SPOTKANIE Z NAUCZYCIELAMI JĘZYKA POLSKIEGO OKRĘGOWA KOMISJA EGZAMINACYJNA W JAWORZNIE SPOTKANIE Z NAUCZYCIELAMI JĘZYKA POLSKIEGO
Zdanie proste: Kocham polonistów! Rozwinięcie zdania: …bo jest za co! Andrzej Waligórski
OKRĘGOWA KOMISJA EGZAMINACYJNA W JAWORZNIE PLAN SPOTKANIA Opis egzaminu maturalnego Od podstawy programowej do zadania egzaminacyjnego Informator maturalny w pracy nauczyciela Wykorzystanie dotychczasowych doświadczeń maturalnych
OKRĘGOWA KOMISJA EGZAMINACYJNA W JAWORZNIE Część pierwsza Opis egzaminu maturalnego
Egzaminu maturalny z języka polskiego w 2005 roku OKRĘGOWA KOMISJA EGZAMINACYJNA W JAWORZNIE Egzaminu maturalny z języka polskiego w 2005 roku będą zdawać absolwenci szkół ponadgimnazjalnych obowiązkowy tylko na poziomie podstawowym poziom rozszerzony - nieobowiązkowy
Wynik egzaminu z języka polskiego OKRĘGOWA KOMISJA EGZAMINACYJNA W JAWORZNIE Wynik egzaminu z języka polskiego wyrażony w procentach aby zdać egzamin, należy uzyskać co najmniej 30% możliwych do uzyskania punktów w części: ustnej egzaminu pisemnej egzaminu na poziomie podstawowym poziom rozszerzony nie ma progu zaliczenia
OKRĘGOWA KOMISJA EGZAMINACYJNA W JAWORZNIE Zwolnienia z egzaminu laureaci i finaliści Olimpiady Literatury i Języka Polskiego są zwolnieni z egzaminu osoba zwolniona będzie miała wpisaną na świadectwie dojrzałości informację o uzyskanym na olimpiadzie tytule
Ocenianie egzaminu maturalnego OKRĘGOWA KOMISJA EGZAMINACYJNA W JAWORZNIE Ocenianie egzaminu maturalnego Część ustna – oceniana przez szkolny przedmiotowy zespół egzaminacyjny Część pisemna – oceniana przez egzaminatorów zewnętrznych okręgowej komisji egzaminacyjnej
OKRĘGOWA KOMISJA EGZAMINACYJNA W JAWORZNIE Czas trwania egzaminu egzamin ustny około 25 minut egzamin pisemny na poziomie podstawowym – 170 minut na poziomie rozszerzonym - 300 minut (170 + 130)
Jeden poziom egzaminu ustnego OKRĘGOWA KOMISJA EGZAMINACYJNA W JAWORZNIE Jeden poziom egzaminu ustnego prezentacja rozmowa Trwa około 15 minut. Zdający jest oceniany za umiejętność mówienia oraz za wiedzę w zakresie wyznaczonym przez temat; może wykorzystać przygotowany materiał pomocniczy. Trwa około 10 minut. Zdający jest oceniany za umiejętność formułowania odpowiedzi na pytania egzaminatora oraz za umiejętność obrony własnego stanowiska.
Dwa poziomy egzaminu pisemnego Podstawowy Rozszerzony Zdający rozwiązuje Arkusz I, który zawiera test sprawdzający rozumienie czytanego tekstu oraz dwa tematy pracy do wyboru. Zdający rozwiązuje dwa arkusze: Arkusz I. z poziomu podstawowego; Arkusz II zawiera dwa tematy pracy do wyboru .
