW Bieżące i przyszłe wyzwania w procesach legislacyjnych dotyczące sektora bankowego w Polsce Dariusz Daniluk Podsekretarz Stanu w.
Zadłużenie jst w świetle nowej ustawy o finansach publicznych
Analiza raportów do podejmowania decyzji. Podejmowanie decyzji Przed podjęciem decyzji należy uważnie przeanalizować otrzymane raporty.
Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Programów Rozwoju Obszarów Wiejskich.
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego UNIA EUROPEJSKA EUROPEJSKI FUNDUSZ ROZWOJU REGIONALNEGO Audyty w zakresie wydatkowania funduszy strukturalnych w Perspektywie.
Czy możliwy jest wzrost inwestycji przedsiębiorstw w 2011 r.?
Bankowość Spółdzielcza 2006
„Narodowy program przebudowy dróg lokalnych Etap II Bezpieczeństwo – Dostępność – Rozwój edycja 2013 Małopolski Urząd Wojewódzki.
Wpływ kryzysu finansowego na polski sektor bankowy
KRAJOWY ZWIĄZEK BANKÓW SPÓŁDZIELCZYCH
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
CZYSTA INWESTYCJA – ROZWÓJ I EKOLOGIA
Perspektywy stabilności systemu finansowego w Polsce
Udział banków spółdzielczych i zrzeszających w aktywach sektora bankowego – r.
Wpływ regulacji ostrożnościowych na sytuację banków spółdzielczych
Polityka regulacyjna w ocenie banków spółdzielczych
The Stanford Game X edycja, listopad kwiecień 2012
Unia Europejska Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Pomorskiego na lata Departament Programów.
Możliwości finansowania inwestycji Inicjatywa JEREMIE dla rozwoju regionu łódzkiego Łódzka Agencja Rozwoju Regionalnego S.A. Kutno, r.
Rynek otwartych funduszy emerytalnych Raport miesi ę czny, kwiecie ń 2009.
Czym jest odroczony podatek dochodowy?
Sytuacja finansowa sektora banków spółdzielczych w Polsce
AGENDA Wybrane produkty kredytowe Banku BPS S.A. Kredyty Preferencyjne
Projekt uchwały budżetowej na 2013 rok
Tworzenie i organizacja banków
Warszawa, 10 maja 2007 r. Trwały wzrost, postępy w procesie integracji GRUPA PEKAO S.A. Wyniki finansowe po pierwszym kwartale 2007 r.
Opracowano w Departamencie Kontrolingu Informacja o sytuacji finansowej Banku BPS S.A. Informacja o sytuacji finansowej Banku BPS S.A. według stanu na.
Rynek otwartych funduszy emerytalnych Raport miesi ę czny, luty 2009.
Jak odróżnić instytucję bankową od parabankowej? Opracowanie: Robert Budziszewski.
NORD/LB Bank Polska S.A. Wzrost po III kwartałach Warszawa, 19 października 2005 r.
Bank Gospodarstwa Krajowego dla miast XXXII Zgromadzenie Ogólne Związku Miast Polskich Poznań, 3-4 marca 2011 r. Tomasz Mironczuk Prezes Zarządu.
Fundusz Poręczeń Unijnych Warszawa, r..
Bankowość spółdzielcza w Polsce to bankowość bezpieczna
Dane wstępne na r. Informacja o sytuacji finansowej Banku BPS S.A. Informacja o sytuacji finansowej Banku BPS S.A.
Rynek otwartych funduszy emerytalnych Raport roczny, 2009.
Debata „20-lecie rynku finansowo-kapitałowego w Polsce”
Czy diagnoza jest poprawna?
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Aktywni zawodowo Aktywni zawodowo projekt realizowany na podstawie.
Wybrane aspekty funkcjonowania banków spółdzielczych w Polsce
Analiza ekonomiczno – finansowa
1 INWESTYCJE W INNOWACYJNE PRZEDSIĘBIORSTWA FUNDUSZ KREDYTU TECHNOLOGICZNEGO Piła, maj 2007 r.
Czym jest odroczony podatek dochodowy?
Rowy, 3 października 2009 ZASADY UDZIELANIA PORĘCZEŃ W ŚWIETLE REKOMENDACJI ZWIĄZKU BANKÓW POLSKICH.
Działalność Krajowej Grupy Poręczeniowej BGK Warszawa, październik 2009 r.
LUBUSKI FUNDUSZ PORĘCZEŃ KREDYTOWYCH Lipiec - Sierpień 2014 r. Cykl spotkań „Pozadotacyjne instrumenty wsparcia lubuskich przedsiębiorców”
Działalność ekonomiczno - finansowa
SPRAWOZDANIE FINANSOWE GMINY JEDLNIA
Prawdy oczywiste Kto będzie zmuszony do prowadzenia ksiąg rachunkowych w 2015 r.? - Księgowość bez tajemnic! INFOLINIA:
Warszawa, 21 lutego 2007 r. GRUPA PEKAO S.A. Wyniki finansowe po czwartym kwartale 2006 r. Najlepszy kwartał, najlepszy rok, na drodze do integracji.
Pozycja finansowa wnioskodawcy Wieloletni Program Inwestycyjny, budżet oraz wskaźniki zadłużenia gminy.
Oczekiwania. Wzrostu stanów lokat a vista ogółem spodziewa się 44 proc. placówek (spadek o 3 pkt. w stosunku do wyniku z marca), spadek przewiduje 12 proc.
ANALIZA SPRAWOZDANIA (RACHUNKU) PRZEPŁYWÓW PIENIĘŻNYCH
Dr Urszula Banaszczak - Soroka. Wartość i struktura oszczędności.
1 Zasady i tryb udzielenia przez BGK kredytów z Funduszu Kredytu Technologicznego.
Zobowiązania po przekształconym SPZOZ-ie w Kluczborku, przejęte z mocy prawa - ustawa o działalności leczniczej, na dzień 10 maja 2012 roku wynosiły ,50.
Dr Krzysztof Jonas.  Pozostała działalność operacyjna – nie stanowi zasadniczego segmentu działalności ale stanowi skutek jej podejmowania.  Pozostałe.
Czy diagnoza jest poprawna?
Ministerstwo Finansów
20 lat polskiej bankowości
Finanse powiatowe - stan aktualny - potrzeby i oczekiwania
Konrad Tarański, Wiceprezes Zarządu, CFO Comarch
Zapis prezentacji:

Zmiany w otoczeniu sektora banków spółdzielczych Prof. dr hab. Małgorzata Zaleska Prezes Zarządu Bankowego Funduszu Gwarancyjnego 21.05.2009 r.

Plan prezentacji Sytuacja ekonomiczno-finansowa sektora banków spółdzielczych po upływie I kwartału 2009 r. Najważniejsze zmiany regulacyjne związane z działalnością BFG oraz najnowsze zmiany wewnętrznych aktów prawnych Funduszu.

Sytuacja ekonomiczno-finansowa sektora banków spółdzielczych W I kwartale 2009 r. w stosunku do 2008 r. nastąpiło spowolnienie tempa rozwoju sektora bankowego w Polsce. Na koniec I kwartału br. suma bilansowa sektora banków spółdzielczych była o 2% wyższa niż wykazana na koniec 2008 r., podczas gdy w IV kwartale 2008 r. przyrost ten wynosił 3,54%. W ujęciu r/r suma bilansowa sektora banków spółdzielczych wzrosła o 11,27%.

Sytuacja ekonomiczno-finansowa sektora banków spółdzielczych Na przestrzeni pierwszych trzech miesięcy 2009 r. zanotowano nieznaczny spadek (o 1,02%) kwoty depozytów sektora niefinansowego, kredyty udzielone podmiotom sektora niefinansowego wzrosły o 2,03%. Kwota depozytów zgromadzonych w bankach spółdzielczych z wyłączeniem zobowiązań wobec innych banków była na 31 marca 2009 r. o 40,48% wyższa od kwoty udzielonych kredytów, co oznaczało nadwyżkę środków w kwocie przekraczającej 14 mld zł.

