Przedmiotowe testy diagnostyczne uwzględniające kompetencje kluczowe, a obowiązujące standardy egzaminacyjne dr Henryk Szaleniec.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Legnica 4 października 2011r. Jelenia Góra 5 października 2011r. Wałbrzych 6 października 2011r. Wrocław 11 października 2011r. Opole 7, 12 października.
Advertisements

TEMAT: ZASADY DIAGNOZOWANIA UCZNIÓW ZDOLNYCH
Generator przyszłości
ELEMENTY OCENIANIA KSZTAŁTUJĄCEGO
Rekrutacja.
„E-podręczniki do kształcenia ogólnego”
Skuteczne kształtowanie kompetencji kluczowych
GIMNAZJUM IM. STANISŁAWA STASZICA W PANKACH
Akademia uczniowska Projekty matematyczno – przyrodnicze w gimnazjach
SZKOŁA SUKCESU PROGRAM.
Konferencja dla przedstawicieli jednostek samorządu terytorialnego Tworzenie sieci Powiatowych Ośrodków Wspierania Uczniów Zdolnych w województwie małopolskim.
Prezentacja przygotowana przez zespół badawczy przy CKE pod kierunkiem dr R.Dolaty PRIORYTETY POMORSKIEGO KURATORA OŚWIATY w roku szkolnym 2008/
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Projekt realizowany przez Uniwersytet.
Skuteczne kształtowanie kompetencji kluczowych
Realizacja projektu w szkołach w roku szkolnym 2010/2011 Ewa Grela Dyrektor Projektu.
Realizacja projektu w roku szkolnym 2011/2012 Ewa Grela Dyrektor Projektu.
Wirtualne Koła Naukowe – środowisko uczenia się w wirtualnej przestrzeni. Henryk Szaleniec.
Realizacja projektu w roku szkolnym 2012/2013 Ewa Grela Dyrektor Projektu.
Spośród 80 szkół, które przystąpiły do realizacji projektu, znalazła się również nasza szkoła – Zespół Szkół nr 3 w Kędzierzynie-Koźlu.
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Projekt jest realizowany przez.
Gimnazjum nr 4 im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Tychach
Wyrównywanie szans edukacyjnych.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego INFORMACJE OGÓLNE O PROJEKCIE DiAMEnT Dostrzec i aktywizować
Egzamin gimnazjalny od roku 2012 Podstawa prawna: Rozporządzenie MEN z r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania.
Podniesienie kompetencji nauczycieli z obszarów wiejskich Dolnego Śląska w zakresie innowacyjnych metod nauczania w obszarze ICT i nauk matematyczno-przyrodniczych.
Szkoła Podstawowa nr 28 z oddziałami integracyjnymi w Lublinie Rok szkolny 2012/2013 Nasza szkoła rozpoczęła udział w programie Szkoła z klasą 2.0. Jednym.
Co to jest TIK?.
DOKUMENTACJA SKŁADANA W SZKOLE PONADGIMNZJALNEJ podanie 2 zdjęcia zaświadczenie lekarskie o braku przeciwwskazań do kształcenia w zawodzie Termin składania.
Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Egzamin gimnazjalny – zasady r.szk. 2013/14
Gimnazjum Nr 1 w projekcie „Mały Archimedes”
WYKORZYSTANIE KOMPUTERA NA ZAJĘCIACH POZALEKCYJNYCH
Pozyskujemy Fundusze z Unii Europejskiej w projektach edukacyjnych.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Informacja o programie Zostać przedsiębiorczym.
Wyrównywanie szans edukacyjnych. Projekt systemowy ZAGRAJMY O SUKCES Od r realizowany jest w szkole projekt systemowy ZAGRAJMY O SUKCES w ramach.
„Szkolne Centrum Nauki”
Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą Akcja jest skierowana jest.
E-Akademia Przyszłości to projekt realizowany przez Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne S.A. Jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
„Kompetencje zawodowe”
Egzamin gimnazjalny 2014 Zasady i informacje.
ANALIZA EGZAMINU GIMNAZJALNEGO 2013 GIMNAZJUM IM
NOWA FORMUŁA SPRAWDZIANU SZÓSTOKLASISTY
Konkursy organizowane przez Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im
Konkursy organizowane przez Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im
„Szkoła w Bejscach znana z tego, że się troszczy o każdego” że się troszczy o każdego”
Dobre praktyki TIK. Dla kogo program? Program skierowany jest do wszystkich tych nauczycieli, którzy widzą potrzebę edukacji medialnej w szkole, chcą.
Termin sprawdzianu: 1 kwietnia 2015 r. (środa), godz
ANALIZA EGZAMINU GIMNAZJALNEGO 2014 GIMNAZJUM IM. JANA PAWŁA II W BOGUSZYCACH.
SPRAWDZIAN Z JĘZYKA ANGIELSKIEGO W KLASIE SZÓSTEJ Czy powinien wzbudzać nasze obawy?
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
SPOTKANIE OTWIERAJĄCE Program „Szkoła z klasą 2.0” edycja 2013/2014 Szkoła Podstawowa im. Elizy Orzeszkowej w Radgoszczy.
Sprawdzian z języka angielskiego w klasie szóstej
Edukacja po CEOwsku mgr Bożena Sozańska.
Informator dla rodziców
Sprawdzian szóstoklasisty
EWD gimnazjalne Czym jest metoda edukacyjnej wartości dodanej (EWD)? Efektywność pracy szkoły, przed kilku laty, oceniano jedynie na podstawie wyników.
Zespół środków, czyli urządzeń (np. komputer, sieci komputerowe czy media), narzędzi (oprogramowanie) oraz innych technologii, które służą wszechstronnemu.
SPRAWDZIAN OD ROKU SZKOLNEGO 2014/15 Odbędzie się 1 kwietnia 2015 roku.
Klasa matematyczno- informatyczna w Świętej Katarzynie.
Ewaluacja pracy szkoły – drogą do wszechstronnego rozwoju uczniów.
Serwisy Web 2.0 do tworzenia i udostępniania materiałów edukacyjnych (5 godz. szkolenie stacjonarne: 05.11) lub 15 godz. szkolenie.
DIAGNOZA POZIOMU WIEDZY Z MATEMATYKI UCZNIÓW KLASY I TECHNIKUM INFORMATYKI WRZESIEŃ, ROK SZKOLNY 2016 / 2017.
ANALIZA WYNIKÓW DIAGNOZY WSTĘPNEJ
Publiczna Szkoła Podstawowa nr 3 w Obornikach Śląskich
Projekt: Poprawa jakości kształcenia ogólnego w mieście Jaśle oraz gminach: Jasło, Dębowiec, Krempna, Nowy Żmigród i Osiek Jasielski Regionalny Program.
RAPORT Z EGZAMINU GIMNAZJALNEGO W ROKU SZKOLNYM 2016/2017
WYNIKI DIAGNOZY WSTĘPNEJ W KLASACH PIERWSZYCH - WRZESIEŃ 2017
Jak kształtować kompetencje kluczowe?
TERMINARZ EGZAMINU historia i wos – godz. 9:00
Skuteczne kształtowanie kompetencji kluczowych
Zapis prezentacji:

Przedmiotowe testy diagnostyczne uwzględniające kompetencje kluczowe, a obowiązujące standardy egzaminacyjne dr Henryk Szaleniec

Główne wątki Jakie testy zostaną zastosowane? Kiedy będą przeprowadzone? Jakie umiejętności będą sprawdzane? Jak będzie zorganizowane testowanie? Jak wykorzystamy w szkole wnioski z analizy wyników testowania?

Zakres treściowy testów Planowane w Projekcie testy będą zgodne ze standardami wymagań egzaminacyjnych wynikającymi z wymagań zapisanych w podstawie programowej

Kiedy będą przeprowadzane testy diagnostyczne? Podczas trwania Projektu będą przeprowadzone 4 sesje testowe: Testy diagnostyczne (wrzesień 2010) Testy na zakończenie I klasy (2011) Testy na zakończenie II klasy (2012) Testy na zakończenie III klasy (2013)

Z czego składa się jedna sesja testowa? Sesja składa się z 3 części i testy przeprowadzane są on-line Część I Matematyka – 45-60 minut Część II Umiejętności przyrodnicze – 45-60 minut Część III Język angielski 30- 45 minut Ankieta badająca postawy

Jak będą przeprowadzane testy? Testy przeprowadzane będą na platformie e-learningowej. Zostaną wykorzystanie ciekawe rozwiązania multimedialne wspomagające: naukę, rozwój intelektualny diagnozę, w powiązaniu ze stosowaną w całym Projekcie mieszaną metodą nauczania (nauczanie tradycyjne i e-learning). Metody i techniki zastosowane w testach, odpowiadają najnowszym trendom w diagnostyce edukacyjnej.

Zadnia zastosowane w teście W testach zastosowane będą on-line zadania: wielokrotnego wyboru, wymagające czytania tekstów źródłowych i wskazówek, uzupełniania luk, krótkiej odpowiedzi, układanki/ szeregowanie/ porównywania, typu prawda – fałsz, animacje/ obrazków/ map/ wykresów, odsłuchy nagrań, łączenie w pary, tworzenie diagramów, wykresów, krzyżówki.

