Mariola Juszczuk Departament Przesyłu PSE Operator SA

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
EUROPEJSKIE UGRUPOWANIE WSPÓŁPRACY TERYTORIALNEJ
Advertisements

AKTUALIZACJA STANU PRAWNEGO W ZAKRESIE KONTROLI WYMOGÓW I KONTROLI IDENTYFIKACJI I REJESTRACJI ZWIERZĄT Puławy, ; r.;
Zasady polityki regionalnej UE
Perspektywy rozwoju spółdzielczości socjalnej w kontekście dotychczasowych doświadczeń związanych z wdrażaniem PO KL i PO FIO.
Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
Prace UE w zakresie systemów zabezpieczenia społecznego
Jarosław Wróbel – Biuro Sprzedaży
Warszawa, dnia 5 listopada 2004 r.
Po co ? Wprowadzenie standardów usług edukacyjno – szkoleniowych w Małopolsce jest niezbędne dla stworzenia spójnego i efektywnego systemu edukacji pozaformalnej.
Szwajcarsko-Polski Program Współpracy
Uwzględnienie aspektów środowiskowych. Badanie w liczbach: Liczba nadesłanych, ważnych ankiet: 12 Ankiety RPO:10 ( brakuje 6) Programy Centralne : 2 (
Strategia Wdrażania Priorytetów Regionalnych PO KL w województwie pomorskim Styczeń 2008 r.
Kontrola zarządcza w jednostkach sektora finansów publicznych
Propozycja Komisji dotycząca nowych rozporządzeń
Stanowisko Instytucji Koordynującej NSRO w kwestii prezentowania i akceptacji sprawozdań okresowych z PO/RPO przez Komitety Monitorujące KK NSRO, 17.
Wytyczne Ministra Rozwoju Regionalnego w zakresie wyboru projektów w trybie konkursowym Szkolenie, maja 2007 r. Departament Koordynacji i Zarządzania.
System ewaluacji NPR i NSRO
Krajowy System Informatyczny (KSI) – rola KSI w kontekście działań kontrolnych i procesu informowania o nieprawidłowościach,
Plan działania Wrocław, PLAN DZIAŁANIA – STATUS DOKUMENTU W SYTEMIE REALIZACJI DOPRECYZOWANIE ZAPISÓW PO KL SzOP PD -
Program badań statystycznych statystyki publicznej (PBSSP) na rok 2008
Ministerstwo Gospodarki
Ewaluacja w ramach ZPORR Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego MGiP MARZEC 2005 Ministerstwo Gospodarki i Pracy.
Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Propozycje uproszczeń systemowych mających na celu usprawnienie.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
Narodowa Strategia Spójności
Departament Zarządzania EFS Ministerstwo Rozwoju Regionalnego
HARMONOGRAM PROCESU UDZIAŁU SPOŁECZEŃSTWA - ZESTAWIENIE DZIAŁAŃ, KTÓRE NALEŻY PRZEPROWADZIĆ W DRODZE KONSULTACJI Opracowanie: Ksenia Starzec-Wiśniewska.
Internet 2006: rozwój e-commerce
AKTUALIZACJA STRATEGII ROZWOJU WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY WOJEWODZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO NA LATA Toruń,
Polskie przepisy dotyczące tworzenia i funkcjonowania EUWT
Stan prac nad projektami dokumentów programowych na lata Konferencja w sprawie ustalenia podziału priorytetów środowiskowych między PO Infrastruktura.
Plan Działania KSOW dla województwa lubuskiego na lata
IV posiedzenie Grupy roboczej ds. energetyki
Europejski Fundusz na rzecz Integracji Obywateli Państw Trzecich na lata w ramach programu ogólnego Solidarność i zarządzanie przepływami migracyjnymi.
Krajowa Izba Gospodarcza Elektroniki i Telekomunikacji Stosowanie w praktyce art. 139 PT Materiał do dyskusji Warszawa, dnia 13 marca.
Planowanie i programowanie działań do planów wodno-środowiskowych
Działania operatora systemu przesyłowego na rzecz konkurencyjnego rynku energii Warszawa, 22 czerwca 2006 roku.
Warsztat 3 Nowoczesne narzędzia wykorzystywane w cyklu polityk publicznych 26 lipca 2011.
Sekretariat Regionalny Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich Województwa Warmińsko-Mazurskiego Regulamin dotyczący realizacji działań w ramach Planu Działania.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki Plan Działania Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego w Warszawie.
Najlepsze wykorzystanie Europejskich Ram Odniesienia na rzecz Zapewniania Jakości w Kształceniu i Szkoleniu Zawodowym Drogowskazy Jolanta Podłowska MIĘTNE,
Funkcjonowanie procedury notyfikacji w ramach dyrektywy 98/34/WE Koordynacja systemu notyfikacji na szczeblu krajowym Warsztaty legislacyjne w zakresie.
Regionalny Program Operacyjny
DEBATA: Klient na rynku energii – forum odbiorców energii M.Kulesa, TOE ( Warszawa,
Przygotowanie przez partnerów społecznych strategii partnerstwa na lata Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Inteligentna specjalizacja jako warunek ex-ante dla programów operacyjnych w latach Marcin Łata Departament Konkurencyjności i Innowacyjności Ministerstwo.
Adam Linsenbarth Instytut Geodezji i Kartografii Warszawa Europejska Infrastruktura Danych Przestrzennych w świetle finalnej wersji programu INSPIRE XIII.
Zasada partnerstwa w nowej perspektywie finansowej
KONTROLA ZARZĄDCZA - 1 Kontrolę zarządczą stanowi ogół
1 Nowe przepisy unijne Dyrektywa z roku 2014 w sprawie ustawowych badań rocznych sprawozdań finansowych i skonsolidowanych sprawozdań finansowych Maria.
związane z budownictwem energooszczędnym
Instrukcja Ruchu i Eksploatacji Sieci Przesyłowej PSE-Operator S.A.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego
Departament Rozwoju Obszarów Wiejskich Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich.
Sektorowe Rady ds. Kompetencji Ocena Strategiczna Warszawa, 1 grudnia 2015 roku.
PLAN EWAULACJI Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Toruń, 15 grudnia 2015 r.
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich
Departament Rozwoju Regionalnego, Wydział Zarządzania RPO, Biuro Ewaluacji RPO Zmiany w RPO WK-P na lata Zmiany w RPO WK-P na lata
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Najważniejsze elementy ze stanu wdrażania X posiedzenie KM RPO WKP
Zespół telematyczny ERA Warszawa,
Konsultacje społeczne projektu
Procesy decyzyjne i instytucje UE
Projekt strategiczny „Zintegrowane Inwestycje Terytorialne PLUS”
Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO WK-P r.
Charakter prawny współdziałania Komisji Europejskiej z Prezesem UKE w regulacjach rynku wewnętrznego Mateusz Chołodecki.
Warunki wstępne (ex ante) stan
ZESPÓŁ EKSPERCKI DS. EUROPEJSKIEJ I KRAJOWEJ POLITYKI STRUKTURALNEJ RP
Grupa tematyczna ds. innowacji w rolnictwie i na obszarach wiejskich
Zapis prezentacji:

Stanowienie Kodeksów Sieci przez ENTSO-E Podstawy prawne i organizacyjne Mariola Juszczuk Departament Przesyłu PSE Operator SA Konstancin-Jeziorna, 14.09.2011

ENTSO-E CELE* WSZYSCY OPERATORZY SYSTEMÓW PRZESYŁOWYCH WSPÓŁPRACUJĄ NA POZIOMIE WSPÓLNOTY POPRZEZ ENTSO-E W CELU: promowania budowy wewnętrznego rynku energii elektrycznej oraz transgranicznego handlu energią zapewnienia optymalnego zarządzania europejską siecią przesyłową energii elektrycznej i jej skoordynowanego działania, a także właściwy rozwój techniczny AKT ZAŁOŻYCIELSKI: Statut - sygnowany 18 grudnia 2008 r. (ang. Final Constitution Deed/Articles of Association) przez 42 OSP z 34 krajów PROCEDURY: Procedura Opracowywania Kodeksów Sieci (ang. Network Code Development Process) Procedura Konsultacji (ang. Consultation Process) Regulamin Wewnętrzny (ang. Internal Regulations) * ZGODNIE Z ART. 4 ROZPORZĄDZENIA NR 714/2009 W SPRAWIE WARUNKÓW DOSTĘPU DO SIECI W ODNIESIENIU DO TRANSGRANICZNEJ WYMIANY ENERGII ELEKTRYCZNEJ, UCHYLAJĄCEGO ROZPORZĄDZENIE Nr 1228/2003

ENTSO-E CZŁONKOWIE

ENTSO-E STRUKTURA ORGANIZACYJNA

ZADANIA ENTSO-E (1) * OPRACOWANIE PRZYJĘCIE 1. Kodeksów Sieciowych w obszarach wskazywanych corocznie jako priorytetowe przez KE; PRZYJĘCIE Wspólnych narzędzi prowadzenia ruchu sieciowego w celu zagwarantowania koordynacji eksploatacji sieci w warunkach normalnych i awaryjnych; Niewiążącego wspólnotowego 10-letniego plan rozwoju sieci wraz z europejską prognozą wystarczalności mocy wytwórczych (co 2 lata); Zaleceń w sprawie koordynacji współpracy technicznej między wspólnotowymi OSP i OSP z krajów trzecich; Rocznego programu pracy; Sprawozdania rocznego; Corocznej letniej i zimowej prognozy wystarczalności mocy wytwórczych * ZGODNIE Z ART. 8 ROZPORZĄDZENIA Nr 714/2009 W SPRAWIE WARUNKÓW DOSTĘPU DO SIECI W ODNIESIENIU DO TRANSGRANICZNEJ WYMIANY ENERGII ELEKTRYCZNEJ, UCHYLAJĄCEGO ROZPORZĄDZENIE Nr 1228/2003

ZADANIA ENTSO-E (2) KODEKSY SIECI - ZAKRES I OPRACOWANIE KODEKSY SIECI (KS) dla kwestii transgranicznych związanych z siecią oraz kwestii integracji rynku pozostają bez uszczerbku dla praw państw członkowskich do ustanowienia krajowych kodeksów nie mających wpływu na handel transgraniczny! ROCZNY WYKAZ PRIORYTETÓW specyfikuje obszary, które należy uwzględnić przy opracowaniu KS ustanawia KE, po konsultacji z ACER, ENTSO-E  i innymi zainteresowanymi stronami WYTYCZNE RAMOWE opracowuje Agencja Regulatorów ACER na żądanie KE w terminie max. 6 miesięcy określają jasne i obiektywne zasady opracowywania KS w zakresie obszarów priorytetowych ENTSO-E monitoruje wprowadzanie w życie KS i Wytycznych Ramowych oraz ich wpływ na harmonizację przepisów mających na celu ułatwienie integracji rynku. ENTSO-E przedstawia swoje ustalenia Agencji Regulatorów ACER - wyniki analizy w sprawozdaniu rocznym.

KODEKSY SIECI INTERPRETACJA PODSTAWOWYCH POJĘĆ PRZEZ ENTSO-E ART KODEKSY SIECI INTERPRETACJA PODSTAWOWYCH POJĘĆ PRZEZ ENTSO-E ART. 8 (7) ROZPORZĄDZENIA NR 714/2009 Kwestie transgraniczne związane z siecią oraz kwestie integracji rynku, zgodnie z duchem 3ciego pakietu liberalizacyjego służą: wsparciu dokończenia budowy oraz funkcjonowania wewnętrznego rynku energii oraz handlu transgranicznego; wspieraniu rozwoju OZE; zapewnieniu bezpieczeństwa dostaw Wszystkie wymogi, które przyczyniają się do: zapewnienia, utrzymania i odtworzenia bezpieczeństwa pracy połączonych systemów w celu umożliwienia właściwego funkcjonowania wewnętrznego rynku energii w i pomiędzy strefami synchronicznymi; osiągnięcie efektywności kosztowej poprzez standaryzację techniczną są rozumiane jako kwestie transgraniczne związane z siecią oraz kwestie integracji rynku, Bezpieczeństwo pracy systemu nie może być zapewnione bez uwzględnienia możliwości technicznych użytkowników systemu. Z inżynierskiego punktu widzenia system przesyłowy oraz jednostki generacyjne są postrzegane jako jeden podmiot. Bezpieczna praca systemu jest możliwa jedynie w przypadku ścisłej współpracy jednostek generacyjnych przyłączonych do wszystkich poziomów napięć operatorów sieci, bowiem zachowanie systemu w warunkach zakłóceniowych w dużej mierze uzależnione jest od odpowiedzi jednostek generacyjnych.

ZADANIA ENTSO-E (3) KODEKSY SIECI – 3LETNI PLAN WSPÓŁPRACY KE/ACER/ENTSO-E (AKTUALIZOWANY I UZGADNIANY NA BIEŻĄCO )

ZADANIA ENTSO-E (4) KODEKSY SIECI – 3LETNI PLAN WSPÓŁPRACY KE/ACER/ENTSO-E (AKTUALIZOWANY I UZGADNIANY NA BIEŻĄCO )

KODEKSY SIECI PROCES UZGODNIEŃ Inicjacja prośby Opracowanie Propozycji/ Wytyczne Ramowe Opracowanie Szczegółowych Kodeksów Opiniowanie Rekomendacja Przyjęcia przez KE Komitologia (gdy niezbędna) KE ACER ENTSO-E ACER KE państwa członkowskie Lista priorytetów po konsultacjach z ACER i ENTSO-E KE W ramach konsultacji z ACER i ENTSO-E 6 miesięcy 12 miesięcy 3 miesiące

ENTSO-E PROCEDURA KONSULTACJI KIEDY? – KOGO DOTYCZY? – W JAKI SPOSÓB?

