Budowanie dialogu społecznego – rola współpracy sektora rządowego i pozarządowego na polu pomocy społecznej w kształtowaniu skutecznego systemu pomocy.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Projekt realizowany przez Gminę Miejską Kraków przy wsparciu finansowym Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2008 – 2010.
Advertisements

Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
Myślenie innowacyjne w obszarze polityki społecznej a projekty finansowane ze środków Unii Europejskiej.
Biuro Polityki Społecznej Urzędu m.st. Warszawy
„Kluczowa rola gminy w aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych”
Organizacje pozarządowe
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI Kraków
1 Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych długofalowy plan przeciwdziałania dezintegracji społecznej Opracowanie: MOPS Gdańsk Gdańsk 2004.
Zaangażowanie jednostek samorządowych i urzędów pracy w działania na rzecz rozwoju ekonomii społecznej KRZYSZTOF MARGOL.
Współpraca międzysektorowa na rzecz CSR: formy, korzyści
Badanie efektywności pomocy dla grup szczególnego ryzyka
Agnieszka Kowalska ASM - Centrum Badań i Analiz Rynku
Projekt: Dialog i partnerstwo szansą na rozwój zasobów ludzkich w powiecie kartuskim Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet VII Promocja Integracji.
Strategia Wdrażania Priorytetów Regionalnych PO KL w województwie pomorskim Styczeń 2008 r.
USTAWA Z DNIA 29 lipca 2005r. O PRZECIWDZIAŁANIU PRZEMOCY W RODZINIE Cele uregulowań prawnych: rozwój profilaktyki jako formy działań zapobiegających.
Ożywienie mechanizmów partnerstwa lokalnego poprzez realizację zadań Centrum Aktywności Lokalnej w Gminie Śrem Partnerzy: Gmina Śrem/Ośrodek Pomocy.
Wsparcie dla partnerów społecznych w Priorytecie V PO KL Ministerstwo Rozwoju Regionalnego 6 listopada 2007.
Pozytywne doświadczenia współpracy organizacji pozarządowych z samorządem miasta Przemyśla Konferencja inaugurująca Działalność Powiatowych Rad Organizacji.
Partnerstwo jako dobra podstawa do opracowania i wdrażania projektów w ramach PO KL OLSZTYN, 7 MAJA 2008 KRZYSZTOF MARGOL.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Europejska Karta Równości Kobiet i Mężczyzn w Życiu Lokalnym ( Przemoc) Opracowana i zalecana przez Radę Gmin i Regionów Europy.
Grupa Wymiany Doświadczeń z zarządzania gminną gospodarka mieszkaniową moderator: Ewa Bartosik Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem.
1 Konferencja – 1 grudnia 2007r. Budowanie lokalnego partnerstwa na rzecz osób niepełnosprawnych Maria Świdurska – Ośrodek Pomocy Społecznej w Śremie.
PRACA SOCJALNA.
Współpraca partnerska na rzecz integracji społecznej
Mechanizm Finansowy EOG PRIORYTET Rozwój zasobów ludzkich poprzez m.in. promowanie wykształcenia i szkoleń, wzmacnianie w samorządzie i jego instytucjach.
Konkurs 01/POKL/7.2.1/2008 (Ogłoszony w dniu 31 stycznia 2008 r.) Typy projektów. w ramach podziałania możliwa będzie realizacja następujących projektów:
Wojewódzki Urząd Pracy w Lublinie w Lublinie Wsparcie podmiotów ekonomii społecznej wdrażane przez WUP w Lublinie Wdrażanie PO KL przez WUP w Lublinie.
Centra Organizacji Pozarządowych
Pierwsze posiedzenie Grupy Strategicznej Programu Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL Piotr Stronkowski Zastępca Dyrektora Departamentu Zarządzania EFS Ministerstwo.
Model firmy społecznej i możliwości legislacyjne związane z tym narzędziem aktywizacji zawodowej w kontekście Programu Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL Piotr.
Fundacja Inicjatyw Badawczo- Szkoleniowych WSP TWP w Warszawie Ul. Drawska Warszawa Tel w Fundacja.
UCHWAŁĄ NR 162/2006 RADY MINISTRÓW Z DNIA 25 WRZEŚNIA 2006 r.
