Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem w jednostkach samorządu lokalnego Nielegalne podłączenia do sieci wodociągowej i sieci kanalizacyjnej.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Najważniejszy w każdym działaniu jest początek
Advertisements

Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska w Krakowie
POSTĘPOWANIE KONTROLNE
Wdrożenie Dyrektywy 98/83/EC
Małe przedsiębiorstwa wodociągowe w Polsce.
Zmiany w ustawie z dnia 8 grudnia 2006 r. o finansowym wsparciu tworzenia lokali socjalnych, mieszkań chronionych, noclegowni i domów dla bezdomnych (Dz.
Gmina Miejska Turek- Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej jako realizator prac społeczno – użytecznych ul. Konińska Turek Tel ,
Problematyka odmowy przyłączania do sieci elektroenergetycznej Poznań, dnia 20 listopada 2012 r.
1. Czy gmina posiada jakieś dotacje związane z usuwaniem azbestu? Gmina Raba Wyżna dofinansowuje odbiór odpadów zawierających azbest w wysokości 50% kosztów.
Gałęzie prawa wewnętrznego
USTAWA z dnia 4 marca 2010 r. o zmianie ustawy – Prawo wodne 1)
Grupa Wymiany Doświadczeń usług wodociągowo-kanalizacyjnych moderator: Stanisław Łodwig Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem w jednostkach.
Small water supplies Workshop under Component 2, Activity Warsaw June 17 – 19, 2009 Monitoring i zarządzanie małymi zakładami wodociągowymi na poziomie.
PAŃSTWOWA INSPEKCJA SANITARNA Nadzór
Roboty dodatkowe, uzupełniające i zamienne
WSPÓŁPRACA W ZAKRESIE NADZORU NAD WYROBAMI MEDYCZNYMI WPROWADZANYMI DO OBROTU I DO UŻYWANIA NA TERYTORIUM POLSKI Zgodnie z art ustawy z dnia 20 kwietnia.
–KANCELARIA RADCÓW PRAWNYCH SOBCZAK - POŁCZYŃSKA ŁAGODA –1–1 człowiek – najlepsza inwestycja Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Niektóre procedury wynikające z przepisów prawa, przy bieżącej aktualizacji ewidencji gruntów i budynków, dokonywanej przez starostów. Zgłoszenia zmiany,
UDZIAŁ WOJEWODY W PROCEDURZE ZWIĄZANEJ
Prawodawstwo w zakresie gospodarki odpadami
Instytut Zaopatrzenia w Wodę i Ochrony Środowiska
System wspomagający Gospodarkę Odpadami Komunalnymi Katowice
Stan Wdrożenia Wojewódzkiego Planu Gospodarki Odpadami na Dolnym Śląsku
NOWE ŻYCIE DLA ODPADÓW RECYKLING, PRZYGOTOWANIE DO PONOWNEGO UŻYCIA I ODZYSKU INNYMI METODAMI NIEKTÓRYCH FRAKCJI ODPADÓW KOMUNALNYCH.
Nowy system gospodarowania odpadami komunalnymi w m.st. Warszawie 3 stycznia 2013 r.
Nowy system gospodarowania odpadami komunalnymi w Gminie Bytom
KONCEPCJA SYSTEMU GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI NA TERENIE GMINY ZELÓW Zelów, r. 1.
Konferencja: Gospodarka gruntami rolnymi w Wielkopolsce w świetle znowelizowanej ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa Poznań
OBOWIĄZKI I UPRAWNIENIA GMINY W ZAKRESIE OCHRONY ŚRODOWISKA
Podstawa prawna Konstytucja RP Ustawa o samorządzie gminnym
w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Po zakończeniu budowy inwestor powinien, zależnie od nałożonych w pozwoleniu na budowę obowiązków zgłosić obiekt do użytkowania albo uzyskać pozwolenie.
Postępowanie dowodowe w polskim postępowaniu administracyjnym w procedurze wydania decyzji środowiskowej prof. dr hab. Jerzy Stelmasiak Sędzia NSA mgr.
domów pomocy społecznej - koszty utrzymania mieszkańców domów
Dofinansowanie działalności Ośrodków Pomocy Społecznej – sposób podziału środków oraz rozliczanie dotacji Wydział Polityki Społecznej Małopolskiego Urzędu.
System Monitorowania Odpadów Komunalnych Dolnośląska Izba Gospodarcza Wrocław,
Higiena produktów spożywczych pochodzenia zwierzęcego
Poprawa gospodarki wodno-ściekowej na obszarze gminy Zawadzkie
Nowe obowiązki gmin wynikające z projektu ustawy o zmianie ustawy o utrzymania czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw Cieszyn, dnia.
Postępowanie administracyjne w zarządzaniu oświatą
FAKTURY VAT 2014 Podlaski Urząd Skarbowy w Białymstoku
Opolski Urząd Wojewódzki Wydział Polityki Społecznej i Zdrowia WYNIKI I WNIOSKI Z KONTROLI podmiotów, realizujących zadania określone ustawą o przeciwdziałaniu.
Piotr Magda PRZEPISY KARNE W ŚWIETLE WYMOGÓW KONSTYTUCYJNYCH I DYREKTYW TECHNIKI PRAWODAWCZEJ Jachranka, 6 marca 2015 r. Projekt jest współfinansowany.
Właściwość sądów administracyjnych
USŁUGI PUBLICZNE - DEFINICJA
WOJEWÓDZKI INSPEKTORAT
rola fachowego doradcy
UMOWY O PRACĘ – ZMIANY.
Reglamentacja procesu budowy
Zakres obowiązywania kpa
USTAWA z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 223, poz ze zmianami)
Analiza systemu gospodarki odpadami na terenie Gminy Krokowa –
Spotkanie informacyjne 25 października 2010 roku Śląski Urząd Wojewódzki.
Analiza stanu gospodarki odpadami komunalnymi na terenie Gminy Lubliniec za 2013 rok.
Taryfy za wodę i ścieki do Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji w Nowym Tomyślu Sp. z o.o. ul. Targowa Nowy Tomyśl.
ROCZNA ANALIZA SYSTEMU GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI NA TERENIE GMINY BESTWINA za 2015 rok.
Podkomitet Monitorujący ds. równoważnego rozwoju Maria Manelska Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego Departament Wdrażania Regionalnego.
ZAMYKANIE SKŁADOWISK ODPADÓW NIESPEŁNIAJĄCYCH WYMAGAŃ.
Poradnik wodociągowo-kanalizacyjny   Przegląd zagadnień w świetle decyzji UOKiK Warszawa, lipiec 2016.
Proces rozbiórki – kazusy
Województwa Dolnośląskiego na lata 2014 – 2020
Audyt planów strategicznych i rozwojowych Jak najlepiej odpowiadać na potrzeby mieszkańców, jak badać czy przyjęte plany i założenia są realizowane oraz.
Wnioski o płatność- informacje potrzebne do rozliczenia operacji w ramach PROW „Europejski Fundusz Rolny na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich:
Procedury związane z obsługą zgłoszeń prac geodezyjnych,
Odpowiedzialność za naruszenie przepisów o ochronie informacji niejawnych Ustawa o ochronie informacji niejawnych, mimo uregulowania wielu najistotniejszych.
Procedury związane z zatrudnianiem cudzoziemców
Podstawy prawa pracy Zajęcia nr 1.
O POPEŁNIENIU PRZESTĘPSTWA
Podstawy prawa pracy i Zabezpieczenia społecznego
Wyniki kontroli Warszawa, czerwiec 2019 r..
Zapis prezentacji:

Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem w jednostkach samorządu lokalnego Nielegalne podłączenia do sieci wodociągowej i sieci kanalizacyjnej a także egzekucja i sposoby ich porządkowania Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Teoria: a) podstawa prawna, Aquanet – obszar działalności Praktyka: nielegalne podłączenia wod-kan do sieci, nielegalne podłączenia deszczówki do kanalizacji sanitarnej, współpraca z gminami, procedury ujawnień nielegalnych podłączeń i opłaty pobierane przez Spółkę, zgłoszenie do organów ścigania;

Czym jest nielegalne podłączenie do sieci wodociągowej lub kanalizacyjnej? Pobór wody lub zrzut ścieków bez zawarcia umowy, jak również przy celowo uszkodzonych albo pominiętych wodomierzach i urządzeń pomiarowych, Podłączenie do sieci wodociągowej lub kanalizacyjnej przyłączem* wykonanym niezgodnie z przepisami prawa lub przez instalacje wewnętrzną innego odbiorcy, Zrzut ścieków o złej jakości, niespełniających przepisów prawa, Podłączenie do sieci i/lub zrzut ścieków bytowych i przemysłowych do kanalizacji deszczowej oraz ścieków (wód) opadowych do kanalizacji sanitarnej; *(zapis dotyczy również przyłączy nieużytkowanych);

Podstawa prawna i sankcje za nielegalne pobieranie wody lub odprowadzanie ścieków Ustawa z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków - art. 28. Kto bez uprzedniego zawarcia umowy, o której mowa w art. 6 ust. 1, pobiera wodę z urządzeń wodociągowych, podlega karze grzywny do 5.000zł. Kto uszkadza wodomierz główny, zrywa lub uszkadza plomby umieszczone na urządzeniach pomiarowych lub zaworze odcinającym, a także wpływa na zatrzymanie lub utratę właściwości wodomierza głównego lub urządzenia pomiarowego podlega karze grzywny do 5.000 zł. Kto nie dopuszcza przedstawiciela przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego do wykonania czynności określonych w art. 7, podlega karze grzywny do 5.000 zł. Kto bez uprzedniego zawarcia umowy, o której mowa w art. 6 ust. 1, wprowadza ścieki do urządzeń kanalizacyjnych, podlega karze ograniczenia wolności albo grzywny do 10.000 zł. Kto wprowadza ścieki bytowe, przemysłowe do urządzeń kanalizacyjnych przeznaczonych do odprowadzania wód opadowych, a także wprowadzania ścieków opadowych i wód drenażowych do kanalizacji sanitarnej oraz innych odpadów wskazanych w art.9 pkt2 podlega karze grzywny do 10.000zł.

Obok orzeczenia kary organ orzekający może nałożyć obowiązek zapłaty nawiązki na rzecz przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego, w wysokości 1.000 zł za każdy miesiąc, w którym nastąpiło bezumowne pobieranie wody z urządzeń wodociągowych lub wprowadzanie ścieków do urządzeń kanalizacyjnych tego przedsiębiorstwa. Ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo Budowlane (tekst jednolity: Dz. U. z 2010r. Nr 243, poz. 1623 z późn. Zm) – art. 49b oraz ustawa z dnia 14 czerwca 1960r. Kodeks postępowania administracyjnego - art. 123. Zgodnie z w/w aktami prawnymi Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego może wydać postanowienie o nadaniu opłaty legalizacyjnej osobie, która wykonała przyłącze wodociągowe/kanalizacyjne bez zgłoszenia do Starostwa Powiatowego oraz bez uzgodnień warunków technicznych z przedsiębiorstwem wod-kan w wysokości 5.000zł.

Aquanet – obszar działalności Na dzień 31.12.2011 roku posiadaliśmy 102 621 odbiorców w zakresie usług wod-kan, z czego: a) 40 953 rozliczanych jest tylko za wodę, b) 3 121 rozliczanych jest tylko za ścieki, c) 58 547 rozliczanych jest łącznie za wodę i ścieki. Za świadczone usługi z zakresu wod-kan Spółka prowadzi rozliczania na podstawie Wodomierzy – 98 030 szt. w tym wodomierzy głównych (własnych) w ilości 90 543 szt. Rocznie Spółka wymienienia 20 tys. wodomierzy głównych.

Nielegalne podłączenia do sieci - Monitoring sieci wodociągowej Monitoring sieci wodociągowej w dwóch obszarach: bieżącej eksploatacji – zgłoszenie nielegalnych przyłączy, rozdziałów, demontaży wodomierzy (urządzeń pomiarowych), dokonywane jest przez: odczytywaczy i monterów wodomierzy, pomiarowców sieci wodociągowej oraz pracowników eksploatacji sieci wodociągowej podczas bieżących prac na sieci wodociągowej, kontrole wskazanych obszarów, po uwzględnieniu analiz ekonomiczno-technicznych z uwzględnieniem: - analizy strat wody w strefach, - analizy danych dotyczących zużyć wody u dotychczasowych odbiorców, - analiza map wraz ze zdjęciami satelitarnymi przy wykorzystaniu GIS

W roku 2011 Spółka odnotowała następujące nieprawidłowości w zakresie nielegalnych podłączeń/nielegalnego poboru wody: Ilość ujawnień przyłączy wodociągowych: 96 szt., co stanowiło 0,096% wszystkich odbiorców rozliczanych za wodę Ilość uszkodzeń wodomierzy z winy odbiorcy* – 90 szt., co stanowiło 0,099% wszystkich wodomierz głównych Ilość zerwania plomby na wodomierzu– 11- szt. co stanowiło 0,012% wszystkich wodomierz głównych * Nie dotyczy uszkodzeń wodomierza z powodów warunków atmosferycznych