Wstępna charakterystyka testu diagnostycznego (wrzesień 2010) Wyniki testu diagnostycznego służą 4 celom: stanowią układ odniesienia do analizy edukacyjnej wartości dodanej w zakresie kompetencji kluczowych na zakończenie każdego roku szkolnego, ułatwią rozpoznanie uczniów, którzy ukończyli szkołę podstawową z bardzo niskim poziomem kompetencji kluczowych (w tym umiejętności uczenia się), ułatwią rozpoznanie uczniów utalentowanych w zakresie przedmiotów matematyczno-przyrodniczych, stanowią informację przydatną do planowania pracy dydaktycznej.

Test matematyczny

Test matematyczny (matematyka, informatyka, przedsiębiorczość/WOS) Porozumiewanie się w języku ojczystym Rozumienie różnych tekstów o charakterze matematycznym. Tworzenie różnych tekstów o charakterze matematycznym. Porozumiewanie się w języku obcym Rozumienie podstawowych określeń z języka angielskiego przy korzystaniu z komputera, kalkulatora i innych urządzeń technicznych oraz przy korzystaniu z różnych programów komputerowych. Kompetencje matematyczne i naukowo-techniczne Przetwarzanie informacji o charakterze matematycznym. Stosowanie reguł matematycznych w codziennych sytuacjach życiowych.

Test matematyczny (matematyka, informatyka, przedsiębiorczość/WOS) Kompetencje informatyczne Posługiwanie się TI do rozwiązywania problemów matematycznych. Posługiwanie się TI do rozwiązywania problemów z zakresu przedsiębiorczości. Kompetencje społeczne i obywatelskie Posługiwanie się terminami matematycznymi w komunikacji międzyludzkiej. Inicjatywność i przedsiębiorczość Twórcze rozwiązywanie problemów matematycznych.

Test przyrodniczy

Test przyrodniczy (fizyka, chemia, biologia, geografia) Porozumiewanie się w języku ojczystym Rozumienie różnych tekstów o charakterze przyrodniczym. Tworzenie różnych tekstów o charakterze przyrodniczym. Posługiwanie się różnymi terminami z zakresu przyrody. Kompetencje matematyczne i naukowo-techniczne Przetwarzanie informacji o charakterze przyrodniczym. Znajomość reguł i zasad występujących w przyrodzie (fizyka, chemia, biologia), wykorzystanie ich do rozwiązywania problemów Kompetencje informatyczne Posługiwanie się TI do rozwiązywania problemów przyrodniczych. Posługiwanie się TI wyszukiwania informacji z zakresu przyrody.

Test przyrodniczy (fizyka, chemia, biologia, geografia) Inicjatywność i przedsiębiorczość Wykorzystywanie wiedzy przyrodniczej w codziennych sytuacjach życiowych. Twórcze rozwiązywanie problemów przyrodniczych. Stosowanie różnych technik twórczego rozwiązywania problemów.

Test języka angielskiego

Test z języka angielskiego Porozumiewanie się w języku obcym Umiejętność komunikowania się w języku angielskim (stosowanie odpowiednich reguł i zasad gramatycznych, leksykalnych oraz dopasowanie słownictwa do tematyki przekazywanych treści). Kompetencje informatyczne Posługiwanie się TI do wyszukiwania i selekcjonowania informacji. Korzystanie z Internetu. Kompetencje społeczne i obywatelskie Posługiwanie się językiem angielskim w różnych sytuacjach, zależnych od kontekstu i sytuacji. Inicjatywność i przedsiębiorczość Umiejętność rozwiązywania problemów w języku angielskim.

Organizacja przeprowadzenia testu Wszystkie cztery sesje testowe będą przeprowadzone on-line w pracowniach komputerowych

Organizacja przeprowadzenia testu Pracownia powinna zapewniać samodzielność rozwiązywania zadań i dostęp do Internetu

Dostęp do testu w określonym czasie dla grupy (klasy) uczniów akceptuje nauczyciel

Jak w szkole wykorzystamy wnioski z analizy wyników testowania? Analiza postępów uczniów w zakresie kompetencji kluczowych. Analiza edukacyjnej wartości dodanej szkół i klas w zakresie kompetencji kluczowych. Wnioski do pracy dydaktycznej w zakresie kształcenia kompetencji kluczowych. Uczniowskie ćwiczenia indywidualne z wykorzystaniem dodatkowych zadań – tzw. materiały naprawcze.

Wirtualne Koła Naukowe – program pracy z uzdolnionymi dr Henryk Szaleniec

Główne wątki Czym będzie Wirtualna Szkoła uczniów utalentowanych? Jakich uczniów nazwiemy utalentowanymi? W jaki sposób będzie prowadzona rekrutacja do kół? Jak będą zorganizowane Wirtualne Koła Naukowe? Cztery grupy aktywności w ramach Wirtualnych Kół Naukowych? 5 filarów Wirtualnej Szkoły dla uczniów utalentowanych.

