Warszawa, 25.09.2009. Kliknij, aby edytować styl 2 Projekt systemowy Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości Agnieszka Rybińska Zastępca Prezesa INSTRUMENT.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
„Kształcenie zawodowe pielęgniarek i położnych w ramach studiów pomostowych” w ramach Priorytetu II, Działania 2.3, Poddziałania Programu Operacyjnego.
Advertisements

Wrocław. Środki na przedsiębiorczość MŚP EFRREFS RPOPO KL Środki na wsparcie już funkcjonujących przedsiębiorstw Środki na założenie przedsiębiorstwa.
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
FORUM BIZNESU KONFERENCJA i SEMINARIUM BiznesKlaster – innowacyjna forma współpracy sektora biznesu, nauki i administracji Białystok r. KONFERENCJA.
Współpraca doradcy zawodowego z pracodawcami w ramach działań publicznych służb zatrudnienia Ewa Bodzińska-Guzik.
- dokapitalizowanie funduszu szkoleniowego w MMSP
BANKI SPÓŁDZIELCZE – wyzwania wobec nowych regulacji
Kompatybilność finansowania dłużnego i grantowego przedsiębiorstw. Fakty i mity Dotacje z Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka Prezentacja współfinansowana.
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
Tomasz Kierzkowski Szanse rozwoju przedsiębiorczości związane z funduszami pomocowymi po akcesji Warszawa, 8 grudnia 2003.
Plan Działania Priorytet II Rozwój zasobów ludzkich i potencjału adaptacyjnego przedsiębiorstw oraz poprawa stanu zdrowia osób pracujących.
I FORUM FUNDUSZY EUROPEJSKICH Fundusze Europejskie – efekty, możliwości i perspektywy Program Bloku Finansowego PIENIĄDZ ROBI PIENIĄDZ… Czyli rola i wsparcie.
I FORUM FUNDUSZY EUROPEJSKICH Fundusze Europejskie – efekty, możliwości i perspektywy Program Bloku Finansowego PIENIĄDZ ROBI PIENIĄDZ… Czyli rola i wsparcie.
Warszawa, 5 lutego 2008 r. Priorytet II i VIII Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w kontekście aktywizacji zawodowej osób z grupy wiekowej 50+ Departament.
NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI dla rozwoju Polski. 02Ministerstwo Rozwoju RegionalnegoWarszawa, Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka, 2007.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
Katowice, 2 sierpnia 2006 r.. Program Operacyjny Kapitał Ludzki Cel główny PO Kapitał Ludzki wynikający z Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007.
Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego Działanie 2.5 Promocja przedsiębiorczości.
Rzeszów, 2 sierpnia 2006 r.. Tomasz Orczyk Departament Zarządzania EFS Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Doświadczenia wdrażania Europejskiego Funduszu.
1 Środki finansowe z UE na rozwój przedsiębiorstwa D r i n ż. J u s t y n a P a t a l a s.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet IV Szkolnictwo wyższe i nauka Działanie 4.2 Patrycja Dukaczewska.
Koncepcje programów operacyjnych na nowy okres programowania
Program Operacyjny Kapitał Ludzki 2007 – 2013 Program Operacyjny Kapitał Ludzki 2007 – 2013 Wojewódzki Urząd Pracy w Kielcach.
Działania Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości na rzecz rozwoju innowacyjności małych i średnich przedsiębiorstw Świętokrzyska Giełda Kooperacyjna.
Partnerstwo dla rozwoju przedsiębiorczości Partnerstwo dla aktywizacji społecznej Partnerstwo dla nowych technologii Bełchatowsko Kleszczowski Park Przemysłowo.
Wsparcie na prace badawczo- rozwojowe i wdrażanie ich wyników oraz na inwestycje we wzornictwo przemysłowe Izabela Wójtowicz Warszawa, 9 czerwca 2009 r.
PRZEDSIĘBIORCZY NAUKOWIEC PRZEDSIĘBIORCZA KOBIETA NAUKOWIEC
1 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej Poznań Małgorzata Świderska Warszawa Sektorowy Program Operacyjny WZROST KONKURENCYJNOŚCI.
Zewnętrzne źródła finansowania przedsięwzięć innowacyjnych 9 marca 2009 r. Anna Rąplewicz Dyrektor ds. Edukacji, Doradztwa i Funduszy Europejskich Regionalna.
Nauka i Biznes - rola PARP we wzmacnianiu współpracy
Innowacyjność w programach Unii Europejskiej i Polski
