Udział pozarządowych organizacji w konsultacjach programów operacyjnych Andrzej Kassenberg Instytut na rzecz Ekorozwoju.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
© SMWI, 2006 Konferencja UNDERSTAND, Poznań, czerwca 2006 Znaczenie badań nad rozwojem społeczeństwa informacyjnego w nowych regionach UE – perspektywa.
Advertisements

Rola Krajowego Forum Wodnego
Czym jest rzecznictwo? I dlaczego warto się w nie angażować?
Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
Podsumowanie rocznych spotkań Instytucji Zarządzających z Komisję Europejską nt. realizacji PO w 2007 roku Komitet Koordynacyjny NSRO Warszawa, 17 grudnia.
CADSES – main features of the programme CADSES – główne założenia programu Katowice, Ministerstwo Gospodarki i Pracy Krajowy Punkt Kontaktowy Interreg.
Fundusze:Strukturalne i Spójności w Polsce
B UDOWANIE KOMPETENCJI DO WSPÓŁPRACY MIĘDZYSAMORZĄDOWEJ I MIĘDZYSEKTOROWEJ JAKO NARZĘDZI ROZWOJU LOKALNEGO I REGIONALNEGO Budowanie partnerstw- perspektywa.
Szczecin, 12 października 2006 KRAJOWA KONFERENCJA KONSULTACYJNA DOTYCZĄCA ZIELONEJ KSIĘGI W SPRAWIE PRZYSZŁEJ POLITYKI MORSKIEJ UE EUROPEJSKA WIZJA MÓRZ.
Uwzględnienie aspektów środowiskowych. Badanie w liczbach: Liczba nadesłanych, ważnych ankiet: 12 Ankiety RPO:10 ( brakuje 6) Programy Centralne : 2 (
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
Strategia Wdrażania Priorytetów Regionalnych PO KL w województwie pomorskim Styczeń 2008 r.
Strategia wdrażania komponentu regionalnego Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w województwie pomorskim Departament Europejskiego Funduszu.
Andrzej Kassenberg Instytut na rzecz Ekorozwoju. KPRU I domagaliśmy się 286,2 mln CO 2 otrzymaliśmy 239,0 mln CO 2 emisja w okresie niż o 25%
Informacja nt. krajowego i regionalnych Forów Terytorialnych jako narzędzi kształtowania polityki regionalnej w myśl Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego.
Definicje […] społeczeństwo obywatelskie jest przestrzenią działania instytucji, organizacji, grup społecznych i jednostek, rozciągającą się pomiędzy rodziną,
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
ŚRODOWISKO A ZDROWIE Program Wieloletni.
Polityka regionalna Unii Europejskiej szansa i wyzwanie dla Polski
System ewaluacji NPR i NSRO
Krajowy System Informatyczny (KSI) – rola KSI w kontekście działań kontrolnych i procesu informowania o nieprawidłowościach,
Plan komunikacji PO KL - założenia
INFORMACJA I PROMOCJA Kwiecień 2004 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.
Ewaluacja w ramach ZPORR Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego MGiP MARZEC 2005 Ministerstwo Gospodarki i Pracy.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Rzeszów, 2 sierpnia 2006 r.. Tomasz Orczyk Departament Zarządzania EFS Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Doświadczenia wdrażania Europejskiego Funduszu.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Tomasz Schimanek Konsultacje październik-grudzień 2005 r.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
III Forum Gospodarcze Województwa Kujawsko-Pomorskiego Toruń, 28 maja 2003r.
Doświadczenie Polskiej Zielonej Sieci w zakresie monitoringu i rzecznictwa funduszy unijnych.
„Doskonalenie strategii zarządzania oświatą
[ Biuro Zarządzania Funduszami Europejskimi MUW w Krakowie ] Rola i doświadczenia Wojewody Małopolskiego w obecnym i przyszłym okresie programowania Stanisław.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Zmiany instytucjonalne w monitorowaniu polityki rozwoju (KFT i RFT) Zielona Góra, 26 czerwca 2013 r. 1.