ENTSO-E PROCEDURA OPRACOWYWANIA KODEKSÓW SIECI Zrealizowano w fazie przygotowywania pilotażu Kodeksu Sieci √ √

PILOTAZOWY KODEKS SIECI STAN ZAAWANSOWANIA PRAC Drafting team rozpoczął prace w połowie 2009 r. – pilotażowe doświadczenie względem przyszłych kodeksów, praca w trybie „tak jakby” na prośbę KE. Prace rozpoczęły się przed opracowaniem ostatecznej wersji Wytycznych ramowych Drafting team współpracował z intersariuszami (EWEA, Eurlectric (WG Thermal), stowarzyszeniami OSD (WG Networks), GEODE, CEDEC, producentami i ERGEG: Odbyło się kilka Warsztatów: IV 2010, XI 2010 Najbliższe Warsztaty: X 2011 Ustawiczne spotkania dwustronne w ramach dialogu z interesariuszami Wstępne Wytyczne Ramowe ERGEG opublikowane 7 grudnia 2010 r. Publikacja Wytycznych Ramowych przez ACER w ramach procesu publicznych konsultacji – 3 marca 2011 (zamknięty w maju 2011) Publikacja Wytycznych ramowych przez ACER – wersja obowiązująca – 20 lipca 2011 Informacja ENTSO-E: publikacja „Projektu wymogów dla wytwórców” – 23 marca 2011 ROZPOCZĘCIE FORMALNEGO PROCESU

ENTSO-E PROCEDURA OPRACOWYWANIA KODEKSÓW SIECI Zrealizowano w fazie przygotowywania pilotażu Kodeksu Sieci √ List KE w sprawie rozpoczęcia procedury związanej z Wytycznymi Ramowymi w zakresie przyłączeń do sieci (29 lipca 2011) √

ENTSO-E PROCEDURA OPRACOWYWANIA KODEKSÓW SIECI DOCELOWA CHARAKTERYSTYKA JAKOŚCIOWA KODEKSÓW SIECI: PRZEJRZYSTOŚĆ JEDNOZNACZNOŚĆ ZOBOWIĄZANIA WZGLĘDEM PRZYSZŁOŚCI ODNIESIONE DO TERAŹNIEJSZOŚCI ADEKWATNY POZIOM MIERZALNOŚĆ SPÓJNA TERMINOLOGIA

DOTYCHCZASOWE DOŚWIADCZENIA I TRUDNOŚCI Okres czasu na realizację procesu konsultacji jest krótki Faza koncepcyjna musi być wykorzystywana jak najbardziej efektywnie Proces „nauki przez doświadczenie” zwiększa zrozumienie zagadnień Wczesna inicjacja możliwie szerokich konsultacji z interesariuszami –efektywne narzędzie Zaangażowanie wszystkich członków jest niezbędne Wciąż istnieją niepewności o charakterze prawnym Zapewnienie spójności Kodeksów Sieci w Wytycznymi Ramowymi, 3cim pakietem i innymi regulacjami UE Ujęcie zagadnień technicznych w formę prawa Sprostanie oczekiwaniom szerokiego grona zainteresowanych w ramach procesu konsultacji

ENTSO-E MOŻLIWE KONSTRUKCJE PRAWNE DOTYCZY GŁÓWNIE KODEKSÓW SIECI W OBSZARZE RYNKU KODEKS SIECI – DOKUMENT FORMUŁUJACY OGÓLNE ZASADY DOKUMENT WDRAŻAJĄCY – USZCZEGÓŁAWIAJĄCY KODEKS SIECI W FORMIE: zainicjowanego przez OSP dobrowolnego Porozumienia Wielostronnego; Porozumienia Wielostronnego, zawarcie którego przewidziane jest zgodnie z zapisami Kodeksu Sieci; Regulacje Techniczne (ang. Technical Rules) zainicjowane przez OSP – członków ENTSO-E; Regulacje Techniczne, przestrzegania których przewidziane jest zgodnie z zapisami Kodeksu Sieci; Załącznik do Kodeksu Sieci