Analiza i interpretacja wyników egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe.
PODSTAWA PROGRAMOWA STANDARDY WYMAGAŃ EGZAMINACYJNYCH uczeń potrafi: Obowiązuje każdą szkołę publiczną PODSTAWA PROGRAMOWA ( cele edukacyjne, zadania szkoły, treści, osiągnięcia uczniów ) Minister Edukacji Narodowej Szkolny zestaw programów nauczania Szkoła posiada autonomię Szkolny system oceniania Szkolny program wychowawczy Obowiązuje każdą szkołę publiczną STANDARDY WYMAGAŃ EGZAMINACYJNYCH Minister Edukacji Narodowej uczeń potrafi: SPRAWDZIAN EGZAMIN GIMNAZJALNY EGZAMIN MATURALNY EGZAMINY POTWIERDZAJĄCE KWALIFIKACJE ZAWODOWE RAPORT :MINISTER EDUKACJI NARODOWEJ, KURATOR OŚWIATY, ORGAN PROWADZĄCY SZKOŁY, SZKOŁA
Cele oceniania zewnętrznego Diagnozowanie osiągnięć edukacyjnych uczniów Ocena jakości oddziaływań edukacyjnych szkoły Zapewnienie porównywalności zaświadczeń, świadectw dyplomów bez względu na miejsce ich wystawienia
Główni adresaci wyników uczeń kurator oświaty szkoła organ prowadzący szkołę
Komunikowanie wyników uczniowi Zaświadczenie o wynikach uzyskanych na sprawdzianie lub egzaminie gimnazjalnym Świadectwo dojrzałości Dyplom potwierdzający kwalifikacje zawodowe Wynik egzaminu pozwala uczniowi na sporządzenie: katalogu swoich mocnych i słabych stron – projektowanie dalszego etapu kształcenia; porównanie swojego poziomu umiejętności do wskaźników wojewódzkich i krajowych – niezależną ocenę poziomu osiągnięć.
Komunikowanie wyników szkole Sprawozdanie z egzaminu (z opisem rozwiązań zadań przez uczniów, parametrami statystycznymi). Wyniki indywidualne uczniów ( punkty za każdą czynność). Przydatność wyników egzaminów szkole Porównać swoje wyniki do wyników krajowych i wojewódzkich – stwierdzić w jakim stopniu egzamin sprawiał trudności uczniom szkoły. Porównać wyniki w poszczególnych latach – ocenić postęp. Ocenić poziom osiągnięć uczniów - określić słabe punkty procesu nauczania – uczenia się.
Egzamin potwierdzający kwalifikacje zawodowe
EGZAMIN ZAWODOWY – etap pisemny SPRAWDZIAN EGZAMIN GIMNAZJALNY I . Czytanie II. Pisanie III. Rozumowanie IV. Korzystanie z informacji V. Wykorzystywanie wiedzy w praktyce GH I. Czytanie i odbiór tekstów kultury GH II. Tworzenie własnego tekstu GM I. Umiejętne stosowanie terminów, pojęć i procedur … GM II. Wyszukiwanie i stosowanie informacji GM III. Wskazywanie i opisywanie faktów, związków i zależności … GM IV. Stosowanie zintegrowanej wiedzy i umiejętności do rozwiązywania problemów EGZAMIN MATURALNY EGZAMIN ZAWODOWY – etap pisemny I. Wiadomości i rozumienie II. Korzystanie z informacji III. Tworzenie informacji Etap pisemny I. Czytanie ze zrozumieniem informacji … II. Przetwarzanie danych liczbowych i operacyjnych III. Bezpieczne wykonywanie zadań zawodowych zgodnie z przepisami bhp, ochrony p.poż. oraz ochrony środowiska Etap praktyczny Opracowanie projektu realizacji określonych prac (T) Wykonanie zadania praktycznego (Z)
Podstawowe parametry statystyczne wykorzystywane w analizie i prezentacji wyników osiągnięć edukacyjnych
Analiza wyników Analiza jakościowa Analiza ilościowa Opis zaobserwowanego zjawiska Zgromadzenie informacji metodą statystyczną. Oparta na porównywaniu czynności wykonywanych przez uczniów z zaplanowanymi w kartotece. Oparta na punktowych wynikach danej grupy uczniów.
Rozkład liczebności wyników Średni wynik szkoły
Rozkład symetryczny lub rozkład normalny Rozkłady symetryczne rzadko występują w praktyce szkolnej związanej z badaniem osiągnięć uczniów
Sprawdzian 2008r.
Rozkład skośny Rozkład asymetryczny lewostronnie Rozkład asymetryczny prawostronnie
Rozkład dwumodalny Rozkład taki oznacza, że mało jest wyników przeciętnych, a dużo wyników słabych oraz dużo wyników dobrych.
Średni wynik szkoły suma punktów uzyskanych na egzaminie przez uczniów szkoły Średni wynik = liczba uczniów szkoły
Łatwość - wskaźnik poziomu osiągnięć uczniów
Łatwość Czynności - stosunek liczby punktów uzyskanych przez uczniów za wykonanie danej czynności do maksymalnej liczby punktów, którą mogli uzyskać za jej bezbłędne wykonanie. Zadania - stosunek liczby punktów uzyskanych przez uczniów za rozwiązanie danego zadania do maksymalnej liczby punktów, którą mogli uzyskać za jego bezbłędne rozwiązanie. Umiejętności/obszaru umiejętności - iloraz sumy punktów uzyskanych przez uczniów za wszystkie czynności odnoszące się do danej umiejętności/obszaru standardów oraz sumy punktów możliwych do uzyskania za te czynności. Testu - iloraz sumy punktów uzyskanych przez uczniów za rozwiązanie wszystkich zadań testu i sumy punktów możliwych do uzyskania za bezbłędne rozwiązanie zadań tego testu.
= p Łatwość Sposób obliczania łatwości p zadania (czynności): suma punktów uzyskanych przez uczniów za dane zadanie (czynność) p = suma punktów możliwych do uzyskania przez uczniów za to zadanie (czynność)
Interpretacja wskaźnika łatwości Wielkość wskaźnika (ułamek) 0,00 – 0,19 0,20 – 0,49 0,50 – 0,69 0,70 – 0,79 0,80 – 0,89 0,90 - 100 (%) 0 - 19 20 - 49 50 - 69 70 - 79 80 - 89 90 - 100 Ocena zadania bardzo trudne trudne umiar- kowanie trudne łatwe bardzo łatwe Stopień osiągnięć bardzo niski niski niżej zadawala- jacy zadawala- jacy dobry bardzo dobry
Łatwość zadań
Skala staninowa (dziewięciopunktowa)
Rozkład liczebności wyników normalny a skala staninowa
Interpretacja wyników na skali staninowej Numer stanina Nazwa wyniku Procent wyników Przedział punktowy 1 najniższy 4 ..… - ….. 2 bardzo niski 7 3 niski 12 niżej średni 17 5 średni 20 6 wyżej średni wysoki 8 bardzo wysoki 9 najwyższy
Najczęściej spotykanym ssakiem górskim jest góral. W zimie należy dokarmiać leśne zwierzęta, aby były smaczne na wiosnę. Porażonego prądem należy przede wszystkim wyciągnąć z kontaktu. Jaskółka jest zwierzęciem, tylko że w powietrzu. Po skończonym wdechu odkładamy nasze usta na bok. Porodem nazywamy wydalenie organizmu na powierzchnię ziemi. Ja nie wierzyłem w bociany, ale one są naprawdę, co widziałem w locie.
Dziękuję za uwagę