Razem dla Północnego Mazowsza Założenia oraz cele projektu.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
Struktura, treść i sposób opracowania
Społeczne partnerstwo na rzecz zdrowia środowiskowego
THE REGIONAL WATER MANAGEMENT BOARD IN KRAKÓW THE REGIONAL WATER MANAGEMENT BOARD IN GLIWICE Testowanie udziału społecznego Opracowano na podstawie materiałow.
V Konferencja Ewaluacyjna Warszawa, Ewaluacja jako instrument budowy sprawnego państwa Cele ewaluacji: Ewaluacja polityk publicznych powinna.
Najlepsze wykorzystanie Europejskich Ram Odniesienia na rzecz Zapewniania Jakości w Kształceniu i Szkoleniu Zawodowym Drogowskazy Jolanta Podłowska MIĘTNE,
Budujemy współpracę na Mazowszu – od organizacji do federacji Projekt współfinansowany jest ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
STRATEGIA ROZWOJU SYSTEMU TRANSPORTU WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO
Zadania projektu Wdrożenie dwóch form działań Roczny plan Sieć współpracy wspomagania szkoły i samokształcenia.
Instytut na rzecz Ekorozwoju
- 1 - Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Priorytet III.
Regionalny Program Operacyjny
I. Działania Stałej konferencji ds. konsultacji funduszy europejskich
Zasada Partnerstwa w ramach funduszy unijnych – perspektywa NGO.
Wsparcie dla rozwoju technologii
Przygotowanie przez partnerów społecznych strategii partnerstwa na lata Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Zasada partnerstwa w nowej perspektywie finansowej
Model współpracy administracji publicznej i organizacji pozarządowych
1 Targi Zarządzania Zasobami Ludzkimi 8-9 kwiecień 2008 r. Warszawa Wanda Powałka Zespół Wdrażania Instrumentów Instytucjonalnych PARP „Punkty Konsultacyjne.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego „Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół i przedszkoli w Powiecie.
Dotychczasowe sukcesy przedstawicieli III sektora w programowaniu i monitorowaniu Funduszy UE na lata Patrycja Romaniuk Program Europejski Ogólnopolska.
ZAŁOŻENIA STRATEGII ZAOPATRZENIA W WODĘ WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO dr Krzysztof Wrana – Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, Katedra Badań Strategicznych i.
Pomorski System Wsparcia i Współpracy Organizacji Pozarządowych cele, narzędzie.
Metoda partycypacyjnego planowania zintegrowanego rozwoju w SOM.
1.  Uchwała KK NSRO nr 4 z 14 kwietnia 2008 r.  Zmiana uchwałą nr 18 z 12 sierpnia 2008 r.  Członkowie Grupy: › 4 z administracji rządowej (Zastępca.
Program rozwoju turystyki w województwie śląskim Mariusz Raczek Regionalne Centrum Analiz i Planowania Strategicznego Wydział Rozwoju.
Projekt Planu Ewaluacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO WM na lata.
Program rozwoju turystyki w województwie śląskim Regionalne Centrum Analiz i Planowania Strategicznego Wydział Rozwoju Regionalnego Urząd Marszałkowski.
1 Wnioski z konkursu dla JST dot. rozwoju miast, finansowanego ze środków MF EOG.
Pilotażowy Program Leader+ w Polsce.  Narodowy Plan Rozwoju  Sektorowy Program Operacyjny „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Perspektywa Programu Uproszczenie procedur i ograniczenie wymagań tylko do unijnych bez dodatkowych krajowych Większa ilość szkoleń wysokiej jakości/ dostęp.
ZESPÓŁ EKSPERCKI DS. EUROPEJSKIEJ I KRAJOWEJ POLITYKI STRUKTURALNEJ RP
Zapis prezentacji:

Udział pozarządowych organizacji w konsultacjach programów operacyjnych Andrzej Kassenberg Instytut na rzecz Ekorozwoju

Sposoby włączania społeczeństwa – cztery poziomy (wg. Fell i Sadler) Edukacja i informacja Wymiana informacji – dwustronna Udział i konsultacje społeczne Rozszerzone uczestnictwo

Włączanie i konsultacje społeczne Warsztaty Grupy celowe i fora Wizja lokalna (dotyczy inwestycji)

Rozszerzone uczestnictwo Grupy doradcze i konsultacyjne Planowanie w praktyce Ocena społeczna Konferencja uzgodnieniowa wg zasady konsensusu Budowanie wspólne wizji

Udział społeczny w tworzeniu dokumentów planistycznych wg OECD InformowanieKonsultacjeWłączanie społeczeństwa poprzez debatowanie Aktywne uczestnictwo prowadzone przez władze Aktywne uczestnictwo prowadzone przez społeczeństwo Wzrost poziomu udziału społecznego i wpływu społeczeństwa na tworzenie się dokumentów planistycznych

Aktualne myślenie o udziale społecznym (wg D.Babickiej) Zmiana sposobu rządzenie z racjonalnego i analitycznego na proces współuczestniczenia, interaktywny i rozważania zagadnień (P. Healy; J. Innes). Odejście od MY i ONI na rzecz rozpoznania złożoności i niestabilności zjawisk jako rzeczy normalnych (Coaffee & Healey). Wzrost znaczenia nowoczesnych sposobów komunikowania się jako narzędzi rozszerzenia i poprawy udziału społecznego w procesach decyzyjnych. Jednak te nowoczesne sposoby muszą być tak zastosowane aby pobudzać interaktywne komunikowanie się aby on było rzeczywiście wartościowe.

Obszary oddziaływania organizacji pozarządowych w programach operacyjnych Etap programowania Etap wdrażania Etap monitorowania

Programowanie Mobilizowanie innych do zabierania głosu - koalicje Śledzenie zmian w powstających dokumentach Organizowanie warsztatów w trakcie przygotowywania dokumentów oraz aktów prawnych Uczestniczenie w procedurze przygotowania prognozy oddziaływania na środowisko

Przykład udziału -NPR 2007 – 2013 – proces przygotowania stanowiska Przygotowanie materiałów do dyskusji Spotkanie warsztatowe Sesje wspólne i spotkania w grupach (transport, energia, odpady, woda, przyroda, obszary wiejskie) Sesja podsumowująca Przygotowanie końcowego stanowiska Zbieranie poparcia Kontynuacja działań celem uzyskania rzeczywistych zmian w dokumentach

Proces konsultacji Priorytetu VI w projekcie PO Środowisko Zaproszenie do konsultacji – okres trzech miesięcy Zorganizowanie kilku regionalnych konferencji konsultacyjnych Zebranie uwag i opinii od organizacji ekologicznych Zorganizowanie spotkania konsultacyjnego Wspólne w drodze konsensusu wypracowanie rozwiązań i tekstu dotyczącego Priorytetu VI

Etap wdrażanie Procedura i wybór komitetów sterujących Uczestnictwo w wyborze projektów – komitety sterujące Generowanie własnych projektów Inicjowanie projektów pożądanych Procedura ocen oddziaływania na środowisko w tym projektów oddziaływujących na sieć Natura 2000

Rodzaje potencjalnych projektów Infrastruktura ochrony środowiska Ochrona przyrody Ograniczanie wykorzystania zasobów i energii Zielone miejsca pracy i rynek na produkty proekologiczne Szkolenia Budowanie partnerstwo A. Kassenberg, B. Wójcik Wykorzystanie funduszy UE na rzecz wspierania zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska na szczeblu lokalnym. WWF i InE. Warszawa. 2005

Komitet sterujący funduszu spójności - środowisko Procedura wyboru reprezentantów Kryteria wyboru projektów Przygotowanie argumentów Współpraca z organizacjami i ekspertami z poza komitetu Pilnowanie procedury (np.: jakość i terminowość dostarczania materiałów, zapisy w protokóle) Jawność uczestnictwa w komitecie (np. ekonotka)

Monitorowanie Uczestniczenie w komitetach monitorujących Monitorowanie projektów szczególnie groźnych dla środowiska Mobilizowanie opinii publicznej w przypadku zagrożenia dla środowiska w wyniku niewłaściwej realizacji projektu

Wnioski I Pozytywna rola POE (cała tematyka zrównoważonego rozwoju) Trudność i złożoność procesu Organizacje pozarządowe partner czy spowalniacz procesu Słabość organizacyjna procesu uspołecznienia (np. słabość podstaw prawnych także UE, czas, dostęp do informacji, jawność - informacja o procesie) Kluczowa rola ocen oddziaływania na środowisko - strategicznych i do projektów w tym dotyczących Natury 2000

Wnioski II Procedury wyboru i funkcjonowania komitetów Wiedza, ludzie i środki (przygotowanie merytoryczne, eksperci, fundusz) Potrzeba budowania koalicji nie tylko proekologicznych Udział w procesie to wzmocnienie organizacji merytorycznie i jako elementu społeczeństwa obywatelskiego (Do formułowania wniosków wykorzystano opracowanie Najlepsze dostępne praktyki. Uczestnictwo społeczne, w programowaniu, wdrażaniu i monitorowaniu funduszy unijnych. CEE BankWatch Network.Friends of the Earth Europe. Instytut Ekonomiki Środowiska)

Ocena w Polsce zasady nr 10 Deklaracji z Rio Dostęp do informacji Ogólne podstawy prawne dotyczące dostępu do informacji Informacje dotyczące katastrof Informacje z sieci monitoringu Informacje z raportu o stanie środowiska Informacja z poziomu przedsiębiorstwa Udział społeczny w podejmowaniu decyzji Podstawy prawne udziału społecznego w procesach decyzyjnych Uczestnictwo w krajowych i regionalnych procesach decyzyjnych Uczestnictwo w procesach decyzyjnych dotyczących konkretnych projektów Rozwój potencjału Przepisy prawne dotyczące wspierania potencjału społecznego Inwestycje rządu w rozwój wewnętrznego potencjału administracji Inwestycje rządu w rozwój potencjału społeczeństwa

Zsyntetyzowana ocena statystyczna realizacji w Polsce Zasady nr 10 Deklaracji z Rio cz. I Kategorie i podkategorie oceny Procentowy udział uzyskany punktów w stosunku do możliwych Obrazowa ocena realizacji zasady nr 10 Podkat. Dostęp do informacji z raportów o stanie środowiska 88 Podkat. Ogólne podstawy prawne dotyczące dostępu do informacji 81 Podkat. Dostęp do informacji z sieci monitoringu środowiska 78

Zsyntetyzowana ocena statystyczna realizacji w Polsce Zasady nr 10 Deklaracji z Rio cz. II Kategorie i podkategorie oceny Procentowy udział uzyskany punktów w stosunku do możliwych Obrazowa ocena realizacji zasady nr 10 Podkat. Przepisy prawne - wspieranie potencjału społecznego 74 Podkat. Uczestnictwo w procesach decyzyjnych dotyczących konkretnych projektów 63 Kat. Udział społeczny w podejmowaniu decyzji 58 Kat. Dostęp do informacji57 Podkat. Podstawy prawne udziału społeczeństwa w procesach 57 Podkat. Dostęp do informacji dotyczących katastrof 55 Podkat. Inwestycje rządu w rozwój potencjału społeczeństwa 52

Zsyntetyzowana ocena statystyczna realizacji w Polsce Zasady nr 10 Deklaracji z Rio cz. III Podkat. Dostęp do informacji z poziomu przedsiębiorstw 46 Kat. Rozwój potencjału47 Podkat. Inwestycje rządu w rozwój wewnętrznego potencjału administracji 44 Łączna ocena58

Andrzej Kassenberg Instytut na rzecz Ekorozwoju ul. Nabielaka 15 lok Warszawa tel. (22) fax. (22) DZIĘKUJE ZA UWAGĘ !