Jak budować lokalne i regionalne e-społeczności ? - ICT na poziomie miast i powiatów. Marek Bigosiński – Stowarzyszenie WOKiSS / ZMP Zakopane,
DOBRE PRAKTYKI SAMORZĄDU WOJEWÓDZTWA PODKARPACKIEGO Z PARTNERAMI SPOŁECZNYMI R ZESZÓW 21 LISTOPADA 2012 ROKU.
EKONOMIA SPOŁECZNA W NOWEJ PERSPEKTYWIE FINANSOWANIE
Rekomendacje zmian prawnych Tworzenie i rozwijanie standardów usług pomocy i integracji społecznej w zadaniu (nr 4) w zakresie standaryzacji pracy z bezdomnymi.
CZAS NA AKTYWNOŚĆ W GMINIE RADOMYŚL WIELKI Radomyśl Wielki 2008.
USŁUGI PUBLICZNE - DEFINICJA
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej”
EUROPEJSKA KARTA SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO
Wspieranie sektora pozarządowego w powiecie mławskim cel: ROZWÓJ ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH I AKTYWNOŚCI SPOŁECZNEJ MIESZKAŃCÓW POWIATU MŁAWSKIEGO Spotkanie.
Szkolenie przygotowujące pracowników PIS do wprowadzenia programu edukacyjnego pt. Trzymaj Formę! listopada 2006 roku. Wprowadzenie programu edukacyjnego.
/ wybory samorządowe 2014 rok/. Realizacja programu politycznego Sojuszu Lewicy Demokratycznej przez udział w sprawowaniu władzy na wszystkich szczeblach.
Zamojskie Centrum Dialogu Społecznego
Akademia Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej w Warszawie Wydział Stosowanych Nauk Społecznych.
Inwestycje w polityce społecznej a idea kosztów zaniechania prof. SGH dr hab. Piotr Błędowski, Szkoła Główna Handlowa Projekt innowacyjny współfinansowany.
Ośrodek Pomocy Społecznej w Śremie Projekt „Kompleksowe formy reintegracji społeczno-zawodowej w środowisku lokalnym” współfinansowany przez Unię Europejską.
Projekt „Standardy współpracy międzysektorowej w powiecie oleckim” dzień 4 współfinansowany ze środków Unii Europejskiej ze środków Europejskiego Funduszu.
Rola polityki rynku pracy w rozwijaniu kształcenia zawodowego.
Ilona Gosk Fundacja Inicjatyw Społeczno-Ekonomicznych Warszawa, marzec 2009 Ekonomia społeczna w Programie Operacyjnym Kapitał Ludzki 1.
USŁUGI PUBLICZNE - DEFINICJA
PO CO NAM SPORT? 1. DOKUMENTY RZĄDOWE PROGRAM ROZWOJU SPRTU DO 2020 R. WIZJA – Aktywne i zdrowe społeczeństwo CEL GŁÓWNY: Tworzenie warunków do rozwoju.
Anna Gałązka, Monika Chaba, Jarosław Hawrysz,
Pomorski System Wsparcia i Współpracy Organizacji Pozarządowych cele, narzędzie.
Rola pomocy społecznej w polityce społecznej miasta Gdańsk, 27 maja 2015 r. Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie „Nasze wsparcie – Twoja samodzielność”
Spotkanie z Komisją Polityki Społecznej i Prorodzinnej Sejmiku Województwa Mazowieckiego.
Krajowy Program Przeciwdziałania Ubóstwu i Wykluczeniu Społecznemu 2020: Nowy Wymiar Aktywnej Integracji Poznań, styczeń 2014.
Gdyńscy seniorzy - integralna część społeczności lokalnej.
Współpraca Miasta Poznania z organizacjami pozarządowymi Oddział koordynacji współpracy z organizacjami pozarządowymi.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki w Województwie Kujawsko- Pomorskim Działania realizowane przez Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Toruniu Dorota.
Biuro Funduszy Europejskich Europejski Fundusz Społeczny dla szkół ponadgimnazjalnych Marta Krause Biuro Funduszy Europejskich Urząd Miasta Poznania 12.
MIESZKANIA WSPOMAGANE PROGRAM „POTRZEBNY DOM”
ZAŁOŻENIA I PERSPEKTYWY WSPÓŁPRACY WOJEWODY ŚLĄSKIEGO Z PODMIOTAMI NIEPUBLICZNYMI W ZAKRESIE POMOCY SPOŁECZNEJ SLAJD TYTUŁOWY.
w województwie pomorskim
Wyzwania rozwojowe Gdańsk 2030+
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej”
Powiat. POWIATY Powiat – jednostka samorządu terytorialnego i podziału administracyjnego II stopnia w Polsce. Jednostką nadrzędną jest województwo, podrzędną.
Zapis prezentacji:

Budowanie dialogu społecznego – rola współpracy sektora rządowego i pozarządowego na polu pomocy społecznej w kształtowaniu skutecznego systemu pomocy społecznej w Polsce Piotr Błędowski Szkoła Główna Handlowa Warszawa Warszawa, 22 listopada 2007 r.

Współpraca sektora rządowego i pozarządowego (tu rozumianego jako samorządowy i NGO) wymaga precyzyjnego określenia kompetencji w punktach stycznych, gdzie uprawnienia podmiotów państwowych stykają się z obowiązkowymi i fakultatywnymi zadaniami pozostałych podmiotów.

Współpraca sektora publicznego, a zwłaszcza samorządowego z pozarządowym, należy do najważniejszych, ale i najtrudniejszych zadań pomocy społecznej. zwłaszcza samorządowego z pozarządowym, należy do najważniejszych, ale i najtrudniejszych zadań pomocy społecznej.

Współpraca na poziomie krajowym Państwo nie powinno demonstrować swoich sympatii politycznych przez szczególne preferowanie niektórych organizacji pozarządowych ani dyskredytować celów działania NGO. Państwo powinno w ramach POLITYKI POMOCY SPOŁECZNEJ przewidzieć zadania do realizacji przez organizacje pozarządowe, wolontariat oraz zapewnić wsparcie dla nich.

Współpraca na poziomie lokalnym Samorządy powinny postrzegać NGO jako partnera, a nie konkurenta. Partnerstwo w stanowieniu hierarchii celów i określaniu zasobu środków. Ocena lokalnego potencjału społecznego wymaga rozpoznania wszelkich form aktywności społecznej na rzecz innych, z wolontariatem włącznie.

NGOs w obszarze usług socjalnych i pomocy społecznej 2006 r. GrupaLiczba org. Domy dziecka, rodziny zastępcze, pomoc adopcyjna554 Wsparcie rodzin, w tym niepełnych1776 Pomoc skrajnie ubogim1490 Pomoc bezdomnym, prowadzenie schronisk629 Pomoc uzależnionym, profilaktyka uzależnień1877 Pomoc uchodźcom159 Pomoc niepełnosprawnym i chorym5102 Pomoc osobom starszym1731 Zorganizowana dystrybucja970 Inne965 Pomoc ofiarom klęsk, wypadków losowych15532

Dialog społeczny Partnerzy dialogu: podmioty publiczne, organizacje pozarządowe i OPINIA PUBLICZNA Potrzeba przyzwolenia społecznego na finansowanie programów socjalnych ze środków komunalnych (gminnych i powiatowych) Potrzeba unikania konfliktowania grup mieszkańców mimo istnienia różnicy interesów poszczególnych grup Jasne sformułowanie celu i oczekiwanych korzyści

Skuteczny system pomocy społecznej Jak mierzyć skuteczność pomocy społecznej: trwałym opuszczeniem grupy klientów czy doraźnym faktycznym zaspokojeniem potrzeby? W pierwszym przypadku pomoc społeczna musi podjąć współpracę z instytucjami i NGOs odległymi od zakresu jej zadań (oświata, rynek pracy, promocja zdrowia itp.), w drugim – rozwinąć formy współpracy w ramach pomocy społecznej i zwalczania wykluczenia społecznego.

Konieczne jest uzyskanie akceptacji i poparcia rady gminy/miasta dla realizacji opracowanego programu działania i ustalonych priorytetów Niezbędne jest wieloaspektowe traktowanie potrzeb klientów i oferowania możliwie szerokiego zakresu usług oraz pracy socjalnej Potrzebne jest informowanie opinii publicznej o działaniach i ich rezultatach Skuteczny system pomocy społecznej

Dziękuję za uwagę!