SPOTKANIE Z NAUCZYCIELAMI JĘZYKA POLSKIEGO

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Nowa” Matura 2015 Języki obce
Advertisements

Obowiązkowy egzamin maturalny z matematyki od 2010 roku
Egzamin maturalny w 2012 roku.1 Egzamin maturalny w 2012 roku Warszawa,12 września 2012 r.
NOWA MATURA Z JĘZYKA ROSYJSKIEGO
- czyli co każdy uczeń wiedzieć powinien o zewnętrznym egzaminie maturalnym.
Poziom rozszerzony Na podstawie standardów wymagań Centralnej Komisji Egzaminacyjnej w Warszawie Opracowała Anna Horodelska.
Poziom rozszerzony Opracowała Anna Horodelska Na podstawie standardów wymagań Centralnej Komisji Egzaminacyjnej w Warszawie.
METODA PROJEKTU Metoda ta polega na samodzielnym realizowaniu przez uczniów zadania przygotowanego przez nauczyciela na podstawie wcześniej ustalonych.
Zagadnienia: Podstawy prawne egzaminu maturalnego Standardy wymagań egzaminacyjnych Struktura egzaminu pisemnego i ustnego z języka obcego nauczanego.
Sprawdzian po klasie szóstej w szkole podstawowej
EGZAMIN MATURALNY 2012 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7.IX r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania.
Egzamin maturalny w roku Egzamin maturalny jest formą oceny poziomu wykształcenia ogólnego i sprawdza wiadomości oraz umiejętności, które są określone.
Egzamin maturalny w 2008 roku.1 Egzamin maturalny w 2008 roku.
Egzamin maturalny od 2005 roku.1 Egzamin maturalny od 2005 roku! Opracował Grzegorz Sitko IV LO im. Adama Mickiewicza w Warszawie.
Egzamin maturalny w 2008 roku.1 Egzamin maturalny w 2008 roku podstawowe informacje Opracowała: Halina Sitko Warszawa,20 sierpnia 2007 r.
MATURA Dokładne informacje dotyczące procedury zdawania egzaminu maturalnego w maju 2013r. zamieszczone są na stronie CKE w zakładce Egzamin maturalny:
1. Egzamin maturalny przeprowadza się jeden raz w roku w sesji: 2 Egzamin maturalny od 2005 roku. wiosennej Harmonogram przeprowadzania egzaminu ustala.
MATURA 2010 RAPORT Opracowały: Dorota Gajda i Małgorzata Adamczyk.
EGZAMIN MATURALNY OD 2012 ROKU OPRACOWANIE NA PODSTAWIE ROZPORZĄDZENIA MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ Z DNIA 30 KWIETNIA 2007R.(z późn. zm.) I KOMUNIKATÓW.
Egzamin maturalny w 2007 roku.1 Egzamin maturalny w 2007 roku Aktualizacja: Halina Sitko Centralna Komisja Egzaminacyjna, wrzesień 2006 r.
EGZAMINACYJNA CENTRALNA KOMISJA 1 EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE.
1 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej Dnia 8 września 2006 roku minister podpisał nowelizację Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie.
Zmiany w systemie egzaminów zewnętrznych MATURA od 2007 roku Materiały zebrała i opracowała mgr Barbara Adamiak.
Egzamin maturalny w 2014 roku podstawowe informacje.
MATURA Podstawa prawna. 2. Egzamin maturalny – cóż to takiego? 3. Deklaracja maturalna. 4. Zwolnienie z egzaminu. 5. Harmonogram egzaminu maturalnego.
EGZAMIN MATURALNY ’2005 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 .IX r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania.
EGZAMINACYJNA CENTRALNA KOMISJA 1 EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE EGZAMINACYJNA CENTRALNA KOMISJA.
MATURA 2011 Informacja dla zdających i ich rodziców Opracował: Jerzy Kowalski Zespół Szkół Zawodowych i Ogólnokształcących w Kamiennej Górze.
EGZAMIN GIMNAZJALNY W SUWAŁKACH 2009 Liczba uczniów przystępująca do egzaminu gimnazjalnego w 2009r. Lp.GimnazjumLiczba uczniów 1Gimnazjum Nr 1 w Zespole.
