1 KORZESZÓWKORZESZÓWKORZESZÓWKORZESZÓW Wnioski z nadzoru sprawowanego przez Podkarpackiego Kuratora Oświaty w roku szkolnym 2005/06
2 KORZESZÓWKORZESZÓWKORZESZÓWKORZESZÓW Podstawa: Protokoly kontroli MEN i NIK, Informacje z mierzenia zewnętrznego jakości pracy szkól (202), Raporty z wewnętrznego mierzenia (2300), Wyniki 6 kontroli problemowych (1049 szkołach), Wyniki przeprowadzonych monitoringów (2850), Wyniki 4 diagnoz, Przeprowadzone hospitacje (831), Oceny pracy dyrektorów (283), Szkolenia, zespoły samokształceniowe (175), Zalecenia, decyzje ( 338).
3 Ocena spełniania standardu: Wewnętrzny system zapewnienia jakości StandardPSPGInne Spełniony58% 55 %20% Niespełniony0%2%0%40% Częściowo spełniony 42%40%45%40%
4 KORZESZÓWKORZESZÓWKORZESZÓWKORZESZÓW W dalszym ciągu należy doskonalić wewnętrzny system zapewnienia jakości tak, aby tworzył spójny system powiązanych ze sobą działań.
5 KORZESZÓWKORZESZÓWKORZESZÓWKORZESZÓW Wewnętrzny system zapewnienia jakości. Przy tworzeniu systemu należy uwzględnić w szczególności: włączenie do pracy wszystkich organów szkoły, analizowanie wyników MJPS i na tej podstawie ustalanie kierunków zmian, zminimalizowanie ilości tworzonych na tę okoliczność dokumentów.
6 KORZESZÓWKORZESZÓWKORZESZÓWKORZESZÓW Ocena spełniania standardu: Nauczyciele (81%) Polityka kadrowa prowadzona przez dyrektora szkoły/placówki uległa znacznej poprawie i realizowana jest stosownie do kierunków jej rozwoju. Podjąć skuteczne działania mające na celu racjonalne przydzielanie zastępstw za nieobecnych nauczycieli.
7 KORZESZÓWKORZESZÓWKORZESZÓWKORZESZÓW Ocena spełniania standardu: Organizacja kształcenia (57%) Dostosować organizację pracy szkół i placówek do wszystkich wymogów prawa ze szczególnym uwzględnieniem ramowych planów nauczania. Dostosować wymagania do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia.
8 KORZESZÓWKORZESZÓWKORZESZÓWKORZESZÓW Ocena spełniania standardu: Organizacja kształcenia (57%) Doskonalić organizację procesu kształcenia uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych w szkołach ogólnodostępnych. Doskonalić regulacje prawne określone w statutach dotyczące warunków uzyskiwania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych lub zachowania. Zapewnić uczniom rozwój zainteresowań i uzdolnień.
9 Liczba uczestników (etap szkolny) LaureaciFinaliści Szkoły podstawowe Gimnazja Konkursy przedmiotowe i interdyscyplinarne
10 KORZESZÓWKORZESZÓWKORZESZÓWKORZESZÓW efekty kształcenia (38%- SP i 19%G) Sprawdzian w województwie podkarpackim Rok szkolnyLiczba uczniów Województwo podkarpackie OKEPolska 2003/ ,226,025,6 2004/ ,429,829,5 2005/ ,5825,8225,3
11 Ogółem Czyta nie Pisanie Rozumo wanie Korzysta nie z informa cji Wykorzy stywanie wiedzy w praktyce Podkarpacie 0,640,770,700,570,600,49 OKE 0,650,770,710,570,610,50 Umiejętności
12 KORZESZÓWKORZESZÓWKORZESZÓWKORZESZÓW Egzamin gimnazjalny w województwie podkarpackim w 2006 roku Liczba uczniów Humanistyczny Matematyczno- przyrodniczy Podkarpacie32,123,6 Polska31,423,9
13 KORZESZÓWKORZESZÓWKORZESZÓWKORZESZÓW Umiejętności słabo opanowane: zastosowanie zintegrowanej wiedzy do rozwiązywania problemów (30%), stosowanie terminów, procedur, pojęć (44%), najmniej wyników najwyższych (3,44%) osiągnęli nasi uczniowie.
14 KORZESZÓWKORZESZÓWKORZESZÓWKORZESZÓW Umiejętności słabo opanowane ( w części humanistycznej) tworzenie wlasnego tekstu (44%). Najwięcej wyników najwyższych w ramach OKE uzyskali gimnazjaliści z Podkarpacia (4,48%).
15 KORZESZÓWKORZESZÓWKORZESZÓWKORZESZÓW Kontynuować działania zmierzające do poprawy efektywności kształcenia, w tym przedmiotów matematyczno – przyrodniczych m.in. poprzez analizę wyników egzaminów zewnętrznych i wykorzystanie wniosków z tej analizy. Wnioski z mierzenia obszaru: efekty kształcenia.
16 KORZESZÓWKORZESZÓWKORZESZÓWKORZESZÓW Wnioski z mierzenia obszaru: efekty kształcenia. W szkołach, które nie przekroczyły progu staninowego 1,2,3 podjąć stosowne działania naprawcze. ( Program naprawczy wraz z opisem przyczyn, czynników kontekstowych proszę przekazać, do końca września 2006 roku, do Kuratorium Oświaty w Rzeszowie).
17 KORZESZÓWKORZESZÓWKORZESZÓWKORZESZÓW Motywować rodziców do większego i aktywnego udziału w życiu szkoły poprzez zmianę formy spotkań z rodzicami, wyeksponowanie roli trójek klasowych i rady rodziców. Wdrażać uczniów do odpowiedzialności za własne wyniki kształcenia i wzrost aspiracji edukacyjnych. Podejmować skuteczne działania zmierzające do poprawy frekwencji uczniów na zajęciach szkolnych. Ocena spełniania standardu: praca wychowawcza i profilaktyczna (94%- PP)
18 KORZESZÓWKORZESZÓWKORZESZÓWKORZESZÓW