Wnioski i rekomendacje płynące z badań zrealizowanych w ramach projektu Kraków, 5 grudnia 2007 r.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
„Na dobry początek – staż”
Advertisements

Projekty realizowane w ZSP nr 2 w Siedlcach współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki 2007 – 2013 w Małopolsce
STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
Konferencja Związku Pracodawców Forum Okrętowe na temat Przygotowanie kadr dla przemysłu okrętowego Gdańsk, 29 marca 2007r.
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI Kraków
Konferencja  Czas dla ludzi młodych
Seminarium System aktywizacji zawodowej kobiet – kobieta pracująca Grudzień 2006.
Sytuacja w województwie: zatrudnienie, edukacja, integracja społeczna, przedsiębiorczość.
SZKOLNY OŚRODEK KARIERY
SZKOŁA MARZEŃ Program zwiększania szans edukacyjnych i życiowych uczniów szkół wiejskich 1   16.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
1 Konferencja – 1 grudnia 2007r. Budowanie lokalnego partnerstwa na rzecz osób niepełnosprawnych Maria Świdurska – Ośrodek Pomocy Społecznej w Śremie.
1 Małopolskie Obserwatorium Rynku Pracy i Edukacji Warszawa, 15 lutego 2007 r.
Narodowa Strategia Spójności
Program Operacyjny Kapitał Ludzki 2007 – 2013 Program Operacyjny Kapitał Ludzki 2007 – 2013 Wojewódzki Urząd Pracy w Kielcach.
OBSERWATORIUM DOLNOŚLĄSKIEGO RYNKU PRACY I EDUKACJI OBSERWATORIUM DOLNOŚLĄSKIEGO RYNKU PRACY I EDUKACJI projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
KSZTAŁCENIE ZAWODOWE W ZSP NR 1 W ŁĘCZYCY A RYNEK PRACY REGIONU
Koncepcja, założenia, rezultaty Konferencja podsumowująca realizację projektu Kraków, 5 grudnia 2007 r.
Biblioteka zasobów informacyjnych Kraków, 5 grudnia 2007 r.
Perspektywa uczenia się przez całe życie 3 marca 2011.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Młodzi ludzie na rynku pracy. Baranowo 2013
MOBILNE CENTRUM INFORMACJI ZAWODOWEJ w Koninie
Departament Społeczeństwa Informacyjnego
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
CELE PROWADZENIA BADAŃ
Indywidualny plan działania
Działania w celu zwiększenia kompetencji przyszłych pracowników KGHM
SZKOLNY OŚRODEK KARIERY (SzOK)
GMINNE CENTRUM INFORMACJI - Szansa ul. Chrobrego 40/41 62 – 200 Gniezno Tel. (0 61) (0 61) E.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Województwa Pomorskiego 2020 a jakość edukacji w regionie
Ankieta C Metryczka Rekrutacja.
5 lat Obserwatorium Obserwatorium realizuje badania cykliczne oraz badania jednorazowe, odpowiadające na bieżące potrzeby informacyjne. Przygotowuje również
ROLA SPZ WE WSPARCIU DORADCÓW ZAWODOWYCH PRACUJĄCYCH W INNYCH PLACÓWKACH Prezenter EWA JAGODZIŃSKA PSYCHOLOG – DORADCA ZAWODOWY SPZ LUBLIN.
INFORMACJA EDUKACYJNA I ZAWODOWA W SZKOLE
Bezrobocie w moim regionie i województwie. Sposoby poszukiwania pracy.
Witam Państwa, Od 2007 jestem wicedyrektorem Mazowieckiej Jednostki Wdrażania Programów Unijnych w Warszawie. Od tego czasu powiat płocki otrzymał ponad.
Witam Państwa, Od 2007 jestem wicedyrektorem Mazowieckiej Jednostki Wdrażania Programów Unijnych w Warszawie. Od tego czasu powiat przasnyski otrzymał
PO KL sukcesy i wyzwania oraz dobre praktyki w rozwiązywaniu problemów woj. podlaskiego Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament.
Pomiędzy I a II Forum Pomorskiej Edukacji
Szymanik Elżbieta Witam Państwa, Od 2007 jestem wicedyrektorem Mazowieckiej Jednostki Wdrażania Programów Unijnych w Warszawie. Od tego czasu powiat sochaczewski.
Europa 2020 o … doradztwie zawodowym
CELE I ZAKRES EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
STRATEGIA ROZWOJU MIASTA ŚWIDWIN NA LATA
Planowane działania w zakresie polityki rynku pracy na rok 2013 Zielona Góra, listopad 2012 roku.
Witam Państwa, Od 2007 jestem wicedyrektorem Mazowieckiej Jednostki Wdrażania Programów Unijnych w Warszawie. Od tego czasu powiat gostyniński otrzymał.
Małopolskie założenia Gwarancji dla młodzieży
Wielkopolski rynek pracy pod obserwacją
Konferencja Prasowa Warszawa, 2 września 2015 r..
Projekty systemowe w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Toruń, 12 października 2015 roku.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet VII Promocja Integracji Społecznej Regionalne Centrum Rozwoju Społecznego w Toruniu.
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
Projekt „Zachodniopomorskie Obserwatorium Rynku Pracy” współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego i budżetu państwa w ramach Poddziałania.
Krajowy Program Przeciwdziałania Ubóstwu i Wykluczeniu Społecznemu 2020: Nowy Wymiar Aktywnej Integracji Poznań, styczeń 2014.
Konferencja nt. Rozwój szkolnictwa zawodowego w Białymstoku a potrzeby rynku pracy Białystok, 17 czerwca 2010 r. Uczestnicy projektu:  Instytut Badań.
POWIATOWY URZĄD PRACY W GDAŃSKU Metropolitalny Rynek Pracy Roland Budnik.
Jak przenieść diagnozę ujętą w koncepcji dotyczącej szkolnictwa zawodowego do wniosku o dofinansowanie w ramach Poddziałania Konkurs numer: RPPM IZ /16.
Wsparcie lokalnego rynku pracy przy wykorzystaniu narzędzi Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja przygotowana przez Powiatowy Urząd Pracy w Chojnicach.
Ważne jest nie to, co możemy zrobić, lecz to, co zrobić musimy. (Ch. Dickens) Idea poradnictwa zawodowego - jednostka jest odpowiedzialna za swój los,
Uwarunkowania oraz czynniki zmian na dolnośląskim rynku pracy WOJEWÓDZKA RADA DIALOGU SPOŁECZNEGO WOJEWÓDZTWA DOLNOŚLĄSKIEGO WROCŁAW, 20 LIPCA 2016 R.
EWALUACJA DOTYCZĄCA BADANIA LOSÓW ABSOLWENTÓW (rocznik ) w Publicznym Gimnazjum im. Jana Pawła II w Adamowie.
Program aktywizacji zawodowej absolwentów
Badanie ewaluacyjne współfinansowane przez Unię Europejską w ramach
Strategia RIT Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego – RIT.
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Dualne kształcenie zawodowe
Zapis prezentacji:

Wnioski i rekomendacje płynące z badań zrealizowanych w ramach projektu Kraków, 5 grudnia 2007 r.

Wnioski i rekomendacje z badań DANE ≠ INFORMACJE Zbyt wiele danych powoduje szum informacyjny W Obserwatorium: łatwy dostęp do potrzebnych dokumentów (przez bibliotekę on-line) na podstawie raportów badawczych przygotowywane wnioski i rekomendacje dla różnych grup odbiorców analizy problemowe – np. „Migracje – wyniki aktualnych badań i analiz”

Wnioski i rekomendacje z badań Monitoring ofert pracy w Małopolsce Do powiatowych urzędów pracy w Małopolsce tafia zaledwie około 40% wszystkich publikowanych ofert pracy Znaczne różnice w popycie na poszczególne grupy zawodowe: W PUP dominują oferty pracy przeznaczone dla „robotników przemysłowych i rzemieślników”, „pracowników przy pracach prostych” oraz „pracowników biurowych” Osoby szukające pracy na wyższych stanowiskach (jako technicy, średni personel, specjaliści czy menedżerowie), gdzie wymagane są wyższe kompetencje zawodowe, mają większą szansę na znalezienie ofert pracy w portalach internetowych, akademickich biurach karier czy w prasie Różnice geograficzne w dostępności ofert: W monitorowanych mediach ponad połowa miejsc pracy oferowana była na terenie Krakowa Mieszkańcy Krakowa, Tarnowa i powiatu tarnowskiego oraz Nowego Sącza mają większą szansę na znalezienie oferty pracy w Internecie bądź w prasie, zaś mieszkańcy pozostałych powiatów więcej propozycji pracy otrzymają w urzędzie pracy

