WOJSKOWE ZAKŁADY LOTNICZE NR-2 S.A. 85-915 Bydgoszcz, ul. Szubińska 107 POLAND tel./fax. +48 (52) 36 28 600/690 http://www.wzl2.mil.pl BYDGOSZCZ WARSZAWA
Teoria a rzeczywistość OFFSET ??? Teoria a rzeczywistość Budowa bazy obsługowej F-16
Niezrealizowane zobowiązanie 1-139 24.05.02 – Podpisanie MoU (Porozumienie o Współpracy) w sprawie współpracy przemysłowej pomiędzy WZL-2 a Lockheed Martin (LM) w ramach Programu Współpracy Przemysłowej związanej z Programem Zakupu Samolotu Wielozadaniowego; 18.04.03 – Umowa offsetowa pomiędzy Skarbem Państwa a LM; 4.08.03- Podpisanie umowy pomiędzy WZL-2 a ATI dotyczącej transferu technologii, szkolenia i wykonywania obsług technicznych samolotów Beechcraft King Air 90, 100 – zobowiązanie offsetowe 1-139 o wartości offsetowej 272 Mln USD – umowa nie weszła w życie z powodu niskiej wiarygodności firmy rekomendowanej przez LM;
Zmiana zobowiązania offsetowego 31.05.05 – pismo MON do Dyrektora Programu Offsetowego w Polsce w sprawie zmiany zakresu zobowiązania 1-139 (transfer technologii i szkolenia w celu zbudowania bazy D-level); 14.09.05 – pismo MON do zastępcy Podsekretarza Obrony USA ds. Lotnictwa – jw.; 14.09.06 – pismo Prezesa LM do Premiera RP – LM wzmaga rozmowy z USAF w celu ustanowienia bazy wsparcia w WZL-2, obiecuje pomoc dla MON w tym zakresie; 07.05.07 – MON wskazuje ustanowienie bazy wsparcia w WZL-2 jako priorytet dla dalszej owocnej współpracy. Prezes LM wyraża swoje pełne zrozumienie dla tej idei;
Zmiana zobowiązania offsetowego 12.10.07 – LM przedstawia propozycję nowego zobowiązania offsetowego 1-156. 22.04.08 Zatwierdzenie i podpisanie nowego zobowiązania offsetowego 1-156 26.05.08 – Podpisanie MoA Memorandum of Agreement o utworzeniu wspólnego biura analiz Pierwszy krok do stworzenia narodowego zaplecza obsługowego JAK DOTĄD (PO 5 LATACH ROZMÓW) BRAK JAKICHKOLWIEK KONKRETÓW W SPRAWIE USTANOWIENIA BAZY OBSŁUGOWEJ W WZL-2
Centrum wsparcia eksploatacji F-16 w WZL-2 3-stopniowa eksploatacja samolotów typowa dla większości państw NATO (poziomy O i I zorganizowane jako „eskadrowe”, poziom D jako remont zakładowy, modyfikacje, naprawy); Wsparcie to musi być ekonomiczne dla PSP (liczba samolotów uzasadnia ekonomicznie potrzebę zbudowania Centrum – np. Dania posiada podobną ilość samolotów i posiada bazę obsługową); Naprawy agregatów i modernizacje samolotów wykonywane dla PSP przez polski przemysł zbrojeniowy – wiedza i doświadczenie akumulowane w przemyśle nie ginie ale się rozwija;
Centrum wsparcia eksploatacji F-16 w WZL-2 Gwarancja pewnej niezależności i związane z tym transfer nowoczesnych technologii oraz kreowanie nowych miejsc pracy; Wysoko-wyspecjalizowany i doświadczony personel oraz dobra infrastruktura – nie zaczynamy od zera. Niezależność napraw umożliwia zmniejszenie koniecznych zapasów agregatów i angażowanych środków finansowych niezbędnych do eksploatacji (jeden wysłany agregat za granicę wymaga trzech agregatów w zapasach)
Obsługa na poziomie D-level: Zakres wsparcia eksploatacji F-16 w WZL-2 Obsługa na poziomie D-level: Naprawy strukturalne; Malowanie samolotów/usuwanie starej powłoki; Naprawa/Remont/Modernizacja Awioniki; Naprawa/Remont/Testowanie systemów hydropneumatycznych, paliwowych/, olejowych; Remont oszklenia kabiny; Obsługa/Modyfikacja systemów uzbrojenia. Dostawy agregatów, urządzeń i materiałów jednorazowych dla zabezpieczenia eksploatacji bieżącej;
WOJSKOWE ZAKŁADY LOTNICZE Nr 2 S.A. 85-915 Bydgoszcz, ul. Szubińska 107 Centrala: tel. (052) 3628-600 Dział Handlowy: tel. (052) 3628-681, 682, fax. (052) 3628-690, 692 e-mail: marketing@wzl2.mil.pl http:// www.wzl2.mil.pl