Polityka przestrzenna jako sposób zintegrowanego zarządzania rozwojem

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
„Instrumenty finansowania inicjatyw sołeckich – fundusze UE oraz inne formy dotacji” Rafał Kończyk Kolegium Ekonomiczno Społeczne Szkoła Główna Handlowa.
Advertisements

Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
Najważniejszy w każdym działaniu jest początek
Zarządzanie finansami w NGO
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
POLITYKA ENERGETYCZNA W WOJEWÓDZTWIE ŁÓDZKIM Łódź, 28 marca 2008 r. POLITYKA ENERGETYCZNA W WOJEWÓDZTWIE ŁÓDZKIM Urząd Marszałkowski w Łodzi Łódź, 28 marca.
PREZENTACJA ZASOBÓW INFORMACYJNYCH BAZY GŁÓWNEGO URZĘDU STATYSTYCZNEGO URZĄD STATYSTYCZNY W ŁODZI Łódź, 10 grudnia 2010 r.
Konferencja informacyjna na temat na temat konkursu dotacji dla partnerstw samorządowych w ramach Programu Regionalnego MF EOG Warszawa 28 stycznia.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
MOŻLIWOŚCI POZYSKANIA ŚRODKÓW NA BADANIA NAUKOWE POLSKO-NORWESKI FUNDUSZ BADAŃ NAUKOWYCH PROGRAMY WSPÓŁPRACY TERYTORIALNEJ.
Ustrój terytorialny RP. Samorząd terytorialny.
USTAWA z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody
AKTUALIZACJA STRATEGII ROZWOJU WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY WOJEWODZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO NA LATA Toruń,
Obowiązki wynikające z art. 75 ustawy o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych (Dz. U. Nr 106, poz. 675). (Dz. U. Nr 106, poz. 675).
Projekt Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego, Biuro.
PRZEPISY PRAWA BUDOWLANEGO
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Projekty zgłoszone do Funduszu Spójności z Dolnego Śląska – ich rola w kształtowaniu polityki regionalnej Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki.
Prawodawstwo w zakresie gospodarki odpadami
Łódzkiego Obszaru Metropolitalnego w kontekście aktualizacji
Gminne Zakłady Gospodarki Odpadami a ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach zwana.
Henryk Szych Dyrektor Biura Planowania Przestrzennego w Lublinie Chełm, 26 czerwca 2012 r.
Instytut Zaopatrzenia w Wodę i Ochrony Środowiska
Zespół ds. Energetyki WFOŚiGW w Gdańsku
ZAŁOŻENIA DO PLANU ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO POZNAŃSKIEGO OBSZARU METROPOLITALNEGO PRACE NAD PLANEM ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO.
1 I spotkanie Lokalnego Forum Planowania Strategicznego 6 listopada 2007 rok.
Konferencja: Gospodarka gruntami rolnymi w Wielkopolsce w świetle znowelizowanej ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa Poznań
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Strategia Rozwoju Powiatu Puławskiego
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
Założenia Powiatu Świeckiego do Strategii Rozwoju Województwa Kujawsko – Pomorskiego do 2020 roku
STUDIUM UWARUNKOWAŃ I KIERUNKÓW ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego
Zieleń w mieście – dlaczego jej potrzebujemy?
CO TRZEBA ZROBIĆ, ABY GO UZYSKAĆ? WAŻNA JEST BEZTERMINOWO W zakresie: warunków i wymagań ochrony ładu przestrzennego, ochrony środowiska i zdrowia ludzi.
EUROPEJSKA KARTA SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO
   Praca dyplomowa inżynierska
Plany ochrony parków krajobrazowych i ich rola w ochronie krajobrazu i przyrody. Konferencja „Chronić chronione” r. Dr inż. Marian Tomoń.
MATERIAŁY DO STRATEGII ROZWOJU MIASTA I GMINY WRONKI na lata
Wydział Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego Starostwa Powiatowego w Wejherowie Aspekty prawne funkcjonowania Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego.
STRATEGIA ROZWOJU MIASTA ŚWIDWIN NA LATA
„ZAGOSPODAROWANIE PRZESTRZENNE”
USŁUGI PUBLICZNE - DEFINICJA
Zrównoważony rozwój Małopolski w kontekście współpracy z Unią Europejską Witold Śmiałek Prezes Zarządu MARR S.A.
Pracownicy wydziału: Naczelnik Wydziału – Kazimierz Grubba Szkolenie - Akademia Pomorska w Słupsku – Pracownicy wydziału: Naczelnik Wydziału.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich (M07)
Strategia Rozwoju Kraju aktualizacja Strategii Rozwoju Kraju
Zagadnienia ogólne prawa zagospodarowania przestrzennego.
Gdańsk, 29 maja 2015 PIERWSZE KONKURSY W REGIONALNYM PROGRAMIE OPERACYJNYM WOJEWÓDZTWA POMORSKIEGO NA LATA Regionalny Program Operacyjny dla.
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
Źródła dofinansowania projektów infrastrukturalnych w nowym okresie programowania funduszy strukturalnych
Współpraca jednostek LP z samorządami w zakresie SIP i SIT Dariusz Korpetta
PROGRAM ROZWOJU GMINY CZŁUCHÓW NA LATA
Program ochrony środowiska dla gminy Popielów na lata z perspektywą do roku 2011 Popielów, 2004 FINANSE&ŚRODOWISKO Biuro doradztwa i analiz.
1 Wprowadzenie Dostępne środki z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w latach
Samorządowy zakład budżetowy mgr Paweł Lenio Katedra Prawa Finansowego Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii.
Wyzwania rozwojowe Gdańsk 2030+
II. Miasto na prawach powiatu. III. Jednostki pomocnicze gminy.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Studia II stopnia (magisterskie) rok akademicki 2018/2019
Zasady ogólne ochrony środowiska w Polsce
Studia II stopnia (magisterskie) rok akademicki 2018/2019
Powiat. POWIATY Powiat – jednostka samorządu terytorialnego i podziału administracyjnego II stopnia w Polsce. Jednostką nadrzędną jest województwo, podrzędną.
Budżet obywatelski Gmina Janów Lubelski.
strategia rozwoju gminy Nieporęt na lata
Strategia rozwoju gminy Nieporęt
Zapis prezentacji:

Polityka przestrzenna jako sposób zintegrowanego zarządzania rozwojem Jednostek Samorządu Terytorialnego Wiesław Bielawski – wiceprezydent Miasta Gdańska

Polityka przestrzenna Ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym z dnia 27 marca 2003 r. Art. 3. 1. Kształtowanie i prowadzenie polityki przestrzennej na terenie gminy, w tym uchwalanie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, z wyjątkiem morskich wód wewnętrznych, morza terytorialnego i wyłącznej strefy ekonomicznej oraz terenów zamkniętych, należy do zadań własnych gminy.

Ustawa o samorządzie gminnym Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. Art. 7. 1. Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy: 1) ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej, 2) gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego, 3) wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz, 3a) działalności w zakresie telekomunikacji, 4) lokalnego transportu zbiorowego, 5) ochrony zdrowia, 6) pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych, 7) gminnego budownictwa mieszkaniowego, 8) edukacji publicznej, 9) kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami, 10) kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych, 11) targowisk i hal targowych, 12) zieleni gminnej i zadrzewień, 13) cmentarzy gminnych, 14) porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego, 15) utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych, 16) polityki prorodzinnej, w tym zapewnienia kobietom w ciąży opieki socjalnej, medycznej i prawnej, 17) wspierania i upowszechniania idei samorządowej, w tym tworzenia warunków do działania i rozwoju jednostek pomocniczych i wdrażania programów pobudzania aktywności obywatelskiej, 18) promocji gminy, 19) współpracy i działalności na rzecz organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873, z późn. zm.1)), 20) współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw.

Z dwudziestu wymienionych zadań:

Z dwudziestu wymienionych zadań: — 8 wiąże się bezpośrednio z szeroko rozumianą polityką przestrzenną — 8 wiąże się pośrednio — 4 może nie mieć związku

Podstawowy cel planowania przestrzennego — optymalizacja (minimalizacja) kosztów rozwoju

Ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym Ustawa z dnia 27 marca 2003 r. Rozdział 2 Planowanie przestrzenne w gminie Art. 9. 1. W celu określenia polityki przestrzennej gminy, w tym lokalnych zasad zagospodarowania przestrzennego, rada gminy podejmuje uchwałę o przystąpieniu do sporządzania studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy, zwanego dalej „studium”. 3. Studium sporządza się dla obszaru w granicach administracyjnych gminy. 4. Ustalenia studium są wiążące dla organów gminy przy sporządzaniu planów miejscowych. 5. Studium nie jest aktem prawa miejscowego.