MATURA 2007 raport ZESPÓŁ SZKÓŁ I PLACÓWEK KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO.
Odpowiedzi ustne. Kartkówki obejmujące niewielką partię materiału. Zadania klasowe, sprawdziany, testy, arkusze egzaminacyjne, badanie wyników nauczania.
Analiza wyników sprawdzianu ‘2013
1. ŁATWOŚĆ ZADANIA (umiejętności) 2. ŁATWOŚĆ ZESTAWU ZADAŃ (ARKUSZA)
1 Egzamin maturalny w 2015 roku podstawowe informacje.
Analiza matury 2013 Opracowała Bernardeta Wójtowicz.
ANALIZA EGZAMINU GIMNAZJALNEGO 2013 GIMNAZJUM IM
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VII Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat.
Analiza wyników egzaminu gimnazjalnego w części humanistycznej
Maturzyści przed maturą pisemną zastanawiają się:
Od roku szkolnego 2014/2015. Co spowodowało, że egzamin maturalny musiał się zmienić ? Zmiana podstawy programowej Zużycie się dotychczasowej formuły.
EcoCondens Kompakt BBK 7-22 E.
EGZAMIN MATURALNY ’2015 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7.IX r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania.
EGZAMIN MATURALNY 2015 PODSTAWOWE INFORMACJE. Egzamin maturalny, będący formą oceny poziomu wykształcenia ogólnego, sprawdza w jakim stopniu absolwent.
Modyfikacja egzaminu maturalnego
MATURA 2010 Z MATEMATYKI Podstawowe informacje o egzaminie maturalnym z matematyki Prezentację opracowała: Iwona Kowalik.
WYNIKI EGZAMINU MATURALNEGO W ZESPOLE SZKÓŁ TECHNICZNYCH
Egzamin maturalny z języka polskiego od 2015 roku Struktura i forma
1 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 24 października 2005 r. Dnia 11 listopada 2005 roku weszła w życie nowelizacja Rozporządzenia.
Filmik matura:) Zmiany? Najpierw dokonać wyboru… PRZEDMIOTY OBOWIĄZKOWE PISEMNY USTNY PRZEDMIOTY DODATKOWE ALE OBOWIĄZKOWE /wszystkie pisemne oraz na.
INFORMACJA O EGZAMINIE MATURALNYM OD ROKU SZKOLNEGO 2014/2015.
1 Egzamin maturalny i zawodowy w 2015 roku podstawowe informacje Egzamin maturalny i potwierdzający kwalifikacje zawodowe – technik informatyk w 2015 roku.
Informacja o maturze w 2015 roku. Matura od 2015 roku Lista przedmiotów obowiązkowych nie ulega zmianie w porównaniu do obecnie obowiązujących: język.
1 Zasady przeprowadzenia egzaminu maturalnego w roku szkolnym 2014/2015.
Termin sprawdzianu: 1 kwietnia 2015 r. (środa), godz
Informacje na temat matury z języka polskiego od 2015 roku.
Elementy geometryczne i relacje
NOWA MATURA, czyli nie taki diabeł straszny jak go maluj ą …
Poziom rozszerzony Opracowała Anna Horodelska Na podstawie standardów wymagań Centralnej Komisji Egzaminacyjnej w Warszawie.
Informator dla rodziców
EGZAMIN MATURALNY ’2016 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7.IX r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania.
Egzamin maturalny maj Egzamin maturalny jest przeprowadzany na podstawie wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego oraz sprawdza,
SPRAWDZIAN OD ROKU SZKOLNEGO 2014/15 Odbędzie się 1 kwietnia 2015 roku.
Egzamin maturalny w 2009 roku.1 Egzamin maturalny w 2009 roku podstawowe informacje Opracowała: Halina Sitko Warszawa, 1 września 2008 r.
2 3 W części ustnej (bez określania poziomu) język polski język obcy nowożytny W części pisemnej język polski (poziom podstawowy) język obcy nowożytny.
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
NOWA MATURA OD ROKU 2016.
MATURA 2017.
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
Próbny egzamin ÓSMOKLASISTy 2018/2019
EGZAMIN I REKRUTACJA 2019/2020.
Zapis prezentacji:

SPOTKANIE Z NAUCZYCIELAMI JĘZYKA POLSKIEGO OKRĘGOWA KOMISJA EGZAMINACYJNA W JAWORZNIE SPOTKANIE Z NAUCZYCIELAMI JĘZYKA POLSKIEGO

Zdanie proste: Kocham polonistów! Rozwinięcie zdania: …bo jest za co! Andrzej Waligórski

OKRĘGOWA KOMISJA EGZAMINACYJNA W JAWORZNIE PLAN SPOTKANIA Opis egzaminu maturalnego Od podstawy programowej do zadania egzaminacyjnego Informator maturalny w pracy nauczyciela Wykorzystanie dotychczasowych doświadczeń maturalnych

OKRĘGOWA KOMISJA EGZAMINACYJNA W JAWORZNIE Część pierwsza Opis egzaminu maturalnego

Egzaminu maturalny z języka polskiego w 2005 roku OKRĘGOWA KOMISJA EGZAMINACYJNA W JAWORZNIE Egzaminu maturalny z języka polskiego w 2005 roku będą zdawać absolwenci szkół ponadgimnazjalnych obowiązkowy tylko na poziomie podstawowym poziom rozszerzony - nieobowiązkowy

Wynik egzaminu z języka polskiego OKRĘGOWA KOMISJA EGZAMINACYJNA W JAWORZNIE Wynik egzaminu z języka polskiego wyrażony w procentach aby zdać egzamin, należy uzyskać co najmniej 30% możliwych do uzyskania punktów w części: ustnej egzaminu pisemnej egzaminu na poziomie podstawowym poziom rozszerzony nie ma progu zaliczenia

OKRĘGOWA KOMISJA EGZAMINACYJNA W JAWORZNIE Zwolnienia z egzaminu laureaci i finaliści Olimpiady Literatury i Języka Polskiego są zwolnieni z egzaminu osoba zwolniona będzie miała wpisaną na świadectwie dojrzałości informację o uzyskanym na olimpiadzie tytule

Ocenianie egzaminu maturalnego OKRĘGOWA KOMISJA EGZAMINACYJNA W JAWORZNIE Ocenianie egzaminu maturalnego Część ustna – oceniana przez szkolny przedmiotowy zespół egzaminacyjny Część pisemna – oceniana przez egzaminatorów zewnętrznych okręgowej komisji egzaminacyjnej

OKRĘGOWA KOMISJA EGZAMINACYJNA W JAWORZNIE Czas trwania egzaminu egzamin ustny około 25 minut egzamin pisemny na poziomie podstawowym – 170 minut na poziomie rozszerzonym - 300 minut (170 + 130)

Jeden poziom egzaminu ustnego OKRĘGOWA KOMISJA EGZAMINACYJNA W JAWORZNIE Jeden poziom egzaminu ustnego prezentacja rozmowa Trwa około 15 minut. Zdający jest oceniany za umiejętność mówienia oraz za wiedzę w zakresie wyznaczonym przez temat; może wykorzystać przygotowany materiał pomocniczy. Trwa około 10 minut. Zdający jest oceniany za umiejętność formułowania odpowiedzi na pytania egzaminatora oraz za umiejętność obrony własnego stanowiska.

Dwa poziomy egzaminu pisemnego Podstawowy Rozszerzony Zdający rozwiązuje Arkusz I, który zawiera test sprawdzający rozumienie czytanego tekstu oraz dwa tematy pracy do wyboru. Zdający rozwiązuje dwa arkusze: Arkusz I. z poziomu podstawowego; Arkusz II zawiera dwa tematy pracy do wyboru .

MATURA 2005 sesja wiosenna - terminy OKRĘGOWA KOMISJA EGZAMINACYJNA W JAWORZNIE MATURA 2005 sesja wiosenna - terminy dla zespołu przedmiotowego do dnia 10 kwietnia 2004 roku przygotowanie w zespole przedmiotowym szkolnej listy tematów (Rozporządzenie MENiS z 7 stycznia 2003 r.); dostarczyć listę tematów dyrektorowi okręgowej komisji, jeśli przewodniczący otrzyma takie zalecenie w terminie tygodnia od dnia otrzymania zaleceń poprawić tematy

Matura 2005 sesja wiosenna - terminy OKRĘGOWA KOMISJA EGZAMINACYJNA W JAWORZNIE Matura 2005 sesja wiosenna - terminy Uczeń nie później niż do dnia 30 września zgłasza w deklaracji temat do egzaminu ustnego, który wybiera ze szkolnej listy tematów najpóźniej miesiąc przed egzaminem dostarcza nauczycielowi bibliografię do tematu oraz materiał pomocniczy (o ile taki przygotował) na tydzień przed egzaminem dostarcza nauczycielowi ramowy plan prezentacji

Lista tematów z języka polskiego OKRĘGOWA KOMISJA EGZAMINACYJNA W JAWORZNIE Lista tematów z języka polskiego jedna w całej szkole tematy uporządkowane w trzech kategoriach: literatura, związki literatury z innymi dziedzinami sztuki i język dyrektor komisji okręgowej może zwrócić się do przewodniczącego zespołu egzaminacyjnego o przedstawienie przygotowanych list tematów jeśli w terminie 10 tygodni od dnia złożenia listy dyrektor nie zgłosi do nich zastrzeżeń, tematy uważa się za zaakceptowane

Poprawa tematów z listy szkolnej OKRĘGOWA KOMISJA EGZAMINACYJNA W JAWORZNIE Poprawa tematów z listy szkolnej w terminie tygodnia od dnia otrzymania zaleceń przewodniczący zespołu egzaminacyjnego przedstawia dyrektorowi OKE poprawioną listę tematów jeśli w terminie tygodnia dyrektor komisji okręgowej nie zaakceptuje poprawionej listy tematów, przekazuje przewodniczącemu zespołu egzaminacyjnemu listę tematów przygotowaną przez komisję okręgową

Od podstawy programowej do zadania egzaminacyjnego OKRĘGOWA KOMISJA EGZAMINACYJNA W JAWORZNIE Część druga Od podstawy programowej do zadania egzaminacyjnego

Podstawa programowa Standardy wymagań egzaminacyjnych Poziom podstawowy Poziom rozszerzony Analiza i interpretacja tekstu na poziomie idei Analiza i interpretacja tekstu na poziomie idei i organizacji

Temat do egzaminu ustnego OKRĘGOWA KOMISJA EGZAMINACYJNA W JAWORZNIE Temat do egzaminu ustnego powinien uczniowi: dać możliwość realizacji na podstawie materiału omawianego w szkole umożliwić zaprezentowanie swojego stanowiska pozwolić na wykorzystanie materiału spoza programu szkolnego

Test sprawdzający rozumienie tekstu OKRĘGOWA KOMISJA EGZAMINACYJNA W JAWORZNIE Test sprawdzający rozumienie tekstu tekst publicystyczny lub popularnonaukowy długości około 1200 słów test składający się z 12 – 16 zadań otwartych i/lub zamkniętych

Temat do egzaminu pisemnego OKRĘGOWA KOMISJA EGZAMINACYJNA W JAWORZNIE Temat do egzaminu pisemnego Punktem wyjścia pracy zdającego na poziomie podstawowym i rozszerzonym jest tekst literacki długości około 1000 słów

Formuła tematu na poziom podstawowy OKRĘGOWA KOMISJA EGZAMINACYJNA W JAWORZNIE Formuła tematu na poziom podstawowy Fragment tekstu literackiego kluczem do odczytania utworu (fragment otwiera problem). Skomentowanie sposobu ujęcia tego samego motywu, tematu w utworach literackich.

Formuła tematu na poziom rozszerzony OKRĘGOWA KOMISJA EGZAMINACYJNA W JAWORZNIE Formuła tematu na poziom rozszerzony teksty nieznane, ale utrzymane w znanej uczniowi poetyce Interpretacja porównawcza dwóch tekstów, np. przez problem analityczny, sposób kreowania bohatera, pokazywania natury Analiza i interpretacja tekstu literackiego, np. ukierunkowana przez wskazówkę interpretacyjną.

Waga punktacji za umiejętność pisania OKRĘGOWA KOMISJA EGZAMINACYJNA W JAWORZNIE Waga punktacji za umiejętność pisania Kryteria Poziom podstawowy rozszerzony Rozwinięcie tematu 25 pkt. = 50% 22 pkt. = 55% kompozycja 5 pkt.= 10% 3 pkt. = 7.5% styl język 15 pkt. = 30% 12 pkt. = 30% Razem 50 pkt.= 100% 40 pkt. = 100% walory 4

OKRĘGOWA KOMISJA EGZAMINACYJNA W JAWORZNIE STANDARDY WYMAGAŃ EGZAMINACYJNYCH WYPRACOWANIE ZADANIE HOLISTYCZNE Wiedza o języku, literaturze, kulturze Odbiór tekstów Tworzenie tekstu własnego p. podstawowy p. rozszerzony a także: próba eseju, interpretacja porównawcza np. rozprawka, interpretacja utworu literackiego

Temat na poziomie podstawowym OKRĘGOWA KOMISJA EGZAMINACYJNA W JAWORZNIE Temat na poziomie podstawowym Spotkanie wrogów w Iliadzie Homera i Panu Tadeuszu Adama Mickiewicza. Porównaj fragmenty – zwróć uwagę na rodzaj przedstawionych sytuacji, portrety bohaterów i wpisany w teksty obraz człowieka.

OKRĘGOWA KOMISJA EGZAMINACYJNA W JAWORZNIE Zdający potrafi przeanalizować fragmenty utworów na poziomie idei wykazać się znajomością utworów wykorzystać stosowny kontekst rozpoznać sytuacje przedstawione w utworach rozpoznać zachowania i uczucia bohaterów

OKRĘGOWA KOMISJA EGZAMINACYJNA W JAWORZNIE nazwać najważniejszą cechę portretowanego bohatera dostrzec podobieństwa losów i sytuacji bohaterów wyodrębnić w tekście komentarz narratora i wypowiedzi bohaterów podsumować obserwacje analityczne, sformułować wnioski i nazwać uniwersalne wartości wpisane w teksty

OKRĘGOWA KOMISJA EGZAMINACYJNA W JAWORZNIE napisać tekst uporządkowany, spójny, nadać mu właściwy kształt graficzny posłużyć się stylem komunikatywnym, dostosowanym do formy wypowiedzi pisać językiem zgodnym z obowiązującą normą

Temat na poziom rozszerzony OKRĘGOWA KOMISJA EGZAMINACYJNA W JAWORZNIE Temat na poziom rozszerzony Analiza i interpretacja wiersza Czesława Miłosza Ogrodnik

OKRĘGOWA KOMISJA EGZAMINACYJNA W JAWORZNIE Zdający potrafi przeanalizować utwór na poziomie idei i struktury rozpoznać temat, odczytać przesłanie wiersza rozpoznać relację między wierszem i mottem rozpoznać adresata i nadawcę wiersza

OKRĘGOWA KOMISJA EGZAMINACYJNA W JAWORZNIE Rozpoznać: zasadę kompozycyjną typ liryki funkcję elementów wersyfikacji funkcje środków językowych typ stylizacji językowej kreacje bohaterów lirycznych funkcję tytułu

OKRĘGOWA KOMISJA EGZAMINACYJNA W JAWORZNIE wykorzystać konteksty w interpretacji wiersza posługiwać się terminami teoretycznoliterackimi podsumować obserwacje analityczne, sformułować interpretację wiersza

OKRĘGOWA KOMISJA EGZAMINACYJNA W JAWORZNIE napisać tekst, stosując właściwą dla interpretacji zasadę kompozycyjną posłużyć się stylem o cechach indywidualnych, komunikatywnym, żywym, swobodnym, dostosowanym do formy wypowiedzi pisać językiem zgodnym z obowiązującą normą

Część trzecia Praca z informatorem maturalnym OKRĘGOWA KOMISJA EGZAMINACYJNA W JAWORZNIE Część trzecia Praca z informatorem maturalnym

Praca dydaktyczna polonisty OKRĘGOWA KOMISJA EGZAMINACYJNA W JAWORZNIE Praca dydaktyczna polonisty wrzesień – listopad 2003 r. zapoznaje uczniów z zawartością Informatora maturalnego objaśnia uczniom, jak korzystać z Informatora maturalnego w klasie drugiej i trzeciej wykorzystuje Informator maturalny w procesie dydaktycznym uwzględnia w procesie dydaktycznym listę lektur z Wymagań egzaminacyjnych

OKRĘGOWA KOMISJA EGZAMINACYJNA W JAWORZNIE Lista lektur Podstawa programowa wybór nowel pozytywistycznych Standardy wymagań egzaminacyjnych E. Orzeszkowa Gloria victis Maria Konopnicka Mendel Gdański B. Prus Kamizelka

OKRĘGOWA KOMISJA EGZAMINACYJNA W JAWORZNIE Nauczyciel np.: stosuje w praktyce szkolnej kryteria oceniania tekstów własnych uczniów, także ich dłuższych wystąpień na lekcji zapoznaje uczniów z kryteriami oceniania poprzez analizę wybranej pracy z Informatora maturalnego

Praca ucznia z Informatorem OKRĘGOWA KOMISJA EGZAMINACYJNA W JAWORZNIE Praca ucznia z Informatorem porównuje swoją wiedzę i umiejętności ze szczegółowym opisem wymagań egzaminacyjnych wykorzystuje modele rozwinięcia tematu do ćwiczeń redakcyjnych układa model rozwinięcia do wybranego tematu z Informatora i porównuje swój model z zamieszczonym w Informatorze maturalnym analizuje zadania z arkuszy egzaminacyjnych

Z dotychczasowych doświadczeń egzaminacyjnych OKRĘGOWA KOMISJA EGZAMINACYJNA W JAWORZNIE Część czwarta Z dotychczasowych doświadczeń egzaminacyjnych

OKE JAWORZNO OKE WARSZAWA Liczba zdających 715 Nie zdało 1,4% 1,8% Łatwość 0,56 0,53 M (średnia arytmetyczna) 55,7 52,82 Me (wynik środkowy) 55 53 Mo (wynik najczęstszy) 50 63 Rozstęp 15 - 96 3 - 90 Odchylenie standardowe 12,25 13,19 Poziom podstawowy

Przedziały punktowe za tematy i test na poziomie podstawowym OKRĘGOWA KOMISJA EGZAMINACYJNA W JAWORZNIE Przedziały punktowe za tematy i test na poziomie podstawowym

Łatwość kryteriów do tematów z poziomu podstawowego OKRĘGOWA KOMISJA EGZAMINACYJNA W JAWORZNIE Łatwość kryteriów do tematów z poziomu podstawowego

Łatwość zadań z testu badającego rozumienie tekstu OKRĘGOWA KOMISJA EGZAMINACYJNA W JAWORZNIE Łatwość zadań z testu badającego rozumienie tekstu

OKRĘGOWA KOMISJA EGZAMINACYJNA W JAWORZNIE Zadanie 14 – łatwość 0.25 Polecenie: W akapicie 5 znajdź i nazwij trzy różne środki językowe służące wzmocnieniu perswazji (przekonywaniu) Oczekiwana odpowiedź: 1. os. l. mn. tryb przypuszczający konstrukcja: co by było, gdyby pytanie retoryczne charakterystyczne słownictwo (wyobraźmy sobie) wyliczenia (np. czasowników zaprzeczonych powtórzenia anaforyczne powtórzenia składniowe (paralelizm)

Przedziały punktowe za tematy na poziomie rozszerzonym – 265 zdających OKRĘGOWA KOMISJA EGZAMINACYJNA W JAWORZNIE Przedziały punktowe za tematy na poziomie rozszerzonym – 265 zdających

Łatwość kryteriów do tematów na poziomie rozszerzonym OKRĘGOWA KOMISJA EGZAMINACYJNA W JAWORZNIE Łatwość kryteriów do tematów na poziomie rozszerzonym

OKRĘGOWA KOMISJA EGZAMINACYJNA W JAWORZNIE Osiągnięcia uczniów w zakresie rozwijania tematu z poziomu podstawowego Jaką funkcję pełni Mazurek Dąbrowskiego w PanuTadeuszu Adama Mickiewicza? W pracy wykorzystaj znajomość utworu Józefa Wybickiego i podanych fragmentów Pana Tadeusza.

OKRĘGOWA KOMISJA EGZAMINACYJNA W JAWORZNIE

OKRĘGOWA KOMISJA EGZAMINACYJNA W JAWORZNIE Wniosek z analizy prac zdających w zakresie umiejętności rozwijania tematu Mało zadowalające opanowanie przez zdających umiejętności analityczno – interpretacyjnych tekstu literackiego

Jak efektywnie uczyć analizy i interpretacji tekstu literackiego? OKRĘGOWA KOMISJA EGZAMINACYJNA W JAWORZNIE Jak efektywnie uczyć analizy i interpretacji tekstu literackiego? poprzez przykład modelowej analizy i interpretacji tekstu literackiego Przykłady są zamieszczone: w Informatorze maturalnym na 2002 i na 2005 w materiałach egzaminacyjnych z 2002 i 2003 (trzy sesje egzaminacyjne)

Jak efektywnie uczyć analizy i interpretacji tekstu literackiego? OKRĘGOWA KOMISJA EGZAMINACYJNA W JAWORZNIE Jak efektywnie uczyć analizy i interpretacji tekstu literackiego? 2) poprzez działanie – samodzielna pisemna analiza i interpretacja utworu literackiego redagowanie tekstu interpretacyjnego – zadania domowe i zadania klasowe w czasie lekcji – gromadzenie stwierdzeń wyprowadzonych z analizy fragmentu lub całego utworu

OKRĘGOWA KOMISJA EGZAMINACYJNA W JAWORZNIE Pan Tadeusz Funkcja Mazurka Dąbrowskiego Sposób opisu ogrodu Spotkanie wrogów Wizerunek kraju lat dziecinnych Ucztowanie jako motyw literacki (tradycja szlachecka)

OKRĘGOWA KOMISJA EGZAMINACYJNA W JAWORZNIE Przedwiośnie Cezary Baryka – próba określenia własnej tożsamości Jak „przemienić kraj…” Ucztowanie jako motyw literacki (tradycja szlachecka)

OKRĘGOWA KOMISJA EGZAMINACYJNA W JAWORZNIE Jan Kochanowski Pieśń XI Jak żyć ma człowiek? Ku Muzom motyw non omnis moriar

Uczeń może zaznaczać w tekście istotne fragmenty, notować na marginesie spostrzeżenia Starcze nieszczęsny! Twe serce straszliwe ciosy przeżyło. Jakże ty miałeś odwagę przyjść pod okręty Achajów, Aby tu stać oko w oko z tym, co tak licznych i dzielnych Synów ci zabił. Zaprawdę, żelazne jest w tobie serce. Wstańże i siądź tu koło mnie.[...]” Brankom Achilles rozkazał, aby obmyły Hektora I namaściły tajemnie, nim Pryjam zwłoki zobaczy. [...] Kiedy już ciało obmyte i wonnościami natarte W chiton odziały służebne i tkaninami okryły, Achill sam dźwignął je z ziemi, na mary kładąc Hektora. Zaraz je dwaj towarzysze na wóz błyszczący złożyli.

OKRĘGOWA KOMISJA EGZAMINACYJNA W JAWORZNIE  Wykorzystując z Informatora maturalnego, np. model rozwinięcia tematu Spotkanie wrogów…, zaznacz na marginesie tekstów Iliady i Pana Tadeusza numery punktów z modelu rozwinięcia, zawierających stwierdzenia wyprowadzone z analizy i interpretacji tekstu.