Sytuacja ekonomiczno-finansowa sektora banków spółdzielczych W I kwartale 2009 r. nastąpił przyrost kwoty należności zagrożonych (o 8,06% w porównaniu do końca 2008 r.). Udział należności zagrożonych w należnościach ogółem wynosił średnio w sektorze banków spółdzielczych 1,92% i był o 0,11 p.p. wyższy niż na 31 grudnia 2008 r. (w sektorze banków komercyjnych wskaźnik ten wyniósł na 31 marca 2009 r. 4,86%).

Sytuacja ekonomiczno-finansowa sektora banków spółdzielczych Na koniec I kwartału 2009 r. żaden bank spółdzielczy nie wykazał ujemnego wyniku finansowego netto, podczas gdy na koniec 2008 r. stratę poniosły 2 banki, a na 31 marca 2008 r. 1 bank spółdzielczy. Wynik finansowy netto wygenerowany przez banki spółdzielcze w I kwartale 2009 r. był o 19,47% niższy niż w analogicznym okresie 2008 r.

Sytuacja ekonomiczno-finansowa sektora banków spółdzielczych Wzrost sumy bilansowej w ujęciu r/r nie wpłynął na wzrost generowanych wyników – wynik z tytułu odsetek był w I kwartale 2009 r. o 6,99% niższy od stanu na 31 marca 2008 r., a wynik działalności bankowej o 2,39%. Koszty działania wzrosły w porównaniu z I kwartałem 2008 r. o 9,05%. Odpisy na rezerwy celowe, pomimo że saldo rezerw było o 23,96% niższe niż w I kwartale 2008 r., także negatywnie wpłynęły na wysokość wyniku finansowego.

Sytuacja ekonomiczno-finansowa sektora banków spółdzielczych W I kwartale 2009 r. pogorszeniu uległy średnie wartości wybranych wskaźników efektywności. Wskaźnik zwrotu z aktywów netto był o 0,53 p.p. niższy niż przed rokiem oraz 0,23 p.p. niższy od wykazanego na koniec 2008 r. Obciążenie wyniku działalności bankowej kosztami działania wzrosło r/r o 6,76 p.p., a w ujęciu kwartalnym o 3,01 p.p.

Sytuacja ekonomiczno-finansowa sektora banków spółdzielczych Fundusze własne banków spółdzielczych wzrosły w ujęciu r/r średnio o 13,09%, jednak osłabienie kursu złotego przyczyniło się do niewypełnienia przez część banków wymogu wynikającego z art. 32 ust. 2 ustawy Prawo bankowe. Przy średnim kursie euro z dnia 6 maja 2009 r. (wynoszącym zgodnie z tabelą NBP 4,3933), 79 banków spółdzielczych posiadało fundusze własne na poziomie niższym niż równowartość 1 mln euro. W przypadku 19 z tych banków nawet przeznaczenie 100% nadwyżki bilansowej za 2008 r. na zwiększenie funduszy własnych, nie wpłynęłoby na osiągnięcie ustawowego minimum.

Sytuacja ekonomiczno-finansowa sektora banków spółdzielczych W I kwartale 2009 r. wyniki finansowe banków spółdzielczych uległy pogorszeniu w znacznie mniejszym stopniu niż wyniki banków komercyjnych. Zysk netto banków spółdzielczych stanowił średnio 80,53% zysku wygenerowanego w I kwartale 2008 r., podczas gdy w bankach komercyjnych relacja ta wyniosła zaledwie 47,06%. Banki spółdzielcze są w mniejszym stopniu narażone na niekorzystny wpływ aktualnych wydarzeń na rynkach finansowych, m.in. ze względu na: brak zagrożeń wynikających z finansowania działalności z rynku międzybankowego, nieznaczny wpływ wahań kursów walut na przychody i koszty z działalnośi operacyjnej, brak powiązań kapitałowych z zagranicznymi instytucjami finansowymi.

Zmiany regulacyjne Najważniejsze zmiany regulacyjne związane z działalnością BFG: zmiana dyrektywy 94/19/WE, zmiana Ustawy o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym, zmiana Ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających.

Zmiany regulacyjne Zmiany aktów prawnych regulujących działalność BFG oraz wprowadzających obowiązki sprawozdawcze banków wobec Funduszu: zmiana Zarządzenia Prezesa NBP nr 11/2006, zmiany w zasadach udzielania pożyczek z funduszu pomocowego, zmiany w zasadach udzielania pożyczek z funduszu restrukturyzacji banków spółdzielczych.

