Proces Boloński Życie i twórczość.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Kierunki przemian Szkolnictwa Wyższego
Advertisements

i jego oferta wyjazdów na praktyki zagraniczne
KRK – na Uniwersytecie Warszawskim Marta Kicińska-Habior
Wewnętrzny system zapewniania jakości KSZTAŁCENIA
Historia Koła Rok założenia: 1994 r. Opiekun: dr Iwona Pawlas.
Tłumaczenie zagranicznych dokumentów o wykształceniu
EURYDICE Sieć Informacji o Edukacji w Europie, istnieje od 1980 r.
Małopolskie Partnerstwo na rzecz Kształcenia Ustawicznego – platformą współpracy na rzecz rozwoju i promocji kształcenia przez całe życie Luty 2010.
Proces Boloński - co warto o nim wiedzieć?
Kielce 1 czerwca 2010 Ewa Kraskowska Ekspertka Bolońska
30 listopada listopada DZIAŁANIA NA RZECZ PRZEDSIĘBIORCZOŚCI AKADEMICKIEJ.
Willy Aastrup, Centre Director U N I W E R S Y T E T W A A R H U S Ośrodek doradztwa i wsparcia Świadomość niepełnosprawności a rozszerzanie partycypacji.
Doświadczenia programu SOCRATES-Erasmus Jak je wykorzystać w realizacji kolejnej fazy programu Erasmus ( )? Beata Skibińska Fundacja.
Deklaracja Bolońska Europejska Przestrzeń Edukacyjna
Nowe perspektywy dla kształcenia ukierunkowanego na studenta w świetle projektowanych zmian prawa Elżbieta Walkiewicz.
KSZTAŁCENIE ZA GRANICĄ
Kształcenie inżynierów z perspektywy integracji europejskiej
Do you Erasmus? Praktyczne informacje dotyczące Programu uczenie się przez całe życie – Erasmus we WSAP dla studentów na rok akademicki 2008/2009.
Koordynator Programu Erasmus Wersja skrócona przez S.Salamon – BWZ UW
Krajowe Ramy Kwalifikacji, standardy kształcenia, ocena programów …
ECTS - Przewodnik dla użytkowników
Efekty kształcenia a zadania uczelnianego systemu doskonalenia jakości na przykładzie Uniwersytetu Warszawskiego Paweł Stępień Uniwersytet Warszawski 29.
Uniwersytet Warszawski. Studia I i II stopnia w świetle założeń Procesu Bolońskiego Biuro ds. Jakości Kształcenia we współpracy z Pełnomocnikiem ds. Realizacji.
Mały Senat 23 listopada 2011 Marta Kicińska-Habior.
Kwalifikacje nauczycieli Rok szkolny 2009/
NOWE PERSPEKTYWY KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO W POLSCE.
System KRK w Polsce – rekomendacje dla uczelni Spotkanie zespołów ds. kształcenia Uniwersytetu Gdańskiego Leźno, 14 czerwca 2011 r Na podstawie materiałów.
Cykl konferencji REA 2008/ listopada 2008 (piątek) EDUKACJA SZKOLNA I AKADEMICKA W POLSCE Konferencja z udziałem Minister Edukacji Narodowej, Katarzyny.
Sieci Lifelong Learning Pomysł na …? Anna Atłas Gdańsk,
Kliknij, aby edytować styl wzorca tytułu Kliknij, aby edytować style wzorca tekstu Drugi poziom Trzeci poziom Czwarty poziom Piąty poziom Polski system.
SIEĆ LLL Uniwersytet gdański,
I.Sagan, Proces Boloński, REA, Leźno Gdańsk, 28 listopada 2008 tworzenie wspólnego Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego przygotowanie włączenia uczelni.
7.Program Ramowy Założenia programowe Jolanta Pacura Regionalny Punkt Kontaktowy
Zespół Ekspertów Bolońskich
Proces Boloński: stan obecny i perspektywy
ERASMUS MUNDUS Istotą programu ERASMUS MUNDUS jest prowadzenie przez europejskie konsorcja uczelni wspólnych studiów magisterskich (studia magisterskie.
Studenci w 2010 r Proces Boloński - co warto o nim wiedzieć? Elżbieta Walkiewicz.
Wprowadzenie do Procesu Bolońskiego
1 Maria Ziółek - Ekspert Boloński Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego Warszawa 15 stycznia 2009 r. Wielostopniowy model studiów – jak wykorzysta.
