Doświadczenia Opola w budowie efektywnego i konkurencyjnego transportu miejskiego Miejski Zakład Komunikacyjny Spółka z o.o. w Opolu.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
IDENTYFIKACJA LICENCJI NA WYKONYWANIE TRANSPORTU DROGOWEGO RZECZY
Advertisements

Formy wsparcia dla pracodawców oferowane przez
AKTUALIZACJA STANU PRAWNEGO W ZAKRESIE KONTROLI WYMOGÓW I KONTROLI IDENTYFIKACJI I REJESTRACJI ZWIERZĄT Puławy, ; r.;
Planowanie współpracy z partnerami społecznymi
OPOLSKIE CENTRUM ROZWOJU GOSPODARKI ,,Możliwości wsparcia działalności klastrów w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Opolskiego”
Tramwaje Warszawskie Sp. z o.o.
1 Zatrudnianie personelu do projektu Reguła proporcjonalności Kwalifikowalność uczestników.
Organizacje pozarządowe
POSTĘPOWANIE KONTROLNE
Autor prezentacji: Szymon Dziubek
Prof. dr hab. Krystyna Szczepanowska – Kozłowska
ORGANIZACJA KOLEJOWYCH PRZEWOZÓW OSÓB
Od ogłoszenia do zamówienia
Grupy producentów rolnych
Kontrola zarządcza w jednostkach sektora finansów publicznych
Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Programów Rozwoju Obszarów Wiejskich.
Gmina Miejska Turek- Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej jako realizator prac społeczno – użytecznych ul. Konińska Turek Tel ,
Spółka europejska SE Spółka europejska (societas europaea – SE ) jest ponadnarodową formą spółki uregulowaną w prawie wspólnotowym,
w zakresie zasad dofinansowania z programów operacyjnych
Rozporządzenie 1370/2007 Art. 1 Zakres i cel Art. 2 Definicje
Art. 8 pkt 6 i 7 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz. U. Nr 180, poz. 1493, z późn. zm.)
Słowniczek pojęć podstawowych związanych z funkcjonowaniem funduszy UE.
Podnoszenie jakości usług transportu i mieszkalnictwa komunalnego jako czynniki wspomagające realizację strategii rozwoju miasta. Biała Podlaska,
Przepływy finansowe w regionalnych programach operacyjnych - Kontrakt Wojewódzki i dotacja rozwojowa Stała Konferencja Współpracy Olsztyn, 29 listopada.
Międzynarodowe Prawo Podatkowe
Międzynarodowe Prawo Podatkowe
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
Nadanie stopnia nauczyciela kontraktowego w trybie art. 9a ust
Sektorowy Program Operacyjny Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw KONTROLE.
Polskie przepisy dotyczące tworzenia i funkcjonowania EUWT
2009 Zamówienia publiczne w projektach dotacyjnych realizowanych przez Beneficjentów Magdalena Łempicka Warszawa, 8 czerwca 2009r.
Status SP ZOZ, a komercyjne usługi medyczne
Planowanie podatkowe Beata Dutkiewicz. Planowanie podatkowe Beata Dutkiewicz.
r., godz – 15.00, – Ochrona danych medycznych
Stypendium Marii Curie
Klub Seniora jako zadanie realizowane przez samorząd Osiedla (uwarunkowania formalne) Wrocław, r.
Źródła prawa podatkowego
w Jednostce Wojskowej Nr i jednostkach wojskowych podporządkowanych
NOWE ŻYCIE DLA ODPADÓW RECYKLING, PRZYGOTOWANIE DO PONOWNEGO UŻYCIA I ODZYSKU INNYMI METODAMI NIEKTÓRYCH FRAKCJI ODPADÓW KOMUNALNYCH.
KORZYŚCI PŁYNĄCE Z ZATRUDNIANIA OSÓB POWYŻEJ 50 ROKU ŻYCIA Radziejów, 15 listopada 2010 roku.
Środki pochodzące ze źródeł zagranicznych w wydatkach publicznych w spojrzeniu regionalnych izb obrachunkowych Małgorzata Kern Naczelnik Wydziału Informacji,
Roczne Programy Współpracy Miasta Mławy z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na lata: 2004,
PLANOWANE AKTY WYKONAWCZE DO USTAWY ORAZ SYSTEM KONTROLI MINISTERSTWA NAD JEJ WDRAŻANIEM Bernard Błaszczyk Podsekretarz Stanu Rydułtowy, dnia 29 sierpnia.
Podstawowe zbiegi tytułów ubezpieczeń
Podatki Vat.
Podstawowe akty prawne dotyczące zadań realizowanych dla cudzoziemców
Zasady stosowania 50 % kosztów uzyskania przychodu
Planowanie współpracy z partnerami społecznymi
PRZEKSZTAŁCENIE SAMORZĄDOWEGO ZAKŁADU BUDŻETOWEGO W SPÓŁKĘ
WNIOSKI O ODZNACZENIA PAŃSTWOWE I RESORTOWE Informacje nt
Przygotowanie przewoźnika do zamówień publicznych w transporcie zbiorowym w najbliższym czasie 9 październik 2014 Kielce 1 PIGTSiS - Kielce r.
Znaczenia Biuletynu Informacji Publicznej w realizacji prawa do informacji publicznej Katowice, dr Grzegorz Sibiga Instytut Nauk Prawnych PAN.
System aktów prawodawczych
Inicjatywa JESSICA – pierwsze doświadczenia z perspektywy regionalnej
Zamówienia Publiczne w kontekście realizowania projektów EFS Departament Wdrażania EFS Ministerstwo Gospodarki i Pracy.
USŁUGI PUBLICZNE - DEFINICJA
POJĘCIE PRZEDSIĘBIORCY W PRAWIE POLSKIM
Prawo własności przemysłowej? Prawo mienia przemysłowego? Prawo dóbr przemysłowych? Dz.U USTAWA z dnia 30 czerwca 2000 r. Prawo własności przemysłowej.
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich
Aktualizacja Planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego na sieci komunikacyjnej w wojewódzkich przewozach pasażerskich „Plan transportowy”
Kluczbork, październik 2015 PUBLICZNY TRANSPORT ZBIOROWY Realizacja zadania przez Powiat kluczborski
Spotkanie informacyjne 25 października 2010 roku Śląski Urząd Wojewódzki.
Piotr Kulczycki Podstawowe zasady kalkulacji rekompensaty z tytułu świadczenia usług kolejowego publicznego transportu zbiorowego Łódź, 26 kwietnia 2017.
KWALIFIKOWALNOŚĆ VAT Grzegorz Sobolewski
TRANSPORTOWY DOZÓR TECHNICZNY
Rządowa administracja zespolona w administracji
Transport drogowy na Mazowszu
Prawo transportowe 5 Podmiot wewnętrzny.
Zakopane 25 października 2018
Zapis prezentacji:

Doświadczenia Opola w budowie efektywnego i konkurencyjnego transportu miejskiego Miejski Zakład Komunikacyjny Spółka z o.o. w Opolu

PODSTAWY DZIAŁALNOŚCI – uwarunkowania prawne Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 11 sierpnia 2005 r. (sygn. akt II GSK 105/05) Wyrok Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości z dnia 6 kwietnia 2006 r. w sprawie C-410/04 (Stad Halle) Wyrok Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości z dnia 19 kwietnia 2007 r. w sprawie C-295/05 (Tragsa) Wyrok Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości z dnia 24 lipca 2003 r. w sprawie C-280/00 (Altmark Trans GmbH)

PODSTAWY DZIAŁALNOŚCI – uwarunkowania prawne c.d. Rozporządzenie (EWG) nr 1191/69 wraz z rozszerzającym je rozporządzeniem 1893/91 dotyczące usług publicznych Rozporządzenie (EWG) nr 1107/70 w sprawie przyznawania pomocy w transporcie kolejowym, drogowym i w żegludze śródlądowej Zobowiązania z tytułu świadczenia usług publicznych oznaczają zobowiązanie, jakich zainteresowane przedsiębiorstwo transportowe biorąc pod uwagę swój interes gospodarczy, nie przyjęłoby lub nie przyjęłoby w takim samym zakresie lub na takich samych zasadach Rozporządzenie 1191/69 rezerwowało definicje umowy o usługi publiczne wyłącznie dla umów cywilnoprawnych !

ZASADY USTALANIA WYSOKOŚCI DOPŁATY (REKOMPENSATY) - SPOSÓB ROZLICZENIA

ZASADY USTALANIA WYSOKOŚCI DOPŁATY (REKOMPENSATY) - SPOSÓB ROZLICZENIA c.d. Zgodnie z załącznikiem nr 1 do Rozporządzenia 1370/2007 Rekompensata = koszty poniesione w związku ze zobowiązaniem z tytułu świadczenia usług publicznych – wszystkie dodatnie wpływy finansowe wygenerowane w sieci – przychody taryfowe i jakiekolwiek inne przychody wygenerowane podczas wypełniania zobowiązania + rozsądny zysk

ROZPORZĄDZENIE WE Nr 1370/2007 PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY z dnia 23 października 2007 r. dotyczące usług publicznych w zakresie kolejowego i drogowego transportu pasażerskiego oraz uchylające Rozporządzenia Rady (EWG) nr 1191/69 i (EWG) nr 1107/70 PODMIOT WEWNĘTRZNY oznacza odrębną prawnie jednostkę podlegającą kontroli właściwego organu lokalnego, a w przypadku grupy organów przynajmniej jednego właściwego organu lokalnego, analogicznej do kontroli, jakie sprawują one nad własnymi służbami…

PROBLEMY - POSZUKIWANIE ROZWIĄZAŃ Art.5 ust. 2 Rozporządzenia WE 1370/2007 O ile nie zabrania tego prawo krajowe, każdy właściwy organ lokalny (…) może zdecydować, ze będzie samodzielnie świadczyć usługi publiczne w zakresie transportu pasażerskiego lub że będzie bezpośrednio udzielać zamówień prowadzących do zawarcia umów o świadczenie usług publicznych z podmiotem wewnętrznym… Podmiot wewnętrzny a element ryzyka kontraktu (umowa koncesji) – Rozporządzenie 1370/2007 a Dyrektywa 2004/17/WE Art. 2 i) Rozporządzenia 1370/2007 Umowa o świadczenie usług publicznych oznacza jeden lub kilka aktów wiążących prawnie, potwierdzających porozumienie zawarte pomiędzy właściwym organem a podmiotem świadczącym usługi publiczne, w sprawie powierzenia temu podmiotowi świadczącemu usługi publiczne zarządzania usługami pasażerskiego transportu publicznego podlegającymi zobowiązaniom z tytułu świadczenia usług publicznych oraz świadczenie tych usług (…) Brak implementacji Rozporządzenia 1370/2007 w krajowych normach prawnych

POSZUKIWANIE ROZWIĄZAŃ - WYTYCZNE MRR Pkt. 55(53) Wytycznych Ministerstwa Rozwoju Regionalnego w zakresie dofinansowania z programów operacyjnych podmiotów realizujących obowiązek świadczenia usług publicznych w transporcie zbiorowym Szczegółowe określenie zakresu obowiązku świadczenia usług publicznych przez spółkę komunalną następuje w: Uchwale organu stanowiącego Zarządzeniu organu wykonawczego upoważnionego uchwałą organu stanowiącego Umowie albo statucie spółki Odpowiednim akcie wewnętrznym spółki (plan strategia, regulamin itp.) uchwalonym przez zgromadzenie wspólników spółki komunalnej A P L I K A C J A w ramach REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO WOJEWÓDZTWA OPOLSKIEGO na lata Oś Priorytetowa 3 Transport; Działanie 3.2. Transport publiczny

Art Organizator dokonuje wyboru operatora w trybie: 1) ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 113, poz. 759, Nr 161, poz i Nr 182, poz. 1228) albo 2) ustawy z dnia 9 stycznia 2009 r. o koncesji na roboty budowlane lub usługi (Dz. U. Nr 19, poz. 101, z późn. zm.(9)) albo 3) art. 22 ust. 1. pkt.2 świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego ma być wykonywane przez podmiot wewnętrzny, w rozumieniu rozporządzenia (WE) nr 1370/2007, powołany do świadczenia usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego 2. Organizator może realizować przewozy w ramach publicznego transportu zbiorowego w formie samorządowego zakładu budżetowego. USTAWA O PUBLICZNYM TRANSPORCIE ZBIOROWYM

Art. 46 ust. 2 Podmiot, któremu organizator zlecił realizację części lub całości zadań z zakresu organizacji publicznego transportu zbiorowego, nie może być jednocześnie operatorem ani podmiotem powiązanym z operatorem w sposób uniemożliwiający bezstronną realizację zadań. USTAWA O PUBLICZNYM TRANSPORCIE ZBIOROWYM

W roku 2009 koszty MZK Opole wynosiły 29,9 mln zł., zaś wielkość dopłaty (rekompensaty) – 9,9 mln zł., w 2010 roku wartości te wynosiły odpowiednio 30,7 mln zł. oraz 10,2 mln zł. Dopłata (rekompensata) stanowi 38% przychodów systemu komunikacyjnego w Opolu. źródło: Ocena wielkości dotacji dla komunikacji miejskiej w Opolu w odniesieniu do innych miast Polski autor: dr Michał Wolański

PORÓWANIE POZIOMU RENTOWNOŚCI USŁUG W SYSTEMACH Z ZARZĄDAMI TRANSPORTU (źródło: Ocena wielkości dotacji dla komunikacji miejskiej w Opolu w odniesieniu do innych miast Polski autor: dr Michał Wolański) Analizując stosunek dotacji do sumarycznych kosztów działania komunikacji miejskiej w wybranych miastach z wydzielonymi zarządami transportu, należy stwierdzić, że w żadnym z analizowanych ośrodków względna wartość dotacji nie jest tak niska, jak w Opolu. Miasta o liczbie mieszkańców:

PORÓWANIE STRUKTURY PRZYCHODÓW OPERATORÓW W MODELU BEZ ZTM Z WYNAGRODZENIEM NETTO (źródło: Ocena wielkości dotacji dla komunikacji miejskiej w Opolu w odniesieniu do innych miast Polski autor: dr Michał Wolański) Miasta o liczbie mieszkańców:

PORÓWANIE POZIOMU KOSZTÓW OPERATORÓW (źródło: Ocena wielkości dotacji dla komunikacji miejskiej w Opolu w odniesieniu do innych miast Polski autor: dr Michał Wolański) * Miasta, w których część kosztów funkcjonowania komunikacji miejskiej pokrywają zarządy transportu – z reguły koszty te wynoszą ok groszy/wozokilometr. Miasta o liczbie mieszkańców:

OBSZAR DZIAŁANIA DOTYCHCZASOWY OBSZAR DZIAŁANIA NOWE OBSZARY

ZATEM JAKI PRZYJĄĆ MODEL - by stworzyć efektywny i konkurencyjny transport? - jak kontraktować usługi?

Dziękuję za uwagę