Informacje dla rodziców.  W trakcie prowadzonych przez Krajowy O ś rodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej bada ń okaza ł o si ę, ż e najwi.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Rodzic jako doradca zawodowy
Advertisements

co po gimnazjum ? Wybierz swoją przyszłość Przygotowała:
„Kształcenie ponadgimnazjalne”
MODU Ł Klasa III Kszta ł cenie ponadgimnazjalne.
Rola opiekuna w Samorządzie Uczniowskim
Co po gimnazjum? Struktura szkolnictwa ponadgimnazjalnego.
Zmiany w kształceniu zawodowym Wykonała: Ewelina Maciejewska – doradca zawodowy Gimnazjum nr 4 w Pile.
MODU Ł Klasa I „Kszta ł cenie ponadgimnazjalne”
Coaching i tutoring W stron ę nowoczesnej pracy dydaktycznej  W naszym gimnazjum realizowany jest projekt „Coaching i Tutoring – w stron ę nowoczesnej.
trzyletnia zasadnicza szkoła zawodowa SZKOŁY PONADGIMNAZJALNE DLA MŁODZIEŻY.
Rodzic jako doradca zawodowy Większość młodych ludzi pytanych o to kto jest dla nich najważniejszym doradcą przy wyborze drogi edukacji wskazuje rodziców,
ZMIANY W SZKOLNICTWIE PODNADGIMNAZJALNYM. GIMNAZJUM – 3 lata nauki Liceum Ogólnokształcące dla Dorosłych 3 lata LO 3 lata Technikum 4 lata Egzaminy potwierdzające.
Czy umiesz się uczyć? Strategia wdrażania projektu innowacyjnego pt.: „Umiem się uczyć”
Egzaminy organizowane na Litwie test kompetencji test kompetencji (po ukończeniu 10 klasy, w drugiej klasie gimnazjum, wiek powyżej 16 lat) (po ukończeniu.
Oferuje kwalifikacyjne kursy zawodowe na poziomie: Szkoły Policealnej, Technikum, Zasadniczej Szkoły Zawodowej LIDER KSZTAŁCENIA DOROSŁYCH Zespół Szkół.
Dyrektor Szkoły Krystyna Jarosz Cechowa Szkoła Rzemieślnicza w Gnieźnie Serdecznie witam.
KWALIFIKACYJNE KURSY ZAWODOWE NOWĄ FORMĄ ZDOBYWANIA KWALIFIKACJI ZAWODOWYCH Opracowanie: Luiza Monika Truchel ZESPÓŁ SZKÓŁ ZAWODOWYCH im. Jana Ruszkowskiego.
Postanowienie Śląskiego Kuratora Oświaty w Katowicach z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie terminów składania dokumentów i terminów rekrutacji uczniów.
1 Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu EUROPEJSKI FUNDUSZ SPOŁECZNY W RAMACH WIELKOPOLSKIEGO REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO
Szkolnictwo ponadgimnazjalne ale jakie? „ Rozwój zawodowy (...) jest osią życia człowieka, wokół której koncentrują się, myśli, przeżycia, działania” K.
Mgr Justyna Prokocka-Kasjaniuk. Przedszkole (2,5) 3 – 5 lat Szkoła Podstawowa kl. I 6 lat (5 lat) Kl. IV 9 lat Gimnazjum kl. I 12 lat Szkoły ponadgimnazjalne.
POWIATOWE CENTRUM KSZTAŁCENIA USTAWICZNEGO I PRAKTYCZNEGO W BĘDZINIE ul. I. Krasickiego 17, 42 – 500 Będzin tel , fax www:
Mazowieckie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli Wydział w Ciechanowie Ciechanów ul. Wyzwolenia 10 A Tel/fax.:
Europejski Fundusz Społeczny (EFS), to nie inwestowanie w budowę dróg, świetlic, boisk sportowych, szkół czy tworzenie linii produkcyjnych - to INWESTYCJA.
MAŁOPOLSKA OFERTA EDUKACYJNA 1 URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA MAŁOPOLKIEGO Kraków, 2 października 2009 r.
STOLARZ Stoły, krzesła, stołki, szafki, Dla stolarza to są gratki ;)
Harmonogram rekrutacji do szkół ponadgimnazjalnych oraz kryteria przeliczania punktów.
Bariery w rozwoju edukacyjnym ucznia Wicemarszałek Województwa Małopolskiego Leszek Zegzda Kraków, 13 czerwca 2008 r.
Kucharz zajmuje się przyrządzaniem różnego rodzaju potraw, dań, itd. Od kilkunastu lat sztuka kulinarna przeżywa swoisty renesans. Często to nie sam lokal,
Działania Powiatowego Urzędu Pracy w Człuchowie na rzecz aktywizacji bezrobotnych Powiatowy Urząd Pracy w Człuchowie.