Zmiany regulacyjne – Ustawa o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym Niektóre zmiany wprowadzone w 2008 r. do ustawy o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym to: ustalenie nowej podstawy naliczania opłaty rocznej, tj. wprowadzenie zapisu, zgodnie z którym: podstawę naliczania opłaty rocznej stanowi kwota odpowiadająca 12,5-krotności sumy wymogów kapitałowych z tytułu poszczególnych rodzajów ryzyka oraz wymogów kapitałowych z tytułu przekroczenia limitów i naruszenia innych norm określonych w ustawie - Prawo bankowe oraz obniżenie maksymalnej stawki do 0,3%, zwiększenie limitu gwarancji, zgodnie z którym: środki gwarantowane objęte są obowiązkowym systemem gwarantowania (...) do wysokości równowartości w złotych 50.000 euro - w 100%.

Zmiany w systemie gwarantowania depozytów Zmiany w związku z nowelizacją dyrektywy 94/19/WE to m.in.: dalsze podniesienie indywidualnego limitu gwarancyjnego do 100.000 euro, skrócenie okresu niedostępności środków do 20 dni roboczych z możliwością przedłużenia o 10 dni roboczych (wdrożenie do końca 2010 r.), obowiązek informowania deponenta o fakcie nie objęcia gwarancją jego depozytu (wdrożenie do 30.06.2009 r.), zobowiązanie krajowych systemów gwarancyjnych do współpracy międzynarodowej w ramach UE (wdrożenie do 30.06.2009 r.).

Zmiany w Zarządzeniu Prezesa NBP nr 11/2006 Zmiany w ustawie o BFG spowodowały konieczność wprowadzenia zmian w Zarządzeniu Prezesa NBP nr 11/2006 w sprawie zakresu, trybu i terminów przekazywania przez banki objęte obowiązkowym systemem gwarantowania informacji do Bankowego Funduszu Gwarancyjnego.

Zmiany w Zarządzeniu Prezesa NBP nr 11/2006 Najważniejsze z planowanych zmian dotyczą przekazywania informacji o: wartości środków gwarantowanych przez BFG zgodnie z nowym limitem gwarancyjnym, sumie środków pieniężnych zgromadzonych w banku, sumie wymogów kapitałowych banku - wyłącznie przez banki stosujące wyłączenia zgodnie art. 14 ustawy o BFG, zamiarze przygotowania, przygotowaniu lub o realizacji programu postępowania naprawczego – wyłącznie przez banki których informacje te dotyczą.

Zmiana zasad udzielania pomocy z funduszu pomocowego BFG Ustawa o BFG określa ramy prawne działalności pomocowej Funduszu. Wśród przesłanek ustawowych umożliwiających udzielenie pomocy finansowej znajdują się m.in.: pozytywna opinia KNF o programie postępowania naprawczego, wykorzystanie funduszy własnych na pokrycie strat, wykazanie, że kwota pomocy jest niższa niż środki gwarantowane, występowanie stanu niebezpieczeństwa niewypłacalności.

Zmiana zasad udzielania pomocy z funduszu pomocowego BFG Najważniejsze zmiany w zasadach udzielania pomocy z funduszu pomocowego dotyczą definicji niebezpieczeństwa niewypłacalności. Operacyjną definicję tego stanu wprowadza uchwała nr 35/97 Rady BFG. Dotychczas identyfikowano stan niebezpieczeństwa niewypłacalności, gdy: wystąpiła strata oraz, współczynnik wypłacalności był poniżej regulacyjnego minimum.

Zmiana zasad udzielania pomocy z funduszu pomocowego BFG Przesłanki zmiany definicji stanu niebezpieczeństwa niewypłacalności: rozszerzenie spektrum analizowanych wskaźników finansowych o: adekwatność kapitałową (uwzględniającą wielkość kapitału wewnętrznego), relację straty skumulowanej netto do funduszy zasadniczych, jakość należności, obciążenie wyniku z działalności bankowej kosztami działania, obciążenie wyniku z działalności bankowej saldem rezerw. potrzeba wcześniejszej identyfikacji niekorzystnych tendencji (wprowadzenie elementów analizy dynamicznej).