Wyzwania PO KL w 2009 r.2 1. Zapobieganie negatywnym skutkom spowolnienia gospodarczego: przyśpieszenie wydatkowania EFS opracowanie i rozpoczęcie wdrażania.
2009 Warszawa, 3 marca 2009 r. Poddziałanie POKL – podstawowe informacje ogólnopolskie projekty otwarte Wojciech Szajnar Zespół Instrumentów Szkoleniowych.
2011 Poprawa dostępu MSP do zewnętrznego finansowania zwrotnego – projekty systemowe PARP Spotkanie przedstawicieli Funduszy Pożyczkowych Warszawa, 1-2.
Komplementarność + POKL RPO Olsztyn, 2 i 9 marca 2012 r. Last Minute – ostatnia szansa! O dotacjach unijnych na kilka sposobów" =
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
Plan Działania na lata Priorytet VII Program Operacyjny Kapitał Ludzki Województwa Warmińsko-Mazurskiego 22 listopada 2012 r. Ryn Człowiek –
1. Założenia do przygotowania Strategii Inwestycyjnej Wydział Rozwoju Gospodarczego Wrocław, 2 czerwca 2009.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
DIAGNOZA DOSTOSOWANIA UMIEJĘTNOŚCI I KWALIFIKACJI ZAWODOWYCH DO WYMOGÓW LUBUSKIEGO RYNKU PRACY ZAŁOŻENIA PROJEKTU Projekt jest współfinansowany przez Unię
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
Tomasz Bogdan – Prezes Zarządu Certus Partnerzy Sp. z o.o.
Mikroprzedsiębiorstwa Mikroprzedsiębiorstwa
Wdrażanie Działań 6.1 i 8.1 PO KL w województwie podlaskim w 2010 roku.
„Każdy pracownik jest ważny – podniesienie kompetencji pracowników o niskich kwalifikacjach” „Firmy rodzinne” Chciałabym zaprezentować Państwu dwa projekty.
W drodze do Unii Promnice, Zameczek Myśliwski.
1 Wsparcie przedsiębiorczości z funduszy strukturalnych w latach 2007 – 2013 Tomasz Nowakowski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
2010 Poddziałanie POKL – podstawowe informacje studia podyplomowe Rafał Kamiński Zespół Instrumentów Szkoleniowych Warszawa, 2 marca 2010 r.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Aktywni zawodowo Aktywni zawodowo projekt realizowany na podstawie.
Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości © Warszawa, System ewaluacji PO KL Priorytetu II działań 2.1, 2.2 SPOTKANIE INAUGURUJĄCE PRACE GRUPY.
Wsparcie kapitału ludzkiego w przedsiębiorstwach MSP w perspektywie
Dotacje i pożyczki na rozpoczęcie działalności gospodarczej w Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Małopolskiego na lata Sylwia Bednarczyk-Mikuli.
Ocena efektów wsparcia MŚP w ramach
Wsparcie dla rozwoju technologii
Działania samorządu województwa (Wojewódzkiego Urzędu Pracy) na rzecz promocji zatrudnienia i rozwoju przedsiębiorczości Zielona Góra, 08 kwietnia 2009.
Europa 2020 o … doradztwie zawodowym
1 Działalność PARP na rzecz rozwoju przedsiębiorstw finansowana ze środków funduszy strukturalnych Agnieszka Rybińska Zastępca Prezesa Warszawa,
1 Targi Zarządzania Zasobami Ludzkimi 8-9 kwiecień 2008 r. Warszawa Wanda Powałka Zespół Wdrażania Instrumentów Instytucjonalnych PARP „Punkty Konsultacyjne.
Europejski Kongres Gospodarczy Katowice, 31 maja - 2 czerwca 2010 Gospodarka w czasie kryzysu - mechanizmy wspierania przedsiębiorców.
„Finansowanie rozwoju przedsiębiorstw w ramach Inicjatywy JEREMIE” fundusz pożyczkowy JEREMIE ARR S.A. w Koninie.
EFS – założenia na lata Warszawa, 19 lutego 2015 r.
Warszawa, 3 grudnia 2014 r. Wsparcie adaptacyjności przedsiębiorstw w latach
Regionalny Program Operacyjny Województwa Śląskiego na lata
SYTUACJA NA RYNKU PRACY W WOJEWÓDZTWIE WARMIŃSKO- MAZURSKIM W LATACH mgr inż. Zdzisław Szczepkowski Dyrektor Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Olsztynie.
Wojewódzki Urząd Pracy w Białymstoku ul. Pogodna Białystok
Program Operacyjny Kapitał Ludzki na lata Wojewódzki Urząd Pracy 18 lutego 2008 r.
Wsparcie zarządzania strategicznego mikro, małych i średnich przedsiębiorców Działanie 2.2 POWER.
Wsparcie zarządzania strategicznego mikro, małych i średnich przedsiębiorców Działanie 2.2 POWER.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
WIELKOPOLSKI REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY NA LATA
Zapis prezentacji:

Warszawa,

Kliknij, aby edytować styl 2 Projekt systemowy Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości Agnieszka Rybińska Zastępca Prezesa INSTRUMENT SZYBKIEGO REAGOWANIA

Kliknij, aby edytować styl 3 Europejski plan naprawy gospodarczej, 4 obszary Obszar I – Społeczeństwo Obszar II – Działalność gospodarcza Obszar III – Infrastruktura i energia Obszar IV – Badania i innowacje Europejski plan naprawy gospodarczej

Kliknij, aby edytować styl 4 Obszar I – Społeczeństwo wykorzystanie możliwości, jakie dają środki Europejskiego Funduszu Społecznego, uproszczenie procedur i kryteriów dofinansowania projektów, wspieranie projektów z zakresu programów aktywizacji (wsparcie szkoleniowe, doradztwo osobiste, przekwalifikowania, praktyki, subsydiowanie zatrudnienia, dotacje na zakładanie i prowadzenie działalności gospodarczej), Europejski plan naprawy gospodarczej

Kliknij, aby edytować styl 5 Obszar I – Społeczeństwo poprawa systemu dopasowania przekwalifikowań i podnoszenia kompetencji zawodowych do potrzeb rynku pracy, wsparcie systemów monitorowania i prognozowania tych procesów, przeformułowanie priorytetów, a nawet programów operacyjnych - natychmiastowe wsparcie obszarów potrzebujących szybkiej interwencji, w tym realokacja środków na wsparcie grup najbardziej narażonych na skutki kryzysu. Europejski plan naprawy gospodarczej

Kliknij, aby edytować styl 6 Obszar II – Działalność gospodarcza zapewnienie dostępu do finansowania, w tym wsparcie sektora bankowego, aby mógł zwiększyć akcję kredytową na rzecz przedsiębiorców, zwiększenie do 30 mld euro puli środków Europejskiego Banku Inwestycyjnego przeznaczonych na pożyczki dla MSP oraz zwiększenie środków na kredyty dla średnich przedsiębiorstw. Europejski plan naprawy gospodarczej

Kliknij, aby edytować styl 7 Obszar II – Działalność gospodarcza uproszczenie (co najmniej czasowe) procesu decyzyjnego w zakresie udzielania pomocy publicznej, zmniejszenie obciążeń administracyjnych np. w zakresie zakładania działalności, sprawozdawczości finansowej dla mikroprzedsiębiorstw, obniżenie kosztów patentów oraz europejskiego znaku towarowego. Europejski plan naprawy gospodarczej

Kliknij, aby edytować styl 8 Przyjęcie Tymczasowych wspólnotowych ram prawnych w zakresie pomocy państwa ułatwiających dostęp do finansowania w dobie kryzysu finansowego i gospodarczego, które – normują otoczenie prawne w zakresie opisanych instrumentów – zapobiegają wspieraniu przez państwa członkowskie swoich przedsiębiorstw w niekontrolowany sposób, a tym samym łamaniu zasady konkurencji Konsekwencje Planu naprawy gospodarczej

Kliknij, aby edytować styl 9 ­ uznają zasadność tymczasowego wsparcia publicznego dla sektora przedsiębiorstw, jako narzędzia, które pomoże w przeczekaniu kryzysu, jednocześnie wpłynie na podniesienie konkurencyjności europejskiej gospodarki, ­ wprowadzają okresowe uproszczenie procedury dotyczącej pomocy państwa, ­ wprowadzają nowe oraz rozszerzają zakres możliwego wsparcia. Tymczasowe wspólnotowe ramy prawne

Kliknij, aby edytować styl 10 zwiększenie z 200 do 500 tys. euro kwoty pomocy, którą może otrzymać przedsiębiorstwo w okresie od do , dotowanie gwarancji kredytowych, dopłaty do oprocentowania, pomoc na wytwarzanie produktów ekologicznych, wspieranie inwestycji kapitału podwyższonego ryzyka. Tymczasowe wspólnotowe ramy prawne

Kliknij, aby edytować styl 11 Priorytet II PO KL PARP pełni funkcję Instytucji Wdrażającej (Pośredniczącej II stopnia) w ramach Priorytetu 2. Rozwój zasobów ludzkich i potencjału adaptacyjnego przedsiębiorstw oraz poprawa stanu zdrowia osób pracujących Cel Priorytetu II: Podniesienie konkurencyjności przedsiębiorstw poprzez zwiększenie Inwestowania w kapitał ludzki przedsiębiorstw, poprawa jakości i dostępności usług szkoleniowo-doradczych wspierających rozwój przedsiębiorczości.

Kliknij, aby edytować styl 12 Priorytet II PO KL Działanie 2.1 Rozwój kadr nowoczesnej gospodarki (budżet ok.504 mln. euro) Działanie 2.2 Wsparcie dla systemu adaptacyjności kadr (budżet ok.168 mln. euro) Poddziałanie PO KL Wsparcie systemowe na rzecz zwiększenia zdolności adaptacyjnych przedsiębiorstw w tym Rozwinięcie strategii i instrumentów szybkiego reagowania w przypadku wystąpienia zmiany gospodarczej, dostosowanych do branż dotkniętych procesami restrukturyzacyjnymi (tzw. projekt ISR) Priorytet II PO KL

Kliknij, aby edytować styl 13 Wczesne, zintegrowane i efektywne działania, obejmujące pracodawcę i zatrudnione przez niego osoby (również przeznaczone do zwolnienia) pozwalające na przystosowanie się przedsiębiorstw do zmiany warunków prowadzenia działalności. Czym jest ISR ?

Kliknij, aby edytować styl 14 Planowanie strategiczne Lepsze wyniki firm Badanie na próbie 802 MSP, kwiecień - czerwiec 2008 r. Dlaczego ISR ? - Badania

Kliknij, aby edytować styl 15 Z danych KE wynika, iż szeroki zakres kosztów związanych z bankructwami zostałby zmniejszony, gdyby udzielano większego wsparcia zagrożonym firmom, a w przypadku upadłości ułatwiano przedsiębiorcom rozpoczęcie nowej działalności. Dlaczego ISR ? – Dane Komisji Europejskiej

Kliknij, aby edytować styl 16 przedsiębiorstwa zagrożone negatywnymi skutkami spowolnienia gospodarczego i ich pracownicy, MMSP i duże przedsiębiorstwa, które nie spełniają definicji "przedsiębiorstwa zagrożonego", zasada: przedsiębiorstwa, które posiadają struktury organizacyjne w co najmniej 2 województwach, lub firmy, które złożą oświadczenie, iż nie będą otrzymywały wsparcia na ten sam cel z działań o charakterze regionalnym. Dla kogo ISR ?

Kliknij, aby edytować styl 17 Przedsiębiorstwo nie spełniające definicji przedsiębiorstwa zagrożonego w rozumieniu Wytycznych KE dotyczących pomocy państwa w celu ratowania i restrukturyzacji zagrożonych przedsiębiorstw (Dz. Urz. UE C 244 z , str. 2) albo, w ramach środków nowego podejścia, przedsiębiorstwa zagrożone, tylko w przypadku gdy stały się nimi po 1 lipca 2008 r. w wyniku światowego kryzysu finansowego i gospodarczego. Kwalifikowalność firm

Kliknij, aby edytować styl 18 Przedsiębiorstwo uznane za zagrożone tzn., jeżeli ani przy pomocy środków własnych, ani środków, które mogłoby uzyskać od właścicieli/akcjonariuszy lub wierzycieli, nie jest ono w stanie powstrzymać strat, które bez zewnętrznej interwencji władz publicznych prawie na pewno doprowadzą to przedsiębiorstwo do zniknięcia z rynku w perspektywie krótko- lub średnioterminowej Jakie firmy NIE będą objęte ISR ?

Kliknij, aby edytować styl 19 -Doradztwo dla przedsiębiorstw na etapie tworzenia i wdrażania Planu Rozwoju, -Szkolenia i doradztwo dla pracowników i kadry zarządzającej przedsiębiorstw na etapie wdrażania Planu Rozwoju, -Programy outplacementowe dla zwalnianych pracowników Narzędzia ISR

Kliknij, aby edytować styl 20 4 etapy działań w ISR Identyfikacja zagrożeń Diagnoza stanu Doradztwo Plan Rozwoju Realizacja działań Czym jest ISR ?

Kliknij, aby edytować styl 21 Etap 1 – Identyfikacja zagrożeń 1.Charakterystyka problemu 2.Wskaźniki kondycji przedsiębiorstwa: Dynamika (obrotów, aktywów i kapitału własnego) Rentowność Zadłużenie Płynność Sprawność operacyjna Czym jest ISR ?

Kliknij, aby edytować styl 22 Etap 2 – Diagnoza sytuacji Opracowanie diagnozy sytuacji w przedsiębiorstwie np. przyczyny występujących problemów w firmie, skutki braku reakcji na problemy, etc. Czym jest ISR ?

Kliknij, aby edytować styl 23 Etap 3 – Plan Rozwoju - doradztwo Kierunek rozwoju/naprawy sytuacji w firmie Źródła finansowania dla wskazanych w Planie Rozwoju działań (zewnętrzne i wewnętrzne); Niezbędne zasoby do realizacji Planu np. inwestycje, optymalizacje procesów produkcyjnych; Harmonogram realizacji Czym jest ISR ?

Kliknij, aby edytować styl 24 Plan Rozwoju Powinien zawierać co najmniej: analizę przyczyn trudnej sytuacji ekonomicznej przedsiębiorcy, prezentację różnych założeń rynkowych, wynikających z badań rynku, opis aktualnej sytuacji przedsiębiorcy, w tym opis wpływu otoczenia zewnętrznego przedsiębiorcy na tę sytuację,

Kliknij, aby edytować styl 25 prezentację proponowanej przyszłej strategii przedsiębiorcy i opis sposobu powrotu do żywotności ekonomicznej, przegląd i opis planowanych środków restrukturyzacyjnych, i związanych z nimi kosztów harmonogram wdrożenia planowanych środków restrukturyzacyjnych informację o zdolnościach produkcyjnych przedsiębiorcy, w szczególności o ich wykorzystaniu oraz ich redukcji, Plan Rozwoju – c.d.

Kliknij, aby edytować styl 26 opis ustaleń finansowych do celów restrukturyzacji, w tym dotyczących: wykorzystania wciąż dostępnego kapitału, sprzedaży aktywów lub spółek zależnych w celu finansowania restrukturyzacji, finansowych zobowiązań udziałowców i osób trzecich, w tym banków, zapotrzebowania na pomoc publiczną wraz z określeniem jej kwoty, kosztów wdrożenia planu i źródeł jego finansowania, Plan Rozwoju – c.d. prognozę zysków lub strat, przewidzianych do osiągnięcia lub poniesienia w okresie kolejnych 5 lat, wraz z szacowaną stopą zwrotu z kapitału oraz studium wrażliwości,

Kliknij, aby edytować styl 27 Do wydatków kwalifikowalnych związanych z opracowaniem lub wdrożeniem planu zalicza się wydatki na realizację usług: doradczych związanych z opracowaniem planu doradczych prowadzących do wdrożenia planu szkoleniowych i doradczych mających na celu przygotowanie pracowników przedsiębiorcy do wdrożenia planu szkoleniowych i doradczych mających na celu przekwalifikowanie zwalnianych pracowników. Plan Rozwoju – c.d.

Kliknij, aby edytować styl 28 Etap 4 - Realizacja Działań Prewencja - kompleksowe doradztwo i szkolenia stymulujące rozwój firmy i jej pracowników, Interwencja – outplacement, czyli szkolenia i doradztwo dla pracowników planowanych do zwolnienia np. poradnictwo zawodowe, szkolenia przekwalifikujące (przebranżawiające) lub podnoszące kompetencje zawodowe, wsparcie psychologiczne, pośrednictwo pracy.

Kliknij, aby edytować styl 29 ISR w liczbach Okres realizacji: marzec 2010 – czerwiec przetarg = 1 wykonawca usługi szkoleniowo-doradczo- outplacemntowej, wartość komponentu przeznaczonego na wspieranie firm i pracowników – ok. 47 mln zł brutto, maksymalna wartość wsparcia, jaką może otrzymać firma w ramach ISR – do EUR (pomoc de minimis) albo do EUR Czym jest ISR ?

Kliknij, aby edytować styl 30 Rezultaty ISR 200 przedsiębiorstw objętych wsparciem, w tym 60 dużych, 130 MSP, 10 mikro, 4000 osób otrzyma wsparcie w ramach projektu, co najmniej 80% beneficjentów projektu podniesie swoje kwalifikacje zawodowe, zdobędzie nowy zawód lub przebranżowi się; co najmniej 50% beneficjentów projektu planowanych do zwolnienia skorzysta ze wsparcia w ramach realizowanych działań outplacementowych; co najmniej 30% pracowników objętych usługami outplacementu znajdzie zatrudnienie w okresie do 6 m-cy od zakończenia udziału w projekcie; Czym jest ISR ?

Kliknij, aby edytować styl 31 Dziękuję za uwagę Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości ul. Pańska 81/83, Warszawa INFOLINIA: INFOLINIA: