Propedeutyka leśnictwa

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Planowanie współpracy z partnerami społecznymi
Advertisements

Reforma Wspólnej Polityki Rolnej (WPR)
Organizacje pozarządowe
Departament Ochrony Środowiska Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego Dostęp do informacji o środowisku Płock, 8 lipca 2004 r.
Szczecin, 12 października 2006 KRAJOWA KONFERENCJA KONSULTACYJNA DOTYCZĄCA ZIELONEJ KSIĘGI W SPRAWIE PRZYSZŁEJ POLITYKI MORSKIEJ UE EUROPEJSKA WIZJA MÓRZ.
Ustawa o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej
Temat: Modele rozwoju gospodarczego
LASY.
CARS 2020: Plan działania na rzecz konkurencyjnego i zrównoważonego przemysłu motoryzacyjnego w Europie Konferencja prasowa 8 listopada 2012.
System ewaluacji NPR i NSRO
NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI dla rozwoju Polski. 01Ministerstwo Rozwoju RegionalnegoWarszawa, Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka,
NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI dla rozwoju Polski. 02Ministerstwo Rozwoju RegionalnegoWarszawa, Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka, 2007.
Dolnośląski Zarząd Melioracji
Wynagrodzenie 1. Ustawa o pracownikach samorządowych z dnia 22 marca 1990 r. Dz. U ze zm. 2. Rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie zasad.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
PAŃSTWOWY MONITORING ŚRODOWISKA
MOŻLIWOŚCI POZYSKANIA ŚRODKÓW NA BADANIA NAUKOWE POLSKO-NORWESKI FUNDUSZ BADAŃ NAUKOWYCH PROGRAMY WSPÓŁPRACY TERYTORIALNEJ.
WSPÓŁCZESNE ZAGROŻENIA
Gospodarka nieruchomościami
USTAWA z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody
Polskie przepisy dotyczące tworzenia i funkcjonowania EUWT
Priorytet 5 Wspieranie efektywnego gospodarowania zasobami i przechodzenia na gospodarkę niskoemisyjną i odporną na zmianę klimatu w sektorach: rolnym,
POZYSKIWANIE ZIÓŁ ZE STANU NATURALNEGO – wymogi formalne produkcji ekologicznej Opracowała: Barbara Sazońska.
Leśny Kompleks Promocyjny „Lasy Gostynińsko-Włocławskie”
Projekt Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego, Biuro.
Zagadnienia edukacji ekologicznej społeczeństwa regulowane są przez akty prawne i dokumenty.
Prawodawstwo w zakresie gospodarki odpadami
KONSULTACJE SPOŁECZNE MAZURSKIEGO PARKU NARODOWEGO
w Jednostce Wojskowej Nr i jednostkach wojskowych podporządkowanych
ZAŁOŻENIA DO PLANU ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO POZNAŃSKIEGO OBSZARU METROPOLITALNEGO PRACE NAD PLANEM ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO.
Planowanie i programowanie działań do planów wodno-środowiskowych
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
Komunalizacja nieruchomości Skarbu Państwa
Konferencja: Gospodarka gruntami rolnymi w Wielkopolsce w świetle znowelizowanej ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa Poznań
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Strategia Rozwoju Powiatu Puławskiego
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
