Monitorowanie osiągnięć uczniów Przygotowanie uczniów do sprawdzianu/

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Legnica 4 października 2011r. Jelenia Góra 5 października 2011r. Wałbrzych 6 października 2011r. Wrocław 11 października 2011r. Opole 7, 12 października.
Advertisements

NADZÓR PEDAGOGICZNY W ROKU SZKOLNYM 2012/2013
Reforma wychowania fizycznego – mity a rzeczywistość
Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
ZADANIA DYREKTORA SZKOŁY/PLACÓWKI W NOWYM NADZORZE PEDAGOGICZNYM opracowanie: Władysława Tkaczyk st. wizytator.
KONFERENCJA METODYCZNA pod hasłem Diagnostyka i ewaluacja - konieczność czy potrzeba?  Organizatorzy: Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Koninie Miejski.
GIMNAZJUM IM. STANISŁAWA STASZICA W PANKACH
NOWY NADZÓR PEDAGOGICZNY
ZASADY OGÓLNE EGZAMINU POTWIERDZAJĄCEGO KWALIFIKACJE ZAWODOWE W ROKU SZKOLNYM 2009/2010 ZSM - NYSA 2009.
Wnioski z realizacji zadań nadzoru pedagogicznego
Monitorowanie osiągnięć uczniów
Kontrole doraźne w roku szkolnym Kontrole doraźne -71 na wniosek : organu prowadzącego szkołę lub placówkę - 4 Rzecznika Praw Obywatelskich.
Wyniki sprawdzianu, egzaminu gimnazjalnego i maturalnego w 2009 r. uczni ó w szk ó ł prowadzonych przez Gminę Miejską Mielec.
Uwagi i wnioski wynikające z nadzoru pedagogicznego nad szkołami i przedszkolami w roku szkolnym 2008/2009 Słupsk, 26 sierpnia 2009 r. DELEGATURA w Słupsku.
Prezentacja przygotowana przez zespół badawczy przy CKE pod kierunkiem dr R.Dolaty PRIORYTETY POMORSKIEGO KURATORA OŚWIATY w roku szkolnym 2008/
Sprawdzian po klasie szóstej w szkole podstawowej
NADZÓR PEDAGOGICZNY PODLASKIEGO KURATORA OŚWIATY W ROKU SZKOLNYM 2010/2011.
Jolanta Misztal Kujawsko – Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli we Włocławku Program poprawy efektywności kształcenia - opracowanie, wdrożenie i ewaluacja.
1 ZASADY OGÓLNE EGZAMINU POTWIERDZAJĄCEGO KWALIFIKACJE ZAWODOWE W ROKU SZKOLNYM 2010/2011 ZSM - NYSA 2010.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Nowy nadzór pedagogiczny Białystok, dnia r.
Zestawienie wyników egzaminu
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ W ZESPOLE SZKÓŁ W KOWALEWIE ZA ROK SZKOLNY 2011/2012.
EWALUACJA WEWNĘTRZNA W SZKOLE
Informacje ogólne Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007r w sprawie warunków i sposobie oceniania, klasyfikowania.
Egzamin gimnazjalny od roku 2012 Podstawa prawna: Rozporządzenie MEN z r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania.
WYNIKI EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ ROK SZKOLNY 2009/2010 Maków GIMNAZJUM ŚWIĘTEGO WOJCIECHA W MAKOWIE Hanna Głuszek Krystyna Strzemińska.
Badanie przeprowadzone W październiku 2012
Co warto wiedzieć o ewaluacji?
Wybrane fragmenty. Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje,
Analizuje się wyniki sprawdzianu i egzaminu gimnazjalnego.
DIAGNOZA W SZKOLE.
Spotkanie z Wójtami, Burmistrzami, Prezydentami i Starostami Małopolski Małopolski Kurator Oświaty Artur Dzigański.
Indywidualne nauczanie
Organizacja nadzoru pedagogicznego Sprawny system przepływu informacji Prawidłowość doboru pracowników do charakteru realizowanych zadań Terminowość zadań
ZESPÓŁ SZKÓŁ W OSTASZEWIE
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
EGZAMIN GIMNAZJALNY W SUWAŁKACH 2009 Liczba uczniów przystępująca do egzaminu gimnazjalnego w 2009r. Lp.GimnazjumLiczba uczniów 1Gimnazjum Nr 1 w Zespole.
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
Warlubie, r.. Wyniki egzaminów gimnazjalnych szkół powiatu świeckiego w roku 2011 w kontekście wyników kraju, województwa i innych powiatów.
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
Egzamin w gimnazjum składał się z 3 części: humanistycznej, matematyczno-przyrodniczej i języka obcego nowożytnego. Podczas egzaminu kończącego gimnazjum.
Konferencja inauguracyjna Wolsztyn 14 listopada 2007.
PROGRAMY NAUCZANIA INNOWACJE PEDAGOGICZNE PROGRAMY AUTORSKIE
Analiza wyników egzaminu gimnazjalnego
„ E-valesco znaczy wzmocnić ” Płock, wrzesień 2013 r.
Planowanie nadzoru pedagogicznego przez dyrektorów szkół i placówek oświatowych Jadwiga Romaniuk.
Raport z ewaluacji wewnętrznej 2014/2015
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA W I LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCYM W OLEŚNICY.
Raport z ewaluacji wewnętrznej PSP nr 17 im. M. Konopnickiej w Wałbrzychu rok szkolny 2014/2015 Opracowanie: G. Broniek-Pelister J. Gawonicz A. Müller.
Priorytety Ministra Edukacji Narodowej i Sportu na rok szkolny 2005/2006.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
O nowych zadaniach nauczyciela matematyki w kontek ś cie wyboru podr ę czników i programów nauczania.
Wyniki egzaminu gimnazjalnego w Społecznym Gimnazjum w Rybniku.
Analiza wyników egzaminu gimnazjalnego w części matematyczno- przyrodniczej z zakresu przedmiotów przyrodniczych w roku szkolnym 2014/2015.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA SZKOŁY PODSTAWOWE ( ) przeprowadzono 205 ewaluacji, w tym: 25 ewaluacji całościowych 180 ewaluacji problemowych Podsumowanie.
Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym
PRÓBNEGO SPRAWDZIANU SZÓSTOKLASISTY
Informacja o wynikach sprawdzianu i egzaminu w publicznych szk o ł ach podstawowych i gimnazj ach szk o ł ach podstawowych i gimnazj ach (dla których organem.
1 Plan nadzoru pedagogicznego Lubelskiego Kuratora Oświaty na rok szk. 2015/2016 wynikający z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
Debata z udziałem dyrektorów szkół i placówek oświatowych maj/czerwiec 2016 r.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
Wspomaganie w nadzorze pedagogicznym
Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Wykorzystywanie wyników sprawdzianu w pracy dydaktycznej
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
EGZAMIN GIMNAZJALNY 2018/2019.
Próbny egzamin ÓSMOKLASISTy 2018/2019
Anna Kowalska, SP w Koszalinie
Zapis prezentacji:

Monitorowanie osiągnięć uczniów Przygotowanie uczniów do sprawdzianu/ KURATORIUM OŚWIATY W POZNANIU Monitorowanie osiągnięć uczniów Przygotowanie uczniów do sprawdzianu/ egzaminu gimnazjalnego 2010 r. Monitorowanie osiągnięć jako narzędzie ewaluacji Poziom umiejętności uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi na podstawie wyników sprawdzianu/egzaminu gimnazjalnego 2009 r.

Nadzór pedagogiczny w kontekście oceny efektów kształcenia w szkole W rozporządzeniu z dnia 7 października 2009 w sprawie sprawowania nadzoru pedagogicznego ewaluacja wewnętrzna została zdefiniowana jako badanie praktyczne oceniające przeprowadzane w szkole lub placówce. Ewaluacja wewnętrzna jest badaniem wybranego fragmentu działalności szkoły (placówki), w wyniku którego pozyskuje ona informacje, analizuje je i na ich podstawie projektuje swoje dalsze działania. Oddanie w ręce dyrektorów i nauczycieli decyzji o zakresie i sposobie wdrożenia wniosków z ewaluacji wewnętrznej pozwala szkole (placówce) na wybranie własnej drogi rozwoju. Umożliwia doskonalenie wynikające z potrzeb uczniów i lokalnej społeczności. Ewaluacje nie jest nowym zadaniem. Już w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 23 kwietnia 2004 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego pojawiło się pojęcie ewaluacji rozumianej jako ocena przydatności i skuteczności podejmowanych działań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych w odniesieniu do założonych celów, służąca doskonaleniu tych działań; kolejne rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 15 grudnia 2006 r. wprowadziło konieczność prowadzenia działalności diagnostyczno-oceniającej, która obejmowała w szczególności diagnozowanie oraz ocenianie działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej szkół i placówek.

Dlaczego warto analizować osiągnięcia edukacyjne, egzaminacyjne uczniów? Wyniki edukacyjne i egzaminacyjne zawierają informację o funkcjonowaniu wielu obszarów pracy szkoły stopniu spełnienia celów kształcenia – czyli pośrednio o realizacji podstawy programowej kształceniu umiejętności podstawowych i złożonych, pojęć… motywowaniu uczniów do nauki wymaganiach nauczycielskich kompetencjach dydaktycznych nauczycieli, spójności programu nauczania i wychowania …. trafności organizacyjnej… … zatem stanowią one istotne czynniki wpływające na poziom wyników

Na podstawie bieżącej działalności przewidywane są efekty końcowe. Monitorowanie jako narzędzie ewaluacji Monitorowanie – oznacza regularne jakościowe i ilościowe pomiary lub obserwacje zjawiska przeprowadzane przez z góry określony czas. Programy monitorowania są często stosowane w celu gromadzenia informacji. Trzy zasady monitorowania: cykliczność pomiarów, unifikacja metodyki wykorzystywanej do pomiarów i obserwacji, unifikacja interpretacji wyników; kryteria sukcesu Zgromadzone dane ułatwiają wybór właściwych działań. Pozwalają także na podjęcie akcji naprawczych lub usuwania skutków w już istniejącej sytuacji. Na podstawie bieżącej działalności przewidywane są efekty końcowe.

Uczniowie słabo słyszący i niesłyszący1 W województwie wielkopolskim do rozwiązania zadań w arkuszu dostosowanym przystąpiło: 62 uczniów ze szkół podstawowych średnia województwa wielkopolskiego wyniosła: 22,74 punktów, 85 uczniów z gimnazjów średnia województwa wielkopolskiego wyniosła: część humanistyczna 33,85 punktów, matematyczno-przyrodnicza 26,58 Obszary standardów – współczynniki łatwości Czytanie Pisanie Rozumowanie Korzystanie z informacji Wykorzystywanie wiedzy w praktyce 0,72 0,64 0,41 0,57 0,44 Czytanie Pisanie Terminy Informacje Zależności Problemy 0,73 0,70 0,47 0,66 0,48 0,26 1 Sporządzono na podstawie raportów OKE w Poznaniu ze sprawdzianu i egzaminu gimnazjalnego w roku 2009

polonistyczno-humanistyczny matematyczno-przyrodniczy  Obszar Szkoła Podstawowa Gimnazjum polonistyczno-humanistyczny mocne strony odczytywanie tekstu na poziomie dosłownym odczytywanie, porównywanie danych z wykresów, tabel odczytywanie tekstu na poziomie dosłownym tworzenie tekstu na określony temat, spójnego pod względem logicznym słabe strony  wnioskowanie na podstawie fragmentu tekstu, pisanie komunikatywnego tekstu zgodnie z celem, poprawność językowa, ortograficzna i interpunkcyjna odczytywanie i analiza wierszy. samodzielnym sformułowaniem argumentów oraz tworzeniem krótkiego tekstu na zadany temat z wykorzystaniem informacji zawartych w tekstach kultury. poprawność językowa, ortograficzna i interpunkcyjna, (dobór wyrazów, budowa zdania) matematyczno-przyrodniczy odczytywanie, analizowanie i przetwarzanie informacji przedstawionych w różnej formie (obszar II).   słabe strony ustalanie sposobów rozwiązywania zadań tekstowych analizowanie otrzymanych wyników, wykonywanie różnorodnych obliczeń wykonywanie obliczeń w różnych sytuacjach praktycznych posługiwanie się własnościami figur opisywanie faktów, związków i zależności przyczynowo– skutkowych posługiwania się językiem symboli i wyrażeń algebraicznych elementarne błędy rachunkowe w obliczeniach nieznajomość podstawowych wzorów matematycznych. 1 Sporządzono na podstawie raportów OKE w Poznaniu ze sprawdzianu i egzaminu gimnazjalnego w roku 2009

Uczniowie z upośledzeniem w stopniu lekkim W województwie wielkopolskim do rozwiązania zadań w arkuszu dostosowanym przystąpiło: 664 uczniów ze szkół podstawowych średnia województwa wielkopolskiego wyniosła 24,16 punktów 951 uczniów z gimnazjów średnia województwa wielkopolskiego wyniosła: część humanistyczna 29,99 punktów, matematyczno-przyrodnicza 29,22 Obszary standardów – współczynniki łatwości Czytanie Pisanie Rozumowanie Korzystanie z informacji Wykorzystywanie wiedzy w praktyce 0,72 0,60 0,59 0,64 0,49 Czytanie Pisanie Terminy Informacje Zależności Problemy 0,77 0,60 0,45 0,72 0,67 1 Sporządzono na podstawie raportów OKE w Poznaniu ze sprawdzianu i egzaminu gimnazjalnego w roku 2009

polonistyczno-humanistyczny matematyczno-przyrodniczy  Obszar Szkoła Podstawowa Gimnazjum polonistyczno-humanistyczny mocne strony odczytywanie tekstu poetyckiego i informacji z tabeli umiejętności odwołujące się do treści przyrodniczych – zwierzęta, bezpieczeństwo… odczytywanie tekstu na poziomie dosłownym wyszukiwaniem w nich podstawowych, zrozumiale sformułowanych informacji. pisanie tekstu zgodnie z tematem słabe strony  odczytywanie informacji z tekstu publicystycznego, zapisanie tekstu na podany temat odczytywanie i analiza wierszy. formalne wyróżniki tekstów przestrzeganie norm poprawności: językowej, stylistycznej, ortograficznej i interpunkcyjnej, matematyczno-przyrodniczy odczytywanie i przetwarzanie informacji sposoby postępowania w sytuacji zagrożenia zdrowia człowieka oraz zwierząt domowych   słabe strony sposoby obliczenia różnorodnych wielkości np. masy, liczby, ceny podawanie jednostek wskazywanie i opisywanie zależności, wykonywanie obliczeń w różnych sytuacjach praktycznych i w sytuacjach z życia codziennego stosowanie pojęć i terminów matematyczno-przyrodniczych elementarne błędy rachunkowe w obliczeniach 1 Sporządzono na podstawie raportów OKE w Poznaniu ze sprawdzianu i egzaminu gimnazjalnego w roku 2009

Jak monitorować osiągnięcia uczniów w bieżącym procesie dydaktycznym? Plan nadzoru Przedmiot – osiągnięcia, z zakresu jakich wiadomości, umiejętności, będą przedmiotem zainteresowania dyrektora szkoły Narzędzia – za pomocą jakich technik będzie odbywało się monitorowanie? Liczba prób – cykliczność, ile razy tą samą grupę uczniów, nauczycieli? Sposób analizowania, wskaźniki – aktywność uczniów - pytania angażujące ucznia w lekcję, odpowiedzi uczniów jakość i liczba ćwiczeń – poziom wykonania zadania – szansa na utrwalenie sposób przekazywania informacji zwrotnej – możliwość zmiany działania uczniów Sposób wnioskowania – kryteria sukcesu – przyswojenie? postęp? Szansa na modyfikację działań dydaktyczno-wychowawczych nauczyciela – wprowadzenie zmian w warsztacie pracy nauczyciela, metodach, formach pracy,

Narzędzia monitorowania osiągnięć uczniów w bieżącym procesie dydaktycznym Obserwacje Rozporządzenie z dnia 7 października 2009 w sprawie sprawowania nadzoru pedagogicznego określa, że dyrektor szkoły w szczególności obserwuje prowadzone przez nauczycieli zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze oraz inne zajęcia i czynności wynikające z działalności statutowej szkoły lub placówki (§ 20 ust.3). Hospitacja jest jedną z form prowadzenia obserwacji, tak więc można ją stosować w zakresie uznanym przez dyrektora za właściwy. Rozporządzenie rozszerzyło uprawnienia dyrektora – może on prowadzić obserwacje w każdej, wybranej przez siebie formie (przepis pozwala m.in. na obserwacje fragmentów lekcji czy zajęć, obserwację spotkań nauczyciela z rodzicami, itp.) Prace uczniów: zeszyty, zadania domowe, wypracowania, portfolio, projekty, plakaty… Dokumenty szkolne: dziennik lekcyjny, dzienniczki ucznia, zeszyt obserwacji, teczka wychowawcy

Dysleksja % 2007 - 2009 1 Sporządzono na podstawie raportów OKE w Poznaniu ze sprawdzianu i egzaminu gimnazjalnego w roku 2009