AGENCJA RESTRUKTUTYZACJI i MODERNIZACJI ROLNICTWA

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Dla rozwoju Mazowsza Dyscyplina finansów publicznych w gospodarowaniu środkami z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) Wojciech Motelski.
Advertisements

AKTUALIZACJA STANU PRAWNEGO W ZAKRESIE KONTROLI WYMOGÓW I KONTROLI IDENTYFIKACJI I REJESTRACJI ZWIERZĄT Puławy, ; r.;
Interpretacje przepisów prawa podatkowego
POSTĘPOWANIE KONTROLNE
Autor prezentacji: Szymon Dziubek
Grupy producentów rolnych
WOJSKOWEJ AGENCJI MIESZKANIOWEJ
BANKI SPÓŁDZIELCZE – wyzwania wobec nowych regulacji
Racibórz X r. Urząd Celny w Rybniku Plac Armii Krajowej 3 Rybnik tel.:
2. Rozpatrywanie skarg, próśb,
Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Programów Rozwoju Obszarów Wiejskich.
Kontrola/ wizytacja w miejscu projektów (ze szczególnym uwzględnieniem wizytacji projektów na etapie rozpatrywania wniosku o przyznanie pomocy). Urząd.
Nowe możliwości finansowania inwestycji z PROW
ZASADY WZAJEMNEJ ZGODNOŚCI (cross-compliance) Departament Płatności Bezpośrednich MRiRW PUŁAWY r.
PODSTAWY PRAWNO-ORGANIZACYJNE ZASADY WZAJEMNEJ ZGODNOŚCI (cross-compliance) Departament Płatności Bezpośrednich MRiRW.
Stanowisko Instytucji Koordynującej NSRO w kwestii prezentowania i akceptacji sprawozdań okresowych z PO/RPO przez Komitety Monitorujące KK NSRO, 17.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata (PROW )
ZARYS PLANU DZIAŁAŃ EWALUACYJNYCH na lata
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
- Integrowana produkcja
Plan Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH działanie Odnowa i rozwój wsi Czerwiec 2010.
Słowniczek pojęć podstawowych związanych z funkcjonowaniem funduszy UE.
Przepływy finansowe w regionalnych programach operacyjnych - Kontrakt Wojewódzki i dotacja rozwojowa Stała Konferencja Współpracy Olsztyn, 29 listopada.
NADZÓR PEDAGOGICZNY PODLASKIEGO KURATORA OŚWIATY W ROKU SZKOLNYM 2010/2011.
Sektorowy Program Operacyjny Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw KONTROLE.
PROCES PROGRAMOWANIA ROZWOJU SPOŁECZNO-GOSPODARCZEGO NA LATA Konsultacje społeczne projektu Strategii rozwoju województwa kujawsko-pomorskiego.
Polskie przepisy dotyczące tworzenia i funkcjonowania EUWT
2009 Zamówienia publiczne w projektach dotacyjnych realizowanych przez Beneficjentów Magdalena Łempicka Warszawa, 8 czerwca 2009r.
Stan prac nad projektami dokumentów programowych na lata Konferencja w sprawie ustalenia podziału priorytetów środowiskowych między PO Infrastruktura.
Działanie 111 Szkolenia zawodowe dla osób zatrudnionych w rolnictwie i leśnictwie Oś 1 Poprawa konkurencyjności sektora rolnego i leśnego w ramach PROW.
Kwalifikowalność podatku od towarów i usług w kontekście działań komercjalizacyjnych w ramach I i II osi priorytetowej Programu Operacyjnego Innowacyjna.
Plan Działania KSOW dla województwa lubuskiego na lata
Paweł Lisowski Dyrektor ds. Współpracy z Samorządami Terytorialnymi
Środki pochodzące ze źródeł zagranicznych w wydatkach publicznych w spojrzeniu regionalnych izb obrachunkowych Małgorzata Kern Naczelnik Wydziału Informacji,
Warszawa, Przegląd sytuacji sektora rolnego ocena zagrożeń w sferze instytucjonalnej obsługi rolnictwa Z uwagi na zapóźnienia: wprowadzenie.
