MATURA
Obowiązkowe są egzaminy z: języka polskiego – ustny, dla którego nie określa się poziomu, – pisemny na poziomie podstawowym, b) języka obcego nowożytnego – ustny i pisemny na poziomie podstawowym, c) matematyki – pisemny na poziomie podstawowym.
Z jakich przedmiotów dodatkowych można zdawać maturę? do sześciu przedmiotów dodatkowych na poziomie podstawowym albo rozszerzonym (np.: biologia, geografia, historia) tylko na poziomie rozszerzonym: język polski, matematyka, język obcy nowożytny
Podstawowy (i rozszerzony) Egzamin z języka polskiego na poziomie podstawowym zdają wszyscy uczniowie. Egzamin z języka polskiego na poziomie rozszerzonym zdawany jest jako przedmiot dodatkowy.
Zajęcia dodatkowe Dodatkowe zajęcia dla osób zdających egzamin z języka polskiego na poziomie rozszerzonym (przedmiot dodatkowy). od marca 2010 termin: czwartek 8:00
ustnej – zdawanej na jednym poziomie Egzamin maturalny z języka polskiego jako przedmiotu obowiązkowego składa się z dwóch części: ustnej – zdawanej na jednym poziomie pisemnej – zdawanej na poziomie podstawowym
Pisemna część egzaminu na poziomie podstawowym składa się z dwóch części: a) egzaminu sprawdzającego rozumienie czytanego tekstu, b) egzaminu sprawdzającego umiejętność pisania w związku z tekstem literackim zamieszczonym w arkuszu.
Ustna część egzaminu składa się z dwóch części: wypowiedzi zdającego na wybrany temat, rozmowy zdającego z przedmiotowym zespołem egzaminacyjnym dotyczącej tematu prezentacji i bibliografii.
Czas Ustna część egzaminu trwa około 25 minut, z czego: prezentacja tematu – około 15 minut rozmowa z egzaminatorami – ok.10 minut
Przygotowanie do prezentacji nauczyciel języka polskiego przedstawia uczniowi na początku nauki w klasie maturalnej szkolną listę tematów, z listy zaproponowanych tematów uczeń wybiera jeden i określa sposób jego realizacji oraz zakres materiału, jeden temat może być wybrany przez kilku uczniów, uczeń klasy przedmaturalnej, w terminie ustalonym przez szkołę, może zgłosić temat własny.
Przed prezentacją „zdający dostarcza przewodniczącemu zespołu egzaminacyjnego wykaz bibliografii wykorzystanej do opracowania tematu” razem z bibliografią uczeń przedkłada informacje o materiałach pomocniczych i środkach technicznych, które chce wykorzystać podczas egzaminu,
Materiały pomocnicze Materiały pomocnicze, które uczeń może (o ile temat na to pozwala) wykorzystać podczas egzaminu, to np.: wykonany przez siebie film, nagranie wywiadu lub wypowiedzi (np. gwarowej), fragmenty z literatury pełniące rolę cytatu, reprodukcje dzieł sztuki, kadry z filmu, fotografie (np. zabytków architektury), nagrania muzyczne.
Plan prezentacji Zdający może także korzystać z planu prezentacji, którego objętość nie może przekraczać jednej strony formatu A4.
Wzór dokumentu, z którego zdający może korzystać podczas egzaminu Imię i nazwisko TEMAT I. Literatura podmiotu II. Literatura przedmiotu III. Ramowy plan wypowiedzi 1. Określenie problemu 2. Kolejność prezentowanych argumentów (treści) 3. Wnioski IV. Materiały pomocnicze 1. .............................. 2. .............................. 3. .............................. Podpis zdającego
prezentacja + rozmowa = egzamin ustny W części pierwszej sprawdzana jest: umiejętność mówienia, wiedza w zakresie wyznaczonym przez temat, wykorzystanie przygotowanych materiałów pomocniczych. W części drugiej, w której sprawdzane są: rozumienie pytań przez zdającego, umiejętność formułowania odpowiedzi, umiejętność uzasadniania własnego stanowiska. W obu częściach egzaminu sprawdza się i ocenia sprawność oraz poprawność językową. Nie ocenia się oddzielnie języka prezentacji i języka rozmowy.
Rozmowa Rozmowę na wybrany przez ucznia temat przeprowadza się po wygłoszonej prezentacji. Egzaminatorzy podejmują ze zdającym rozmowę dotyczącą tematu lub/i bibliografii. Jeżeli zdający nie podjął rozmowy, nie uzyskuje punktów za język.
Zasady oceniania Za ustną część egzaminu zdający może uzyskać 20 punktów: za prezentację tematu: 5 pkt – 25% (3 za zawartość merytoryczną , 2 za kompozycję), za rozmowę: 7 pkt – 35% za język: 8 pkt – 40% (oceniany w obu częściach egzaminu) Zdający zdał egzamin maturalny w części ustnej z języka polskiego, jeżeli uzyskał co najmniej 30% punktów.
Kryteria oceniania Punkty przyznaje się za całość opisaną na danym poziomie, nie przyznaje się punktów cząstkowych. Wytłuszczone zostały kryteria, które zdający musi spełnić, aby uzyskać liczbę punktów z danego poziomu.
PREZENTACJA realizacja tematu zna, rozumie i na ogół poprawnie interpretuje materiał rzeczowy trafnie dobiera materiał rzeczowy prezentuje podstawowe zagadnienia w związku z tematem (rozumie temat) podejmuje częściowo udaną argumentację poprawnie odtwarza interpretacje, sądy, opinie; formułuje na ogół poprawne wnioski wykorzystuje materiał pomocniczy (o ile temat tego wymaga)
PREZENTACJA realizacja tematu zna i rozumie wybrany materiał, wnikliwie go interpretuje, przywołując różnorodne konteksty wykorzystuje w funkcji argumentacyjnej trafnie dobrany materiał (selekcjonuje materiał) prezentuje zagadnienia w ścisłym związku z tematem (rozumie temat) formułuje i rozwiązuje problemy badawcze, hierarchizuje argumenty formułuje wnioski, sądy i opinie, wartościuje; uogólnia, syntetyzuje funkcjonalnie wykorzystuje materiał pomocniczy (o ile temat tego wymaga)
PREZENTACJA kompozycja wypowiedzi Maturzysta: buduje wypowiedź zorganizowaną, tzn. z wyraźnym punktem wyjścia, uporządkowaną argumentacją i logicznym wnioskiem (zakończeniem); buduje wypowiedź spójną, o właściwych proporcjach; umiejętnie gospodaruje czasem.
ROZMOWA za 2 punkty Maturzysta formułuje na ogół adekwatne do pytań i poprawne merytorycznie odpowiedzi, wykorzystując przygotowaną bibliografię i/lub materiały pomocnicze
ROZMOWA za 7 punktów formułuje na ogół adekwatne do pytań i poprawne merytorycznie odpowiedzi, wykorzystując przygotowaną bibliografię i/lub materiały pomocnicze przekonująco uzasadnia własne stanowisko (rozumie stanowisko rozmówcy), swobodnie uczestniczy w rozmowie dostosowuje do pytania stopień szczegółowości (ogólności) odpowiedzi
JĘZYK za 2 punkty przestrzega zasad poprawności właściwych dla języka mówionego w zakresie: ortofonii, fleksji, leksyki, frazeologii, składni (dopuszczalne usterki językowe) posługuje się stylem komunikatywnym, stosownym do sytuacji (dopuszczalna schematyczność), wystarczającym słownictwem posługuje się terminologią specjalistyczna w zakresie niezbędnym do realizacji tematu
JĘZYK za 7 punktów przestrzega zasad poprawności właściwych dla języka mówionego w zakresie: ortofonii, fleksji, leksyki, frazeologii, składni posługuje się stylem stosownym do sytuacji, komunikatywnym, o wyraźnych cechach indywidualnych przestrzega zasad etykiety językowej posługuje się bogatym słownictwem, posługuje się bogatą terminologią (unikając pseudonaukowości) swobodnie stosuje środki językowe typowe dla rozmowy
Plan matury próbnej 2010 od 1 do 8 lutego – wybór tematu do 8 marca – oprac. bibliografii do 8 kwietnia – oprac. konspektu do 22 kwietnia – poprawa konspektu od 28 kwietnia – próbna matura ustna Udział w maturze próbnej jest obowiązkowy.
Ustna matura próbna 2010 Ocenie podlega: opracowanie bibliografii (luty) opracowanie konspektu (marzec) prezentacja i rozmowa (maj)
Tematy Tematy maturalne przygotowywane przez zespół polonistów w danej szkole zawarte są w trzech blokach tematycznych: literatura (grupa A), związki literatury z innymi dziedzinami sztuki (grupa B), język (grupa C).
objaśniająca brzmienie tematu i cele Opracowanie tematu TEMAT + NOTATKA objaśniająca brzmienie tematu i cele HIPOTEZA BADAWCZA
Określenie celu Język dziennikarzy sportowych. Scharakteryzuj na podstawie zgromadzonego materiału językowego. Cel główny: dokonać charakterystyki języka dziennikarzy sportowych poprzez analizę słownikową, konstrukcję zdań. Cele pośrednie: wskazać na zasób słów i ich pochodzenie, na przykładach ukazać funkcjonowanie związków frazeologicznych, wskazać drogę rodzenia się neologizmów stosowanych przez dziennikarzy sportowych, rozstrzygnąć kwestię poprawności językowej, kultury i zjawisko ekonomii języka.
Biuletyn maturalny
Spis treści Wstęp 1. Egzamin maturalny – struktura i procedury 2. Działania poprzedzające egzamin ustny 3. Kanony publicznego zabierania głosu 4. Główne zasady sztuki retorycznej 5. Od wyboru tematu po wystąpienie maturalne 6. Zasady dialogu z komisją 7. Bibliografia 8. Słowniczek 9. Aneks – przykazania maturzysty
„Od wyboru tematu po wystąpienie maturalne” Wybór tematu „Od wyboru tematu po wystąpienie maturalne” Przyjrzyj się, czy w temacie nie wpisano czasem znaku zapytania, a może cytat stanie się osią wypowiedzi, a może autorzy zagadnień ograniczyli dobór literatury, dookreślili czas historycznoliteracki twoich poszukiwań i peregrynacji – to wszystko jest niezmiernie istotne. Najpierw czytamy starannie temat, potem wyjaśniamy wszystkie tajemnicze terminy, i w końcu próbujemy go zinterpretować.
Bibliografia http://www.cke.edu.pl/ Aneks do informatora maturalnego http://www.cke.edu.pl/images/stories/Aneks_inf_mat/Aneksy_2010/aneks_2010.pdf K. Bocheńska, Biuletyn maturalny. Egzamin ustny z j. polskiego http://www.cke.edu.pl/images/stories/EFS/ustny_j_polski_popr.pdf
Pytania? oprac. Anna Piwowar