Projekt realizowany przez Demokratyczną Unię Kobiet Krajową Radę

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wojewódzki program wyrównywania szans i przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu oraz pomocy w realizacji zadań na rzecz zatrudniania osób niepełnosprawnych.
Advertisements

„Wszechstronne Wykształcenie – Lepsza Przyszłość”
Rozwój postaw obywatelskich na obszarach wiejskich
Projekty realizowane w ZSP nr 2 w Siedlcach współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
Procedury współpracy gimnazjów z Biurem Projektu e-Akademia Przyszłości. Warszawa r.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Monitorowanie postępów we wdrażaniu rekomendacji wypływających z badania pt.: Ewaluacja działań skierowanych na rzecz wsparcia systemu kształcenia i szkolenia.
Projekt systemowy „Człowiek najlepsza inwestycja – jako rozwój zasobów ludzkich w drodze kształcenia, szkolenia i pracy” Projekt współfinansowany.
Dialog i partnerstwo szansą na rozwój zasobów ludzkich w powiecie kartuskim – edycja II Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet VII: Promocja integracji.
POWIATOWE PROGRAMY NA RZECZ ZATRUDNIENIA I SPÓJNOŚCI SPOŁECZNEJ - partnerska koncepcja wdrażania PO KL w województwie pomorskim POWIATOWE PROGRAMY NA RZECZ.
Ożywienie mechanizmów partnerstwa lokalnego poprzez realizację zadań Centrum Aktywności Lokalnej w Gminie Śrem Partnerzy: Gmina Śrem/Ośrodek Pomocy.
Milena Filipowska Unia Gospodarcza Regionu Śremskiego – Śremski Ośrodek Wspierania Małej Przedsiębiorczości.
OŚRODKI PRZEDSZKOLNE – szansa na dobry start
NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI dla rozwoju Polski.
Człowiek najlepsza inwestycja Jaworznickie Szkolne Kluby Przedsiębiorczości - Marzenia – Wiedza – Sukces Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej.
INFORMACJA I PROMOCJA Kwiecień 2004 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.
Projekt Dobra marka - OPS Ursynów budzi do życia.
Ul. Barska 15, Przemyśl Tel./Fax kom
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Narodowy Plan Działań Na Rzecz Dzieci
Szczęśliwe przedszkolaki – program wyrównywania szans w rzeszowskich przedszkolachSzczęśliwe przedszkolaki – program wyrównywania szans w rzeszowskich.
Nowy zawód szansą na lepszą przyszłość w ramach ZPORR 2.3 Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach.
Inicjatywy lokalne w ramach Priorytetów VI, VII i IX Mrągowo, Szkolenie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego.
Konkurs 01/POKL/7.2.1/2008 (Ogłoszony w dniu 31 stycznia 2008 r.) Typy projektów. w ramach podziałania możliwa będzie realizacja następujących projektów:
WNIOSKÓW DOFINANSOWYWANYCH
„Doskonalenie strategii zarządzania oświatą
Od aktywności do samodzielności Tytuł Projektu:. Działanie: 1.5 w ramach SPO RZL Promocja aktywnej polityki społecznej poprzez wsparcie grup szczególnego.
Centrum Kariery i Sukcesu przy OSP w Budziszowie Wielkim Społeczeństwem obywatelskim jest społeczeństwo, w którym istnieją aktywni, myślący o interesach.
STOWARZYSZENIE WSPIERANIA NIESŁYSZĄCYCH - SWN - ORGANIZACJA POŻYTKU PUBLICZNEGO ul. Barska 15, Przemyśl Tel./Fax kom. 604 648.
Departament Społeczeństwa Informacyjnego
Konferencja inaugurująca projekty realizowane przez Ośrodek Wsparcia w Lipniaku: „Stworzenie i wsparcie funkcjonowania Zakładu Aktywności Zawodowej w.
Opracowała Renata Kulik. Organizatorzy akcji: Gazeta Wyborcza wraz z portalem gazeta.pl oraz Centrum Edukacji Obywatelskiej.
Projekt Podnoszenie kwalifikacji kadr pomocy i integracji społecznej w Wielkopolsce współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu.
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
Termin realizacji – 20 miesięcy