ZABRZAŃSKI RYNEK PRACY – FORMY AKTYWIZACJI OSÓB BEZROBOTNYCH I POSZUKUJĄCYCH PRACY Zabrze, Powiatowy Urząd Pracy w Zabrzu.
REKRUTACJA –KROK PO KROKU Przygotowano na podstawie Zarządzenia nr 12/2016 Kujawsko-Pomorskiego Kuratora Oświaty z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie ustalenia.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
Agnieszka Pidek-Klepacz Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie Lublin, 6 luty 2014 r. Wsparcie edukacji zawodowej w ramach Regionalnego.
Konferencja nt. „Nowy wizerunek szkół zawodowych w Lublinie i Chełmie – większe szanse na rynku pracy” w ramach projektu współfinansowanego ze środków.
Szanowna Pani Dyrektor, Szanowny Panie Dyrektorze, Pragniemy zaprosić Pani/Pana szkołę do udziału w Ogólnopolskim Projekcie Edukacyjnym „Przekonujemy się.
SZKOŁA ŚRODOWISKIEM ROZWOJU UCZNIA. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego PRIORYTET IX. ROZWÓJ KOMPETENCJI.
Gimnazjum nr 2 z Oddziałami Integracyjnymi w Woli Gimnazjum i co dalej?
„Rozwój szkolnictwa zawodowego w Białymstoku w dostosowaniu do potrzeb rynku pracy” Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
Podstawy przedsiębiorczości wg podręcznika „Z ekonomią na ty” Lekcja 6 – Młody człowiek myśli o przyszłości – wykształcenie, oferta edukacyjna, zawód,
2016. Najczęściej popełniane błędy podczas e-Naboru Wybranie jedynie jednego oddziału w danej szkole – w przypadku gdy zabraknie punktów aby system przydzielił.
Egzamin gimnazjalny 2016 Gimnazjum im. J.B.Solfy w Trzebielu.
„Jak zwiększyć bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego?” Co nam dała realizacja projektu?
 Informatyk jest to osoba, która wykształciła się na specjalistę w dziedzinie nowych technologii, posiadająca wiedzę i umiejętności na temat ogółu metod.
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty.
Edukacja w badaniach - podstawowe dane Michał Sitek Warszawa,
URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA LUBELSKIEGO W LUBLINIE Departament Europejskiego Funduszu Społecznego „Możliwości pozyskania funduszy strukturalnych UE.
WYDZIAŁ OSWIATY URZEDU MIASTA POZNANIA REKRUTACJA ZASADY REKRUTACJI DO SZKÓŁ PONADGIMAZJALNYCH WSPOMAGANEJ SYSTEMEM KOMPUTEROWYM.
5 KROKÓW DO SZKOŁY PONADGIMNAZJALNEJ Jak dostać się do szkoły ponadgimnazjalnej? Instrukcja dla uczniów, którzy uczą się w gimnazjach które przekazują.
Akredytacje Łódzkiego Kuratora Oświaty dla placówki doskonalenia i pozaszkolnych form kształcenia ustawicznego ŁCDNiKP 824/rz Certyfikat ISO 9001 (od 2002)
Środki na szkolnictwo zawodowe w nowej perspektywie finansowej Iwona Nakielska Dyrektor Departamentu EFS Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego.
System edukacji w Polsce
Bielski Model Doradztwa Zawodowego
Doradca zawodowy w szkole ponadgimnazjalnej
EGZAMIN MATURALNY MOJEGO DZIECKA
Aktywny RODZIC.
Świętokrzyscy hotelarze dla rynku pracy
Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Morawicy
Prowadzonych przez MIASTO BIAŁYSTOK na rok szkolny 2017/2018
kształcących w zawodach
SZKOLNICTWO PONADGIMNAZJALNE WARSZTATY DLA RODZICÓW
„Rola organizacji rzemiosła i MŚP w kształceniu zawodowym”
Spotkanie z rodzicami uczniów klas gimnazjalnych
Spotkanie z rodzicami uczniów klas gimnazjalnych
Rekrutacja do szkół ponadgimnazjalnych
Pomagam mojemu dziecku wybrać szkołę i zawód
odbudowa prestiżu kształcenia zawodowego
Szkoła podstawowa i co dalej?. Szkoła podstawowa i co dalej?
Aktywny RODZIC.
Szkoła podstawowa i co dalej?. Szkoła podstawowa i co dalej?
Zapis prezentacji:

Informacje dla rodziców

 W trakcie prowadzonych przez Krajowy O ś rodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej bada ń okaza ł o si ę, ż e najwi ę kszy wp ł yw na edukacyjne i zawodowe wybory gimnazjalistów maj ą rodzice oraz tradycje rodzinne  Istotn ą rol ę odgrywaj ą tak ż e: rówie ś nicy, nauczyciele, doradcy, Internet, sie ć szkó ł w danym regionie, moda na dany zawód

 TAK!!!  Rodzicu: - dobrze znasz swoje dziecko - mo ż esz motywowa ć je do szukania odpowiedzi na pytanie” Co chc ę robi ć w ż yciu ?” - stanowisz dla dziecka najwa ż niejszy punkt odniesienia w rozumieniu ś wiata, tak ż e tego zwi ą zanego z praca zawodow ą, czy uczeniem si ę

- przekazujesz informacje o zawodach, szko ł ach, pracy zawodowej; cz ę sto jeste ś pierwszym ź ród ł em informacji, któremu Twoja córka lub syn z zaufaniem przyklejaj ą etykiet ę „wiarygodne” - dzielisz si ę z dzieckiem swoj ą wiedz ą i w ł asnymi do ś wiadczeniami zawodowymi.

 Kluczem do podj ę cia decyzji o wyborze zawodu i szko ł y ponadgimnazjalnej jest poznanie samego siebie.  Rodzice s ą tymi osobami, które na co dzie ń obserwuj ą dziecko w rozmaitych sytuacjach, w czasie wykonywania rozmaitych zada ń, mog ą wi ę c du ż o powiedzie ć na jego temat.

 Na co zwróci ć uwag ę ? - zainteresowania ( przedmioty szkolne, zaj ę cia pozalekcyjne, obszary zawodowe) - zdolno ś ci - umiej ę tno ś ci - warto ś ci - temperament - cechy charakteru - mo ż liwo ś ci intelektualne ( jak radzi sobie z nauk ą, jakie ma oceny?) - stan zdrowia (przeciwwskazania zdrowotne)

Wa ż nym krokiem w procesie podejmowania decyzji edukacyjnych i zawodowych jest gromadzenie informacji dotycz ą cych szkó ł i zawodów

 Co warto wiedzie ć o zawodach?  jakie czynno ś ci zawodowe wykonuje osoba w danym zawodzie  jakie s ą wymagania zawodu  jakie s ą warunki pracy  jakie s ą przeciwwskazania zdrowotne do pracy w danym zawodzie

 jakie trzeba mie ć wykszta ł cenie, by zdoby ć kwalifikacje zawodowe  jakie s ą mo ż liwo ś ci doskonalenia zawodowego  jakie s ą szanse na znalezienie pracy

 Ź ród ł a informacji o zawodach:  informatory i przewodniki po zawodach ( dost ę pne u szkolnego doradcy zawodowego)  Klasyfikacja zawodów i specjalno ś ci – strona internetowa Ministerstwa Pracy i Polityki Spo ł ecznej (  Urz ę dy Pracy, Izba Rzemie ś lnicza, szko ł y ponadgimnazjalne

