Wojciech Pelc Urząd Miasta Poznania

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
© SMWI, 2006 Konferencja UNDERSTAND, Poznań, czerwca 2006 Znaczenie badań nad rozwojem społeczeństwa informacyjnego w nowych regionach UE – perspektywa.
Advertisements

16 décembre 2013 Slide N° 1 5 mars 2009 Slide N° 1 Urbact Secretariat URBACT II Europejski Program Współpracy Terytorialnej dla Zrównoważonego.
Projekt realizowany przez Gminę Miejską Kraków przy wsparciu finansowym Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2008 – 2010.
Biuletyny Informacji Publicznej we Wrotach Małopolski jako wstęp do elektronicznego województwa Kraków, 2 kwietnia 2004 r.
II Międzynarodowe Forum Ubezpieczeń Komunikacyjnych
Związku Miast Polskich
innowacyjna wielkopolska
Słabe strony administracji publicznej wg Narodowej Strategii Spójności 2007
Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
X Ogólnopolska Konferencja Automatyzacja Bibliotek Publicznych Modele współpracy bibliotek publicznych – czy razem możemy więcej, szybciej, lepiej? Warszawa.
Dobre i złe praktyki europejskiej informacji zawodowej
B UDOWANIE KOMPETENCJI DO WSPÓŁPRACY MIĘDZYSAMORZĄDOWEJ I MIĘDZYSEKTOROWEJ JAKO NARZĘDZI ROZWOJU LOKALNEGO I REGIONALNEGO Budowanie partnerstw- perspektywa.
Strategia rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce do roku 2013
PARTNERSTWO na rzecz rozwoju rynku pracy powiatu starogardzkiego Projekt 50+ doświadczenie.
Jak najlepiej wykorzystać ? środki finansowe z Unii Europejskiej? 6 kwietnia 2006.
Plan działań na rzecz rozwoju społeczeństwa informacyjnego
Unia Europejska Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego 1 Przygotowania Polski do EURO 2012 Grupa Robocza infrastruktura.
NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI dla rozwoju Polski. 02Ministerstwo Rozwoju RegionalnegoWarszawa, Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka, 2007.
Możliwości zastosowania ewaluacji w procesie zarządzania sektorem publicznym. Wnioski i doświadczenia wynikające z procesu ewaluacji polityki spójności.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Budowa społeczeństwa informacyjnego w Województwie Podkarpackim
1 Małopolskie Obserwatorium Rynku Pracy i Edukacji Warszawa, 15 lutego 2007 r.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego Plan Informatyzacji Państwa na lata elektroniczna Platforma.
Sieci Lifelong Learning Pomysł na …? Anna Atłas Gdańsk,
Projekt „e-świętokrzyskie” Finansowany z funduszy ZPORR na
Poznańskie Centrum Superkomputerowo-Sieciowe Cezary Mazurek
Realizacja w okresie styczeń 2012 – grudzień 2013 Budżet: 3,9 mln zł + VAT Perspektywa
Wyniki ankietowania Miasto Szczecin Młodzieżowa Rada Miasta Szczeciński Park Naukowo Technologiczny Szczecin, 20 czerwca
Pierwsze posiedzenie Grupy Strategicznej Programu Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL Piotr Stronkowski Zastępca Dyrektora Departamentu Zarządzania EFS Ministerstwo.
Zadanie: Integracja oprogramowania w gminach i starostwie
Departament Społeczeństwa Informacyjnego
Działanie 5.2 Wzmocnienie potencjału administracji samorządowej Departament Administracji Publicznej Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji.
Strategia rozwoju SBP na lata Sprawozdanie Maria Burchard ZG SBP.
WEKTOR ZMIAN – Koszaliński Program Wspierania Wychodzenia z Bezdomności Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet VII – Promocja Integracji Społecznej.
Razem dla Północnego Mazowsza Założenia oraz cele projektu.
STRATEGIA DIGITALIZACJI MINISTERSTWA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO
Zidentyfikowane problemy brak usług publicznych online, brak zintegrowanego programu do elektronicznego obiegu dokumentów i archiwizacji danych, bazy.
Pilotażowy Program LEADER+ Wsparcie tworzenia Lokalnej Grupy Działania i opracowania Zintegrowanej Strategii Rozwoju Obszarów Wiejskich w Dolinie Pilicy.
Projekty systemowe i konkursowe realizowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej na rzecz kształcenia zawodowego i ustawicznego Katowice, 29 października.
Elektroniczne Biuro Obsługi Interesanta Tamara Ossowska Zakopane, 21 czerwca 2001.
Społeczne partnerstwo na rzecz zdrowia środowiskowego
V Konferencja Ewaluacyjna Warszawa, Ewaluacja jako instrument budowy sprawnego państwa Cele ewaluacji: Ewaluacja polityk publicznych powinna.
Pod kierownictwem dr hab. inż. Piotra Zaskórskiego prof. WWSI
1 Priorytet 2 Rozwój społeczności lokalnej na obszarze pogranicza INTERREG IIIA Czechy – Polska.
Zamojskie Centrum Dialogu Społecznego
Projekt Wojewody Opolskiego Upowszechnienie e-usług świadczonych przez administrację publiczną w województwie opolskim.
WSPARCIE POTENCJAŁU ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH
Projekt „Elektroniczna Platforma Pracy Śląskiej Administracji Zespolonej”
Centralny Elektroniczny Katalog Administracji dr Marcin Kraska Konferencja „e-Usługi. Fikcja czy rzeczywistość?” Poznań, 30 września 2014 r.
Biblioteka publiczna w regionie jako dystrybutor informacji Otwieranie świata - w drodze ku otwartemu społeczeństwu informacyjnemu. - w drodze ku otwartemu.
STRATEGIA ROZWOJU MIASTA ŚWIDWIN NA LATA
INNOpomorze INNOwacyjne powiązania IV edycja projektu
Przygotowanie MŚP do realizacji ambitnych projektów i wdrażania innowacji w ramach PO Inteligentny Rozwój.
Strategie e-marketingu i e-komunikacji JST
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA ZAWODOWEGO.
Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich, styczeń 2014 r.
CENTRUM NAUCZANIA W JĘZYKU ANGIELSKIM UNIWERSYTETU MEDYCZNEGO W POZNANIU – JAKOŚĆ KSZTAŁCENIA, WSPÓŁPRACA MIĘDZYNARODOWA, PROMOCJA UCZELNI I MIASTA Prof.
Sygnity.City Otwarty Ekosystem Inteligentnych Miast.
Specjalność INNOWACYJNY BINZES Katedra Informatyki Ekonomicznej Katedra Przedsiębiorczości i Zarządzania Innowacyjnego Katowice,
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
Pilotażowy Program Leader+ w Polsce.  Narodowy Plan Rozwoju  Sektorowy Program Operacyjny „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz.
Urząd przyjazny mieszkańcom Korzyści dla Miasta Częstochowy wynikające z projektu SEKAP Anna Pawłowska Dyrektor Urzędu Miasta Częstochowy 19 grudnia 2007.
Mój region w Europie Wsparcie dla nowoczesnych form świadczenia usług drogą elektroniczną w ramach Działania 4.3. RPO WK-P Rozwój komercyjnych e-usług.
„Metodologia Zarządzania Cyklem Projektu (PCM) — klucz do sukcesu
Koncepcja funkcjonowania klastrów energii
Prezentację opracowano na podstawie materiałów
Grupa tematyczna ds. innowacji w rolnictwie i na obszarach wiejskich
Zapis prezentacji:

Wojciech Pelc Urząd Miasta Poznania E-ADMINISTRACJA ROLA I ZADANIA DOBRYCH PRAKTYK – DOŚWIADCZENIA URZĘDU MIASTA POZNANIA Wojciech Pelc Urząd Miasta Poznania

Co to są e-usługi dla e-administracji? Próba definicji Nowa filozofia działania: Każde działanie władz publicznych na rzecz efektywnego wykorzystania nowych technologii informacyjnych dla polepszenia jakości życia mieszkańców i usprawnienia procedur administracyjnych, prowadzące do zmiany tradycyjnego modelu pracy i algorytmizacji (uproszczenia) procedur Metoda: Przygotowanie dokumentów programowych (strategie, programy) i planowania przedsięwzięć Wyznaczanie realistycznych i osiągalnych celów Wykorzystywanie sprawdzonych osiągnięć/wzorów (również z sektora komercyjnego) umożliwiające minimalizację ryzyka Korzystanie z dobrych praktyk wdrożonych przez inne podmioty publiczne

Jakie usługi dostarczyć mieszkańcowi? KRYTYCZNE: uruchamiane bardzo często lub codziennie. Bez nich życie jest trudne i niewygodne, ich wprowadzenie powoduje znaczną poprawę jakości życia, a zatem łatwo i szybko się do nich przyzwyczaić MASOWE: szerokie wykorzystanie obniża koszty wprowadzenia usługi, przyczynia się do popularyzacji technologii informatycznych/informacyjnych

Zasady budowy usług dostępnych dla mieszkańców doskonalenie procedur i ich mapowania wiedza o problemach klienta z procedurą administracyjną – budowa systemów wsparcia dzięki stosowaniu formularzy interaktywnych przygotowanych w oparciu o wiedzę i doświadczenie pracowników „front office” spójność wykorzystywanych baz danych i zasobów informatycznych identyfikacja słabych punktów i „wąskich gardeł” procesów wprowadzanie rozwiązań integrujących systemy, szczególnie w miejscach krytycznych (czas, ilość spraw) upowszechnianie wiedzy i praktyki korzystania z e-administracji w środowiskach zagrożonych „cyfrowym wykluczeniem” (Publiczne Punkty Dostępu do Internetu)

Rola dobrych praktyk w e-administracji Rozpowszechnianie wiedzy i doświadczenia w zakresie planowania, organizowania, wdrażania oraz utrzymania projektów Promocja nowatorskich, ale sprawdzonych rozwiązań Stymulowania rozwoju społeczeństwa informacyjnego Spojrzenie z zewnątrz na macierzystą organizację pod kątem możliwości wdrożenia rozwiązań skutecznie wprowadzonych gdzie indziej

Potencjalne korzyści z dobrych praktyk Skrócenie czasu realizacji oraz oszczędności wynikające z dostępu do informacji o przebiegu podobnych projektów Dostęp do wiedzy o zagrożeniach i problemach napotkanych podczas realizacji projektów, ułatwione szacowanie ryzyka Skalowalność rozwiązań – każdy ma możliwość wyboru projektów dostosowanych do kontekstu lokalnego, lub dopasowania ich do swoich potrzeb Siła grupy – udział w zespołach, grupach, stowarzyszeniach poszerza dostęp do wiedzy oraz do zewnętrznych środków finansowych

Doświadczenia Miasta Poznania Aktywne poszukiwanie przykładów wdrożeń Podróże studyjne, udział w konferencjach i seminariach, Uczestnictwo w krajowych i międzynarodowych stowarzyszeniach i organizacjach Uczestnictwo w procesie tworzenia prawa (opiniowanie tworzonych aktów prawnych, uczestnictwo w pracach grup roboczych) Przygotowanie kompletu dokumentów strategiczno-planistycznych („Strategia Informatyzacji Miasta Poznania”, „e-Poznań: program budowy elektronicznej administracji publicznej”)

Wnioski: myślenie pozytywne -budujemy systemy okresu przejściowego... klient może i powinien oczekiwać od administracji wprowadzania ułatwień w załatwianiu swoich spraw przy wsparciu istniejących już systemów informatycznych i łatwo dostępnych technologii wdrażanie pojedynczych, nawet ułomnych procedur e-administracji, pozwala na przekształcanie i doskonalenie organizacji, usprawnia obsługę mieszkańca administracja powinna systematycznie zwiększać możliwości elektronicznego załatwiania spraw przez Internet – rozszerzamy rynek usług elektronicznych należy budować rozwiązania hybrydowe, z wyraźnym zdefiniowaniem stanu docelowego (np. program ePoznań) – gdyż oczekiwanie na możliwość wdrożenia idealnego rozwiązania z reguły kończy się zaniechaniem działań i prób zmian

Przykład - panowanie nad informacją: integracja uczestników procesu wejście algorytm obsługi inwestora obejmuje wszystkich partnerów procesu umożliwia identyfikację miejsc krytycznych ułatwia projektowanie rozwiązań hybrydowych i docelowe przejście na pełną transakcyjność wyjście

Projekt ePoznań jako próba kompleksowego podejścia do problemu Trzy filary projektu: Rozbudowa portalu miejskiego poprzez dodawanie nowych usług interaktywnych dla stworzenia zachęty do korzystania z e-administracji (e-usługi to nie tylko formularze!) Budowa sieci 35 PIAP dla zwiększenia liczby potencjalnych klientów e-usług Stworzenie archiwum elektronicznego jako fundamentu e-administracji

Publiczne Punkty Dostępu do Internetu - funkcje Popularyzacja Internetu zwłaszcza wśród osób z różnych względów pozbawionych możliwości korzystania z komputera i usług dostępnych przez Internet Ułatwienie dostępu do usług informacyjnych i administracyjnych świadczonych przez Internet przez administrację miejską i związane z nią instytucje Popularyzacja niekomercyjnego oprogramowania umożliwiającego korzystanie z komputerów i Internetu osobom, których nie stać na rozwiązania komercyjne Uzupełnienie oferty instytucji miejskich, organizacji społecznych itp. Pomysł i realizacja oparte na obserwacji rozwiązań zagranicznych oraz na wnioskach z podróży studyjnej do Francji zorganizowanej przez WOKiSS

Sieć PIAP w Poznaniu – stan na czerwiec 2006 r. działające już PIAPy: 20 czynnych lokalizacji www.city.poznan.pl/piap

Wybrane przykłady e-usług realizowanych wg zasad przyjętych w Urzędzie Miasta Poznania Rejestracja działalności gospodarczej przez Internet Zamawianie odpisów akt stanu cywilnego przez Internet Internetowy system rekrutacji do poznańskich szkół „NABÓR” Giełda pracy dla pracowników oświaty Internetowa giełda używanych podręczników Wyszukiwarka cmentarna Miejska platforma informacyjno-usługowa (treści dostępne w Internecie, WAP, telewizji cyfrowej) „Dobra karta” – wprowadzenie przedpłaconej karty bankomatowo-płatniczej zasilanej świadczeniami rodzinnymi oraz zaliczkami alimentacyjnymi.

Usługi informacyjne dla mieszkańców – propozycja standardu W przypadku braku wdrożonych standardów wymiany danych i interoperacyjności systemów, należy zacząć od zapewnienia dostępności serwisów informacyjnych

Dziękuję za uwagę www.city.poznan.pl www.poznan.eu