* 07/16/96 Dobrowolne zobowiązania producentów a obligatoryjne wymogi efektywności energetycznej silników elektrycznych – doświadczenia programu PEMP.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ROLNICTWO I GOSPODARKA ŻYWNOŚCIOWA
Advertisements

MECHANIZM DOPŁAT DO PRYWATNEGO PRZECHOWYWANIA WIEPRZOWINY
Lublin, 5 lipca 2006 r..
Reforma Wspólnej Polityki Rolnej (WPR)
Warszawa Hotel Marriott
DLACZEGO STOSOWAĆ SILNIKI ENERGOOSZCZĘDNE ?
Ustawa o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej
Rozwój kogeneracji w Polsce w świetle badania analizy
1 Wyniki za IV kwartał 2003 Warszawa, luty 2004.
Dyrektywa 2004/8/WE Parlamentu Europejskiego i Rady   z dnia 11 lutego 2004 r. ws. wspierania kogeneracji w oparciu o zapotrzebowanie na ciepło użytkowe.
Seminarium - szkolenie „Pozwolenia zintegrowane”,
i efektywność energetyczna w walce ze zmianami klimatu
Inwestowanie w regiony oraz kraje członkowskie UE
Tworzenie nowego międzynarodowego porozumienia EUROPEAN COMMISSION FEBRUARY 2009 Zmiany klimatu.
1 Bielsko-Biała, 16 grudnia 2011 roku Konferencja INNOWACYJNOŚĆ AKADEMICKA - nowe trendy w rozwoju przedsiębiorczości – Zapotrzebowanie na innowacje ze.
Propozycje zmiany zatwierdzonych kryteriów wyboru projektów dla Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, Danuta Sokołowska Warszawa, 20.
Kwestie formalne Nazwa programu operacyjnego: Sektorowy Program Operacyjny Rozwój Zasobów Ludzkich Numer i nazwa Priorytetu: Rozwój Społeczeństwa Opartego.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
Informacja na temat nowego okresu programowania 2007–2013 Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
1 Bariery w wykorzystywaniu funduszy unijnych przez samorządy Jerzy Kwieciński Europejskie Centrum Przedsiębiorczości Warszawa, 7 października 2009r.
Krajowa Agencja Poszanowania Energii S.A POLSKI PROGRAM EFEKTYWNEGO WYKORZYSTANIA ENERGII W NAPĘDACH ELEKTRYCZNYCH (PEMP) Seminarium Racjonalna.
Raport z audytu technologicznego dla FIRMY PRODUKCYJNO-HANDLOWO -USŁUGOWEJ "HAGO" MAŁGORZATA HANDKIEWICZ Zespół konsultantów: Robert Lewicki Michał Jędrzejczak.
OBSZAR OCHRONY ZDROWIA MECHANIZM FINANSOWY EUROPEJSKIEGO OBSZARU GOSPODARCZEGO NORWESKI MECHANIZM FINANSOWY Ministerstwo Zdrowia
Krzysztof Zaręba Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Środowiska
Konsekwencje polityki klimatycznej UE dla Polski
Ministerstwo Gospodarki
OCENA wykonania zadań przez Europejski Trybunał Obrachunkowy
Energetyka słoneczna w Polsce i w Niemczech, r. Warszawa
POZYSKIWANIE FUNDUSZY UNIJNYCH PRZEZ MŚP
Perspektywa uczenia się przez całe życie 3 marca 2011.
Efektywność Energetyczna
Koncepcja programowo - przestrzenna terenów położonych przy ulicach: Grudziądzka, Polna, Ugory.
Aktualizacja baz danych o cenach energii i cenach uprawnień do emisji Zadanie 2 Aktualizacja baz danych o cenach energii i cenach uprawnień do emisji Kierunek.
Omar Saoudi Wiceprezes Fundacji Kaliski Inkubator Przedsiębiorczości
Działanie 111 Szkolenia zawodowe dla osób zatrudnionych w rolnictwie i leśnictwie Oś 1 Poprawa konkurencyjności sektora rolnego i leśnego w ramach PROW.
Środowiskowe aspekty wykorzystania paliw metanowych w transporcie
