Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Systemy eksperckie i sztuczna inteligencja

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Systemy eksperckie i sztuczna inteligencja"— Zapis prezentacji:

1 Systemy eksperckie i sztuczna inteligencja
Ćwiczenia Agnieszka Stachowiak

2 Istota systemów eksperckich
System ekspertowy – „program komputerowy, który rozwiązuje specjalistyczny problem z pewnej dziedziny, zastępując eksperta-człowieka. Na podstawie zgromadzonej wiedzy potrafi również wnioskować i podejmować decyzje.”

3 Istota sztucznej inteligencji
Sztuczna inteligencja (SI, artificial intelligence, AI) – dziedzina wiedzy obejmująca logikę rozmytą, obliczenia ewolucyjne, sieci neuronowe, sztuczne życie i robotykę. Sztuczna inteligencja to również dział informatyki zajmujący się inteligencją – tworzeniem modeli zachowań inteligentnych oraz programów komputerowych symulujących te zachowania. Można ją też zdefiniować jako dział informatyki zajmujący się rozwiązywaniem problemów, które nie są efektywnie algorytmizowalne. Termin zaproponował John McCarthy w 1956.

4 Zakres ćwiczeń Zaprojektować system ekspercki dla danego problemu
Przedstawić istotę i zastosowania dla wybranej metody z zakresu sztucznej inteligencji

5 Wytyczne: organizacja
Grupy 3-4 osobowe Termin przygotowania opracowania: przedostatnie zajęcia Termin przygotowania prezentacji: ostatnie zajęcia

6 Istota zadania Opracowanie systemu eksperckiego dla wybranego problemu
Praca w grupach Praca na zajęciach

7 Zakres zadania: wstępne ustalenia
Wybór problemu Identyfikacja zagrożeń Identyfikacja przyczyn i skutków zagrożeń Metody monitorowania zagrożeń Metody profilaktyki zagrożeń

8 Zakres zadania: model biznesowy
Cel Zadania Otoczenie Diagram biznesowych przypadków użycia Diagram szczegółowych przypadków użycia procedury

9 Zakres zadania: system ekspertowy
Drzewa decyzyjne Struktura funkcjonalna Diagram kontekstowy Przypadków użycia Diagram czynności Diagram klas Projekt interfejsu

10 ocena Praca na zajęciach (systematyczność) Kompletność zadania
Kreatywność w pracy Obrona zadania (przedostatnie zajęcia) Prezentacja (ostatnie zajecia)

11 Powodzenia! A dzisiaj..

12 Ćwiczenie 1 Podział na grupy Wybór problemu
Wstępna identyfikacja zagrożeń, ich przyczyn i skutków (z wykorzystaniem znanych Państwu metod i narzędzi)

13 Ćwiczenie 2 Wybór problemu (deklarowany był już na poprzednich zajęciach) Identyfikacja zagrożeń Identyfikacja przyczyn i skutków zagrożeń Metody monitorowania zagrożeń Metody profilaktyki zagrożeń

14 Ćwiczenie 2: identyfikacja zagrożeń
Na podstawie obserwacji Na podstawie ankiety Na podstawie danych wtórnych Proszę opisać min 5 zagrożeń (charakterystyka problemu)

15 Ćwiczenie 2: identyfikacja przyczyn i skutków zagrożeń
Dla każdego zagrożenia scharakteryzować przyczyny i skutki Można wykorzystać metody jakościowe (Diagramy relacji, ishikawy, FMEA i inne)

16 Ćwiczenie 2: Metody monitorowania zagrożeń
Możliwe do zastosowania Opis metody, częstotliwości stosowania, odpowiedzialnej osoby Sposób wykorzystania wyników

17 Ćwiczenie 2: Metody profilaktyki zagrożeń
Dla każdego zagrożenia propozycja metod profilaktyki Opis metod profilaktyki (częstotliwość, odpowiedzialność, sposób oceny skuteczności metody)

18 Ćwiczenie 3: Model biznesowy: cel, zadania, otoczenie

19 Ćwiczenie 3: cel i zadania
Wynikają z charakterystyki jednostki

20 Ćwiczenie 3: otoczenie Lista interesariuszy (wewnętrznych, zewnętrznych)

21 Model biznesowy Diagramy biznesowych przypadków użycia: ogólny dla organizacji (z uwzględnieniem interesariuszy wewnętrznych i zewnętrznych) i szczegółowe obejmujące działania poszczególnych aktorów biznesowych (interesariuszy wewnętrznych) Opis biznesowych przypadków użycia: charakterystyka procedur postępowania Procedury bezpieczeństwa dla wyróżnionych rodzajów zagrożeń bezpieczeństwa (związanych z sytuacją kryzysową: zagrożenie, konieczność natychmiastowej reakcji, i pozostałymi sytuacjami)

22 Model biznesowy Diagram czynności dla zdefiniowanych procedur:

23 Ćwiczenie 4: Konstrukcja systemu eksperckiego

24 Konstrukcja systemu ekspertowego
Które procedury bezpieczeństwa mają charakter nieliniowy (rozgałęziają się, są warianty w zależności od pojętej decyzji/stanu)? Dla procedur nieliniowych przygotuj drzewa decyzyjne

25 Przykładowy projekt str 53-54
Drzewa decyzyjne W celu graficznego przedstawienia omawianego problemu stosuje się drzewa decyzyjne składające się z węzłów (decyzji i stanów natury) i gałęzi (możliwych wariantów). Zastosowana notacja: decyzja stan natury węzeł końcowy Przykładowy projekt str 53-54

26 Struktura systemu ekspertowego
Baza danych Baza reguł Interfejs Moduł wnioskujący

27 Baza danych Jakie dane powinien zawierać system?
Jaki powinien być format danych (liczbowe, tekstowe)?

28 Baza reguł Reguły mogą mieć różnorodną strukturę,
Reguły if..then... (jeśli…to..), Proszę wypisać reguły do uwzględnienia w projektowanym systemi

29 Ćwiczenie 5: interfejs Proszę zaprojektować interfejs systemu – jakie powinien zawierać pola, jak informować o dostępnych funkcjonalnościach Proszę przygotować instrukcję użytkowania systemu ekspertowego (w dowolnej formie, może być procedura, schemat blokowy i inne)

30 Ćwiczenie 6: opracować wersję finalną projektu, uzupełnić braki, wprowadzić udoskonalenia Przygotować prezentację projektu Przygotować się do dyskusji nad projektem.

31 Ćwiczenie 7: Obrona i dyskusja nad projektem (grupy z prowadzącym)

32 Ćwiczenie 8: Prezentacja projektu dla pozostałych grup
Wystawienie ocen


Pobierz ppt "Systemy eksperckie i sztuczna inteligencja"

Podobne prezentacje


Reklamy Google