PODKARPACKI KURATOR OŚWIATY Przemyśl, sierpień 2009 r. INAUGURACJA NOWEGO ROKU SZKOLNEGO 2009/2010 NARADA Z KADRĄ KIEROWNICZĄ SZKÓŁ I PLACÓWEK.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
NADZÓR PEDAGOGICZNY W ROKU SZKOLNYM 2012/2013
Advertisements

Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
ZADANIA DYREKTORA SZKOŁY/PLACÓWKI W NOWYM NADZORZE PEDAGOGICZNYM opracowanie: Władysława Tkaczyk st. wizytator.
Zasady wyboru podręczników przez nauczycieli.
NOWY NADZÓR PEDAGOGICZNY
Wnioski z realizacji zadań nadzoru pedagogicznego
Kontrole doraźne w roku szkolnym Kontrole doraźne -71 na wniosek : organu prowadzącego szkołę lub placówkę - 4 Rzecznika Praw Obywatelskich.
AWANS ZAWODOWY NAUCZYCIELI
przeprowadzonych w przedszkolach województwa wielkopolskiego
Organizacja nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2010/2011.
System nadzoru pedagogicznego i oceny jakości pracy szkoły
Uwagi i wnioski wynikające z nadzoru pedagogicznego nad szkołami i przedszkolami w roku szkolnym 2008/2009 Słupsk, 26 sierpnia 2009 r. DELEGATURA w Słupsku.
WEWNĘTRZNE MIERZENIE JAKOŚCI PRACY SZKOŁY
NADZÓR PEDAGOGICZNY PODLASKIEGO KURATORA OŚWIATY W ROKU SZKOLNYM 2010/2011.
Jolanta Misztal Kujawsko – Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli we Włocławku Program poprawy efektywności kształcenia - opracowanie, wdrożenie i ewaluacja.
W roku szkolnym 2009/2010. Konstytucja RP art. 70 ust. 3 (…) Warunki zakładania i działalności szkół niepublicznych oraz udziału władz publicznych w ich.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Dokonać kontroli zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków korzystania z obiektów należących do szkoły, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków.
Nowy nadzór pedagogiczny Białystok, dnia r.
Nadzór pedagogiczny dyrektora szkoły/placówki
Kontrole planowe w roku szkolnym Tematyka i liczba kontroli Realizacja prawa dziecka pięcioletniego do rocznego przygotowania przedszkolnego.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA W ROKU SZKOLNYM 2013/2014 WIDEOKONFERENCJA RODN WOM w Częstochowie r.
Planowanie nadzoru pedagogicznego przez dyrektorów szkół i placówek oświatowych Jadwiga Romaniuk.
RAPORT DOTYCZĄCY EWALUACJI
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU z dnia 23 kwietnia 2004 r. w sprawie szczegółowych zasad sprawowania nadzoru pedagogicznego, wykazu.
Co warto wiedzieć o ewaluacji?
Spotkanie z Wójtami, Burmistrzami, Prezydentami i Starostami Małopolski Małopolski Kurator Oświaty Artur Dzigański.
PODSTAWY PRAWNE. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 20 sierpnia 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania,
Obszary i formy współdziałania kuratora oświaty z jednostkami samorządu terytorialnego.
Ewaluacja w nowym nadzorze pedagogicznym
Jelenia Góra, 27 kwietnia 2011 r.
Kontrole przeprowadzone przez Wydział Nadzoru Pedagogicznego ds. kontroli w roku szkolnym 2010/ 2011 Kuratorium Oświaty w Kielcach.
WYDZIAŁ KSZTAŁCENIA PRZEDSZKOLNEGO, PODSTAWOWEGO I GIMNAZJALNEGO Gdańsk, dnia 26 sierpnia 2008 r. Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
1 KONFERENCJA DYREKTORÓW SZKÓŁ I PLACÓWEK WOJEWÓDZTWA POMORSKIEGO Uwagi Gdańsk, sierpnia 2010 roku KURATORIUM OŚWIATY W GDAŃSKU.
VII OGÓLNOPOLSKA KONFERENCJA KADRY KIEROWNICZEJ OŚWIATY OSKKO,
Plan nadzoru pedagogicznego 2013/2014
Osiągnięcie przez szkoły i placówki warunków do pełnej realizacji kształcenia ogólnotechnicznego, zawodowego i wychowania komunikacyjnego. Cele szczegółowe:
Wyniki badań dotyczące wdrożenia rozporządzenia o nadzorze pedagogicznym.
ZESPÓŁ SZKÓŁ W OSTASZEWIE
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
Kształcenie zawodowe w szkołach rolniczych
NADZÓR PEDAGOGICZNY KURATORA OŚWIATY
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
Rola wspomagania na etapie diagnozowania, planowania, monitorowania i ewaluacji potrzeb szkoły/placówki. Suwałki, r.
Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
Witamy uczestników konferencji
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Podsumowanie nadzoru pedagogicznego 2013/2014 przedszkola
„ E-valesco znaczy wzmocnić ” Płock, wrzesień 2013 r.
Planowanie nadzoru pedagogicznego przez dyrektorów szkół i placówek oświatowych Jadwiga Romaniuk.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA W I LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCYM W OLEŚNICY.
ETwinning, aby w szkole było ciekawie. Szkola Podstawowa nr 1 w Bogatyni.
Zmiany w nadzorze pedagogicznym 1 sierpień 2015 r.
KONTROLE DORAŹNE Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015.
Informacja na temat oferty Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Zielonej Górze w roku szkolnym 2014/2015.
PODSUMOWANIE NADZORU PEDAGOGICZNEGO WIELKOPOLSKIEGO KURATORA OŚWIATY ( )
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA SZKOŁY PODSTAWOWE ( ) przeprowadzono 205 ewaluacji, w tym: 25 ewaluacji całościowych 180 ewaluacji problemowych Podsumowanie.
Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym
Debata z udziałem dyrektorów szkół i placówek oświatowych maj/czerwiec 2016 r.
Ro Roczny Plan Wspomagania Roczny Plan Wspomagania – plan zbudowany na bazie oferty doskonalenia realizowanej w danej szkole/ przedszkolu. RPW obejmuje.
Spotkanie z dyrektorami szkół i placówek oświatowych oraz przedstawicielami JST 1.Powitanie. 2.Wystąpienie Pani Aurelii Michałowskiej Mazowieckiego Kuratora.
Wspomaganie w nadzorze pedagogicznym
Doradztwo zawodowe w szkołach
Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
Ewaluacja zewnętrzna Zasady informowania o działaniach w ramach pedagogicznego nadzoru zewnętrznego.
Zadania realizowane w Wydziale Szkół Ponadpodstawowych,
Przykładowy model podziału środków
przedstawiciela Wielkopolskiego Kuratora Oświaty
Akredytacja placówek doskonalenia nauczycieli
Zapis prezentacji:

PODKARPACKI KURATOR OŚWIATY Przemyśl, sierpień 2009 r. INAUGURACJA NOWEGO ROKU SZKOLNEGO 2009/2010 NARADA Z KADRĄ KIEROWNICZĄ SZKÓŁ I PLACÓWEK

PROGRAM NARADY Jacek Wojtas, Podkarpacki Kurator Oświaty, Filozofia modernizacji systemu oświaty w roku szkolnym 2009/ 2010 i nie tylko… Ok.15 min. Alina Pieniążek, Dyrektor Wydziału Nadzoru Podstawowego i Gimnazjalnego, Sprawozdanie z realizacji nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2008/ 2009 Ok.30 min Ważne komunikaty: Krystyna Wróblewska, Dyrektor Podkarpackiego Centrum Edukacji Nauczycieli, Oferta szkoleniowa placówki Katarzyna Kuczmenda, Kierownik Oddziału nauki Departamentu Edukacji i Kultury Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego, Małgorzata Ząbek, Oddział nauki Departament Edukacji i Kultury, Programy stypendialne przewidziane do realizacji przez Departament Edukacji i Kultury Agencja Rynku Rolnego, rządowe programy : Szklanka mleka, Owoce w szkole. Ok. 30 min PRZERWA15 min. Marek Kondziołka, Dyrektor Wydziału Strategii Edukacyjnej i Administracji, Fundamenty zmodernizowanego nadzoru pedagogicznego. Jaki ma być? Ok. 30 min.

FUNDAMENTY ZMODERNIZOWANEGO NADZORU PEDAGOGICZNEGO Jaki ma być ? PODKARPACKI KURATOR OŚWIATY RZESZÓW, SIERPIEŃ 2009 R.

Cel sprawowania nadzoru Nadzór jest realizowany przez wykonywanie zadań i czynności określonych w art. 33 ustawy, w trybie planowych lub doraźnych działań, mających na celu doskonalenie systemu oświaty

PRZESŁANKI ZMIAN Brak efektywności i zdolności adaptacyjnych obecnego systemu nadzoru do zmieniającej się rzeczywistości Niezadowalająca praca szkół i placówek oraz organów je prowadzących w celu poprawy jakości kształcenia, powodująca nierówności edukacyjne o charakterze środowiskowym. Uzyskanie źródła informacji o stanie edukacji w celu planowania strategicznego (przez państwo), a także na poziomie lokalnym i regionalnym. Umożliwienie realizacji aspiracji i możliwości rozwoju osobistego i społecznego podmiotów w edukacji

Podstawowe cele 1. Dostarczanie jednostkom edukacyjnym rzetelnej informacji na temat jakości ich pracy dla: (A) ustalenia poziomu wypełniania wymagań określonych przez państwo. (B) umożliwienia zespołom szkolnym (dyrektor+ nauczyciele) efektywnej pracy nad podnoszeniem ich jakości. 2. Budowanie użytecznej bazy danych systemu oświatowego. Liczby nie kłamią, ale kłamcy liczą (R. C. Rao, Statystyka i prawda, Warszawa 1994)

Zadania nadzoru pedagogicznego: ewaluacja pracy szkół i placówek, kontrola przestrzegania prawa, wspomaganie..

Organizacja działań z zakresu nadzoru pedagogicznego Nadzór pedagogiczny jest sprawowany w trybie planowych lub doraźnych działań organów sprawujących ten nadzór oraz dyrektorów szkół i placówek. Planowe działania są prowadzone w odniesieniu do zadań ustalonych przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania na podstawie art. 35, ust. 2 pkt 1 ustawy. Doraźne działania są prowadzone w przypadku wskazania przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania takiego trybu realizacji zadań z zakresu nadzoru pedagogicznego, o których mowa w art. 35 ust. 2 pkt 1 ustawy oraz w innych, szczególnie uzasadnionych, przypadkach.

Organizacja działań z zakresu nadzoru pedagogicznego Dla planowanych działań organ sprawujący nadzór pedagogiczny opracowuje na każdy rok szkolny plan zawierający w szczególności: wykaz szkół i placówek wraz z terminami zakres ewaluacji problemowej i tematyką kontroli zaplanowanych do przeprowadzenia w poszczególnych szkołach i placówek (ustala minister +liczba jednostek i kryteria ich doboru oraz narzędzia kontroli)

Organizacja działań z zakresu nadzoru pedagogicznego Kurator informuje jednostki w terminie do 31 sierpnia o: zakresie ewaluacji problemowej Tematyce kontroli Na 30 dni przed terminem zaplanowanej ewaluacji zewnętrznej Na 7 dni przed rozpoczęciem kontroli

EWALUACJA Ewaluacja pracy szkół i placówek - badanie praktyczne oceniające. Ewaluacja, to badanie czegoś w celu wydania sądu o jego wartości, jakości, ważności czy stanie. Znaczy więc tyle, co ocenianie czy raczej badanie oceniające i w odróżnieniu od badań naukowych stanowi rodzaj badania praktycznego. Istotą badań praktycznych jest cel, dla którego są podejmowane: Mają one pomóc w usunięciu praktycznej trudności, a nie powiększyć czy skontrolować wiedzę teoretyczną.

EWALUACJA Ewaluacja obejmuje: zbieranie i analizowanie informacji, ustalanie oceny/ poziomu spełniania przez szkołę lub placówkę wymagań, jakie są stawiane szkołom i placówkom. Ewaluacja jest prowadzona: jako ewaluacja zewnętrzna - przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny, jako ewaluacja wewnętrzna prowadzona przez dyrektora szkoły lub placówki i innych nauczycieli, którym powierzono stanowiska kierownicze. Ma określać stopień spełniania przez szkołę lub placówkę wymagań stawianych przez państwo.

EWALUACJA Ewaluacja zewnętrzna (nie dłużej niż 5 dni roboczych w ciągu kolejnych 2 tygodni): jest prowadzona przez przygotowanych wizytatorów – ekspertów, jest prowadzona przez co najmniej dwie osoby (zespół), kończy się raportem, który zawiera oceną stopnia spełniania wymagań oraz proponowane wnioski (projekt w ciągu 7 dni, pełny raport w terminie kolejnych 7 dni od dnia zebrania) jest prowadzona z wykorzystaniem przygotowanych narzędzi, Ewaluacja wewnętrzna jest autonomicznym działaniem szkoły, jest podejmowana przez zespoły nauczycieli jest brana pod uwagę podczas ewaluacji zewnętrznej

Ewaluacja Wymagania są ujęte w czterech obszarach działalności szkół i placówek: procesy rozumiane jako działania zachodzące i podejmowane w szkole służące jej rozwojowi; efekty działalności szkoły lub placówki; zarządzanie szkołą lub placówką; funkcjonowanie szkoły w środowisku lokalnym, w szczególności w zakresie współpracy z rodzicami uczniów.