Wnioski i rekomendacje z badań Monitoring ofert pracy w Małopolsce Ważnym źródłem poszukiwania pracy jest korzystanie z profesjonalnych agencji pośrednictwa pracy (a jest to sposób rzadko wykorzystywany) Bardzo ważne jest, aby przy poszukiwaniu pracy nie ograniczać się wyłącznie do jednego źródła ofert Pracodawcy rzadko korzystają z wielu kanałów pośrednictwa pracy, więc te same oferty rzadko powtarzają się w różnych źródłach Kluczowa w kwestii szans i sukcesu na rynku pracy jest własna aktywność osób bezrobotnych: częste osobiste kontaktów z przedsiębiorcami, wysyłane swoich CV do pracodawców (nawet wówczas gdy nie prowadzą oni rekrutacji na nowe miejsca pracy. Podczas rekrutacji przedsiębiorcy wykorzystują również napływające do firmy aplikacje nadsyłane przez chętnych do pracy, w oparciu, o które tworzą oni bazy danych potencjalnych pracowników) przeglądanie na bieżąco ofert pracy w PUP, dopiero w dalszej kolejności – pozyskiwanie szerokiego grona osób mogących zarekomendować ich kandydaturę potencjalnym pracodawcom

Wnioski i rekomendacje z badań Analiza porównawcza powiatów województwa małopolskiego (segmentacja) Analiza została przeprowadzona w celu dokonania segmentacji powiatów, czyli pogrupowania ich w subregiony charakteryzujące się zbliżonymi parametrami rozwojowymi. Wykonawców poproszono o podjęcie próby sformułowania wniosków z analizy dla programowania działań w zakresie promocji zatrudnienia, edukacji i przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu. Autorzy zasugerowali obszary oraz grupy wsparcia, które powinny być priorytetowe przy programowaniu działań w ramach PO KL dla poszczególnych segmentów: Segment rolniczy – w długim okresie czasu powinno się dążyć do inwestowania głównie w edukację, a w mniejszym stopniu w pomoc społeczną. Szczególnym wsparciem powinni zostać objęci ludzie młodzi – do 25. roku życia, stanowiący znaczącą a strategiczną dla subregionu grupę wśród bezrobotnych. Zaoferowanie im wsparcia socjalnego spowoduje pogłębienie uzależnienia od pomocy społecznej i marginalizację społeczną. Należy zainwestować we wsparcie kształcenia oraz poprawić dostępność miejsc pracy, także poza miejscem zamieszkania, choćby przez ułatwienia komunikacyjne, o ile odrębne badania wskażą ich brak jako jedną z przyczyn bezrobocia

Wnioski i rekomendacje z badań Analiza porównawcza powiatów województwa małopolskiego (segmentacja) Segment centralno-zachodni – w dalszym ciągu należy kłaść nacisk na rozwój małej i średniej przedsiębiorczości. W segmencie tym obserwujemy różnice między terenami wiejskimi a resztą powiatu. Szczególną uwagę należy skupić na problemie rozdrobnienia gospodarstw agrarnych i próbować zmniejszać różnice między miastem a wsią, w szczególności w zakresie edukacji. Wśród bezrobotnych szczególną opieką powinna zostać objęta grupa najmłodszych bezrobotnych – do 25. roku życia, jak w poprzednio omawianym segmencie. Segment południowo-wschodni – niezbędne jest doinwestowanie edukacji. Grupy, które należy objąć opieką to: osoby młode wchodzące na rynek pracy, bezrobotne kobiety oraz długotrwale bezrobotni. Szczególny nacisk należy kłaść na edukację, począwszy od edukacji przedszkolnej. Należy dążyć do systematycznego uniezależniania mieszkańców subregionu od pomocy społecznej.