Projekt Edukacja przedszkolna szansą na sukces Twojego dziecka Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Razem dla Północnego Mazowsza Założenia oraz cele projektu.
NOWE KOMPETENCJE – NOWE ŻYCIE. PROGRAM AKTYWIZACJI ZAWODOWEJ I SPOŁECZNEJ OSÓB DŁUGOTRWALE POZOSTAJĄCYCH BEZ PRACY W GMINIE KLUCZBORK KLUB,,LUBIĘ BYĆ MAMĄ
1 Podsumowanie realizacji projektu Czas nowych możliwości na koniec 2008 roku Projekt Czas nowych możliwości współfinansowany przez Unię Europejską w ramach.
ZADANIA KOORDYNATORÓW
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego (NUMER PROJEKTU: POKL /09) Aktywizacja.
Projekt systemowy 2009 r. Gmina Orla – Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w OrliAktywna rodzina w Gminie Orla Przygotowanie i opracowanie: Marta Osa Projekt.
Celem utworzenia Klubu Integracji Społecznej jest konieczność zapobiegania i minimalizowania zagrożeń związanych ze skutkami wykluczenia społecznego oraz.
Budujemy współpracę na Mazowszu – od organizacji do federacji Projekt współfinansowany jest ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
Urząd Miejski w Modliborzycach
Słoneczne Okienka Przedszkolne - założenia projektu -
Program na rzecz poprawy warunków życia społecznego i zawodowego osób niepełnosprawnych w województwie podlaskim na lata Prezentacja założeń,
Zamojskie Centrum Dialogu Społecznego
Wspólnie na Zamojszczyźnie Wspólnie na Zamojszczyźnie- projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
WSPÓLNIE NA ZAMOJSZCZYŹNIE KORZYŚCI Z UDZIAŁU W PROJEKCIE WSPÓLNIE NA ZAMOJSZCZYŹNIE KORZYŚCI Z UDZIAŁU W PROJEKCIE Wspólnie na Zamojszczyźnie- projekt.
Ośrodek Pomocy Społecznej w Śremie Projekt „Kompleksowe formy reintegracji społeczno-zawodowej w środowisku lokalnym” współfinansowany przez Unię Europejską.
Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.
Europejski Fundusz Społeczny Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet VII: „Promocja integracji społecznej” Działanie 7.1: „Rozwój i upowszechnianie.
Projekt współfinansowany ze ś rodków Europejskiego Funduszu Społecznego i krajowych ś rodków finansowych w ramach POKL, Priorytet IX Rozwój wykształcenia.
Powiatowy Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Stargardzie Szczecińskim r. Powiatowy Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Stargardzie Szczecińskim.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet VII Promocja Integracji Społecznej Regionalne Centrum Rozwoju Społecznego w Toruniu.
Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie Stan wdrażania Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki listopada 2008 r.
„WSPÓŁPRACA-DOSKONALENIE-SAMOKSZTAŁCENIE. Kompleksowy program wspierania rozwoju szkół i przedszkoli w powiecie kolbuszowskim” KONKURS NR 1/3.5/POKL/2012.
„Reintegracja, Aktywność, Praca. Program na rzecz integracji społeczno-zawodowej w gminie Zabrze” Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach.
Projekt: „Wolontariat wart poznania” współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Lider projektuPartner projektu.
Człowiek najlepsza inwestycja Konferencja inaugurująca projekt ”Większa wiedza – Skuteczna praktyka - Doskonalenie kadr oświaty powiatu zgierskiego” 11.
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty Reforma systemu oświaty.
Realizowany przez Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Iławie Projekt „Masz Okazję – Pomóż Sobie”
Program Operacyjny PL13 – Ograniczenie społecznych nierówności w zdrowiu Tytuł projektu: „Równe szanse w zdrowiu – program profilaktyki i promocji zdrowia.
- AKTYWIZACJA SPOŁECZNA I ZAWODOWA GRUP ZAGROŻONYCH WYKLUCZENIEM SPOŁECZNYM Z TERENU GMINY PRZESMYKI.
Centra Inicjatyw Lokalnych w Poznaniu
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Warsztat refleksyjny Kluczbork 22, r.
Zapis prezentacji:

Projekt realizowany przez Demokratyczną Unię Kobiet Krajową Radę AKCJA PRZEDSZKOLAK Projekt realizowany przez Demokratyczną Unię Kobiet Krajową Radę Współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego i Ministerstwa Edukacji Narodowej i Sportu

Szczególna rola wczesnej edukacji dla dzieci zamieszkujących obszary Skąd pomysł ? Zwiększenie dostępu do edukacji przedszkolnej to jeden z priorytetów strategii edukacyjnej Państwa Polskiego Edukacja przedszkolna jako bardzo istotny element rozwoju indywidualnego każdego dziecka Szczególna rola wczesnej edukacji dla dzieci zamieszkujących obszary marginalizowane

Odbiorcy projektu DZIECI W WIEKU 3 - 5 lat RODZICE NAUCZYCIELE SPOŁECZNOŚĆ LOKALNA, SAMORZĄDY

HARMONOGRAM PROJEKTU 01.03.2007 – 31.03.2008 Rekrutacja gmin, nauczycieli, dzieci Podpisanie porozumień z gminami, umów z nauczycielami Uruchomienie ośrodków przedszkolnych ( wyposażenie, rozpoczęcie zajęć) – do 06.04.2007 r. Cykl szkoleń dla nauczycieli i rodziców Funkcjonowanie ośrodków przy wsparciu specjalistów Konferencja zamykająca projekt (prezentacja raportu z funkcjonowania ośrodków przedszkolnych)

DZIAŁANIA W RAMACH PROJEKTU OTWARCIE 30 OŚRODKÓW PRZEDSZKOLNYCH WYPOSAŻENIE ICH W SPRZĘT I MATERIAŁY DYDAKTYCZNE ZATRUDNIENIE I PRZESZKOLENIE NAUCZYCIELI ZAPEWNIENIE WSPARCIA MERYTORYCZNEGO SPECJALISTÓW ANGAŻOWANIE RODZICÓW W PRACE OŚRODKÓW

KORZYŚCI DLA DZIECI DLA NAUCZYCIELI Rozbudzanie aktywności poznawczej, przygotowanie do osiągnięcia gotowości szkolnej Zapewnienie dojazdu do ośrodków Udział w 15 godzinach zajęć w tygodniu Zapewnienie posiłku („drugiego śniadanka”) Zapewnienie opieki specjalistów DLA NAUCZYCIELI Poszerzenie kwalifikacji poprzez udział w szkoleniach Stworzenie nowych miejsc pracy Możliwość korzystania z nowoczesnych metod i form pracy oraz pomocy dydaktycznych DLA RODZICÓW Możliwość udziału w życiu ośrodków Aktywny wspieranie procesu rozwojowego dzieci Możliwość korzystania ze specjalistycznego poradnictwa

KORZYŚCI DLA SPOŁECZNOŚLI LOKALNEJ Promowanie postaw prospołecznych Aktywizacja i integracja środowiska lokalnego Uświadamianie pozytywnych aspektów stosowania nowych rozwiązań Wpływanie na kształt otaczającej rzeczywistości Ukazywanie korzyści wynikających z zaangażowania organizacji pozarządowych i samorządów we WSPÓLNE działania

WARUNKI UCZESTNICTWA W PROJEKCIE - gminy- Gmina deklarująca chęć udziału zobowiązuje się do udostępnienia stosownego lokalu do prowadzenia zajęć - funkcjonowania ośrodka Gmina zobowiązuje się wspierać powstawanie stowarzyszeń Gmina podpisuje porozumienie z autorami projektu Gmina jest odpowiedzialna za rekrutację dzieci do projektu

