Identyfikacja instytucji działających na obszarach wiejskich 12 - 13 grudnia 2005, Warszawa Dr hab. Danuta Kołodziejczyk Dr inż. Adam Wasilewski Zakład.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zasady i problemy koordynacji polityki regionalnej
Advertisements

jako czynnik rozwoju regionalnego i lokalnego
Zasady polityki regionalnej UE
Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
Organizacje pozarządowe
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
dr Krzysztof B. Matusiak
Ustawa o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
Narzędzia polityki regionalnej i strukturalnej UE
Sytuacja w województwie: zatrudnienie, edukacja, integracja społeczna, przedsiębiorczość.
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
1 Jacek Szlachta Jak najlepiej wykorzystać środki z Unii Europejskiej w latach – problemy strategiczne Warszawa 6 kwietnia 2006.
SZKOŁA MARZEŃ Program zwiększania szans edukacyjnych i życiowych uczniów szkół wiejskich 1   16.
Wojewoda Kujawsko-Pomorski OPINIA WOJEWODY KUJAWSKO-POMORSKIEGO na temat zgodności celów Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
1 Warszawa, 17 grudnia 2007 r. Ewaluacje horyzontalne realizowane na zlecenie KJO Dr Piotr Żuber Dyrektor Departamentu Koordynacji Polityki Strukturalnej.
KIERUNKI POLITYKI REGIONALNEJ W POLSCE
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Tomasz Schimanek Konsultacje październik-grudzień 2005 r.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
Oddziaływanie współczesnych przemian kulturowo-cywilizacyjnych na rozwój zasobów ludzkich w kontekście tworzenia społeczeństwa informacyjnego i gospodarki.
Koncepcje programów operacyjnych na nowy okres programowania
Nowa Ekonomia Instytucjonalna
Antoni Omondi Postsocjalistyczna transformacja z perspektywy nowej ekonomii instytucjonalnej.
Czynniki wzrostu gospodarczego w krajach Afryki
Inicjatywy lokalne w ramach Priorytetów VI, VII i IX Mrągowo, Szkolenie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego.
Wdrażanie Regionalnej Strategii Innowacji w województwie lubelskim.
OBSZAR OCHRONY ZDROWIA MECHANIZM FINANSOWY EUROPEJSKIEGO OBSZARU GOSPODARCZEGO NORWESKI MECHANIZM FINANSOWY Ministerstwo Zdrowia
INFRASTRUKTURA ROLNICZA I WIEJSKA – SZANSE I ZAGROŻENIA
Perspektywa uczenia się przez całe życie 3 marca 2011.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Konferencja Konsultacyjna Umowy Partnerstwa
Fundacja Inicjatyw Badawczo- Szkoleniowych WSP TWP w Warszawie Ul. Drawska Warszawa Tel w Fundacja.
Wymiar miejski polityki spójności Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Piotr Siewierski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Łódź, 7 grudnia 2012.
Odnowiona Strategia Lizbońska jako podstawa założeń Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
1. Założenia do przygotowania Strategii Inwestycyjnej Wydział Rozwoju Gospodarczego Wrocław, 2 czerwca 2009.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Projekt Planu Działania KSOW na lata Sekretariat Regionalny Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich Województwa Warmińsko-Mazurskiego Olsztyn, 8 września.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
EKONOMIA SPOŁECZNA W NOWEJ PERSPEKTYWIE FINANSOWANIE
Program Operacyjny Kapitał Ludzki Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Szkoła Równych Szans.
Konferencja współfinansowana ze środków Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz Norweskiego Mechanizmu Finansowego Konferencja.
1 Wsparcie przedsiębiorczości z funduszy strukturalnych w latach 2007 – 2013 Tomasz Nowakowski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
PARTNERSTWO PUBLICZNO PRYWATNE Wojewódzki Urząd Pracy w Warszawie
/ wybory samorządowe 2014 rok/. Realizacja programu politycznego Sojuszu Lewicy Demokratycznej przez udział w sprawowaniu władzy na wszystkich szczeblach.
Wsparcie dla rozwoju technologii
Projekt realizowany w ramach Programu Regionalnego MRR „Rozwój miast poprzez wzmocnienie kompetencji jednostek samorządu terytorialnego, dialog społeczny.
Ministerstwo Gospodarki Budowanie innowacyjnej gospodarki Departament Rozwoju Gospodarki Ministerstwo Gospodarki Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza.
Organizacje pozarządowe jako partner w realizacji projektów.
STRATEGIA ROZWOJU MIASTA ŚWIDWIN NA LATA
Organizacja pracy biurowej i techniki korespondencji
Zrównoważony rozwój Małopolski w kontekście współpracy z Unią Europejską Witold Śmiałek Prezes Zarządu MARR S.A.
Strategia Rozwoju Kraju aktualizacja Strategii Rozwoju Kraju
Joanna Zembaczyńska Departament Zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym Europejski Fundusz Społeczny dla małych i średnich przedsiębiorstw 20 września.
Wdrażanie EFS w Polsce w latach Całość wsparcia EFS w Polsce na lata Podział środków finansowych w ramach PO KL: Alokacja finansowa.
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej” studia I stopnia kierunek: „Zarządzanie”
PROGRAM ROZWOJU GMINY CZŁUCHÓW NA LATA
1 Wprowadzenie Dostępne środki z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w latach
LOCAL JOB CREATION: POLSKA Kluczowe wnioski i zalecenia wynikające z projektu OECD LEED Local Job Creation Project 12 lipca, 2016.
Biuro Funduszy Europejskich Europejski Fundusz Społeczny dla szkół ponadgimnazjalnych Marta Krause Biuro Funduszy Europejskich Urząd Miasta Poznania 12.
Wyzwania rozwojowe Gdańsk 2030+
Konsultacje społeczne projektu
Krajowe uwarunkowania aktualizacji strategii rozwoju województw
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej”
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
LEADER/RLKS po 2020 r. Ryszard Zarudzki Podsekretarz Stanu MRiRW
Zapis prezentacji:

Identyfikacja instytucji działających na obszarach wiejskich grudnia 2005, Warszawa Dr hab. Danuta Kołodziejczyk Dr inż. Adam Wasilewski Zakład Polityki Społecznej i Regionalnej

Instytucje wg nowej ekonomii instytucjonalnej... to trwałe, prawne, organizacyjne i zwyczajowe uwarunkowania dla powtarzalnych ludzkich zachowań i międzyludzkich interakcji

Elementy systemu instytucjonalnego

Zagadnienia: System instytucjonalny (normy, zasady, struktury organizacyjne, mechanizmy działań), Czynniki wpływające na system instytucjonalny i jego zmianę, Identyfikacja zakresu działań systemu instytucjonalnego (ustawy i zasady, kompetencje, efektywność działań), Ocena przygotowania poszczególnych instytucji do wykonania zadań (przejrzystość, stabilność, komplementarność, spójność), Ocena koordynacji zadań między instytucjami w strukturach pionowych i poziomych, Miejsce systemu instytucjonalnego w kształtowaniu rozwoju obszarów wiejskich.

System instytucjonalny w rozwoju obszarów wiejskich

Zachodzące w ostatnich latach wyraźne zmiany w systemie instytucjonalnym rozwoju obszarów wiejskich wynikają z zakładanej w polityce państwa decentralizacji władzy. Wyraża się to m.in. w kreowaniu otoczenia instytucjonalnego (normy i zasady), które będzie w stanie zapewnić coraz lepsze warunki do rozwoju efektywnych struktur organizacyjnych, kształtujących sferę gospodarczą i ekologiczną życia na obszarach wiejskich. Zdarza się, że:

istniejące, nieefektywne struktury starają się zahamować zmiany w otoczeniu instytucjonalnym; tempo zmian w otoczeniu instytucjonalnym jest zbyt wolne w stosunku do nowych problemów w zakresie rozwoju obszarów wiejskich, wskutek czego wiele organizacji nie jest w stanie w pełni wykorzystać swoich możliwości podejmowania działań w tym kierunku; nieefektywność otoczenia instytucjonalnego prowadzi do powstawania konfliktów w ramach struktur organizacyjnych; nieodpowiednie otoczenie instytucjonalne powoduje, że wpływ niektórych struktur organizacyjnych na rozwój obszarów wiejskich ma ( w pewnym zakresie) charakter pozorny, w konsekwencji ponoszone koszty nie przynoszą praktycznie żadnych korzyści.

Przedmiotem badań były instytucje działające na rzecz: rozwoju gospodarczego, w tym przedsiębiorczości – w szerokim tego słowa znaczeniu; rozwoju kapitału ludzkiego; wspierania wartości społeczeństwa obywatelskiego (kapitał społeczny); wspierania gospodarki przestrzennej; wspierania gospodarki ekologicznej.