MATURA 2005 sesja wiosenna - terminy OKRĘGOWA KOMISJA EGZAMINACYJNA W JAWORZNIE MATURA 2005 sesja wiosenna - terminy dla zespołu przedmiotowego do dnia 10 kwietnia 2004 roku przygotowanie w zespole przedmiotowym szkolnej listy tematów (Rozporządzenie MENiS z 7 stycznia 2003 r.); dostarczyć listę tematów dyrektorowi okręgowej komisji, jeśli przewodniczący otrzyma takie zalecenie w terminie tygodnia od dnia otrzymania zaleceń poprawić tematy
Matura 2005 sesja wiosenna - terminy OKRĘGOWA KOMISJA EGZAMINACYJNA W JAWORZNIE Matura 2005 sesja wiosenna - terminy Uczeń nie później niż do dnia 30 września zgłasza w deklaracji temat do egzaminu ustnego, który wybiera ze szkolnej listy tematów najpóźniej miesiąc przed egzaminem dostarcza nauczycielowi bibliografię do tematu oraz materiał pomocniczy (o ile taki przygotował) na tydzień przed egzaminem dostarcza nauczycielowi ramowy plan prezentacji
Lista tematów z języka polskiego OKRĘGOWA KOMISJA EGZAMINACYJNA W JAWORZNIE Lista tematów z języka polskiego jedna w całej szkole tematy uporządkowane w trzech kategoriach: literatura, związki literatury z innymi dziedzinami sztuki i język dyrektor komisji okręgowej może zwrócić się do przewodniczącego zespołu egzaminacyjnego o przedstawienie przygotowanych list tematów jeśli w terminie 10 tygodni od dnia złożenia listy dyrektor nie zgłosi do nich zastrzeżeń, tematy uważa się za zaakceptowane
Poprawa tematów z listy szkolnej OKRĘGOWA KOMISJA EGZAMINACYJNA W JAWORZNIE Poprawa tematów z listy szkolnej w terminie tygodnia od dnia otrzymania zaleceń przewodniczący zespołu egzaminacyjnego przedstawia dyrektorowi OKE poprawioną listę tematów jeśli w terminie tygodnia dyrektor komisji okręgowej nie zaakceptuje poprawionej listy tematów, przekazuje przewodniczącemu zespołu egzaminacyjnemu listę tematów przygotowaną przez komisję okręgową
Od podstawy programowej do zadania egzaminacyjnego OKRĘGOWA KOMISJA EGZAMINACYJNA W JAWORZNIE Część druga Od podstawy programowej do zadania egzaminacyjnego
Podstawa programowa Standardy wymagań egzaminacyjnych Poziom podstawowy Poziom rozszerzony Analiza i interpretacja tekstu na poziomie idei Analiza i interpretacja tekstu na poziomie idei i organizacji
Temat do egzaminu ustnego OKRĘGOWA KOMISJA EGZAMINACYJNA W JAWORZNIE Temat do egzaminu ustnego powinien uczniowi: dać możliwość realizacji na podstawie materiału omawianego w szkole umożliwić zaprezentowanie swojego stanowiska pozwolić na wykorzystanie materiału spoza programu szkolnego
Test sprawdzający rozumienie tekstu OKRĘGOWA KOMISJA EGZAMINACYJNA W JAWORZNIE Test sprawdzający rozumienie tekstu tekst publicystyczny lub popularnonaukowy długości około 1200 słów test składający się z 12 – 16 zadań otwartych i/lub zamkniętych
Temat do egzaminu pisemnego OKRĘGOWA KOMISJA EGZAMINACYJNA W JAWORZNIE Temat do egzaminu pisemnego Punktem wyjścia pracy zdającego na poziomie podstawowym i rozszerzonym jest tekst literacki długości około 1000 słów
Formuła tematu na poziom podstawowy OKRĘGOWA KOMISJA EGZAMINACYJNA W JAWORZNIE Formuła tematu na poziom podstawowy Fragment tekstu literackiego kluczem do odczytania utworu (fragment otwiera problem). Skomentowanie sposobu ujęcia tego samego motywu, tematu w utworach literackich.
Formuła tematu na poziom rozszerzony OKRĘGOWA KOMISJA EGZAMINACYJNA W JAWORZNIE Formuła tematu na poziom rozszerzony teksty nieznane, ale utrzymane w znanej uczniowi poetyce Interpretacja porównawcza dwóch tekstów, np. przez problem analityczny, sposób kreowania bohatera, pokazywania natury Analiza i interpretacja tekstu literackiego, np. ukierunkowana przez wskazówkę interpretacyjną.
Waga punktacji za umiejętność pisania OKRĘGOWA KOMISJA EGZAMINACYJNA W JAWORZNIE Waga punktacji za umiejętność pisania Kryteria Poziom podstawowy rozszerzony Rozwinięcie tematu 25 pkt. = 50% 22 pkt. = 55% kompozycja 5 pkt.= 10% 3 pkt. = 7.5% styl język 15 pkt. = 30% 12 pkt. = 30% Razem 50 pkt.= 100% 40 pkt. = 100% walory 4
OKRĘGOWA KOMISJA EGZAMINACYJNA W JAWORZNIE STANDARDY WYMAGAŃ EGZAMINACYJNYCH WYPRACOWANIE ZADANIE HOLISTYCZNE Wiedza o języku, literaturze, kulturze Odbiór tekstów Tworzenie tekstu własnego p. podstawowy p. rozszerzony a także: próba eseju, interpretacja porównawcza np. rozprawka, interpretacja utworu literackiego
Temat na poziomie podstawowym OKRĘGOWA KOMISJA EGZAMINACYJNA W JAWORZNIE Temat na poziomie podstawowym Spotkanie wrogów w Iliadzie Homera i Panu Tadeuszu Adama Mickiewicza. Porównaj fragmenty – zwróć uwagę na rodzaj przedstawionych sytuacji, portrety bohaterów i wpisany w teksty obraz człowieka.
OKRĘGOWA KOMISJA EGZAMINACYJNA W JAWORZNIE Zdający potrafi przeanalizować fragmenty utworów na poziomie idei wykazać się znajomością utworów wykorzystać stosowny kontekst rozpoznać sytuacje przedstawione w utworach rozpoznać zachowania i uczucia bohaterów
OKRĘGOWA KOMISJA EGZAMINACYJNA W JAWORZNIE nazwać najważniejszą cechę portretowanego bohatera dostrzec podobieństwa losów i sytuacji bohaterów wyodrębnić w tekście komentarz narratora i wypowiedzi bohaterów podsumować obserwacje analityczne, sformułować wnioski i nazwać uniwersalne wartości wpisane w teksty
OKRĘGOWA KOMISJA EGZAMINACYJNA W JAWORZNIE napisać tekst uporządkowany, spójny, nadać mu właściwy kształt graficzny posłużyć się stylem komunikatywnym, dostosowanym do formy wypowiedzi pisać językiem zgodnym z obowiązującą normą
Temat na poziom rozszerzony OKRĘGOWA KOMISJA EGZAMINACYJNA W JAWORZNIE Temat na poziom rozszerzony Analiza i interpretacja wiersza Czesława Miłosza Ogrodnik
OKRĘGOWA KOMISJA EGZAMINACYJNA W JAWORZNIE Zdający potrafi przeanalizować utwór na poziomie idei i struktury rozpoznać temat, odczytać przesłanie wiersza rozpoznać relację między wierszem i mottem rozpoznać adresata i nadawcę wiersza
OKRĘGOWA KOMISJA EGZAMINACYJNA W JAWORZNIE Rozpoznać: zasadę kompozycyjną typ liryki funkcję elementów wersyfikacji funkcje środków językowych typ stylizacji językowej kreacje bohaterów lirycznych funkcję tytułu
OKRĘGOWA KOMISJA EGZAMINACYJNA W JAWORZNIE wykorzystać konteksty w interpretacji wiersza posługiwać się terminami teoretycznoliterackimi podsumować obserwacje analityczne, sformułować interpretację wiersza
OKRĘGOWA KOMISJA EGZAMINACYJNA W JAWORZNIE napisać tekst, stosując właściwą dla interpretacji zasadę kompozycyjną posłużyć się stylem o cechach indywidualnych, komunikatywnym, żywym, swobodnym, dostosowanym do formy wypowiedzi pisać językiem zgodnym z obowiązującą normą
Część trzecia Praca z informatorem maturalnym OKRĘGOWA KOMISJA EGZAMINACYJNA W JAWORZNIE Część trzecia Praca z informatorem maturalnym
Praca dydaktyczna polonisty OKRĘGOWA KOMISJA EGZAMINACYJNA W JAWORZNIE Praca dydaktyczna polonisty wrzesień – listopad 2003 r. zapoznaje uczniów z zawartością Informatora maturalnego objaśnia uczniom, jak korzystać z Informatora maturalnego w klasie drugiej i trzeciej wykorzystuje Informator maturalny w procesie dydaktycznym uwzględnia w procesie dydaktycznym listę lektur z Wymagań egzaminacyjnych
OKRĘGOWA KOMISJA EGZAMINACYJNA W JAWORZNIE Lista lektur Podstawa programowa wybór nowel pozytywistycznych Standardy wymagań egzaminacyjnych E. Orzeszkowa Gloria victis Maria Konopnicka Mendel Gdański B. Prus Kamizelka
OKRĘGOWA KOMISJA EGZAMINACYJNA W JAWORZNIE Nauczyciel np.: stosuje w praktyce szkolnej kryteria oceniania tekstów własnych uczniów, także ich dłuższych wystąpień na lekcji zapoznaje uczniów z kryteriami oceniania poprzez analizę wybranej pracy z Informatora maturalnego
Praca ucznia z Informatorem OKRĘGOWA KOMISJA EGZAMINACYJNA W JAWORZNIE Praca ucznia z Informatorem porównuje swoją wiedzę i umiejętności ze szczegółowym opisem wymagań egzaminacyjnych wykorzystuje modele rozwinięcia tematu do ćwiczeń redakcyjnych układa model rozwinięcia do wybranego tematu z Informatora i porównuje swój model z zamieszczonym w Informatorze maturalnym analizuje zadania z arkuszy egzaminacyjnych
Z dotychczasowych doświadczeń egzaminacyjnych OKRĘGOWA KOMISJA EGZAMINACYJNA W JAWORZNIE Część czwarta Z dotychczasowych doświadczeń egzaminacyjnych
OKE JAWORZNO OKE WARSZAWA Liczba zdających 715 Nie zdało 1,4% 1,8% Łatwość 0,56 0,53 M (średnia arytmetyczna) 55,7 52,82 Me (wynik środkowy) 55 53 Mo (wynik najczęstszy) 50 63 Rozstęp 15 - 96 3 - 90 Odchylenie standardowe 12,25 13,19 Poziom podstawowy
Przedziały punktowe za tematy i test na poziomie podstawowym OKRĘGOWA KOMISJA EGZAMINACYJNA W JAWORZNIE Przedziały punktowe za tematy i test na poziomie podstawowym
Łatwość kryteriów do tematów z poziomu podstawowego OKRĘGOWA KOMISJA EGZAMINACYJNA W JAWORZNIE Łatwość kryteriów do tematów z poziomu podstawowego
Łatwość zadań z testu badającego rozumienie tekstu OKRĘGOWA KOMISJA EGZAMINACYJNA W JAWORZNIE Łatwość zadań z testu badającego rozumienie tekstu
OKRĘGOWA KOMISJA EGZAMINACYJNA W JAWORZNIE Zadanie 14 – łatwość 0.25 Polecenie: W akapicie 5 znajdź i nazwij trzy różne środki językowe służące wzmocnieniu perswazji (przekonywaniu) Oczekiwana odpowiedź: 1. os. l. mn. tryb przypuszczający konstrukcja: co by było, gdyby pytanie retoryczne charakterystyczne słownictwo (wyobraźmy sobie) wyliczenia (np. czasowników zaprzeczonych powtórzenia anaforyczne powtórzenia składniowe (paralelizm)
Przedziały punktowe za tematy na poziomie rozszerzonym – 265 zdających OKRĘGOWA KOMISJA EGZAMINACYJNA W JAWORZNIE Przedziały punktowe za tematy na poziomie rozszerzonym – 265 zdających
Łatwość kryteriów do tematów na poziomie rozszerzonym OKRĘGOWA KOMISJA EGZAMINACYJNA W JAWORZNIE Łatwość kryteriów do tematów na poziomie rozszerzonym
OKRĘGOWA KOMISJA EGZAMINACYJNA W JAWORZNIE Osiągnięcia uczniów w zakresie rozwijania tematu z poziomu podstawowego Jaką funkcję pełni Mazurek Dąbrowskiego w PanuTadeuszu Adama Mickiewicza? W pracy wykorzystaj znajomość utworu Józefa Wybickiego i podanych fragmentów Pana Tadeusza.
OKRĘGOWA KOMISJA EGZAMINACYJNA W JAWORZNIE
OKRĘGOWA KOMISJA EGZAMINACYJNA W JAWORZNIE Wniosek z analizy prac zdających w zakresie umiejętności rozwijania tematu Mało zadowalające opanowanie przez zdających umiejętności analityczno – interpretacyjnych tekstu literackiego
Jak efektywnie uczyć analizy i interpretacji tekstu literackiego? OKRĘGOWA KOMISJA EGZAMINACYJNA W JAWORZNIE Jak efektywnie uczyć analizy i interpretacji tekstu literackiego? poprzez przykład modelowej analizy i interpretacji tekstu literackiego Przykłady są zamieszczone: w Informatorze maturalnym na 2002 i na 2005 w materiałach egzaminacyjnych z 2002 i 2003 (trzy sesje egzaminacyjne)
Jak efektywnie uczyć analizy i interpretacji tekstu literackiego? OKRĘGOWA KOMISJA EGZAMINACYJNA W JAWORZNIE Jak efektywnie uczyć analizy i interpretacji tekstu literackiego? 2) poprzez działanie – samodzielna pisemna analiza i interpretacja utworu literackiego redagowanie tekstu interpretacyjnego – zadania domowe i zadania klasowe w czasie lekcji – gromadzenie stwierdzeń wyprowadzonych z analizy fragmentu lub całego utworu
OKRĘGOWA KOMISJA EGZAMINACYJNA W JAWORZNIE Pan Tadeusz Funkcja Mazurka Dąbrowskiego Sposób opisu ogrodu Spotkanie wrogów Wizerunek kraju lat dziecinnych Ucztowanie jako motyw literacki (tradycja szlachecka)
OKRĘGOWA KOMISJA EGZAMINACYJNA W JAWORZNIE Przedwiośnie Cezary Baryka – próba określenia własnej tożsamości Jak „przemienić kraj…” Ucztowanie jako motyw literacki (tradycja szlachecka)
OKRĘGOWA KOMISJA EGZAMINACYJNA W JAWORZNIE Jan Kochanowski Pieśń XI Jak żyć ma człowiek? Ku Muzom motyw non omnis moriar
Uczeń może zaznaczać w tekście istotne fragmenty, notować na marginesie spostrzeżenia Starcze nieszczęsny! Twe serce straszliwe ciosy przeżyło. Jakże ty miałeś odwagę przyjść pod okręty Achajów, Aby tu stać oko w oko z tym, co tak licznych i dzielnych Synów ci zabił. Zaprawdę, żelazne jest w tobie serce. Wstańże i siądź tu koło mnie.[...]” Brankom Achilles rozkazał, aby obmyły Hektora I namaściły tajemnie, nim Pryjam zwłoki zobaczy. [...] Kiedy już ciało obmyte i wonnościami natarte W chiton odziały służebne i tkaninami okryły, Achill sam dźwignął je z ziemi, na mary kładąc Hektora. Zaraz je dwaj towarzysze na wóz błyszczący złożyli.
OKRĘGOWA KOMISJA EGZAMINACYJNA W JAWORZNIE Wykorzystując z Informatora maturalnego, np. model rozwinięcia tematu Spotkanie wrogów…, zaznacz na marginesie tekstów Iliady i Pana Tadeusza numery punktów z modelu rozwinięcia, zawierających stwierdzenia wyprowadzone z analizy i interpretacji tekstu.
