System przepływów finansowych w nowym okresie programowania

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Proces zatwierdzania i certyfikacji wydatków w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Departament Koordynacji.
Advertisements

Lublin, 5 lipca 2006 r..
Umowy o dofinansowanie projektów
Wniosek o płatność Karolina Bakalarska Olsztyn,
Autor prezentacji: Szymon Dziubek
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA ZASADY WYPEŁNIANIA WNIOSKU O PŁATNOŚĆ W RAMACH POIiŚ Ewa Proniewicz Departament.
Partnerstwa w Programie Operacyjnym Kapitał Ludzki.
Raportowanie, monitorowanie oraz przepływy finansowe Szwajcarsko-Polski Program Współpracy Muszyna opracowanie JEMS Architekci.
Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Programów Rozwoju Obszarów Wiejskich.
Rola samorządów województw we wdrażaniu Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Janusz Gałęziak Dyrektor Departamentu Europejskiego Funduszu Społecznego Urząd.
1 Mazowiecka Jednostka Wdrażania Programów Unijnych Dla rozwoju Mazowsza Konferencja współfinansowana przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu.
Wsparcie promocji i rozwoju markowych produktów wniosek o płatność w ramach Działania 5.5 RPO WK-P. Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko Pomorskiego.
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego UNIA EUROPEJSKA EUROPEJSKI FUNDUSZ ROZWOJU REGIONALNEGO Audyty w zakresie wydatkowania funduszy strukturalnych w Perspektywie.
2 System zabezpieczeń prawidłowej realizacji umowy o dofinansowanie projektu w ramach PO IG IZ PO IG wypracowało rozwiązanie odnoszące się do kwestii.
Rola kontroli skarbowej w wykrywaniu nieprawidłowości Departament Certyfikacji i Poświadczeń Środków z UE w Ministerstwie Finansów.
Funkcja kontrolno-sprawdzająca Instytucji Certyfikującej
Rola Instytucji Audytowej
Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego MGPiPS Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej RAPORTOWANIE ZPORR.
Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Propozycje uproszczeń systemowych mających na celu usprawnienie.
PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH działanie Odnowa i rozwój wsi Czerwiec 2010.
Umowy o dofinansowanie projektów w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego na.
Wniosek o płatność. Terminy składania wniosków o płatność: Pierwszy wniosek o płatność: 3 miesiące, licząc od daty podpisania umowy Kolejne wnioski o.
Wniosek o płatność. Terminy składania wniosków o płatność: Pierwszy wniosek o płatność: 3 miesiące, licząc od daty podpisania umowy Kolejne wnioski o.
Umowy o dofinansowanie projektów w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego na lata osie priorytetowe II-VII Urząd.
Opis dokumentów finansowych
Rzeszów, 2 sierpnia 2006 r.. Tomasz Orczyk Departament Zarządzania EFS Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Doświadczenia wdrażania Europejskiego Funduszu.
Praktyczne aspekty realizacji projektów. Przygotowanie projektu Wniosek aplikacyjny 1.Określenie obszaru interwencji 2.Identyfikacja Wnioskodawcy 3.Informacje.
Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego Wydział Finansów i Budżetu MUW.
Słowniczek pojęć podstawowych związanych z funkcjonowaniem funduszy UE.
Przepływy finansowe w regionalnych programach operacyjnych - Kontrakt Wojewódzki i dotacja rozwojowa Stała Konferencja Współpracy Olsztyn, 29 listopada.
Warmińsko – Mazurski Urząd Wojewódzki w Olsztynie Biuro Zarządzania Funduszami Europejskimi PRIORYTET 3 ZPORR Rozwój lokalny Działanie 3.1: Obszary wiejskie;
1. Obowiązki beneficjenta wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu Wrocław, lipiec 2009.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
Plan Komunikacji Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego na lata oraz sprawozdawczość z Planu Komunikacji Jolanta.