WARUNKI UCZESTNICTWA W PROJEKCIE - nauczyciele- Posiadanie kwalifikacji do pracy z grupą przedszkolną Chęć rozwijania kwalifikacji Znajomość specyfiki środowiska lokalnego Kreatywność, otwartość i zaangażowanie w projekt

Charakterystyka projektodawcy Demokratyczna Unia Kobiet-Krajowa Rada Organizacja pożytku publicznego. ul. Marszałkowska 140, 00-061 Warszawa, tel. 022 892 06 93 e-mail: duk-warszawa@wp.pl, www.dukrk.pl

Charakterystyka projektodawcy Demokratyczna Unia Kobiet powstała w 1990r. w Warszawie. W swej deklaracji programowej akcentuje takie wartości jak: wolność, równość wobec prawa, prawo do wolnego wyboru, równy status, wszechstronny awans kobiet, ochronę socjalną, profilaktykę zdrowotną oraz edukowanie społeczeństwa na rzecz praw kobiet - praw człowieka. Cele statutowe: m.in. organizowanie i prowadzenie placówek oświatowych różnego szczebla; organizowanie kursów i szkoleń; organizowanie działalności kulturalnej i oświatowej w różnych w formach w tym prowadzenie placówek kulturalno-oświatowych; organizowanie opieki nad dziećmi i osobami zależnymi w celu udziału w różnych formach kształcenia;

Partnerzy projektu Projekt nie przewidywał partnerstwa formalnego, w działaniach aktywnie uczestniczyło 17 gmin z województwa warmińsko – mazurskiego.

Czas trwania projektu 01.03.2007 do 31.03.2008. przedłużono aneksem do 31.05.2008 w ramach tego samego budżetu.

Obszar realizacji projektu Projekt był realizowany na terenie województwo warmińsko-mazurskiego, szczególnie zaniedbanego pod względem edukacji przedszkolnej. Wskaźnik upowszechnienia edukacji przedszkolnej na obszarach wiejskich na dzień rozpoczęcia projektu wynosił niewiele ponad 7%.

Sposób finansowania projektu, w tym wkład EFS Udział EFS wynosi 74,99% a krajowy wkład publiczny 25,01% kosztów ogólnych projektu. Wartością dodaną jest wkład Demokratycznej Unii Kobiet około 8% kosztów ogólnych projektu przeznaczony na sfinansowanie szkoleń i warsztatów dla nauczycielek prowadzących ośrodki oraz na działalność dydaktyczną i promocyjną.

Charakterystyka grupy beneficjentów ostatecznych Beneficjentami projektu są dzieci zamieszkujące obszary wiejskie województwa warmińsko-mazurskiego, w wieku 3-5 lat, o utrudnionym dostępie do edukacji przedszkolnej, zagrożone marginalizacją i wykluczeniem społecznym. Wsparcie kierowane jest także do przedstawicieli samorządów oraz instytucji lokalnych, rodziców i nauczycielek wychowania przedszkolnego.

Główne cele projektu 1. Zmniejszenie dysproporcji edukacyjnych między miastem a wsią poprzez wyrównanie szans edukacyjnych dzieci zamieszkujących tereny wiejskie, w oparciu o alternatywne formy edukacji przedszkolnej. 2. Rozwijanie aktywności obywatelskiej w celu rozwiązywania problemów społecznych środowiska lokalnego

Opis podejmowanych działań 1. Promocja projektu 2. Kampania edukacyjno-informacyjna dla samorządów i społeczności lokalnej, 3. Wybór gmin do realizacji projektu, podpisanie porozumień o współpracy i umów partycypacyjnych 4. Rekrutacja dzieci i nauczycieli, 5. Przygotowanie, rozpoczęcie działalności i bieżąca działalność ośrodków przedszkolnych 6. Przeprowadzenie szkoleń i warsztatów dla kadry pedagogicznej (4 edycje) 7. Zorganizowanie konferencji upowszechniającej rezultaty 8. Monitoring i ewaluacja realizacji projektu