OKRĘGOWA KOMISJA EGZAMINACYJNA W JAWORZNIE 2.2 2.1 Pryjam zaś głosem błagalnym tak do Achilla powiedział: „Wspomnij na ojca swojego, do bogów podobny Achillu. W moich on latach jest teraz i stoi na progu starości. Ale on i gdy o tobie, że jeszcze żyjesz, usłyszy, Radość ma w sercu i potem każdego dnia się spodziewa Syna miłego zobaczyć wracającego spod Troi. Mnie już pocieszyć nie zdoła nic, bo z mych synów walecznych W Troi rozległej zrodzonych – żaden mi już nie pozostał. [...] Jeden, co z wszystkich mi został, osłaniał miasto i Trojan – Ty go niedawno zabiłeś, Hektora, gdy swojej ojczyzny Bronił. Dla niego przybyłem dziś pod okręty Achajów, Aby wyzwolić go, okup przynosząc ci niezmierzony. Bogów uszanuj, Achillu, i miejże litość nade mną, Wspomnij o ojcu swym własnym. Jam jest godniejszy litości – Nikt ze śmiertelnych nie doznał tego, co ja dziś doznaję, Kiedy do ust swych podnoszę rękę zabójcy mych dzieci”. 2.3 2.5 2 2.6 2.4
OKRĘGOWA KOMISJA EGZAMINACYJNA W JAWORZNIE 5.1 Klucznik na to słowo Pobladnął, pochylił się i, ciała połową Wygięty naprzód, stanął, zwisł na jednej nodze, Jak głaz lecący z góry, zatrzymany w drodze. […] I Klucznik był podobny rysiowi rannemu, Który z drzewa ma skoczyć w oczy myśliwemu. 5.1 gniew i nienawiść na dźwięk imienia wroga
Konieczność doskonalenia umiejętności OKRĘGOWA KOMISJA EGZAMINACYJNA W JAWORZNIE Konieczność doskonalenia umiejętności rozpoznawania w tekście środków językowych określania ich funkcji odczytywania znaczeń metaforycznych
OKRĘGOWA KOMISJA EGZAMINACYJNA W JAWORZNIE Wybierz z Informatora maturalnego temat i opracuj go, wykorzystując przedstawiony model rozwinięcia. Zadbaj o funkcjonalną kompozycję.
OKRĘGOWA KOMISJA EGZAMINACYJNA W JAWORZNIE Napisz wypracowanie na temat Wynalazki i ich wynalazcy... i porównaj je z modelem rozwinięcia. Zaznacz te stwierdzenia w modelu, których nie ująłeś w wypracowaniu. Zastanów się, które fragmenty tekstu pominąłeś w analizie i interpretacji lub które błędnie zinterpretowałeś.
Co zawiera polonistyczny materiał informacyjny? OKRĘGOWA KOMISJA EGZAMINACYJNA W JAWORZNIE Co zawiera polonistyczny materiał informacyjny? opis egzaminu z języka polskiego wskazówki dla zdającego, jak pracować w trakcie egzaminu propozycje ćwiczeń z wykorzystaniem Informatora maturalnego zestawienie tematów egzaminacyjnych do wykorzystanie w procesie lekcyjnym
PROPOZYCJA KODEKSU ETYCZNEGO EGZAMINATORA Aleksandry Bartmańskiej OKRĘGOWA KOMISJA EGZAMINACYJNA W JAWORZNIE PROPOZYCJA KODEKSU ETYCZNEGO EGZAMINATORA Aleksandry Bartmańskiej MATERIAŁ do refleksji do wzbogacenia nauczycielskiego procesu oceniania
OKRĘGOWA KOMISJA EGZAMINACYJNA W JAWORZNIE odbiera utwory na poziomie Idei i na poziomie artystycznej organizacji sprawny językowo i zna (przeczytał) teksty z kanonu lektur tworzy teksty własne (prezentacja oraz interpretacja tekstu literackiego) MODEL MATURZYSTY 2005 UCZEŃ systematycznie zdobywa wiedzę i umiejętności przez samokształcenie, korzystając ze wskazówek nauczyciela NAUCZYCIEL stosuje przemyślane strategie dydaktyczne
przygotowany do uczestnictwa w kulturze i życiu społecznym OKRĘGOWA KOMISJA EGZAMINACYJNA W JAWORZNIE Maturzysta 2005 przygotowany do uczestnictwa w kulturze i życiu społecznym przygotowany do studiów humanistycznych, jeśli takie planował
satysfakcji i sukcesów w pracy nad przygotowaniem uczniów OKRĘGOWA KOMISJA EGZAMINACYJNA W JAWORZNIE Państwo Poloniści! Serdecznie życzymy satysfakcji i sukcesów w pracy nad przygotowaniem uczniów do MATURY 2005