Co warto wiedzieć o ewaluacji?

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
NADZÓR PEDAGOGICZNY W ROKU SZKOLNYM 2012/2013
Advertisements

Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
ZADANIA DYREKTORA SZKOŁY/PLACÓWKI W NOWYM NADZORZE PEDAGOGICZNYM opracowanie: Władysława Tkaczyk st. wizytator.
,,Aby mierzyć drogę przyszłą, trzeba wiedzieć skąd się wyszło”
NOWY NADZÓR PEDAGOGICZNY
Wnioski z realizacji zadań nadzoru pedagogicznego
Organizacja nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2010/2011.
,,Aby mierzyć drogę przyszłą, trzeba wiedzieć skąd się wyszło”
z ewaluacji zewnętrznej szkoły obrazem działań i efektów kształcenia
Prezentacja przygotowana przez zespół badawczy przy CKE pod kierunkiem dr R.Dolaty PRIORYTETY POMORSKIEGO KURATORA OŚWIATY w roku szkolnym 2008/
Autoewaluacja pracy nauczyciela a ewaluacja wewnętrzna pracy szkoły
WEWNĘTRZNE MIERZENIE JAKOŚCI PRACY SZKOŁY
"Na powietrzu lepiej działa wyobraźnia" (Anna Shirley)* .
NADZÓR PEDAGOGICZNY PODLASKIEGO KURATORA OŚWIATY W ROKU SZKOLNYM 2010/2011.
Główne kierunki rozwoju edukacji Główne kierunki rozwoju edukacji w roku szkolnym 2010/2011.
Jolanta Misztal Kujawsko – Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli we Włocławku Program poprawy efektywności kształcenia - opracowanie, wdrożenie i ewaluacja.
Podsumowanie Ankieta na temat organizacji kształcenia w liceach ogólnokształcących w ramach monitorowania wdrażania nowej podstawy programowej w roku szkolnym.
W roku szkolnym 2009/2010. Konstytucja RP art. 70 ust. 3 (…) Warunki zakładania i działalności szkół niepublicznych oraz udziału władz publicznych w ich.
1. Podsumowanie wyników ewaluacji zewnętrznych – rok szkolny 2012/13 – wnioski dla zmian. 2. Zmiany w załączniku do rozporządzenia w sprawie nadzoru pedagogicznego.
Dokonać kontroli zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków korzystania z obiektów należących do szkoły, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków.
Nowy nadzór pedagogiczny Białystok, dnia r.
Nadzór pedagogiczny dyrektora szkoły/placówki
R A P O R T Z E W A L U A C J I OBSZAR : 2. Procesy zachodzące w szkole. Procesy zachodzące w szkole służą realizacji przyjętej w szkole koncepcji.
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Sprawowanie nadzoru pedagogicznego
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ W ZESPOLE SZKÓŁ W KOWALEWIE ZA ROK SZKOLNY 2011/2012.
EWALUACJA WEWNĘTRZNA W SZKOLE
RAPORT DOTYCZĄCY EWALUACJI
WYNIKI EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ ROK SZKOLNY 2009/2010 Maków GIMNAZJUM ŚWIĘTEGO WOJCIECHA W MAKOWIE Hanna Głuszek Krystyna Strzemińska.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU z dnia 23 kwietnia 2004 r. w sprawie szczegółowych zasad sprawowania nadzoru pedagogicznego, wykazu.
Badanie przeprowadzone W październiku 2012
Analizuje się wyniki sprawdzianu i egzaminu gimnazjalnego.
Innowacje pedagogiczne w szkołach ponadgimnazjalnych
Ewaluacja w nowym nadzorze pedagogicznym
Innowacje pedagogiczne w szkołach podstawowych
Jelenia Góra, 27 kwietnia 2011 r.
Kontrole przeprowadzone przez Wydział Nadzoru Pedagogicznego ds. kontroli w roku szkolnym 2010/ 2011 Kuratorium Oświaty w Kielcach.
VII OGÓLNOPOLSKA KONFERENCJA KADRY KIEROWNICZEJ OŚWIATY OSKKO,
Plan nadzoru pedagogicznego 2013/2014
Wyniki badań dotyczące wdrożenia rozporządzenia o nadzorze pedagogicznym.
ZESPÓŁ SZKÓŁ W OSTASZEWIE
1. Podsumowanie wyników ewaluacji zewnętrznych – rok szkolny 2012/13 2
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ
Innowacje pedagogiczne w przedszkolach
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
EWALUACJA WEWNĘTRZNA PROFIL SZKOŁY
Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
Witamy uczestników konferencji
CELE I ZAKRES EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
„ E-valesco znaczy wzmocnić ” Płock, wrzesień 2013 r.
Planowanie nadzoru pedagogicznego przez dyrektorów szkół i placówek oświatowych Jadwiga Romaniuk.
Publiczne Gimnazjum im. Jana Pawła II w Adamowie ZGODNOŚĆ REALIZACJI WYBRANYCH OBOWIĄZKOWYCH ZAJĘĆ EDUKACYJNYCH Z RAMOWYMI PLANAMI NAUCZANIA.
Raport z ewaluacji wewnętrznej 2014/2015
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA W I LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCYM W OLEŚNICY.
Wyniki i wnioski ewaluacji Przedszkola nr 10 w Będzinie
Raport z ewaluacji wewnętrznej PSP nr 17 im. M. Konopnickiej w Wałbrzychu rok szkolny 2014/2015 Opracowanie: G. Broniek-Pelister J. Gawonicz A. Müller.
Zmiany w nadzorze pedagogicznym 1 sierpień 2015 r.
Priorytety Ministra Edukacji Narodowej i Sportu na rok szkolny 2005/2006.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA SZKOŁY PODSTAWOWE ( ) przeprowadzono 205 ewaluacji, w tym: 25 ewaluacji całościowych 180 ewaluacji problemowych Podsumowanie.
Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym
1 Plan nadzoru pedagogicznego Lubelskiego Kuratora Oświaty na rok szk. 2015/2016 wynikający z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
Debata z udziałem dyrektorów szkół i placówek oświatowych maj/czerwiec 2016 r.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
Spotkanie z rodzicami uczniów szkół podstawowych i gimnazjów
Ewaluacja zewnętrzna Zasady informowania o działaniach w ramach pedagogicznego nadzoru zewnętrznego.
Przykładowy model podziału środków
przedstawiciela Wielkopolskiego Kuratora Oświaty
Zapis prezentacji:

Co warto wiedzieć o ewaluacji? Delegatura w Płocku

Ewaluacja – praktyczne badanie oceniające, przeprowadzana jest przez zespół wizytatorów ds. ewaluacji. Ewaluacja nie powinna trwać dłużej niż 5 dni roboczych w ciągu kolejnych dwóch tygodni. W terminie 7 dni od dnia zakończenia ewaluacji zewnętrznej zespół lub osoba, którzy przeprowadzili ewaluację, przedstawiają wyniki i wnioski z ewaluacji na zebraniu rady pedagogicznej. Delegatura w Płocku

Zakres ewaluacji zewnętrznej całościowa problemowa Delegatura w Płocku

PROCES EWALUACJI JEST: w pełni demokratyczny; transparentny; elastyczny. Delegatura w Płocku

Ewaluacja dzieli się na 3 etapy: PRZYGOTOWANIE BADANIE PODSUMOWANIE i analiza zebranych danych – na ich podstawie powstaje raport. Delegatura w Płocku

2) określenie poziomu spełniania wymagań, W terminie 7 dni od dnia zebrania z radą pedagogiczną, zespół lub osoba, którzy przeprowadzili ewaluację, sporządzają raport z przeprowadzonej ewaluacji zawierający: wyniki ewaluacji; 2) określenie poziomu spełniania wymagań, o których mowa w § 7 ust. 3 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 października 2009 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U. Nr 168, poz. 1324); wnioski z ewaluacji. Delegatura w Płocku

Raport, o którym mowa w § 9 ust Raport, o którym mowa w § 9 ust. 2 cytowanego rozporządzenia, kurator oświaty, przekazuje dyrektorowi szkoły lub placówki, w której przeprowadzono ewaluację, oraz organowi prowadzącemu szkołę lub placówkę. Delegatura w Płocku