Krajowa Agencja Poszanowania Energii S.A. Krajowy Punkt Kontaktowy Programu IEE Program ramowy na rzecz konkurencyjności i innowacji ( ) CIP Antonina.
Zagadnienia polityczno- prawne w Polsce na tle Unii i świata w horyzoncie czasowym do 2050 r. Dr inż. Sławomir Pasierb Zeroemisyjna gospodarka energią
PERSPEKTYWA EUROPEJSKA DLA PRZYSZŁOŚCI POLSKIEJ ENERGETYKI
Rynek węgla kamiennego na świecie wrzesień 2013
Produkcja skojarzona w systemie elektroenergetycznym
Planowanie i programowanie działań do planów wodno-środowiskowych
Plan Działania na lata Priorytet VII Program Operacyjny Kapitał Ludzki Województwa Warmińsko-Mazurskiego 22 listopada 2012 r. Ryn Człowiek –
„Wpływ środków europejskich na sytuację gospodarczą”
Termin realizacji Etapu r. ETAP nr 21 Określenie wpływu wykorzystania OZE na ocenę charakterystyki energetycznej budynku i przedsięwzięć
Sławomir Pasierb Fundacja na rzecz Efektywnego Wykorzystania Energii
TRENDY PRZYSZŁOŚCI DLA POLSKI do roku PEST: polityka, ekonomia, socjologia, technologie. SEMINARIUM INE PAN Warszawa INSTYTUT NAUK EKONOMICZNYCH.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Aktywni zawodowo Aktywni zawodowo projekt realizowany na podstawie.
Instytut Techniki Cieplnej, Politechnika Warszawska
Krzysztof Zaręba Pełnomocnik Rządu ds. Promocji
11:40 > Dlaczego efektywność energetyczna jest ważna
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Aktywni zawodowo Aktywni zawodowo projekt realizowany na podstawie.
Kierunki rozwoju nowoczesnych technologii urządzeń grzewczych w Polsce
Perspektywy rozwoju energetyki odnawialnej w Polsce w latach
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI z dnia 9 marca 2012 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania.
Odnawialne źródła energii Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego Polski Kongres Energii Odnawialnej Płock, 3 luty 2014 r. Warszawa, 3.
Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie Założenia do Planów Działania Priorytetu VI PO KL na 2013 rok.
Spotkanie Prasowe 16 maja 2007 r.. „Niesprawiedliwy podział owoców wzrostu gospodarczego” Raport przeprowadzony na zlecenie NSZZ Solidarność, opracowany.
Partnerstwo Publiczno-Prywatne Europejski Kongres Gospodarczy 2009 Katowice, kwietnia 2009 r. dr Irena Herbst Prezes Centrum PPP.
POIS /10-00 „Rozwój szybkiej kolei miejskiej w Trójmieście”
Statystyka wniosków złożonych w ramach I edycji konkursów Działań 1.1, 1.5, 1.6 SPO RZL Departament Wdrażania EFS Ministerstwo Gospodarki i Pracy.
Efektywność w strategiach energetycznych
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Poddziałanie: Wsparcie dla nowych uczestników systemów jakości. Poddziałanie: Wsparcie na przeprowadzenie.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Polityka, strategie i regulacje w zakresie efektywności energetycznej MINISTERSTWO ENERGII Kraków, dn. 30 marca 2016 r.
Program ochrony powietrza dla województwa małopolskiego Piotr Łyczko Kierownik Zespołu Ochrony Powietrza Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego.
Budownictwo energooszczędne - Dyrektywy unijne a ich realizacja projekt ZEBRA 2020 Andrzej Rajkiewicz– Narodowa Agencja Poszanowania Energii.
Zarządzanie Systemami Produkcyjnymi
Koncepcja funkcjonowania klastrów energii
Zapis prezentacji:

* 07/16/96 Dobrowolne zobowiązania producentów a obligatoryjne wymogi efektywności energetycznej silników elektrycznych – doświadczenia programu PEMP Konferencja „EFEKTYWNOŚĆ ENERGETYCZNA Krzysztof Brzoza-Brzezina - Niższe koszty energii w przemyśle” 28-11-2007 *

Spis zawartości Etykietowanie silników elektrycznych – stan obecny i nowe propozycje. Obligatoryjne wymogi minimalnej efektywności energetycznej silników elektrycznych na przykładzie USA. Dobrowolne porozumienie producentów silników elektrycznych na przykładzie Unii Europejskiej. Podejście do efektywności energetycznej silników elektrycznych w Polsce. Przykłady innych mechanizmów wspierających rozwój elektrycznych silników energooszczędnych. Polski Program Efektywnego Wykorzystania Energii w Napędach Elektrycznych (PEMP). Podsumowanie. 28-11-2007 Krajowa Agencja Poszanowania Energii S.A.

Etykietowanie silników Etykietowanie ma służyć łatwemu rozpoznawaniu efektywności energetycznej silników elektrycznych. Etykietowaniem wprowadzonym w Europie przez „European Committee of Manufacturers of Machines and Power Electronics - CEMEP” objęte są obecnie silniki asynchroniczne o mocy od 1,1 do 90 kW. Silniki elektryczne produkowane przez producentów zrzeszonych w CEMEP oznaczane są etykietami: - eff1 silniki o najwyższej klasie sprawności (silniki energooszczędne) - eff2 silniki o średniej klasie sprawności (silniki standardowe) - eff3 silniki o najniższej klasie sprawności 28-11-2007 Krajowa Agencja Poszanowania Energii S.A.

Klasy sprawności silników elektrycznych wg CEMEP Efektywność energetyczna Moc silnika 28-11-2007 Krajowa Agencja Poszanowania Energii S.A.

Etykietowanie w ramach planowanej normy IEC 60034-30:200X Planowane objęcie etykietowaniem silników o mocy 0,75 – 370 kW. Wprowadzenie klas sprawności: - IE1 (Standard) 2, 4, 6 - biegunów - IE2 (High) 2, 4, 6 - biegunów - IE3 (Premium) 2, 4, 6 - biegunów - IE4 (Super-Premium) – w przyszłości Trwałe oznaczenie na/lub w pobliżu tabliczki znamionowej silnika, np.: IE2 – 84,0% . 28-11-2007 Krajowa Agencja Poszanowania Energii S.A.

Etykietowanie w ramach planowanej normy IEC 60034-30:200X Silniki elektryczne o sprawności poniżej „Standard Efficiency” (IE 1) nie maja być oznaczane żadną klasą sprawności. Uwzględnienie w klasach sprawności różnic w sprawnościach minimalnych wynikających z częstotliwości sieci w Europie i USA (50/60 Hz). Wprowadzenie normy IEC 60034-30:200X spowoduje uporządkowanie i ujednolicenie systemu etykietowania silników elektrycznych na Świecie. 28-11-2007 Krajowa Agencja Poszanowania Energii S.A.

Podejście do sprawności energetycznej silników w USA Wprowadzenie w 1997 r. wymogu minimalnych poziomów sprawności energetycznej silników. Było to wynikiem zaaprobowania przez Kongres USA w 1992 r. Energy Policy Act (EPAct). Obligatoryjna sprawność minimalna silników w USA odpowiada w przybliżeniu najwyższej klasie eff1, która ustanowiona zastała w Europie przez organizację CEMEP. Obecnie silniki EPAct stanowią 54 %udziału w rynku silników indukcyjnych w USA. 28-11-2007 Krajowa Agencja Poszanowania Energii S.A.