Główne działania Działania związane z promocją projektu W ramach kampanii edukacyjno-informacyjnej zostały przygotowane ulotki plakaty i materiały elektroniczne, które przesyłano pocztą do gmin, dystrybuowano na spotkaniach rekrutacyjnych, a także udostępniano na stronie internetowej . W wyniku analizy sytuacji społeczno ekonomicznej i na podstawie ankiety zgłoszeniowej rekrutowano do projektu 17 gmin, z którymi podpisano porozumienia o współpracy określające zadnia i obowiązki stron. Kwalifikowano przede wszystkim dzieci z rodzin zagrożonych marginalizacją i wykluczeniem społecznym. Nauczycielki rekrutowano na podst. analizy doświadczenia, CV, motywacji do zatrudnienia, oraz przekazanej opinii. Większość z nich była bierna zawodowo.

Na obszarze wybranych gmin utworzono w 30 ośrodków edukacji przedszkolnej. Gminy zapewniły odpowiednie lokale, dla celów prowadzenia ośrodka przedszkolnego zatrudniono 39 nauczycielek (umowa o pracę ½ etatu – tygodniowo 15h pracy dydaktycznej z dziećmi +5h działań pozadydaktycznych, kilka osób w mniejszym wymiarze, (spotkania z rodzicami, konsultacje z rodzicami) zakup pełnego wyposażenia oraz sprzętu komputerowego z oprogramowaniem (m.in. gry dydaktyczne). Gminy odpowiedzialne były za zapewnienie Internetu w każdym ośrodku. strona internetowa projektu (www.akcjaprzedszkolak.org) - źródło informacji o projekcie, oraz narzędzie wsparcia nauczycielek w pracy. Za pośrednictwem dziennika na stronie dokonywano sprawozdawczości z realizacji działań projektowych, na stronie udostępniona jest niezbędna nauczycielkom dokumentacja, strona stanowi o możliwości utrzymywania stałego kontaktu nauczycielek między sobą oraz z zespołem finansowany był zakup „drugiego śniadanka” oraz dojazd dzieci do ośrodków wsparcie dla gmin, poprzez refundowanie części kosztów funkcjonowania ośrodków na podstawie przedstawionych dowodów poniesienia wydatków Uruchomiony proces edukacji dzieci był bodźcem do ożywienia życia społeczności lokalnej. Zaktywizował rodziców, nauczycieli, przedstawicieli samorządów, wolontariuszy. Zorganizowano z udziałem Przedszkolaków szereg imprez, np.: majówki, Dzień Matki, Dzień Dziecka, Dzień Nauczyciela. Mikołajki.

Szkolenia i warsztaty dla nauczycielek Moduł A – szkolenie skierowane do rodziców, nauczycieli – podstawy sztuki komunikacji, negocjacji, zasad współpracy sektora samorządowego i społeczności lokalnej, podstawy administrowania ośrodkiem przedszkolnym: 1. Specyfika pracy dydaktycznej w grupach różnowiekowych oraz praca tematyczna z dziećmi 2. Podstawy logopedii i logorytmikii. Moduł B – szkolenie dla nauczycielek – pogłębienie wiedzy merytorycznej, podniesienie ich kompetencji w zakresie pracy w grupach różnowiekowych i animowania aktywności środowiska lokalnego. 1. Program pracy ośrodka przedszkolnego 2. Organizacje pozarządowe i ich rola w rozwiązywaniu problemu społeczności lokalnej 3. Ośrodek przedszkolny jako centrum aktywności społeczności lokalne Moduł C – warsztaty psychologiczne i szkolenie w zakresie wyrównywania szans edukacyjnych dzieci przedszkolnych i rozwijaniu aktywności obywatelskiej (2 edycje) Konferencja na temat „Wyrównywanie szans edukacyjnych dzieci wiejskich w zakresie wychowania przedszkolnego – szanse i zagrożenia. Co dalej z Akcją Przedszkolak?” z udziałem przedstawicieli MEN.

