Fundusze strukturalne dla przemysłu lotniczego w obecnym okresie programowania Elżbieta Wojnicka.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
OPOLSKIE CENTRUM ROZWOJU GOSPODARKI ,,Możliwości wsparcia działalności klastrów w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Opolskiego”
Advertisements

Aplikowanie o środki z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego na przykładzie SPO Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw Wojciech Pander CASE-Doradcy.
2 NARODOWY PLAN ROZWOJU (NPR) ,6 mln EUR 100% FUNDUSZ SPÓJNOŚCI 3 733,3 mln EUR 32,8% SEKTOROWE PROGRAMY OPERACYJNE (SOP) 4 431,2 mln EUR 39% SOP.
Dotacje dla przedsiębiorstw z Funduszy Europejskich na lata
Ustawa o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej
Ministerstwo Gospodarki i Pracy Sektorowy Program Operacyjny Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw, lata (SPO-WKP) Małgorzata Świderska.
Wiedza i innowacje w rozwoju gospodarki -
Tomasz Kierzkowski Szanse rozwoju przedsiębiorczości związane z funduszami pomocowymi po akcesji Warszawa, 8 grudnia 2003.
Finansowanie innowacji w okresie – przegląd rozwiązań wspierających innowacyjność przedsiębiorstw zaplanowanych w Programach Operacyjnych Tomasz.
Wsparcie udziału przedsiębiorców w programach promocji KRYTERIA OCENY Poddziałanie Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, Poznań,
I FORUM FUNDUSZY EUROPEJSKICH Fundusze Europejskie – efekty, możliwości i perspektywy Program Bloku Finansowego PIENIĄDZ ROBI PIENIĄDZ… Czyli rola i wsparcie.
NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI dla rozwoju Polski. 02Ministerstwo Rozwoju RegionalnegoWarszawa, Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka, 2007.
Centrum Zaawansowanych Technologii – możliwości wsparcia z funduszy strukturalnych UE Jacek Guliński Centrum Wspierania Innowacji Poznański Park Naukowo-Technologiczny.
Od pomysłu do realizacji projektu - procedury. 2. Jakie są źródła finansowania naszego projektu?
1 Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego Sektorowy Program.
1 Środki finansowe z UE na rozwój przedsiębiorstwa D r i n ż. J u s t y n a P a t a l a s.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet IV Szkolnictwo wyższe i nauka Działanie 4.2 Patrycja Dukaczewska.
Działania Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości na rzecz rozwoju innowacyjności małych i średnich przedsiębiorstw Świętokrzyska Giełda Kooperacyjna.
Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego Uzupełnienie Programu zatwierdzone przez Komitet Monitorujący ZPORR w dniu 16 kwietnia 2004 r.
Źródła finansowania działań w sektorze informatycznym Wojciech Pander CASE-Doradcy.
1 MOŻLIWOŚCI FINANSOWANIA INICJATYW KLASTROWYCH W RAMACH REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO WOJEWÓDZTWA OPOLSKIEGO NA LATA 2007 – dr Rafał Klimek.
Raport z kontroli Beneficjentów Sektorowego Programu Operacyjnego Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw Działanie 2.3 oraz Poddziałanie Autorem.
Zasady skutecznego aplikowania o dotacje z Funduszy Strukturalnych Iwona Czaplikowska Katowice, 13 stycznia 2005.
1 Działanie 2.1 Rozwój i podniesienie konkurencyjności przedsiębiorstw Schemat A Bezpośrednie wsparcie inwestycji w MŚP Szkolenie dla mikroprzedsiebiorców.
Sektorowy Program Operacyjny Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw Paweł Bartoszek Regionalny Punkt Kontaktowy 6PR UE ul. Rubież 46, Poznań tel.:
Priorytet II Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach Działanie 2.6. Regionalne Strategie Innowacyjne i transfer wiedzy Departament Rozwoju Regionalnego.
1 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej Poznań Małgorzata Świderska Warszawa Sektorowy Program Operacyjny WZROST KONKURENCYJNOŚCI.
POLSKA AGENCJA ROZWOJU PRZEDSIĘBIORCZOŚCI Sektorowy Program Operacyjny Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw Działanie 2.3 – Inwestycje dla MŚP Tomasz.
Sektorowy Program Operacyjny Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw
Zewnętrzne źródła finansowania przedsięwzięć innowacyjnych 9 marca 2009 r. Anna Rąplewicz Dyrektor ds. Edukacji, Doradztwa i Funduszy Europejskich Regionalna.
Nauka i Biznes - rola PARP we wzmacnianiu współpracy
Efekty wdrażania działania 5.1 PO IG Wspieranie rozwoju powiązań kooperacyjnych o znaczeniu ponadregionalnym.
Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej Departament Zarządzania Programem Wzrostu Konkurencyjności Przedsiębiorstw SEKTOROWY PROGRAM OPERACYJNY.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego 1 17 października 2008 r. Anna Dobrowolska Dyrektor Departamentu Funduszy Europejskich Efekty SPO WKP –rola Ministerstwa.
Unia Europejska Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego 1 Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia i wynikające z.
Fundusze Strukturalne dla przedsiębiorstw Spis treści 1. Sektorowy Program Operacyjny Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw – SPO WKP 2. Zintegrowany.
1. Założenia do przygotowania Strategii Inwestycyjnej Wydział Rozwoju Gospodarczego Wrocław, 2 czerwca 2009.
Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka
Finansowanie działań inwestycyjnych w OIiP
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
Mikroprzedsiębiorstwa Mikroprzedsiębiorstwa
Ministerstwo Gospodarki i Pracy Nowe instrumenty w ustawie o wspieraniu działalności innowacyjnej Krzysztof Krystowski Podsekretarz Stanu Ministerstwo.
Ministerstwo Nauki i Informatyzacji
Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej Sektorowy Program Operacyjny Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw, lata Ministerstwo.
1 Założenia projektu systemowego Ministerstwa Gospodarki realizowanego w ramach Poddziałania Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka Wsparcie.
1 Wsparcie przedsiębiorczości z funduszy strukturalnych w latach 2007 – 2013 Tomasz Nowakowski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 28 maja 2008 r. w sprawie programu Kreator innowacyjności – wsparcie innowacyjnej przedsiębiorczości.
Wsparcie dla rozwoju technologii
SEKTOROWY PROGRAM OPERACYJNY WZROST KONKURENCYJNOŚCI PRZEDSIĘBIORTSW WZROST KONKURENCYJNOŚCI PRZEDSIĘBIORTSW (SPO WKP)
Ministerstwo Gospodarki Budowanie innowacyjnej gospodarki Departament Rozwoju Gospodarki Ministerstwo Gospodarki Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza.
1 Targi Zarządzania Zasobami Ludzkimi 8-9 kwiecień 2008 r. Warszawa Wanda Powałka Zespół Wdrażania Instrumentów Instytucjonalnych PARP „Punkty Konsultacyjne.
1. U SŁUGI D ORADZTWA W Z AKRESIE U SŁUG I D OTACJI I NWESTYCYJNYCH Narodowa Strategia Spójności (d. Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia)
Biuro Konsultingowe „ADVISER” zaprasza Państwa do zapoznania się z możliwościami dofinansowania przedsięwzięć w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny.
1. Program Operacyjny „Rybactwo i Morze” Program został opracowany w oparciu o:  przepisy prawa UE rozporządzenie PE i Rady nr 1303/2013 w sprawie wspólnych.
Wsparcie dotacyjne w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego WD na lata
Możliwości pozyskania dofinansowania dla przedsiębiorców z Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój.
ARP – biznes, rozwój, innowacje Poznań, 26 Listopada 2015 r. ARP S.A./ARP – biznes, rozwój, innowacje.
Kujawsko – pomorskie dla… … biznesu Wsparcie bezpośrednie – dotacje Tereny inwestycyjne Turystyka biznesowa Zostań swoim szefem Internet /społeczeństwo.
INSTRUMENTY WSPIERANIA PROJEKTÓW INNOWACYJNYCH ARP S.A.
P RZEDSIĘBIORCZOŚĆ W KONTEKŚCIE WSPÓŁPRACY TRANSGRANICZNEJ - TERAŹNIEJSZOŚĆ I PRZYSZŁOŚĆ P RZEDSIĘBIORCZOŚĆ W KONTEKŚCIE WSPÓŁPRACY TRANSGRANICZNEJ - TERAŹNIEJSZOŚĆ.
2014 Wzmocnienie powiązań między nauką, a biznesem poprzez realizację projektów w ramach POIR Jakub Moskal Dyrektor Departamentu Koordynacji Wdrażania.
Podsumowanie wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata 2007 – 2013 Stan na dzień (KSI SIMIK) Urząd Marszałkowski.
Copyright (c) 2007 DGA S.A. | All rights reserved. Wsparcie innowacyjności w regionalnych programach operacyjnych Konferencja „Innowacyjna gospodarka”
POLSKA AGENCJA ROZWOJU PRZEDSIĘBIORCZOŚCI POLISH AGENCY FOR ENTERPRISE DEVELOPMENT © PARP Wspieranie inwestycji innowacyjnych finansowanych z funduszy.
Fundusze unijne na rzecz innowacji: Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka Poznań, 14 stycznia 2008 r. copyright (c) 2007 DGA S.A. | All rights reserved.
Paczków dnia r..
Wsparcie dotacyjne w ramach
DOFINANSOWANIE DLA FIRM W RAMACH NOWEJ PERSPEKTYWY
WIELKOPOLSKI REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY NA LATA
Zapis prezentacji:

Fundusze strukturalne dla przemysłu lotniczego w obecnym okresie programowania Elżbieta Wojnicka

2 Sektorowy Program Operacyjny Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw Priorytet I Rozwój przedsiębiorczości i wzrost innowacyjności poprzez wzmocnienie instytucji otoczenia biznesu Priorytet II BEZPOŚREDNIE WSPARCIE PRZEDSIĘBIORSTW

3 Struktura SPO - WKP CEL: poprawa pozycji konkurencyjnej przedsiębiorstw działających na terenie Polski Priorytet 1 instytucje otoczenia biznesu Priorytet 2 przedsiębiorstwa Działanie 1 instytucje wspierające Działanie 2 instytucje finansujące Działanie 3 parki i inkubatory Działanie 4 sfera badawczo-rozwojowa Działanie 5 usługi publiczne on-line Działanie 1 doradztwo specjalistyczne Działanie 2 nowe inwestycje, internacjonalizacja Działanie 3 inwestycje, promocja Działanie 4 ochrona środowiska

4 Instytucje wdrażające: INSTYTUCJA ZARZĄDZAJĄCA: Ministerstwo Gospodarki Priorytet 1 instytucje otoczenia biznesu Priorytet 2 przedsiębiorstwa Działanie 1 Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości Działanie 2 Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości Działanie 3 Agencja Rozwoju Przemysłu S.A. Działanie 4 Ministerstwo Edukacji i Nauki Działanie 5 Ministerstwo Edukacji i Nauki Działanie 1 Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości Działanie 2 Ministerstwo Gospodarki Działanie 3 Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości Działanie 4 Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej

5 1.Wspieranie rozwoju i poprawa oferty instytucji oraz ponadregionalnych sieci instytucji świadczących usługi dla przedsiębiorców (w tym projekty inwestycyjne oraz promocyjne) 2.Projekty ponadregionalne, realizowane we współpracy z zagranicznymi instytucjami wspierania biznesu 3.Budowa i/lub rozwój baz danych BAT (Best Available Technology) 4.Studia i ekspertyzy związane z problematyką działania PRIORYTET Wzmocnienie instytucji wspierających działalność przedsiębiorstw 1.1 Wzmocnienie instytucji wspierających działalność przedsiębiorstw 1.2 Poprawa dostępności do zewnętrznego finansowania inwestycji przedsiębiorstw 1.3 Tworzenie korzystnych warunków dla rozwoju firm 1.4 Wzmocnienie współpracy między sferą badawczo-rozwojową a gospodarką 1.5. Rozwój systemu dostępu przedsiębiorców do informacji i usług publicznych on-line Rozwój przedsiębiorczości i wzrost innowacyjności poprzez wzmocnienie instytucji otoczenia biznesu