Metody i techniki badawcze 1) Badania ankietowe: „Moja szkoła” - uczniowie klas o rok młodszych od najstarszych; „Mój dzień” – uczniowie klas najstarszych; rodzice uczniów klas objętych badaniem ankietowym; nauczyciele; dyrektor. 2) Wywiady z: dyrektorem oraz przedstawicielami: nauczycieli, uczniów, partnerów szkoły i j.s.t., pracowników niepedagogicznych i rodziców. 3) Obserwacje zajęć 4) Obserwacja szkoły, jej otoczenia oraz zachowań uczniów. 5) Analiza dokumentacji. Delegatura w Płocku

Delegatura w Płocku RESPONDENCI a) zgodnie z procedurą (np. klasy V i VI w SP, klasy III i IV w T); b) dobór respondentów (zgodnie z procedurą, w uzgodnieniu z wizytatorami ds. ewaluacji): dobór z uwzględnieniem rodzaju i zakresu współpracy (np. partnerzy, rodzice) i wykonywanych zadań (np. pracownicy niepedagogiczni, nauczyciele); dobór losowy (np. uczniowie); b) niezależność respondentów zadbanie o to, aby dany respondent nie występował w dwóch rolach. Delegatura w Płocku

Delegatura w Płocku PRZEBIEG EWALUACJI Jawność narzędzi a) pismo informujące o ewaluacji (wysyłane na 30 dni przed rozpoczęciem) b) harmonogram + dostęp do narzędzi; Delegatura w Płocku

Delegatura w Płocku PRZEBIEG EWALUACJI c) przygotowanie się do odpowiedzi na pytania w narzędziach; adekwatność odpowiedzi do pytań (np. pytania do nauczycieli: – ankieta dla nauczyciela, wywiad z przedstawicielami nauczycieli); niezależność respondentów (brak wzajemnej ingerencji w treści przekazywanych informacji przez poszczególne grupy respondentów); d) zbieranie danych; e) prezentacja zebranych danych na spotkaniu rady pedagogicznej. Delegatura w Płocku

ZASADY ANALIZY ZEBRANYCH DANYCH Delegatura w Płocku

Związek między wymaganiami a metodami zbierania danych WYMAGANIE 2.1 Szkoła lub placówka ma koncepcję pracy CHARAKTERYSTYKA POZIOM B: Koncepcja pracy szkoły lub placówki jest analizowana i modyfikowana w razie potrzeb. Koncepcja pracy szkoły lub placówki jest znana i akceptowana przez uczniów i rodziców. CHARAKTERYSTYKA POZIOM D Szkoła lub placówka działa zgodnie z przyjętą przez radę pedagogiczną koncepcją pracy Istniejąca w szkole koncepcja pracy szkoły jest znana pracownikom szkoły Istniejąca w szkole koncepcja pracy szkoły została przyjęta przez radę pedagogiczną Istniejąca w szkole koncepcja pracy szkoły jest znana uczniom i akceptowana przez nich Istniejąca w szkole koncepcja pracy szkoły jest znana rodzicom i akceptowana przez nich Modyfikacje koncepcji pracy szkoły są wynikiem tych analiz Szkoła prowadzi działania realizujące koncepcję pracy szkoły Koncepcja pracy szkoły jest analizowana Wywiad z dyrektorem Analiza dokumentów Wywiad grupowy z nauczycielami Wywiad grupowy z prac. niepedagogicznymi Wywiad z dyrektorem Wywiad grupowy z nauczycielami Ankieta dla nauczycieli Wywiad z dyrektorem Wywiad grupwy z rodzicami Ankieta dla nauczycieli Analiza dokumentów Wywiad z dyrektorem Wywiad grupowy z nauczycielami Wywiad z dyrektorem Wywiad grupowy z uczniami Wywiad z dyrektorem Wywiad grupowy z nauczycielami

Poziom spełniania przez szkołę wymagań E (poziom niski) – szkoła nie spełnia wymagania na poziomie D D (poziom podstawowy) - szkoła spełnia wymaganie na poziomie D C (poziom średni) - szkoła spełnia wymagania na poziomie D, ale nie spełnia wymagań na poziomie B B (poziom wysoki) - szkoła spełnia wymagania na poziomie D oraz na poziomie B A (poziom bardzo wysoki) - szkoła spełnia wymagania na poziomie D, na poziomie B oraz wykracza, w znaczący sposób, wyróżniający się na tle kraju, poza B. Delegatura w Płocku

