Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie Katedra Agronomii Zakład Ogólnej Uprawy Roli i Roślin Projekt sylabusu zgodnie z zaleceniami Senatu.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ROLA I ZADANIA OCHRONY ROŚLIN W NOWOCZESNYM ROLNICTWIE CHOROBY ROŚLIN
Advertisements

Biostatystyka i metody dokumentacji
MATERIAŁOZNAWSTWO ROŚLINNE I NIEROŚLINNE FLORYSTYKA SEM.I
Czy uważasz, że na I roku studiów licencjackich powinna być obowiązkowa indywidualna lektura grecka w oryginale?
Dr inż. Magdalena Jabłońska
KRK – na Uniwersytecie Warszawskim Marta Kicińska-Habior
Gatunki dziennikarskie - informacja -
Badania w Public Relations program zajęć dydaktycznych z przedmiotu
SZKOLENIE DOWÓDCÓW OSP TEMAT 6: Organizacja szkoleń doskonalących w OSP Autor: Robert Łazaj.
Propozycja metodyki nauczania inżynierii oprogramowania
Zanim wybierzesz program nauczania
TEORIA I METODYKA GRY W PiłkĘ NożnĄ
Realizacja projektu w szkołach w roku szkolnym 2010/2011 Ewa Grela Dyrektor Projektu.
Projektowanie programów studiów
Określanie liczby punktów ECTS Sposoby wyznaczania sumarycznych wskaźników ilościowych charakteryzujących program
Elementy systemu operacyjnego
Prowadzenie dokumentacji
Co słychać Panie Darwinie?
Aneks do WSO W roku szkolnym 2013/2014 na lekcjach chemii uczniowie będą oceniani w oparciu o system średniej ważonej.
KOLEKCJONOWANIE ROŚLIN
Matura w systemie polskim a matura międzynarodowa
Zapisy na zajęcia B i C na rok akademicki 2012/13.
„Możliwości i ograniczenia w edukacji dzieci niepełnosprawnych”
Krajobraz stepu.
Model treści nauczania
Model pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi jest częścią projektu: „Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami.
Wprowadzanie opisu przedmiotu po stronie USOSweb (według sylabusa zgodnego z załącznikiem 1 do Zarządzenia nr 11 Rektora UW z dnia 19 lutego 2010) DAK.
Tomasz Krasiński Felicyta Walczak Maciej Gałęzewski
DOSKONALENIE PROGRAMÓW KSZTAŁCENIA WARSZTATY 8 maj 2013.
Technik architektury krajobrazu
Tworzenie przedmiotów, zajęć i protokołów
Kolekcje roślin. Obserwacje zwierząt
Laboratorium z Probabilistyki sem. IV Wydział Transportu
MATURA 2010 Z MATEMATYKI Podstawowe informacje o egzaminie maturalnym z matematyki Prezentację opracowała: Iwona Kowalik.
WYŻSZA SZKOŁA INFORMATYKI I ZARZĄDZANIA z siedzibą w Rzeszowie 1 niedziela, 19 kwietnia 2015niedziela, 19 kwietnia 2015niedziela, 19 kwietnia 2015niedziela,
Archiwizacja i zabezpieczenie danych studia stacjonarne 2008/2009 dr Remigiusz Sapa.
Zapisy na zajęcia B i C na rok akademicki 2015 / 2016.
Sprawdzian z języka angielskiego w klasie szóstej
MODUŁ ORGANIZACYJNY – MENEDŻER BIZNESU M ODUŁ M ENEDŻER BIZNESU.
Cele: 1. wyposażenie studenta w umiejętności porównywania i wartościowania zamierzeń edukacyjnych w poszczególnych systemach oświatowych, 2. zrozumienie.
Zajęcia fakultatywne Wydział Lekarski - Rok VI Semestr zimowy 2015/2016.
Wyniki ankiety ewaluacyjnej Kierunek: GEOGRAFIA II st. Studia stacjonarne 2014.
Wyniki ankiety ewaluacyjnej Kierunek: GOSPODARKA PRZESTZRENNA II st. Studia stacjonarne 2014.
Analiza wyników egzaminu gimnazjalnego w części matematyczno- przyrodniczej z zakresu przedmiotów przyrodniczych w roku szkolnym 2014/2015.
K URS JĘZYKA C++ – ORGANIZACJA ZAJĘĆ ( ) Paweł Rzechonek Instytut Informatyki Uniwersytetu Wrocławskiego.
Zarządzanie w sytuacjach kryzysowych
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych.
Informacje przydatne do pracy nad sylabusami Wydziałowa Komisja ds. Krajowych Ram Kwalifikacji i Akredytacji Kierunków Studiów Opr. dr Jolanta Barbara.
Zapisy na zajęcia B i C na rok akademicki 2016 / 2017.
Ewaluacja jakości kształcenia – dane zbiorcze Rok akademicki 2012/2013 Semestr zimowy Dr Agnieszka Pawlak, Zakład Nauk o Rodzinie UM Dr Paweł Przyłęcki,
Metodyka edukacji plastycznej w klasach IV-VI. celeprzedmiotu:celeprzedmiotu:
Konkursy i seminaria metodyczne dla nauczycieli informatyki.
Zielarstwo i fitoterapia
DOSTOSOWANIE GOSPODARSTWA ROLNEGO DO MINIMALNYCH WYMOGÓW WZAJEMNEJ
metodyka edukacji plastycznej w klasach IV-VI
SZKOLENIE DOWÓDCÓW OSP TEMAT 6: Organizacja szkoleń doskonalących w OSP Autor: Robert Łazaj.
metodyka edukacji plastycznej w klasach IV-VI
W SZKOLNICTWIE WYŻSZYM
Komunikacja Interpersonalna
W SZKOLNICTWIE WYŻSZYM
Wprowadzenie do laboratorium: Technologia informacyjna
Wykorzystywanie wyników sprawdzianu w pracy dydaktycznej
Kształcenie września 2018.
przedstawiciela Wielkopolskiego Kuratora Oświaty
Spotkanie opiekuna roku ze studentami
Systemy eksperckie i sztuczna inteligencja
Próbny Egzamin Ósmoklasisty
Wyniki próbnego egzaminu gimnazjalnego – język obcy nowożytny.
SSA SEMESTR LETNI 2018/2019.
Anna Kowalska, SP w Koszalinie
Zapis prezentacji:

Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie Katedra Agronomii Zakład Ogólnej Uprawy Roli i Roślin Projekt sylabusu zgodnie z zaleceniami Senatu w sprawie wprowadzenia „Systemu Zapewnienia i Doskonalenia Jakości Kształcenia”

Nazwa przedmiotu: Herbologia Kierunek studiów: Rolnictwo Rodzaj studiów: pierwszego stopnia – inżynierskie Tryb studiów: stacjonarne Liczba godzin łącznie 30 Liczba godzin ćwiczeń 15 Rodzaj ćwiczeń: – ćwiczenia laboratoryjne 8 h – ćwiczenia projektowe 4 h – ćwiczenia terenowe 3 h Liczba punktów ECTS 3 7. Status przedmiotu: obowiązkowy

10. Przedmioty wprowadzające i wymagania wstępne: Botanika: umiejętność rozpoznawania i nazywania rodzin botanicznych roślin segetalnych, znajomość systematyki roślin Chemia: znajomość podstawowych związków organicznych i ich nazywania Propedeutyka rolnictwa: znajomość podstawowych roślin rolniczych uprawy polowej Uprawa roli i roślin: umiejętność zaprojektowania prostych zmianowań, określenia terminów siewu i zbioru głównych roślin uprawy polowej (do ćwiczeń projektowych) umiejętności te mogą studenci uzyskiwać równolegle z realizacją przedmiotu Herbologia – ten sam semestr.

11. Założenia i cele przedmiotu: Nauczenie studentów rozpoznawania podstawowych gatunków chwastów oraz umiejętności przedstawienia ich szkodliwości, sposobu rozmnażania i występowania w uprawach polowych oraz zaprojektowania sposobu ich zwalczania.

12. Tematyka wykładów (ramowa): Terminologia związana z nomenklaturą, właściwościami i występowaniem chwastów segetalnych 2h Właściwości biologiczne chwastów (zmienność, płodność, żywotność, kompensacja) 4h Metody zwalczania chwastów i ich zalety i wady 2h Definicja, podziały, właściwości i mechanizmy działania grup herbicydów 4h Podstawy ochrony grup roślin uprawnych przed chwastami, sposoby wyznaczania i obliczania dawek przykładowych preparatów handlowych 3h

13. Tematyka ćwiczeń (ramowa): Rozpoznawanie nasion i pokroju 30 gatunków chwastów segetalnych 6h Rozpoznawanie siewek wybranych 10 gatunków chwastów 2h Zapoznanie z wykazem i etykietami wybranych herbicydów 1h Projektowanie ochrony wybranych roślin przed chwastami (różne metody) 3h Zajęcia terenowe – rozpoznawanie chwastów w polu 3h

14. Wykorzystywane metody dydaktyczne: Wykłady z wykorzystaniem prezentacji opracowanej w „PowerPoint” oraz kilkuminutowych filmów dotyczących stosowania herbicydów. Ćwiczenia laboratoryjne – pomoce dydaktyczne: okazy żywe, zielniki chwastów, atlasy, próbki nasion chwastów, lupy. Stosowane metody: obserwacje, opis i rozpoznawanie nieoznakowanych okazów nasion, rysunków, zdjęć. Ćwiczenia projektowe – pomoce dydaktyczne: zalecenia agrotechniczne, zalecenia ochrony roślin, etykiety wybranych herbicydów. Praca w grupach 2-3 osobowych polegająca na zaproponowaniu doboru herbicydów dla wskazanej rośliny i wskazanego zachwaszczenia. Dyskusja nad zaproponowanymi rozwiązaniami. Ćwiczenia terenowe – na Kolekcji Roślin, oglądanie i rozpoznawanie chwastów w najwcześniejszych stadiach rozwoju.

15. Formy zaliczenia: zaliczenie końcowe przedmiotu obejmuje: Zaliczenia końcowe ćwiczeń - w trakcie zajęć laboratoryjnych sprawdzanie umiejętności rozpoznawania nasion i pokrojów poznanych gatunków chwastów na ocenę bardzo dobrą: student rozpoznaje wszystkie gatunki, podaje nazwy polskie i łacińskie, prawidłowo opisuje pokrój, szkodliwość i występowanie wskazanych pięciu gatunków. na ocenę dostateczną: student rozpoznaje i podaje polską nazwę wszystkich gatunków, prawidłowo opisuje trzy z pięciu wskazanych gatunków.

15. Formy zaliczenia: zaliczenie końcowe przedmiotu obejmuje: Zaliczenia końcowe ćwiczeń c.d. - w trakcie ćwiczeń projektowych zespół wykonujący dany projekt otrzymuje ocenę cząstkową zróżnicowaną sposobem prezentacji i argumentacji. ocena bardzo dobra: projekt wykonany bez błędów, posiadający co najmniej dwa rozwiązania, atrakcyjnie zreferowany. ocena dostateczna: projekt wykonany bez rażącego błędu, posiadający jedno dopuszczalne rozwiązanie.

15. Formy zaliczenia: zaliczenie końcowe przedmiotu obejmuje: Zaliczenia końcowe ćwiczeń c.d. - w trakcie ćwiczeń terenowych umiejętność rozpoznawania w warunkach polowych chwastów we wczesnych stadiach rozwoju. ocena bardzo dobra: rozpoznanie 10 gatunków. ocena dostateczna: rozpoznanie 5 gatunków.

15. Formy zaliczenia: zaliczenie końcowe przedmiotu obejmuje: Zaliczenia z opanowanego materiału wykładowego dwa sprawdziany, zawierające po 5 pytań otwartych z pierwszej i drugiej części wykładów. Z każdej części można uzyskać do 10 punktów. ocena bardzo dobra: za uzyskanie 18-20 punktów. ocena dostateczna: za uzyskanie 11-13 punktów. Sprawdziany mają wykazać umiejętność udzielania prawidłowej odpowiedzi na pytania dotyczące problematyki omawianej na wykładach.

15. Formy zaliczenia: zaliczenie końcowe przedmiotu obejmuje: Zaliczenie końcowe przedmiotu obejmuje oceny wystawione za umiejętności trzech części ćwiczeń i materiału wykładowego. ocena bardzo dobra: co najmniej 2 x bdb. i 2 x db. ocena dostateczna: co najmniej 4 oceny dostateczne.

17. Po zakończeniu przedmiotu student powinien: Znać właściwości chwastów i prawidłowo je opisać z pomocą kluczy lub atlasów; Umieć rozpoznawać pokrój i nasiona 30 gatunków chwastów; Rozpoznawać chwasty we wczesnych stadiach rozwojowych; Charakteryzować metody zwalczania chwastów; Umieć dobrać odpowiedni herbicyd do konkretnej uprawy i zagrożenia chwastami; Umieć zwięźle charakteryzować biologię i zwalczanie wybranych gatunków chwastów; Umieć posługiwać się atlasami chwastów i kluczami do rozpoznawania roślin, etykietami herbicydów oraz zaleceniami ochrony roślin; Rozumieć mechanizm działania herbicydów; Umieć zaszeregować wybrane herbicydy wg. sposobu wnikania.