MATURA.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zmiany w egzaminie maturalnym od 2015 r.
Advertisements

ZEBRANIE Z RODZICAMI MATURA 2013.
Egzamin maturalny w 2012 roku.1 Egzamin maturalny w 2012 roku Warszawa,12 września 2012 r.
NOWA MATURA Z JĘZYKA ROSYJSKIEGO
Matura czyli co każdy uczeń oraz rodzic wiedzieć powinni o zewnętrznym egzaminie maturalnym.
- czyli co każdy uczeń wiedzieć powinien o zewnętrznym egzaminie maturalnym.
METODA PROJEKTU Metoda ta polega na samodzielnym realizowaniu przez uczniów zadania przygotowanego przez nauczyciela na podstawie wcześniej ustalonych.
Zmiany w egzaminie maturalnym Egzamin maturalny od 2010 r. 1 CZĘŚĆ USTNA przedmioty obowiązkowe: język polski – nie określa się poziomu egzaminu język.
EGZAMIN MATURALNY 2012 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7.IX r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania.
MATURA 2006 Opracowała mgr Ewa Nowak – Kübler.
Egzamin maturalny w 2008 roku.1 Egzamin maturalny w 2008 roku.
Egzamin maturalny od 2005 roku.1 Egzamin maturalny od 2005 roku! Opracował Grzegorz Sitko IV LO im. Adama Mickiewicza w Warszawie.
Egzamin maturalny w 2008 roku.1 Egzamin maturalny w 2008 roku podstawowe informacje Opracowała: Halina Sitko Warszawa,20 sierpnia 2007 r.
Matura czyli co każdy uczeń oraz rodzic wiedzieć powinni
Egzamin maturalny w 2012 roku.1 Egzamin maturalny w roku szkolnym 2011/2012.
Egzamin maturalny zmiany od 2009 roku. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 września 2008 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków.
Egzamin maturalny CZĘŚĆ USTNA przedmioty obowiązkowe: język polski – nie określa się poziomu egzaminu język obcy nowożytny zdawany na jednym poziomie wybrany.
MATURA Dokładne informacje dotyczące procedury zdawania egzaminu maturalnego w maju 2013r. zamieszczone są na stronie CKE w zakładce Egzamin maturalny:
1. Egzamin maturalny przeprowadza się jeden raz w roku w sesji: 2 Egzamin maturalny od 2005 roku. wiosennej Harmonogram przeprowadzania egzaminu ustala.
Nowa podstawa programowa wprowadzona w styczniu 2009 r. niesie ze sobą zmiany formuły egzaminu maturalnego z języka obcego w szkołach ponadgimnazjalnych.
EGZAMIN MATURALNY OD 2012 ROKU OPRACOWANIE NA PODSTAWIE ROZPORZĄDZENIA MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ Z DNIA 30 KWIETNIA 2007R.(z późn. zm.) I KOMUNIKATÓW.
EGZAMIN MATURALNY EGZAMINY OBOWIĄZKOWE CZĘŚĆ USTNA JĘZYK POLSKI JĘZYK OBCY NOWOŻYTNY CZĘŚĆ PISEMNA JĘZYK POLSKI JĘZYK OBCY NOWOŻYTNY MATEMATYKA EGZAMINY.
EGZAMIN MATURALNY EGZAMINY OBOWIĄZKOWE CZĘŚĆ USTNA JĘZYK POLSKI JĘZYK OBCY NOWOŻYTNY JĘZYK MNIEJSZOŚCI NARODOWEJ CZĘŚĆ PISEMNA JĘZYK POLSKI JĘZYK OBCY.
I. Wybór przedmiotów egzaminacyjnych 1. Egzaminy obowiązkowe: w części ustnej – poziom podstawowy: a) język polski, b) język obcy nowożytny, c) język mniejszości.
Egzamin maturalny w 2007 roku.1 Egzamin maturalny w 2007 roku Aktualizacja: Halina Sitko Centralna Komisja Egzaminacyjna, wrzesień 2006 r.
MATURA 2010 podstawowe informacje o egzaminach wykonał Zbigniew Szubert.
Zmiany w systemie egzaminów zewnętrznych MATURA od 2007 roku Materiały zebrała i opracowała mgr Barbara Adamiak.
Egzamin maturalny w 2014 roku podstawowe informacje.
MATURA Podstawa prawna. 2. Egzamin maturalny – cóż to takiego? 3. Deklaracja maturalna. 4. Zwolnienie z egzaminu. 5. Harmonogram egzaminu maturalnego.
Świat domysłów, plotek i projektów – jakich zmian możemy się spodziewać do/ i 2015 roku? Stan na marzec 2013 roku Mariusz Domański.
MATURA Z JĘZYKA POLSKIEGO 2011
EGZAMIN MATURALNY ’2005 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 .IX r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania.
Tworzenie listy tematów na ustnym egzaminie maturalnym