ŚWIATOWY DZIEŃ ZIEMI 2011 pod hasłem „Las całkiem blisko nas".
Wybrane zagadnienia z zakresu gospodarki nieruchomościami leśnymi
MINISTRY OF AGRICULTURE AND RURAL DEVELOPMENT POROZUMIENIE w Radzie UE ds. Rolnictwa i Rybołówstwa z 25 czerwca 2013 r. WPR na lata 2014 – 2020.
Stan edukacji leśnej w polskich szkołach
CO TRZEBA ZROBIĆ, ABY GO UZYSKAĆ? WAŻNA JEST BEZTERMINOWO W zakresie: warunków i wymagań ochrony ładu przestrzennego, ochrony środowiska i zdrowia ludzi.
KURS STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP część II TEMAT 1: Organizacja ochrony ludności, w tym ochrony przeciwpożarowej Autor: Robert Łazaj.
Konferencja Gospodarka odpadami w gminie - dokąd zmierzamy
Planowanie współpracy z partnerami społecznymi
Plany ochrony parków krajobrazowych i ich rola w ochronie krajobrazu i przyrody. Konferencja „Chronić chronione” r. Dr inż. Marian Tomoń.
Informacja na temat PROW 2014 – 2020 Płatności dla obszarów z ograniczeniami naturalnymi lub innymi szczególnymi ograniczeniami ONW Departament Płatności.
LOKALIZACJA I BUDOWA LĄDOWYCH FERM WIATROWYCH Materiał na konferencję,,Chronić Chronione” TORUŃ 12 sierpnia 2014 r. Departament Infrastruktury NAJWYŻSZA.
Ustawy dotyczące Nieruchomości i ich zakres zastosowania.
Ochrona Przyrody.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
FINANSOWANIE SAMORZĄDÓW Kielce, 9 września 2015r.
I OPOLSKIE FORUM MIKRORETENCJI Opole - 1 październik 2015r. Potrzeba prowadzenia mikroretencji do programów strategicznych Opolszczyzny oraz do priorytetów.
Finansowanie obszarów chronionych w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych Piotr Machański Departament Koordynacji Strategii i Polityk Rozwoju.
PROJEKTY NA RZECZ RÓŻNORODNOŚCI BIOLOGICZNEJ ZE ŚRODKÓW PO INFRASTRUKTURA I ŚRODOWISKO października 2015 r.
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich
ZAKŁAD RACHUNKOWOŚCI ROLNEJ PRZESTAWIANIE GOSPODARSTWA ROLNEGO NA METODY PRODUKCJI EKOLOGICZNEJ mgr inż. Marcin Żekało.
LEADER I DZIAŁANIA SAMORZĄDOWE W PROW Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
2.59. Co świat robi dla ochrony przyrody i środowiska Opracowała Bożena Smolik Konsultant Arleta Poręba-Konopczyńska.
Nasze nadleśnictwo Nadleśnictwo Gniezno powstało roku. Położone jest na terenie województwa wielkopolskiego, wśród Jezior Pojezierza Gnieźnieńskiego.
Zasady dofinansowania projektów w ramach osi priorytetowej 2 Zachowanie i racjonalne użytkowanie środowiska ze szczególnym uwzględnieniem działania 2.6.
Program ochrony środowiska dla gminy Popielów na lata z perspektywą do roku 2011 Popielów, 2004 FINANSE&ŚRODOWISKO Biuro doradztwa i analiz.
Samorządowy zakład budżetowy mgr Paweł Lenio Katedra Prawa Finansowego Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii.
GOSPODARKA LEŚNA W NADLEŚNICTWIE KUDYPY
Czyli: Co w trawie piszczy?
Gospodarka w Nadleśnictwie Mińsk
Negatywny wpływ rekompensat na ekonomikę gospodarstw karpiowych.
Zasady ogólne ochrony środowiska w Polsce
Transgraniczny Rezerwat Biosfery „Roztocze”
Zapis prezentacji:

Propedeutyka leśnictwa Wykład 3

Zagadnienia poruszane na zajęciach Sprawy organizacyjne Studia na WL – Kto? Co? Kiedy? Dlaczego? Podstawowe pojęcia z zakresu leśnictwa Lasy i leśnictwo w Polsce Podstawy gospodarki leśnej i jej działów Etos leśnika

Podstawy gospodarki leśnej Przyrodnicze podstawy gospodarki leśnej Klimat Gatunki i ich własności Regionalizacja przyrodniczo-leśna Akty prawne regulujące gospodarkę leśną

Akty prawne regulujące gospodarkę leśną

Prawne podstawy gospodarki leśnej akty prawne dotyczące bezpośrednio lasów inne ustawy dotyczące środowiska, np. ustawa o ochronie i kształtowaniu środowiska ustawa o ochronie przyrody ustawa o hodowli, ochronie zwierząt łownych prawo łowieckie …

Prawo międzynarodowe

Prawo międzynarodowe Lata 50-te XX wieku: organizacje światowe (FAO) koncentrują się na metodach prowadzących do wzrostu produkcji drewna przy jednoczesnym utrzymaniu lasów w strefie tropikalnej. Lata 80-te XX wieku: nowe spojrzenie na lasy i ich rolę – nie tylko surowcową; lasy odgrywają podstawową rolę w utrzymaniu stabilności biosfery, zachowaniu różnorodności biologicznej i ochronie zagrożonych kultur lokalnych.

Prawo międzynarodowe Konwencja o obszarach wodno-błotnych mających znaczenie międzynarodowe, zwłaszcza jako środowisko życiowe ptactwa błotnego, odnosząca się także do lasów bagiennych (http://www.ramsar.org) „Konwencja Ramsarska” (Ramsar, Iran, 1971) Ratyfikowana przez Polskę w 1978 (Dz.U. z 1978r. Nr 7, poz. 24) Jeziora: Drużno, Łuknajno, Świdwie, Karaś; Poleski, Biebrzański, Słowiński, Wigierski i Narwiański PN; Rezerwaty: Jezioro 7-miu Wysp, Słońsk, Stawy Milickie

Prawo międzynarodowe Konwencja o ochronie światowego dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego, „Konwencja Paryska” (Paryż 1972) Ratyfikowana przez Polskę w 1976 (Dz.U. z 1976r. Nr 32, poz. 190) Na jej podstawie której ustanawiane są obiekty o szczególnym znaczeniu dla zachowania światowego dziedzictwa Nakłada na strony m.in. obowiązek ochrony szczególnie cennych puszcz

Prawo międzynarodowe Konwencja o ochronie gatunków wędrownych dzikich zwierząt „Konwencja Bońska” (Bonn 1979) Ratyfikowana przez Polskę w 1995 (Dz.U. z dnia 10 stycznia 2003r. Nr 2, poz. 17). Polskie prawo ochrony przyrody w pełni uwzględnia ochronę zwierząt gatunków wędrownych, m.in. program ochrony nietoperzy

Prawo międzynarodowe Konwencja o ochronie europejskich gatunków zwierząt i roślin oraz ich siedlisk naturalnych “Konwencja Berneńska” (Berno 1979, podpisana 1982) Ratyfikowana przez Polskę w 1995 (Dz.U. z dnia 25 maja 1996r. Nr 58, poz. 263) Ma na celu ochronę zwierząt i roślin oraz ich naturalnych siedlisk oraz promocję międzynarodowej współpracy w tej dziedzinie

Prawo międzynarodowe Konwencja o różnorodności biologicznej ustanowiona w Rio de Janeiro w 1992 roku podczas międzynarodowej konferencji „Środowisko i Rozwój” (UNICEF - konferencja Narodów Zjednoczonych), znanej jako “Szczyt Ziemi” Ratyfikowana przez Polskę w 1995 (Dz.U. z dnia 6 listopada 2002r. Nr 184, poz. 1532).

Prawo międzynarodowe - Rio Nakłada ona na strony odpowiedzialność za zachowanie różnorodności genowej, gatunkowej i ekosystemowej Zobowiązuje – z zachowaniem suwerenności państw – do racjonalnego użytkowania zasobów biologicznych Od 1995r. wyznacza ona nowe perspektywy w zakresie ochrony przyrody

Prawo międzynarodowe - Rio Skoordynowane działania na rzecz ochrony i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej powinny (zgodnie z art. 6 Konwencji) wytyczać krajową strategię ochrony różnorodności biologicznej Krajowa Strategia Ochrony i Umiarkowanego Użytkowania Różnorodności Biologicznej wraz z Programem Działań została zatwierdzona przez Radę Ministrów w dniu 25 lutego 2003r.

Prawo międzynarodowe Ramowa konwencja Narodów Zjednoczonych w sprawie zmian klimatu (UNFCCC) Sporządzona w Nowym Jorku 9 maja 1992r. Podpisana w czerwcu 1992 podczas Szczytu Ziemi w Rio de Janeiro przez przedstawicieli 154 państw. Ratyfikowana przez Polskę w 1996 roku (Dz. U. z dnia 10 maja 1996r.

Prawo międzynarodowe Dotyczy ona m.in. redukcji gazów cieplarnianych, w czym wielką rolę winna spełniać gospodarka leśna, przede wszystkim przez zachowanie i powiększanie obszarów leśnych oraz ochronę materii organicznej. Konwencja klimatyczna ma jedynie charakter ramowy, a jej ogólne postanowienia precyzują dodatkowe porozumienia

Prawo międzynarodowe Najważniejszym porozumieniem jest Protokół z Kyoto, wypracowany na trzeciej konferencji stron Konwencji w grudniu 1997 roku Kraje wyszczególnione w Aneksie B Protokołu zobowiązały się do sumarycznej redukcji swych emisji o ok. 5,2% poziomu z 1990 roku w tzw. "pierwszym okresie rozliczeniowym" w latach 2008-2012.

Prawo międzynarodowe Emisje przyjęto w ekwiwalencie CO2 opartym na stuletnim potencjale, tzw. Global Warming Potential. Rozszerzono do sześciu koszyk gazów szklarniowych: dwutlenek węgla (CO2), metan (CH4), podtlenek azotu (N2O), fluorowcopochodne węglowodorów (HFCs), perfluorowcowęglowodory (PFCs) i sześciofluorek siarki (SF6).

Prawo międzynarodowe Strony przyjęły "wspólną acz zróżnicowaną odpowiedzialność", co znaczy, że poszczególni sygnatariusze Protokołu nie mogą przekroczyć (średnio w pięcioleciu 2008-2012) ustalonej ilości równoważnej (ekwiwalentnej) CO2.

Prawo międzynarodowe II Konwencja Ochrony Lasów Europejskich Ministrów Leśnictwa (Helsinki 1993) otworzyła proces definiowania i wdrażania kryteriów trwale zrównoważonej gospodarki leśnej w Europie. Gospodarka leśna w Europie musi spełniać kryteria określone w Deklaracji Helsińskiej.

Prawo międzynarodowe Gospodarka leśna powinna: Stale powiększać zasoby leśne i ich udział w globalnym obiegu węgla, Zachowywać zdrowotność i żywotność ekosystemów leśnych, Utrzymywać rozwój produkcyjnej funkcji lasów,

Prawo międzynarodowe Gospodarka leśna powinna (cd.): Zachowywać, ochraniać i wzmagać biologiczną różnorodność ekosystemów leśnych, Zachowywać i wzmagać ochronne funkcje lasu oraz ochraniać zasoby glebowe i wodne w lasach, Utrzymywać i wzmacniać społeczno-ekonomiczne funkcje lasu.

Prawo międzynarodowe Ministerialny Proces Ochrony Lasów w Europie Współpraca 46 państw europejskich i WE Propaguje ochronę lasów i zrównoważoną gospodarkę leśną w Europie Rozpoczęty w 1990 r. (konferencja w Strasburgu) Kontynuacja procesu - kolejne konferencje ministerialne i spotkania ekspertów platforma współpracy pomiędzy światem nauki i polityki, powiązana z innymi procesami dotyczącymi lasów i leśnictwa, inicjowanych zarówno na poziomie globalnym jak i regionalnym

Prawo międzynarodowe Ministerialny Proces Ochrony Lasów w Europie 1990 – I Konferencja Ministrów w Strasburgu 1993 – II Konferencja Ministrów w Helsinkach 1998 – III Konferencja Ministrów w Lizbonie 2003 – IV Konferencja Ministrów w Wiedniu 2007 – V Konferencja Ministrów w Warszawie