Nielegalne podłączenia do sieci - Monitoring sieci kanalizacyjnej Monitoring sieci kanalizacyjnej w trzech obszarach: bieżącej eksploatacji – zgłoszenie nielegalnych, nowych przyłączy niezaweidencjonowanych w systemie sprzedażowym dokonywane jest przez: Odczytywaczy wodomierzy oraz pracowników eksploatacji sieci kanalizacyjnej podczas bieżących prac na sieci kanalizacyjnej, kontrole wskazanych obszarów po uwzględnieniu analiz ekonomiczno-technicznych z uwzględnieniem: - analiza ilości podłączeń kanalizacyjnych do podłączeń wodociągowych w obszarach skanalizowanych, - weryfikacja obszarów inwestycji w sieci kanalizacyjne, - analiza map wraz ze zdjęciami satelitarnymi przy wykorzystaniu GIS, c) współpraca z Gminami w zakresie kontroli Straży Miejskiej w ramach realizacji zadań określonych ustawą z 13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości i porządku w gminach Art. 5., ust. 1., pkt. 2

Schemat działania w poszczególnych obszarach: A) analiza ilości podłączeń kanalizacyjnych w obszarach kanalizacji sanitarnej – trzy etapy: Pierwszy etap to proces generowania i opracowywania danych, którego efektem jest baza podmiotów, objętych obowiązkiem podłączenia się do kanalizacji sanitarnej. Drugi etap to realizacja wizji lokalnej w terenie oraz spisywanie protokołu nielegalnego podłączenia w przypadku jego wykrycia. Trzeci etap polega na weryfikacji bazy w oparciu o uzyskane w trakcie kontroli informacji oraz działania informacyjno-marketingowe o możliwości podłączenia. B) aktywizacja obszarów inwestycyjnych – trzy etapy: Pierwszy etap to pisemne wezwania Mieszkańców do podłączenia. Drugi etap to współpraca z gminami – przepływ informacji o „opornych” mieszkańcach. W tych przypadkach urzędy gmin wystawiają tytuły wykonawcze, co związane jest z nakładaniem kar grzywny. Taka polityka jest jasnym sygnałem dla mieszkańców, mówiącym o konieczności podłączenia się do kanalizacji sanitarnej. Trzeci etap regularne kontrole w terenie posesji nie uczestniczących w procesie podłączania i spisywanie protokołu nielegalnego podłączenia w przypadku jego wykrycia. C) współpraca z gminami, Aquanet prowadzi współpracę z gminami w tym zakresie, przekazując potrzebne dane lub materiały informacyjne. Gminy ze swojej strony prowadzą kontrole zbiorników bezodpływowych, podczas których doręczane są wezwania do podłączenia się do sieci kanalizacyjnej. Kontrole Straży Miejskiej wpłynęły również na wzrost liczby mieszkańców samych zgłaszających wykonanie nielegalnego przyłącza kanalizacyjnego.

Przykład współpracy z gminą w zakresie podłączeń do sieci kanalizacyjnej Na podstawie informacji dostarczanych przez Aquanet (wykaz posesji nie podłączonych do kanalizacji w obrębie obszarów skanalizowanych), Gmina podejmuje działania w celu zmobilizowania mieszkańców do podłączenia do kanalizacji sanitarnej. Straż Miejska prowadzi kontrole posesji wskazanych przez Spółkę, podczas których mieszkańcy pouczani byli o konieczności przyłączenia się do sieci kanalizacyjnej. W przypadku braku realizacji podłączenia przy rekontroli wystawianie będą mandaty. W prasie lokalnej opublikowane są artykuły dla mieszkańców obowiązku podłączenia się do sieci kanalizacyjnej. Zamieszczane są także informacje na stronie internetowej urzędu Gminy odwołaniem do strony Aquanet z informacjami na temat procesu podłączania do kanalizacji sanitarnej. Niezależni od powyższych działań i zgłoszeń ze Straży Miejskiej o podejrzeniu nielegalnych podłączeń, Aquanet dodatkowe podejmuje działania kontrolne, których celem jest wykrycie kolejnych nielegalnych podłączeń do kanalizacji sanitarnej.