1 Egzamin maturalny w 2015 roku podstawowe informacje.
Edyta Jantos Jak samodzielnie przygotować się do matury ustnej, czyli … jak odnieść sukces ?
Matura 2011 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007r. (Dz.U. nr 83, poz. 562 z późn. zm.)
Matura 2015.
Edyta Jantos. Jak samodzielnie
Zmiany w egzaminie maturalnym Egzamin maturalny od 2010 r. 1 CZĘŚĆ USTNA przedmioty obowiązkowe: język polski – nie określa się poziomu egzaminu język.
Od roku szkolnego 2014/2015. Co spowodowało, że egzamin maturalny musiał się zmienić ? Zmiana podstawy programowej Zużycie się dotychczasowej formuły.
MATURA Procedury organizowania i przeprowadzania egzaminu maturalnego w roku szkolnym 2012/2013.
EGZAMIN MATURALNY JEST FORMĄ OCENY POZIOMU WYKSZTAŁCENIA OGÓLNEGO, SPRAWDZA WIADOMOŚCI I UMIEJĘTNOŚCI, KTÓRE SĄ OKREŚLONE W STANDARDACH WYMAGAŃ EGZAMINACYJNYCH.
EGZAMIN MATURALNY ’2015 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7.IX r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania.
MATURA 2010 Z MATEMATYKI Podstawowe informacje o egzaminie maturalnym z matematyki Prezentację opracowała: Iwona Kowalik.
Filmik matura:) Zmiany? Najpierw dokonać wyboru… PRZEDMIOTY OBOWIĄZKOWE PISEMNY USTNY PRZEDMIOTY DODATKOWE ALE OBOWIĄZKOWE /wszystkie pisemne oraz na.
1 Egzamin maturalny i zawodowy w 2015 roku podstawowe informacje Egzamin maturalny i potwierdzający kwalifikacje zawodowe – technik informatyk w 2015 roku.
Informacja o maturze w 2015 roku. Matura od 2015 roku Lista przedmiotów obowiązkowych nie ulega zmianie w porównaniu do obecnie obowiązujących: język.
1 Zasady przeprowadzenia egzaminu maturalnego w roku szkolnym 2014/2015.
Termin sprawdzianu: 1 kwietnia 2015 r. (środa), godz
MATURA Podstawa prawna Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania.
Informacje na temat matury z języka polskiego od 2015 roku.
NOWA MATURA, czyli nie taki diabeł straszny jak go maluj ą …
Poziom rozszerzony Opracowała Anna Horodelska Na podstawie standardów wymagań Centralnej Komisji Egzaminacyjnej w Warszawie.
EGZAMIN MATURALNY ’2016 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7.IX r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania.
Egzamin maturalny maj Egzamin maturalny jest przeprowadzany na podstawie wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego oraz sprawdza,
Matura z polskiego w pigułce
Egzamin maturalny od 2010 r.. CZĘŚĆ USTNA przedmioty obowiązkowe:  język polski – nie określa się poziomu egzaminu  język obcy nowożytny zdawany na poziomie.
Nowa matura – od roku 2015 Informacje ogólne. Przedmioty obowiązkowe Język polski – część pisemna (poz. podst.) + część ustna Język angielski – część.
1 Jeszcze o maturze w maju Porównywanie wyników z różnych przedmiotów.
Sprawdzian został przeprowadzony 1 kwietnia 2015 r. Uczniowie, którzy z przyczyn losowych lub zdrowotnych nie przystąpili do sprawdzianu tego dnia, pisali.
1 Egzamin maturalny w roku 2008 czyli co każdy uczeń, absolwent, nauczyciel, rodzic powinien wiedzieć na temat matury w 2008 roku.
Egzamin maturalny w 2009 roku.1 Egzamin maturalny w 2009 roku podstawowe informacje Opracowała: Halina Sitko Warszawa, 1 września 2008 r.
2 3 W części ustnej (bez określania poziomu) język polski język obcy nowożytny W części pisemnej język polski (poziom podstawowy) język obcy nowożytny.
Organizacja zajęć w zakresie rozszerzonym w latach szkolnych 2016/17 klasa I 2017/18 klasa II 2018/19 klasa III MATURA.
EGZAMIN MATURALNY w 2018 roku
MATURA 2018.
NOWA MATURA OD ROKU 2016.
MATURA 2017.
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
Organizacja zajęć w zakresie rozszerzonym w latach szkolnych 2018/19 klasa I 2019/20 klasa II 2020/21 klasa III MATURA.
Zapis prezentacji:

MATURA

Obowiązkowe są egzaminy z: języka polskiego – ustny, dla którego nie określa się poziomu, – pisemny na poziomie podstawowym, b) języka obcego nowożytnego – ustny i pisemny na poziomie podstawowym, c) matematyki – pisemny na poziomie podstawowym.

Z jakich przedmiotów dodatkowych można zdawać maturę? do sześciu przedmiotów dodatkowych na poziomie podstawowym albo rozszerzonym (np.: biologia, geografia, historia) tylko na poziomie rozszerzonym: język polski, matematyka, język obcy nowożytny

Podstawowy (i rozszerzony) Egzamin z języka polskiego na poziomie podstawowym zdają wszyscy uczniowie. Egzamin z języka polskiego na poziomie rozszerzonym zdawany jest jako przedmiot dodatkowy.

Zajęcia dodatkowe Dodatkowe zajęcia dla osób zdających egzamin z języka polskiego na poziomie rozszerzonym (przedmiot dodatkowy). od marca 2010 termin: czwartek 8:00

ustnej – zdawanej na jednym poziomie Egzamin maturalny z języka polskiego jako przedmiotu obowiązkowego składa się z dwóch części: ustnej – zdawanej na jednym poziomie pisemnej – zdawanej na poziomie podstawowym

Pisemna część egzaminu na poziomie podstawowym składa się z dwóch części: a) egzaminu sprawdzającego rozumienie czytanego tekstu, b) egzaminu sprawdzającego umiejętność pisania w związku z tekstem literackim zamieszczonym w arkuszu.

Ustna część egzaminu składa się z dwóch części: wypowiedzi zdającego na wybrany temat, rozmowy zdającego z przedmiotowym zespołem egzaminacyjnym dotyczącej tematu prezentacji i bibliografii.

Czas Ustna część egzaminu trwa około 25 minut, z czego: prezentacja tematu – około 15 minut rozmowa z egzaminatorami – ok.10 minut

Przygotowanie do prezentacji nauczyciel języka polskiego przedstawia uczniowi na początku nauki w klasie maturalnej szkolną listę tematów, z listy zaproponowanych tematów uczeń wybiera jeden i określa sposób jego realizacji oraz zakres materiału, jeden temat może być wybrany przez kilku uczniów, uczeń klasy przedmaturalnej, w terminie ustalonym przez szkołę, może zgłosić temat własny.

Przed prezentacją „zdający dostarcza przewodniczącemu zespołu egzaminacyjnego wykaz bibliografii wykorzystanej do opracowania tematu” razem z bibliografią uczeń przedkłada informacje o materiałach pomocniczych i środkach technicznych, które chce wykorzystać podczas egzaminu,

Materiały pomocnicze Materiały pomocnicze, które uczeń może (o ile temat na to pozwala) wykorzystać podczas egzaminu, to np.: wykonany przez siebie film, nagranie wywiadu lub wypowiedzi (np. gwarowej), fragmenty z literatury pełniące rolę cytatu, reprodukcje dzieł sztuki, kadry z filmu, fotografie (np. zabytków architektury), nagrania muzyczne.