Poziom spełniania przez szkołę wymagań A BARDZO WYSOKI B WYSOKI C ŚREDNI D PODSTAWOWY E NISKI

Ustalenie poziomu E choćby w stosunku do jednego wymagania Polecenie dyrektorowi szkoły lub placówki: 1. Opracowanie (w uzgodnieniu z organem prowadzącym) programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania (musi uwzględniać zgłoszone uwagi i wnioski). 2. Wdrożenie programu następuje w terminach określonych w harmonogramie, zaakceptowanych przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny.

Niewykonanie polecenia Wniosek organu sprawującego nadzór pedagogiczny do organu prowadzącego z wiążącym go wnioskiem o odwołanie dyrektora szkoły lub placówki z końcem albo w czasie roku szkolnego bez wypowiedzenia.

Niewykonanie polecenia- szkoła niepubliczna 1. Wykreślenie z ewidencji 2. Cofnięcie uprawnień szkoły publicznej

KONTROLA Kurator Oświaty oraz dyrektor szkoły kontrolują przestrzeganie przez szkoły i placówki przepisów prawa w zakresie oświaty. Kontrola ma na celu ustalenie stanu faktycznego w zakresie działalności kontrolowanych szkół i placówek, rzetelne jego udokumentowanie i dokonanie oceny działalności szkół i placówek oraz organów je prowadzących pod względem: legalności rzetelności.

KONTROLA Kontrola przestrzegania przez szkoły i placówki przepisów ustawy powinna: przebiegać według ściśle określonych zasad, odbywać się na określonej grupie (próbie) szkół i placówek, dotyczyć jednoznacznie wskazanych zagadnień, kończyć się protokołem, którego wnioski odnoszą się do obowiązujących przepisów prawa, pozwalać na powstanie spójnych, uogólnionych wniosków na poziomie kuratoriów i ministerstwa.

WSPOMAGANIE Organ sprawujący nadzór pedagogiczny wspomaga szkoły i placówki przez: 1. przygotowywanie i publikowanie na stronie internetowej: wniosków z ewaluacji zewnętrznych i kontroli przestrzegania prawa; analiz porównawczych; 2. publikowanie na stronie internetowej przykładów dobrych praktyk; 3. wskazywanie wagi procesu ewaluacji dla poprawy jakości pracy szkół i placówek

Dyrektor współpracując z innymi osobami kierującymi: Organizuje ewaluację wewnętrzną i wykorzystuje jej wyniki do doskonalenia jakości pracy szkoły/ placówki (musi uwzględnić wnioski z ewaluacji wewnętrznej) Kontroluje przestrzeganie przez nauczycieli przepisów prawa dotyczących działalności edukacyjnej szkoły/ placówki. Wspomaga nauczycieli w realizacji ich zadań poprzez: a) Organizowanie szkoleń i narad b) Motywowanie do doskonalenia i rozwoju zawodowego c) Obserwowanie zajęć prowadzonych przez nauczycieli i przedstawianie nauczycielom wniosków wynikających z obserwacji.

ZADANIA SZEFA 1) PLANOWANIE-wyznaczanie czynności do wykonania oraz ustalenie uwarunkowań czasowych i technicznych 2) SZACOWANIE ZŁOŻONOŚCI I PRACOCHŁONNOŚCI 3) OPRACOWANIE HARMONOGRAMU PRAC 4) ROZDZIELANIE ZADAŃ

ZADANIA SZEFA 5) KONTROLA STOPNIA WYKONANIA ZADAŃ 6)INTERWENCJA W PRZYPADKU ZAGROŻENIA NIEWYKONANIA PLANU 7)ANALIZA I WNIOSKOWANIE W CELU ZWIĘKSZENIA EFEKTYWNOŚCI

PODSTAWOWE ZAGROŻENIA 1) NIEUWZGLĘDNIANIE DYNAMIKI OTOCZENIA 2) BIERNOŚĆ Dopóki nie zostanie ustalony konkretny termin załatwienia sprawy, dopóty nie można uznać, że zostanie ona w ogóle załatwiona.

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ Marek Kondziołka