Monitoring i sprawozdawczość Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego na lata 2007 – 2013 dla Województwa Dolnośląskiego na lata.
Sektorowy Program Operacyjny Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw, Działanie 1.5 lata Przepływy finansowe.
Sektorowy Program Operacyjny Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw KONTROLE.
2009 System zaliczkowy w ramach działań PO IG Dorota SzczytowiczWarszawa, 8 czerwca 2009 r.
UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI EUROPEJSKI FUNDUSZ ROZWOJU REGIONALNEGO Anna Lewandowska r. 1 Ministerstwo Środowiska Departament Ekonomiczny.
Wnioski o płatność i zaliczki w ramach RPO WP
PŁATNOŚCI W PROJEKTACH UNIJNYCH
Unia Europejska Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Pomorskiego na lata Departament Programów.
Kwalifikowalność wydatków
Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego 1 MINISTERSTWO GOSPODARKI, PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ ZINTEGROWANY PROGRAM OPERACYJNY ROZWOJU REGIONALNEGO.
Beata Rudzka Departament Instytucji Płatniczej Ministerstwo Finansów
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego1Wrocław, 26 marca 2008 r. Wzór Umowy.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego1Wrocław, 26 marca 2008 r. Z ASADY S.
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego - Problemy finansowe związane z wdrażaniem projektów systemowych w ramach Priorytetu VII PO KL Warszawa, 21.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko Zasady.
Wniosek o płatność. Terminy składania wniosków o płatność: Pierwszy wniosek o płatność: 3 miesiące, licząc od daty podpisania umowy Kolejne wnioski o.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wydział Europejskiego Funduszu Społecznego Wrocław, 10 grudnia 2007r. INSTYTUCJA POŚREDNICZĄCA komponentu.
Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego Wydział Finansów i Budżetu MUW.
1 Warszawa, Październik 2008 r. Środki niewygasające w 2008 r.
Departament Zarządzania Programami Rozwoju Regionalnego
Finansowanie projektów z EFS w ramach Działań 1.1, 1.5, 1.6 SPO RZL Departament Wdrażania EFS Ministerstwo Gospodarki i Pracy.
PROCEDURA SKŁADANIA WNIOSKU O PŁATNOŚC Z EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU ROZWOJU REGIONALNEGO W RAMACH PROGRAMU INTERREG IIIA CZECHY - POLSKA USTROŃ - 28.X.2005.
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Dziękuję za uwagę Pomoc Techniczna PROW 2014 – 2020 cz. I Grupa Robocza KSOW Radziejowice,
Wskaźniki – raportowanie, monitorowanie Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Departament Ochrony Klimatu Warszawa, 12 października 2015.
Fundusz Współpracy 1 Jachranka, 25 stycznia 2005 Inicjatywa Wspólnotowa EQUAL WNIOSEK O PŁATNOŚĆ.
Najczęściej popełniane błędy we wnioskach o płatność Departament Zarządzania Programami Rozwoju Regionalnego Emilii Plater 1, Olsztyn Tel. (0-89)
Małopolskie Centrum Przedsiębiorczości Rozliczanie projektów w ramach schematu 2.2 A – wydatkowanie zaliczki 24 października 2013 r. Fundusze europejskie.
Spotkanie informacyjne 25 października 2010 roku Śląski Urząd Wojewódzki.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Wsparcie przygotowawcze dla LGD Lublin Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie Departament.
01 Departament Wdrażania RPO Kwalifikowalność wydatków Departament Wdrażania RPO.
Zasady finansowania w Programie Operacyjnym Wiedza Edukacja Rozwój Departament Funduszy Europejskich i e-Zdrowia Ministerstwo Zdrowia Warszawa, 16 czerwca.
Człowiek – najlepsza inwestycja CO NOWEGO W PROGRAMIE OPERACYJNYM KAPITAŁ LUDZKI? Prowadząca: Anna Makowska.
Działanie 1.1. POPC Instrukcja przygotowania Harmonogramu rzeczowo-finansowego realizacji projektu.
Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO WK-P r.
Zmiany w realizacji projektów PO KL
Realizacja projektów – etap podpisania umowy o dofinansowanie projektu
Zapis prezentacji:

System przepływów finansowych w nowym okresie programowania 2007-2013

Plan prezentacji Najważniejsze akty prawne i dokumenty Obieg środków Przekazywanie środków przez KE Budżet państwa Dotacja rozwojowa Dofinansowanie projektu Obieg dokumentów Wniosek o płatność Wykorzystanie i rozliczanie odsetek

Najważniejsze akty prawne i dokumenty Rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006 z dnia 11 lipca 2006 r. ustanawiające przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności i uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 1260/1999 (Dz. Urz. UE L 210 z dnia 31 lipca 2006r.); Ustawa z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.); Rozporządzenie Ministra Rozwoju Regionalnego w sprawie szczegółowego sposobu dokonywania wydatków związanych z realizacją programów operacyjnych wydane na podstawie art. 208 ust 2 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (w trakcie konsultacji zewnętrznych); Wytyczne Ministra Rozwoju Regionalnego w zakresie trybu dokonywania płatności i rozliczeń (w trakcie konsultacji zewnętrznych).

Obieg środków Komisja Europejska przekazuje Polsce środki Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR), Europejskiego Funduszu Społecznego (EFS) oraz Funduszu Spójności (FS) w formie: płatności zaliczkowych, płatności okresowych, płatności salda końcowego. Wartość zaliczki w przypadku EFRR i EFS to 7% alokacji na lata 2007-2013 (z czego 2% trafi do Polski w 2007 r., 3% 2008 r. i 2 % w 2009 r.), wartość zaliczki FS to 10,5% alokacji na lata 2007-2013 (z czego 2,5% trafi do Polski w 2007 r., 4% w 2008 r. i 4 % w 2009 r.).

Obieg środków – budżet państwa Środki przekazane przez KE będą wpływać na wyodrębnione rachunki bankowe, prowadzone przez NBP w euro i zarządzane przez Ministra Finansów Po przewalutowaniu na złote, przekazywane będą na centralny rachunek dochodów budżetu państwa na podstawie dyspozycji Ministra Finansów i stanowić będą dochód budżetu państwa. Instytucje zarządzające i pośredniczące nie posiadają wyodrębnionych rachunków programowych, na których gromadzone są środki wspólnotowe (nie dotyczy programów Europejskiej Współpracy Terytorialnej oraz programów Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa i Partnerstwa).

Obieg środków – budżet państwa Włączenie środków UE do budżetu państwa implikuje Konieczność zapewnienia w budżecie państwa (budżetach dysponentów oraz rezerwie celowej) środków odpowiadających kwocie dofinansowania unijnego oraz współfinansowania budżetu państwa.

Obieg środków – budżet państwa Dysponent części budżetowej w swojej części musi uwzględnić: środki na projekty realizowane przez „własne” jednostki budżetowe, środki na realizację własnych projektów, środki na dotacje rozwojowe przekazywane beneficjentom, instytucjom zarządzającym RPO, instytucjom pośredniczącym (IP) oraz instytucjom wdrażającym/pośredniczącym II stopnia (IP II).

Obieg środków KE NBP Budżet państwa Płatności zaliczkowe Płatności okresowe Płatności salda końcowego NBP Budżet państwa Dysponent projekty „własnych” jednostek budżetowych projekty własne dotacje rozwojowe dla: beneficjentów IP, IP II IZ RPO (Minister Rozwoju Regionalnego)

Obieg środków – dotacja rozwojowa Dotacja rozwojowa dla IZ RPO, IP i IP II jest udzielana: raz w roku przez właściwego dysponenta na podstawie pisemnego wniosku o przyznanie dotacji zawierającego planowany harmonogram wydatkowania wnioskowanych środków w poszczególnych kwartałach.

Obieg środków – dotacja rozwojowa Dotacja rozwojowa dla IZ RPO, IP i IP II jest przekazywana: na podstawie wniosku o uruchomienie transzy dotacji, zawierającego: informację o wykorzystaniu środków otrzymanych od początku roku w ramach dotacji rozwojowej (w przypadku informacji przekazywanej w styczniu o wydatkach poniesionych w roku poprzednim) wskazanie zapotrzebowania na kolejny kwartał (za wyjątkiem informacji przekazywanej w styczniu) Wzory wniosków określają instytucje zarządzające oraz MRR (w przypadku RPO).

Obieg środków - dofinansowanie projektu Beneficjenci (nie będący państwowymi jednostkami budżetowymi) otrzymują dofinansowanie ze środków krajowych (jako dotację rozwojową) uwzględniające także tę część wydatków kwalifikowanych, która docelowo podlega refundacji ze środków funduszy strukturalnych lub Funduszu Spójności. Na poziomie pojedynczego projektu nie określa się poziomu dofinansowania środkami wspólnotowymi.

Obieg środków - dofinansowanie projektu Dofinansowanie projektu realizowanego przez beneficjenta (nie będącego państwową jednostką budżetową) dokonywane jest poprzez: refundację części wydatków faktycznie poniesionych i zapłaconych przez beneficjenta; przekazanie beneficjentowi całości dofinansowania w formie zaliczki w jednej lub kilku transzach; przekazanie beneficjentowi określonej części przyznanego dofinansowania w formie zaliczki w jednej lub kilku transzach, przy czym przekazanie pozostałej części dofinansowania następuje w drodze refundacji części wydatków faktycznie poniesionych i zapłaconych przez beneficjenta.

Obieg środków - dofinansowanie projektu - zaliczka Zaliczka może być udzielona beneficjentowi nieprowadzącemu działalności wykonywanej w celu osiągnięcia zysku. Zaliczka może być udzielona beneficjentowi prowadzącemu działalność wykonywaną w celu osiągnięcia zysku, jeżeli dofinansowany projekt: polega na prowadzeniu prac badawczo – rozwojowych i/lub wdrożeniu ich wyników; dotyczy inwestycji początkowej polegającej na wykorzystaniu nowych technologii i wdrożeniu rozwiązań charakteryzujących się innowacyjnością na poziomie co najmniej europejskim; polega na wsparciu funduszy kapitałowych.

Obieg środków - dofinansowanie projektu - zaliczka Wysokość zaliczki jest określona w umowie o dofinansowanie, Zaliczka jest wypłacana w kwartalnych transzach, w terminach określonych w harmonogramie, Pierwsza i druga transza w danym roku wypłacana jest w wysokości określonej w harmonogramie, Przekazanie każdej kolejnej transzy (n) uzależnione jest od wcześniejszego wydatkowania przez beneficjenta całości transzy przekazanej dwa kwartały wcześniej (n-2) i wykazania poniesionych wydatków we wniosku o płatność, Zaliczka dla beneficjenta niebędącego jednostką sektora finansów wymaga ustanowienia odpowiedniego zabezpieczenia.

Zaliczka dla wykonawcy Beneficjenci mogą przekazywać zaliczki wykonawcom, po ustanowieniu przez wykonawcę zabezpieczenia. Wysokość zaliczki określa się w umowie o udzieleniu zamówienia, z tym, że nie może ona przekroczyć: w przypadku zakupu usług - 80%; w przypadku zakupu robót budowlanych - 50%; w przypadku zakupu dostaw – 30% wartości usług, robót budowlanych lub dostaw przewidywanych do realizacji w ciągu pierwszych 12 miesięcy realizacji zamówienia.

Obieg dokumentów Beneficjent składa wniosek o płatność Na podstawie wniosku o płatność Instytucja Pośrednicząca II –go stopnia przygotowuje Poświadczenie i Deklarację wydatków oraz wniosek o płatność okresową do Instytucji Pośredniczącej, Instytucja Pośrednicząca przygotowuje Poświadczenie i Deklarację wydatków oraz wniosek o płatność okresową do Instytucji Zarządzającej Instytucja Zarządzająca przygotowuje zbiorczy dokument Poświadczenie i deklaracja wydatków oraz wniosek o płatność okresową od Instytucji Zarządzającej do Instytucji Certyfikującej i przekazuje go, co do zasady, raz w miesiącu do Instytucji Certyfikującej Instytucja Certyfikująca poświadcza deklarację wydatków oraz sporządza wniosek o płatność do Komisji Europejskiej

Obieg dokumentów Beneficjent Wniosek o płatność wraz z załączonymi kopiami dokumentów potwierdzających poniesione wydatki Beneficjent Instytucja Pośrednicząca II-go stopnia/Instytucja Wdrażająca Poświadczenie i Deklaracja wydatków oraz wniosek o płatność okresową do Instytucji Pośredniczącej Poświadczenie i Deklaracja wydatków oraz wniosek o płatność okresową do Instytucji Zarządzającej Instytucja Pośrednicząca Poświadczenie i deklaracja wydatków oraz wniosek o płatność okresową od Instytucji Zarządzającej do Instytucji Certyfikującej Instytucja Zarządzająca Instytucja Certyfikująca Poświadczenie i deklaracja wydatków oraz wniosek o płatność okresową od Instytucji Certyfikującej do Komisji Europejskiej Komisja Europejska

