przygotowała: Izabela Haremza na podstawie materiałów: 1

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
METODYKA PROJEKTÓW EDUKACYJNYCH
Advertisements

VII edycja programu edukacyjnego pt. „Trzymaj Formę!”
Konkursu wiedzy o zdrowym stylu życia „Trzymaj Formę!”
Projekt dobry na wszystko! oprac. Grażyna Czetwertyńska 2006.
Metoda projektu Opracowała: Katarzyna Otorowska.
PROJEKT EDUKACYJNY.
Poznawanie metody projektu
Konferencja dla nauczycieli i uczniów szkół podstawowych, gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych pt. UCZNIOWSKIE PROJEKTY EDUKACYJNE. PRZYKŁADY DOBREJ PRAKTYKI.
INFORMATOR O UCZNIOWSKICH PROJEKTACH EDUKACYJNYCH
Wyrównywanie szans edukacyjnych
METODA PROJEKTU Metoda ta polega na samodzielnym realizowaniu przez uczniów zadania przygotowanego przez nauczyciela na podstawie wcześniej ustalonych.
Realizacja projektu w szkołach w roku szkolnym 2010/2011 Ewa Grela Dyrektor Projektu.
Realizacja projektu w roku szkolnym 2011/2012 Ewa Grela Dyrektor Projektu.
Realizacja projektu w roku szkolnym 2012/2013 Ewa Grela Dyrektor Projektu.
Młodszy asystent Sekcji Promocji Zdrowia
Zakres Przedział wiekowy Cele Oprogramowanie Opis
JEM ZDROWO PROJEKT EDUKACYJNY W RAMACH PROGRAMU SZKOŁA Z KLASĄ 2.0
Projekt edukacyjny – królowa metod aktywnych
Projekt edukacyjny – królowa metod aktywnych
Gimnazjum nr 4 im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Tychach
Projekty edukacyjne w szkole
ZAŁOŻENIA REALIZACJI IV EDYCJI PROGRAMU EDUKACYJNEGO
Iwona Budrewicz PZ i OZ PSSE Kamień Pomorski
Ramowe założenia realizacji programu pt.
TRZYMAJ FORMĘ! Opracowanie na podstawie poradnika dla nauczycieli: Marzena Dering mł. asystent ds. Oświaty Zdrowotnej i Promocji Zdrowia PSSE w Malborku.
Anna Klimowicz, FRSE, Program Socrates Comenius Produkty końcowe projektów programu Socrates Comenius.
METODA PROJEKTU SZKOLENIOWA RADA PEDAGOGICZNA
Praca metodą projektu edukacyjnego
Zdrowie: To nie tylko brak choroby, lecz pełny dobrostan społeczny, psychiczny i biologiczny Światowa Organizacja Zdrowia.
„Plant a Future” metoda projektu w bibliotece szkolnej
METODA PROJEKTU Opracowanie: Marta Madura.
CENTRUM SZKOLENIOWE EDUSKRYPT.PL METODA PROJEKTU W NAUCZANIU
Projekt ICT w nauczaniu przedmiotów matematycznych i przyrodniczych w gimnazjach Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Wybrane fragmenty. Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje,
opracowanie: Marlena Kowalska
PROJEKT EDUKACYJNY W GIMNAZJUM NR 16 informacje. Co to jest projekt edukacyjny? PROJEKT EDUKACYJNY JEST ZESPOŁOWYM, PLANOWYM DZIAŁANIEM UCZNIÓW, MAJĄCYM.
PRACA Z UCZNIAMI GIMNAZJUM METODĄ PROJEKTÓW
PROJEKT TRZYMAJ FORMĘ realizowany w roku szkolnym 2006/2007 w Zespole Szkół Ogólnokształcących Nr 4 im. C. K. Norwida w Olsztynie Gimnazjum Nr 8 w Olsztynie.
Założenia programu edukacyjnego
Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą Akcja jest skierowana jest.
TRZYMAJ FORMĘ.
Projekt edukacyjny w gimnazjum
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
GIMNAZJUM W PIECKACH Zebranie Rodziców 05. listopada 2010 r
Zadania projektu Wdrożenie dwóch form działań Roczny plan Sieć współpracy wspomagania szkoły i samokształcenia.
Opracowała Agnieszka Balcerak
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
- 1 - Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Priorytet III.
Rok szkolny 2011/2012.
Szkoła z klasą 2.0. „ Szkołą z klasą 2.0” ma na celu wypracowanie zasad korzystania z nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK) w edukacji.
Dobre praktyki TIK. Dla kogo program? Program skierowany jest do wszystkich tych nauczycieli, którzy widzą potrzebę edukacji medialnej w szkole, chcą.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA W I LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCYM W OLEŚNICY.
Klasa 2 Szkoła z klasą 2.0.
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
SPOTKANIE OTWIERAJĄCE Program „Szkoła z klasą 2.0” edycja 2013/2014 Szkoła Podstawowa im. Elizy Orzeszkowej w Radgoszczy.
Metoda projektu w projekcie spotkania i nauka z komputerem
Raport z ewaluacji wewnętrznej PSP nr 17 im. M. Konopnickiej w Wałbrzychu rok szkolny 2014/2015 Opracowanie: G. Broniek-Pelister J. Gawonicz A. Müller.
Szkolenie krajowe dotyczące wprowadzenia programu edukacyjnego Warszawa, Państwowa Inspekcja Sanitarna Polska Federacja Producentów Żywności.
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ ROK SZKOLNY 2014/2015.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
Dzie ń Bezpiecznego Internetu 2016 pod has ł em: „ Lepszy Internet zale ż y od Ciebie”
Trzymaj Formę!-II edycja Zofia LIPKA – koordynator programu “Trzymaj Formę!”
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
1 Metoda projektów Praktyka w edukacji 2 Metoda projektów – praktyka w edukacji Metoda projektów jest formą pracy uczniów łączącą wiedzę teoretyczną.
PROJEKT EDUKACYJNY - STRUKTURA PROJEKTU OPRACOWAŁA: DOROTA PIEKARSKA.
Ro Roczny Plan Wspomagania Roczny Plan Wspomagania – plan zbudowany na bazie oferty doskonalenia realizowanej w danej szkole/ przedszkolu. RPW obejmuje.
R. Gromada – Kaleńska M. Wiercimak. Uczniowie gimnazjum mają obowiązek realizować jeden projekt edukacyjny w cyklu kształcenia. (na podstawie rozporządzenia.
Praca metodą projektu edukacyjnego
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ W UCIECHOWIE
Otyłość jest jednym z większych wyzwań globalnych XXI wieku
Zapis prezentacji:

przygotowała: Izabela Haremza na podstawie materiałów: 1 przygotowała: Izabela Haremza na podstawie materiałów: 1. ORE – projekt edukacyjny 2. GIS – program : „Trzymaj formę”

wg rozporządzenia MEN z dnia 20.08.10r. PROJEKT EDUKACYJNY wg rozporządzenia MEN z dnia 20.08.10r. „(...)zespołowe, planowe działanie uczniów, mające na celu rozwiązanie konkretnego problemu, z zastosowaniem różnych metod(...) Cel projektu: nie samo działanie uczniowskie , ale „rozwiązanie konkretnego problemu”

Projekt skoncentrowany na realizacji zadania: „Poznanie historii budynku szkoły i przedstawienie go innym uczniom”. Poszukiwanie informacji o historii budynku szkolnego Przygotowywanie wystawy (wykorzystanie faktów relacji i zdjęć) Projekt skoncentrowany na problemie: „Co nasza miejscowość zyskała dzięki powstaniu szkoły?”

Projekt edukacyjny jako metoda nauczania: zaplanowane i koordynowane przez nauczyciela, a realizowane samodzielnie przez uczniów, działanie albo ich cykl - powiązanych celem i treścią programu nauczania ( programu szkoły) działania mogą być powiązane z realizacją programu jednego lub wielu przedmiotów, mogą też wykraczać poza program.

I. CEL GŁÓWNY: Poprawa sposobu odżywiania młodzieży

II. CELE SZCZEGÓŁOWE: 1. Zwiększenie wiedzy dotyczącej zbilansowanej diety i aktywności fizycznej. 2. Dostarczenie wiedzy i umiejętności korzystania z informacji zamieszczonych na opakowaniach produktów spożywczych. 3. Kształtowanie postaw i zachowań w zakresie prawidłowego żywienia i uprawiania aktywności fizycznej. 4. Rozszerzenie asortymentu sklepików szkolnych o zalecane produkty. 5. Propagowanie zdrowego stylu życia w szkole, w domu i środowisku pozaszkolnym.

X. TREŚCI PROGRAMOWE: Żywienie młodzieży – zbilansowana dieta 1. Piramida zdrowia - bloki produktów. 2. Rozkład posiłków w ciągu dnia i % dobowego zapotrzebowania na energię. 3. Rola podstawowych składników odżywczych. 4. Zasady zdrowego żywienia (10 zasad). 5. Alternatywne sposoby żywienia na przykładzie diety wegetariańskiej. 6. Zaburzenia stanu odżywiania: 􀂃 nadwaga, 􀂃 otyłość, 􀂃 niedobór masy ciała, 􀂃 anoreksja, bulimia - pomoc specjalisty. 7. Wybrane elementy edukacji konsumenckiej: 􀂃 prawa konsumenta, 􀂃 znakowanie produktów żywnościowych wartością odżywczą.

Aktywność fizyczna 1. Znaczenie aktywności fizycznej dla zdrowia: 􀂃 pożądana aktywność fizyczna dla dzieci i młodzieży, 􀂃 test wydolności fizycznej (ćwiczenia), 􀂃 test sprawności fizycznej (ćwiczenia). 2. Przykłady z omówieniem metodycznym: 􀂃 ćwiczenia mięśni brzucha, 􀂃 ćwiczenia mięśni bioder, 􀂃 ćwiczenia mięśni grzbietu, 􀂃 ćwiczenia mięśni klatki piersiowej, 􀂃 ćwiczenia oddechowe, 􀂃 ćwiczenia utrzymywania prawidłowej postawy ciała, 􀂃 ćwiczenia marszu.

Podział projektów ze względu na sposób działania uczniów: PROJEKT BADAWCZY PROJEKT EDUKACYJNY PROJEKT SPOŁECZNY PROJEKT MEDIALNY

PROJEKT BADAWCZY: uczniowie działają jak naukowcy • Celem tego typu projektu jest poznanie i przedstawienie rzeczywistości z wykorzystaniem narzędzi i metod badawczych (np. obserwacji, doświadczenia, eksperymentu, ankiety, wywiadu, prezentacja , np. w formie raportu). • Uczniowie stawiają wyjściową hipotezę, którą weryfikują poprzez zbieranie informacji i ustalanie faktów. Na podstawie zebranych i opracowanych wyników wyciągają ogólne wnioski. • Uczniowie wnioskując od szczegółowych faktów (otrzymanych wyników badań) do ogólnych spostrzeżeń stosują indukcyjny sposób rozumowania. Projekt badawczy może być punktem wyjściowym do realizacji innych typów projektów.

PROJEKT EDUKACYJNY : uczniowie działają jak nauczyciele Celem tego typu projektu jest przygotowanie i przeprowadzenie działań edukacyjnych na podstawie samodzielnie zgromadzonych i opracowanych materiałów (scenariuszy zajęć, programów warsztatów, prezentacji, itp.). • Uczniowie samodzielnie opracowują i prowadzą na przykład wykłady, warsztaty, lekcje w terenie, gry dydaktyczne, teleturnieje. • Adresaci projektów edukacyjnych (inni uczniowie, rodzice, przedstawiciele społeczności lokalnej) mogą wykorzystać w praktyce i w życiu codziennym wiedzę zdobytą podczas działania edukacyjnego. Projekt edukacyjny może być początkiem kolejnych działań.