Struktura organizacji według form działania na obszarach wiejskich

Struktura organizacji według form prawnych na obszarach wiejskich

Wykorzystane źródła: Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej Ustawodawstwo Rzeczypospolitej Polskiej Statuty organizacji Materiały publicystyczne (strony internetowe, informatory) Fundusz Współpracy – Baza Danych Agro-Info Internetowa baza danych organizacji pozarządowych KLON/JAWOR Badania ankietowe Bank Danych Regionalnych GUS

Podział badanych organizacji ze względu na formę prawną

Badania wykazały, że instytucjonalizacja na rzecz rozwoju obszarów wiejskich dokonywana jest w znacznym stopniu przez organizacje powoływane oddolnie w celu wykonania określonych zadań

Rozwój organizacji pozarządowych w latach

Struktura organizacji pozarządowych ze względu na liczbę pól działań

Struktura organizacji pozarządowych ze względu na maksymalnie obsługiwane pole działań

Struktura organizacji pozarządowych ze względu na średnio obsługiwane pole działań

Problemy wynikające z funkcjonowania obecnego systemu instytucjonalnego oraz ich konsekwencje dla rozwoju obszarów wiejskich ProblemyKonsekwencje W zakresie norm Zbyt ogólna definicja konstytucyjnej zasady zrównoważonego rozwoju. Wiele działań na rzecz rozwoju gospodarczego może być potraktowane jako łamanie konstytucji z uwagi na oddziaływanie na środowisko. Znikome uregulowania w zakresie kształtowania społeczeństwa obywatelskiego. Niska aktywność społeczna ludności wiejskiej, zdolność angażowania się ludzi jest ograniczona do sytuacji dających korzyści finansowych.

Problemy... c.d. ProblemyKonsekwencje W zakresie norm c.d. System edukacji dzieci i młodzieży oraz kształcenia dorosłych w niewielkim stopniu uwzględnia różnice pomiędzy miastem a wsią. Brak odpowiedniego systemu wsparcia finansowego, który uwzględniałby różnice poziomu wykształcenia, dochodów ludności oraz dostępności usług z zakresu edukacji i oświaty powoduje narastanie różnic pomiędzy jakością kapitału ludzkiego na obszarach wiejskich i miejskich. Brak odpowiednich rozwiązań regulujących własność ziemi. Wolniejsze zmiany struktury obszarowej w rolnictwie oraz rozłogu gospodarstw rolnych. Brak procedur nakładających na organizacje pozarządowe obowiązek aktualizacji informacji o zaprzestaniu działalności. Brak aktualnych informacji o faktycznie działających organizacjach – zniechęca społeczność do zaangażowania w ich działalność.

Problemy... c.d. ProblemyKonsekwencje W zakresie organizacji Nadmierne rozproszenie kompetencji w zakresie rozwoju gospodarczego, społecznego i ekologicznego obszarów wiejskich. Powoduje to wzrost kosztów koordynacji działań oraz ich kontroli. Zbyt rozbudowany system opiniowania podejmowanych przedsięwzięć. Powstaje ryzyko wydłużenia procesu decyzyjnego. Wydawane opinie nie mają mocy wiążącej dla organu zobligowanego do ich uzyskania, co prowadzi do uzyskiwania opinii o rutynowym charakterze. System finansowania samorządów terytorialnych nie motywuje do zwiększenia zaangażowania w rozwój rolnictwa. W skrajnych sytuacjach tempo poprawy warunków życia ludności związanej z gospodarstwami rolnymi jest znacznie słabsze.

Problemy... c.d. ProblemyKonsekwencje W zakresie organizacji c.d. Brak kategoryzacji organizacji pozarządowych, która zwiększałaby rangę organizacji o znaczących osiągnięciach w dziedzinie rozwoju obszarów wiejskich. Wiele organizacji powstaje jedynie ze względu na okazjonalne możliwości realizacji różnych projektów rozwojowych. Cele ich działalności są z reguły czysto komercyjne, a efekty w postaci zwiększenia tempa rozwoju znikome. Niewielki udział organizacji prywatnych w działaniach na rzecz rozwoju obszarów wiejskich. Ograniczony dopływ kapitału prywatnego.

Problemy... c.d. ProblemyKonsekwencje W zakresie mechanizmów Rozbudowane procedury administracyjne związane z koordynacją, realizacją i finansowaniem działań na rzecz rozwoju. Wysokie koszty administracyjne i wydłużony czas realizacji zadań rozwojowych. Mało rozbudowany system współpracy sektora prywatnego z publicznym w zakresie zwiększenia kapitału ludzkiego. Ograniczone możliwości finansowania kształcenia ludności wiejskiej oraz brak możliwości rozszerzenia rynku zbytu produktów i usług o ten segment. Niskie dochody ludności wiejskiej.Ograniczone możliwości współfinansowania przedsięwzięć rozwojowych.

Dziękuję za uwagę