Warszawa, 3 października 2008

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zasady i problemy koordynacji polityki regionalnej
Advertisements

1 Warszawa, 21 lutego 2008 r. Przegląd budżetu UE a kierunki reformy polityki spójności Podsekretarz Stanu w Augustyn Kubik Podsekretarz Stanu w Ministerstwie.
Związku Miast Polskich
innowacyjna wielkopolska
FUNDUSZE UE Warszawa, maj 2008.
Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
Strategia rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce do roku 2013
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
Narzędzia polityki regionalnej i strukturalnej UE
Sytuacja w województwie: zatrudnienie, edukacja, integracja społeczna, przedsiębiorczość.
Informacja nt. krajowego i regionalnych Forów Terytorialnych jako narzędzi kształtowania polityki regionalnej w myśl Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego.
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
Założenia Programu Operacyjnego dotyczącego Polski Wschodniej na lata Warszawa 09 stycznia 2013 r.
1 Lokalny program rewitalizacji – Możliwości finansowania Paweł Dryl; MIELEC, 17 lutego 2006 r. 1.
Konferencja Nowa koncepcja polityki regionalnej Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Wojewoda Kujawsko-Pomorski OPINIA WOJEWODY KUJAWSKO-POMORSKIEGO na temat zgodności celów Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
Polityka regionalna Unii Europejskiej szansa i wyzwanie dla Polski
KIERUNKI POLITYKI REGIONALNEJ W POLSCE
NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI dla rozwoju Polski. 02Ministerstwo Rozwoju RegionalnegoWarszawa, Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka, 2007.
Konferencja informacyjna na temat na temat konkursu dotacji dla partnerstw samorządowych w ramach Programu Regionalnego MF EOG Warszawa 28 stycznia.
Narodowa Strategia Spójności
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Krajowa Strategia Rozwoju Regionalnego
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Tomasz Schimanek Konsultacje październik-grudzień 2005 r.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
MOŻLIWOŚCI POZYSKANIA ŚRODKÓW NA BADANIA NAUKOWE POLSKO-NORWESKI FUNDUSZ BADAŃ NAUKOWYCH PROGRAMY WSPÓŁPRACY TERYTORIALNEJ.
Koncepcje programów operacyjnych na nowy okres programowania
Fundusze strukturalne w latach w Polsce
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego
1 Warszawa, 17 stycznia 2008 r. Projekt Stanowiska Rządu ws. kierunków reformy polityki spójności UE Hanna Jahns Hanna Jahns Sekretarz Stanu w Ministerstwie.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Konferencja Konsultacyjna Umowy Partnerstwa
Wymiar miejski polityki spójności Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Piotr Siewierski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Łódź, 7 grudnia 2012.
Wyzwania rozwojowe miast w kontekście krajowej polityki miejskiej
Odnowiona Strategia Lizbońska jako podstawa założeń Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
Skala wsparcia obszarów wiejskich w ramach krajowych i regionalnych programów operacyjnych na lata dr Hanna Jahns Sekretarz Stanu Ministerstwo.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego
Wspieranie współpracy metropolitalnej w nowej perspektywie finansowej
Polska w Programach Ramowych UE
Wsparcie dla rozwoju technologii
Projekt realizowany w ramach Programu Regionalnego MRR „Rozwój miast poprzez wzmocnienie kompetencji jednostek samorządu terytorialnego, dialog społeczny.
MATERIAŁY DO STRATEGII ROZWOJU MIASTA I GMINY WRONKI na lata
STRATEGIA ROZWOJU MIASTA ŚWIDWIN NA LATA
Wizja Mazowsza do 2030 r. Adam Struzik Marszałek Województwa Mazowieckiego Warszawa, 6 maja 2015 r.
Zrównoważony rozwój Małopolski w kontekście współpracy z Unią Europejską Witold Śmiałek Prezes Zarządu MARR S.A.
Strategia Rozwoju Kraju aktualizacja Strategii Rozwoju Kraju
ZAŁOŻENIA STRATEGII ZAOPATRZENIA W WODĘ WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO dr Krzysztof Wrana – Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, Katedra Badań Strategicznych i.
Wsparcie ekonomi społecznej w Regionalnym Programie Operacyjnym Lubuskie 2020.
Krajowy Program Przeciwdziałania Ubóstwu i Wykluczeniu Społecznemu 2020: Nowy Wymiar Aktywnej Integracji Poznań, styczeń 2014.
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
Propozycje wyzwań, celów i programów opracowanych w ramach sekcji Gospodarka i Nauka.
SPOTKANIE KONSULTACYJNE NA TEMAT ZAGADNIENIA GEODEZYJNE W STRATEGII ROZWOJU WOJEDZTWA MAZOWIECKIEGO PROPOZYCJA TEMATYKI MAZOWIECKICH PRZEDSIĘWZIĘĆ.
1 Wprowadzenie Dostępne środki z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w latach
Biuro Funduszy Europejskich Europejski Fundusz Społeczny dla szkół ponadgimnazjalnych Marta Krause Biuro Funduszy Europejskich Urząd Miasta Poznania 12.
Alternatywny slajd początkowy – logo bez animacji
m.st. Warszawa | Aktualizacja strategii rozwoju Warszawy
Krajowe uwarunkowania aktualizacji strategii rozwoju województw
Jarosław Komża Konferencja podsumowująca projekt
Koncepcja funkcjonowania klastrów energii
Studia II stopnia (magisterskie) rok akademicki 2018/2019
Zapis prezentacji:

Warszawa, 3 października 2008 Polityki miejskie wybranych krajów członkowskich Unii Europejskiej wobec unijnej polityki spójności Olgierd Roman Dziekoński Podsekretarz Stanu Warszawa, 3 października 2008

Terytorialny wymiar polityki spójności Wymiar terytorialny trzecim filarem polityki spójności obok gospodarczego i społecznego w Traktacie Lizbońskim (ratyfikacja Traktatu Lizbońskiego oznaczałaby włączenie polityki miejskiej do aquis communitaire) Wymiar terytorialny, w tym polityka miejska, należy do kompetencji dzielonych Unii – spójność terytorialna jest zatem przedmiotem działań zarówno wspólnotowych, jak i na szczeblu państw członkowskich Oznacza to konieczność przyjęcia krajowych polityk miejskich przez państwa członkowskie UE

Wspólnotowe podstawy polityki miejskiej Podstawowe dokumenty, wyznaczające kierunki działań na poziomie krajowym to: Agenda Terytorialna Unii Europejskiej Karta Lipska na rzecz Zrównoważonych Miast Europejskich przyjęte na Nieformalnym Spotkaniu Ministrów Państw Członkowskich Unii Europejskiej ds. Spójności Terytorialnej i Rozwoju Miast, które odbyło się w dniach 24 i 25 maja 2007 r. w Lipsku

Narzędzia polityki spójności dla działań z zakresu polityki miejskiej; 2007/2013 Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego: regiony objęte celami zbieżności oraz konkurencyjności i zatrudnienia mają możliwość wsparcia zintegrowanych projektów miejskich, w oparciu o strategie łączące rozwiązywanie problemów gospodarczych, środowiskowych i społecznych, występujących na terenach miejskich. Europejski Fundusz Społeczny: wzmocnienie roli miast, jako centrów rozwoju; działania mające na celu zmniejszenie różnic między miastami i dzielnicami oraz pomiędzy grupami społecznymi; działania mające na celu tworzenie efektywnych i dobrze nakierowanych instrumentów mieszkalnictwa społecznego, z uwzględnieniem celu inkluzji społecznej; działania mające na celu tworzenie miejsc pracy. Fundusz Spójności: infrastruktura transportu, przyczyniająca się do tworzenie transeuropejskich sieci; ochrona środowiska, zwłaszcza zarządzanie odpadami i zasobami wody w obszarach miejskich oraz efektywnością energetyczną.

Agenda Terytorialna Unii Europejskiej Nie ma charakteru obligatoryjnego – wyznacza kierunki terytorialnego rozwoju państw członkowskich UE Główne priorytety to: Wzmocnienie policentrycznego rozwoju oraz innowacji poprzez tworzenie sieci współpracy regionów miejskich i miast Nowe formy partnerstwa i zarządzania terytorialnego pomiędzy obszarami wiejskimi i miejskimi Tworzenie regionalnych klastrów konkurencyjności i innowacji Wzmacnianie i rozbudowa sieci transeuropejskich Transeuropejskie zarządzanie ryzykiem, z uwzględnieniem efektów zmian klimatycznych Wzmocnienie struktur ekologicznych i zasobów kulturowych jako wartości dodanej dla rozwoju

Priorytety Karty Lipskiej Wykorzystanie zintegrowanego podejścia do rozwoju miast, poprzez: Tworzenie i zapewnianie wysokiej jakości przestrzeni publicznych, Modernizację sieci infrastrukturalnych oraz poprawę efektywności energetycznej, Aktywną politykę innowacyjną i edukacyjną. 2. Zwrócenie szczególnej uwagi na kryzysowe dzielnice w kontekście miasta jako całości, poprzez: Utrwalenie urbanistycznych strategii oceny, Wzmacniania polityki w zakresie gospodarki lokalnej i lokalnego rynku pracy, Polityki aktywnej edukacji i szkoleń dla dzieci i młodzieży, Promocja skutecznego i korzystnego cenowo transportu.

Kraje Unii Europejskiej; analiza krajowych polityk miejskich Finlandia: polityka miejska prowadzona na podstawie programu rządowego oraz narodowych celów rozwoju, ustalanych w oparciu o ten program działania skupione na innowacyjności i nauce główne wyzwania dla polityki miejskiej w Finlandii to rozproszona struktura miejska i transport oraz problemy społeczne w miastach Portugalia: priorytety polityki miejskiej to: regeneracja obszarów centralnych, spójne i zintegrowane podejście to regionów podmiejskich, zabezpieczenie obiektów użyteczności publicznej, a w ramach polityki mieszkaniowej – promowanie dostępu do mieszkań jednostkami odpowiedzialnymi za planowanie przestrzenne są zarówno Państwo, regiony autonomiczne, jak i lokalne samorządy wyrównanie poziomu gospodarczego regionów jako najistotniejszy cel polityki

Kraje członkowskie Unii Europejskiej poddane analizie, c.d. Hiszpania: polityka miejska prowadzona głównie przez autonomiczne regiony głównym wyzwaniem jest rosnąca migracja celem jest uzyskanie wzrostu zrównoważonego oraz rewitalizacja, istnieje system informacji statystycznej, polityka należy do kompetencji regionów Francja: Polityka miejska projektowana przez Komitet Międzyresortowy ds. Miast, na czele którego stoi Premier polityka miejska dotyczy wyłącznie obszarów kryzysowych w miastach polityka miejska została połączona z innymi: w dziedzinie inkluzji społecznej, reformy współpracy między gminami, rozwoju zrównoważonego i mieszkalnictwa nacisk na integrację społeczną

Kraje członkowskie Unii Europejskiej poddane analizie, c.d. Belgia: regiony (Flandria, Walonia i miasto Bruksela) posiadają kompetencje w zakresie mieszkalnictwa, planowania urbanistycznego, rewitalizacji, rozwoju gospodarczego i środowiska wysoki poziom urbanizacji kraju – wysoka ranga polityki miejskiej polityka rządu centralnego skupiona na obszarach kryzysowych głównym celem programów jest utrzymanie i przyciągnięcie mieszkańców do miasta oraz podniesienie poziomu zatrudnienia Holandia: pierwsza polityka miejska w Europie polityka miejska realizowana jest na dwóch szczeblach: centralnym i miejskim elastyczne podejście priorytety to: asymilacja i integracja społeczna, podniesienie poziomu bezpieczeństwa, promowanie aktywności obywatelskiej mierzalne cele i system monitoringu

Kraje członkowskie Unii Europejskiej poddane analizie, c.d. Niemcy: silnie policentryczna struktura problemy to sub-urbanizacja, starzenie się społeczeństwa, imigracja i duży zasób niewykorzystanych mieszkań cele polityki miejskiej to m.in.: zahamowanie rozlewania się miast, współpraca między miastami na poziomie regionalnym, tworzenie systemów ułatwiających mobilność programy polityki miejskiej wspierane są z budżetu federalnego na podstawie umów administracyjnych Włochy: polityka miejska prowadzona jest przez Ministerstwo Prac Publicznych; koncentruje się na pracach publicznych w przestrzeni miejskiej oraz mieszkalnictwie priorytetami są elastyczne podejście, inicjatywy oddolne

Kraje członkowskie Unii Europejskiej poddane analizie, c.d. Węgry: wdrażanie polityki miejskiej należy do kompetencji samorządów lokalnych na poziomie centralnym poszczególne zagadnienia są prowadzone przez ministerstwa zgodnie z ich kompetencjami i koordynowane przez ministra ds. rozwoju regionalnego i spójności nacisk na rozwój policentryczny w związku z silnie monocentryczną strukturą (Budapeszt)

Cechy miasta konkurencyjnego w ramach globalnej konkurencji Wysoka jakość połączeń międzynarodowych Możliwość połączenia miasta z innymi ważnymi ośrodkami miejskimi Wysoka atrakcyjność śródmieścia Przekształcanie centrów miast z formuły miasta przemysłowego w miasto poprzemysłowe społeczeństwa informacyjnego Atrakcyjne projekty architektoniczne i programy kulturalne Efektywna i dostępna infrastruktura biznesowa Silna baza badawczo-rozwojowa; centra innowacji Wysoka jakość zasobów ludzkich; permanentna edukacja Wysoka jakość dzielnic mieszkaniowych z dostępem transportu Umiejętność utrzymania polaryzacji mieszkańców w granicach umożliwiających zarządzanie (kwestia spójności społecznej) Powiązania administracyjne/zarządzanie z całym subregionem

Rekomendacje dla polskiej polityki miejskiej Przyjęcie podejścia, zgodnie z którym celem polityki miejskiej jest z jednej strony stworzenie miasta, które jest w stanie konkurować w gospodarce regionalnej, krajowej i globalnej, z drugiej zaś – miasta, które zapewnia swoim mieszkańcom wysoką jakość życia.

Rekomendacje dla polskiej polityki miejskiej, c.d. Uwzględnienie priorytetów Karty Lipskiej Wykorzystanie dostępnych dla działań polityki miejskiej narzędzi polityki spójności Diagnoza problemów polskich obszarów miejskich Koordynacja działań w ramach miasta, regionu i kraju Przejrzysty i czytelny system zagospodarowania przestrzennego Uwzględnienie roli społeczności lokalnych Monitoring realizacji polityki miejskiej

Polska polityka miejska szczegółowe obszary działań Zwartość miasta (idea compact city) – polityka miejska powinna zapewniać bodźce do utrzymania zwartości miasta i hamować proces sub-urbanizacji, rozlewania obszarów miejskich na obszary rolne, (audyt urbanistyczny dla oceny alternatyw rozwoju); Spójność wewnętrzna miasta – eliminacja poszczególnych obszarów wykluczenia, zarówno w sensie ekonomicznym, jak i społecznym; Zapewnienie aktywnego wykorzystania przestrzeni publicznych – większa atrakcyjność miasta dla jego mieszkańców oraz przybyszy;

szczegółowe obszary działań, c.d. Zapewnienia współpracy miast położonych w bliskości, w tym obszarów metropolitalnych – istotne jest tworzenie sieci miejskiej współpracy sub-regionalnej. Polityka miejska powinna dotyczyć nie tylko funkcjonowania poszczególnych miast jako pojedynczych obszarów, ale także funkcjonowania miast w ramach sieci obszarów miejskich; Zapewnienie dostępnego transportu – dotyczy to dostępności cenowej i fizycznej transportu publicznego zarówno w miastach, jak i otoczenia sub-regionalnego; Zagwarantowanie bezkonfliktowej współpracy miast i intensywnej urbanizacji z użytkowanymi rolniczo przyległymi obszarami (nowa formuła dla polityki CAP);

szczegółowe obszary działań, c.d. Aktywne działania na rzecz efektywności energetycznej miast - minimalizacja zużycia energii w gospodarce komunalnej i oszczędność zużycia w budynkach, źródła alternatywne; Wsparcie lokalnej przedsiębiorczości – tworzenie bodźców dla tworzenia i utrzymanie przedsiębiorstw lokalnych, wraz z tworzeniem bazy edukacyjnej, dla kształcenia zawodowego i ustawicznego.

MINISTERSTWO INFRASTRUKTURY ul. Wspólna 2/4, 00-926 Warszawa info@mi.gov.pl