Podstawa programowa a wybór podręcznika Targi podręczników – matematyka 7.03.2012 Zespół Szkół Nr 1 w Olkuszu
Definicja Źródło: www.pwn.pl Podstawa rzecz, na której coś stoi, opiera się zasada, podwalina czegoś dolna część kolumny, rzeźby, itp. wyróżniony bok w figurze geometrycznej; też: ściana wielościanu niebędąca jego ścianą boczną Źródło: www.pwn.pl
Podstawa programowa Akt prawny, ustalany przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania regulujący działanie edukacyjne oraz wyznaczający kierunki pracy nad koncepcją edukacji w danej szkole.
Nowa podstawa programowa 23 grudnia 2008 roku została podpisana nowa podstawa programowa. Jest wprowadzana od roku szkolnego 2009/2010. Ostatni etap będzie miał miejsce w roku 2014/2015 (liceum ogólnokształcące)
Wprowadzenie nowej podstawy programowej rok klasa/szkoła 2009/2010 I/podstawowa I/gimnazjum 2010/2011 II/podstawowa II/gimnazjum 2011/2012 III/podstawowa III/gimnazjum 2012/2013 IV/podstawowa I/ponadgimnazjalna 2013/2014 V/podstawowa II/ponadgimnazjalna 2014/2015 VI/podstawowa III/ponadgimnazjalna
Cele kształcenia W podstawach programowych dla matematyki określono cele kształcenia (wymagania ogólne) i treści nauczania (wymagania szczegółowe).
Wymagania ogólne - klasy IV-VI szkoły podstawowej I. Sprawność rachunkowa. II. Wykorzystanie i tworzenie informacji. III. Modelowanie matematyczne IV. Rozumowanie i tworzenie strategii.
Wymagania ogólne - gimnazjum i szkoły ponadgimnazjalne kończące się egzaminem maturalnym I. Wykorzystanie i tworzenie informacji. II. Wykorzystanie i interpretowanie reprezentacji. III. Modelowanie matematyczne IV. Użycie i tworzenie strategii. V. Rozumowanie i argumentacja.
Wymagania szczegółowe Treści nauczania zawarte w PP – zapis porządkuje kolejność przyjętą w dokumencie programowym MEN. W procesie edukacyjnym kolejność ta nie musi być jednak zachowana (również w podręczniku). Ważne, aby na zakończenie danego etapu edukacyjnego uczeń osiągnął cele zawarte w podstawie programowej.
Podręczniki W podręczniku mogą pojawić się zagadnienia, których nie ma w nowej PP: niektóre z nich są wymienione w PP dla klas niższego etapu, inne to treści nadobowiązkowe. Jedne i drugie można potraktować dowolnie realizując je lub nie. Decyzję w tej sprawie podejmuje nauczyciel, uzależniając ją od takich czynników jak: liczebność klas, poziom umiejętności uczniów, liczba godzin przewidzianych na realizację programu.
Wybierajmy podręcznik taki, który: Podsumowanie zawiera wszystkie hasła nowej podstawy programowej najlepiej pomoże nam osiągnąć zamierzone cele pozwoli na pracę z każdym uczniem zadba o zróżnicowanie trudności zadań PP Wybierajmy podręcznik taki, który:
Dziękujemy za uwagę Materiały z konferencji do pobrania na platformie moodle Zespołu Szkół Nr 1 w Olkuszu www.moodle.zs1olkusz.edu.pl