Zmiana zasad udzielania pomocy z funduszu pomocowego BFG Nowy model identyfikacji stanu niebezpieczeństwa niewypłacalności (wprowadzony nowelizacją uchwały nr 35/97 Rady BFG z dnia 22 kwietnia 2009 r.) Obecnie przesłankami stwierdzenia występowania stanu niebezpieczeństwa niewypłacalności są: występowanie w banku straty, stwierdzenie negatywnej oceny finansowej banku (na podstawie oceny punktowej wynikającej z osiągniętych wskaźników finansowych).

Zmiany regulacyjne – Ustawa o funkcjonowaniu banków spółdz. (…) Zmiana ustawy z 7 grudnia 2000 r. o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających wprowadziła możliwość udzielania pomocy z frbs nie tylko bankom spółdzielczym realizującym procesy łączeniowe lub nabywającym akcje banków zrzeszających. Zmiany w ustawie o funkcjonowaniu banków spółdzielczych (...) skutkowały podjęciem w dniu 17 grudnia 2008 r. uchwały nr 24/2008 w sprawie określenia form, trybu i szczegółowych warunków udzielania zwrotnej pomocy finansowej bankom spółdzielczym z funduszu restrukturyzacji banków spółdzielczych.

Zmiana zasad udzielania pomocy finansowej z frbs Obecnie z pomocy finansowej z frbs mogą skorzystać także banki, które planują inwestycje związane w szczególności z: nabyciem lub modyfikacją programów lub sprzętu informatycznego, rozwojem lub ujednoliceniem technologii bankowej, modyfikacją procedur finansowo-księgowych, rozwojem lub unifikacją produktów i usług bankowych. Przy czym inwestycje te muszą mieć na celu zwiększenie bezpieczeństwa środków pieniężnych lub poprawę albo ujednolicenie standardów obsługi klientów.

Zmiana zasad udzielania pomocy finansowej z frbs Znaczne rozszerzenie podmiotowe i przedmiotowe podstawy udzielenia pomocy skutkowało wprowadzeniem następujących limitów: kwota pomocy finansowej nie może być wyższa niż 30% funduszy własnych banku, suma wszystkich wierzytelności banku wobec Funduszu z tytułu pomocy finansowej z frbs, nie może przekraczać 5.000.000,00 zł w momencie jej udzielenia. Limity te pozwalają na udzielanie pomocy większej liczbie banków spółdzielczych, a tym samym uniknięcie koncentracji pomocy w niewielkiej grupie podmiotów.

Zmiana zasad udzielania pomocy finansowej z frbs Pomoc finansowa z frbs udzielana jest dwa razy w roku w tzw. rundach aplikacyjnych. Pierwsza runda aplikacyjna rozpoczęła się 15 marca 2009 r. W ramach tej rundy wpłynęły 24 wnioski na łączną kwotę 55 mln zł. Kwota wolnych środków frbs (do dyspozycji w I rundzie aplikacyjnej) wyniosła 37 mln zł. Jednolite kryteria oceny banków zapewnia wprowadzenie systemu punktowego, w którym ocenie poddawane są cel pomocy finansowej i przedmiot inwestycji. Dodatkowe punkty bank może otrzymać za realizację wspólnych inwestycji z innymi bankami spółdzielczymi.

Zmiana zasad udzielania pomocy finansowej z frbs Po dokonaniu analizy wniosków w I rundzie Zarząd BFG podjął decyzję o udzieleniu pomocy finansowej z frbs 18 bankom spółdzielczym. Większość banków wnioskowała o pomoc na inwestycje niezwiązane z procesem łączeniowym, a 8 banków wnioskowało o udzielenie pomocy na więcej niż jeden cel (np. nabycie akcji banku zrzeszającego i/lub inwestycje łączeniowe oraz niezwiązane z połączeniem). Biorąc pod uwagę ocenę punktową i kwotę dostępnych środków w ramach bieżącej rundy aplikacyjnej 6 banków, których wnioski otrzymały najniższe oceny punktowe, pomimo spełnienia warunków ubiegania się o pomoc z frbs, nie otrzymało pożyczki.

DZIĘKUJĘ