Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

ZAŁOŻENIA REALIZACJI IV EDYCJI PROGRAMU EDUKACYJNEGO

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "ZAŁOŻENIA REALIZACJI IV EDYCJI PROGRAMU EDUKACYJNEGO"— Zapis prezentacji:

1 ZAŁOŻENIA REALIZACJI IV EDYCJI PROGRAMU EDUKACYJNEGO
„TRZYMAJ FORMĘ!” Rok szkolny 2009 / 2010

2 CEL GŁÓWNY: Zwiększenie świadomości dotyczącej wpływu żywienia na zdrowie człowieka.

3 CELE SZCZEGÓŁOWE: Pogłębienie wiedzy w zakresie znaczenia zbilansowanej diety dla organizmu człowieka. Kształtowanie zmiany postaw i zachowań związanych z prawidłowym żywieniem, odpowiednią jakością zdrowotną żywności. Dostarczenie wiedzy i umiejętności korzystania z informacji zamieszczonych na opakowaniach produktów spożywczych.

4 ADRESACI PROGRAMU: Uczniowie szkół podstawowych (V-VI) i gimnazjów (I-III) oraz ich rodzice i opiekunowie. UCZESTNICY PROGRAMU: - dyrekcje szkół, nauczyciele, społeczność szkolna, - pielęgniarki środowiska szkolnego, - władze wojewódzkie i lokalne oraz inni wg możliwości i potrzeb środowiskowych.

5 CZAS TRWANIA PROGRAMU: (3 lata)
2006 – 2009 I edycja – rok szkolny 2006/07 II edycja – rok szkolny 2007/08, III edycja – rok szkolny 2008/09. 2010 – 2012 IV edycja – rok szkolny 2009/10 V edycja – rok szkolny 2010/11 VI edycja – rok szkolny 2011/12

6 ORGANIZATORZY PROGRAMU:
- Główny Inspektorat Sanitarny, - Stowarzyszenie „Polska Federacja Producentów Żywności”. KOORDYNATORZY PROGRAMU: - poziom wojewódzki - Wojewódzkie Stacje Sanitarno-Epidemiologiczne, - poziom powiatowy - Powiatowe Stacje Sanitarno-Epidemiologiczne, - poziom szkolny – szkoły podstawowe i gimnazjalne.

7 PARTNERZY PROGRAMU: Instytut Żywności i Żywienia, Ministerstwo Edukacji Narodowej, Ministerstwo Sportu, Instytut Matki i Dziecka, Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie, Akademia Wychowania Fizycznego w Warszawie, Miesięcznik „Lider”.

8 Realizacja program „Trzymaj Formę” w szkołach odbywa się metodą projektu.
Projekt powinien składać się z czterech etapów: -przygotowania, -planowania, -realizacji, -prezentacji. Projekt musi zakończyć się prezentacją uzyskanych rezultatów.

9 „TRZYMAJ FORMĘ”

10 „TRZYMAJ FORMĘ”

11 Projektem edukacyjnym jako metodą nauczania nazywamy zaplanowane i koordynowane przez nauczyciela, a realizowane przez uczniów, zadanie albo cykl zadań powiązanych celem i treścią programu nauczania. Może być powiązany z realizacją programu jednego lub wielu przedmiotów, może też wykraczać poza program.

12 Piramida zdrowia – bloki produktów.
TREŚCI PROGRAMOWE: Żywienie młodzieży – zbilansowana dieta Piramida zdrowia – bloki produktów. Rozkład posiłków w ciągu dnia i % dobowego zapotrzebowania na  energię. Dzienne zalecenia żywieniowe dla młodzieży. Rola podstawowych składników odżywczych. Zasady zdrowego żywienia (10 zasad). Alternatywne sposoby żywienia na przykładzie diety wegetariańskiej.

13 TREŚCI PROGRAMOWE cd: Zaburzenia stanu odżywiania: - otyłość, - nadwaga, - niedobór masy ciała, - anoreksja, bulimia – pomoc specjalisty Wybrane elementy edukacji konsumenckiej: prawa konsumenta, znakowanie produktów żywnościowych wartością odżywczą

14 Dodatkowe informacje…

15 www.trzymajforme.pl Materiały edukacyjne w wersji elektronicznej,
Informacja prasowa, Forum wymiany doświadczeń, Prezentacje z Konferencji Szkoleniowych

16 ZALECENIA ŻYWIENIOWE Zmniejszenie spożycia żywności wysoko energetycznej o dużej zawartości kwasów tłuszczowych nasyconych i cukru Obniżenie spożycia soli poniżej 5 g Zwiększenie spożycia owoców i warzyw powyżej 400g dziennie Podejmowanie umiarkowanej aktywności fizycznej przez co najmniej 1 godzinę dziennie

17 REGULARNOŚĆ POSIŁKÓW Młodzież powinna spożywać co najmniej 4 posiłki dziennie (optymalny model 5-cio posiłkowy) z zachowaniem równomiernych przerw między nimi (nie dłuższe niż 4 godziny) i prawidłowym rozkładem energii w ramach poszczególnych posiłków. 1. Śniadanie: % 2. II Śniadanie: % 3. Obiad: % 4. Podwieczorek: % 5. Kolacja %

18 REGULARNOŚĆ POSIŁKÓW Zbyt długie przerwy między posiłkami wpływają niekorzystnie na organizm, dochodzi do znacznego spadku poziomu glukozy we krwi, co wpływa na zmniejszenie wydolności fizycznej i umysłowej, obniżenie zdolności koncentracji, powoduje rozdrażnienie.

19 PIRAMIDA ZDROWEGO ŻYWIENIA

20 Dziękuję za uwagę! Trzymaj Formę!!!


Pobierz ppt "ZAŁOŻENIA REALIZACJI IV EDYCJI PROGRAMU EDUKACYJNEGO"

Podobne prezentacje


Reklamy Google