Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

W SZKOLNICTWIE WYŻSZYM

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "W SZKOLNICTWIE WYŻSZYM"— Zapis prezentacji:

1 W SZKOLNICTWIE WYŻSZYM
ZMIANY W SZKOLNICTWIE WYŻSZYM - 2016!

2 Co znika? Pojęcie zajęć z zakresu „nauk podstawowych właściwych dla danego kierunku studiów” (§4 ust. 1 pkt. 6b starego rozporządzenia). Pojęcie zajęć „o charakterze praktycznym, w tym zajęć laboratoryjnych, warsztatowych i projektowych” (§4 ust. 1 pkt. 6c starego rozporządzenia). Pojęcie „niezwiązanych z kierunkiem studiów zajęć ogólnouczelnianych lub zajęć na innym kierunku studiów” (§4 ust. 1 pkt. 12 starego rozporządzenia).

3 ZMIANY NOWE ROZWIĄZANIA DOTYCZĄCE WSZYSTKICH KIERUNKÓW (zarówno tych utworzonych przed 1 października 2016 r., jak i tych utworzonych po tej dacie) NOWE ROZWIĄZANIA DOTYCZĄCE KIERUNKÓW PIERWSZEGO STOPNIA O PROFILU PRAKTYCZNYM (zarówno tych utworzonych przed 1 października 2016 r., jak i tych utworzonych po tej dacie) NOWE ROZWIĄZANIA DOTYCZĄCE KIERUNKÓW TWORZONYCH PO PAŹDZIERNIKA 2016 r.

4 I. NOWE ROZWIĄZANIA DOTYCZĄCE WSZYSTKICH KIERUNKÓW
Nowe ROZPORZĄDZENIE z dnia 26 września 2016 r. w sprawie warunków prowadzenia studiów

5 Efekty z zakresu znajomości języków obcych
Do efektów kształcenia trzeba włączyć efekty z zakresu znajomości języków obcych. (§3 ust. 2 nowego rozporządzenia)

6 WF WF tylko na studiach stacjonarnych pierwszego stopnia i JSM (czyli można usunąć z wszystkich siatek zaocznych i stacjonarnych studiów drugiego stopnia). WF bez punktów ECTS (punkty z WF-u trzeba przenieść na inne moduły) (§4 ust. 1 pkt. 5 nowego rozporządzenia).

7 Obowiązkowe zajęcia z obszarów nauk humanistycznych lub społecznych
kierunek z obszaru nauk społecznych – obowiązkowe zajęcia z obszaru nauk humanistycznych za minimum 5 punktów ECTS kierunek z obszaru nauk humanistycznych – obowiązkowe zajęcia z obszaru nauk społecznych za minimum 5 punktów ECTS kierunek z obszaru innego niż nauki społeczne i humanistyczne – obowiązkowe zajęcia z obszaru nauk humanistycznych lub nauk społecznych za minimum 5 punktów ECTS (tu może być całe 5 punktów tylko ze społecznych, całe 5 punktów tylko z humanistycznych, albo częściowo z humanistycznych i częściowo ze społecznych w dowolnych proporcjach).

8 Dopuszczenie zmian w siatkach w trakcie cyklu kształcenia
zmiana form i metod prowadzenia zajęć (np. wykłady na ćwiczenia); chodzi o usunięcie nieprawidłowości stwierdzonych przez PKA (to było jako jedyne w starym rozporządzeniu); chodzi o dostosowanie się do zmian w przepisach powszechnie obowiązujących. (§6 ust. 5 i ust. 7 w zw. z ust. 6 pkt. 2)

9 W minimum kadrowym tylko pierwszoetatowcy
Nauczyciele akademiccy wchodzący w skład minimum kadrowego będą musieli być zatrudnieni w uczelni jako podstawowym miejscu pracy (§ 9 ust. 1 nowego rozporządzenia) WYJĄTEK w przypadku studiów o profilu praktycznym – osoby, posiadające znaczne doświadczenie zawodowe zdobyte poza uczelnią (tak jak dotychczas)

10 II. NOWE ROZWIĄZANIA DOTYCZĄCE KIERUNKÓW PIERWSZEGO STOPNIA O PROFILU PRAKTYCZNYM
W minimum kadrowym takiego kierunku: co najmniej 1 samodzielny nauczyciel akademicki oraz co najmniej 5 nauczycieli akademickich posiadających stopień naukowy doktora. (§12 ust. 1 pkt. 1b nowego rozporządzenia).

11 Minimum kadrowe w przypadku pierwszego stopnia kierunków o profilu praktycznym (cz. dalsza)
Samodzielny nauczyciel akademicki, jeśli ma być wliczony do minimum kadrowego musi prowadzić zajęcia w wymiarze 60 godzin dydaktycznych (dotychczas 30 godzin) § 10 ust. 2-3 nowego rozporządzenia

12 III. NOWE ROZWIĄZANIA DOTYCZĄCE KIERUNKÓW TWORZONYCH PO 1 PAŹDZIERNIKA 2016 r.
Przestaje obowiązywać ROZPORZĄDZENIE z dnia 2 listopada 2011 r. w sprawie Krajowych Ram Kwalifikacji dla Szkolnictwa Wyższego – czyli znikają „obszarowe efekty kształcenia”.

13 Rozporządzenie o poziomach kwalifikacji 6-8
Zamiast powyższego ROZPORZĄDZENIE z dnia 26 września 2016 r. w sprawie charakterystyk drugiego stopnia Polskiej Ramy Kwalifikacji typowych dla kwalifikacji uzyskiwanych w ramach szkolnictwa wyższego po uzyskaniu kwalifikacji pełnej na poziomie 4 – poziomy 6–8 – zamiast efektów obszarowych „charakterystyki kwalifikacji”!

14 Charakterystyki kwalifikacji a efekty obszarowe
opisy charakterystyk różnią się merytorycznie od dotychczasowych opisów efektów obszarowych; przyporządkowano do nich nowe kody; stają się one jednym z kryteriów oceny programowej programów studiów (rozporządzenie w sprawie ogólnych kryteriów oceny programowej, § 1 pkt. 1b).

15 Kierunki tworzone po 1 października 2016 r.
Tworząc nowy kierunek efekty kształcenia należy dostosować do opisów charakterystyk kwalifikacji określonych w załączniku do rozporządzenia o poziomach kwalifikacji 6-8 (art. 6 ust. 1 pkt 4b ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym) Dotychczasowe efekty obszarowe nas już nie interesują!

16 Kierunki utworzone przed 1 października 2016 r.
Dotychczasowe programy kształcenia i opisy efektów kształcenia pozostają w mocy (art. 9 ust. 1 ustawy o zmianie ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym oraz niektórych innych ustaw). ALE UWAGA: wszelkie zmiany programów kształcenia i opisów efektów kształcenia już po nowemu!!! (art. 9 ust. 2 ustawy o zmianie ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym oraz niektórych innych ustaw).

17 Na co jeszcze czekamy? Nowelizację Statutu Polskiej Komisji Akredytacyjnej, określającą szczegółowe kryteria oceny programowej PKA.

18 Dziękuję za uwagę MJ 19.X.2016


Pobierz ppt "W SZKOLNICTWIE WYŻSZYM"

Podobne prezentacje


Reklamy Google