6 1.Dokapitalizowanie funduszy pożyczkowych 2.Dokapitalizowanie funduszy poręczeń kredytowych 3.Wspieranie powstawania funduszy kapitału zalążkowego typu seed capital PRIORYTET Wzmocnienie instytucji wspierających działalność przedsiębiorstw 1.2 Poprawa dostępności do zewnętrznego finansowania inwestycji przedsiębiorstw 1.2 Poprawa dostępności do zewnętrznego finansowania inwestycji przedsiębiorstw 1.3 Tworzenie korzystnych warunków dla rozwoju firm 1.4 Wzmocnienie współpracy między sferą badawczo-rozwojową a gospodarką 1.5. Rozwój systemu dostępu przedsiębiorców do informacji i usług publicznych on-line Rozwój przedsiębiorczości i wzrost innowacyjności poprzez wzmocnienie instytucji otoczenia biznesu

7 1.Studia wykonalności, biznes plany, oceny oddziaływania na środowisko dla parków przemysłowych, parków naukowo-technologicznych oraz inkubatorów technologicznych, w tym akademickich 2.Projekty inwestycyjne związane z powstawaniem i rozwojem parków przemysłowych, parków naukowo– technologicznych oraz inkubatorów technologicznych (w tym akademickich) 3.Usługi doradcze dla instytucji zarządzających w/w parkami i inkubatorami PRIORYTET Wzmocnienie instytucji wspierających działalność przedsiębiorstw 1.2 Poprawa dostępności do zewnętrznego finansowania inwestycji przedsiębiorstw 1.3 Tworzenie korzystnych warunków dla rozwoju firm 1.4 Wzmocnienie współpracy między sferą badawczo-rozwojową a gospodarką 1.5. Rozwój systemu dostępu przedsiębiorców do informacji i usług publicznych on-line Rozwój przedsiębiorczości i wzrost innowacyjności poprzez wzmocnienie instytucji otoczenia biznesu

8 1.Programy badawcze w priorytetowych z punktu widzenia polskiej gospodarki dziedzinach badawczych 2.Projekty badawczo-wdrożeniowe związane z wprowadzaniem innowacji (w tym szczególnie zaawansowanych technologii oraz BAT), realizowane wspólnie przez instytucje naukowo-badawcze i firmy foresightu 3.Projekty badawczo-rozwojowe, w tym dotyczące foresightu technologicznego 4.Projekty inwestycyjne w zakresie niezbędnej infrastruktury badawczej do realizacji projektów w/w kategorii PRIORYTET Wzmocnienie instytucji wspierających działalność przedsiębiorstw 1.2 Poprawa dostępności do zewnętrznego finansowania inwestycji przedsiębiorstw 1.3 Tworzenie korzystnych warunków dla rozwoju firm 1.4 Wzmocnienie współpracy między sferą badawczo-rozwojową a gospodarką 1.5. Rozwój systemu dostępu przedsiębiorców do informacji i usług publicznych on-line Rozwój przedsiębiorczości i wzrost innowacyjności poprzez wzmocnienie instytucji otoczenia biznesu

9 1.Stworzenie elektronicznej platformy powszechnego dostępu osób i firm do informacji i usług publicznych 2.Granty dla instytucji publicznych na wdrożenie, rozpowszechnienie i wykorzystywanie w/w platformy 3.Zwiększenie bezpieczeństwa wymiany danych przesyłanych do administracji publicznej 4.Integracja referencyjnych rejestrów osób i firm PRIORYTET Wzmocnienie instytucji wspierających działalność przedsiębiorstw 1.2 Poprawa dostępności do zewnętrznego finansowania inwestycji przedsiębiorstw 1.3 Tworzenie korzystnych warunków dla rozwoju firm 1.4 Wzmocnienie współpracy między sferą badawczo-rozwojową a gospodarką 1.5. Rozwój systemu dostępu przedsiębiorców do informacji i usług publicznych on-line Rozwój przedsiębiorczości i wzrost innowacyjności poprzez wzmocnienie instytucji otoczenia biznesu

10 W ZAKRESIE: Zasad prowadzenia przedsiębiorstwa w warunkach Jednolitego Rynku Europejskiego Wdrażania systemów zarządzania jakością, zarządzania środowiskiem oraz bezpieczeństwa i higieny pracy Uzyskiwania certyfikatów zgodności dla wyrobów, surowców, maszyn i urządzeń oraz personelu Wdrażania strategii rozwoju przedsiębiorstw w oparciu o nowe technologie i rozwiązania innowacyjne Podejmowania i rozwijania działalności eksportowej PRIORYTET Wzrost konkurencyjności małych i średnich przedsię - biorstw poprzez DORADZTWO 2.1 Wzrost konkurencyjności małych i średnich przedsię - biorstw poprzez DORADZTWO 2.2 Wsparcie konkurencyjności produktowej i technologicznej przedsiębiorstw 2.3 Wzrost konkurencyjności małych i średnich przedsiębiorstw poprzez INWESTYCJE 2.4 Wsparcie dla inwestycji w zakre-sie dostosowania przedsiębiorstw do wymogów ochrony środowiska Bezpośrednie wsparcie przedsiębiorstw

11 Wsparcie NOWYCH inwestycji: utworzenie lub rozbudowa przedsiębiorstwa, dokonywanie zasadniczych zmian produkcji, produktu lub procesu produkcyjnego w istniejących przedsiębiorstwach Internacjonalizacja przedsiębiorstw: pokrycie części kosztów udziału przedsiębiorców w wyjazdowych misjach gospodarczych oraz w przedsięwzięciach targowo–wystawienniczych PRIORYTET Wzrost konkurencyjności małych i średnich przedsię - biorstw poprzez DORADZTWO 2.2 Wsparcie konkurencyjności produktowej i technologicznej przedsiębiorstw 2.3 Wzrost konkurencyjności małych i średnich przedsiębiorstw poprzez INWESTYCJE 2.4 Wsparcie dla inwestycji w zakre-sie dostosowania przedsiębiorstw do wymogów ochrony środowiska Bezpośrednie wsparcie przedsiębiorstw

12 1.Inwestycje w nowoczesne technologie produkcyjne, technologie wspomagające zarządzanie przedsiębiorstwem oraz dostosowanie do wymagań unijnych (zwłaszcza norm zharmonizowanych) 2.Wspólne przedsięwzięcia inwestycyjne oraz modernizacja przedsiębiorstw 3.Zakup wyników prac badawczo– rozwojowych oraz praw własności przemysłowej 4.Projekty promocyjne PRIORYTET Wzrost konkurencyjności małych i średnich przedsię - biorstw poprzez DORADZTWO 2.2 Wsparcie konkurencyjności produktowej i technologicznej przedsiębiorstw 2.3 Wzrost konkurencyjności małych i średnich przedsię-biorstw poprzez INWESTYCJE 2.4 Wsparcie dla inwestycji w zakre-sie dostosowania przedsiębiorstw do wymogów ochrony środowiska Bezpośrednie wsparcie przedsiębiorstw

13 1.Gospodarka wodno-ściekowa 2.Ochrona powietrza 3.Gospodarka odpadami przemysłowymi i niebezpiecznymi 4.Inwestycje konieczne do uzyskania pozwolenia zintegrowanego PRIORYTET Wzrost konkurencyjności małych i średnich przedsię - biorstw poprzez DORADZTWO 2.2 Wsparcie konkurencyjności produktowej i technologicznej przedsiębiorstw 2.3 Wzrost konkurencyjności małych i średnich przedsiębiorstw poprzez INWESTYCJE 2.4 Wsparcie dla inwestycji w zakresie dostosowania przedsiębiorstw do wymogów ochrony środowiska Bezpośrednie wsparcie przedsiębiorstw

14 Preferowane są projekty w sektorach: wysokiej techniki jak lotnictwo oraz mikroelektronicznym, informatycznym i teletechnicznym w części tradycyjnych branż (np. maszynowej, chemicznej, spożywczej) w sektorach o wysokim tempie wzrostu popytu rynkowego, mających szansę na opłacalny eksport i wejście do międzynarodowych sieci dystrybucyjnych

15 Jeszcze można aplikować do: Prawdopodobnie będzie jeszcze jedna runda naboru dla projektów z działania 2.3. (być może z przesunięcia z 2.1.) Będą 4 rundy naboru do 2.1. (doradztwo – 25 mln Euro) 3 rundy do 2.4. – ochrona środowiska 1 runda 1.4. – współpraca ze sferą B+R na – w badania przemysłowe i przedkonkurencyjne – około czerwca Wsparcie na wyjazdy na misje gospodarcze (ciągły konkurs – wnioski można składać do sierpnia) Ponadto środki ze ZPORR 2.5. promocja przedsiębiorczości i 3.4. mikroprzedsiębiorstwa

16 Główne błędy popełniane przy aplikowaniu wg PARP działanie 2.1. Niewystarczająco wykazana trwałość rezultatów projektu w czasie Niska efektywność kosztowa (wysokość przewidywanych wydatków jest niewystarczająco uzasadniona w kontekście zaplanowanych celów projektu oraz działań, szczególnie w przypadku, gdy oszacowane wydatki wyraźnie przewyższają średnie ceny rynkowe lub średnie stawki wynagrodzenia ekspertów).

17 Główne błędy popełniane przy aplikowaniu wg PARP działanie 2.1. Projekt nie prezentuje wyników szczegółowej analizy potrzeb wnioskodawcy oraz analizy problemów lub barier stojących na drodze rozwoju wnioskodawcy, jako uzasadnionej podstawy do jego realizacji; projekt nie prezentuje tego, w jaki sposób realizacja projektu będzie mieć pozytywny wpływ na rozwiązanie określonej wyżej kategorii problemów i barier zidentyfikowanych w przedsiębiorstwie; projekt opiera się na zbyt ogólnikowych i szablonowych opisach oraz uzasadnieniach, w zbyt małym stopniu odnoszących się do specyfiki oraz faktycznych potrzeb wnioskodawcy.

18 Główne błędy popełniane przy aplikowaniu wg PARP działanie 2.1. Zbyt oszczędnie przedstawiona rola doradztwa, oraz jego uzasadnienie (potrzeba) na poszczególnych etapach projektu / w ramach poszczególnych działań (wydatków) kwalifikowanych, w tym także zbyt oszczędne uzasadnienie w projekcie dla zaproponowanej metodologii oraz czasu trwania usług doradczych. Opis planowanego projektu nie przedstawia szczegółowych etapów / działań wchodzących w jego skład lub zamiast prezentuje etapy formalno- proceduralne towarzyszące realizacji projektu (np.: złożenie wniosku, umieszczenie zaproszenia do składania ofert przez wykonawców, podpisanie umowy o dofinansowanie, wybór wykonawcy, podpisanie umowy o świadczenie usług doradczych, realizacja projektu, złożenie wniosku o płatność, itd.).

19 Główne błędy formalne popełniane przy aplikowaniu wg PARP działanie 2.1. wniosek nie jest kompletny (kopia i/lub oryginał nie zawiera wszystkich wymaganych załączników lub zawiera niepoprawne załączniki) wniosek wypełniony niezgodnie z Instrukcją, w tym niewypełnione wymagane pola wniosku kopia niepoprawnie potwierdzona za zgodność z oryginałem lub brak wersji elektronicznej lub wersja elektroniczna nietożsama z wersję wdrukowaną wniosku wydatki kwalifikowane projektu nie mieszczą się w zakresie wydatków kwalifikowanych w ramach Działania 2.1 SPO-WKP Braki w załącznikach

20 Główne błędy popełniane przy aplikowaniu wg PARP działanie 2.3. Projekty dotyczą głównie zakupu samych robót i materiałów budowlanych oraz zakupu nieruchomości. Wydatki te nie powinny w żadnym wypadku stanowić głównego celu i przedmiotu projektu. Projekty dotyczą między innymi zakupu środka transportu a brak w nich uzasadnienia tego wydatku lub brak określonej metody weryfikacji jego wykorzystania dla celów projektu Nowe inwestycje, zostały rozpoczęte przed złożeniem wniosku

21 Główne błędy popełniane przy aplikowaniu wg PARP działanie 2.3. ·brak spójności projektu – opisywane przez wnioskodawców projekty stanowiłą niespójne listy zadań inwestycyjnych wynikających z bieżących potrzeb wnioskodawcy ·nieprecyzyjne i lakoniczne opisy projektów – opisy, z których nie wynika co jest przedmiotem projektu, jak wnioskodawca zamierza projekt zrealizować oraz co w wyniku realizacji projektu osiągnie ·błędy i niespójności w dokumentach – informacje zawarte we wniosku muszą pokrywać się z informacjami zawartymi w pozostałych dokumentach