Prawo międzynarodowe V Ministerialna Konferencja Ochrony Lasów w Europie (5-7 listopada 2007 r.) Temat: “Forests for Quality of Life” “Deklaracja Warszawska” - długofalowa wizja przyszłości lasów w Europie w odniesieniu do aktualnych problemów społecznych i politycznych oraz treści projektowanych rezolucji; regionalny wkład w światowe inicjatywy lesne (np. Na forum ONZ) Rezolucje: “Las, drewno, energia” i “Las i woda” http://www.mcpfe.org/

Prawo krajowe

Akty prawne Ustawa o lasach z 28.09.1991r. (znowelizowana w 1997r., z późniejszymi zmianami) Ustawa o zachowaniu narodowego charakteru strategicznych zasobów naturalnych kraju z 6.07.2001r. Ustawa o ochronie gruntów rolnych i leśnych z 3.02.1995r, z późniejszymi zmianami

Akty prawne Ustawa o przeznaczeniu gruntów rolnych do zalesienia z 8.06.2001r. Ustawa o podatku leśnym z 30.10.2002r. Ustawa o leśnym materiale rozmnożeniowym z 7.06.2001r. Ustawa o zachowaniu narodowego charakteru strategicznych zasobów naturalnych kraju z 6.07.2001r. Ustawa o normalizacji z 3.04.1993r.

Akty wykonawcze (rozporządzenia Ministra Środowiska) w sprawie szczegółowych zasad sporządzania planu urządzenia lasu, uproszczonego planu urządzenia lasu oraz inwentaryzacji stanu lasu (28.12.1998r.) w sprawie warunków, jakie powinny spełniać specjalistyczne jednostki i inne podmioty wykonawstwa urządzeniowego (28.05.1998r.)

Akty wykonawcze w sprawie wprowadzenia obowiązku stosowania niektórych Polskich Norm z zakresu ochrony środowiska i leśnictwa (16.09.1999r.) w sprawie szczegółowych zasad ochrony i zbioru płodów runa leśnego oraz zasad lokalizowania pasiek na obszarach leśnych (28.12.1998r.)

Akty wykonawcze w sprawie szczegółowych zasad cechowania drewna, wzorów urządzeń do cechowania i zasad ich stosowania oraz wzoru dokumentu stwierdzającego legalność pozyskania drewna (24.02.1988r.) w sprawie szczegółowych zasad zabezpieczenia przeciwpożarowego (16.08.1999r.)

Akty wykonawcze w sprawie szczegółowych zasad i trybu uznawania lasów za ochronne oraz szczegółowych zasad prowadzenia w nich gospodarki (25.08.1992r.) w sprawie szczegółowych zasad nabywania przez kierowników jednostek organizacyjnych LP lasów, gruntów przeznaczonych do zalesiania oraz innych nieruchomości stanowiących własność osób fizycznych i prawnych (27.05.1992r.)

Akty wykonawcze w sprawie zasad i trybu przeprowadzania przetargu na sprzedaż lasów, gruntów i innych nieruchomości znajdujących się w zarządzie Lasów Państwowych (25.05.1998r.) w sprawie szczegółowych zasad i trybu sprzedaży lokali i gruntów z budynkami mieszkalnymi w budowie oraz kryteriów kwalifikowania ich jako nieprzydatne Lasom Państwowym, a także trybu przeprowadzania przetargu nieograniczonego (9.04.1998r.)

Akty wykonawcze w sprawie określenia wzoru znaku zakazu wstępu do lasu oraz zasad jego umieszczania (6.01.1998r.) w sprawie stanowisk, wymagań kwalifikacyjnych, zasad wynagradzania i stopni służbowych Służby Leśnej oraz szczegółowego trybu nadawania, obniżania i pozbawiania stopni służbowych (14.03.1995r.)

Akty wykonawcze w sprawie stanowisk Służby Leśnej, na których zatrudnionym pracownikom przysługuje bezpłatne mieszkanie, oraz szczegółowych zasad i trybu przyznawania i zwalniania tych mieszkań (14.03.1995 r.) w sprawie określenia wzorów mundurów leśnika i oznak dla osób uprawnionych do ich noszenia (24.12.1998r.)

Akty wykonawcze w sprawie ewidencjonowania i przechowywania broni, amunicji oraz środków przymusu bezpośredniego w regionalnej dyrekcji LP i nadleśnictwie (15.09.1992r.) w sprawie szczegółowych zasad współdziałania LP z Policją (15.09.1992r.) w sprawie szczegółowych zasad gospodarki finansowej w Państwowym Gospodarstwie Leśnym Lasy Państwowe (6.12.1994r.)

Ustawa o lasach

Ustawa o lasach Rozdział 1 - PRZEPISY OGÓLNE Definiowanie podstawowych pojęć używanych w tekście Rozdział 2 - GOSPODARKA LEŚNA Określone zasady prowadzenia gospodarki leśnej. Gospodarka leśna jest prowadzone według planu urządzania lasu i według zasad: powszechnej ochrony lasów, trwałości utrzymania lasów, ciągłości i zrównoważonego wykorzystania wszystkich funkcji lasów, powiększania zasobów leśnych.

Ustawa o lasach Rozdział 3 - LASY OCHRONNE Zdefiniowane lasy szczególnie chronione oraz tryb uznawania lasów za ochronne. Rozdział 4 - PLAN URZĄDZANIA LASU Zasady sporządzania planów urządzania lasu dla różnych form własności oraz tryb ich zatwierdzania i zmian.

Ustawa o lasach Rozdział 5 - ZASADY UDOSTĘPNIANIA LASÓW Lasy stanowiące własność Skarbu Państwa są udostępniane dla ludności z pewnymi wyjątkami (uprawy do 4 metrów wysokości, powierzchnie doświadczalne i drzewostany nasienne, ostoje zwierząt, źródliska rzek i potoków, obszary zagrożone erozją). Określone sytuacje, w których nadleśniczy może okresowo wprowadzić zakaz wstępu do lasu. Określone są zasady poruszania się po lesie pojazdami różnego typu, wymienione zakazy i ograniczenia korzystania z lasu.

Ustawa o lasach Rozdział 6 - PAŃSTWOWE GOSPODARSTWO LEŚNE - LASY PAŃSTWOWE Struktura organizacyjna Lasów Państwowych, uprawnienia i obowiązku pracowników pełniących funkcje kierownicze na poszczególnych szczeblach administracji.

Ustawa o lasach Rozdział 6a - GOSPODAROWANIE MIENIEM SKARBU PAŃSTWA BĘDĄCYM W ZARZĄDZIE LASÓW PASTWOWYCH Zasady nabywania gruntów przeznaczonych do zalesienia, sprzedaży lub przekazania lasów, gruntów i innych nieruchomości znajdujących się w zarządzie LP.

Ustawa o lasach Rozdział 7 - SŁUŻBA LEŚNA Zasady tworzenia Służby Leśnej oraz warunki, jakie musi spełniać pracownik, aby mógł zostać przyjęty do służby leśnej. Przywileje i obowiązki pracowników służby leśnej. Zasady tworzenia i funkcjonowania Straży Leśnej.

Ustawa o lasach Rozdział 8 - GOSPODARKA FINANSOWA W LASACH PAŃSTWOWYCH Lasy Państwowe prowadzą działalność na zasadzie samodzielności finansowej i pokrywają koszty z własnych przychodów. Rok obrachunkowy jest rokiem kalendarzowym. Zasady otrzymywania dotacji budżetowych i zadania, na które mogą być spożytkowane. Zasady tworzenia i gospodarowania funduszem leśnym.

Ustawa o lasach Rozdział 9 - PODATEK LEŚNY Uchylony - zasady naliczania podatku leśnego. Rozdział 10 - ZMIANY W PRZEPISACH OBOWIĄZUJĄCYCH ORAZ PRZEPISY PRZEJŚCIOWE I KOŃCOWE http://www.lp.gov.pl/media/biblioteka/podstawy/ustawa_o_lasach/

Ustawa o zachowaniu narodowego charakteru strategicznych zasobów naturalnych kraju

Ustawa o zachowaniu... Do strategicznych zasobów naturalnych kraju zalicza się m.in. lasy państwowe i zasoby przyrodnicze parków narodowych Zasoby te nie podlegają przekształceniom własnościowym Gospodarowanie strategicznymi zasobami naturalnymi jest prowadzone zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju w interesie dobra ogólnego

Polityka leśna państwa

Polityka leśna państwa Opracowany przez Ministerstwo Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa Przyjęty przez Radę Ministrów 22 kwietnia 1997r. Wynika z przyjętych przez Polskę konwencji i umów międzynarodowych omówionych wcześniej

Polityka leśna państwa Rola lasów Cele gospodarki leśnej Funkcje lasów ekologiczne (ochronne) produkcyjne (gospodarcze) społeczne Konfliktowość funkcji lasów

Polityka leśna państwa Stan lasów kraju niewysoka, nierównomierna regionalnie, ale stale wzrastająca lesistość kraju, stale wzrastająca wielkość zasobów drzewnych w lasach, zarówno w skali kraju jak i na jednostce powierzchni, zbyt duży udział jednogatunkowych drzewostanów, które nie wykorzystują potencjalnych możliwości produkcyjnych bogatszych siedlisk leśnych, odpowiednich dla lasów wielogatunkowych,

Polityka leśna państwa Stan lasów kraju - cd. stale wzrastający udział gatunków drzew liściastych w drzewostanach, zdecydowana przewaga lasów publicznych, które stanowią 82,9% lasów kraju, gdy lasy prywatne 17,1%, gorszy przeciętnie stan lasów prywatnych i stan ich zagospodarowania w porównaniu z lasami publicznymi,

Polityka leśna państwa Stan lasów kraju - cd. niezadowalający stan zdrowotny lasów, wzrost liczby gatunków organizmów wyrządzających szkody i coraz częstsze, masowe występowanie szkodliwych owadów, rozprzestrzenianie się rozległych terytorialnie chorób drzew oraz wzrost zagrożenia pożarowego.

Polityka leśna państwa Zagrożenia dla leśnych zasobów kraju skażenie atmosfery gazami i pyłami, które stymulują globalne zmiany klimatu, a poprzez zakwaszenie gleb i toksyczne działanie na organizmy, negatywnie wpływają na ekosystemy leśne, sprzyjając występowaniu szkodników i lokalnie powodując zamieranie lasów, obniżenie poziomu wód gruntowych i częsty deficyt opadów atmosferycznych wywołuje to osłabienie drzew, ich podatność na ataki szkodników, choroby i wzrost zagrożenia pożarowego,

Polityka leśna państwa Zagrożenia dla leśnych zasobów kraju nierównomierna przestrzenna struktura lasów wyrażająca się występowaniem wielu małych kompleksów leśnych, która różnicując korzystnie krajobraz, powoduje jednak zwiększenie negatywnych dla tych lasów presji oraz utrudnia zarządzanie, konsekwencje schematycznej gospodarki leśnej opartej na modelu surowcowym.

Polityka leśna państwa Potencjalne zagrożenia tendencja do zmiany leśnych form użytkowania terenu na inne formy (osadnictwo, infrastruktura komunikacyjna i inne liniowe inwestycje, zabudowa rekreacyjna, poligony wojskowe, kopalnictwo, przemysł), wzmożona penetracja lasów przez ludność i przejawy szkodnictwa leśnego, zanieczyszczanie i zaśmiecanie terenów leśnych.

Polityka leśna państwa Nawiązanie do: Polityki Ekologicznej Państwa uchwalonej przez Sejm RP w 1991r., rozwijając jej postanowienia w odniesieniu do lasów wszystkich form własności, Zasad Leśnych i Agendy 21 uchwalonych na konferencji UNCED w Rio de Janeiro (1992), europejskich Deklaracji Ministrów Leśnictwa w sprawie Ochrony Lasów określającej wytyczne zrównoważonej, trwałej gospodarki leśnej i doprowadziły do procesu ustanowienia jej kryteriów i wskaźników.

Polityka leśna państwa Partnerami w realizacji PLP są: jednostki administracji państwowej i samorządowej odpowiedniego szczebla: administracja wojewódzka administracja lokalna i samorządy prywatni właściciele lasów i ich zrzeszenia oraz inni zarządcy lasów.

Polityka leśna państwa Tezy: przedmiotem są lasy wszystkich form własności podstawą trwałej użyteczności wszystkich funkcji lasów jest właściwy sposób zarządzania i gospodarowania lasami kształtujący ekosystemy leśne i ich ochronę zadaniem wielofunkcyjnej gospodarki leśnej jest łagodzenie i unikanie konfliktów między różnymi funkcjami lasów

Polityka leśna państwa Tezy (cd.) konieczność regionalnego zróżnicowania programu PL uwzględniające warunki lokalne analiza stanu lasów i wyznaczanie kierunków rozwoju leśnictwa wymaga uwzględnienia: ograniczeń w możliwości szybkiej realizacji funkcji lasów, potrzeb zwiększenia lesistości kraju, konieczności transformacji leśnictwa w kierunku modelu TZWGL, wyłączenia z produkcji lasów o charakterze naturalnym niewystarczających dochodów leśnictwa

Polityka leśna państwa Cele i priorytety: TZWGL i wielofunkcyjność Zapewnienie trwałości lasów powiększanie zasobów, polepszenie ich stanu, reorientacja zarządzania Zwiększenie zasobów leśnych do 30% w 2020 i 33% w 2050, przebudowa i regeneracja drzewostanów (lasy prywatne) Programy dodatkowe m.in. zadrzewienia

Polityka leśna państwa Cele i priorytety (cd.) Działania w celu poprawy stanu i ochrony lasów biologiczne i ekologiczne metody ochrony lasu, ograniczenie stosowania substancji chemicznych, mała retencja wodna, aktywna ochrona p-poż, zwiększanie różnorodności genetycznej i gatunkowej, regulacja użytkowania regulacja stanu zwierzyny regulacja turystyki zwiększenie skuteczności ochrony prawnej gruntów leśnych

Polityka leśna państwa Cele i priorytety (cd.) opracowanie i wdrożenie zasad TZWGL program leśnych kompleksów promocyjnych regeneracja drzewostanów i rehabilitacja ekosystemów w lasach prywatnych

Polityka leśna państwa Dychotomiczny nadzór nad lasami (LP dla państwowych, terenowa administracja państwowa dla prywatnych) Przekształcenie BULiGL w organ planistyczno- prognostyczny o charakterze agencji państwowej podległej MŚ. Rola nauki i badań, intensyfikacja badań interdyscyplinarnych Edukacja przyrodniczo-leśna i promocja polityki leśnej

Polityka leśna państwa Spodziewane efekty poprawa stanu zasobów i trwałości lasu zwiększenie lesistości (30% w 2020 i 33% w 2050) zwiększenie zdolności retencyjnej lasów i złagodzenie deficytu wodnego zwiększenie wiązania i akumulacji CO2 o 10% do 2020 i 20% do 2050, tj. o 4.5 i 9 mln ton poprawa klimatów lokalnych

Polityka leśna państwa Spodziewane efekty (cd.) zwiększenie zróżnicowania lasów: zwiększenie do 2050 udziału gatunków liściastych z 22 do 33%, udziału d-stanów wielogatunkowych do 48%, wprowadzenie podszytów liściastych w d-stanach So na siedlisku Bśw i BMśw na obszarze 1 mln ha zwiększenie zasobów o 15% do 2020 i 20% do 2050 zwiększenie udziału d-stanów >80 lat do 25% wzrost rocznego pozyskania drewna, w tym z plantacji

Polityka leśna państwa http://www.mos.gov.pl/1materialy_informacyjne /raporty_opracowania/polityka_lesna_1997.pdf

Inne zagadnienia Narodowy Program Leśny Certyfikacja ...