Wnioski i rekomendacje z badań Analiza porównawcza powiatów województwa małopolskiego (segmentacja) Segment sąsiedzki – szczególną opieką należy objąć osoby bezrobotne nie posiadające kwalifikacji zawodowych oraz bezrobotnych po 55. roku życia. Dla dalszego rozwoju subregionu niezbędne jest doinwestowanie edukacji. Segment przemysłowy – segment wymaga przede wszystkim zmian strukturalnych – inwestycji zewnętrznych i zdywersyfikowanego rozwoju branżowego. Należy zwrócić uwagę na zagrożenie bezrobociem wśród kobiet. Segment ten wymaga głębszej analizy, która pozwoliłaby ustalić możliwości wygenerowania miejsc pracy dla kobiet. W tym wypadku należy się skupić głównie na ich reorientacji zawodowej. Należy dążyć do objęcia szczególną opieką młodych wchodzących na rynek pracy, aby zapobiec procesowi „wyludnienia” subregionu. Jest to jeden z obszarów najbardziej zagrożonych demograficznie (ujemny przyrost naturalny, saldo migracji ujemne, liczne migracje zagraniczne).

Wnioski i rekomendacje z badań Analiza porównawcza powiatów województwa małopolskiego (segmentacja) Kraków – szczególną opieką należy objąć bezrobotnych bez kwalifikacji zawodowych. Należy dalej stosować strategię inwestowania w zasoby ludzkie. Segment jest tak chłonnym rynkiem, iż do reaktywizacji zawodowej powinno wystarczyć zweryfikowanie kwalifikacji klienta urzędu pracy. Praca z bezrobotnym powinna iść dwutorowo: reorientację zawodową trzeba połączyć ze zmianą w zakresie wewnętrznej motywacji do pracy. Kraków jest potencjalnym rynkiem pracy dla innych obszarów województwa, co jednak wymaga rozeznania barier w tym zakresie. Segment wielkomiejski –należy zwrócić uwagę na odpływ wykwalifikowanej kadry i ludzi młodych z subregionu. Bez pojawienia się impulsu rozwojowego otwierającego istotne szanse na atrakcyjne zatrudnienie wykwalifikowanych osób, segment ten może w przyszłości przeżywać duże problemy z utrzymaniem osiągniętej pozycji konkurencyjnej.

Wnioski i rekomendacje z badań Migracje – wyniki aktualnych badań i analiz Obecnie emigracja jest raczej wyjazdem niż pełną rozłąką. Zmiana charakteru tego zjawiska wymaga dostosowania do niego strategii działania organów państwowych. Ważne jest, aby emigranci utrzymywali więzi z Polską, tzn. mieli szanse uczestnictwa w życiu politycznym, społecznym, kulturalnym kraju. Można to osiągnąć dzięki działaniom instytucji polskich za granicą oraz rozbudowie sieci powiązań z instytucjami w Polsce. W tym względzie należy również zmienić sposób postrzegania powrotów w kategoriach „porażka lub sukces”. W dobie globalizacji rynków pracy migracje są bowiem rodzajem zwykłej życiowej aktywności.

Wnioski i rekomendacje z badań Migracje – wyniki aktualnych badań i analiz portal internetowy „Wyjazdy i powroty” (wydzielona część portalu zawierałaby informacje dla reemigrantów) zmiana funkcji i zakresu kompetencji konsulów, otwieranie nowych placówek konsularnych w krajach, w których istnieją duże skupiska ludności polskiej - infolinia czynna całą dobę wprowadzenie głosowania korespondencyjnego i internetowego dla obywateli polskich przebywających za granicą pomoc w utrzymaniu kontaktu z kulturą polską oraz jej promocja wprowadzenie kursów językowych przez Internet, w telewizji adresowanych dla Polaków oraz obcokrajowców oraz w szkołach publicznych tych krajów, w których przebywają duże grupy polskich emigrantów promocja i upowszechnianie osiągnięć osób, które wróciły do kraju i odniosły sukces np. zakładając własną firmę uproszczenie procedur umożliwiających reemigrantom przenoszenie firm do Polski, zakładanie firm oraz ułatwiające rozpoczęcie działalności gospodarczej w Polsce przez Internet monitorowanie zjawiska emigracji przedstawicieli zawodów medycznych oraz innych grup zawodowych, których wyjazd może być dla gospodarki szczególnie dotkliwy