Przykład: w 2011 roku w dwóch Gminach z obszaru Spółki skontrolowano posesje pod kątem nielegalnych podłączeń do sieci kanalizacyjnej: - Gmina X – skontrolowano 810 posesji, stwierdzono 246 nielegalnych podłączeń do sieci kanalizacyjnej; - Gmina Y – skontrolowano 495 posesji, stwierdzono 6 nielegalnych podłączeń do sieci kanalizacyjnej*; *W Gminie Y na 6 miesięcy przed kontrolą Spółki, sprawdzenia posesji na całym obszarze Gminy były dokonywane przez Straż Miejską w ramach zadań z zakresu Ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz prowadzona była kampania informacyjne w prasie lokalnej

Dane dotyczące nielegalnych podłączeń wod-kan w latach 2009-2012* ROK woda ścieki woda i razem 2009 51 138 54 243 2010 73 195 39 307 2011 48 324 420 2012* 15 44 4 63 *dane dotyczą I kw. 2012 roku

W roku 2011 nielegalne podłączenia do sieci wod-kan stanowiły 0,4% wszystkich odbiorców Spółki

Dane dotyczące działań podjętych przez Wydział Eksploatacji Sieci Kanalizacyjnej w obszarze nielegalnych podłączeń deszczówki do kanalizacji sanitarnej

zasady rozliczeń z ujawnionymi klientami, Procedura ujawnień nielegalnych podłączeń wodociągowych i kanalizacyjnych - wewnętrzna procedura Spółki określająca: zakres odpowiedzialności i zadań poszczególnych działów odpowiedzialnych za realizację procedury, przepływu informacji pomiędzy działami – dokumentacja elektroniczna: moduł nielegalnych zgłoszeń zasady rozliczeń z ujawnionymi klientami, zasady podpisywania umów i odbiory przyłączy po ujawnieniu, zasady odcięć nielegalnych przyłączy wod-kan;

Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem w jednostkach samorządu lokalnego DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Opłaty Z tytułu nielegalnego podłączenia do sieci wod-kan Spółka nalicza następujące opłaty: Według cennika usług dodatkowych Spółki: opłatę za ujawnienie nielegalnego przyłącza wodociągowego i/lub kanalizacyjnego lub nielegalnego poboru wody/zrzutu ścieków. Wysokość opłaty zależna jest od faktu kto ujawnił nielegalne podłączenie, Według taryfy za wodę i ścieki podstawie norm ryczałtowych za okres do 3 lat wstecz zgodnie z art. 118 KC (w przypadku ujawnienie zrzutu ścieków, gdy jest wodomierz to na podstawie wskazań wodomierza).

O PODEJRZENIU POPEŁNIENIA PRZESTĘPSTWA Zawiadomienie do organów ścigania o popełnieniu wykroczenia w związku z poborem wody lub o popełnieniu przestępstwa w związku z odprowadzaniem ścieków. ZAWIADOMIENIE O PODEJRZENIU POPEŁNIENIA PRZESTĘPSTWA na podstawie przepisu art. 303 kpk, wnoszę o wszczęcie postępowania karnego w sprawie wprowadza ścieków do urządzeń kanalizacyjnych bez uprzedniego zawarcia umowy przez właściciela posesji w miejscowości :XXX tj. o czyn stypizowany w art. 28 pkt 4 USTAWY z dnia 7 czerwca 2001 r. z poźn. zmianami o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków. UZASADNIENIE Firma AQUANET SA z siedzibą w Poznaniu przy ul. Dolna Wilda 126, swoim zasięgiem, w zakresie zaopatrywania w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków obejmuje również miejscowość Luboń. Przytoczona w sentencji Ustawa, jednoznacznie określa w art. Art. 6. 1. Zasady zgodnego z prawem korzystania z sieci kanalizacyjnej. Dostarczanie wody lub odprowadzanie ścieków odbywa się na podstawie pisemnej umowy o zaopatrzenie w wodę lub odprowadzanie ścieków zawartej między przedsiębiorstwem wodociągowo-kanalizacyjnym a odbiorcą usług. Pracownicy Spółki dokonali w dniu XXXr kontroli i na terenie posesji w miejscowości : ZZZ i ujawnili czynne - nielegalne przyłącze kanalizacyjne z którego korzysta właściciel posesji. (w załączeniu kopia protokółu stwierdzenia nielegalnego przyłącza, oraz wykonane fotografie). Jak wynika z oświadczenia Pana YYY, osoby z którą spisano wymieniony protokół, jak i z danych posiadanych przez firmę AQUANET SA, dla wymienionej posesji nie zawarto żadnej umowy na odprowadzanie ścieków, natomiast przyłącze zostało wykonane przez właściciela posesji w styczniu 2010r, wobec powyższego korzystanie z przyłącza jest bezprawne. W związku z powyższym wnoszę o wszczęcie postępowania karnego w tej sprawie.