Plan prezentacji Zdający może także korzystać z planu prezentacji, którego objętość nie może przekraczać jednej strony formatu A4.

Wzór dokumentu, z którego zdający może korzystać podczas egzaminu Imię i nazwisko TEMAT I. Literatura podmiotu II. Literatura przedmiotu III. Ramowy plan wypowiedzi 1. Określenie problemu 2. Kolejność prezentowanych argumentów (treści) 3. Wnioski IV. Materiały pomocnicze 1. .............................. 2. .............................. 3. .............................. Podpis zdającego

prezentacja + rozmowa = egzamin ustny W części pierwszej sprawdzana jest: umiejętność mówienia, wiedza w zakresie wyznaczonym przez temat, wykorzystanie przygotowanych materiałów pomocniczych. W części drugiej, w której sprawdzane są: rozumienie pytań przez zdającego, umiejętność formułowania odpowiedzi, umiejętność uzasadniania własnego stanowiska. W obu częściach egzaminu sprawdza się i ocenia sprawność oraz poprawność językową. Nie ocenia się oddzielnie języka prezentacji i języka rozmowy.

Rozmowa Rozmowę na wybrany przez ucznia temat przeprowadza się po wygłoszonej prezentacji. Egzaminatorzy podejmują ze zdającym rozmowę dotyczącą tematu lub/i bibliografii. Jeżeli zdający nie podjął rozmowy, nie uzyskuje punktów za język.

Zasady oceniania Za ustną część egzaminu zdający może uzyskać 20 punktów: za prezentację tematu: 5 pkt – 25% (3 za zawartość merytoryczną , 2 za kompozycję), za rozmowę: 7 pkt – 35% za język: 8 pkt – 40% (oceniany w obu częściach egzaminu) Zdający zdał egzamin maturalny w części ustnej z języka polskiego, jeżeli uzyskał co najmniej 30% punktów.

Kryteria oceniania Punkty przyznaje się za całość opisaną na danym poziomie, nie przyznaje się punktów cząstkowych. Wytłuszczone zostały kryteria, które zdający musi spełnić, aby uzyskać liczbę punktów z danego poziomu.

PREZENTACJA realizacja tematu zna, rozumie i na ogół poprawnie interpretuje materiał rzeczowy trafnie dobiera materiał rzeczowy prezentuje podstawowe zagadnienia w związku z tematem (rozumie temat) podejmuje częściowo udaną argumentację poprawnie odtwarza interpretacje, sądy, opinie; formułuje na ogół poprawne wnioski wykorzystuje materiał pomocniczy (o ile temat tego wymaga)

PREZENTACJA realizacja tematu zna i rozumie wybrany materiał, wnikliwie go interpretuje, przywołując różnorodne konteksty wykorzystuje w funkcji argumentacyjnej trafnie dobrany materiał (selekcjonuje materiał) prezentuje zagadnienia w ścisłym związku z tematem (rozumie temat) formułuje i rozwiązuje problemy badawcze, hierarchizuje argumenty formułuje wnioski, sądy i opinie, wartościuje; uogólnia, syntetyzuje funkcjonalnie wykorzystuje materiał pomocniczy (o ile temat tego wymaga)

PREZENTACJA kompozycja wypowiedzi Maturzysta: buduje wypowiedź zorganizowaną, tzn. z wyraźnym punktem wyjścia, uporządkowaną argumentacją i logicznym wnioskiem (zakończeniem); buduje wypowiedź spójną, o właściwych proporcjach; umiejętnie gospodaruje czasem.