Sekretariat Regionalny Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich Województwa Warmińsko-Mazurskiego Regulamin dotyczący realizacji działań w ramach Planu Działania.
Odsetki za zwłokę Dorota Pasińska.
Służba Ochrony Zabytków
Szkody w rolnictwie spowodowane wystąpieniem w 2013 roku niekorzystnych zjawisk atmosferycznych i udzielona pomoc w ramach Programów Rządowych.
Dodatek energetyczny Ustawą z dnia 26 lipca 2013 r. o zmianie ustawy - Prawo energetyczne oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2013 r., poz. 984) wprowadzony.
Postępowanie administracyjne w zarządzaniu oświatą
Zmiana rozporządzeń dla działań 413 i 431 Maj 2014 r. Wydział Leader DROW Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI z dnia 9 marca 2012 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania.
Ustawa z dnia 27 sierpnia 2004 r
Sprawy podatkowe - wykonanie zobowiązań podatkowych
Agnieszka Leszczyńska Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata Działanie 132 „Uczestnictwo rolników w systemach jakości żywności”
WNIOSKI O ODZNACZENIA PAŃSTWOWE I RESORTOWE Informacje nt
Departament Ewidencji Gospodarstw ARiMR
ROPS Poznań Porozumienie dotyczące współpracy – minimalny zakres umowy PODNOSZENIE KWALIFIKACJI KADR POMOCY I INTEGRACJI SPOŁECZNEJ W WIELKOPOLSCE wiedza.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata Zamówienia publiczne Szczecin 2009.
Kluczowe zagadnienia związane z wyborem LGD do realizacji LSR Łukasz Tomczak ,Rzeszów.
Departament Rozwoju Obszarów Wiejskich Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich.
„Budowa lub modernizacja dróg lokalnych” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów.
MIGRACJA MIESZKAŃCÓW WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO W KONTEKŚCIE REALIZACJI ZADANIA ŚWIADCZENIA RODZINNE W RAMACH KOORDYNACJI SYSTEMÓW ZABEZPIECZENIA.
204/204/ /32/56 118/126/ /32/51 227/30/54 Warszawa, 11 grudnia 2015 r. Tomasz Makowski – Specjalista Bank Gospodarstwa Krajowego Instrumenty.
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich
ZAKŁAD RACHUNKOWOŚCI ROLNEJ PRZESTAWIANIE GOSPODARSTWA ROLNEGO NA METODY PRODUKCJI EKOLOGICZNEJ mgr inż. Marcin Żekało.
Spotkanie informacyjne 25 października 2010 roku Śląski Urząd Wojewódzki.
Zespół-Komitet do Spraw Monitorowania Planu Rozwoju Obszarów Wiejskich Warszawa, 9 grudnia 2005 r.
LEADER I DZIAŁANIA SAMORZĄDOWE W PROW Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Podkomitet Monitorujący ds. równoważnego rozwoju Maria Manelska Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego Departament Wdrażania Regionalnego.
M19 Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER
Zasady finansowania operacji realizowanych przez Jednostki Sektora Finansów Publicznych Paweł Antoniewicz Kunice, r.
Wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy
Wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy jako środek zaskarżenia na drodze instancyjnej w postępowaniu administracyjnym Materiały dydaktyczne dla studentów.
Prawo gospodarcze UE – Prawo celne
Operacje typu „Inwestycje w targowiska lub obiekty budowlane przeznaczone na cele promocji lokalnych produktów” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji.
Wyniki kontroli Warszawa, czerwiec 2019 r..
Zapis prezentacji:

AGENCJA RESTRUKTUTYZACJI i MODERNIZACJI ROLNICTWA Biuro Działań Społecznych i Środowiskowych oraz Płatności Bezpośrednich Wydział Windykacji

Agenda Spotkania Świętokrzyskiej Grupy Roboczej ds Agenda Spotkania Świętokrzyskiej Grupy Roboczej ds. Przeciwdziałania i Zwalczania Nieprawidłowości w Zakresie Wykorzystania Funduszy Unijnych - sposoby naliczania odsetek przez ARiMR

Prawodawstwo wspólnotowe Podstawy prawne Prawodawstwo wspólnotowe Rozporządzenie Komisji (WE) Nr 817/2004 z dnia 29 kwietnia 2004 r. ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1257/1999 w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich z Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOiGR) Rozporządzenie Komisji (WE) Nr 2419/2001 z dnia 11 grudnia 2001 r. ustanawiające szczegółowe przepisy w zakresie stosowania zintegrowanego systemu zarządzania i kontroli dla niektórych schematów pomocowych Wspólnoty ustanowionego na mocy rozporządzenia Rady (WE) nr 3508/92 Rozporządzenie Komisji (WE) nr 796/2004 z dnia 21 kwietnia 2004 r. ustanawiające szczegółowe zasady wdrażania wzajemnej zgodności, modulacji oraz zintegrowanego systemu administracji i kontroli przewidzianych w rozporządzeniu Rady (WE) nr 1782/2003 ustanawiającego wspólne zasady dla systemów pomocy bezpośredniej w ramach w zakresie wspólnej polityki rolnej oraz określonych systemów wsparcia dla rolników Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1122/2009 z dnia 30 listopada 2009 r.

Podstawy prawne Prawodawstwo krajowe Ustawa z dnia 9 maja 2008 r. o Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (Dz.U. Nr 98, poz. 634 ze zm.) Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.)

Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy o Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa Prezes Agencji, dyrektorzy oddziałów regionalnych i kierownicy biur powiatowych wydają decyzje administracyjne w zakresie określonym w odrębnych przepisach (np. rozporządzeniach Rady Ministrów regulujących kwestie udzielenia pomocy finansowej na wspieranie gospodarstw niskotowarowych, udzielenia pomocy finansowej na wspieranie działalności rolniczej na obszarach o niekorzystnych warunkach gospodarowania w ramach wsparcia bezpośredniego, ustawie regulującej kwestie płatności bezpośrednich)

Podstawy prawne oraz zasady ustalania kwot nienależnie lub nadmiernie pobranych płatności W myśl art. 29 ust. 1 ustawy o Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa Prezes Agencji ustala w drodze decyzji administracyjnej kwoty nienależnie lub nadmiernie pobranych środków publicznych: pochodzących z funduszy Unii Europejskiej; z funduszy krajowych, przeznaczonych na: - współfinansowanie wydatków realizowanych z funduszy Unii Europejskiej, - finansowanie przez Agencję pomocy przyznawanej w drodze decyzji administracyjnej.

Sposób naliczania odsetek Podstawy prawne oraz zasady ustalania kwot nienależnie lub nadmiernie pobranych płatności Sposób naliczania odsetek Na podstawie art. 29 ust. 2 ustawy o Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa do należności, o których mowa w ust. 1, stosuje się odpowiednio przepisy działu III ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa, z wyjątkiem przepisów dotyczących umarzania należności, odraczania płatności, rozkładania płatności na raty oraz zaokrąglania należności.

Sposób naliczania odsetek Podstawy prawne oraz zasady ustalania kwot nienależnie lub nadmiernie pobranych płatności Sposób naliczania odsetek Zgodnie z art. 56 § 1 i 3 ustawy Ordynacja podatkowa, stawka odsetek za zwłokę wynosi 200 % podstawowej stopy oprocentowania kredytu lombardowego, ustalonej zgodnie z przepisami o Narodowym Banku Polskim. Minister właściwy do spraw finansów publicznych ogłasza w drodze obwieszczenia stawkę odsetek za zwłokę w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski” Stawka odsetek za zwłokę od zaległości podatkowych, poczynając od dnia 9 listopada 2010 r. wynosi 12 % kwoty zaległości w stosunku rocznym – Obwieszczenie Ministra Finansów z dnia 4 listopada 2010 r. (Monitor Polski Nr 83, poz. 993)

Sposób naliczania odsetek Wysokość odsetek nalicza się od kwoty ustalonej w ostatecznej decyzji ustalającej kwoty nienależnie lub nadmiernie wypłacone liczone za okres od dnia powiadomienia rolnika/grupy producentów rolnych o konieczności zwrotu kwoty nienależnie lub nadmiernie pobranych płatności (czyli od dnia doręczenia rolnikowi decyzji administracyjnej) do dnia zwrotu płatności licząc łącznie z dniem otrzymania decyzji. Podstawa prawna: art. 49 ust. 3 rozporządzenia Komisji (WE) nr 2419/2001 - do płatności za rok 2004 art. 73 ust. 1 rozporządzenia Komisji (WE) nr 796/2004 – do płatności za lata 2005-2009 art. 80 oraz art. 71 ust. 2 rozporządzenia Komisji (WE) nr 1122/2009 z dnia 30 listopada 2009 r. – do płatności za rok 2010