Rola Studium — Cele rozwoju miasta Cele przestrzenne kształtowanie miejskiej struktury efektywnej i sprawnie funkcjonującej, w tym zapewnienie oferty terenowej dla nowych inwestycji, kształtowanie zindywidualizowanej lokalnie struktury miejskiej, zharmonizowanej ze środowiskiem przyrodniczym, kulturowym i krajobrazem; zapewnienie ciągłości rozwoju i ewolucyjności przekształceń, podniesienie jakości i atrakcyjności przestrzeni publicznych, zapewnienie możliwości osiągania celów etapowych i cząstkowych pod warunkiem zgodności z celami nadrzędnymi, uzyskanie nowych wartości krajobrazowych, spełnienie warunków obronności. Cele ochronne dążenie do prawnej ochrony unikatowych wartości środowiska kulturowego i przyrodniczego (w tym prawem miejscowym), zapobieganie i ograniczanie zanieczyszczania powietrza, wód i gleby oraz uciążliwości powodowanych przez wibracje i hałas, rekultywacja obszarów zdegradowanych, ochrona niezbędnych wielkości przestrzeni biologicznie czynnych i ich ciągłości w czasie i przestrzeni, ochrona przed negatywnym oddziaływaniem klęsk żywiołowych, przede wszystkim powodzi, a także awarii urządzeń technicznych, utrzymanie i kształtowanie zróżnicowanych terenów zielonych w sąsiedztwie zabudowy mieszkaniowej, eksponowanie wartości krajobrazowych środowiska, zachowanie i utrwalanie spójności terenów cennych przyrodniczo z terenami poza granicami miasta wchodzącymi w skład regionalnego systemu terenów chronionych. dążenie do zapewnienia zgodności między przydatnością, chłonnością i odpornością środowiska a rodzajem oraz intensywnością zagospodarowania i użytkowania, Cele społeczne zapewnienie dobrego standardu dostępu do usług, przede wszystkim do korzystania z usług służby zdrowia, oświaty, kultury oraz sportu i rekreacji, utrzymanie szerokiej oferty terenów pod różne formy budownictwa mieszkaniowego, poprawa standardów powierzchniowych i technicznych mieszkań, zwiększenie samodzielności zamieszkiwania oraz poprawa standardów środowiska mieszkaniowego, zapewnienie europejskiego standardu technicznego miasta (system komunikacyjny, w tym przede wszystkim transport zbiorowy, systemy inżynieryjne), wyrównywanie szans mieszkańców miasta we wszystkich jego częściach oraz przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu, poprawa stanu bezpieczeństwa w mieście, dalsza eliminacja barier architektonicznych dla osób niepełnosprawnych w skali miasta, osiedla, budynku. Cele gospodarcze tworzenie warunków do rozwoju funkcji gospodarczych i wzrostu ich konkurencyjności, przede wszystkim usług rangi ponadlokalnej, gospodarki morskiej, turystyki, przemysłu wysokich technologii i obsługi biznesu, ochrona atrakcyjności środowiska miejskiego, jako podstawy działalności gospodarczej, w tym wykorzystanie zasobów naturalnych, tworzenie warunków do rozwoju przedsiębiorczości (w tym małych i średnich przedsiębiorstw), jako źródła dochodów budżetu miasta i zamożności jego mieszkańców oraz innowacji wzmacniających potencjał metropolitalny

GŁÓWNE KIERUNKI ROZWOJU PRZESTRZENNEGO wypełnienie wolnych przestrzeni w istniejących strukturach urbanistycznych, przede wszystkim na dolnym tarasie ograniczenie rozwoju przestrzennego do terenów przeznaczonych pod zainwestowanie miejskie w planach obowiązujących i wcześniejszych

Strategia Rozwoju Gdańska do roku 2015 SPIS TREŚCI: 1. Wstep 2. Proces aktualizacji Strategii 3. Tendencje rozwoju i przekształcen Gdańska 3.1. Mieszkancy 3.2. Gospodarka 3.3. Kultura 4. Analiza SWOT 4.1. Mieszkancy 4.2. Gospodarka 4.3. Kultura 5. Strategia Rozwoju Gdańska do roku 2015 5.1. Wizja 5.2. Priorytety, cele strategiczne i szczegółowe 6. Programy Operacyjne wdrażajace Strategie w latach 2005 – 2009 7. System wdrażania i monitoringu Strategii 8. Programy Operacyjne 8.1. Zdrowy Gdańszczanin 8.2. Wykształcony Gdańszczanin 8.3. Gdańska Nauka w Europie 8.4. Hewelianum 8.5. e-Gdańsk 8.6. Sportowy Gdańsk 8.7. Gdańsk Równych Szans 8.8. Bezpieczny Gdańsk 8.9. Gdańsk Zielone Miasto 8.10. Lepiej Mieszkac w Gdańsku 8.11. Zdrowa Woda dla Gdańska 8.12. Gdański Program Rewitalizacji 8.13. Gdańsk Morze Turystycznych Atrakcji 8.14. Gdańsk Szerokiej Drogi 8.15. Metropolia Gdańska 8.16. Inwestuj w Gdańsku 8.17. Gdańsk Przyjazny Przedsiebiorcy 8.18. Gdańsk Nowoczesnych Technologii 8.19. Gdańsk Otwarty na Morze 8.20. Gdański Bank Danych 8.21. Gdańsk Miedzynarodowy 8.22. Gdańsk Europejskie Centrum Kultury

