Nowa perspektywa efs na bazie doświadczeń PO KL Paweł ChorążY, Dyrektor Departamentu Zarządzania EFS, Ministerstwo rozwoju Regionalnego
Czego nauczyła nas realizacja efs w Polsce w latach 2004-2013? Evidence-based policy – EFS oparty na faktach; Podejście rezultatowe do realizacji EFS; Prymat jakości wsparcia nad efektami ilościowymi; Rola katalizacyjna w latach 2004-2006 oraz 2007-2013 rola koncentrująca wsparcie w latach 2014-2020; Realizacja wsparcia tam, gdzie zdefiniowana została potrzeba = decentralizacja EFS.
Decentralizacja EFS EFS 2007-2013 EFS 2014-2020
EFEkty EFS (1) 45,3% bezrobotnych uczestników projektów podjęło pracę w okresie 6 miesięcy po zakończeniu udziału w projekcie; Wsparciem objęto ponad 350 tys. osób młodych i prawie 110 tys. starszych; 38% uczestników z najmłodszej grupy wiekowej (15-24) wspieranej w ramach PO KL znalazło pracę – staże główną formą wsparcia młodzieży (61%); Po udziale w projekcie u 25% pracujących uczestników projektów odnotowano wzrost dochodu; Po zakończeniu udziału w projekcie pracuje 23% osób z niepełnosprawnościami; 67% osób, które otrzymały wsparcie na rozpoczęcie działalności gospodarczej kontynuowało ją przynajmniej po 18 miesiącach od momentu zarejestrowania;
EFEKTY EFS (2) Ok. 25 tys. pielęgniarek i położnych ukończyło studia pomostowe dzięki wsparciu z EFS; Liczba placówek wychowania przedszkolnego wzrosła średnio o 593. Wysoka trwałość przedszkoli utworzonych w ramach wsparcia z EFS – 87%. Po udziale w projektach EFS 41% bezrobotnych kobiet znalazło pracę; Podjęto liczne działania na rzecz promocji elastycznych form zatrudnienia i organizacji pracy – 81% firm-uczestników projektów PO KL ukierunkowanych na upowszechnianie godzenia życia zawodowego z rodzinnym stosuje elastyczny czas pracy; Rozwój kompetencji i umiejętności: dzięki udziałowi w projekcie EFS 94% uczestników jest cenniejszym pracownikiem dla swojego pracodawcy, 92% lepiej radzi sobie z rozwiązywaniem problemów, 87% chce kontynuować edukację i nabywać nowe umiejętności;
Rynek pracy EFS 2007-2013 EFS 2014-2020 Nastawienie na efektywność i jakość; Wsparcie bezpośrednie dla osób udzielane z poziomu RPO, ALE: wsparcie w zakresie aktywizacji zawodowej dla osób młodych w wieku 15-24 lata = w PO WER; Wprowadzenie systemu instrumentów zwrotnych, dotacje tylko dla grup szczególnie defaworyzowanych; Przygotowanie gmin do organizacji opieki żłobkowej, rozwój opieki żłobkowej i innych form opieki w ramach RPO; Większa koncentracja na grupach defaworyzowanych – osoby młode, starsze, osoby z niepełnosprawnościami, o niskich kompetencjach. Dotacje, pożyczki jako pilotaż; Pilotaż żłobków i ustawa żłobkowa.
Integracja społeczna EFS 2007-2013 EFS 2014-2020 Koncentracja środków i wysiłków na budowie stabilnego systemu wsparcia rozwoju ekonomii społecznej; Niewystarczające mechanizmy współpracy różnych instytucji na poziomie lokalnym na rzecz zwalczania wykluczenia społecznego. Reorientacja interwencji pod kątem specjalnych potrzeb grup docelowych; Nowe możliwości w zakresie wsparcia usług społecznych i zdrowotnych (usługi opiekuńcze, deinstytucjonalizacja) Rozwój instrumentów finansowych dla podmiotów ekonomii społecznej; Wykorzystanie doświadczeniach PO KL w obszarze zachodzących procesów demograficznych; Silniejsze ukierunkowanie na redukcję ubóstwa; Podporządkowanie inwestycji w infrastrukturę społeczną celom społecznym dot. włączenia społecznego i redukcji ubóstwa; Wzmacnianie systemu wsparcia ekonomii społecznej (jakość i stabilność).
Szkolenia w efs EFS 2007-2013 EFS 2014-2020 Ograniczony wpływ odbiorców wsparcia na zakres oferty szkoleniowej - dominacja strony podażowej nad popytową; - dystrybucja środków za pośrednictwem instytucji szkoleniowych; - niewielka liczba projektów kompleksowych, uwzględniających różne typy wsparcia. Popytowe podejście do szkoleń centralny podmiot działań edukacyjnych: odbiorca wsparcia i jego potrzeby system zintegrowany z RUR oraz KSK odbiorca sam decyduje o wyborze usługi rozwojowej możliwość szybkiej reakcji na występujące potrzeby odbiorców wsparcia
Edukacja EFS 2007-2013 EFS 2014-2020 Tworzenie i wsparcie inwestycyjne przedszkoli; Programy rozwojowe szkół; Upowszechnianie edukacji osób dorosłych. Wyrównywanie szans edukacyjnych dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych; Tworzenie warunków dla nowoczesnego nauczania; Rozwój współpracy przedsiębiorców ze szkołami i placówkami edukacyjnymi; Dalsza modernizacja Krajowego Systemu Kwalifikacji; Rejestr Usług Rozwojowych.
Szkolnictwo wyższe EFS 2014-2020 Precyzyjne określenie kierunków kształcenia zamawianego i modyfikacja kierunków studiów w kontekście kształconych kompetencji; Wzmocnienie działań na rzecz otwartości i umiędzynarodowienia szkolnictwa wyższego; Kontynuacja wsparcia kształcenia kadr medycznych; Nacisk na przedsiębiorczość, kompetencje miękkie, umiejętności praktyczne EFS 2014-2020 Wysoka jakość kształcenia + Poprawa sytuacji absolwentów na rynku pracy
Dobre rządzenie EFS 2014-2020 Przejście z podejścia instytucjonalnego na rzecz podejścia problemowego; PO WER kontynuacją reform rozpoczętych w Priorytecie V PO KL; Poprawa jakości prawa, w szczególności związanego z prowadzeniem działalności gospodarczej; Prokliencka administracja; Efektywne zarządzanie publiczne; Sprawne i przejrzyste sądy i prokuratury.
Innowacje społeczne EFS 2007-2013 EFS 2014-2020 horyzontalne podejście do wdrażania innowacji społecznych i projektów realizowanych we współpracy z partnerami zagranicznymi wdrażanie działań ponadnarodowych i innowacyjnych w jednej wydzielonej osi priorytetowej krajowego programu operacyjnego PO WER
Dziękuję za uwagę Paweł ChorążY, Dyrektor Departamentu Zarządzania EFS, Ministerstwo rozwoju Regionalnego