Monitoring, ewaluacja, rozliczenie projektu - opracowano narzędzia monitorowania realizacji projektu (ankiety, wzory sprawozdań) - monitoring realizacji projektu: analiza SWOT, analiza dokumentacji (sprawozdań, kart pracy, dzienników, kart obserwacji dzieci, list obecności), - analiza skuteczności wsparcia na podstawie ankiet (rodzice, nauczyciele) i obserwacji dzieci - zakres merytoryczny i organizacyjny poddany został kontroli podczas hospitacji zespołów złożonych z ekspertów merytorycznych oraz pracowników administracyjnych w każdym ośrodku, za pomocą opracowanych w tym celu arkuszy kontroli organizacyjnej i merytorycznej. - zarządzanie projektem opierało się na spotkaniach zespołu projektowego oraz za pośrednictwem kontaktu mailowego - kadra dydaktyczna oraz zespół projektowy zebrały informacje (karty obserwacji dzieci, wyniki kontroli merytorycznej i organizacyjnej), dokonały oceny i podsumowania niezbędnych do skonstruowania raportu końcowego z realizacji działań, - na bieżąco prowadzona była księgowość projektu, na specjalnie wyodrębnionym rachunku

Działania dodane Udział w pracach związanych ze zmianami ustawowymi w zakresie edukacji przedszkolnej oraz film z realizacji projektu

Rezultaty projektu Rezultaty twarde: - utworzenie 30 alternatywnych ośrodków edukacji przedszkolnej, do których uczęszczało 450 dzieci w wieku 3-5 lat - utworzenie portalu internetowego - przeszkolenie 60 osób z zakresu administrowania ośrodkami - przeszkolenie 30 nauczycielek w zakresie metodycznych aspektów funkcjonowania ośrodków przedszkolnych - zatrudnienie 39 nauczycielek - przeprowadzono badania kompetencji 450 dzieci wg arkusza badawczego, - opracowano raport merytoryczny, oceniający jakość funkcjonowania ośrodków Projekt uzyskał pozytywne opinie od gmin, nauczycielek i rodziców. - 17 gmin zadeklarowało dalszą współpracę w zakresie kontynuacji działalności ośrodków - 5 gmin wystąpiło do DUK o utworzenie nowych ośrodków - DUK we współpracy z gminami złożyła aplikacje do POKL na realizację zadań z zakresu edukacji przedszkolnej w województwie warmińsko-mazurskim.

Rezultaty projektu Rezultaty miękkie: - wzrost kompetencji dzieci uczęszczających do ośrodków w zakresie rozwoju, wyuczenia nowych umiejętności i nawyków. - zwiększenie zakresu wiedzy na temat potrzeb edukacyjnych małych dzieci w społeczności lokalnej -wzrost motywacja rodziców do udziału w procesie rozwojowym ich dzieci, a także umiejętności pracy z dziećmi (angażowanie rodziców w pracę ośrodków), -zaktywizowanie lokalnych organizacji pozarządowych i lokalnych środowisk edukacyjnych, - upowszechnianie nowoczesnych technik IT (portal internetowy, możliwość korzystania z internetu w ośrodkach przedszkolnych) - podniesienie świadomości społeczności lokalnej na temat edukacji przedszkolnej

Sposoby promocji projektu - www.akcjaprzedszkolak.org i portal www.ngo.pl oraz strony internetowe gmin - materiały edukacyjne i promocyjne na konferencji otwierającej - udział w programie regionalnej telewizji, artykuły w lokalnej prasie. - plakaty i ulotki promujące projekt i zakupione zostały także koszulki z logo projektu, - oznaczenie ośrodków tablicami informacyjnymi, -przedstawienie projektu na VII Konwencji Ruchu przeciw Bezradności Społecznej zorganizowanej przez Rzecznika Praw Obywatelskich.

Upowszechnienie i kontynuacja Demokratyczna Unia Kobiet przygotowała aplikację na konkurs ogłoszony w ramach POKL – działanie 9.1 w województwie warmińsko-mazurskim. Projekt uzyskał pierwsze miejsce na liście rankingowej przewidzianych do dofinansowania. Zgodnie z jego założeniami istnieje realna możliwość kontynuacji działalności.

Dziękuję za uwagę Renata Berent-Mieszczanowicz