Wzmocnienie zrównoważonego rozwoju regionalnego poprzez współpracę administracji publicznej i społeczności lokalnych Obwodu Lwowskiego Tytuł prezentacji:

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Regionalnego Programu Operacyjnego
Advertisements

Obowiązująca Strategia Rozwoju Powiatu Goleniowskiego na lata
Fundusze strukturalne UE. 2 Fundusze unijne na lata – nowy plan Marshala Wraz z wejściem do Unii Europejskiej 1 maja 2004 r. Polska stała się
FUNDUSZE UE Warszawa, maj 2008.
Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie – Instytucja Wdrażająca komponent regionalny Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki
CADSES – main features of the programme CADSES – główne założenia programu Katowice, Ministerstwo Gospodarki i Pracy Krajowy Punkt Kontaktowy Interreg.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
Wojewoda Kujawsko-Pomorski OPINIA WOJEWODY KUJAWSKO-POMORSKIEGO na temat zgodności celów Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
Polityka regionalna Unii Europejskiej szansa i wyzwanie dla Polski
Kryteria wyboru projektów pomocy technicznej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko Departament Koordynacji Programów Infrastrukturalnych.
NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI dla rozwoju Polski. 02Ministerstwo Rozwoju RegionalnegoWarszawa, Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka, 2007.
INFORMACJA I PROMOCJA Kwiecień 2004 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.
Wojewódzki Urząd Pracy w Lublinie w Lublinie Promocja Integracji Społecznej Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Narodowa Strategia Spójności
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Rzeszów, 2 sierpnia 2006 r.. Tomasz Orczyk Departament Zarządzania EFS Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Doświadczenia wdrażania Europejskiego Funduszu.
„Narodowy program przebudowy dróg lokalnych Etap II Bezpieczeństwo – Dostępność – Rozwój edycja 2013 Małopolski Urząd Wojewódzki.
Od pomysłu do realizacji projektu - procedury. 2. Jakie są źródła finansowania naszego projektu?
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko na lata zaakceptowany przez Radę Ministrów w dniu 29 listopada 2006 r.
Koncepcje programów operacyjnych na nowy okres programowania
Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego
Monitoring i sprawozdawczość Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego na lata 2007 – 2013 dla Województwa Dolnośląskiego na lata.
CZYSTA INWESTYCJA – ROZWÓJ I EKOLOGIA
Projekt Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego, Biuro.
1 Regionalny Program Operacyjny Województwa Podlaskiego na lata projekt Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament Polityki Regionalnej.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Projekty zgłoszone do Funduszu Spójności z Dolnego Śląska – ich rola w kształtowaniu polityki regionalnej Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki.
Unia Europejska Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Pomorskiego na lata Departament Programów.
GMINA ZIĘBICE Dla rozwoju infrastruktury i środowiska Dla rozwoju infrastruktury i środowiska.
[ Biuro Zarządzania Funduszami Europejskimi MUW w Krakowie ] Rola i doświadczenia Wojewody Małopolskiego w obecnym i przyszłym okresie programowania Stanisław.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wydział Europejskiego Funduszu Społecznego Wrocław, 10 grudnia 2007r. INSTYTUCJA POŚREDNICZĄCA komponentu.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
Dofinansowanie zadań przez WFOŚiGW w Katowicach w 2012 roku Koziegłowy, 9 grudnia 2011 roku.
Program Operacyjny „Infrastruktura i Środowisko”
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego
Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach – Instytucja Wdrażająca Program Operacyjny „Infrastruktura i Środowisko” 01 Katowice,
Narodowy Program Przebudowy Dróg Lokalnych Małopolska
1 Regionalny Program Operacyjny Województwa Śląskiego na lata
Świlcza, r.. Ocena formalna wniosków Ocena merytoryczna wniosków Ocena strategiczna wniosków Wybór projektów do dofinansowania Urząd Marszałkowski.
Narodowy program przebudowy dróg lokalnych 2008 – 2014 w województwie mazowieckim.
Przychody z tytułu opłat i kar oraz wypłacone pożyczki i dotacje w latach 1994 – 2012 [mln zł]
Wsparcie dla rozwoju technologii
Ul. Przy Rondzie 6, adres do korespondencji: ul. Basztowa 22, Kraków tel , faks „Narodowy Program Przebudowy.
1. U SŁUGI D ORADZTWA W Z AKRESIE U SŁUG I D OTACJI I NWESTYCYJNYCH Narodowa Strategia Spójności (d. Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia)
Zrównoważony rozwój Małopolski w kontekście współpracy z Unią Europejską Witold Śmiałek Prezes Zarządu MARR S.A.
„Informacja dotycząca realizacji zadań w zakresie usuwania skutków klęsk żywiołowych w infrastrukturze komunalnej w 2015 r.” „Narodowy Program Przebudowy.
„Narodowy Program Przebudowy Dróg Lokalnych – realizacja w 2015 roku
Informacja na temat stanu przygotowania do wdrożenia RPO WKP ze szczególnym uwzględnieniem prac dot. Szczegółowego Opisu Osi Priorytetowych RPO.
Tan prac nad Szczegółowym Opisem Osi Priorytetowych RPO WP Stan prac nad Szczegółowym Opisem Osi Priorytetowych RPO WP Adam Hamryszczak.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Toruń, 18 lutego 2016 r.
System oceny projektów w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Podsumowanie wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata 2007 – 2013 Stan na dzień (KSI SIMIK) Urząd Marszałkowski.
System oceny projektów w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Podsumowanie wdrażania osi priorytetowej 6 Środowisko przyrodnicze Maria Sokoll Z-ca Prezesa Zarządu 16 listopada 2011.
Sprawozdanie okresowe z realizacji RPO WK- P za I półrocze 2014 roku Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko – Pomorskiego na lata
„Narodowy Program Przebudowy Dróg Lokalnych ” Edyta Sznajder, Jagoda Miszewska Warszawa, 27 kwietnia 2010r.
Podsumowanie wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata 2007 – 2013 Stan na dzień (KSI SIMIK) Urząd Marszałkowski.
1 Wprowadzenie Dostępne środki z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w latach
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie Unijna recepta dla służby zdrowia Wsparcie dla sektora.
Plan finansowy programu
Stan wdrażania programów operacyjnych na lata
WIELKOPOLSKI REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY NA LATA
EUROPEJSKI FUNDUSZ ROZWOJU REGIONALNEGO w ramach RPOWŚ
Zapis prezentacji:

Wzmocnienie zrównoważonego rozwoju regionalnego poprzez współpracę administracji publicznej i społeczności lokalnych Obwodu Lwowskiego Tytuł prezentacji: Możliwości finansowania na szczeblu regionalnym zadań samorządów terytorialnych na przykładzie Województwa Lubelskiego

Miasto, gmina, powiat mogą finansować na szczeblu regionalnym swoje zadania m.in. poprzez: Regionalny Program Operacyjny Województwa Lubelskiego na lata 2007 – 2013 Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Lublinie Narodowy Program Przebudowy Dróg Lokalnych.

Regionalny Program Operacyjny Województwa Lubelskiego na lata Regionalne Programy Operacyjne (RPO) współistnieją z innymi inicjatywami Unii Europejskiej i razem z nimi realizują założenia: » Strategii Rozwoju Kraju na lata » Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia » Narodowej Strategii Spójności.

Założenia przytoczonych strategii są realizowane również poprzez: Program Infrastruktura i Środowisko Program Kapitał Ludzki Program Innowacyjna Gospodarka Program Rozwój Polski Wschodniej Program Pomoc Techniczna Programy współpracy międzynarodowe i międzyregionalnej + Regionalne Programy Operacyjne (16)

Województwo Lubelskie posiada: Regionalny Program Operacyjny Województwa Lubelskiego na lata przyczynia się do wykonania założeń przytoczonych Strategii szczebla krajowego poprzez realizację swojego celu głównego, którym jest: podniesienie konkurencyjności Lubelszczyzny prowadzące do szybszego wzrostu gospodarczego oraz zwiększenia zatrudnienia z uwzględnieniem walorów naturalnych i kulturowych regionu

Cel ten wynika z przeprowadzonej diagnozy sytuacji społeczno – gospodarczej Województwa Lubelskiego z uwzględnieniem mocnych i słabych stron, a także szans i zagrożeń dla rozwoju regionu. Jest on spójny z celem nadrzędnym Strategii Rozwoju Województwa Lubelskiego na lata : Osiąganie trwałego i zrównoważonego rozwoju społeczno – gospodarczego Lubelszczyzny poprzez zwiększenie konkurencyjności województwa oraz optymalne wykorzystanie jego potencjałów rozwojowych

Cele szczegółowe RPO WL Cel główny zrealizowany będzie poprzez osiąganie następujących celów szczegółowych: Zwiększenie konkurencyjności regionu poprzez wsparcie rozwoju sektorów nowoczesnej gospodarki oraz przez stymulowanie innowacyjności, Poprawa warunków inwestowania w województwie z poszanowaniem zasady zrównoważonego rozwoju, Zwiększenie atrakcyjności Lubelszczyzny jako miejsca do zamieszkania, pracy i wypoczynku

Proponowane w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego osie priorytetowe wynikają z: - analizy potrzeb instytucjonalnych i finansowych województwa, - wstępnej oceny efektywności pomocy publicznej (ze środków krajowych i UE) podejmowanych w latach 1999 – konsultacji społecznych oraz wyników oceny ex ante

Osie Priorytetowe RPO WL Oś priorytetowa I. Przedsiębiorczość i innowacje Oś priorytetowa II. Infrastruktura ekonomiczna Oś priorytetowa III. Atrakcyjność obszarów miejskich i tereny inwestycyjne Oś priorytetowa IV. Społeczeństwo informacyjne Oś priorytetowa V. Transport Oś priorytetowa VI. Środowisko i czysta energia Oś priorytetowa VII. Kultura, turystyka i współpraca międzyregionalna Oś priorytetowa VIII. Infrastruktura społeczna Oś Priorytetowa IX. Pomoc techniczna Poszczególne Osie priorytetowe dzielą się na działania.

Pieniądze? Pula pieniędzy na RPO pochodzi z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR), - funduszu utworzonego w celu wyrównania poziomów rozwoju regionów Unii Europejskiej. Na realizację wszystkich zadań w ramach lubelskiego RPO przeznaczono ponad miliard (1 155,9 mln )

Podział środków w ramach RPO wL

Kto zarządza programem? Zarząd Województwa Lubelskiego (Departament Regionalnego Programu Operacyjnego) jest Instytucją Zarządzającą Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa Lubelskiego na lata 2007–2013 (IZ RPO WL) Instytucją Pośredniczącą II stopnia – Lubelska Agencja Wspierania Przedsiębiorczości. W zakresie realizacji Priorytetu I i II.

Zarządzanie polega na: informatyczny system księgowości wszystkich operacji w ramach RPO; ustanowienie procedur do przechowywania wszystkich wymaganych dokumentów zgodnie z wymogami; kontrolowanie poprawność wydatkowania dotacji; współpraca z instytucją certyfikującą; kierowanie pracą komitetu monitorującego i dostarczanie mu wymaganej dokumentacji; opracowanie i przedkładanie Komisji Europejskiej roczne i końcowe sprawozdania z realizacji oraz niezbędne informacje; zapewnianie przestrzeganie wymogów w zakresie informacji i promocji

Pełnienie zadań o charakterze operacyjnym: ogłaszanie i przeprowadzanie naborów wniosków o dofinansowanie nadzór nad procedurami oceny formalnej, merytorycznej i techniczno-finansowej wniosków zawieranie umów z beneficjentami oraz ewentualne aneksy, weryfikacja indywidualna i przygotowywanie zbiorczych wniosków o płatność, monitorowanie realizacji programu i przygotowywanie sprawozdań oraz innych dokumentów udział w działaniach ewaluacyjnych - mierzących jakość realizacji programu, wykonywanie czynności kontrolnych oraz wykrywanie i raportowanie nieprawidłowości, informacja i promocja RPO i wszystkich działań

Wysokość dofinansowania W zależności od Osi Priorytetowej i Działania oraz specyfiki projektu. od 70 % do 85 %

Aplikowanie Ogłoszony konkurs zgodnie z obowiązującym harmonogramem - 3 miesiące na złożenie dokumentacji Dokumentacja aplikacyjna Wniosek o dofinansowanie oraz załączniki: studium wykonalności, Ocena Oddziaływania na Środowisko Zaświadczenie – Natura 2000 inne....

Statystyka za lata W ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego na lata łącznie w latach ogłoszono 40 konkursów o dofinansowanie projektów dla działań z osi priorytetowych III-VIII. - zatwierdzonych wniosków w ramach wszystkich priorytetów RPO jest ponad 2060, - w trakcie oceny jest jeszcze 112, wniosków złożonych w odpowiedzi na ogłaszane konkursy pozytywnie przeszło ocenę formalną i merytoryczną i znajdują się na listach rezerwowych, gdzie ich łączna wartość oscyluje na kwotę ,13 PLN. Wg stanu na r. podpisano 1806 umów z beneficjentami, w tym 1284 stanowią beneficjenci osi I Przedsiębiorczość i Innowacje oraz II Infrastruktura ekonomiczna. Najwięcej podpisanych umów w ramach osi III – VIII: - V. Transport tj. 140, - VIII. Infrastruktura społeczna umów, - VII. projekty związane z turystyką, kulturą i współpracą międzyregionalną podpisano ponad 91 umów z beneficjentami

Wybrane przykłady zrealizowanych projektów: Oś priorytetowa IV. Społeczeństwo informacyjne Działanie 4.1. Społeczeństwo informacyjne/ Tytuł: Budowa sieci teleinformatycznej z systemem taniego Internetu dla mieszkańców Chełma Wartość projektu ,07 PLN Dofinansowanie UE ,54 PLN

Wybrane przykłady zrealizowanych projektów: Oś priorytetowa V Transport Działanie 5.1. Regionalny układ transportowy Tytuł: Przebudowa ulicy Lubelskiej od ulicy Szpitalnej do ulicy Podwalnej wraz z przebudową Ronda Jana Pawła II oraz od ulicy Przechodniej do ulicy Hrubieszowskiej Wartość projektu ,68 PLN Dofinansowanie UE ,89 PLN

Wybrane przykłady zrealizowanych projektów:

Tytuł: Przebudowa ulicy Lwowskiej w Chełmie od dworca PKS do ulicy Orląt Lwowskich wraz z przebudową skrzyżowania z Aleją I Armii Wojska Polskiego i aleją Armii Krajowej Wartość projektu ,92 PLN Dofinansowanie UE ,00 PLN

Wybrane przykłady zrealizowanych projektów: Oś Priorytetowa VII. Kultura, turystyka i współpraca międzyregionalna Działanie 7.1. Infrastruktura kultury i turystyki Tytuł: "Zagospodarowanie doliny rzeki Uherki wraz ze ścieżką rowerową w Mieście Chełm" Wartość projektu ,86 PLN Dofinansowanie UE ,20 PLN

Wybrane przykłady zrealizowanych projektów:

Oś Priorytetowa VII. Kultura, turystyka i współpraca międzyregionalna Działanie 7.2. Promocja kultury i turystyki Tytuł: Chełm jest COOLturalny Wartość projektu ,14 PLN Dofinansowanie UE ,49 PLN Działanie 7.3. Współpraca międzyregionalna Tytuł Jesteśmy razem - młodzi w Europie Wartość projektu ,00 PLN Dofinansowanie UE ,99 PLN

Wybrane przykłady zrealizowanych projektów: Oś priorytetowa VIII. Infrastruktura społeczna Działanie 8.2. Infrastruktura szkolna i sportowa Tytuł Modernizacja budynków Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 6 wraz z infrastrukturą sportowo-rekreacyjną w Chełmie. Wartość projektu ,12 PLN Dofinansowanie UE ,48 PLN

Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 6

2. Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Lublinie jako samodzielna instytucja finansowa, posiadająca osobowość prawną, działa od 1 lipca 1993 r. Od 1 stycznia 2010 roku Fundusz jest samorządową osobą prawną w rozumieniu art. 9 pkt 14) ustawy o finansach publicznych z dnia r.

2. Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej

Kierunki działalności: wynikają z ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska, Strategii Działania Wojewódzkiego Funduszu na lata , Planu działalności i listy przedsięwzięć priorytetowych zatwierdzanych corocznie przez Radę Nadzorczą. Uwzględniane są również strategiczne założenia i programy ochrony środowiska województwa lubelskiego.

2. Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Strategia Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Lublinie na lata w swoich założeniach zachowuje spójność z: 1/ krajowymi dokumentami strategicznymi, 2/ dokumentami o charakterze regionalnym,

2. Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Finansowanie działalności Fundusz od początku swojej działalności obsługuje środki pochodzące: - z kar, -opłat środowiskowych. Jest finansowym realizatorem polityki ekologicznej państwa i polityki Województwa Lubelskiego w obszarze ochrony środowiska zapisanych w regionalnych strategiach i programach.

2. Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Zakres i formy pomocy określają dwa dokumenty wewnętrzne Funduszu: 1. Zasady udzielania pomocy finansowej ze środków WFOŚiGW w Lublinie 2. Kryteria wyboru przedsięwzięć finansowanych ze środków WFOŚiGW w Lublinie.

2. Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Wojewódzki Fundusz stosuje następujące formy pomocy: 1) preferencyjne pożyczki (o niskim oprocentowaniu, z możliwością częściowego umorzenia kapitału), 2) dotacje, dopłaty do oprocentowania kredytów bankowych, 3) przekazuje środki finansowe państwowym jednostkom budżetowy za pośrednictwem rezerwy celowej budżetu państwa.

2. Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Działalność finansowa Wojewódzkiego Funduszu skupia się głównie na wspieraniu przedsięwzięć w zakresie: ochrony wód i gospodarki wodnej, ochrony atmosfery, ochrony ziemi, ochrony przyrody, edukacji ekologicznej, zapobiegania i likwidacji poważnych awarii i ich skutków oraz monitoringu.

2. Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Wojewódzki Fundusz w Lublinie podejmuje również działania związane z absorpcją środków unijnych w zakresie inwestycji ochrony środowiska na Lubelszczyźnie. Od 2007 r. Fundusz jest instytucją wdrażającą dla projektów I i II osi priorytetowej : - wodno-ściekowej, - odpadowej Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko dla projektów z terenu województwa lubelskiego o wartości do 25 mln euro.

2. Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Kryteria wyboru przedsięwzięć finansowanych ze środków WFOŚiGW I. Kryterium zgodności z polityką ekologiczną państwa i województwa II. Kryterium efektywności ekologicznej III. Kryterium efektywności ekonomiczno – technicznej IV. Kryterium zasięgu oddziaływania V. Kryterium spełniania przez wnioskodawcę wymogów formalnych.

2. Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Struktura pomocy finansowej wypłaconej w 2011 r., obejmująca łącznie pożyczki, dotacje, środki przekazywane państwowym jednostkom budżetowym i dopłaty do oprocentowania kredytów W poszczególnych dziedzinach kształtowała się następująco: ochrona wód - 68,5%, ochrona powietrza – 11,3%, ochrona ziemi – 8,4%, gospodarka wodna – 5,2%, nadzwyczajne zagrożenia – 3,5%, edukacja ekologiczna – 1,4%, ochrona przyrody – 1,1%, oraz inne - 0,6%.

2. Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej

Dotacje Struktura wypłaconych dotacji oraz przekazania środków państwowym jedn. Budżetowym wg dziedzin w 2011 r.

2. Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Umorzenia pożyczek Struktura umorzeń pożyczek jest odzwierciedleniem finansowania poszczególnych dziedzin ochrony środowiska w latach poprzednich.

2. Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej

Podsumowanie W 2011 r. Fundusz zawarł: 110 umów pożyczek na kwotę zł, 387 umów dotacji i przekazania środków jednostkom budżetowym na kwotę zł, częściowo umorzył 101 pożyczek na kwotę zł oraz udzielił 20 dopłat do oprocentowania kredytów o wartości zł.

2. Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Miasto Chełm Wymiana instalacji odpylania spalin wraz z transportem pyłów dymnicowych dla kotła WR10 Nr 3 oraz wymiana kanału spalin w Centralnej Ciepłowni przy ulicy Towarowej w Chełmie, - Miejskie Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej Sp. z o.o. w Chełmie – koszt zadania zł, pożyczka z Funduszu zł.

2. Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Miasto Chełm W ramach I osi priorytetowej Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko w roku 2011 została podpisana umowa o dofinansowanie projektu Modernizacja oczyszczalni ścieków w Chełmie wraz z rozbudową systemu wodno- kanalizacyjnego, beneficjentem jest Miejskie Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej Sp. z o.o. w Chełmie. - ogólna wartość projektu wynosi 104,62 mln zł, z czego dofinansowanie z Funduszu Spójności to 46,1 mln zł. W ramach inwestycji zmodernizowana zostanie istniejąca oczyszczalnia ścieków Bieławin w Chełmie, wybudowana sieć kanalizacji sanitarnej o długości 13,7 km, sieć wodociągowa o długości 8,1 km. Zostanie także zmodernizowana istniejąca sieć kanalizacji sanitarnej na odcinku 1,5 km.

2. Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Miasto Chełm W ramach II osi priorytetowej PO IŚ Tytuł projektu: Zakład Przetwarzania Odpadów Komunalnych regionu chełmskiego i rekultywacja składowisk odpadów.

2. Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej

3. Narodowy Program Przebudowy Dróg Lokalnych Narodowy Program Przebudowy Dróg Lokalnych (NPPDL) wspólna nazwa dwóch następujących po sobie programów wieloletnich, mających na celu udzielanie jednostkom samorządu terytorialnego dotacji celowych z budżetu państwa na dofinansowanie zadań własnych w zakresie przebudowy, budowy lub remontów dróg powiatowych i gminnych. Nadzór nad realizacją programu sprawuje minister właściwy do spraw administracji publicznej.

3. Narodowy Program Przebudowy Dróg Lokalnych NPPDL jest programem wieloletnim: Narodowy program przebudowy dróg lokalnych Narodowy program przebudowy dróg lokalnych – Etap II Program realizowany jest w latach 2012 – 2015 Program przewiduje udzielanie jednostkom samorządu terytorialnego dotacji celowych z budżetu państwa na dofinansowanie zadań własnych w zakresie przebudowy, budowy lub remontów dróg powiatowych i gminnych.

3. Narodowy Program Przebudowy Dróg Lokalnych Program ten wdrożony został w celu wsparcia podejmowanych przez samorząd lokalny zadań inwestycyjno-remontowych służących: - zwiększeniu płynności ruchu - poprawie bezpieczeństwa komunikacyjnego, - zwiększeniu dostępności lokalnych ośrodków gospodarczych, poprzez tworzenie powiązań sieci dróg powiatowych i gminnych z drogami wojewódzkimi i krajowymi.

3. Narodowy Program Przebudowy Dróg Lokalnych Jednostki samorządu terytorialnego zrealizowały w latach ponad 2,2 tys. lokalnych inwestycji na drogach gminnych i powiatowych. Zadaniami dofinansowanymi w ramach programu objętych zostało łącznie ponad 5,6 tys. km dróg lokalnych, w tym: - 2,4 tys. km dróg gminnych - 3,2 tys. km dróg powiatowych.

