Współczesne aspekty bezpieczeństwa międzynarodowego (ćwiczenia)

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Konferencja wojewódzka
Advertisements

Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
Organizacje pozarządowe
T: System obronności Rzeczypospolitej Polskiej.
Rodzaje Sił Zbrojnych Rzeczpospolitej Polskiej - ich charakterystyka i przeznaczenie. 2008r. - Hubert Wilk.
KONFERENCJA PRASOWA r. Biuro F-16
ZARZĄDZANIE KRYZYSOWE A KIEROWANIE BEZPIECZEŃSTWEM NARODOWYM
Siły Zbrojne Rzeczypospolitej Polskiej
SYSTEM BEZPIECZEŃSTWA NARODOWEGO RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
Znaczenie podręcznika
POLSKIE DYLEMATY STRATEGICZNE
Transakcje kompensacyjne
WYŻSZA SZKOŁA INFORMATYKI I ZARZĄDZANIA z siedzibą w Rzeszowie 1 sobota, 4 stycznia 2014sobota, 4 stycznia 2014sobota, 4 stycznia 2014sobota, 4 stycznia.
Żandarmeria Wojskowa jako wyspecjalizowany organ państwowy w zakresie bezpieczeństwa i porządku publicznego.
WOJEWÓDZTWO PODKARPACKIE PoWOS. ZAREJESTROWANIE ORGANIZACJI 60% ORGANIZACJI ZOSTAŁO ZAREJESTROWANYCH W LATACH 90-YCH 1991 ROK – NAJWCZEŚNIEJ ZAREJESTROWANA.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Część I - Wprowadzenie i pojęcia podstawowe
Oddziaływanie współczesnych przemian kulturowo-cywilizacyjnych na rozwój zasobów ludzkich w kontekście tworzenia społeczeństwa informacyjnego i gospodarki.
Władza sądownicza w Polsce
INSTYTUCJE GOSPODARKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin i Dominika Milczarek
NATO.
PRZEDMIOT: ZARZĄDZANIE W SYTUACJACH KRYZYSOWYCH
bezpieczeństwo państwa
Budżet państwa.
Charakterystyka finansów publicznych
M I N I S T E R S T W O O B R O N Y N A R O D O W E J
PODSTAWOWE INFORMACJE O BUDŻECIE MON NA 2007 r.
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 roku (Dz
M I N I S T E R S T W O O B R O N Y N A R O D O W E J
WOJSKA SPECJALNE.
Stypendium Marii Curie
Bezpieczeństwo w Stosunkach Międzynarodowych -Rozbrojenie
Przygotował Andrzej Potucha
WOJSKOWE DOŚWIADCZENIA Z OPERACJI „IRACKA WOLNOŚĆ”
Opinie przedsiębiorców na temat wprowadzenia euro
Dr Elżbieta Mikos-Skuza Uniwersytet Warszawski
PLANOWANIE OPERACYJNE W STANIE STAŁEJ GOTOWOŚCI OBRONNEJ PAŃSTWA
KURS STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP część II TEMAT 1: Organizacja ochrony ludności, w tym ochrony przeciwpożarowej Autor: Robert Łazaj.
DZIECI ŻOŁNIERZE.
Międzynarodowe Prawo Humanitarne
Prawa dziecka.
KONCEPCJA SYSTEMU STRATEGICZNEJ ODPORNOŚCI KRAJU (na agresję)
OPOLE Decyzja Nr 396/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 18 grudnia 2013 r. zmieniająca decyzję w sprawie wprowadzenia zasad współpracy resortu.
SIŁY ZBROJNE RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ.
WYŻSZA SZKOŁA INFORMATYKI I ZARZĄDZANIA z siedzibą w Rzeszowie 1 piątek, 12 grudnia 2014piątek, 12 grudnia 2014piątek, 12 grudnia 2014piątek, 12 grudnia.
KONCEPCJA WZMOCNIENIA STRATEGICZNEJ ODPORNOŚCI KRAJU
Transport i logistyka Studia II stopnia Katedra Transportu.
Definicja państwa opiekuńczego (socjalnego)
Chiliński Damian Trinh Aleksander
Ogniwa ochrony bezpieczeństwa ludności
Współczesne założenia polityki bezpieczeństwa RP
ZARZĄDZANIE KRYZYSOWE W POWIECIE
LOGISTYKA: sterowanie procesami przepływu wszelkich zasobów (materiałów, informacji, surowców, wyrobów gotowych, pracowników itd.) w ramach przedsiębiorstwa,
ARP – biznes, rozwój, innowacje Poznań, 26 Listopada 2015 r. ARP S.A./ARP – biznes, rozwój, innowacje.
USTAWA z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych
II WOJNA ŚWIATOWA.
WALKA Z POŻARAMI Zadanie określone w artykule 61 I Protokołu Dodatkowego do Konwencji Genewskich z 12 sierpnia 1949 r. WYDZIAŁ ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO.
Planistyczne działania wspierające.
PRIORYTETY STRATEGICZNE POLSKIEGO BEZPIECZEŃSTWA
Międzynarodowe prawo humanitarne
Przedsiębiorczość Technologiczna DRONEX Natalia Bęczkowska, Kamil Cichal, Marta Pilcher, Ewelina Trocka, Damian Siwek, Paweł Rzodkiewicz, Mateusz Kleszko,
Ranking kryteriów lokalizacji wg badań stare/nowe
INSTYTUT STOSUNKÓW MIĘDZYNARODOWYCH
Realizacja Zadań Obrony Cywilnej
Transformacja gospodarki w Europie Środkowo-Wschodniej
Coraz większego znaczenia nabierają kwestie historycznej tożsamości
Rola przemocy w polityce.
Wstęp do nauki o państwie i polityce
KURS STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP część II TEMAT 1: Organizacja ochrony ludności, w tym ochrony przeciwpożarowej Autor: Robert Łazaj.
wyzwania i perspektywy rozwoju
Zapis prezentacji:

Współczesne aspekty bezpieczeństwa międzynarodowego (ćwiczenia) Zajęcia nr 2 dr Tomasz Wójtowicz

Prywatyzacja przemocy

Tematyka zajęć Czym jest prywatyzacja przemocy? Prywatyzacja przemocy – wzrost bezpieczeństwa, czy podważenie kontroli państwa? Nowe (stare) zjawisko; Transnarodowy rynek usług wojskowych i bezpieczeństwa; Przyczyny rozwoju współczesnego rynku bezpieczeństwa; Przykłady międzynarodowych firm wojskowych;

Czym jest prywatyzacja przemocy?

Czym jest prywatyzacja przemocy? Podczas wojny w Zatoce Perskiej w 1991 roku co setna osoba na polu bitwy po stronie koalicji antyirackiej była cywilem pracującym na podstawie umowy. 12 lat później, podczas wojny w Iraku, już co dziesiąta osoba była prywatnym kontraktorem, podobnie jak w trakcie wcześniejszych operacji w Bośni (1996) oraz Kosowie (1999). W 2003 roku aż 10% amerykańskiego wysiłku wojskowego w Iraku realizowali zakontraktowani cywile. Ł. Kamieński, Geneza współczesnej prywatyzacji wojny, Amerykomania, WUJ, Kraków 2009.

Czym jest prywatyzacja przemocy? PMC – Private Military Companies (prywatne firmy wojskowe) Private Military Contractors – prywatni kontraktorzy wojskowi MPF’s – Military Provider Firms (firmy oferujące zdolności wojskowe) MCF’s – Military Consulting Firms (firmy oferujące konsultacje wojskowe) MSF’s – Military Support Firms (firmy wykonujące zadania pomocnicze);

Czym jest prywatyzacja przemocy? Prywatne przedsiębiorstwo wojskowe (PMC) – organizacja działająca jawnie i legalnie, w sposób ciągły (niedoraźnie) i mająca charakter korporacyjny (przedsięwzięcie biznesowe, zarejestrowane i funkcjonujące w ramach określonego prawa narodowego), oferujące różnorakie usługi w zakresie stosowania siły lub innych działań istotnych w kontekście bezpieczeństwa państwa, w tym prowadzenie akcji zbrojnych. Źródło: R. Kuźniar, „Bezpieczeństwo międzynarodowe”, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2012, s. 328.

Czym jest prywatyzacja przemocy? Kontraktor czy najemnik? Najemnik – osoba zwerbowana specjalnie do uczestnictwa w konflikcie zbrojnym i biorąca w nim rzeczywiście bezpośredni udział, która nie jest obywatelem państwa strony konfliktu, nie zamieszkuje w nim stale ani nie jest członkiem jego sił zbrojnych. Dodatkowo osoba ta nie została wysłana w region konfliktu przez żadne inne państwo, a jej motywacja wynika z chęci uzyskania korzyści materialnych. Źródło: I protokół dodatkowy do konwencji genewskiej z 12 sierpnia 1949 roku, dotyczący ochrony ofiar międzynarodowych konfliktów zbrojnych, Genewa, 8 VI 1977 roku.

Czym jest prywatyzacja przemocy? Kontraktor czy najemnik?