Wnioski z ewaluacji wewnętrznej ROZWÓJ SZKÓŁ I PLACÓWEK Czy dokonywać ewaluacji wewnętrznej we wszystkich obszarach i wymaganiach? Cel ewaluacji: ROZWÓJ SZKÓŁ I PLACÓWEK Delegatura w Płocku

Wymaganie: Analizuje się wyniki sprawdzianu, egzaminu gimnazjalnego, egzaminu maturalnego i egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe a Ewaluacja Wymagania: Analizuje się wyniki sprawdzianu, egzaminu gimnazjalnego, egzaminu maturalnego i egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe Delegatura w Płocku

Wg rozporządzenia poziom D: wyniki sprawdzianu i egzaminów zewnętrznych są analizowane w celu poprawy jakości pracy szkoły lub placówki; w szkole lub placówce są wdrażane wnioski z analizy wyników sprawdzianu i egzaminów; poziom B: do analizy wyników sprawdzianu i egzaminu wykorzystuje się różnorodne metody analizy wyników; wdrażane w szkole lub placówce wnioski z analizy wyników sprawdzianu i egzaminów zewnętrznych przyczyniają się do wzrostu efektów kształcenia. Delegatura w Płocku

Jaką grupę respondentów wybrać i jakie zadać pytania? poziom D: W szkole lub placówce są wdrażane wnioski z analizy wyników sprawdzianu i egzaminów. Jaką grupę respondentów wybrać i jakie zadać pytania? nauczyciele (ankieta, wywiad); analiza dokumentów (np. arkusze obserwacji zajęć edukacyjnych); uczniowie (ankieta); ??? Delegatura w Płocku

Przykłady pytań w ankiecie dla nauczycieli, np.: Czy zna Pan/i wnioski pochodzące z analiz egzaminu zewnętrznego? Tak / Nie B) Czy wdraża Pan/i wnioski sformułowane na podstawie analizy egzaminu zewnętrznego? Tak / Nie C) Proszę wymienić wnioski, które Pan/i wdrażał/a? …………………. D) Proszę opisać kilka przykładów (która klasa, temat/y lekcji, krótki opis sposobu wdrożenia, zastosowane pomysły). E) ??? Delegatura w Płocku

Przykłady pytań w ankiecie dla uczniów, np.: W odniesieniu do konkretnego wniosku, np.: Doskonalić umiejęt. wypowiadania się w krótkich formach pisemnych. Jak często w tym roku szkolnym na lekcjach pisałeś samodzielnie krótkie teksty (np.: odpowiedź do zadania, notatka, opis, zaproszenie …)? 1 raz w tygodniu / 1 raz w miesiącu / … / … B) Na jakim przedmiocie najczęściej piszesz samodzielnie ww. teksty? Wymień nie więcej niż 3 przedmioty. ………………………………… C) Czy nauczyciel sprawdza poprawność napisanego przez Ciebie tekstu? zawsze / czasami / nigdy / … / … D) ??? Delegatura w Płocku

Przykłady pytań w arkuszu analizy dokumentów, np.: liczba obserwacji zajęć w roku szkolnym 2011/12: …. liczba obserwowanych zajęć, na których nauczyciele wdrażali wnioski pochodzące z analiz egzaminu zewnętrznego: ….. najczęściej wdrażane wnioski (proszę podać 3 przykłady): ………….. ……..…… ???? Delegatura w Płocku

Wykorzystanie ewaluacji, np. do: wywołania dyskusji: czy szkoła/placówka spełnia wymagania określone w prawie?; dzielenia się w środowisku tym, co szkoła/placówka robi dobrze/bardzo dobrze; spojrzenia na swoją szkołę/placówkę na tle innych; poszukiwania odpowiedzi na pytanie: Co zrobić, aby zmienić stwierdzony stan? ...................................... …………………………. Delegatura w Płocku

innych materiałów i informacji Dostępność procedur oraz innych materiałów i informacji www.npseo.pl Delegatura w Płocku

D Z I Ę K U J E M Y Delegatura w Płocku