PROJEKT SPOŁECZNY: uczniowie działają jak społecznicy • Celem tego typu projektu jest zaplanowanie i przeprowadzenie, zgodnie ze zdefiniowanymi wcześniej potrzebami, działania społecznego, na rzecz lokalnego środowiska. • Działanie społeczne powinno zawierać w sobie następujące elementy: zdefiniowanie problemu, zebranie niezbędnych informacji, przygotowanie alternatywnych rozwiązań, stworzenie kryteriów oceny rozwiązań oraz zaproponowanie najlepszych rozwiązań. • Działania uczniów w tym projekcie to działania społeczników (np. radnych, burmistrza, przedstawiciela organizacji pozarządowej, itp.).

PROJEKT MEDIALNY: uczniowie działają jak dziennikarze • Celem projektu medialnego jest przedstawienie rzeczywistości, faktów lub zjawisk jak największej grupie odbiorców przy wykorzystaniu nowoczesnych technologii informacyjnych. • Projekt medialny może przybrać postać kampanii medialnej • Uczniowie realizujący tego typu projekt wykorzystują w swojej pracy opracowane i stworzone przez siebie materiały promocyjne, np.: ulotki, broszury, foldery, plakaty W działaniach wykorzystują: stronę internetową, gazetkę szkolną, radiowęzeł, lokalną prasę. Dobrze przeprowadzony projekt medialny może się stać inspiracją na przykład do realizacji projektu o charakterze społecznym.

Każdy projekt edukacyjny powinien składać się z etapów: Przygotowanie Planowanie Realizacja Prezentacja Uczniowie muszą być aktywni we wszystkich etapach.

Najważniejsze cechy dobrych projektów edukacyjnych: • określone cele najlepiej ustalane wspólnie z uczniami; • nawiązanie do realnych znanych uczniom sytuacji; • łączenie treści edukacyjnych z różnych dziedzin( interdyscyplinarność) • łączenie możliwości gromadzenia wiedzy i kształcenia umiejętności; • określone terminy realizacji całości przedsięwzięcia oraz poszczególnych etapów; • dokładne określenie odpowiedzialności za realizację i podział zadań; • dobra instrukcja zawierająca: temat, cele, metody pracy, terminy, kryteria oceny; • samodzielna praca uczniów indywidualna lub w zespole; • znane z góry kryteria i zasady monitorowania efektów; • rezultaty pracy prezentowane publicznie.

Etap I - Przygotowanie projektu Nauczyciel musi przygotować uczniów do pracy metodą projektu : - wytłumaczyć na czym będą polegały ich działania zapoznać z podstawowymi typami projektów uczniowskich wprowadzić uczniów w zagadnienia, jakich ma dotyczyć planowany projekt Wprowadzenie do projektu powinno zawierać sytuację problemową, która ma zaciekawić uczniów, a może nawet sprowokować do samodzielnego zainicjowania działań.

Etap II - Planowanie projektu- zaangażowani są nauczyciel i uczniowie 1. Uczniowie dokonują wyboru obszaru działania, tematyki, planują zakres, szacują zasoby, 3. Nauczyciel dokonuje podziału uczniów na zespoły, wspólnie z uczniami przygotowuje kontrakt ( zobowiązania, terminy, konsultacje, kryteria oceny), powinien przypomnieć zasady pracy w zespole, 4. Uczniowie pod kierunkiem nauczyciela opracowują scenariusz działań (opis projektu)= powstaje instrukcja ,

W przypadku rozpoczynania prac projektowych z grupą uczniów, którzy nigdy nie pracowali z wykorzystaniem tej metody, nauczyciel może przygotować instrukcję dla uczniów. Istnieją różne sposoby jej sformułowania, na ogół jednak zawiera ona następujące elementy: • temat projektu i jego cele; • zadania jakie mają wykonać uczniowie; • źródła, które powinni wykorzystać; • termin prezentacji oraz ewentualnie terminy poprzedzających ją konsultacji z nauczycielem; • możliwe sposoby prezentacji projektu i czas tej prezentacji; • kryteria oceniania.

Etap III - Działanie - realizacja projektu - nauczyciel i uczniowie wypełniają zaplanowane role 1. Uczniowie systematycznie zbierają i gromadzą informacje, selekcjonują je i analizują, 2. W grupach zadaniowych uczniowie wyciągają wnioski i rozwiązują problemy, prowadzą wszystkie zaplanowane w projekcie działania, 3. Nauczyciel dyskretnie wspiera i kieruje pracami uczniów doradza i obserwuje ( ekspertem może być osoba z zewnątrz lub uczeń ), 4. Nauczyciel i uczniowie prowadzą również systematyczną ocenę postępu realizacji projektu (monitoring).

Etap IV: Prezentacja. Ewaluacja i ocena projektu Odpowiedzialność za prezentację biorą na siebie uczniowie. Dokonują oni również oceny własnej pracy i współpracy w zespole. Nauczyciel wspomaga ich w wyborze sposobu prezentacji projektu, organizuje od strony technicznej prezentację oraz ocenia projekt w oparciu o wcześniej przyjęte kryteria. Ocena projektu powinna uwzględniać zarówno ocenę efektów, czyli końcowego produktu, jak i ocenę procesu, jaki miał miejsce ( analiza błędów i wnioski)

„(...)nauczyciel nie jest ekspertem, a jedynie organizatorem procesu kształcenia –uczniowie mają dużą autonomię w planowaniu oraz realizowaniu zaplanowanych przez siebie działań(...)”

Publiczna prezentacja – efekt pracy uczniów ( „produkt”) • album ilustrowany zdjęciami, wykresami, szkicami, mapkami, relacjami pisemnymi; • plakat, collage, inna forma plastyczna; • książka, broszura, ulotka, gazetka; • prezentacja komputerowa; • prezentacja multimedialna, strona internetowa; • model zjawiska, makieta z opisem;

• film, nagranie dźwiękowe; • piknik naukowy i/lub obywatelski; • relacja z debaty lub publiczna dyskusja; • szkolna lub międzyszkolna wystawa, festiwal, „targowisko” prac uczniów; • wspólny raport z przeprowadzonego badania; • relacja z konferencji naukowej z prezentacjami i warsztatami prowadzonymi przez uczniów; • przedstawienie teatralne, inscenizacja; • edukacyjna gra plenerowa (uliczna lub szkolna).

„Dekalog” nauczyciela pracującego metodą projektu 1/ wspieraj, a nie wyręczaj swoich uczniów, 2/ pozwól uczniom poczuć się „właścicielami” wykonywanego projektu, 3/ pobudzaj ich do rozwijania swoich zainteresowań, 4/ zachęcaj do twórczego rozwiązywania problemów, 5/ zachęcaj do korzystania z różnych źródeł informacji, 6/ stwarzaj możliwości do dyskusji i negocjowania proponowanych rozwiązań, 7/ zachęcaj do analizy popełnionych błędów i wyciągania z nich wniosków na przyszłość, 8/ pamiętaj, że efekt pracy uczniów nie musi być całkowicie zbieżny z Twoim początkowym wyobrażeniem o nim, 9/ pomagaj uczniom rozwiązywać pojawiające się problemy i konflikty w grupie, 10/ współpracuj z innymi nauczycielami, gdyż każdy projekt, nawet przedmiotowy, ma pewien wymiar interdyscyplinarny.