Czym jest prywatyzacja przemocy? Kontraktor czy najemnik? Kontraktor – stanowi personel legalnie funkcjonującego przedsiębiorstwa, a ich rekrutacja przebiegła w sposób jawny i miała charakter zorganizowany, a nie doraźny.

Prywatyzacja przemocy – wzrost bezpieczeństwa czy podważenie kontroli państwa?

Prywatyzacja przemocy – wzrost bezpieczeństwa czy podważanie kontroli państwa Pesymiści Optymiści prywatyzacja przemocy podważa kontrolę państwa; niszczy procesy demokratyczne; militaryzacja Afryki; powiązanie ze światem przestępczym; umożliwia rozwiązanie trudnych problemów międzynarodowych; pozwala uniknąć interwencji zagranicznych państw NATO i UE;

Prywatyzacja przemocy – nowe (stare) zjawisko

Prywatyzacja przemocy – nowe (stare) zjawisko zjawisko najemnych kondotierów we Włoszech między XIV, a XVI wiekiem; zaciężne formacje szwajcarskich landsknechtów w XV i XVI wieku; najemne wojska szwedzkie z XVI i XVII wieku; piraci do wynajęcia (Francis Drake);

Prywatyzacja przemocy – nowe (stare) zjawisko Państwo rozbiło zatem korporacyjne struktury związków landsknechtów, odebrało im dotychczasowe przywileje i podporządkowało swojej ścisłej kontroli. Grę w kości i karty w obozie zastąpił surowy obowiązek pracy, a uchodzące do tej pory za hańbiące prace przy okopach, należały teraz do obowiązków samych żołnierzy.

Prywatyzacja przemocy – nowe (stare) zjawisko Upaństwowienie wojny 1648 – XX wiek państwo narodowe monopolistą przemocy; państwo finansowym zapleczem wojska; etos służby wojskowej; surowa dyscyplina i porządek; armie masowe, wojny totalne; racjonalizm; wzrost kosztów wojen – nieopłacalność;

Prywatyzacja przemocy – nowe (stare) zjawisko XX wiek – ponowna prywatyzacja bezpieczeństwa wojna znów zaczyna się opłacać; dekolonizacja Afryki; rywalizacja o złoża surowców na Czarnym Kontynencie; urynkowienie, deregulacja i komercjalizacja wielu usług państwa;

Transnarodowy rynek usług wojskowych i bezpieczeństwa

Transnarodowy rynek usług wojskowych i bezpieczeństwa w latach 1995 – 2004 powstało ponad 200 PMC; w 2003 roku bieżące dochody globalne branży usług bezpieczeństwa oceniano na 100 mld USD; Departament Obrony i Departament Stanu USA w latach 1994-2002 zawarł ponad 3000 umów z PMC na sumę ponad 300 mld USD;

Transnarodowy rynek usług wojskowych i bezpieczeństwa Typy kontraktów wg pozycji w przestrzeni walki Zadania wojskowe Wsparcie operacyjne z bronią w ręku Wsparcie operacyjne na polu walki bez broni Doradztwo i szkolenie wojskowe bez broni Wsparcie logistyczne Zadania policyjne Ochrona obiektów z bronią w ręku Ochrona obiektów bez broni Doradztwo i szkolenie policji Zapobieganie przestępczości Wywiad

Transnarodowy rynek usług wojskowych i bezpieczeństwa Przykłady finansowania konfliktów przez podmioty prywatne finansowanie armii Nigerii przez Shell; finansowanie formacji paramilitarnych w Kolumbii przez BP; Udział Branch Group w ramach sił nigeryjskich w Sierra Leone;

Transnarodowy rynek usług wojskowych i bezpieczeństwa Geografia usług PMC

Przyczyny rozwoju współczesnego rynku bezpieczeństwa

Przyczyny rozwoju współczesnego rynku bezpieczeństwa neoliberalizm jako główny nurt w ekonomii od lat 70. XX wieku do XXI wieku; redukcja sił zbrojnych państw zachodnich po 1989 roku; pojawienie się dużej grupy państwa upadłych;

Przyczyny rozwoju współczesnego rynku bezpieczeństwa – neoliberalizm; podważenie interwencjonizmu państwowego w gospodarce; wycofanie państwa z gospodarki; deregulacja gospodarki; „państwo minimum” (policja, wojsko, sądownictwo) ; nowe zarządzanie w administracji publicznej; rosnące znaczenie korporacji; „chicago boys”;

Przyczyny rozwoju współczesnego rynku bezpieczeństwa – neoliberalizm;

Przyczyny rozwoju współczesnego rynku bezpieczeństwa – neoliberalizm; http://www.money.pl/gospodarka/raporty/artykul/sprywatyzowalismy;za;ponad;100;miliardow;zlotych,112,0,574832.html

Przyczyny rozwoju współczesnego rynku bezpieczeństwa – redukcja sił zbrojnych; http://chartsbin.com/view/1887

Przyczyny rozwoju współczesnego rynku bezpieczeństwa – redukcja sił zbrojnych; http://www.dw.com/en/eu-nations-continue-to-phase-out-military-conscription/a-5749541

Przyczyny rozwoju współczesnego rynku bezpieczeństwa – redukcja sił zbrojnych; http://www.cfr.org/defense-budget/trends-us-military-spending/p28855

Przyczyny rozwoju współczesnego rynku bezpieczeństwa – redukcja sił zbrojnych; https://en.wikipedia.org/wiki/Nuclear_disarmament

Przyczyny rozwoju współczesnego rynku bezpieczeństwa – redukcja sił zbrojnych ale nie wydatków ; http://www.cfr.org/defense-budget/trends-us-military-spending/p28855

Przyczyny rozwoju współczesnego rynku bezpieczeństwa – państwa upadłe Cechą charakterystyczną jest upadek instytucji państwowych, w szczególności policji i wymiaru sprawiedliwości, co powoduje paraliż władzy oraz upadek prawa i porządku publicznego – bandytyzm i ogólny chaos”. Co więcej, „funkcjonowanie rządu jest niemożliwe, a jego majątek został zniszczony lub zrabowany, zaś doświadczeni urzędnicy zginęli lub musieli opuścić kraj Były Sekretarz Generalny ONZ Boutros Boutros Ghali

Przyczyny rozwoju współczesnego rynku bezpieczeństwa – państwa upadłe http://fsi.fundforpeace.org/map/2015heatmap.png

Przyczyny rozwoju współczesnego rynku bezpieczeństwa – państwa upadłe

Przyczyny rozwoju współczesnego rynku bezpieczeństwa – państwa upadłe

Przyczyny rozwoju współczesnego rynku bezpieczeństwa – państwa upadłe

Przyczyny rozwoju współczesnego rynku bezpieczeństwa – państwa upadłe

Przyczyny rozwoju współczesnego rynku bezpieczeństwa – państwa upadłe

Przyczyny rozwoju współczesnego rynku bezpieczeństwa – państwa upadłe

Przykłady międzynarodowych firm wojskowych

Przykłady międzynarodowych firm wojskowych – Executive Outcomes założona w 1989 roku przez oficerów RPA; firma zatrudnia ok. 2000 kontraktorów, głównie byłych wojskowych i funkcjonariuszy służb specjalnych RPA; misje: m.in.: Namibia i Angola, Sierra Leone; współpraca z międzynarodowymi koncernami: Chevron, Texaco; wyposażenie ciężkie: Mi-24. Mi-8, T-72, BMP-2;

Przykłady międzynarodowych firm wojskowych - Executive Outcomes

Przykłady międzynarodowych firm wojskowych - Academi rok założenia: 1997; założyciel: Erick Prince; zabezpieczenie Nowego Orleanu po ataku huraganu Katrina (200 kontraktorów); kontrakty w Afganistanie i Iraku (20 000 – 30 000 kontraktorów); ochrona cywilnego administratora Iraku Paula Bremera; usługi: centrum szkoleniowe w Północnej Karolinie, szkolenie marynarzy, doradztwo wojskowe, inne usługi wojskowe;

Przykłady międzynarodowych firm wojskowych - Academi Blackwater w Nowym Orleanie po ataku huraganu Katrina

Przykłady międzynarodowych firm wojskowych - Academi Akcja ratunkowa po ataku bombowym na Ambasadora RP w Iraku (X 2007)

Przykłady międzynarodowych firm wojskowych – Kellogg Brown & Root jedna z najstarszych firm wojskowych (1901) ; wcześniejsza nazwa: Halliburton; początkowo przedsiębiorstwo zajmujące się przemysłem chemicznym; w czasie wojny w Wietnamie budowa infrastruktury militarnej; zlecenia budowy baz wojskowych w Kosowie i na Kubie; w Iraku wsparcie logistyczne dla wojska;

Przykłady międzynarodowych firm wojskowych – Kellogg Brown & Root Wsparcie logistyczne wojsk amerykańskich w Iraku

Literatura obowiązkowa dotycząca zajęć 1. R. Kuźniar, „Bezpieczeństwo międzynarodowe”, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa 2012, s. 328-344.

Dziękuję za uwagę