NOWA MATURA, czyli nie taki diabeł straszny jak go maluj ą …

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Legnica 4 października 2011r. Jelenia Góra 5 października 2011r. Wałbrzych 6 października 2011r. Wrocław 11 października 2011r. Opole 7, 12 października.
Advertisements

Zmiany w egzaminie maturalnym od 2015 r.
Obowiązkowy egzamin maturalny z matematyki od 2010 roku
Egzamin maturalny w 2012 roku.1 Egzamin maturalny w 2012 roku Warszawa,12 września 2012 r.
MATURA 2015.
NOWA MATURA Z JĘZYKA ROSYJSKIEGO
EGZAMIN MATURALNY EGZAMIN MATURALNY części ustnej Składa się z części ustnej, ocenianej w szkole, części pisemnej oraz z części pisemnej, ocenianej.
Poziom rozszerzony Na podstawie standardów wymagań Centralnej Komisji Egzaminacyjnej w Warszawie Opracowała Anna Horodelska.
Poziom rozszerzony Opracowała Anna Horodelska Na podstawie standardów wymagań Centralnej Komisji Egzaminacyjnej w Warszawie.
Zagadnienia: Podstawy prawne egzaminu maturalnego Standardy wymagań egzaminacyjnych Struktura egzaminu pisemnego i ustnego z języka obcego nauczanego.
Zmiany w egzaminie maturalnym Egzamin maturalny od 2010 r. 1 CZĘŚĆ USTNA przedmioty obowiązkowe: język polski – nie określa się poziomu egzaminu język.
EGZAMIN MATURALNY 2012 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7.IX r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania.
Egzamin maturalny 2008 Materiały zebrała i opracowała mgr Barbara Adamiak Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych nr 2 im. Mikołaja Kopernika w Siedlcach.
Egzamin maturalny w roku Egzamin maturalny jest formą oceny poziomu wykształcenia ogólnego i sprawdza wiadomości oraz umiejętności, które są określone.
Egzamin maturalny w 2008 roku.1 Egzamin maturalny w 2008 roku.
Obowiązkowy Egzamin z Matematyki Obowiązkowy Egzamin z Matematyki 2010.
Egzamin maturalny od 2005 roku.1 Egzamin maturalny od 2005 roku! Opracował Grzegorz Sitko IV LO im. Adama Mickiewicza w Warszawie.
Egzamin maturalny w 2008 roku.1 Egzamin maturalny w 2008 roku podstawowe informacje Opracowała: Halina Sitko Warszawa,20 sierpnia 2007 r.
Egzamin gimnazjalny od roku 2012 Podstawa prawna: Rozporządzenie MEN z r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania.
Egzamin maturalny zmiany od 2009 roku. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 września 2008 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków.
EGZAMIN MATURALNY OD 2012 ROKU OPRACOWANIE NA PODSTAWIE ROZPORZĄDZENIA MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ Z DNIA 30 KWIETNIA 2007R.(z późn. zm.) I KOMUNIKATÓW.
EGZAMIN MATURALNY EGZAMINY OBOWIĄZKOWE CZĘŚĆ USTNA JĘZYK POLSKI JĘZYK OBCY NOWOŻYTNY CZĘŚĆ PISEMNA JĘZYK POLSKI JĘZYK OBCY NOWOŻYTNY MATEMATYKA EGZAMINY.
EGZAMIN MATURALNY EGZAMINY OBOWIĄZKOWE CZĘŚĆ USTNA JĘZYK POLSKI JĘZYK OBCY NOWOŻYTNY JĘZYK MNIEJSZOŚCI NARODOWEJ CZĘŚĆ PISEMNA JĘZYK POLSKI JĘZYK OBCY.
I. Wybór przedmiotów egzaminacyjnych 1. Egzaminy obowiązkowe: w części ustnej – poziom podstawowy: a) język polski, b) język obcy nowożytny, c) język mniejszości.
Egzamin maturalny w 2007 roku.1 Egzamin maturalny w 2007 roku Aktualizacja: Halina Sitko Centralna Komisja Egzaminacyjna, wrzesień 2006 r.
Zmiany w systemie egzaminów zewnętrznych MATURA od 2007 roku Materiały zebrała i opracowała mgr Barbara Adamiak.
MATURA Podstawa prawna. 2. Egzamin maturalny – cóż to takiego? 3. Deklaracja maturalna. 4. Zwolnienie z egzaminu. 5. Harmonogram egzaminu maturalnego.
Świat domysłów, plotek i projektów – jakich zmian możemy się spodziewać do/ i 2015 roku? Stan na marzec 2013 roku Mariusz Domański.
EGZAMIN MATURALNY ’2005 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 .IX r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania.
MATURA 2011 Informacja dla zdających i ich rodziców Opracował: Jerzy Kowalski Zespół Szkół Zawodowych i Ogólnokształcących w Kamiennej Górze.
rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy.
1 Egzamin maturalny w 2015 roku podstawowe informacje.
Zmiany w egzaminie maturalnym Egzamin maturalny od 2010 r. 1 CZĘŚĆ USTNA przedmioty obowiązkowe: język polski – nie określa się poziomu egzaminu język.
Od roku szkolnego 2014/2015. Co spowodowało, że egzamin maturalny musiał się zmienić ? Zmiana podstawy programowej Zużycie się dotychczasowej formuły.
EGZAMIN MATURALNY JEST FORMĄ OCENY POZIOMU WYKSZTAŁCENIA OGÓLNEGO, SPRAWDZA WIADOMOŚCI I UMIEJĘTNOŚCI, KTÓRE SĄ OKREŚLONE W STANDARDACH WYMAGAŃ EGZAMINACYJNYCH.
EGZAMIN MATURALNY ’2015 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7.IX r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania.
EGZAMIN MATURALNY 2015 PODSTAWOWE INFORMACJE. Egzamin maturalny, będący formą oceny poziomu wykształcenia ogólnego, sprawdza w jakim stopniu absolwent.
Modyfikacja egzaminu maturalnego
Opracowała : Kinga Awgul STRUKTURA EGZMINU MATURALNEGO USTNEGO Z JĘZYKA ANGIELSKIEGO OD 2012 ROKU.
MATURA 2010 Z MATEMATYKI Podstawowe informacje o egzaminie maturalnym z matematyki Prezentację opracowała: Iwona Kowalik.
Egzamin maturalny z języka polskiego od 2015 roku Struktura i forma
Nowa formuła sprawdzianu zewnętrznego w klasie VI od 2015 r.
Filmik matura:) Zmiany? Najpierw dokonać wyboru… PRZEDMIOTY OBOWIĄZKOWE PISEMNY USTNY PRZEDMIOTY DODATKOWE ALE OBOWIĄZKOWE /wszystkie pisemne oraz na.
1 Egzamin maturalny i zawodowy w 2015 roku podstawowe informacje Egzamin maturalny i potwierdzający kwalifikacje zawodowe – technik informatyk w 2015 roku.
Informacja o maturze w 2015 roku. Matura od 2015 roku Lista przedmiotów obowiązkowych nie ulega zmianie w porównaniu do obecnie obowiązujących: język.
1 Zasady przeprowadzenia egzaminu maturalnego w roku szkolnym 2014/2015.
Termin sprawdzianu: 1 kwietnia 2015 r. (środa), godz
MATURA Podstawa prawna Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania.
Informacje na temat matury z języka polskiego od 2015 roku.
Obowiązkowa matura z matematyki Co wiadomo o tym egzaminie na dwadzieścia miesięcy przed jego premierą? Piotr Ludwikowski.
Poziom rozszerzony Opracowała Anna Horodelska Na podstawie standardów wymagań Centralnej Komisji Egzaminacyjnej w Warszawie.
INFORMACJE O SPRAWDZIANIE SZÓSTOKLASISTY. Sprawdzian szóstoklasisty jest egzaminem powszechnym i obowiązkowym. W roku 2015 sprawdzian w klasie VI szkoły.
EGZAMIN MATURALNY ’2016 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7.IX r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania.
18, 19, 20 kwietnia 2016 Podstawę prawną przeprowadzania egzaminu gimnazjalnego stanowią następujące akty prawne: 1. Ustawa z dnia 7 września 1991 r.
Matura z polskiego w pigułce
Egzamin maturalny od 2010 r.. CZĘŚĆ USTNA przedmioty obowiązkowe:  język polski – nie określa się poziomu egzaminu  język obcy nowożytny zdawany na poziomie.
Nowa matura – od roku 2015 Informacje ogólne. Przedmioty obowiązkowe Język polski – część pisemna (poz. podst.) + część ustna Język angielski – część.
1 Jeszcze o maturze w maju Porównywanie wyników z różnych przedmiotów.
Informacja o wynikach sprawdzianu i egzaminu w publicznych szk o ł ach podstawowych i gimnazj ach szk o ł ach podstawowych i gimnazj ach (dla których organem.
Egzamin gimnazjalny Informacje dla rodziców uczniów klas trzecich Egzamin * kwiecień * 2016r.
Egzamin maturalny w 2009 roku.1 Egzamin maturalny w 2009 roku podstawowe informacje Opracowała: Halina Sitko Warszawa, 1 września 2008 r.
Podstawowe informacje o egzaminie ósmoklasisty
MATURA 2018.
NOWA MATURA OD ROKU 2016.
Egzamin gimnazjalny z języka obcego nowożytnego
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
Materiały zebrała i opracowała mgr Barbara Adamiak
EGZAMIN GIMNAZJALNY 2018/2019.
MATEMATYKA Egzamin ósmoklaisty
Próbny egzamin ÓSMOKLASISTy 2018/2019
Zapis prezentacji:

NOWA MATURA, czyli nie taki diabeł straszny jak go maluj ą …

r. powołanie CKE r. rozporządzenie o standardach wymagań egzaminacyjnych maj 2005r. pierwsza nowa matura, która objęła wszystkich uczniów szkół ponadgimnazjalnych

CENTRALNA KOMISJA EGZAMINACYJNA  CKE utworzona została w celu przygotowania i organizowania, zewnętrznego systemu oceniania, we współpracy z ośmioma okręgowymi komisjami egzaminacyjnymi  CKE zajmuje się m.in.:  koordynowaniem działań OKE  opracowywaniem standardów egzaminacyjnych  przygotowywaniem arkuszy egzaminacyjnych  analizą wyników poszczególnych egzaminów  upowszechnianiem programów doskonalących nauczycieli w zakresie diagnozowania i oceniania

STANDARDY EGZAMINACYJNE egzamin maturalny jest formą oceny poziomu wykształcenia ogólnego; sprawdza wiadomości i umiejętności, ustalone w standardach wymagań egzaminacyjnych (pierwsze standardy wymagań egzaminacyjnych ustalono w 2003r.) aktualne standardy wymagań egzaminacyjnych z języka polskiego znaleźć można w Informatorze o egzaminie maturalnym od 2008 roku. Język polski. na stronie CKE zamieszczony został również Aneks, którego treść obejmie maturzystów dopiero w przyszłym roku. CKE ogłasza również co roku komunikaty dotyczące listy lektur z języka polskiego

JAK WYGL Ą DAJ Ą STANDARDY WYMAGA Ń Z J Ę ZYKA POLSKIEGO?

Po co ANEKS?  25 września 2008 r. wyszło nowe Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków i sposobów oceniania, klasyfikowania i promowania słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych  Choć rozporządzenie nie wpłynęło na treść standardów egzaminacyjnych, to jednak od 2010 r. zmieniona zostanie forma oraz struktura egzaminu dojrzałości z języka polskiego

Co si ę zmieni? MATURA 2010 pisemny egzamin z języka polskiego zdawany jest jako przedmiot obowiązkowy na poziomie podstawowym a jako przedmiot dodatkowy na poziomie rozszerzonym MATURA 2009 pisemny egzamin z języka polskiego zdawany jest jako przedmiot obowiązkowy na poziomie podstawowym bądź rozszerzonym ustny egzamin z j. polskiego pozostaje bez zmian

Co si ę zmieni? MATURA 2010 Pisemna część egzaminu a) na poziomie podstawowym sprawdza umiejętność rozumienia czytanego tekstu nieliterackiego i pisania własnego tekstu w związku z tekstem literackim zamieszczonym w arkuszu b) na poziomie rozszerzonym polega na napisaniu tekstu własnego w związku z tekstem literackim zamieszczonym w arkuszu MATURA 2009 Pisemna część egzaminu na obu poziomach sprawdza umiejętność rozumienia czytanego tekstu nieliterackiego i pisania własnego tekstu w związku z tekstem literackim zamieszczonym w arkuszu

Jak wygl ą da egzamin ustny?  Ustna część egzaminu trwa około 25 minut (prezentacja tematu około 15 minut i rozmowa z egzaminatorami – około 10 minut) i sprawdza przede wszystkim umiejętność komunikacji werbalnej oraz umiejętność organizowania warsztatu pracy  Egzamin jest oceniany według kryteriów jednakowych w całym kraju. W ustnej części egzaminu ocenie podlegają:  prezentacja tematu (zawartość merytoryczna i kompozycja wypowiedzi)  rozmowa o problemach związanych z prezentowanym zagadnieniem  sprawność językowa w obu częściach egzaminu

Kryteria oceny

Protokół

Jak wygl ą da egzamin pisemny?  Arkusz na poziomie podstawowym składa się z dwóch części: a)części sprawdzającej rozumienie czytanego tekstu, b)części sprawdzającej umiejętność pisania własnego tekstu  Część sprawdzająca rozumienie czytanego tekstu zawiera: a)tekst (do 1000 słów), b)test (10-16 zadań otwartych i/lub zamkniętych) z miejscami na wpisanie odpowiedzi  Tekst służący do sprawdzenia umiejętności czytania będzie: a)publicystyczny lub popularnonaukowy, b)przejrzyście skonstruowany, c)napisany staranną polszczyzną, d)nieobrażający uczuć i światopoglądu zdającego

