RYNEK PRACY I HR WOBEC REWOLUCJI CYFROWEJ Pracownik idealny Kompetencje niezbędne do pracy w społeczeństwie informacyjnym Justyna Jasiewicz 9 maja 2012
Plan prezentacji kompetencje – pojęcie kontekst: maszyna parowa a ICT rozwój i upowszechnienie nowych technologii przemiany rynku pracy społeczeństwo XXI wieku determinanty zmian w sektorze ekonomicznym kompetencje – pojęcie kompetencje istotne na rynku pracy Pracownik idealny
Kontekst: maszyna parowa a ICT maszyna parowa Jamesa Watta para wodna tłok w cylindrze koło zamachowe wykonywanie prostych prac manualnych przez maszyny wyeliminowanie za rynku pracy/procesu produkcji osób dotychczas je wykonujących
Kontekst: rozwój nowych technologii dynamiczny rozwój nowych technologii upowszechnienie dostępu do ICT korzystanie z nowych mediów w rozmaitych aspektach życia społeczeństwo informacyjne społeczeństwo sieciowe społeczeństwo medialne
Kontekst: upowszechnienie nowych technologii Dane: Diagnoza społeczna 2011, opracowanie: D. Batorski.
Kontekst: przemiany rynku pracy schyłek gospodarki zdominowanej przez rolnictwo i przemysł zmniejszanie się zapotrzebowania na tradycyjne usługi rozwój sektora usług finansowych, ICT, telekomunikacyjnych, informacyjnych widoczne zmiany trendów zapotrzebowania na kompetencje niezbędne na rynku pracy zastąpienie osób wykonujących proste prace „biurowe” przez maszyny e-banking e-handel rynek usług ubezpieczeniowych
Determinanty zmian w sektorze ekonomicznym globalizacja powstanie organizacji o nowej strukturze nowe media powstanie inteligentnych systemów i urządzeń upowszechnienie podejścia obliczeniowego wydłużenie czasu życia
Kompetencje Noam Chromsky, 1965 r., językoznawstwo świadomy, wyuczalny, satysfakcjonujący, choć nie niezwykły, poziom sprawności warunkujący efektywne zachowanie się/działanie w jakiejś dziedzinie charakter kompetencji relacyjny – łączą umysł z kulturą i cywilizacją relatywny – są zależne od zmian społecznych, kulturowych i technologicznych
Kompetencje istotne na rynku pracy
Umiejętności w zakresie pracy z ICT kompetencje informatyczne kompetencje informacyjne kompetencje medialne myślenie na zasadzie „obliczeniowej”
Kompetencje informacyjne zespół umiejętności pozwalających użytkownikowi ocenić, kiedy informacja jest potrzebna wyszukać, ocenić i wykorzystać informacje pochodzące z rozmaitych źródeł – ALA, 1989
Kompetencje informatyczne zespół umiejętności niezbędnych by korzystać z podstawowych funkcji sprzętu ICT (komputerów, laptopów, telefonów komórkowych itp.) rodzaje kompetencji informatycznych: hardware literacy –wykorzystanie sprzętu software literacy – wykorzystanie oprogramowania applications literacy – wykorzystanie specjalistycznych aplikacji
Kompetencje medialne zdolność analizy, oceniania, wartościowania i tworzenia komunikatów medialnych krytycznego rozważania wszystkich przekazów medialnych do przesiewania informacji zawartych w komunikatach instynkt stawiana pytań o to, co się kryje za produkcją danego przekazu Media literacy jest ujmowane jako czwarta bazowa „alfabetyzacja”, obok czytania, pisania i rachowania
Kompetencje związane z procesami myślenia sense-making myślenie kreatywne i adaptacyjne transdyscyplinarność zarządzanie obciążeniem poznawczym
Kompetencje społeczne inteligencja społeczna kompetencje międzykulturowe prowadzenie współpracy wirtualnej
Pracownik idealny – wyzwanie dla organizacji zachęcanie do udziału w rozmaitych formach kształcenia (kursy, szkolenia, studia podyplomowe) promowanie osób dbających o rozwój kompetencji zawodowych motywowanie do podejmowania działań nakierowanych na rozwój zawodowy promowanie postawy sprzyjającej kształceniu ustawicznemu