Sposób naliczania odsetek Fakt dokonania spłaty przez Wnioskodawcę w dniu doręczenia mu decyzji o ustaleniu kwoty nienależnie lub nadmiernie pobranych płatności oznacza, iż dłużnik zobowiązany jest do zwrotu płatności nienależnie lub nadmiernie pobranej wraz z odsetkami za jeden dzień, tj. za dzień doręczenia decyzji.

Podstawy prawne oraz zasady ustalania kwot nienależnie lub nadmiernie pobranych płatności Art. 29 ust. 3 ustawy o Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa Prezes Agencji może upoważnić pracowników Agencji do wydawania decyzji administracyjnych, o których mowa w ust. 1 (tj. decyzji administracyjnych w przedmiocie ustalenia kwoty nienależnie lub nadmiernie pobranych środków publicznych pochodzących z funduszy Unii Europejskiej, z funduszy krajowych, przeznaczonych na współfinansowanie wydatków realizowanych z funduszy Unii Europejskiej oraz finansowanie przez Agencję pomocy przyznawanej w drodze decyzji administracyjnej).

DYREKTORZY/ZASTĘPCY DYREKTORÓW ODDZIAŁÓW REGIONALNYCH: OBECNY ZAKRES UPOWAŻNIEŃ W ARiMR: DYREKTORZY/ZASTĘPCY DYREKTORÓW ODDZIAŁÓW REGIONALNYCH: do wydawania w I instancji decyzji oraz postanowień w zakresie ustalania kwot nienależnie lub nadmiernie pobranych środków publicznych: pochodzących z funduszy Unii Europejskiej krajowych, przeznaczonych na: współfinansowanie wydatków realizowanych z funduszy UE oraz finansowanie pomocy przyznanej w drodze decyzji administracyjnej

do wydawania decyzji oraz postanowień w związku z rozpatrywaniem wniosków o ponowne rozpatrzenie sprawy ustalania kwot nienależnie lub nadmiernie pobranych płatności z tytułu ONW wypłaconych w ramach PROW 2007-2013 oraz PROW 2004-2006 do wydawania decyzji oraz postanowień podejmowanych w trybie art. 145, art. 154 i art.155 Kpa w sprawach dotyczących ustalania kwot nienależnie lub nadmiernie pobranych płatności z tytułu (ONW), wypłaconych w ramach PROW 2007-2013 oraz PROW 2004-2006 (odrębne upoważnienie)

KIEROWNICY/ZASTĘPCY KIEROWNIKÓW BIUR POWIATOWYCH - w trakcie realizacji - do wydawania decyzji oraz postanowień podejmowanych w trybie art. 145, art. 154 i art.155 Kpa w sprawach dotyczących ustalania kwot nienależnie lub nadmiernie pobranych płatności w ramach systemów wsparcia bezpośredniego KIEROWNICY/ZASTĘPCY KIEROWNIKÓW BIUR POWIATOWYCH - do wydawania w I instancji decyzji oraz postanowień w zakresie ustalania kwot nienależnie lub nadmiernie pobranych płatności z tytułu ONW, wypłaconych w ramach PROW na lata 2007-2013 oraz PROW na lata 2004-2006; Kierownicy/Zastępcy Kierowników BP nie są upoważnieni do wydawania decyzji oraz postanowień w zakresie ustalania kwot nienależnie lub nadmiernie pobranych płatności z tytułu ONW w jakimkolwiek trybie nadzwyczajnym

W myśl art. 29 ust. 4 ustawy o Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa od decyzji administracyjnej wydanej w pierwszej instancji w sprawie ustalenia kwoty nienależnie lub nadmiernie pobranych płatności nie służy odwołanie, jednak strona niezadowolona z tej decyzji może zwrócić się z wnioskiem o ponowne rozpatrzenie sprawy do Prezesa ARiMR. Do wniosku stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące odwołań od decyzji administracyjnych.

Prezentacje przygotował Dziękuję za uwagę Prezentacje przygotował Tomasz Błaszczyk