ZADANIA DYREKTORA SZKOŁY/PLACÓWKI W NOWYM NADZORZE PEDAGOGICZNYM opracowanie: Władysława Tkaczyk st. wizytator.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
NADZÓR PEDAGOGICZNY W ROKU SZKOLNYM 2012/2013
Advertisements

Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
Narada dyrektorów szkół i placówek oświatowo-wychowawczych
KONFERENCJA METODYCZNA pod hasłem Diagnostyka i ewaluacja - konieczność czy potrzeba?  Organizatorzy: Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Koninie Miejski.
Zasady wyboru podręczników przez nauczycieli.
NOWY NADZÓR PEDAGOGICZNY
Wnioski z realizacji zadań nadzoru pedagogicznego
Kontrole doraźne w roku szkolnym Kontrole doraźne -71 na wniosek : organu prowadzącego szkołę lub placówkę - 4 Rzecznika Praw Obywatelskich.
przeprowadzonych w przedszkolach województwa wielkopolskiego
Organizacja nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2010/2011.
Prawo wewnątrzszkolne opracowanie: Izabela Grabowska.
System nadzoru pedagogicznego i oceny jakości pracy szkoły
Uwagi i wnioski wynikające z nadzoru pedagogicznego nad szkołami i przedszkolami w roku szkolnym 2008/2009 Słupsk, 26 sierpnia 2009 r. DELEGATURA w Słupsku.
Autoewaluacja pracy nauczyciela a ewaluacja wewnętrzna pracy szkoły
NADZÓR PEDAGOGICZNY PODLASKIEGO KURATORA OŚWIATY W ROKU SZKOLNYM 2010/2011.
W roku szkolnym 2009/2010. Konstytucja RP art. 70 ust. 3 (…) Warunki zakładania i działalności szkół niepublicznych oraz udziału władz publicznych w ich.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Dokonać kontroli zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków korzystania z obiektów należących do szkoły, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków.
Nowy nadzór pedagogiczny Białystok, dnia r.
Nadzór pedagogiczny dyrektora szkoły/placówki
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA W ROKU SZKOLNYM 2013/2014 WIDEOKONFERENCJA RODN WOM w Częstochowie r.
Planowanie nadzoru pedagogicznego przez dyrektorów szkół i placówek oświatowych Jadwiga Romaniuk.
EWALUACJA WEWNĘTRZNA W SZKOLE
WYNIKI EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ ROK SZKOLNY 2009/2010 Maków GIMNAZJUM ŚWIĘTEGO WOJCIECHA W MAKOWIE Hanna Głuszek Krystyna Strzemińska.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU z dnia 23 kwietnia 2004 r. w sprawie szczegółowych zasad sprawowania nadzoru pedagogicznego, wykazu.
Co warto wiedzieć o ewaluacji?
Analizuje się wyniki sprawdzianu i egzaminu gimnazjalnego.
Spotkanie z Wójtami, Burmistrzami, Prezydentami i Starostami Małopolski Małopolski Kurator Oświaty Artur Dzigański.
Ewaluacja w nowym nadzorze pedagogicznym
Jelenia Góra, 27 kwietnia 2011 r.
Kontrole przeprowadzone przez Wydział Nadzoru Pedagogicznego ds. kontroli w roku szkolnym 2010/ 2011 Kuratorium Oświaty w Kielcach.
WYDZIAŁ KSZTAŁCENIA PRZEDSZKOLNEGO, PODSTAWOWEGO I GIMNAZJALNEGO Gdańsk, dnia 26 sierpnia 2008 r. Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
VII OGÓLNOPOLSKA KONFERENCJA KADRY KIEROWNICZEJ OŚWIATY OSKKO,
Plan nadzoru pedagogicznego 2013/2014
Organizacja nadzoru pedagogicznego Sprawny system przepływu informacji Prawidłowość doboru pracowników do charakteru realizowanych zadań Terminowość zadań
Wyniki badań dotyczące wdrożenia rozporządzenia o nadzorze pedagogicznym.
ZESPÓŁ SZKÓŁ W OSTASZEWIE
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
Rola wspomagania na etapie diagnozowania, planowania, monitorowania i ewaluacji potrzeb szkoły/placówki. Suwałki, r.
Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
Sieć współpracy i samokształcenia jako forma uczenia się liderów WDN WIDEOKONFERENCJA Liderzy WDN 17 luty 2014 r.
Witamy uczestników konferencji
Organizacja pomocy psychologiczno - pedagogicznej
CELE I ZAKRES EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
„ E-valesco znaczy wzmocnić ” Płock, wrzesień 2013 r.
Planowanie nadzoru pedagogicznego przez dyrektorów szkół i placówek oświatowych Jadwiga Romaniuk.
Publiczne Gimnazjum im. Jana Pawła II w Adamowie ZGODNOŚĆ REALIZACJI WYBRANYCH OBOWIĄZKOWYCH ZAJĘĆ EDUKACYJNYCH Z RAMOWYMI PLANAMI NAUCZANIA.
Raport z ewaluacji wewnętrznej 2014/2015
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA W I LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCYM W OLEŚNICY.
Wyniki i wnioski ewaluacji Przedszkola nr 10 w Będzinie
Inne ważne informacje Ostrołęka; 5 i 7 marca 2014 r.
ETwinning, aby w szkole było ciekawie. Szkola Podstawowa nr 1 w Bogatyni.
Raport z ewaluacji wewnętrznej PSP nr 17 im. M. Konopnickiej w Wałbrzychu rok szkolny 2014/2015 Opracowanie: G. Broniek-Pelister J. Gawonicz A. Müller.
Priorytety Ministra Edukacji Narodowej i Sportu na rok szkolny 2005/2006.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym
Wyniki przeprowadzonej ankiety dotyczącej organizacji zewnętrznego nadzoru pedagogicznego skierowanej do dyrektorów szkół i placówek oświatowych województwa.
Debata z udziałem dyrektorów szkół i placówek oświatowych maj/czerwiec 2016 r.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
Wspomaganie w nadzorze pedagogicznym
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
Ewaluacja zewnętrzna Zasady informowania o działaniach w ramach pedagogicznego nadzoru zewnętrznego.
Zmiany w prawie oświatowym
Zmiany w ramowych statutach: 1
Przykładowy model podziału środków
Akredytacja placówek doskonalenia nauczycieli
Anna Kowalska, SP w Koszalinie
Zapis prezentacji:

ZADANIA DYREKTORA SZKOŁY/PLACÓWKI W NOWYM NADZORZE PEDAGOGICZNYM opracowanie: Władysława Tkaczyk st. wizytator Kuratorium Oświaty w Katowicach Delegatura w Częstochowie

Od 9 listopada 2009 roku obowiązuje rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 października 2009 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U. z 2009 r. Nr 168, poz. 1324). Zadania oraz formy szkolnego nadzoru pedagogicznego określa § 20 ust.1 tego rozporządzenia; dyrektor szkoły lub placówki publicznej we współpracy z innymi nauczycielami zajmującymi stanowiska kierownicze: • przeprowadza ewaluację wewnętrzną i wykorzystuje jej wyniki do doskonalenia jakości pracy szkoły lub placówki, • kontroluje przestrzeganie przez nauczycieli obowiązujących przepisów prawa dot. działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkół i placówek, • wspomaga nauczycieli w realizacji ich zadań (organizuje narady i szkolenia, motywuje do doskonalenia i  rozwoju zawodowego, przedstawia nauczycielom wnioski wynikającego ze sprawowanego nadzoru).

W celu realizacji wymienionych zadań dyrektor m. in W celu realizacji wymienionych zadań dyrektor m.in. obserwuje prowadzone przez nauczycieli zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze oraz inne zajęcia i czynności wynikające z działalności statutowej szkoły lub placówki (§ 20 ust.3). Hospitacja jest jedną z form prowadzenia obserwacji; można ją stosować  w  zakresie uznanym przez dyrektora za właściwy.

Dlaczego w rozporządzeniu w sprawie nadzoru pedagogicznego nie wspomina się o hospitacji? Czy dyrektorzy mogą chodzić na hospitacje? Rozporządzenie określa, że w związku z prowadzeniem ewaluacji, kontroli i wspomagania dyrektor szkoły w szczególności obserwuje prowadzone przez nauczycieli zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze oraz inne zajęcia i czynności wynikające z działalności statutowej szkoły lub placówki (§ 20 ust.3). Hospitacja jest jedną z form prowadzenia obserwacji, tak więc można ją stosować w zakresie uznanym przez dyrektora za właściwy. Rozporządzenie rozszerzyło uprawnienia dyrektora – może on prowadzić obserwacje w każdej, wybranej przez siebie formie (przepis pozwala m.in. na obserwacje fragmentów lekcji czy zajęć, obserwację spotkań nauczyciela z rodzicami, itp.).

Planowanie. Nowe rozporządzenie nakazuje dyrektorowi opracowanie na każdy rok szkolny planu nadzoru pedagogicznego i przedstawienie go radzie pedagogicznej w terminie do 15 września roku szkolnego, którego dotyczy plan. Plan nadzoru pedagogicznego opracowany przez dyrektora powinien zawierać w szczególności: cele, przedmiot ewaluacji wewnętrznej oraz jej harmonogram, tematykę i terminy przeprowadzania kontroli przestrzegania przez nauczycieli przepisów prawa (dot. działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkoły lub placówki), tematykę szkoleń i narad dla nauczycieli. Plan nadzoru w trakcie jego realizacji można i należy modyfikować, jeśli w toku pracy okaże się to potrzebne. Decyzję dotyczącą modyfikacji planu nadzoru podejmuje dyrektor szkoły lub placówki.

Ewaluacja wewnętrzna w szkole/placówce powinna dostarczać informacji, które pomogą dyrektorowi i nauczycielom podejmować słuszne decyzje odnośnie swojej pracy oraz działalności całej szkoły/placówki. Wyniki ewaluacji powinny być wykorzystywane w doskonaleniu pracy szkoły/placówki, w obszarach, które takiej poprawy wymagają. Ewaluację wewnętrzną (§ 20 ust.2) przeprowadza się w odniesieniu do wszystkich lub wybranych wymagań, o których mowa w § 7 ust.4 ww. rozporządzenia lub do innych zagadnień uznanych w szkole/placówce za istotne w działalności szkoły lub placówki.

Plan ewaluacji powinien zawierać: cele ewaluacji i sposób wykorzystania jej wyników, odbiorców ewaluacji, określenie zasobów (czasowych, finansowych, ludzkich), wykonawców ewaluacji (zespołu ewaluacyjnego).   Projekt ewaluacji, winien uwzględniać: przedmiot badania, pytania kluczowe, kryteria ewaluacji, metody badawcze, harmonogram ewaluacji, strukturę raportu lub innego dokumentu zawierającego wyniki ewaluacji wraz z wnioskami.

Ewaluacja wewnętrzna prowadzona w szkole/placówce powinna zawierać: a) etap planowania i projektowania ewaluacji, na którym dokonuje się opracowania  założeń koncepcyjnych i metodologicznych, b) etap przygotowawczy, czyli wstępne rozpoznanie przedmiotu badania (np. poprzez analizę dostępnej dokumentacji) oraz przygotowanie narzędzi badawczych np. ankiet, scenariuszy wywiadów, arkuszy obserwacji,  które  zostaną  wykorzystane  w trakcie badań, c) etap realizacji badań, na którym gromadzi się informacje i prowadzi badania  (np. wywiady, badania ankietowe, obserwacje) oraz inne zaplanowane działania  badawcze, d) etap analizy danych i pisania raportu, w efekcie którego powstaje pierwsza  wersja raportu ewaluacyjnego, e) etap omawiania wyników i konsultowania raportu, na tym etapie przedstawia się zainteresowanym wyniki badania; możliwe jest również uzupełnienie raportu o dodatkowe analizy, jeżeli zaistnieje taka potrzeba, f) etap zakończenia badania, na którym raport zostaje opracowany w wersji końcowej.

W rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7  października 2009 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego znajduje się zapis zobowiązujący dyrektora szkoły/placówki do przedstawienia radzie pedagogicznej do dnia 31 sierpnia każdego roku wyników i wniosków ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego. Wnioski te między innymi dyrektor powinien uwzględnić przy planowaniu nadzoru pedagogicznego w następnym roku szkolnym.

Ile razy w roku dyrektor musi przedstawiać wnioski ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego? Do 31 sierpnia każdego roku dyrektor szkoły lub placówki publicznej przedstawia radzie pedagogicznej wyniki i wnioski ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego. Należy pamiętać, że na podstawie art. 40. ust. 7 ustawy o systemie oświaty dyrektor szkoły lub placówki przedstawia radzie pedagogicznej (nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym) ogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności szkoły. Wynika więc z tego, że dyrektor musi raz w roku przedstawić ogólne wnioski ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego (najczęściej w styczniu/lutym) oraz przed końcem roku szkolnego musi przedstawić pełne wyniki oraz wnioski ze sprawowanego wewnętrznego nadzoru pedagogicznego.

Przy opracowaniu wykorzystano materiały zamieszczone na stronach internetowych: www.reformaprogramowa.men.gov.pl/nadzorpedagogiczny www.nadzorpedagogiczny.edu.pl www.npdyrektorzy.pl www.npseo.pl www.reformaprogramowa.men.gov.pl/monitorowanie-podstawy