Podejście do sprawności energetycznej silników w USA –c.d. W 2001 r. ustanowiona została przez organizację „National Electrical Manufacturers Association (NEMA)” specjalna etykieta NEMA-Premium dla silników o szczególnie wysokiej sprawności energetycznej. Silniki NEMA-Premium stanowiły w roku 2005 16% udziału w rynku silników w USA. Zachętę do stosowania tych silników stanowią programy rabatowe skierowane do użytkowników końcowych. Razem udział EPACT i NEMA-Premium; 70%. 28-11-2007 Krajowa Agencja Poszanowania Energii S.A.

Podejście do sprawności energetycznej silników w Unii Europejskiej W Unii Europejskiej nie istnieje obecnie wymóg minimalnej efektywności energetycznej silników elektrycznych. W 1999 roku producenci zrzeszeni w CEMEP zobowiązali się w ramach Dobrowolnego Porozumienia CEMEP do stopniowego ograniczania produkcji silników o najniższej sprawności eff3. Do końca 2003 roku ograniczenie produkcji silników eff3 na konto wyższych klas miało wynosić 50%. 28-11-2007 Krajowa Agencja Poszanowania Energii S.A.

Podejście do sprawności energetycznej silników w Unii Europejskiej - c Podejście do sprawności energetycznej silników w Unii Europejskiej - c.d. 28-11-2007 Krajowa Agencja Poszanowania Energii S.A.

Podejście do sprawności energetycznej silników w Unii Europejskiej- c Podejście do sprawności energetycznej silników w Unii Europejskiej- c.d. W 2005 roku CEMEP ogłosił zakończenie realizacji porozumienia. Wyniki za rok 2004 wynosił: - 8% silników w klasie eff3 - 85% w klasie eff2 - 7% w klasie eff1 W 2007 roku CEMEP poinformował o osiągnięciu udziału silników o klasie eff1na poziomie 10%. 28-11-2007 Krajowa Agencja Poszanowania Energii S.A.

Podejście do sprawności energetycznej silników w Unii Europejskiej- c Podejście do sprawności energetycznej silników w Unii Europejskiej- c.d. Głównym celem porozumienia CEMEP było ograniczenie produkcji silników o najniższej klasie sprawności (eff3) i zwiększenie udziału w rynku silników o średniej klasie sprawności (eff2). Pod względem udziału w rynku silników o klasie o najwyższej klasie sprawności (eff1), Unia Europejska pozostaje daleko w tyle za USA oraz innymi krajami jak między innymi Kanada, Meksyk, Australia. Coraz więcej krajów decyduje się na wprowadzanie obligatoryjnych standardów minimalnych (MEPS) na poziomie odpowiadającym w przybliżeniu eff1. 28-11-2007 Krajowa Agencja Poszanowania Energii S.A.

Podejście do sprawności energetycznej silników w Unii Europejskiej- c Podejście do sprawności energetycznej silników w Unii Europejskiej- c.d. W Unii Europejskiej istnieje świadomość potrzeby zdecydowanych działań na rzecz poprawy efektywności energetycznej. Dyrektywa Ecodesign EuP (Energy Using Products) zmierza w kierunku ustanowienia minimalnych standardów w krajach Unii Europejskiej. Elektryczne układy napędowe są jednym z priorytetów tej dyrektywy. 28-11-2007 Krajowa Agencja Poszanowania Energii S.A.

Podejście do sprawności energetycznej silników w Unii Europejskiej- c Podejście do sprawności energetycznej silników w Unii Europejskiej- c.d. Przedstawiciel CEMEP ogłosił na konferencji EEMODS 2007, że członkowie tego zrzeszenia zdecydowali się na wprowadzanie standardu minimum energetycznego (MEPS) dla silników na poziomie klasy eff1. 28-11-2007 Krajowa Agencja Poszanowania Energii S.A.

Podejście do sprawności energetycznej silników w Polsce Przed wejściem do Unii Europejskiej: - zarządzenie Ministra Gospodarki z dn.18.02.1999 ustanawiające poziom minimalnych sprawności silników elektrycznych na poziomie odpowiadającym w przybliżeniu klasie eff2. Po wstąpieniu w 2004 roku do Unii Europejskiej: - brak wymogów minimalnych standardów - podążanie za rozwiązaniami wprowadzanymi w Unii Europejskiej 28-11-2007 Krajowa Agencja Poszanowania Energii S.A.