Czym będzie wirtualna szkoła uczniów utalentowanych? Wirtualna Szkoła uczniów utalentowanych oznacza środowisko uczenia się w wirtualnej przestrzeni przy pomocy odpowiednich narzędzi i aplikacji pod opieką nauczycieli akademickich. Wirtualną Szkołę tworzą koła przedmiotowe. Każde koło będzie miało swojego akademickiego opiekuna.

Czym będzie wirtualna szkoła uczniów utalentowanych? Głównym celem wirtualnego koła w jest zapewnienie utalentowanym uczniom, rozproszonym w 200 szkołach, możliwości dostępu do zaawansowanych metod samodzielnego uczenia się w kontakcie z nauczycielem akademickim oraz innymi uczniami poprzez Sieć.

Jakich uczniów nazywamy utalentowanymi? Ellen Winner1 uważa, że uczniów utalentowanych wyróżniają trzy grupy cech: W dziedzinie, w której posiadają talent, rozwijają się znacznie wcześniej niż ich rówieśnicy, a nauka nie tylko nie stanowi dla nich trudności, ale ponadto sprawia im przyjemność zapewniając jednocześnie wysoki poziom motywacji i szybki postęp. 1 Winner Ellen, Gifted Children: Myths and Realities, Basic Books, New York, 1996.

Jakich uczniów nazywamy utalentowanymi? Utalentowani uczniowie nie tylko uczą się w swojej dziedzinie szybciej, niż nawet bardzo zdolni, ale także uczą się w całkiem inny sposób pod względem jakościowym dokonując własnych odkryć koniecznych do rozwiązania problemu, nad którym się koncentrują. Od najmłodszych lat potrafią się uczyć samodzielnie przy minimalnej pomocy dorosłych.

Jakich uczniów nazywamy utalentowanymi? Prawie że obsesyjnie interesują się dziedziną, w której posiadają talent i dążą do mistrzowskiego jej opanowania. Często potrafią tak intensywnie koncentrować się na swojej dziedzinie, że mogą całkowicie wyłączyć się z tego, co się wokół nich dzieje.

Intensywnie interesują się dziedziną, w której posiadają talent. Rozwijają się znacznie wcześniej niż ich rówieśnicy i uczą się z łatwością w danej dziedzinie Uczą się w całkiem inny sposób pod względem jakościowym. Cechuje ich duża samodzielność. Intensywnie interesują się dziedziną, w której posiadają talent.

W jaki sposób będzie prowadzona rekrutacja do kół? W projekcie zaplanowano udział około 400 uczniów w Wirtualnych Kołach Naukowych. W trakcie rekrutacji będą brane pod uwagę 4 czynniki. Rezultat osiągnięty w konkursie matematyczno -przyrodniczym w szkole podstawowej. Wynik sprawdzianu na zakończenie szkoły podstawowej. Wynik testu diagnostycznego w części matematycznej i przyrodniczej. Wynik obserwacji nauczycielskich w pierwszych czterech miesiącach nauki w gimnazjum.

Jak będą zorganizowane wirtualne koła naukowe? Wirtualne koła naukowe będą zorganizowane według dziedzin: biologia, chemia, geografia, fizyka, informatyka, matematyka tworząc wirtualną szkołę uczniów utalentowanych.

Grupy aktywności w ramach wirtualnych kół naukowych Praca w Sieci z opiekunem akademickim przed obozem naukowym. I interdyscyplinarny obóz naukowy dla 100 wyróżniających się uczestników kół naukowych – uczniowskie badania. Praca w Sieci pomiędzy pierwszym i drugim obozem naukowym. II interdyscyplinarny obóz naukowy sumujący rezultaty uczniowskich badań.

Harmonogram działań Zadanie Termin Odpowiedzialni za organizację Rekrutacja uczniów Do 31.11.2010 Szkoła i WSiP Utworzenie wirtualnych kół 15.12.2010 Nauczyciele akademiccy Praca wirtualnych kół z wykorzystaniem platformy 01.02.2011 – 24.06.2011 I obóz naukowy - badawczy lipiec lub wrzesień 2011 WSiP i nauczyciele akademiccy Rok szkolny 2011/2012 II obóz naukowy- sumujący rezultaty wrzesień 2012

5 filarów wirtualnej szkoły dla uczniów utalentowanych Dostęp do szkolnej pracowni przedmiotowej Indywidualna praca własna domu Praca w Sieci z rówieśnikami Obozy naukowe Praca z pod kierunkiem nauczyciela akademickiego

Dziękuję za uwagę