OKRĘGOWA KOMISJA EGZAMINACYJNA W JAWORZNIE 2.2 2.1 Pryjam zaś głosem błagalnym tak do Achilla powiedział: „Wspomnij na ojca swojego, do bogów podobny Achillu. W moich on latach jest teraz i stoi na progu starości. Ale on i gdy o tobie, że jeszcze żyjesz, usłyszy, Radość ma w sercu i potem każdego dnia się spodziewa Syna miłego zobaczyć wracającego spod Troi. Mnie już pocieszyć nie zdoła nic, bo z mych synów walecznych W Troi rozległej zrodzonych – żaden mi już nie pozostał. [...] Jeden, co z wszystkich mi został, osłaniał miasto i Trojan – Ty go niedawno zabiłeś, Hektora, gdy swojej ojczyzny Bronił. Dla niego przybyłem dziś pod okręty Achajów, Aby wyzwolić go, okup przynosząc ci niezmierzony. Bogów uszanuj, Achillu, i miejże litość nade mną, Wspomnij o ojcu swym własnym. Jam jest godniejszy litości – Nikt ze śmiertelnych nie doznał tego, co ja dziś doznaję, Kiedy do ust swych podnoszę rękę zabójcy mych dzieci”. 2.3 2.5 2 2.6 2.4

OKRĘGOWA KOMISJA EGZAMINACYJNA W JAWORZNIE 5.1 Klucznik na to słowo Pobladnął, pochylił się i, ciała połową Wygięty naprzód, stanął, zwisł na jednej nodze, Jak głaz lecący z góry, zatrzymany w drodze. […] I Klucznik był podobny rysiowi rannemu, Który z drzewa ma skoczyć w oczy myśliwemu. 5.1 gniew i nienawiść na dźwięk imienia wroga

Konieczność doskonalenia umiejętności OKRĘGOWA KOMISJA EGZAMINACYJNA W JAWORZNIE Konieczność doskonalenia umiejętności rozpoznawania w tekście środków językowych określania ich funkcji odczytywania znaczeń metaforycznych

OKRĘGOWA KOMISJA EGZAMINACYJNA W JAWORZNIE  Wybierz z Informatora maturalnego temat i opracuj go, wykorzystując przedstawiony model rozwinięcia. Zadbaj o funkcjonalną kompozycję.

OKRĘGOWA KOMISJA EGZAMINACYJNA W JAWORZNIE  Napisz wypracowanie na temat Wynalazki i ich wynalazcy... i porównaj je z modelem rozwinięcia. Zaznacz te stwierdzenia w modelu, których nie ująłeś w wypracowaniu. Zastanów się, które fragmenty tekstu pominąłeś w analizie i interpretacji lub które błędnie zinterpretowałeś.

Co zawiera polonistyczny materiał informacyjny? OKRĘGOWA KOMISJA EGZAMINACYJNA W JAWORZNIE Co zawiera polonistyczny materiał informacyjny? opis egzaminu z języka polskiego wskazówki dla zdającego, jak pracować w trakcie egzaminu propozycje ćwiczeń z wykorzystaniem Informatora maturalnego zestawienie tematów egzaminacyjnych do wykorzystanie w procesie lekcyjnym

PROPOZYCJA KODEKSU ETYCZNEGO EGZAMINATORA Aleksandry Bartmańskiej OKRĘGOWA KOMISJA EGZAMINACYJNA W JAWORZNIE PROPOZYCJA KODEKSU ETYCZNEGO EGZAMINATORA Aleksandry Bartmańskiej MATERIAŁ do refleksji do wzbogacenia nauczycielskiego procesu oceniania

OKRĘGOWA KOMISJA EGZAMINACYJNA W JAWORZNIE odbiera utwory na poziomie Idei i na poziomie artystycznej organizacji sprawny językowo i zna (przeczytał) teksty z kanonu lektur tworzy teksty własne (prezentacja oraz interpretacja tekstu literackiego) MODEL MATURZYSTY 2005 UCZEŃ systematycznie zdobywa wiedzę i umiejętności przez samokształcenie, korzystając ze wskazówek nauczyciela NAUCZYCIEL stosuje przemyślane strategie dydaktyczne

przygotowany do uczestnictwa w kulturze i życiu społecznym OKRĘGOWA KOMISJA EGZAMINACYJNA W JAWORZNIE Maturzysta 2005 przygotowany do uczestnictwa w kulturze i życiu społecznym przygotowany do studiów humanistycznych, jeśli takie planował

satysfakcji i sukcesów w pracy nad przygotowaniem uczniów OKRĘGOWA KOMISJA EGZAMINACYJNA W JAWORZNIE Państwo Poloniści! Serdecznie życzymy satysfakcji i sukcesów w pracy nad przygotowaniem uczniów do MATURY 2005