3. Narodowy Program Przebudowy Dróg Lokalnych Ramy instytucjonalne Minister właściwy do spraw administracji publicznej, zarządza Programem oraz nadzoruje i koordynuje jego realizację przez wojewodów. Jednostką organizacyjną zapewniającą koordynację realizacji Programu jest Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji.

3. Narodowy Program Przebudowy Dróg Lokalnych Wojewoda realizuje Program przy pomocy komisji, którą w tym celu powołuje. W skład komisji wchodzi pięciu członków: - 2 osoby wyznaczone przez wojewodę oraz po 1. osobie: - zarząd województwa, - dyrektora oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad - komendanta wojewódzkiego Policji. Przewodniczącego komisji powołuje i odwołuje wojewoda spośród jej członków. Obsługę komisji zapewnia urząd wojewódzki.

3. Narodowy Program Przebudowy Dróg Lokalnych Plan finansowy Źródłami finansowania realizacji Programu są: - środki z budżetu państwa przeznaczone na dotacje - środki z budżetów gmin i powiatów, a także inne środki przeznaczone przez gminy i powiaty na pokrycie ich wkładów własnych. Wkład własny gminy lub powiatu, może obejmować środki pozyskane od innych podmiotów publicznych lub prywatnych, nie pochodzące z budżetu państwa ani budżetu Unii Europejskiej.

3. Narodowy Program Przebudowy Dróg Lokalnych Dotacja na dofinansowanie zadania udzielana jest w wysokości nieprzekraczającej 30 % kosztów jego realizacji. W 2012 r. dotacja udzielana jest w kwocie do zł. W latach dotacja udzielana jest w kwocie do zł. Do kosztów realizacji zadania wlicza się wyłącznie wydatki poniesione w roku, na który została udzielona dotacja.

3. Narodowy Program Przebudowy Dróg Lokalnych Nabór i ocena wniosków o dofinansowanie zadań Wojewoda ogłasza i przeprowadza nabór wniosków o dofinansowanie zadań. - publikuje ogłoszenie o naborze wniosków, wraz z Programem oraz dokumentami na stronie podmiotowej Biuletynu Informacji Publicznej. Wniosek zgłasza zarządca drogi. Komisja dokonuje oceny formalnej i merytorycznej wniosków.

3. Narodowy Program Przebudowy Dróg Lokalnych Weryfikacja oceny wniosków. Kwalifikacja wniosków. Na podstawie wyników oceny merytorycznej, komisja ustala wstępną listę rankingową wniosków. Na liście rankingowej, obejmującej wszystkie wnioski spełniające wymogi formalne, uwzględnia się odrębnie wnioski dotyczące dróg gminnych i dróg powiatowych, a w obrębie każdej z kategorii dróg – wnioski limitowe przed pozostałymi wnioskami.

3. Narodowy Program Przebudowy Dróg Lokalnych

Efekty realizacji Programu Efektem realizacji Programu w wymiarze rzeczowym będzie: - przebudowa, budowa oraz remont około kilometrów dróg lokalnych do końca 2015 r. W 2012 r. modernizacja i rozbudowa obejmie drogi lokalne o łącznej długości około 850 kilometrów. W latach zadaniami Programu powinno zostać objętych corocznie około kilometrów dróg lokalnych.

3. Narodowy Program Przebudowy Dróg Lokalnych Efekt realizacji Programu w wymiarze społecznym: - poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego, w odniesieniu do wszystkich użytkowników dróg lokalnych, w tym również pieszych i rowerzystów. Efekt realizacji Programu w wymiarze gospodarczym: - stymulująca wzrost przedsiębiorczości poprawa warunków do prowadzenia działalności gospodarczej, w następstwie zwiększenia dostępności komunikacyjnej lokalnych ośrodków gospodarczych i przedsiębiorstw. Przyczyni się ona do podniesienia atrakcyjności inwestycyjnej i konkurencyjności tych ośrodków oraz terenów je otaczających.

Dziękuję za uwagę Tomasz Rutkowski