Przykłady działań wspierających rozwój rynku silników energooszczędnych Duński program „Sparemotor” – dopłaty do silników energooszczędnych skierowane do użytkowników końcowych. Możliwość szybkiej amortyzacji silników energooszczędnych w Wielkiej Brytanii. Polski Program Efektywnego Wykorzystania Energii w Napędach Elektrycznych (PEMP) – dopłaty dla producentów silników energooszczędnych. Umieszczenie silników energooszczędnych w katalogu kryteriów środowiskowych Zamówień Publicznych 28-11-2007 Krajowa Agencja Poszanowania Energii S.A.

Program PEMP Zadaniem projektu Polski Program Efektywnego Wykorzystania Energii w Napędach Elektrycznych (PEMP) jest upowszechnienie w Polsce elektrycznych układów i silników energooszczędnych. Silniki te charakteryzuje najwyższa sprawność energetyczna oraz większa trwałość i niezawodność. Okres wdrażania projektu: lata 2004 – 2009. 28-11-2007 Krajowa Agencja Poszanowania Energii S.A.

System rabatowy programu PEMP Jednym z mechanizmów projektu PEMP jest system zachęt materialnych mający stymulować wzrost produkcji i sprzedaży elektrycznych silników energooszczędnych w Polsce. System dopłat obejmuje standardowe 3-fazowe silniki asynchroniczne na napięcie 400 V (oraz 500V), 2 i 4 biegunowe, o mocy 0,75–160 kW, przeznaczone do pracy ciągłej S1. 28-11-2007 Krajowa Agencja Poszanowania Energii S.A.

System rabatowy programu PEMP System zachęt materialnych skierowany jest do producentów, którzy otrzymują dopłaty po wyprodukowaniu i sprzedaży silników energooszczędnych spełniających wymogi określone w projekcie. Głównym wymogiem do spełnienia jest minimalna sprawność energetyczna silników. Dopłaty, które skierowane są do producentów silników przekładają się na atrakcyjne niższe ceny dla kupujących. 28-11-2007 Krajowa Agencja Poszanowania Energii S.A.

System rabatowy programu PEMP Silniki energooszczędne objęte dofinansowaniem z programu PEMP można nabywać u producentów silników biorących udział w programie: - Besel S.A. - Celma S.A. - Indukta S.A. - Siemens Sp. z o.o. - Tamel S.A. 28-11-2007 Krajowa Agencja Poszanowania Energii S.A.

Udział silników energooszczędnych w polskim rynku silników elektrycznych Podgrupa mocy Moc znamionowa (kW) Liczba silników objętych dopłatami w ramach programu w roku 2006 i 2007 (szt.) Rok 2006 Rok 2007 (do końca III kwartału) Podgrupa 1: 0.75 – 7.5 254 Podgrupa 2: 11 – 37 167 723 Podgrupa 3: 45 – 160 12 31 Ogółem: 179 1008 Ogółem do końca 3 kwartału 2007 1187 Udział w całkowitej sprzedaży silników: 0,12% 0,8% 28-11-2007 Krajowa Agencja Poszanowania Energii S.A.

System rabatowy programu PEMP Silniki objęte programem są oznakowane etykietą PEMP: 28-11-2007 Krajowa Agencja Poszanowania Energii S.A.

Podsumowanie Standardy minimalne (przykład USA) – duża skuteczność, wysoki udział silników energooszczędnych w rynku. Dobrowolne zobowiązania producentów (przykład UE) - znacznie mniejsza skuteczność (brak ochrony rynku przed importem tanich produktów o niskiej jakości). Projekt PEMP może być pomocny w przygotowaniach do wprowadzenia minimalnych standardów efektywności energetycznej silników elektrycznych w Polsce. 28-11-2007 Krajowa Agencja Poszanowania Energii S.A.