 Szko ł y ponadgimnazjalne. Co warto o nich wiedzie ć ? Absolwent gimnazjum ma do wyboru trzy typy szkó ł ponadgimnazjalnych:  liceum ogólnokszta ł c ą ce  technikum  zasadnicza szko ł a zawodowa

 nauka trwa trzy lata  uko ń czenie LO umo ż liwia uzyskanie ś wiadectwa dojrza ł o ś ci po zdaniu egzaminu maturalnego  po zdaniu egzaminu maturalnego ucze ń uzyskuje prawo do ubiegania si ę o przyj ę cie na studia wy ż sze

 po uko ń czeniu LO ucze ń nie posiada kwalifikacji do wykonywania konkretnego zawodu, by go zdoby ć konieczne jest podj ę cie dalszej nauki na studiach wy ż szych, w szkole policealnej lub w ramach kwalifikacyjnych kursów zawodowych  LO oferuje klasy, w których kilka przedmiotów nauczanych jest w zakresie rozszerzonym

 nauka trwa 4 lata  ucze ń wybiera zawód z oferty szko ł y ponadgimnazjalnej  w trakcie nauki ucze ń realizuje kszta ł cenie ogólne ( matura)oraz zawodowe ( egzaminy zawodowe), odbywa równie ż praktyki zawodowe

 dyplom potwierdzaj ą cy kwalifikacje zawodowe ucze ń otrzymuje po zdaniu ezaminu zawodowego ( 1,2 lub 3 egzaminy – w zale ż no ś ci od liczby kwalifikacji w danym zawodzie)

 nauka trwa trzy lata  ucze ń odbywa praktyczn ą nauk ę zawodu u pracodawcy, w centrach kszta ł cenia praktycznego lub warsztatach szkolnych  w zawodach wyodr ę bnione s ą kwalifikacje ( 1,2 lub 3 )  ucze ń zdaje egzaminy zawodowe ( 1,2 lub 3)  ucze ń mo ż e uzupe ł ni ć wykszta ł cenie ( LO dla doros ł ych)

Ź ród ł a informacji o szko ł ach:  szkolny doradca zawodowy  kuratorium o ś wiaty - kuratorium o ś wiaty -  spotkania z przedstawicielami szkó ł  Targi Edukacyjne, Gie ł da Edukacyjna  „Drzwi Otwarte” w szko ł ach ponadgimnazjalnych

 Podejmowanie decyzji jest trudne. Szczególnie wtedy, kiedy dotyczy ona wa ż nych spraw. Do takich nale ż y wybór szko ł y i zawodu. Podejmowanie wa ż nych decyzji mo ż e by ć wielkim wyzwaniem nie tylko dla nastolatka.

 Podejmuj ą c decyzj ę :  skupiamy si ę na celu  bierzemy pod uwag ę konsekwencje  pami ę tamy o ryzyku

 Jak pomóc dziecku podj ąć trafn ą, dobr ą, racjonaln ą i odpowiedzialn ą decyzj ę ?  s ł ucha ć, co dziecko ma do powiedzenia,  rozwa ż y ć z nim wszystkie czynniki, które mog ą by ć kluczowe dla podj ę cia decyzji  pomóc w przygotowaniu listy mo ż liwych rozwi ą za ń  zach ę ci ć dziecko do przeanalizowania „plusów” i „minusów” ka ż dego rozwi ą zania

 pomóc dziecku wybra ć najlepsze rozwi ą zanie  chwali ć za aktywno ść, wspiera ć, akceptowa ć i po prostu by ć z dzieckiem

 By ś móg ł odnale źć si ę w roli doradcy, mo ż esz Rodzicu szuka ć wsparcia u specjalisty, który w swojej codziennej pracy zajmuje si ę doradztwem edukacyjnym i zawodowym.  Zapraszam na konsultacje w Szkolnym O ś rodku Kariery.

Dzi ę kuj ę za uwag ę Szkolny doradca zawodowy Ewa Adamczak