Czego dotycz ą pytania testowe? 1.poziomu znaczeń 1.poziomu znaczeń (rozumienia słów, związków frazeologicznych, odczytywania znaczeń dosłownych i metaforycznych, odróżniania informacji od opinii, znajdowania słów – kluczy, wyszukiwania informacji, hierarchizowania, porównywania, dostrzegania analogii i przeciwieństw, rozumienia głównej myśli tekstu) 2.poziomu struktury 2.poziomu struktury (kompozycji tekstu, tj. odróżniania wstępu, rozwinięcia, zakończenia, wskazywania zasady kompozycyjnej, odkrywania związków logicznych, czyli rozumienia toku przyczynowo- skutkowego, rozumienia znaczenia występujących w tekście wyrazów, wskazujących na tok myślenia autora) 3.poziomu komunikacji 3.poziomu komunikacji (genezy tekstu, dostrzegania intencji nadawcy, dostrzegania adresata i sposobu oddziaływania na niego, dostrzegania cech stylistycznych tekstu, rozumienia funkcjonalności środków językowych)

Jak wygl ą da pisanie własnego tekstu?  Część sprawdzająca umiejętność pisania własnego tekstu zawiera zarówno na poziomie podstawowym i rozszerzonym:  dwa tematy wypracowania do wyboru  strony przeznaczone na napisanie wypracowania

Pisanie na poziomie podstawowym i rozszerzonym  Na poziomie podstawowym głównie na poziomie idei  tematy są redagowane w odniesieniu do jednego lub więcej utworów literackich albo fragmentu/fragmentów utworów literackich wymienionych w rozdziale Wymagania egzaminacyjne i zobowiązują do odczytania utworu/utworów głównie na poziomie idei  tematy będą zawierać polecenie, np.: zanalizowania, zinterpretowania, porównania, skomentowania, napisania opinii o problemie zawartym w tekście oraz jej uzasadnienia, scharakteryzowania bohatera i jego kreacji, języka utworu, prądu, zjawiska typowego dla epoki

 Na poziomie rozszerzonym na poziomie idei, jak i organizacji  tematy są redagowane na podstawie jednego lub więcej tekstów albo fragmentów tekstów i zobowiązują do odczytania utworu/utworów zarówno na poziomie idei, jak i organizacji  tematy będą zawierać polecenie, np.: zanalizowania i zinterpretowania tekstów, interpretowania tekstu literackiego we wskazanym kontekście, np.: filozoficznym, historycznoliterackim, kulturowym, kontekście utworów literackich wymienionych w rozdziale Wymagania egzaminacyjne, porównania tekstów, wyrażenia własnej opinii na temat tekstów kultury i problemów w nich zawartych oraz uzasadnienia jej, przeanalizowania języka tekstu, polemizowania z poglądem wyrażonym w tekście

Uwagi…  W trakcie pisania egzaminu zdający mogą korzystać ze słownika ortograficznego i słownika poprawnej polszczyzny  Wypracowanie maturalne zdającego powinno być nie krótsze niż około 250 słów. W wypracowaniu krótszym niż około 250 słów będzie oceniane tylko rozwinięcie tematu, natomiast styl, kompozycja, zapis i język pracy nie będą oceniane  PUNKTACJA: – Na poziomie podstawowym a) część sprawdzająca rozumienie czytanego tekst 20 punktów b) część sprawdzająca umiejętność pisania 50 punktów – Na poziomie rozszerzonym 40 punktów

Kryteria oceny wypracowania  w części sprawdzającej umiejętność pisania na poziomie podstawowym: – rozwinięcie tematu 25 punktów = 50% – kompozycję 5 punktów = 10% – styl 5 punktów = 10% – język 12 punktów = 24% – zapis (ortografia i interpunkcja) 3 punkty = 6% Razem 50 punktów = 100%  w części sprawdzającej umiejętność pisania na poziomie rozszerzonym: – rozwinięcie tematu 26 punktów = 65% – kompozycję 2 punkty = 5% – styl 2 punkty = 5% – język 8 punktów = 20% – zapis (ortografia i interpunkcja) 2 punkty = 5% Razem 40 punktów = 100%

Ś wiadectwo

Problemy?  Click to add Title 2 PROBLEM KLUCZA 2 Click to add Title 1 PROBLEM KUPOWANIA PRAC 3 Click to add Title 2 PRZECIEKI? 4 Click to add Title 1 OBAWA PRZED ZMIANAMI 1 Źródło: