Instrumenty europejskiej polityki społecznej

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zasady polityki regionalnej UE
Advertisements

Perspektywy rozwoju spółdzielczości socjalnej w kontekście dotychczasowych doświadczeń związanych z wdrażaniem PO KL i PO FIO.
Wykorzystanie środków europejskich w latach w województwie dolnośląskim
Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki 2007 – 2013 w Małopolsce
Podsumowanie rocznych spotkań Instytucji Zarządzających z Komisję Europejską nt. realizacji PO w 2007 roku Komitet Koordynacyjny NSRO Warszawa, 17 grudnia.
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI Kraków
ABC Funduszy Strukturalnych dla Nauki Poznań, 17 lutego 2004 Fundusze Strukturalne Unii Europejskiej Ewa Kocińska - RPK Poznań
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
Narzędzia polityki regionalnej i strukturalnej UE
Propozycja Komisji dotycząca nowych rozporządzeń
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
Prawo Unii Europejskiej prawo pierwotne - stanowione przez państwa członkowskie jako część prawa międzynarodowego prawo pierwotne - stanowione przez państwa.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata (PROW )
Polityka regionalna Unii Europejskiej szansa i wyzwanie dla Polski
Konferencja informacyjna na temat na temat konkursu dotacji dla partnerstw samorządowych w ramach Programu Regionalnego MF EOG Warszawa 28 stycznia.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
Katowice, 2 sierpnia 2006 r.. Program Operacyjny Kapitał Ludzki Cel główny PO Kapitał Ludzki wynikający z Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007.
Narodowa Strategia Spójności
„Europejska kwintEFSencja -
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Rzeszów, 6 września Program Operacyjny Kapitał Ludzki Cel główny PO Kapitał Ludzki wynikający z Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia
Rzeszów, 2 sierpnia 2006 r.. Tomasz Orczyk Departament Zarządzania EFS Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Doświadczenia wdrażania Europejskiego Funduszu.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Tomasz Schimanek Konsultacje październik-grudzień 2005 r.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
Część I - Wprowadzenie i pojęcia podstawowe
Przedmiot, beneficjenci i realizatorzy EPS
Koncepcje programów operacyjnych na nowy okres programowania
Ekonomia polityczna integracji europejskiej
Fundusze strukturalne w latach w Polsce
Program Operacyjny Kapitał Ludzki 2007 – 2013 Program Operacyjny Kapitał Ludzki 2007 – 2013 Wojewódzki Urząd Pracy w Kielcach.
Europejski Fundusz Społeczny jako instrument promocji integracji społecznej.
Seminarium wewnętrzne IETU, 13 marzec Fundusze Europejskie UE Fundusze Strukturalne Fundusz Spójności.
Środki europejskie dla UTW Dorota Górska. O czym powiem? Fundusze strukturalne UE dla Polski na lata Inne środki gdzie i jak szukać dofinansowania?
Pierwsze posiedzenie Grupy Strategicznej Programu Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL Piotr Stronkowski Zastępca Dyrektora Departamentu Zarządzania EFS Ministerstwo.
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego
Fundusze unijne od podstaw Fundusze Strukturalne na lata 2007 – 2013
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Stan prac nad projektami dokumentów programowych na lata Konferencja w sprawie ustalenia podziału priorytetów środowiskowych między PO Infrastruktura.
Odnowiona Strategia Lizbońska jako podstawa założeń Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
POLITYKA RÓWNOŚCI PŁCI I EFS
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
Fundusze strukturalne w latach
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Rekomendacje zmian prawnych Tworzenie i rozwijanie standardów usług pomocy i integracji społecznej w zadaniu (nr 4) w zakresie standaryzacji pracy z bezdomnymi.
Mikroprzedsiębiorstwa Mikroprzedsiębiorstwa
Najlepsze wykorzystanie Europejskich Ram Odniesienia na rzecz Zapewniania Jakości w Kształceniu i Szkoleniu Zawodowym Drogowskazy Jolanta Podłowska MIĘTNE,
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Inicjatywa Wspólnotowa EQUAL zasady i system wdrażania Departament Zarządzania EFS MGPiPS.
INFORMACJA EDUKACYJNA I ZAWODOWA W SZKOLE
Wsparcie dla rozwoju technologii
Europa 2020 o … doradztwie zawodowym
Ministerstwo Gospodarki Budowanie innowacyjnej gospodarki Departament Rozwoju Gospodarki Ministerstwo Gospodarki Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza.
Europejska Karta Społeczna. Karta Praw Podstawowych.
Definicja państwa opiekuńczego (socjalnego)
Kształt instrumentów strukturalnych po 2007r. Prezentacja: Aleksandra Malarz Zastępca Dyrektora Departamentu Integracji Europejskiej Ministerstwo Środowiska.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego
Strategia Rozwoju Kraju aktualizacja Strategii Rozwoju Kraju
1. Program Operacyjny „Rybactwo i Morze” Program został opracowany w oparciu o:  przepisy prawa UE rozporządzenie PE i Rady nr 1303/2013 w sprawie wspólnych.
Ogólne informacje o Funduszach Europejskich na lata Marzec, 2013 r.
Krajowy Program Przeciwdziałania Ubóstwu i Wykluczeniu Społecznemu 2020: Nowy Wymiar Aktywnej Integracji Poznań, styczeń 2014.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki na lata Wojewódzki Urząd Pracy 18 lutego 2008 r.
1 Wprowadzenie Dostępne środki z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w latach
LOCAL JOB CREATION: POLSKA Kluczowe wnioski i zalecenia wynikające z projektu OECD LEED Local Job Creation Project 12 lipca, 2016.
Biuro Funduszy Europejskich Europejski Fundusz Społeczny dla szkół ponadgimnazjalnych Marta Krause Biuro Funduszy Europejskich Urząd Miasta Poznania 12.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Starostwo Powiatowe w Świeciu ul. Gen
Zapis prezentacji:

Instrumenty europejskiej polityki społecznej

Na poprzednim wykładzie powiedzieliśmy sobie O historii, znaczeniu i zawartości Karty Praw Podstawowych; KPP to zbiór fundamentalnych praw człowieka i obywatela UE, przyjęty w 2000 r. w Nicei i włączony jako obowiązujący do Traktatu o funkcjonowaniu UE w 2007 r. Karta chroni najważniejsze wartości : godność, wolność, równość, solidarność, prawa obywatelskie, wymiar sprawiedliwości

Na poprzednim wykładzie powiedzieliśmy sobie O tym co w ramach ochrony wartości podlega zabezpieczeniu: Godność – ochrona życia, zakaz kary śmierci, klonowania, eugeniki Wolność – bezpieczeństwo, swoboda myśli, sumienia, religii itd. gromadzenia się stowarzyszania w partie, związki zawodowe i organizacje, pluralizm mediów

Na poprzednim wykładzie powiedzieliśmy sobie Równość – zakaz dyskryminacji, ochrona słabszych(dzieci,osób niepełnosprawnych) Solidarność – prawo prac. do informacji, rokowań zbiorowych, godziwych warunków pracy, ZS i ochrony zdrowia; Wymiar sprawiedliwości – prawo do sprawiedliwej i jawnej rozprawy, porady prawnej i adwokata Mówiliśmy o powodach dla których Polska wyłączyła się ze stosowania KPP

Typologia instrumentów EPS Rodzaje instrumentów EPS : Prawne Analityczne Instytucjonalne Finansowe

Instrumenty prawne EPS Zasadniczo polityka społeczna ( zabezpieczenie społeczne) nie podlega w UE ustawodawstwu i regulacjom wspólnotowym; Wyjątek stanowią kwestie związane z realizacją innych waznych kwestii społecznych związanych bezpośrednio z budową wspólnego rynku i swobody przemieszczania

Instrumenty prawne EPS Obszary regulowane w ramach EPS ciągle się poszerzają, dotyczą m. in. Dialogu społecznego i dostępu do informacji; Bezpieczeństwa i warunków pracy; Uznawania kwalifikacji i kształcenia zawodowego; Ekwiwalentności uprawnień emerytalno rentowych Możliwości leczenia

Instrumenty prawne i analitycze EPS- rodzaje i znaczenie Rozporządzenia Dyrektywy Analizy ( raporty, zielone i biale księgi, agendy) ; Zalecenia Orzeczenia ETS

Instrumenty prawne - Traktaty Traktat to tzw, pierwotne prawo UE tzn że jest źródłem innych aktów prawnych. Traktat ma charakter konstytutywny. Obecnie wiele zapisów z wcześniej przyjętych Traktatach zebranych zostało w jeden Traktat o funkcjonowaniu UE Prawo wtórne dzieli się na pięć kategorii o różnym znaczeniu.

Instrumenty prawne – prawo wtórne Rozporządzenia – odpowiednik ustaw krajowych, mają charakter wiążący i zasięg ogólny, podlegają ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym UE. Obowiązuje bezpośrednio tzn. nie wymaga transpozycji do prawa krajowego; Dyrektywy – mają charakter wiążący co do rezultatu a nie metody, adresatami są wyłącznie kraje członkowskie mają swobodę w doborze środków implementacji. Obowiązek dostosowania wynika z art. 10 TWE

Instrumenty prawne – prawo wtórne cd. Decyzje – maja charakter indywidualny i konkretny ( określona sprawa i adresat). Tylko dla nich decyzja ma charakter wiążący. Tylko decyzje adresowane do wszystkich muszą być publikowane w Dz. U. UE Opinie – nie mają mocy wiążącej, zawierają określone oceny, często dot. postępowań przed instytucjami i organami UE. Zalecenia – nie maja mocy wiążącej, sugerują podjęcie określonych działań.

Instrumenty prawne – prawo wtórne cd. Rozporządzenia, dyrektywy i decyzje wydawane są przez radę Unii Europejskiej ( czasem w myśl zasady współpracy i współdecydowania przy współudziale PE); Opinie i zalecenia może wydawać każdy z organów Unii. Oprócz tych aktów spotkać można : oświadczenie, deklarację, program działania, protokół, rezolucję, konkluzję, wnioski, komunikaty, obwieszczenie – czasem nają one charakter wiążący

Instrumenty instytucjonalne Realizatorzy unijni i krajowi EPS (krótkie przypomnienie): Komisja Europejska PE i Komisje ds.. Zatrudnienia i Spraw Socjalnych, Praw Kobiet i Równouprawnienia ETS, Komitety doradczo – konsultacyjne EFS i Agencje Wspólnotowe

Finansowe instrumenty EPS Fundusze strukturalne to podstawowy instrument służący wdrażaniu polityki spójności. Umożliwiają finansowanie strategii rozwoju gospodarczego i procesów dostosowawczych. Obecnie funkcjonują cztery fundusze strukturalne : Europejski Fundusz Społeczny ( zostanie szerzej omówiony) EF Orientacji i Gwarancji Rolnej EF Rozwoju Regionalnego Finansowy Instrument Orientacji Rybołówstwa Fundusz Spójności

Finansowe Instrumenty EPS EF Orientacji i Gwarancji Rolnej (1964) – wspieranie przekształceń struktury rolnictwa oraz rozwoju obszarów wiejskich, przeznaczana na niego jest większość środków europejskich; EF Rozwoju Regionalnego (1975) – niwelowanie dysproporcji w poziomie rozwoju regionalnego ( inwestycje produkcyjne, infrastruktura, lokalne inicjatywy rozwojowe, MSP) Finansowy Instrument Orientacji Rybołówstwa (1993) – restrukturyzacja rybołówstwa ( rozwój hodowli ryb, portów, unowocześnienie floty

Finansowe Instrumenty EPS Fundusz Spójności (1994) – dla zapewnienia równowagi gospodarczej i społecznej. Obejmuje pomoc o zasięgu krajowym, współfinansuje projekty w dziedzinie ochrony środowiska, sieci transeuropejskich, infrastrukturę transportu. W latach 2007 – 13 Polska otrzyma w sumie 87 miliardów euro, a do budżetu UE wpłaci 22 miliardy euro, czyli netto otrzyma 65 mld euro.

Europejski Fundusz Społeczny - historia EFS powołano już w 1957 r. na mocy art.. 123 Traktatu o EWG ( ruszył 3 lata później; Był wielokrotnie zmieniany i modernizowany: w l.1957-71 finansowano działania zwiększające szansę na zatrudnienie. Zarządzał nim Komitet Funduszu Społecznego ( rządy, ZZ, pracodawcy). Adresatami byli głownie przeszkalani i przesiedlający się pracownicy)

EFS , historia 1971 r. – reforma EFS: Zwiększono jego zasoby i strukturę, rozszerzono działalność na wspieranie sektora państwowego i prywatnego oraz dostosowanie infrastruktury i miejsc pracy do potrzeb ON; 1977-78 – finansowanie programów ułatwiających znalezienie pracy emigrantom, pierwsze programy adresowane do kobiet i długotrwale bezrobotnych;

EFS, historia 1983-88 – ze względu na wzrost bezrobocia wśród młodych powstały programy wsparcia zatrudnienia tej grupy ( finansowanie praktyk, staży, tworzenie miejsc pracy); 1989-93 –ponowna reforma Funduszu ( dwukrotne zwiększenie środków, skoncentrowanie na polityce spójności, włączenie do polityki strukturalnej) Wprowadzono nowe zasady :koncentracji na celach, programowania wieloletniego, partnerstwa, dodatkowości (EFS tylko uzupełnia)

EFS, historia 1993 – 99 – ponowne zwiększenie środków i nowe inicjatywy ( równe szanse dla kobiet, zatrudnienie ON i wykluczonych, włączanie młodych w rynek pracy); Po 2000 r. – budżet EFS to 30% Funduszy Strukturalnych, realizuje Europejską Strategię zatrudnienia

EFS – Program Operacyjny Kapitał Ludzki (PO KL) Całość środków z EFS na lata 2007 – 13 przeznaczona jest na realizację PO KL; Celem tego programu jest wzrost zatrudnienia i spójności społecznej poprzez wsparcie: Zatrudnienia Edukacji Integracji społecznej Ułatwieniu dostosowywania się pracowników i przedsiębiorców do zmian w gospodarce Rozwój zasobów ludzkich na wsi Budowa sprawnej administracji Promocja zdrowia

EFS – PO KL PO KL finansowany jest tylko z EFS; 30% dzielone jest centralnie, 70% regionalnie ( WUP i Regionalne Ośrodki EFS, także w Pile); Stpa współfinasowania do 85% Wzmocnienie roli regionów

Europejski Fundusz Społeczny EFS to główny instrument wspierania Europejskiej Strategii Zatrudnienia oraz rocznych wytycznych Priorytety EFS obejmują : Aktywną politykę rynku pracy Przeciwdziałanie zjawisku wykluczenia społecznego -Kształcenie ustawiczne Doskonalenie kadr dla gospodarki i rozwój przedsiębiorczości Zwiększenie dostępu i uczestnictwa kobiet w rynku pracy

EFS, cd Aktywna polityka rynku pracy to : Przeciwdziałanie i zapobieganie bezrobociu, zwłaszcza długotrwałemu Wsparcie ponownej integracji długotrwale bezrobotnych oraz młodych i powracających na rynek pracy

EFS, cd Przeciwdziałanie wykluczeniu w ramach EFS to : Ograniczenie marginalizacji społecznej i przygotowanie osób narażonych na wykluczenie społeczne do wejścia na rynek pracy; Utrzymanie zatrudnienia lub powrotu do życia zawodowego

EFS, cd. Wsparcie kształcenia ustawicznego poprzez : - Zwiększenie dostępu do rynku pracy i integrację z rynkiem pracy; Promowanie mobilności zawodowej ( dostęp do szkoleń, doradztwa i edukacji drugiej szansy); Utrzymanie i podwyższanie potencjału zatrudnieniowego osób

EFS, cd. Doskonalenie kadr i rozwój przedsiębiorczości: Rozwijanie przedsiębiorczości oraz warunków do tworzenia miejsc pracy -popieranie innowacyjności i potencjału adaptacyjnego organizacji pracy; Rozwój potencjału ludzkiego w sferze badań, nauki i technologii ; Promocja wykwalifikowanej, przeszkolonej i zdolnej do adaptacji kadry pracowniczej

EFS, cd. Zwiększanie dostępu i uczestnictwa kobiet na rynku pracy : Pomoc w uruchamianiu dz.gospodarczej; Zwiększanie dostępu kobiet do nowych miejsc pracy; Mozliwość rozwijania kariery zawodowej; Zmniejszanie dysproporcji ze względu na płeć na rynku pracy

EFS, cd. Beneficjenci EFS : Osoby defaworyzowane na rynku pracy poprzez : Edukacje i szkolenia zawodowe; Pomoc w zatrudnieniu; Wyższej edukacji Rozwój nauki i badań Tworzenie miejsc pracy

EFS, cd. Beneficjenci EFS : Struktury i systemy poprzez: Poprawę systemu edukacji szkolen; Modernizacje usług zatrudnienia; Integrowanie systemu edukacji ze światem pracy; Tworzenie systemów przewidywania potrzeb w zakresie kwalifikacji oczekiwanych na rynku pracy

EFS, cd Inne korzyści z EFS : Zapewnienie dodatkowych środków; Podwyższanie świadomości społecznej Rozpowszechnianie informacji Wsparcie rozwoju społ. informacyjnego i zrównoważonego rozwoju; Wzmocnienie więzi wspólnot lokalnych Zwiększenie zaangażowania mieszkańców Zwiększenie równości szans ( kobiety, osoby starsze i niepełnosprawne, mieszkańcy wsi)

Otwarta Metoda Koordynacji Definicja – międzyrządowa metoda zarządzania w UE, opierająca się na dobrowolnej współpracy państw członkowskich. Wprowadzona do obiegu podczas szczytu Rady Europejskiej w 2000 r. Ma zastosowanie w których trudno zastosować inne metody integracji, w szczególności instrumenty prawne

Otwarta Metoda Koordynacji Celem OMC jest : -szybsza modernizacja UE, pogłębienie integracji, rozszerzenie partycypacji obywateli na poziomie ponadnarodowym, zachęcenie do współpracy, umożliwienie wymiany dobrych praktyk

OMC cd. OMC odbywa się na poziomie ponadnarodowym i jest niemal całkowicie w rękach państw członkowskich; OMC opiera się na miękkich mechanizmach prawa takich jak : Wytyczne, wskazówki, porównywanie określonych standardów, wymiana doświadczeń i praktyk, określanie celów. OMC nie przewiduje oficjalnych sankcji za nie wdrażanie założeń.

OMC cd. Zasady Otwartej Metody Koordynacji : Pomocniczości – równowaga pomiędzy wspólnotą celów a odmiennymi realizacjami; Zbieżności – wspólnie każde państwo przyczynia się do podniesienia unijnej średniej Zarządzania przez cele – postęp w realizacji wspólnych celów określany jest za pomocą wskaźników ilościowych lub jakościowych, co pozwala na publiczną ocenę; Obserwowania – raportowanie i porównywanie działań, wywieranie nacisku na poprawę; Kompleksowość – wymusza działania międzyresortowe

OMC cd. Działanie OMC: Rada Europejska formułuje program działania ( decyzja polityczna); Określenie wytycznych i wskaźników – na postawie propozycji KE przyjmuje je Rada. Wskaźniki są bardzo konkretne ; Plany działania – na podstawie wytycznych kraje członkowskie przygotowują narodowe plany działania Monitoring i ocena –tworzy się tablice porównawcze oraz pogłębia ocenę przez samorządy i OP; Korekta działań i wytycznych, propozycje legislacyjne, nowe instrumenty – etap zamykający i otwierający

Koordynacja systemów zabezpieczenia społecznego Celem przepisów o koordynacji systemów ZS jest zapobieżenie negatywnym następstwom podlegania różnym przepisom z zakresu ZS w przypadku podejmowania pracy w innym kraju; Chodzi o zapewnienie równego traktowania, opieki lekarskiej, świadczeń chorobowych, rodzinnych, emerytur i rent Skoordynowane przepisy wskazują w którym kraju osoba pracująca lub prowadząca działalność za granicą podlega ubezpieczeniom społecznym Gwarantują, że świadczenia nabyte w jednym państwie będą wypłacane jeśli osoba przeniesie się do innego

Koordynacja systemów zabezpieczenia społecznego cd. Zasady : -Równe traktowanie – ochrona przed dyskryminacją; Jedność stosowanego ustawodawstwa ( obowiązują tylko jedne przepisy); Zachowanie praw nabytych oraz w trakcie nabywania – zapewnia , że świadczenia przyznane w jednym państwie sa przekazane osobie niezależnie od jej miejsca zamieszkania ( w UE); Sumowanie okresów ubezpieczenia w różnych państwach przy ustalaniu prawa do świadczenia.

Koordynacja systemów ZS cd Koordynacji w UE podlegają świadczenia z tytułu : choroby i macierzyństwa; Inwalidztwa; Emerytury; Dla osób pozostałych przy życiu; Wypadków przy pracy i chorób zawodowych; Pogrzebu; Bezrobocia; Rodzinne.

Koordynacja systemów ZS cd. Prawo do świadczeń podlegających koordynacji mają : - Pracownicy zatrudnieni na umowę o pracę, zlecenie , agencyjną, sezonowi; - Prowadzący działalność gospodarczą; Rolnicy; Emeryci i renciści Bezrobotni; Urzędnicy Studenci Duchowni Funkcjonariusze