ROZMOWA za 2 punkty Maturzysta formułuje na ogół adekwatne do pytań i poprawne merytorycznie odpowiedzi, wykorzystując przygotowaną bibliografię i/lub materiały pomocnicze

ROZMOWA za 7 punktów formułuje na ogół adekwatne do pytań i poprawne merytorycznie odpowiedzi, wykorzystując przygotowaną bibliografię i/lub materiały pomocnicze przekonująco uzasadnia własne stanowisko (rozumie stanowisko rozmówcy), swobodnie uczestniczy w rozmowie dostosowuje do pytania stopień szczegółowości (ogólności) odpowiedzi

JĘZYK za 2 punkty przestrzega zasad poprawności właściwych dla języka mówionego w zakresie: ortofonii, fleksji, leksyki, frazeologii, składni (dopuszczalne usterki językowe) posługuje się stylem komunikatywnym, stosownym do sytuacji (dopuszczalna schematyczność), wystarczającym słownictwem posługuje się terminologią specjalistyczna w zakresie niezbędnym do realizacji tematu

JĘZYK za 7 punktów przestrzega zasad poprawności właściwych dla języka mówionego w zakresie: ortofonii, fleksji, leksyki, frazeologii, składni posługuje się stylem stosownym do sytuacji, komunikatywnym, o wyraźnych cechach indywidualnych przestrzega zasad etykiety językowej posługuje się bogatym słownictwem, posługuje się bogatą terminologią (unikając pseudonaukowości) swobodnie stosuje środki językowe typowe dla rozmowy

Plan matury próbnej 2010 od 1 do 8 lutego – wybór tematu do 8 marca – oprac. bibliografii do 8 kwietnia – oprac. konspektu do 22 kwietnia – poprawa konspektu od 28 kwietnia – próbna matura ustna Udział w maturze próbnej jest obowiązkowy.

Ustna matura próbna 2010 Ocenie podlega: opracowanie bibliografii (luty) opracowanie konspektu (marzec) prezentacja i rozmowa (maj)

Tematy Tematy maturalne przygotowywane przez zespół polonistów w danej szkole zawarte są w trzech blokach tematycznych: literatura (grupa A), związki literatury z innymi dziedzinami sztuki (grupa B), język (grupa C).

objaśniająca brzmienie tematu i cele Opracowanie tematu TEMAT + NOTATKA objaśniająca brzmienie tematu i cele HIPOTEZA BADAWCZA

Określenie celu Język dziennikarzy sportowych. Scharakteryzuj na podstawie zgromadzonego materiału językowego. Cel główny: dokonać charakterystyki języka dziennikarzy sportowych poprzez analizę słownikową, konstrukcję zdań. Cele pośrednie: wskazać na zasób słów i ich pochodzenie, na przykładach ukazać funkcjonowanie związków frazeologicznych, wskazać drogę rodzenia się neologizmów stosowanych przez dziennikarzy sportowych, rozstrzygnąć kwestię poprawności językowej, kultury i zjawisko ekonomii języka.

Biuletyn maturalny

Spis treści Wstęp 1. Egzamin maturalny – struktura i procedury 2. Działania poprzedzające egzamin ustny 3. Kanony publicznego zabierania głosu 4. Główne zasady sztuki retorycznej 5. Od wyboru tematu po wystąpienie maturalne 6. Zasady dialogu z komisją 7. Bibliografia 8. Słowniczek 9. Aneks – przykazania maturzysty

„Od wyboru tematu po wystąpienie maturalne” Wybór tematu „Od wyboru tematu po wystąpienie maturalne” Przyjrzyj się, czy w temacie nie wpisano czasem znaku zapytania, a może cytat stanie się osią wypowiedzi, a może autorzy zagadnień ograniczyli dobór literatury, dookreślili czas historycznoliteracki twoich poszukiwań i peregrynacji – to wszystko jest niezmiernie istotne. Najpierw czytamy starannie temat, potem wyjaśniamy wszystkie tajemnicze terminy, i w końcu próbujemy go zinterpretować.

Bibliografia http://www.cke.edu.pl/ Aneks do informatora maturalnego http://www.cke.edu.pl/images/stories/Aneks_inf_mat/Aneksy_2010/aneks_2010.pdf K. Bocheńska, Biuletyn maturalny. Egzamin ustny z j. polskiego http://www.cke.edu.pl/images/stories/EFS/ustny_j_polski_popr.pdf

Pytania? oprac. Anna Piwowar