Obieg dokumentów - wniosek beneficjenta o płatność Beneficjent składa wniosek o płatność: w celu otrzymania refundacji części poniesionych wydatków kwalifikowalnych aby rozliczyć otrzymaną wcześniej transzę zaliczki i wnioskować o kolejną transzę aby otrzymać transzę n zaliczki beneficjent musi wykazać we wniosku o płatność wydatkowanie całości środków przekazanych dwa kwartały wcześniej (n – 2) jedynie w celu rozliczenia wydatków poniesionych w trakcie realizacji projektu w przypadku gdy beneficjent jest państwową jednostką budżetową

Obieg dokumentów - wniosek beneficjenta o płatność Do wniosku o płatność beneficjent załącza kopie dokumentów poświadczonych za zgodność z oryginałem, potwierdzających poniesione wydatki. Możliwe jest dołączenie do wniosku o płatność jedynie zestawienia dokumentów potwierdzających poniesione wydatki wraz z oświadczeniem o prawdziwości poniesionych wydatków – jedynie w programach współfinansowanych z EFS, a w programach współfinansowanych z EFRR i Funduszu Spójności tylko w szczególnie uzasadnionych przypadkach określonych przez IZ lub przez IP za zgodą IZ

Obieg dokumentów - wniosek beneficjenta o płatność Zestawienie dokumentów potwierdzających poniesione wydatki może mieć formę: zestawienia faktur (ewentualnie innych dokumentów księgowych o równoważnej wartości dowodowej), bądź wyciągu z dokumentacji księgowej beneficjenta dokumentującego operacje dokonane w związku z realizowanym projektem i objęte złożonym wnioskiem o płatność – IZ może określić dopuszczalne formy wyciągu

Obieg dokumentów - wniosek beneficjenta o płatność W przypadku gdy wniosek o płatność zawiera błędy instytucja weryfikująca wniosek: wzywa beneficjenta do uzupełnienia lub poprawienia wniosku, lub dokonuje poprawek we wniosku Instytucja weryfikująca wniosek nie może poprawiać lub uzupełniać: zestawienia dokumentów potwierdzających poniesione i objęte wnioskiem wydatki, o ile nie dotyczy to oczywistych omyłek pisarskich i omyłek rachunkowych załączonych kserokopii dokumentów potwierdzających poniesione wydatki, o ile nie dotyczy to oczywistych omyłek w opisie załączonych kserokopii dokumentów O każdej ingerencji instytucji beneficjent musi być poinformowany

Obieg dokumentów - wniosek beneficjenta o płatność W szczególnych przypadkach instytucja właściwa w zakresie weryfikacji wniosków o płatność może weryfikować na próbie dokumenty załączone przez beneficjenta do wniosku o płatność Instytucja zarządzająca lub instytucja pośrednicząca zatwierdza metodologię doboru próby

Obieg dokumentów - wniosek beneficjenta o płatność Poświadczona kwota wydatków kwalifikowanych jest pomniejszana o: wykazany przez beneficjenta dochód, zgodnie z art. 55 ust. 2 i 3 rozporządzenia Rady WE nr 1083/2006 kwoty wydatków błędnie uznanych za kwalifikowane w ramach weryfikacji poprzednich wniosków o płatność składanych w ramach danego projektu Kwota zatwierdzona do wypłaty na rzecz beneficjenta pomniejszana jest o: kwoty nieprawidłowo wydatkowane, a przekazane na podstawie wcześniej zrealizowanych wniosków beneficjenta o płatność

Wykorzystanie i rozliczanie odsetek Odsetki narosłe od środków przekazanych w formie dotacji rozwojowej instytucjom pośredniczącym i zarządzającym: przeznaczone są na realizację danego programu operacyjnego/osi priorytetowej są wykazywane w sprawozdaniu z realizacji programu/osi priorytetowej pomniejszają kolejną transzę przekazywanej dotacji rozwojowej. Odsetki narosłe od środków przekazanych beneficjentowi w formie zaliczek na realizację projektu pomniejszają kwotę kolejnych wypłat na rzecz beneficjenta

Dziękuję za uwagę Departament Koordynacji i Zarządzania PWW Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Ul. Wspólna 2/4 www.mrr.gov.pl www.funduszestrukturalne.gov.pl