22 Główne błędy popełniane przy aplikowaniu wg PARP działanie 2.3. brak właściwych informacji o wnioskodawcy – jeśli ma udziałowców lub posiada udziały w innych podmiotach powinna się znaleźć wyczerpująca informacja zgodnie z Rozporządzeniem KE 364/2004 podawanie wskaźników rezultatu, które są niemożliwe do osiągnięcia, ponieważ ich osiągnięcie jest całkowicie niezależne od wnioskodawcy umieszczanie wydatków kwalifikowanych, których nie da się zidentyfikować ani określić – lakoniczne opisy np. ekspertyza finansowa błędy w obliczaniu pomocy uzyskanej na realizację projektu

23 Główne błędy popełniane przy aplikowaniu wg PARP działanie 2.3. brak pokrycia zakładanych zewnętrznych źródeł finansowania w promesie kredytowej, leasingowej bądź w dokumencie potwierdzającym korzystanie z funduszy inwestycyjnych (dotyczy jeśli wnioskowane wsparcie jest większe niż 125 tyś PLN) projekty wielokrotnie przekraczające możliwości wnioskodawcy – wnioskodawcy często składali wnioski dotyczące projektów, których nie są w stanie zrealizować, ponieważ np. wartość wydatków kwalifikowanych kilkakrotnie przekracza wartość rocznych przychodów brak wystarczającej wiedzy i doświadczenia – niewypełnione, nieprawidłowo lub lakonicznie wypełnione tabele w Biznes Planie, w których należy opisywać umiejętności, wiedzę i zasoby niezbędne dla zrealizowania projektu.

24 Główne błędy popełniane przy aplikowaniu wg PARP działanie 2.3. brak uzasadnienia wydatków kwalifikowanych – wydatki zgodnie z założeniami Programu powinny być niezbędne dla realizacji celów projektu a więc z dokumentów złożonych przez wnioskodawcę (wniosek oraz biznes plan) takie uzasadnienie powinno jednoznacznie wynikać. nakłady na realizację projektu niewspółmierne do planowanych rezultatów wydatki zbędne dla realizacji projektu lub niezwiązane z jego realizacją brak źródeł finansowania projektów – wnioskodawca nie może zapominać, iż wsparcie jest refundacją poniesionych wydatków. Tak więc musi on zapewnić wystarczające źródła finansowania dla swojego projektu. Takie finansowanie musi być widoczne w sprawozdaniach finansowych (środki własne, kredyt, leasing, inne źródła finansowania).

25 Główne błędy popełniane przy aplikowaniu wg PARP działanie 2.3. wydatki niekwalifikowane – wnioskodawcy często umieszczali wydatki niekwalifikowane w wydatkach kwalifikowanych. Wydatki niekwalifikowane to nie tylko te, które znajdują się poza katalogiem wydatków określonym dokumentami Działania ale także wydatki zbędne dla realizacji i osiągnięcia celów projektu brak ważnych dokumentów dotyczących gotowości projektu do realizacji takich jak pozwolenie na budowę. podawanie przez wnioskodawców nieprawdziwych informacji o tym, iż pozwolenie na budowę nie jest wymagane w oparciu o obowiązujące przepisy prawa budowlanego. nieważne pozwolenia na budowę. projekt niegotowy do realizacji – uwarunkowany spełnieniem warunków niezależnych od wnioskodawcy takich jak uzyskanie dofinansowania w innym programie pomocowym

26 Główne błędy popełniane przy aplikowaniu wg PARP działanie 2.3. wpisanie nie dotyczy w miejscu, gdzie określa się np. posiadane nagrody/wyróżnienia krajowe lub międzynarodowe, czy informacje na temat realizacji polityk horyzontalnych, zastosowania technologii ICT w realizowanym projekcie. lakoniczny opis uzyskanych nagród lub wyróżnień. lakoniczny opis posiadanych certyfikatów ISO, za które można uzyskać punkty. niezgodność danych we wniosku pomiędzy np. liczbą nowych miejsc pracy a tymi danymi zawartymi w Biznes Planie. nierealne założenia dla poprawy konkurencyjności. brak informacji lub informacje lakoniczne o poprawie BHP. nieprawidłowe opinie o innowacyjności technologii będącej przedmiotem projektu – brak opinii w ogóle, opinia bez informacji o zakresie i okresie stosowania technologii, opinia dotycząca niewielkiego wycinka projektu a więc nie dotycząca przedmiotu projektu