USPOŁECZNIENIE PROCESU RACJONALIZACJI SIECI SZKÓŁ I PLACÓWEK OŚWIATOWYCH W OPOLU W DRODZE KONSULTACJI SPOŁECZNYCH WYDZIAŁ OŚWIATY URZĘDU MIASTA OPOLA.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
NADZÓR PEDAGOGICZNY W ROKU SZKOLNYM 2012/2013
Advertisements

INFORMACJA o stanie wdrożenia modeli i standardów edukacyjnych w przedszkolach i szkołach prowadzonych przez miasto Opole.
Bezpośrednie wsparcie rozwoju szkół poprzez wdrożenie zmodernizowanego systemu doskonalenia nauczycieli w Powiecie Średzkim Program Operacyjny Kapitał.
Wnioski z realizacji zadań nadzoru pedagogicznego
Uwagi i wnioski wynikające z nadzoru pedagogicznego nad szkołami i przedszkolami w roku szkolnym 2008/2009 Słupsk, 26 sierpnia 2009 r. DELEGATURA w Słupsku.
Szkoła nie musi być zamknięta. Realizacja polityki oświatowej w Opolu. Centrum Nauk Przyrodniczych przy PG nr 6, jako przykład zagospodarowania budynku.
Główne kierunki rozwoju edukacji Główne kierunki rozwoju edukacji w roku szkolnym 2010/2011.
Jolanta Misztal Kujawsko – Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli we Włocławku Program poprawy efektywności kształcenia - opracowanie, wdrożenie i ewaluacja.
Obniżanie wieku szkolnego Finansowanie zmian, korzyści płynące z wdrożenia reformy, wskazówki i porady Dla organów prowadzących szkoły podstawowe Luty.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Jakie Centrum Obywatelskie w Łodzi? Forum Pełnomocników 19 czerwca 2012.
„Nowy system doskonalenia nauczycieli w powiecie pułtuskim”
Badanie przeprowadzone W październiku 2012
Wybrane fragmenty. Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje,
Rada Szkoły Rada Szkoły - Zespołu Szkół im. Generała Nikodema Sulika w Dąbrowie Białostockiej.
Konferencja 10 października 2012 Organizacja pracy w roku szkolnym 2012/2013.
Aktywny Młody Mazowszanin Działania skierowane do młodzieży: -Konkurs -Rady młodzieżowe przy samorządach gminnych i powiatowych 1Warszawa, 29 maja 2013.
Razem dla Północnego Mazowsza Założenia oraz cele projektu.
Wewnętrzny system zapewniania jakości PJWSTK - główne założenia i kierunki działań w ramach projektu „Kaizen - japońska jakość w PJWSTK” Projekt współfinansowany.
Osiągnięcie przez szkoły i placówki warunków do pełnej realizacji kształcenia ogólnotechnicznego, zawodowego i wychowania komunikacyjnego. Cele szczegółowe:
Wyniki badań dotyczące wdrożenia rozporządzenia o nadzorze pedagogicznym.
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
Partner w Projekcie Uniwersytet Łódzki Wydział Zarządzania Katedra Zarządzania Miastem i Regionem.
KALEJDOSKOP SZANS KALEJDOSKOP MOZLIWOŚCI Szkoła Podstawowa nr 13 im. Komisji Edukacji Narodowej w Jeleniej Górze Jelenia Góra r.
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
Projekt jako element strategii doskonalenia nauczycieli Ewa Superczyńska Konferencja Doskonalenie nauczycieli powiatu wolsztyńskiego 14 listopada.
Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Dla Zasadniczej Szkoły Wielozawodowej w Obornikach Śląskich
Zamojskie Centrum Dialogu Społecznego
Urząd Miasta Gorzowa Wlkp.
Województwo Zachodniopomorskie Urząd Miejski w Koszalinie
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.
CELE I ZAKRES EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
Najważniejsze efekty pracy rok szkolny 2013/2014
Raport z ewaluacji wewnętrznej 2014/2015
Rok Szkolny 2014/2015 Rokiem Szkoły Zawodowców 1.
PROJEKT OPTYMALIZACJI I RACJONALIZACJI ORGANIZACJI JEDNOSTEK OŚWIATOWYCH PROWADZONYCH PRZEZ MIASTO OLSZTYN w 2010 ROKU styczeń 2010.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego „Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół i przedszkoli w Powiecie.
Najczęściej powtarzające się mocne strony i problemy do rozwiązania:
Adres siedziby: ul. Stanisława Wyspiańskiego Oświęcim tel: fax:
Wdrażanie systemu wsparcia w powiecie w ramach projektu „System doskonalenia nauczycieli oparty na kompleksowym wspomaganiu szkół”
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
GIMNAZJUM NR 5 W LUBINIE TO DOBRY WYBÓR.
Propozycje zmian 23 czerwca Proponujemy :  Określić oczekiwane przez MEN cechy i umiejętności nauczyciela – absolwenta wyższej uczelni i postulować.
Priorytety Ministra Edukacji Narodowej i Sportu na rok szkolny 2005/2006.
Informacja na temat oferty Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Zielonej Górze w roku szkolnym 2014/2015.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
System doskonalenia nauczycieli oparty na ogólnodostępnym kompleksowym wspomaganiu szkół działania Ośrodka Rozwoju Edukacji.
„WSPÓŁPRACA-DOSKONALENIE-SAMOKSZTAŁCENIE. Kompleksowy program wspierania rozwoju szkół i przedszkoli w powiecie kolbuszowskim” KONKURS NR 1/3.5/POKL/2012.
1 Plan nadzoru pedagogicznego Lubelskiego Kuratora Oświaty na rok szk. 2015/2016 wynikający z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Gdańska Rada Oświatowa Podstawa prawna powołania oraz kompetencje.
Założenia pilotażu Czas pilotażu : 1 rok z możliwością przedłużenia do 3 lat, Początek pilotażu: 1 września 2016 r. Cel główny pilotażu: Sprawdzenie w.
Wdrożenie rządowej reformy systemu oświaty na terenie Miasta Szczecin – mapa drogowa Szczecin, 14 listopada 2016 r.
Wspomaganie w nadzorze pedagogicznym
Doradztwo zawodowe, co dalej w świetle reformy systemu oświaty?
Pilotażowe wdrażanie programowania w edukacji formalnej w oparciu o innowacje pedagogiczne w szkołach Pilotaż skierowany jest do każdej szkoły, która chce.
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
Projekt współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego.
Wyzwania w zakresie przygotowania nowej organizacji kształcenia, dostosowanie infrastruktury szkół i placówek oświatowych oraz wpływ wprowadzanych.
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
Programu polityki oświatowej Miasta Olsztyna na lata
II KONFERENCJA RAD RODZICÓW RODZICE W SZKOLE
Zapis prezentacji:

USPOŁECZNIENIE PROCESU RACJONALIZACJI SIECI SZKÓŁ I PLACÓWEK OŚWIATOWYCH W OPOLU W DRODZE KONSULTACJI SPOŁECZNYCH WYDZIAŁ OŚWIATY URZĘDU MIASTA OPOLA

Zwięzły opis zgłaszanego rozwiązania (1) Proces racjonalizacji sieci szkół jako bardzo wrażliwy społecznie temat - przyczyna wielu konfliktów w całej Polsce, rozpoczął się od rzetelnej diagnozy stanu w 2011 r . Wynikało z niej, że racjonalizacja sieci szkół jest niezbędna z powodu: narastającego niżu demograficznego i niewypełnionych obiektów oświatowych (w latach 2002-2012 ubytek 1500 uczniów w szkołach podstawowych i 1000 uczniów w gimnazjach), relatywnie zbyt dużej liczby szkół w stosunku do średniej liczby uczniów w porównaniu z miastami o podobnej liczbie mieszkańców (o 200 uczniów), stale rosnących kosztów kształcenia (wzrost w szkołach podstawowych i gimnazjach o 21% w latach 2007-11), braku wystarczających środków na doinwestowanie bazy oświatowej (75 obiektów oświatowych, w których funkcjonują 32 przedszkola, 66 szkół, 7 placówek oświatowych), zbyt dużego zatrudnienia i rozdrobnienia etatowego w sektorze edukacji (liczba uczniów przypadająca na 1 nauczyciela – 9,5 (kraj – 11,5). Wnioski z analizy sieci szkolnej ujęto w kierunkach polityki oświatowej miasta Opola na lata 2011 – 2015. W wyniku diagnozy podjęto następujące działania: likwidacja 4 szkół pozostających w bliskim sąsiedztwie innych, z przeniesieniem kształcenia do placówki większej, dysponującej dobrą infrastrukturą i mającej lepsze efekty kształcenia, łączenie przedszkoli, szkół i placówek w 3 zespoły w sposób umożliwiający optymalne wypełnienie obiektów i poprawę jakości zarządzania i efektywności działań

Zwięzły opis zgłaszanego rozwiązania (2) Główny cel - zaoszczędzenie środków finansowych na wzbogacenie oferty kształcenia na wszystkich etapach edukacyjnych, szczególnie w szkołach ponadgimnazjalnych Przewidywane oszczędności z tytułu: zmian organizacyjnych – 1.970.000 zł, sprzedaży nieruchomości - 8.700.000 zł Dla uniknięcia konfliktów i uzyskania akceptacji rodziców, nauczycieli i wspierających ich związków zawodowych skoncentrowano się na szerokim dialogu ze środowiskiem lokalnym. Określono strategię współpracy, bliższe i dalsze kierunki działania oraz opracowano szczegółowe harmonogramy działań. Oszacowano wielkość zmian w zatrudnieniu nauczycieli (21 etatów) i zaplanowano działania osłonowe (możliwość zatrudnienia w innych placówkach), Opracowano materiały informacyjne, w tym prezentacje multimedialne przedstawiające przyczyny zmian, skutki zaniechania proponowanych rozwiązań oraz konkretne korzyści, jakie przyniosą zmiany, a także ulotki informujące szczegółowo o efektach zmian (pod względem organizacyjnym i programowym). Wdrożenie zmian poprzedzono konsultacjami – 36 godzin (dyrektorzy, rodzice, nauczyciele, pracownicy niepedagogiczni, związki zawodowe, komisja edukacji oraz radni pozostałych komisji), w trakcie których przedstawiano propozycje zmian, wyjaśniano wątpliwości, prowadzono korespondencję pisemną, dyskutowano na łamach lokalnych mediów. Działania te spowodowały, że zmiany zostały przyjęte ze względnym zrozumieniem i zaakceptowane przez środowisko oświatowe oraz społeczność lokalną.

Adekwatność zgłaszanego rozwiązania: Racjonalizacja sieci szkolnej to trudny, skomplikowany proces, wywołujący duże emocje, zwłaszcza u rodziców, zaniepokojonych potencjalnymi utrudnieniami w dostępie do edukacji dla ich dzieci, oraz pracowników placówek oświatowych, obawiających się utraty lub ograniczenia zatrudnienia. W przypadku Opola - proces oparty na wzajemnym partnerstwie, zaufaniu i szacunku oraz współpracy ze środowiskiem lokalnym, szczególnie z rodzicami, w tym radami rodziców oraz nauczycielami i pracownikami niepedagogicznymi i reprezentującymi ich organizacjami związkowymi (ZNP i NZSS Solidarność), Działania były, z odpowiednim wyprzedzeniem, podawane do publicznej informacji. Działania uzgadniane i poddawane społecznej dyskusji zmierzającej do uzyskania kompromisu. W planach uwzględniono wszystkie kwestie mające wpływ na przebieg realizacji oraz jej efekty, a szczególnie: działania informacyjne wobec wszystkich zainteresowanych podmiotów (bezpośrednie spotkania, materiały wyjaśniające, współpraca z mediami), działania integrujące (np. projekty, konkursy, wycieczki, zajęcia rekreacyjno – sportowe) środowiska uczniów, nauczycieli, czy rodziców (w przypadku likwidacji szkoły czy połączenia placówek w zespół), skuteczne działania zapewniające zatrudnienie pracowników likwidowanych szkół w innych placówkach.

Skuteczność zgłaszanego rozwiązania Działania związane z racjonalizacją sieci szkolnej zostały pozytywnie ocenione przez dyrekcje szkół i pracowników, uzyskały akceptację związków zawodowych oraz rodziców. W wyniku zmian i uzyskanych oszczędności nastąpiła znaczna poprawa warunków pracy szkół w zakresie: oferty edukacyjnej: wzbogacenie ilościowe i jakościowe oferty zajęć dydaktycznych (programy autorskie, innowacje pedagogiczne) oraz pozalekcyjnych; poprawa efektywności pomocy psychologiczno – pedagogicznej (znaczący wzrost liczby etatów wsparcia), infrastruktury (termomodernizacja 3 obiektów; lepsze zaplecze sportowe: 1 sala gimnastyczna, 3 boiska wielofunkcyjne; wyposażenie w sprzęt i pomoce dydaktyczne, pracownie komputerowe i sprzęt IT (6 szkół) poprawy warunków zatrudnienia: pełne etaty nauczycielskie, dodatkowe etaty wicedyrektorów ds. wychowawczych, zwiększenie efektywności pracy zespołów przedmiotowych i zadaniowych, poprawy atmosfery pracy: wzrost zaufania, poczucia bezpieczeństwa i motywacji oraz zaangażowania pracowników dzięki stabilizacji i dalszej perspektywie zatrudnienia, poprawy jakości pracy: wzrost EWD, poprawa wyników egzaminów zewnętrznych, zwiększenie udziału szkół w projektach edukacyjnych, zwiększenie zaangażowania rodziców oraz lokalnego środowiska na rzecz szkół.

Przejrzystość procesu wdrożenia rozwiązania Opracowano szczegółowe harmonogramy działań oraz obszerne materiały informacyjne, umożliwiające kompleksowe zapoznanie zainteresowanych podmiotów (rodzice, pracownicy placówek oświatowych, związki zawodowe, Rada Miasta) z projektowanymi zmianami. W trakcie spotkań, rozmów i debat (rady pedagogiczne, rady rodziców, komisja edukacji) oraz seminariów szkoleniowych dla dyrektorów, z udziałem przedstawicieli związków zawodowych, przedstawiano propozycje zmian, wyjaśniano wątpliwości, prowadzono korespondencję pisemną, dyskutowano na łamach lokalnych mediów. Już na etapie planów były spotkania z dyrektorami poszczególnych jednostek (informacja o zamierzeniach i zasięgnięcie ich opinii (zwykle na rok przed realizacją, w okresie styczeń – kwiecień). Na seminariach szkoleniowych dla dyrektorów (sierpień) przedstawiano aktualną sytuację oświaty w Opolu i informowano o zagrożeniach, a także o planach racjonalizacji sieci szkół. Z planowanymi zmianami mogli tam zapoznać się również przedstawiciele związków zawodowych (ZNP, NSZZ Solidarność), a także Komisji Edukacji. Z początkiem roku szkolnego organizowano pierwsze spotkania z radami pedagogicznymi oraz z radami rodziców szkół, a kolejne zgodnie z potrzebami. Organizowano spotkania z szefami organizacji związkowych, aby szczegółowo omawiać sytuację pracowników jednostek oświatowych objętych zmianami. Odpowiednio wcześnie podjęte rozmowy oraz udokumentowanie konieczności zmian zaowocowały w konsekwencji uzyskaniem pozytywnej opinii związków zawodowych.

Trwałość zgłaszanego rozwiązania Sposób prowadzenia konsultacji społecznych racjonalizowania sieci szkolnej jest skuteczny i w sytuacji kolejnych zmian zostanie ponownie wykorzystany. Rozwiązania te, modyfikowane i udoskonalane w procesie kolejnych wdrożeń, stanowią wypracowany model koniecznych, przewidywalnych działań, które pozwalają zaplanować przebieg każdego procesu racjonalizacji sieci szkolnej, oczywiście z uwzględnieniem lokalnych uwarunkowań. Istotne znaczenie ma przyjęta w Opolu strategia oświatowa, określająca perspektywiczne kierunki działania w zakresie sieci szkolnej i pożądane zmiany organizacyjne i programowe na lata 2011- 2015 (model szkoły na każdym etapie edukacyjnym - z ustaloną minimalną liczbą uczniów). O trwałości rozwiązania świadczy szczegółowy harmonogram działań, zawierający zarówno ogólne założenia dotyczące zmiany, przewidywanych korzyści, jak również wszystkie przewidywane zadania i czynności do wykonania wraz z określeniem terminów oraz osób i komórek w danej organizacji odpowiedzialnych za ich realizację. Istotne było przygotowanie specjalnej polityki informacyjnej miasta, materiałów dla nauczycieli, rodziców radnych, związków zawodowych i prasy (w tym prezentacji multimedialnych przedstawiających przyczyny zmian i dalsze niekorzystne skutki zaniechania zmian, a także konkretne korzyści, jakie przyniesie nowe rozwiązanie. Pomocne są także ulotki informujące szczegółowo o efektach zmian (np. nowa organizacja szkoły pod względem organizacyjnym i programowym).

Możliwość zastosowania w innych jednostkach samorządowych: Zaprezentowane rozwiązanie jest przykładem działań mogących zapewnić skuteczne wdrożenie procesu racjonalizacji sieci szkolnej przez wszystkie JST, oczywiście z uwzględnieniem lokalnych uwarunkowań. Wyrazem uznania dla przedstawionego rozwiązania było zaprezentowanie go jako przykładu dobrej praktyki: na posiedzeniu Wojewódzkiego Forum Dialogu Społecznego (kwiecień 2012) – na zaproszenie Wojewody Opolskiego, na spotkaniu, zorganizowanym w Nysie ze względu na zaistniały tam konflikt pomiędzy społecznością lokalną a burmistrzem z powodu likwidacji szkoły (czerwiec 2012) - na zaproszenie Wojewody Opolskiego, w panelu dyskusyjnym dotyczącym spraw oświatowych (marzec 2013) – na zaproszenie starosty brzeskiego. Zaproszenie miasta Opola przez zewnętrzne podmioty do zaprezentowania zastosowanego podejścia miało na celu zachęcenie innych JST do wdrożenia podobnych rozwiązań sprzyjających dialogowi społecznemu. Zastosowane przez miasto Opole rozwiązanie zostało uznane przez Wojewodę Opolskiego za optymalny, zasługujący na naśladowanie model wdrażania zmian w oświacie, zmierzający do niwelowania konfliktów społecznych (w tym z rodzicami i związkami zawodowymi), powstających na gruncie realizacji bardzo ważnego zadania samorządu terytorialnego, jakim jest zapewnienie edukacji.