dr Robert Szwed Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ELEMENTY OCENIANIA KSZTAŁTUJĄCEGO
Advertisements

E-nauczanie, czyli platforma edukacyjna.
Efektywność kształcenia Jak ją poprawiać?. Kształcenie – to całość doświadczeń składających się na proces zdobywania przez jednostkę umiejętności, wiedzy.
1 EWALUACJA GŁÓWNYM NARZĘDZIEM PODNOSZENIA JAKOŚCI PRACY DORADCY ZAWODOWEGO Robert Fleischer –Zarząd Główny SDSiZ RP Lubniewice,
JĘZYK POLSKI W KLASIE IV-VI
Kształtowanie kompetencji czytelniczych-
Wyrównywanie szans edukacyjnych
Program wychowawczy szkoły
Zanim wybierzesz program nauczania
METODA PROJEKTU Metoda ta polega na samodzielnym realizowaniu przez uczniów zadania przygotowanego przez nauczyciela na podstawie wcześniej ustalonych.
Przykładowe formy oceny projektu oraz kontraktu z uczniami
Metody badawcze w socjologii
Metody badawcze w socjologii – ciąg dalszy
DZIAŁANIA NA UŁAMKACH ZWYKŁYCH
Spośród 80 szkół, które przystąpiły do realizacji projektu, znalazła się również nasza szkoła – Zespół Szkół nr 3 w Kędzierzynie-Koźlu.
Gimnazjum nr 4 im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Tychach
PRZYKŁADY METOD AKTYWIZUJĄCYCH
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego INFORMACJE OGÓLNE O PROJEKCIE DiAMEnT Dostrzec i aktywizować
PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI Człowiek – najlepsza inwestycja Uniwersytet im. Adama Mickiewicza.
Praca metodą projektu edukacyjnego
Jak z wykorzystaniem literatury prowadzić ciekawe zajęcia z uczniami realizujące zadania wychowawcze szkoły Bożena Prażmo, maj 2011 r.
Wydawnictwo STENTOR prezentuje
Co to jest TIK?.
Szkoła - pracodawca.
Metodyka nauczania języka polskiego Wykład 2 Proces planowania w edukacji polonistycznej Dr Krzysztof Koc.
KONSPEKT PRACY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ PISANEJ NA PODSTAWIE PRAKTYK PEDAGOGICZNYCH dr Lucyna Bakiera.
DYDAKTYKA MATEMATYKI Arkadiusz Mroczyk.
Monitorowanie podstawy programowej w gimnazjum i pomoc w jej wdrażaniu
Techniki efektywnego uczenia – ćwiczenia cd. zajęć 3 Zajęcia 5
E-Akademia Przyszłości to projekt realizowany przez Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne S.A. Jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
PEDAGOGIZACJA RODZICÓW
Ocenianie kształtujące w Miejskiej Szkole Podstawowej im
Młodzi dla Cekowa Projekt na Sejm Dzieci i Młodzieży
Opracowała Agnieszka Balcerak
PROJEKT BADAWCZY DYDAKTYKA LITERATURY I JĘZYKA POLSKIEGO W GIMNAZJUM W ŚWIETLE NOWEJ PODSTAWY PROGRAMOWEJ BADANIA ILOŚCIOWE Dr Grzegorz Adamczyk Katolicki.
Idea oceniania kształtującego
Szkoła demokracji – szkoła samorządności Program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych Spotkanie V Podsumowanie i zakończenie.
Szkoła z klasą 2.0. „ Szkołą z klasą 2.0” ma na celu wypracowanie zasad korzystania z nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK) w edukacji.
WPOMAGANIE ROZWOJU DZIECKA opracowała : mgr Jolanta Witczak.
Dydaktyka WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów. Cele: 1. poznanie i rozumienie podstaw nowoczesnego procesu kształcenia oraz jego uwarunkowań, 2. wyposażenie.
Cele: 1. poznanie i rozumienie podstaw nowoczesnego procesu kształcenia oraz jego uwarunkowań, 2. wyposażenie studentów w treści teoretyczne, niezbędne.
Konferencja Procedury rozwijania uczenia i nauczania stycznia 2014 SPACER EDUKACYJNY Dobra Praktyka Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Szczodrzykowie.
Szkoła z klasą 2.0 Kodeks 2.0.
TIK? TAK! Spotkanie otwierające 22 listopada 2012 r. OrganizatorzyHonorowy patron.
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
SPOTKANIE OTWIERAJĄCE Program „Szkoła z klasą 2.0” edycja 2013/2014 Szkoła Podstawowa im. Elizy Orzeszkowej w Radgoszczy.
Dydaktyka WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów. Cele: 1. poznanie i rozumienie podstaw nowoczesnego procesu kształcenia oraz jego uwarunkowań, 2. wyposażenie.
NOWATORSTWO Warszawa 15 września 2015.
Raport z ewaluacji wewnętrznej PSP nr 17 im. M. Konopnickiej w Wałbrzychu rok szkolny 2014/2015 Opracowanie: G. Broniek-Pelister J. Gawonicz A. Müller.
Przygotowaliśmy: -praktyczne narzędzia dla nauczycieli: -ramowy plany pracy wychowawczej, -ramowy program zajęć pozalekcyjnych, -scenariusze lekcji,
Ogólnopolski Program Szkoła z Klasą 2.0. To trzecia edycji Ogólnopolskiego programu Szkoła z Klasą 2.0. Nasza szkoła od samego początku bierze udział.
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ ROK SZKOLNY 2014/2015.
O nowych zadaniach nauczyciela matematyki w kontek ś cie wyboru podr ę czników i programów nauczania.
Planowanie pracy nauczyciela. PODSTAWA PROGRAMOWA  1. Cele ogólne – czego mamy nauczyć  2. Treści programowe – realizując je mamy nauczyć umiejętności.
Nikogo nie trzeba przekonywać, że eksperymenty wykonywane samodzielnie przez ucznia czy prezentowane przez nauczyciela sprawiają, że lekcje są bardziej.
IX Konferencja „Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka” Maria ZAJĄC „E-learning 2.0 a style uczenia się” Maria ZAJĄC E-learning 2.0 a style.
ZASADY PRZEPROWADZANIA DIAGNOZY Gdańsk, r. Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Zadanie dyrektora szkoły w ramach programu Szkoła z klasą 2.0 Opracowanie: Jerzy Marek.
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ. Edukacja: Poziom: Temat: Czas realizacji: społeczna klasa I segregacja śmieci 1 godz. lekcyjna.
UCZNIOWIE SĄ AKTYWNI Ankietę przeprowadziły i prezentację przygotowały: Agnieszka Karpińska i Aleksandra Zawartowska.
Praca metodą projektu edukacyjnego
PROCESY EDUKACYJNE SĄ ORGANIZOWANE W SPOSÓB SPRZYJAJĄCY UCZENIU SIĘ
prof. nadzw. dr hab. Anna Kožuh ania.kozuh.net
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
Ocena Projektu „Klasa Akademicka” prowadzonego na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu – wybrane wyniki badań Dominika Stachowiak.
prof. nadzw. dr hab. Anna Kožuh ania.kozuh.net
Jak skutecznie realizować podstawę programową?
podstawy dydaktyki 2018/2019 KONWERSATORIUM WYMIAR GODZIN: 30
Szkoła z pomysłem na uczenie
Zapis prezentacji:

dr Robert Szwed Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II Projekt badawczy Dydaktyka literatury i języka polskiego w gimnazjum w świetle nowej podstawy programowej Badanie jakości i efektywności edukacji oraz instytucjonalizacja zaplecza badawczego badania jakościowe dr Robert Szwed Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II

Podstawowe cele badań jakościowych; Plan prezentacji Podstawowe cele badań jakościowych; Charakterystyka celów badań jakościowych w projekcie; Podstawowe metody badań jakościowych stosowane w projekcie: wywiad pogłębiony zogniskowany wywiad grupowy (fokus) obserwacja

Metody ilościowe a jakościowe odpowiadają na pytanie „ile” narzędzie pomiaru - kwestionariusz (pytania o stałej, ustalonej formie, przewaga pytań zamkniętych) koncentracja na pytaniach rozstrzygających dobór próby: losowy, kwotowy odpowiadają na pytania: „co”, „jak”, „dlaczego” swobodny sposób pozyskiwania informacji (scenariusz i pytania jako zarys wywiadu, pytania otwarte) koncentracja na pytaniach eksploracyjnych dobór próby: celowy Nie są to metody przeciwstawne, lecz komplementarne Badania jakościowe stanowią 10-20% badań prowadzonych ad hoc. 60% badań jakościowych stanowią fokusy. W Polsce 11% badań w ogóle (25% ad hoc), z czego 8% to fokusy. W Polsce fokusy stanowią 73% badań jakościowych.

Metody ilościowe a jakościowe większe próby (200-1000) mniejszy wpływ osoby prowadzącej (badającego, ankietera) na przebieg badania możliwość wnioskowania statystycznego metoda interpretacji: z wykorzystaniem analiz statystycznych mniejsze próby (20-50 osób) większy wpływ osoby prowadzącej (moderatora) na przebieg badania brak możliwości wnioskowania statystycznego metoda interpretacji: bez wykorzystania analiz statystycznych

Cztery główne cele stosowania badań jakościowych w projekcie Odkrywanie motywów, potrzeb i postaw związanych z danym działaniem wśród badanych Poznanie i zrozumienie perspektywy nauczycieli, uczniów, psychologów, pedagogów, w tym również poznanie ich języka Uzyskanie materiału pozwalającego usensownić wyniki uzyskane następnie w badaniach ilościowych Generowanie, tworzenie, budowanie pomysłów, idei rozwiązywania problemów w procesie edukacyjnym