Jakość kształcenia zawodowego w Unii Europejskiej
Podstawowe terminy. Ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. wraz z późniejszymi zmianami Rozporządzenie ministra nauki i szkolnictwa wyższego z dnia 5 października.
Europejskie studia magisterskie Erasmus Mundus to wysokiej jakości studia drugiego stopnia wspólnie opracowane i prowadzone przez uczelnie wchodzące w.
Deklaracja Polityki Uczelni Erasmusa – strategia internacjonalizacji
Wewnętrzny system zapewniania jakości PJWSTK - główne założenia i kierunki działań w ramach projektu „Kaizen - japońska jakość w PJWSTK” Projekt współfinansowany.
Jak studiować w warunkach reformy szkolnictwa wyższego?
AKADEMIA EKONOMICZNA IM. KAROLA ADAMIECKIEGO W KATOWICACH
DEKLARACJA BOLOŃSKA.
Polskie biblioteki akademickie w Unii Europejskiej - Łódź, Rola biblioteki uczelnianej w procesie internacjonalizacji kształcenia Tomasz Saryusz-Wolski.
Definicje w uznawalności wykształcenia
RAMY KWALIFIKACJI JAKO NARZEDZIE POLITYKI PUBLICZNEJ DLA UCZENIA SIĘ PRZEZ CAŁE ŻYCIE Warszawa, 8-9 listopada 2012.
Najlepsze wykorzystanie Europejskich Ram Odniesienia na rzecz Zapewniania Jakości w Kształceniu i Szkoleniu Zawodowym Drogowskazy Jolanta Podłowska MIĘTNE,
Polskie biblioteki akademickie w Europie opartej na wiedzy Dagmara Sawicka Biblioteka Główna Akademii Rolniczej w Lublinie ŁÓDŹ czerwca 2004.
Krajowe Ramy Kwalifikacji w Szkolnictwie Wyższym
Sprzeczności i „niewykonalne” zapisy
W skrócie o Deklaracji Bolońskiej & systemie ewaluacji punktów kredytowych ECTS Rada Wydziały Wychowania Fizycznego 22 marca 2007 Rom a n M a c i e jK.
Koncepcja przyznawania punktacji ECTS dla studiów podyplomowych organizowanych przez UEP.
Studia doktoranckie w Procesie Bolońskim Katarzyna Martowska Zespół Ekspertów Bolońskich UKSW, Warszawa,
Rama Kwalifikacji Celem projektu Europejskich Ram Kwalifikacji jest ułatwienie porównywania kwalifikacji zdobywanych w różnym czasie, miejscach i formach,
Podstawowe informacje na temat programu
Wnioski z warsztatu Wprowadzenie na uczelnie Recognition of Prior Learning (RPL) – podejście praktyczne (III konferencja w ramach Programu doskonalenia.
KRK – na Uniwersytecie Warszawskim 7czerwca 2011 Marta Kicińska-Habior.
Krajowe Ramy Kwalifikacji a przygotowanie nauczycieli Anna Beata Kwiatkowska WMiI UMK, PTI Konferencja Przygotowanie nauczycieli i nauczycieli akademickich.
Ogólne informacje o Funduszach Europejskich na lata Marzec, 2013 r.
Nowelizacja Wskazówek i propozycji rozwiązań dotyczących systemu zapewniania i doskonalenia jakości na wydziałach i w innych jednostkach kształcących studentów.
Europejski system akumulowania i przenoszenia osiągnięć w kształceniu i szkoleniu zawodowym (ECVET) Organizowanie mobilności edukacyjnej Zgierz.
Prace nad Polską Ramą Kwalifikacji oraz integracją krajowego systemu kwalifikacji Horacy Dębowski Instytut Badań Edukacyjnych Krajowy Zespół Ekspertów.
Nowelizacja wewnątrzuniwersyteckich aktów prawnych dotyczących jakości kształcenia oraz Wskazówek i propozycji rozwiązań dotyczących systemu zapewniania.
Krajowe Ramy Kwalifikacji. Co to są Krajowe Ramy Kwalifikacji? Krajowe Ramy Kwalifikacji (KRK) to jednolity sposób opisania kwalifikacji zdobytych na.
Proces boloński z perspektywy biur karier – nowe wyzwania i możliwości, Monika Domańska. Politechnika Krakowska.
Uczelniany System Zapewnienia Jakości Kształcenia
Zapis prezentacji:

Proces Boloński Życie i twórczość

Źródła Seria Focus. Struktury systemów szkolnictwa wyższego w Europie 2006/2007. Proces Boloński: kierunki rozwoju w poszczególnych krajach, Warszawa 2008 A. Kraśniewski, Proces Boloński. To już 10 lat, Warszawa 2009. www.frse.org.pl www.erasmus.org.pl

Jak do tego doszło? Proces Boloński to ogólnoeuropejskie przedsięwzięcie, zapoczątkowane podpisaniem w 1999 roku przez ministrów odpowiedzialnych za szkolnictwo wyższe dokumentu zwanego Deklaracją Bolońską. Ostatecznym celem jest utworzenie do 2010 roku Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego (European Higher Education Area)

Jak hartowała się stal… Celem Procesu Bolońskiego nie jest stworzenie standardów, którym podlegałyby systemy szkolnictwa wyższego w poszczególnych krajach. Tworzenie EOSW oznacza przede wszystkim wypracowywanie zasad współdziałania i wdrażania mechanizmów porównywania rozwiązań funkcjonujących w Europie, z uwzględnieniem zróżnicowania i autonomii poszczególnych państw i uczelni

Najdłuższa wojna nowoczesnej Europy 1998 Deklaracja Sorbońska Francja, Niemcy, Wielka Brytania, Włochy 1999 Deklaracja Bolońska 29 państwa, w tym Polska 2001 Komunikat Praski 33 państwa 2003 Komunikat Berliński 40 państw 2005 Komunikat z Bergen 45 państw 2007 Komunikat Londyński 46 państw 2009 Konferencja ministrów w Leuven 2010 Europejski Obszar Szkolnictwa Wyższego

Deklaracja Sorbońska Zwiększenie przejrzystości studiów w skali międzynarodowej i poprawa uznawalności kwalifikacji poprzez stopniowe przybliżanie ich do wspólnej ramowej struktury kwalifikacji i cykli studiów Ułatwianie mobilności studentów i nauczycieli w obszarze europejskim i ich integracja na europejskim rynku pracy Zaprojektowanie wspólnego systemu studiów na poziomie licencjackim oraz powyżej licencjackiego

Deklaracja Bolońska Przyjęcie systemu czytelnych i porównywalnych tytułów / stopni Wdrożenie systemu opartego zasadniczo na dwóch głównych cyklach Wprowadzenie systemu punktowego Wspieranie mobilności studentów, nauczycieli i naukowców Promowanie współpracy europejskiej w dziedzinie zapewniania jakości Promowanie wymiaru europejskiego w szkolnictwie wyższym

Komunikat Praski Promowanie uczenia się przez całe życie Zaangażowanie uczelni i studentów Zwiększenie atrakcyjności Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego

Komunikat Berliński Rozwijanie mechanizmów zapewniania jakości na poziomie uczelnianym, krajowym i europejskim Rozpoczęcie wdrażania dwustopniowego systemu studiów Uznawanie tytułów/stopni i okresów studiów Opracowanie kompleksowej ramowej struktury kwalifikacji dla EOSW Włączenie poziomu doktoranckiego jako trzeciego cyklu studiów w Procesie Promowanie ściślejszych powiązań między EOSW a Europejskim Obszarem Badań

Komunikat Bergeński Wzmocnienie wymiaru społecznego i likwidowanie przeszkód w mobilności Wdrażanie standardów i wskazówek dotyczących zapewniania jakości Wprowadzenie krajowych struktur kwalifikacji Przyznawanie i uznawanie wspólnych tytułów/stopni Tworzenie elastycznych ścieżek kształcenia w szkolnictwie wyższym

Jak to działa? Konferencje ministrów publikują dokumenty strategiczne, dotyczące przyszłości PB W okresie między konferencjami PB jest koordynowany przez Grupę Kontynuacji (Bologna Follow-up Group) oraz Radę (Board) Wszystkie działania podlegają szeroko zakrojonym konsultacjom z m.in.: Steering Committee for Higher Education and Research, European University Association, European Associacion of Institutions in Higher Education, European Students’ Union, UNESCO European Centre for Higher Education, European Association for Quality Assurance in Higher Education, Education International Pan-European Structure, Business Europe

Studia dwustopniowe Uzyskanie dyplomu bachelor (ukończenie studiów) wymaga zdobycia 180-240 punktów ECTS Uzyskanie dyplomu master (ukończenie studiów II stopnia) wymaga zdobycia 300 punktów ECTS, licząc od początku studiów I stopnia, z czego co najmniej 60 punktów ECTS musi być uzyskane na poziomie zaawansowanym (graduate level) Jest pożądane, aby poszczególne stopnie studiów były niezależne i otwarte dla kandydatów o różnym profilu dotychczas uzyskanego wykształcenia Promowanie mobilności studenckiej: mobilność pozioma (horizontal mobility) i mobilność pionowa (vertical mobility)