Aglomeracja do krajowego programu oczyszczania ścieków komunalnych Ustawa z dnia 18 lipca 2001 r. Prawo wodne Art. 43. ust. 3b. Marszałek województwa przedkłada ministrowi właściwemu do spraw środowiska corocznie, nie później niż do dnia 31 marca, sprawozdanie z realizacji krajowego programu oczyszczania ścieków komunalnych w województwie, zawierające: wykaz aglomeracji, informacje o stanie wyposażenia aglomeracji w systemy kanalizacji zbiorczej i oczyszczalnie ścieków komunalnych, informację o postępie realizacji przedsięwzięć określonych w krajowym programie oczyszczania ścieków komunalnych, informację o ilości wytworzonych w ciągu roku MG suchej masy osadów ściekowych w oczyszczalniach ścieków komunalnych aglomeracji oraz sposób postępowania z tymi osadami z uwzględnieniem podziału państwa na obszary dorzeczy i regiony wodne. ust. 3 c. Wójt, burmistrz lub prezydent miasta przedkłada marszałkowi województwa corocznie, nie później niż do dnia 28 lutego, informacje, o których mowa w ust. 3b, za rok ubiegły.

Aglomeracja do krajowego programu oczyszczania ścieków komunalnych Ustawa z dnia 18 lipca 2001 r. Prawo wodne

Ustawa z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne Założenia do planu zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe. Ustawa z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne

Ustawa z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne Założenia do planu zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe. Ustawa z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne Art. 19. ust. 1. Wójt (burmistrz, prezydent miasta) opracowuje projekt założeń do planu zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe, zwany dalej „projektem założeń”. ust. 8. Rada gminy uchwala założenia do planu zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe, rozpatrując jednocześnie wnioski, zastrzeżenia i uwagi zgłoszone w czasie wyłożenia projektu założeń do publicznego wglądu.

Plan rozwoju sieci drogowej Ustawa z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych

Plan rozwoju sieci drogowej Ustawa z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych Art. 20. Do zarządcy drogi należy w szczególności: opracowywanie projektów planów rozwoju sieci drogowej oraz bieżące informowanie o tych planach organów właściwych do sporządzania miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego

Czy system planowania sprzyja integracji zarządzania rozwojem? Ustawa o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych. Ustawa z dnia 10 kwietnia 2003 r. Art. 11i. ust. 2. W sprawach dotyczących zezwolenia na realizację inwestycji drogowej nie stosuje się przepisów o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Czy system planowania sprzyja integracji zarządzania rozwojem? Ustawa o przygotowaniu finałowego turnieju Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej UEFA EURO 2012. Ustawa z dnia 7 września 2007 r. Rozdział 4. Przygotowanie przedsięwzięć Euro 2012. Art. 25. ust. 1. W sprawach uregulowanych w niniejszym rozdziale nie stosuje się przepisów o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym

Czy system planowania sprzyja integracji zarządzania rozwojem? Ustawa z dnia 12 lutego 2009 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie lotnisk użytku publicznego. Art. 19. ust.1. W sprawach dotyczących decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji w zakresie lotniska użytku publicznego nie stosuje się przepisów ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym

Czy system planowania sprzyja integracji zarządzania rozwojem? Ustawa z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym. Rozdział 2b. Szczególne zasady i warunki przygotowania inwestycji dotyczących linii kolejowych o znaczeniu państwowym. Art. 9ad. ust.2. W sprawach dotyczących lokalizacji linii kolejowych przepisów o zagospodaro- waniu przestrzennym nie stosuje się

Czy system planowania sprzyja integracji zarządzania rozwojem? Ustawa z dnia 7 maja 2010 r. o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych. Art. 46. ust. 1. Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego nie może ustanawiać zakazów, a przyjmowane w nim rozwiązania nie mogą uniemożliwiać lokalizowania inwestycji celu publicznego z zakresu łączności publicznej, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami, jeżeli taka inwestycja jest zgodna z przepisami odrębnymi. Art. 49. ust. 2. W sprawach dotyczących lokalizacji regionalnej sieci szerokopasmowej nie stosuje się przepisów ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Co zrobić by system planowania przestrzennego sprzyjał integracji zarządzania rozwojem? Wyeliminować decyzje o warunkach zabudowy (możliwość inwestowania tylko na podstawie planów) Związać planowanie przestrzenne z finansowym (sfera inwestycji publicznych, opłata infrastrukturalna, podatek od nieruchomości, wieloletnie prognozy finansowe) Odejść od specustaw adaptując dobre rozwiązania prawne do systemu (regulacja stanów prawnych nieruchomości)

Dziękuję za uwagę