1. Wywiad pogłębiony Wywiady z nauczycielami: wywiadami pogłębionymi zostaną objęci wszyscy nauczyciele języka polskiego w gimnazjum Wywiady z pedagogami, psychologami: wywiadami pogłębionymi zostaną objęci wszyscy pedagogowie, psychologowie w gimnazjach. Wywiady z uczniami: wywiadami pogłębionymi zostaną objęci wylosowani uczniowie na każdym poziomie nauczania gimnazjum w każdej szkole. Z różnych klas wylosowanych zostanie po 6 uczniów na każdym poziomie nauczania. Oznacza to, że w każdym gimnazjum zrealizowanych zostanie po 18 wywiadów. Próba Polegać będzie na ustnym zadawaniu pytań respondentowi przez badacza. Pytania będą z góry ustalone, ale niekoniecznie będą zadawane w takim samym brzmieniu i kolejności. Wywiad będzie trwał ok. 1,5 godziny… Technika i przebieg

1. Wywiad pogłębiony Przykładowe pytania: Wywiady z nauczycielami Jak Pan/i myśli, kim przede wszystkim jest nauczyciel: dostarczającym wiedzy dydaktykiem-medium, koordynatorem procesu dydaktycznego czy wychowawcą – przewodnikiem młodego człowieka w skomplikowanym świecie? Jak Pan(i) sądzi: czy realizując dany program, nauczyciel jest w stanie indywidualizować pracę z uczniami? Czy dobierając metody jest w stanie uwzględnić specyfikę i preferencje (zainteresowania) danego zespołu klasowego?

1. Wywiad pogłębiony Przykładowe pytania: Wywiady z pedagogami, psychologami Jakie są P/P zdaniem postawy uczniów w stosunku do szkoły? Z czego ona wynika? Co uczniowie najchętniej by zmienili? Jak pedagodzy oceniają zaproponowane przez MEN materiały przygotowane do podnoszenia efektywności uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi? Wywiady z uczniami Jak oceniasz Twój podręcznik do języka polskiego? (Czy są ciekawe teksty, czy jest ciekawa oprawa graficzna? Czy są interesujące ćwiczenia? Co Ci się w nim podoba?) …. Potrafisz podać tytuł? … Czy masz własny podręcznik? Czy lekcje poświęcone lekturom są ciekawe? Jak, twoim zdaniem, powinny wyglądać?

2. Wywiad grupowy Wywiady grupowe z nauczycielami: w każdej ze szkół zrealizowany zostanie jeden wywiad grupowy Wywiady grupowe z uczniami: wywiady grupowe z uczniami zostaną przeprowadzone na każdym poziomie nauczania gimnazjum w każdej szkole. W wywiadach będzie brało w jednej sesji po 8-10 uczniów. W każdej szkole zostaną zrealizowane 3 fokusy Próba Polegać będzie na prowadzeniu przez moderatora dyskusji grupowej zgodnych ze scenariuszem, przy czym pytania będą zadawane w zależności od dynamiki rozmowy. Wywiad będzie trwał ok. 1,5 godziny… Technika i przebieg

2. Wywiad grupowy Przykładowe pytania: Wywiady z nauczycielami Czy powinna w ogóle istnieć podstawa programowa? Może lepiej dać totalną wolność nauczycielom? Niech uczą tego, co ich zdaniem jest ważne i czym się naprawdę interesują? Jak Państwo sądzicie: czy realizując podstawę programową nauczyciele są w stanie indywidualizować pracę z uczniami? Wywiady z uczniami Na początek chciał(a)bym się dowiedzieć po co waszym zdaniem jest szkoła? Czy sądzicie, że szkoła może Wam pomóc osiągnąć cele życiowe? Jakie? W jaki sposób? Czy pamiętacie ciekawą, atrakcyjną lekcję z języka polskiego? Opowiedzcie o niej.

3. Obserwacja - rejestracja Polegać będzie na zaplanowanej obserwacji przebiegu lekcji ze względu na ustalone kryteria zgodnie z kwestionariuszem rejestracji Technika i przebieg W każdej szkole zostanie zarejestrowany lub poddany obserwacji uczestniczącej cykl zajęć – zajęć z literatury, zajęć językowych i poświęconych problematyce wielokulturowości, kultury regionalnej, lokalnej. Każdy cykl obejmować będzie po 3 jednostki lekcyjne. Ponadto w każdej klasie badacze zrealizują po 1 projekcie edukacyjnym typu WebQuest, który również będzie rejestrowany. Zakładając, że w każdej szkole będzie po 3 nauczycieli, rejestracji zostanie poddanych 90 jednostek lekcyjnych oraz dodatkowych 10 w ramach projektu WebQuest – łącznie 100 lekcji Próba

3. Obserwacja - rejestracja Przykładowe rejestrowane itemy: Analiza aktywności ucznia Gotowość inicjowania dyskusji przez samych uczniów; gotowość do włączania się do dyskusji zainicjowanej przez nauczyciela Zainteresowanie tekstem Budowanie kompetencji komunikacyjnych uczniów i kreatywności przez nauczycieli Rozumienie tekstu – wyjaśnianie trudnych słów, sposoby wzbogacania słownictwa Tworzy warunki do twórczych działań uczniów (przykłady zadań, poleceń, pytań, projektów, pozwalających uczniom na tworzenie własnych tekstów, filmów, przedstawień; na realizację samodzielnych projektów itp.)

Dziękuję za uwagę