Wnioski i rekomendacje z badań Migracje – wyniki aktualnych badań i analiz w najbliższym czasie obecny model migracji zatrudnieniowych Polaków zostanie utrzymany w ciągu najbliższych 3-5 lat wskaźnik emigracji (zwłaszcza sezonowej) pozostanie wysoki w krótkim okresie czasu emigracja będzie wrastać, zwłaszcza w odniesieniu do osób, które wykonują zawody deficytowe w krajach UE-15. Wiązać się to będzie z rosnącymi niedoborami liczby pracowników w branżach: przetwórstwo spożywcze, przemysł stoczniowy, budownictwo, czy usługi medyczne najlepiej rozwinięte państwa członkowskie UE zgłaszają zapotrzebowanie na następujące zawody: informatycy biotechnologowie nauczyciele akademiccy, personel służby zdrowia, pracownicy robót wykończeniowych w budownictwie mieszkaniowym w perspektywie 5-10 lat prognozuje się zmniejszenie skali emigracji z Polski duża część dzisiejszych emigrantów z Polski prawdopodobnie wróci do kraju, przywożąc ze sobą doświadczenie, kontakty oraz kapitał inwestycyjny

Wnioski i rekomendacje z badań Badanie losów absolwentów ponadgimnazjalnych szkół zawodowych Sukces odnoszą absolwenci przyjmujący aktywną postawę, świadomie kształtujący swoją pozycję na rynku pracy Absolwenci, którzy stają się bezrobotnymi to często osoby bierne, nie posiadające wysokich kwalifikacji, które nie kształtowały świadomie swojej ścieżki edukacyjnej i mają niską motywację do poprawy własnej sytuacji na rynku pracy

Wnioski i rekomendacje z badań Badanie losów absolwentów ponadgimnazjalnych szkół zawodowych Aby pomóc tym absolwentom, jak również uchronić przedstawicieli młodszych roczników przed powtórzeniem tej ścieżki, należy: wykorzystywać wyniki egzaminów kończących gimnazjum lub badań predyspozycji do kierunkowania planów edukacyjno-zawodowych młodzieży zapewnić poradnictwo zawodowe każdemu uczniowi ponadgimnazjalnej szkoły zawodowej, jak i szkół gimnazjalnych (np. przez wprowadzenie zajęć obowiązkowych) przekonywać uczniów do gromadzenia doświadczenia zawodowego, nie tylko w formie obowiązkowych praktyk i praktycznego przygotowania do zawodu (np. przez łączenie nauki z pracą – choćby dorywczą i wakacyjną, zapewnienie absolwentom staży w wyuczonym zawodzie, wolontariat) zachęcać do podejmowania w trakcie nauki pracy zgodnej z kierunkiem kształcenia uświadamiać uczniom i absolwentom rolę przystępowania do egzaminów zawodowych oraz zdobywania dodatkowych kwalifikacji (poprzez udział w kursach, zdobywanie dyplomów i uprawnień)

Wnioski i rekomendacje z badań Badanie losów absolwentów ponadgimnazjalnych szkół zawodowych Wnioski dotyczące organizacji badań: Konieczne jest systematyczne i możliwie pełne monitorowanie losów absolwentów szkół ponadgimnazjalnych Optymalne rozwiązanie: badania prowadzone przez każdą szkołę zawodową (zasadniczą i technikum) według metodologii takiej samej dla całej Małopolski w dwóch etapach – badanie uczniów ostatniej klasy i badanie absolwentów w kolejnym roku – reprezentatywność na poziomie każdej szkoły, powiatu i województwa, podtrzymanie kontaktu z respondentami. Taka organizacja badań, angażująca pracowników szkół i wszystkich uczniów, obniży koszty badania i ułatwi ich organizację

Wnioski i rekomendacje z badań Badanie losów absolwentów ponadgimnazjalnych szkół zawodowych Wnioski dotyczące upowszechniania wyników badań: Pamiętając o motywach podejmowania decyzji o wyborze szkoły (moda, namowa rówieśników i rodziny) należy zadbać o dostarczenie młodzieży i ich rodzicom informacji pozwalających na racjonalne podejmowanie decyzji o wyborze szkoły i zawodu Raporty z badań należy pisać „językiem korzyści”, tj. eksponując pozytywne aspekty podejmowania kształcenia w konkretnych kierunkach, jak perspektywa wysokich zarobków, łatwość znalezienia pracy

Wnioski i rekomendacje z badań Analiza potencjału zatrudnieniowego sekcji gospodarki w Małopolsce oraz Badanie strategicznych branż w Małopolsce Raport będzie dostępny na stronie internetowej projektu w połowie grudnia Zapraszamy do zapoznania się z ich treścią i do zgłaszania uwag i rekomendacji

Dziękuję za uwagę Maria Leńczuk tel.: 012 42 87 86 e-mail: obserwatorium@wup-krakow.pl www.obserwatorium.malopolska.pl